valmet 502 tankii vuotaa

vallutankki

Ostin muutama vuosi sitten 502sen tietosena siitä että kyllä tällaisen ostaminen
tulee aiheuttamaan paljon töitä, ja näin on käynytkin olen noin vuosi sitten laitanut koneessen korjaussarjan ja olen muutenkin maksnut aivan liikaa kyseisetä laitteesta,
joten on vaan laitettava loppuunasti kuntoon niin että ei investointi mene aivan hukkaan. No nyt kun koe tuli kuntoon ja kaikki toimii hienosti niin tankki alkoikin vuotamaan ja kyselisin tietäviltä että millainen homma on tällä kerralla edessä niin että tämä hoituisi? periksi en anna, vaikka joutuisin purkamaan nippeleiksi koko traktorin!

41

2432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmet_502

      Täsmennäs nyt hiukan, eli vuotaako liitossaumasta, vai ihan keskeltä kylkeä? Vai vain tyhjennyspropusta, em:n auttaa kun uusii sen kupari-/alumiiniprikan.

    • valmet5021973

      Asian vierestä: oliko koneremppa järkevämpi kuin sampon Kone nokalle. Ei siis mitään kettuilua, molempia vaihtoehtoja miettivä

      • hankalanpihomma

        Noiden puimurinkoneiden myyjät eivät varmaan ole koskaan itse kokeilleet, että mitenkä helposti se käy traktoriin? Monesti virheellisesti mainostetaan myyntiilmoituksessa, että käy "heittämällä" paikalleen.

        Ainakin Sampon 3 pyttyisestä ei suoraan 500Valmettiin käynyt kuin kansi.
        Puimurin moottoriin pitää laittaa traktorikoneen etuposki ja hihnapyörä, sillä puimurin koneessa ei ole paikkaa laturille eikä hydraulipumpulle. Vauhtipyörä pitää tietysti vaihtaa koska puimuri on variaattori vetoinen. Puimurin nokka-akseli oli erilainen kuin traktorimallissa, samoin syöttöpumppu(ulkoapäin samanlainen) mutta hammaspyörässä on erimäärä hampaita.

        Sisuskalut voi vaihtaa traktorimallin moottoriin ja kannen, muttei nokka-akselia eikä syöttöpumppua. Puimurin ns; moderni öljynsuodatin ei myöskään mahdu olemaan traktorissa, jossa on se vanhanmallinen patruunasuodatin vinossa.

        Puimurin kone kävisi traktoriin sellaisenaankin kunhan vain saat hydraulipumpun koneen keulaan ja laturin soviteltua koneen kupeelle.

        En tiedä että onko noiden koneiden öljypunpussa eroja, kun puimurin kone savuttaa pienillä ja keski kierroksilla, muttei täyskierroksilla? Kuitenkin puimurin koneella on ajettu vain pari tuhatta tuntia. Ja puimurihan normaalisti käy vain täysillä kierroksilla.


      • Valmet_502
        hankalanpihomma kirjoitti:

        Noiden puimurinkoneiden myyjät eivät varmaan ole koskaan itse kokeilleet, että mitenkä helposti se käy traktoriin? Monesti virheellisesti mainostetaan myyntiilmoituksessa, että käy "heittämällä" paikalleen.

        Ainakin Sampon 3 pyttyisestä ei suoraan 500Valmettiin käynyt kuin kansi.
        Puimurin moottoriin pitää laittaa traktorikoneen etuposki ja hihnapyörä, sillä puimurin koneessa ei ole paikkaa laturille eikä hydraulipumpulle. Vauhtipyörä pitää tietysti vaihtaa koska puimuri on variaattori vetoinen. Puimurin nokka-akseli oli erilainen kuin traktorimallissa, samoin syöttöpumppu(ulkoapäin samanlainen) mutta hammaspyörässä on erimäärä hampaita.

        Sisuskalut voi vaihtaa traktorimallin moottoriin ja kannen, muttei nokka-akselia eikä syöttöpumppua. Puimurin ns; moderni öljynsuodatin ei myöskään mahdu olemaan traktorissa, jossa on se vanhanmallinen patruunasuodatin vinossa.

        Puimurin kone kävisi traktoriin sellaisenaankin kunhan vain saat hydraulipumpun koneen keulaan ja laturin soviteltua koneen kupeelle.

        En tiedä että onko noiden koneiden öljypunpussa eroja, kun puimurin kone savuttaa pienillä ja keski kierroksilla, muttei täyskierroksilla? Kuitenkin puimurin koneella on ajettu vain pari tuhatta tuntia. Ja puimurihan normaalisti käy vain täysillä kierroksilla.

