olen ihastellut luolia mutta en uskaltaisi mennä

Ttimon

3

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen käynyt useammassakin luolassa, myös Suomessa sekä opastetuilla retkillä että privaatisti. Kun on voittanut pelkonsa, näkee enemmän ja mieli on vapaa tekemään havaintoja.

Jos pelkää käärmeitä, kannattaa miettiä, mitä laittaa jalkaansa. Luulen, että lepakkoja on luolissa paljon käärmeitä enemmän. Luolat ja kaivokset voivat olla varsin kiehtovia.

• staka

Olen Suomessa käynyt vain Outokummun kaivoksessa, kesäloma-aikaan 70-luvun alkupuolella kun väki taisi olla kesälomilla. Tuttu oli siellä töissä ja vei katsomaan. Kylmää ja kosteaa, tasalämpöistä kaiketi ympäri vuoden.
      Kyykäärmeet ei varmaankaan kylmissä kallioluolissa asustele, löytävät kyllä lämpimämpiä paikkoja ja osaavat luikertaa pienistäkin koloista melkein mihin lämpimään paikkaan vaan. Tuttujen kesämökin tasalämpöisen saunan lauteilta - kauniilta kerältä - bongattiin taannoin yksi. Oli tullut saunaan pienenpienen ilmastointiputken kautta - vaikka ei mikään pieni kärmes ollut.
      Monessa Euroopan tippukiviluolassa olen käynyt, niiden kiintiö on nyt täynnä. Suomen historiallisiin luonnonluoliin voisi olla ihan mielenkiintoista tutustua.

• Tietysti olen Karhunpesäkivellä Inarissa käynyt, noista luokituksista en ole perillä onko se varsinaisesti luola vai mikä se on . Mutta katsomisen arvoinen ja kokemisen arvoinen paikka se on.
      Entistä asuinpaikkaani lähellä on Haavikkolehto, siellä olen käynyt. Siellä on useampiakin luonnon muodostelmia. Varsinaisia kivijättiläisiä. Se on Jyväskylän ja Kuopion puolivälissä vähän ennen Koskeloa. Aavistuksen siitä voi saada jo kun ysitietä ajelee, molemmin puolin tietä valtavaa kivikkoa. Nykyisin kun tien varresta on lähtenyt metsä niin louhikko vielä korostuu.
      Haavikkolehtoon pitää kartan kanssa mennä, suojeltua aluetta ja mikään massaturistikohde se ei ole. Mutta voin kyllä suositella.
      https://youtu.be/TT162s43mrc

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      335
      32240
    2. Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa

Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?
      Ikävä
      60
      2546
    3. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      71
      1981
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Tämä ketju on sitä varten.
      Ikävä
      207
      1767
    5. Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?

Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes
      Maailman menoa
      168
      1668
    6. Varmaan koet, ettet ole tehnyt mitään väärää

Mutta olet sinä tehnyt.
      Ikävä
      45
      1451
    7. Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta

Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.
      Maailman menoa
      93
      1247
    8. Mitä ajattelet hänestä

Millaisena pidät kaivattuasi?
      Ikävä
      122
      1058
    9. Sinkkusiskoni pliis kertokaa

Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex
      Sinkut
      103
      1021
    10. Huomioon ottaminen

Oletko osannut ottaa kaivattusi tai hänen (mahdolliset) tunteet huomioon? Oletko sivuuttanut ne tarkoituksella tai vahin
      Ikävä
      30
      962
    Aihe