olen ihastellut luolia mutta en uskaltaisi mennä

Ttimon

3

70

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen käynyt useammassakin luolassa, myös Suomessa sekä opastetuilla retkillä että privaatisti. Kun on voittanut pelkonsa, näkee enemmän ja mieli on vapaa tekemään havaintoja.

Jos pelkää käärmeitä, kannattaa miettiä, mitä laittaa jalkaansa. Luulen, että lepakkoja on luolissa paljon käärmeitä enemmän. Luolat ja kaivokset voivat olla varsin kiehtovia.

• staka

Olen Suomessa käynyt vain Outokummun kaivoksessa, kesäloma-aikaan 70-luvun alkupuolella kun väki taisi olla kesälomilla. Tuttu oli siellä töissä ja vei katsomaan. Kylmää ja kosteaa, tasalämpöistä kaiketi ympäri vuoden.
      Kyykäärmeet ei varmaankaan kylmissä kallioluolissa asustele, löytävät kyllä lämpimämpiä paikkoja ja osaavat luikertaa pienistäkin koloista melkein mihin lämpimään paikkaan vaan. Tuttujen kesämökin tasalämpöisen saunan lauteilta - kauniilta kerältä - bongattiin taannoin yksi. Oli tullut saunaan pienenpienen ilmastointiputken kautta - vaikka ei mikään pieni kärmes ollut.
      Monessa Euroopan tippukiviluolassa olen käynyt, niiden kiintiö on nyt täynnä. Suomen historiallisiin luonnonluoliin voisi olla ihan mielenkiintoista tutustua.

• Tietysti olen Karhunpesäkivellä Inarissa käynyt, noista luokituksista en ole perillä onko se varsinaisesti luola vai mikä se on . Mutta katsomisen arvoinen ja kokemisen arvoinen paikka se on.
      Entistä asuinpaikkaani lähellä on Haavikkolehto, siellä olen käynyt. Siellä on useampiakin luonnon muodostelmia. Varsinaisia kivijättiläisiä. Se on Jyväskylän ja Kuopion puolivälissä vähän ennen Koskeloa. Aavistuksen siitä voi saada jo kun ysitietä ajelee, molemmin puolin tietä valtavaa kivikkoa. Nykyisin kun tien varresta on lähtenyt metsä niin louhikko vielä korostuu.
      Haavikkolehtoon pitää kartan kanssa mennä, suojeltua aluetta ja mikään massaturistikohde se ei ole. Mutta voin kyllä suositella.
      https://youtu.be/TT162s43mrc

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      137
      1343
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      148
      1071
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      67
      845
    4. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      52
      662
    5. 60
      651
    6. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      541
    7. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      30
      533
    8. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      39
      517
    9. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      503
    10. Kyllä mulla on kovasti tunteita sinuun

Rakkautta, intohimoa, välittämistä, hellyyttä jne.
      Ikävä
      16
      497
    Aihe