        Jep, monta on asiaa, kun SR360:n moottoria sovitetaan traktoriin. Se ainakin tuli purkaamolla joskus ilmi heti, että (tämä siis purkaamokaverin tieto) voiteluöljypumppu on vaihdettava. Puimurin moottorin tehokäyntialue on täyskierroksilla, jolloin pumppu antaa sen optimaalisen voitelun. Traktorin tehokäyntialue alkaa alemmilta kierroksilta, joten sieltä pitää löytyä se voitelevuus heti. Joten ehkä se puimurin moottori kävisi lähinnä akregaattiin (tehon kanssa niin ja näin) tai veneen moottoriksi. Mutta siihen tankkiin, sehän on osa valurauta runkoa, vielä noissa Valmeteissa. Jos sielä on joku hiusmurtuma, niin ei siitä helposti kalua saa. Se pahenee vain. Jos valuvirhe (huokonen tms.), niin voihan sitä koittaa juottaa messingillä. Riippuen vuotokohdasta, voi olla aika kova homma, joten jos purkamiseen joutuu, niin kyllä ehjä tankki purkaamolta on varmasti pienempi töiltänsä. Ei taida olla muuta konstia vuodon toteamiseen, kuin paineilma. Kaikki yhteet ja reijät ilmatiiviisti kiinni ja yhdestä ilmaa sisään, ihan vain 0,5-1,0bar. Tietysti tankissa pitää olla polttoaine, niin luulisi tuon ilmaisevan vuotokohtansa. Näin kyllä itse kokeilisin.


      • vallutankki

        Se korjaussarjan asentaminen ei ollut mikään vaikea juttu eikä se ollut kalliskaan, olen siihen tyytyväinen, se tuli tehtyä koska kone kävi huonosti ja vedet ei pysyneet
        jäähdyttimessä sylinterit, männät ja laakerit vaihdoin kun nyt keran meni samalla ja tällainen näihin on kulemma kutenkin jossain vaiheessa thtävä, joten kone on kyllä
        kunnosa. Koneen varsinaiset viat oli rikkinäinen pakoventtiili ja kannentiiviste.
        Nyt kuitenkin tankki alkoi vuotamaan ja sitä vuotoa ei näe, mutta ajattelin että joku vosi ehkä päätellä mistä on kyse kun polttoaine tippuu kytkinkotelon alla olevasta reiästä. Arvelen että en taida päästä tässä helpolla, mutta olisihan se mukavampi
        tietää mitä on tekemässä, ja jos tulisi avattua turhaan vaikka olisi hyvä helpomikin ratkaisu olemassa niin varmaan harmittais, etenkin kun olisi kyllä muutakin tekmistä.


      • Valmet_502

        Asia siis paikantui, että vuotaa siitä puolikuun muotoisesta reijästä, jota tuolla edellisissä mainittiin. Yksi asiaa vielä valaiseva paikka on, kun otat ohjaamon lattian auki. Oven kynnyslistat pois --> matto pois -->lattialevy pois--> tankinpäällä on pulteilla kiinni oleva peltikansi, sekin pois --> pääset näkemään tankin syvennyksen , jossa myös vaihteistoon menevä akseli kulkee. Siinä syvennyksessä on kytkinakselin ja vaihteistoakselin liitoksessa oleva 2 pultilla kiinnioleva pooritettu holkki. Sieltä saattaa jotain saada selville, mutta ainakin pääset katsomaan myös sen holkin ja pulttien kunnon. Meillä joskus traktorin meno loppui, syynä oli pulttien katkeaminen. Holkki oli siirtynyt liitoksesta sivuun ja oli muutenkin uusimisen tarpeessa. Mutta lattian auki otolla selvität myös, tai kannattaa katsoa tankin imuputken ja paluuputken liitokset. Saattaahan se vika olla suuttimilta tulevan paluuputken/tankin liitoksessa. Jokatapauksessa tuossa tilanteessa se paineilmatesti. Tähän asti et olisi tehnyt vielä mitään ylimääräistä, jos tankki joudutaan kuitenkin ottamaan irti. Epäilen silti ettei tankissa ole mitään vikaa, ellei Valmetin historiassa ole rajua runkoon kohdistuvaa kolhua.


      • valluntankki

        Kiitos vastauksesta, niin polttoaine siis tippuu kytkimen alla olevasta reijästä joka ei
        kuitenkaan ole puolikuunmuotoinen ainakaan tässä koneessa, aion niin kun edotitkin tutkia asiaa ensin purkaamalla lattiaa ja muut asiat joista asia voisi selvitä.
        Jos valettu tankki kuitenkin vuotaa on selvää että se on viisainta vaihtaa vaikka se
        on sitten se suurin työ. Mielestäni on vähän ihmeellistä jos tankki olisi halki koska se on ollut muutaman vuoden pelkästään pihakoneena eikä se ole ollut missään kovassa työssä. Se tosiseikka että tankissa voi pitää 5-10l polttoainett ilman että se vuotaa viittaisi kuitenkin siien että nimenomaan tankki vuotaa.


      • cvbnmmnbvbn
        valluntankki kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, niin polttoaine siis tippuu kytkimen alla olevasta reijästä joka ei
        kuitenkaan ole puolikuunmuotoinen ainakaan tässä koneessa, aion niin kun edotitkin tutkia asiaa ensin purkaamalla lattiaa ja muut asiat joista asia voisi selvitä.
        Jos valettu tankki kuitenkin vuotaa on selvää että se on viisainta vaihtaa vaikka se
        on sitten se suurin työ. Mielestäni on vähän ihmeellistä jos tankki olisi halki koska se on ollut muutaman vuoden pelkästään pihakoneena eikä se ole ollut missään kovassa työssä. Se tosiseikka että tankissa voi pitää 5-10l polttoainett ilman että se vuotaa viittaisi kuitenkin siien että nimenomaan tankki vuotaa.

        Tankki tyhjäksi, sisään paineilmaa pienellä paineella, ja pumppupullolla suihkutellen saippuavettä epäilyttäviin paikkoihin, kuplavana kertoo mistä kaikkialta vuotaa.


      • tankkejahitsaillut
        valluntankki kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, niin polttoaine siis tippuu kytkimen alla olevasta reijästä joka ei
        kuitenkaan ole puolikuunmuotoinen ainakaan tässä koneessa, aion niin kun edotitkin tutkia asiaa ensin purkaamalla lattiaa ja muut asiat joista asia voisi selvitä.
        Jos valettu tankki kuitenkin vuotaa on selvää että se on viisainta vaihtaa vaikka se
        on sitten se suurin työ. Mielestäni on vähän ihmeellistä jos tankki olisi halki koska se on ollut muutaman vuoden pelkästään pihakoneena eikä se ole ollut missään kovassa työssä. Se tosiseikka että tankissa voi pitää 5-10l polttoainett ilman että se vuotaa viittaisi kuitenkin siien että nimenomaan tankki vuotaa.

        Eikös sitten kannattaisi tehdä rhs-putkesta lisäsäiliöt siihen Valtteriin, kuten muissakin Valttereissa on, niin ei vuoda se alkuperäinen polttoainesäiliö sen jälkeen. Ei ole kummoinen juttu hitsailla tuollaiset säiliöt.


      • taasjoku-uusavuton
        tankkejahitsaillut kirjoitti:

        Eikös sitten kannattaisi tehdä rhs-putkesta lisäsäiliöt siihen Valtteriin, kuten muissakin Valttereissa on, niin ei vuoda se alkuperäinen polttoainesäiliö sen jälkeen. Ei ole kummoinen juttu hitsailla tuollaiset säiliöt.

        Ei tosiaan ole kummoinen hitsailla kokonaan uusi polttoainesäiliö, kun että alkaa suolistamaan sitä vanhaa valutankkia siitä tornimoposta. Sinne vaan kabiinin alle tai sivulle uusi purnukka polttoaineelle, ei ole mitään rakettitiedettä!


      • Valtravalmet
        taasjoku-uusavuton kirjoitti:

        Ei tosiaan ole kummoinen hitsailla kokonaan uusi polttoainesäiliö, kun että alkaa suolistamaan sitä vanhaa valutankkia siitä tornimoposta. Sinne vaan kabiinin alle tai sivulle uusi purnukka polttoaineelle, ei ole mitään rakettitiedettä!

        Tottahan 502:sta voi sellaisen hamsterin näköisen tehdä, kun joka puolelle hitsaa kirson. Ja pääsee ilman hitsaamistakin. Eikö -60 luvun traktorikaivureissa ollut 200l:n öljytynnyri nokalla, jossa oli mpö:ä. Laittaa sellaisen niin ei tarvitse kovin usein käydä tankkaamassakaan. Yhteet on tynnyrissä valmiina, ei muutakuin vesijohtoliikkeestä pikkutarpeet ja hiukan mielikuvitusta ja isot kummisaappaat jalkaan, niin homma hoituu. Ja rupes meinaan olemaan kapasiteettia, ja helppo uusia kun se paikka eteen tulee. ---- Mutta käsittääkseni jutun aloittaja haluaa kuitenkin säilyttää valtsun alkuperäisen näköisenä. Joten kyllä siinä joku tolkku kannattaa olla, millaista lekkeriä alkaa valtsuun ripustaa. Kyllä kaikenmoisia virityksiä näkee esim. hydr.lisäöljysäiliönä. Aina vanhasta kosan-pullosta alkaen kekottamassa lokasuojanpäällä, vedettynä jollain liinalla kiinni.


      • taasjoku-uusavuton
        Valtravalmet kirjoitti:

        Tottahan 502:sta voi sellaisen hamsterin näköisen tehdä, kun joka puolelle hitsaa kirson. Ja pääsee ilman hitsaamistakin. Eikö -60 luvun traktorikaivureissa ollut 200l:n öljytynnyri nokalla, jossa oli mpö:ä. Laittaa sellaisen niin ei tarvitse kovin usein käydä tankkaamassakaan. Yhteet on tynnyrissä valmiina, ei muutakuin vesijohtoliikkeestä pikkutarpeet ja hiukan mielikuvitusta ja isot kummisaappaat jalkaan, niin homma hoituu. Ja rupes meinaan olemaan kapasiteettia, ja helppo uusia kun se paikka eteen tulee. ---- Mutta käsittääkseni jutun aloittaja haluaa kuitenkin säilyttää valtsun alkuperäisen näköisenä. Joten kyllä siinä joku tolkku kannattaa olla, millaista lekkeriä alkaa valtsuun ripustaa. Kyllä kaikenmoisia virityksiä näkee esim. hydr.lisäöljysäiliönä. Aina vanhasta kosan-pullosta alkaen kekottamassa lokasuojanpäällä, vedettynä jollain liinalla kiinni.

        Ei sen mikään viritys tartte olla jos hytin alle hitsailee tornimopoon polttoainesäiliön ja siinä tynnyrissä mitään MOOTTORIPOLTTOÖLJYÄ (mpö) siihen aikaan ollu, ei edes tunnettu sitä vielä käsitteenä. Oli vaan tavallista lämmityspolttoöljyä, joka sai kansan syvissä riveissä nimityksen löpö, huoltoasemilla myytiin ko. ainetta lpö-mittarista. Tuon lämmityspolttoöljyn (jota myös monet kutsuivat tupaöljyksi) soveltuvuudesta traktoreiden polttoaineeksi keskusteltiin silloisessa mediassa ja hmtt:ssa (hevosmiesten tietotoimisto) varsin ahkerasti ja yleinen mielipide kaikkine mustamaalauksineen oli, ettei se sovellu traktoreiden polttoaineeksi.
        Kaasuöljy oli sitten sitä verollista dieselpolttoainetta.
        Vaan uskallan epäillä näitä tämän palstan kyselijöitä, että onko heistä monestakaan edes rakentelemaan ja entisöimään tuollaista Valmet 502 alkuperäiseksi... Joten sen puoleen varmaan on yksi lysti, että millainen vuotamaton polttoainesäiliö ratkaisu siihen valtteriin nyt löytyy.


      • Valtravalmet
        taasjoku-uusavuton kirjoitti:

        Ei sen mikään viritys tartte olla jos hytin alle hitsailee tornimopoon polttoainesäiliön ja siinä tynnyrissä mitään MOOTTORIPOLTTOÖLJYÄ (mpö) siihen aikaan ollu, ei edes tunnettu sitä vielä käsitteenä. Oli vaan tavallista lämmityspolttoöljyä, joka sai kansan syvissä riveissä nimityksen löpö, huoltoasemilla myytiin ko. ainetta lpö-mittarista. Tuon lämmityspolttoöljyn (jota myös monet kutsuivat tupaöljyksi) soveltuvuudesta traktoreiden polttoaineeksi keskusteltiin silloisessa mediassa ja hmtt:ssa (hevosmiesten tietotoimisto) varsin ahkerasti ja yleinen mielipide kaikkine mustamaalauksineen oli, ettei se sovellu traktoreiden polttoaineeksi.
        Kaasuöljy oli sitten sitä verollista dieselpolttoainetta.
        Vaan uskallan epäillä näitä tämän palstan kyselijöitä, että onko heistä monestakaan edes rakentelemaan ja entisöimään tuollaista Valmet 502 alkuperäiseksi... Joten sen puoleen varmaan on yksi lysti, että millainen vuotamaton polttoainesäiliö ratkaisu siihen valtteriin nyt löytyy.

        No mpö:ä , löpöä , tupaöljyä , mökäöljyä , jumia , tupajumia , verotonta , essoleneä , menovettä tai miten nyt yleensä vaan uusavuton haluaa. Ja taitaapa joku vielä muistaa lisääkin. Kaikilla noilla nimityksillä ainakin minä tiedän mitä ko.aine on. Eli rakkaalla lapsella on ja oli monta nimeä, kaikki nykynuorista ei oikein tiedä muuta kuin nykypäivän nimityksen. Käyttipä sitä joku mm:ssa juolavehnän tuhoamiseen ruiskussa (hinta oli -60 luvun lopussa n. 9 penniä eli n. 1,5 centtiä litra). Lisäksi -60 luvulla aika moni käytti naftaa talviaikana ajoissaan, juuri pienemmän steariinipitoisuuden takia. Mutta alkuperäiselle kysyjälle, tsemppiä. Se vika saattaa olla vain pienikin, joten kannattaa ensin avata se lattia ja luukku ja tosiaan paineilmalla koetuttaa. Muistoissa on 17vuotta ja n.6000t. -74 mallisella 502:lla.


      • foortintallissa
        Valtravalmet kirjoitti:

        No mpö:ä , löpöä , tupaöljyä , mökäöljyä , jumia , tupajumia , verotonta , essoleneä , menovettä tai miten nyt yleensä vaan uusavuton haluaa. Ja taitaapa joku vielä muistaa lisääkin. Kaikilla noilla nimityksillä ainakin minä tiedän mitä ko.aine on. Eli rakkaalla lapsella on ja oli monta nimeä, kaikki nykynuorista ei oikein tiedä muuta kuin nykypäivän nimityksen. Käyttipä sitä joku mm:ssa juolavehnän tuhoamiseen ruiskussa (hinta oli -60 luvun lopussa n. 9 penniä eli n. 1,5 centtiä litra). Lisäksi -60 luvulla aika moni käytti naftaa talviaikana ajoissaan, juuri pienemmän steariinipitoisuuden takia. Mutta alkuperäiselle kysyjälle, tsemppiä. Se vika saattaa olla vain pienikin, joten kannattaa ensin avata se lattia ja luukku ja tosiaan paineilmalla koetuttaa. Muistoissa on 17vuotta ja n.6000t. -74 mallisella 502:lla.

        Kyllä meillä ajeltiin pelkästään tuolla polttoöljy-tupaöljyllä jo 1960-luvun alussa, ei naftaa/kaasuöljyä käytetty. Muistan nöösipoikana, kun isäukko toi melkoisen lastin tupaöljyä Majorilla ja peräkärryllä hieman kauempaa, kun sai sitä oikein halvalla ostaa ihan 1960-luvun alussa yhdeltä Gulfin huoltamolta. Joskus tämä Gulf huoltamon omistaja toi meille kotiin sitä polttoöljyä semmoisella farmarimallisella EMW-autollaan. Vaan eipä se siihen aikaan mitään moottoripolttoöljyä ollut, moottoripetroolia kyllä myytiin vielä siihen aikaan melko yleisesti, mutta sekin on jo ihan eri polttoaine.
        Vanhaa kirjanpitoa katselin, siellä oli v. 1958 vuonna ostettu kaasuöljyä sahauksiin ja toukotöihin, sen jälkeen taidettiin ajaa pelkästään tuolla tupaöljyllä.


      • Valtravalmet

        Tuli lumitöihin lähtö. Totesin lähtiessä , jotta tankata täytyy. Yllätys, yllätys, Niran pumppu ei pelannutkaan talvilaadun mökäsäiliössä. Hiukan arvellen tankkasin kesälaatua, että saas nähdä hyytyykö V-405 vai ei. Suodatinta ei ole vaihdettu muutamaan vuoteen, joten varautuen lähdin ajoon. Taitaa Valmetin runkotankki tuossakin asiassa olla yliveto vai vaikuttaako Boschin rivipumppu asiaan, mutta Vallussa ei mitään ongelmia ja kierros tuli tehtyä. Takana on sentään 30 asteen pakkaset ja 5 motin kesälaadun mökäsäiliön sisältö ei äkkiä lämpene tämänpäivän lukemiin. Tämä on todettu ennenkin, ettei ainakaan rivipumpulliset Vallut ole niitä krantuimpia pakkasella. ----Kyllä täälläpäin isännät käytti naftaa -60 luvun alkupuolelle kun ajoivat rahtiakin järjestään näille hevosvoima-tilallisille ym. ajoa. Mökäöljy tuli vasta sitten kuvaan mukaan kun huusholleihin ostettiin näitä öljylämmittimiä, Upo kultaliekkiä sun muita. Ja -50 luvun puolelta alkoi nämä fordsonit, zetorit, valmetit ja muut dieselit tehdä tuloaan. Eli hevosista siirryttiin suoraan dieseltraktoreihin. Se petrooli kausi jäi olemattoman vähäiseksi, taisi yksi maamoottori sentään olla kylässä ja 2-3 petroolitraktoria ennen diesel-traktoreita, nekin porukka vehkeitä. Sähkömoottorit tulivat sähköjen myötä paljon varhaisemmassa vaiheessa kuvaan mukaan. No se sähköhän oli senverran huonoa, että tappuririihipäivät piti jakaa vuoroihin ettei kylän sähkömoottorit olleet yhtäaikaa käytössä. Ja siltikin lamput saattoi punertaa, kun verkko oli kuormitettuna.Traktorikauden alkaessa, myös ne tr:n remmisiivat helpottivat sähkönkulutusta. Öljylämmityskauden alkaessa faijakin osti sitten farmarisäiliön joten rautavanteinen peltitynnyri jäi historiaan, mutta se tynnyrin hana on vieläkin jossain tallella. Farmarisäiliön täyttöpäivä oli suurikin päivä ja jäi mieleen kun säiliöauto tuli pihaan ja täytti sen lekkerin. Näin se maailma muuttuu.


      • jotainrajaavalehteluun
        Valtravalmet kirjoitti:

        Tuli lumitöihin lähtö. Totesin lähtiessä , jotta tankata täytyy. Yllätys, yllätys, Niran pumppu ei pelannutkaan talvilaadun mökäsäiliössä. Hiukan arvellen tankkasin kesälaatua, että saas nähdä hyytyykö V-405 vai ei. Suodatinta ei ole vaihdettu muutamaan vuoteen, joten varautuen lähdin ajoon. Taitaa Valmetin runkotankki tuossakin asiassa olla yliveto vai vaikuttaako Boschin rivipumppu asiaan, mutta Vallussa ei mitään ongelmia ja kierros tuli tehtyä. Takana on sentään 30 asteen pakkaset ja 5 motin kesälaadun mökäsäiliön sisältö ei äkkiä lämpene tämänpäivän lukemiin. Tämä on todettu ennenkin, ettei ainakaan rivipumpulliset Vallut ole niitä krantuimpia pakkasella. ----Kyllä täälläpäin isännät käytti naftaa -60 luvun alkupuolelle kun ajoivat rahtiakin järjestään näille hevosvoima-tilallisille ym. ajoa. Mökäöljy tuli vasta sitten kuvaan mukaan kun huusholleihin ostettiin näitä öljylämmittimiä, Upo kultaliekkiä sun muita. Ja -50 luvun puolelta alkoi nämä fordsonit, zetorit, valmetit ja muut dieselit tehdä tuloaan. Eli hevosista siirryttiin suoraan dieseltraktoreihin. Se petrooli kausi jäi olemattoman vähäiseksi, taisi yksi maamoottori sentään olla kylässä ja 2-3 petroolitraktoria ennen diesel-traktoreita, nekin porukka vehkeitä. Sähkömoottorit tulivat sähköjen myötä paljon varhaisemmassa vaiheessa kuvaan mukaan. No se sähköhän oli senverran huonoa, että tappuririihipäivät piti jakaa vuoroihin ettei kylän sähkömoottorit olleet yhtäaikaa käytössä. Ja siltikin lamput saattoi punertaa, kun verkko oli kuormitettuna.Traktorikauden alkaessa, myös ne tr:n remmisiivat helpottivat sähkönkulutusta. Öljylämmityskauden alkaessa faijakin osti sitten farmarisäiliön joten rautavanteinen peltitynnyri jäi historiaan, mutta se tynnyrin hana on vieläkin jossain tallella. Farmarisäiliön täyttöpäivä oli suurikin päivä ja jäi mieleen kun säiliöauto tuli pihaan ja täytti sen lekkerin. Näin se maailma muuttuu.

        Eipä ole uskottavaa, että Vallun suodattimet olisivat eri maata, joihin ei parafiini kiteydy kesälöpöstä.


      • Vallu_Pirinen
        Valtravalmet kirjoitti:

        Tuli lumitöihin lähtö. Totesin lähtiessä , jotta tankata täytyy. Yllätys, yllätys, Niran pumppu ei pelannutkaan talvilaadun mökäsäiliössä. Hiukan arvellen tankkasin kesälaatua, että saas nähdä hyytyykö V-405 vai ei. Suodatinta ei ole vaihdettu muutamaan vuoteen, joten varautuen lähdin ajoon. Taitaa Valmetin runkotankki tuossakin asiassa olla yliveto vai vaikuttaako Boschin rivipumppu asiaan, mutta Vallussa ei mitään ongelmia ja kierros tuli tehtyä. Takana on sentään 30 asteen pakkaset ja 5 motin kesälaadun mökäsäiliön sisältö ei äkkiä lämpene tämänpäivän lukemiin. Tämä on todettu ennenkin, ettei ainakaan rivipumpulliset Vallut ole niitä krantuimpia pakkasella. ----Kyllä täälläpäin isännät käytti naftaa -60 luvun alkupuolelle kun ajoivat rahtiakin järjestään näille hevosvoima-tilallisille ym. ajoa. Mökäöljy tuli vasta sitten kuvaan mukaan kun huusholleihin ostettiin näitä öljylämmittimiä, Upo kultaliekkiä sun muita. Ja -50 luvun puolelta alkoi nämä fordsonit, zetorit, valmetit ja muut dieselit tehdä tuloaan. Eli hevosista siirryttiin suoraan dieseltraktoreihin. Se petrooli kausi jäi olemattoman vähäiseksi, taisi yksi maamoottori sentään olla kylässä ja 2-3 petroolitraktoria ennen diesel-traktoreita, nekin porukka vehkeitä. Sähkömoottorit tulivat sähköjen myötä paljon varhaisemmassa vaiheessa kuvaan mukaan. No se sähköhän oli senverran huonoa, että tappuririihipäivät piti jakaa vuoroihin ettei kylän sähkömoottorit olleet yhtäaikaa käytössä. Ja siltikin lamput saattoi punertaa, kun verkko oli kuormitettuna.Traktorikauden alkaessa, myös ne tr:n remmisiivat helpottivat sähkönkulutusta. Öljylämmityskauden alkaessa faijakin osti sitten farmarisäiliön joten rautavanteinen peltitynnyri jäi historiaan, mutta se tynnyrin hana on vieläkin jossain tallella. Farmarisäiliön täyttöpäivä oli suurikin päivä ja jäi mieleen kun säiliöauto tuli pihaan ja täytti sen lekkerin. Näin se maailma muuttuu.

        Ettei vaan olisi Pirisen Vallu taas liikenteessä, joka pitää Valluaan tallin lämpimässä ja käy pihatiensä auraamassa sillä piikkilangankiristäjällään. Voihan sellaisen tankatakin kesälaatuisella polttoöljyllä, kun ajaa heti suoraan tankkauksen jälkeen lämpimään talliin takaisin.
        Mitä tulee mökäöljyyn, taitaa olla Vallu nyt sotkenut mökäöljyn isojen poikien juttuja keskioluesta kuunnellessaan, jota varsin yleisesti kutsuttiin mökäöljyksi, kuten urbaanisanakirjakin siitä toteaa http://urbaanisanakirja.com/word/mokaoljy/
        Keskiolut vapautui v. 1969 alussa ja sai heti monenlaista lempinimeä tuon mökäöljyn ohella, oli mellakkaa, keskiketterää jne.
        Lämmitykseen käytettyä polttoöljyä myytiin, tuota löpöksi ja tupaöljyksi kutsuttua jo ihan yleisesti 50-luvulla. Mökäöljyksi en ole koskaan missään päin Suomea kuullut sitä kutsutun,vaikka olen työni puolesta eri murrealueilla liikkunutkin.


      • 920

        100-sarjan Massikoilla pystyi ajamaan kesälaadulla pakkasellakin, kun tankki on moottorin päällä lämpöisessä paikassa.


      • ehkeisittenkuitenkaan
        920 kirjoitti:

        100-sarjan Massikoilla pystyi ajamaan kesälaadulla pakkasellakin, kun tankki on moottorin päällä lämpöisessä paikassa.

        Hyvin täytyi lämmittää niitäkin Massikoita ensin, että jotenkin pystyi kesälaadulla ajelemaan, eikä kovilla pakkasilla onnistunut sittenkään.


      • foortintallissa
        Valtravalmet kirjoitti:

        Tuli lumitöihin lähtö. Totesin lähtiessä , jotta tankata täytyy. Yllätys, yllätys, Niran pumppu ei pelannutkaan talvilaadun mökäsäiliössä. Hiukan arvellen tankkasin kesälaatua, että saas nähdä hyytyykö V-405 vai ei. Suodatinta ei ole vaihdettu muutamaan vuoteen, joten varautuen lähdin ajoon. Taitaa Valmetin runkotankki tuossakin asiassa olla yliveto vai vaikuttaako Boschin rivipumppu asiaan, mutta Vallussa ei mitään ongelmia ja kierros tuli tehtyä. Takana on sentään 30 asteen pakkaset ja 5 motin kesälaadun mökäsäiliön sisältö ei äkkiä lämpene tämänpäivän lukemiin. Tämä on todettu ennenkin, ettei ainakaan rivipumpulliset Vallut ole niitä krantuimpia pakkasella. ----Kyllä täälläpäin isännät käytti naftaa -60 luvun alkupuolelle kun ajoivat rahtiakin järjestään näille hevosvoima-tilallisille ym. ajoa. Mökäöljy tuli vasta sitten kuvaan mukaan kun huusholleihin ostettiin näitä öljylämmittimiä, Upo kultaliekkiä sun muita. Ja -50 luvun puolelta alkoi nämä fordsonit, zetorit, valmetit ja muut dieselit tehdä tuloaan. Eli hevosista siirryttiin suoraan dieseltraktoreihin. Se petrooli kausi jäi olemattoman vähäiseksi, taisi yksi maamoottori sentään olla kylässä ja 2-3 petroolitraktoria ennen diesel-traktoreita, nekin porukka vehkeitä. Sähkömoottorit tulivat sähköjen myötä paljon varhaisemmassa vaiheessa kuvaan mukaan. No se sähköhän oli senverran huonoa, että tappuririihipäivät piti jakaa vuoroihin ettei kylän sähkömoottorit olleet yhtäaikaa käytössä. Ja siltikin lamput saattoi punertaa, kun verkko oli kuormitettuna.Traktorikauden alkaessa, myös ne tr:n remmisiivat helpottivat sähkönkulutusta. Öljylämmityskauden alkaessa faijakin osti sitten farmarisäiliön joten rautavanteinen peltitynnyri jäi historiaan, mutta se tynnyrin hana on vieläkin jossain tallella. Farmarisäiliön täyttöpäivä oli suurikin päivä ja jäi mieleen kun säiliöauto tuli pihaan ja täytti sen lekkerin. Näin se maailma muuttuu.

        En nyt ihan minäkään usko, että Valmet 405 kulkee noin vain kesälaatuisella polttoaineella. Olen nimittäin sen verran joutunut puljaamaan vuosien varrella polttoaineiden ja hyytyneiden suodattimien kanssa, kun kesälaatuista polttoainetta on jäännyt jonkun masinan kitusiin.
        Tuolla minulla on samaisen Bosh rivipumpun serkku kiinni Ursuksessa ja siinä Urkissa on vielä polttoainesäiliö moottorin päällä, että kaikki edellytykset luulisi olevan sujuvaan talviaurailuun kesälaadulla, vaan eipä ihan onnistu -30°C lukemistä lähdöt.
        Tuolla on pihassa myös pari uudehkoa Valtraa, sekin tuli kokeiltua, että miten hyvin niillä pääsee kesälaatuisella polttoöljyllä -30°C, kun joku niin väitti. Meillä nuori isäntä tankkasi vahingossa ja hyvää tarkoittaen yhden Valtran kesälaatuisella polttoaineella. Kyllä hän sillä ajoi vielä tankkauksen jälkeen vähän, mutta minä en päässyt sitten tuosta pihalta kylmästä startattuani kuin 30 metriä. Poistin sieltä runkotankista melkoisen paljon parafiinipuuroa ja vaihdoin -34°C kestävän polttoaineen tilalle, lisäksi vaihdoin uudet polttoainesuodattimet. Ei sinänsä mahdoton homma, onhan noita joutunut tekemään vuosien varrella.

        Sitten noihin vanhoihin juttuhin. Meidän tilalle hankittiin diesel käyttöinen Fordson Major huhtikuussa v. 1954, siihen asti oli poltettu petroolia. Hevosista ei silloin luovuttu kokonaan, kolme sai lähteä makkaratehtaalle uuden Fordsonin myötä ja viimeinen hevonen meidän tilalta lähti vasta syksyllä v. 1971. Tuon Fordsonin olivat tilanneet neljän viljelijän porukka, kun siihen sai siihen aikaan valtiolta 50% avustuksen, mutta avustuksen myöntämisen perusteet olivat tuolta isäntäporukalta hieman jäänneet epäselviksi ja seuraus oli, että yksi isännistä räjäytti dynamiitillä itsensä ja toiset isännät luikkivat takavasemmalle. Isoisäni kauppamiehenä osti tuolta leskeltä sen Fordsonin tilauksen muutamalla tuhannella markalla ja kävi sitten ostamassa sen Fordsonin sieltä liikkeestä pihalle 395000markalla.
        Siihen aikaan Fordin piirimyyjillä oli tiukat rajat, että kuka myy millekin aluelle traktoreita. Tästä tulikin sitten hupaisa juttu, koska tuo isoisän traktori sattui olemaan ostettu "väärältä" puolelta. Käsirysyksihän se meni näillä piirimyyjillä, että mustepullokin kaatui papereiden päälle, kun herrat ottivat yhteen...
        Sähköä meidän nurkilla ei saannut rahallakaan ennen vuotta 1961, vaikka korkeajännitelinja sijaitsi aivan tilamme talouskeskuksen välittömässä läheisyydessä. Sähköön yritettiin saada ratkaisua jo 50-luvun alussa, että tuohon korkeajännitelinjaan olisi hankittu oma Skoda-muuntaja tilamme tarpeisiin, mutta sähköyhtiö ei moiseen suostunut. Kauempana olevasta muuntajasta olisi saannut eräänlaisen aliliittymän, mutta sillä sähköllä ei olisi pyörittänyt mitään, hyvä jos olisi huonot sähkövalot saannut. Joten traktorin hihnapyörälle oli runsaasti käyttöä ja käyttöä oli muutenkin, kun rahtina tuolla Fordsonilla pyöritettiin mm. sepelimyllyä ja kenttäsirkkeliä. Omalla kenttäsirkkelillä sahattiin huonekalutehtaalle koivua.
        Upon Kultaliekki öljykamina hankittiin meillekin v. 1965, sellainen harmaa väriltään. Paikallinen K-kauppias toi sen uudella Ford Taunus 17m farmarilla meille, "mulkosilmä-taunukseksi" sitä silloin kutsuttiin ja taisi olla vielä piilofarmari, kun ei ollut niitä takapenkkejä ollenkaan.
        Tuossa erään naapurin käytöstä poistettu Upon Kultaliekki lähdössä viimeiselle matkalleen http://aijaa.com/E72ku3
        ja kilvestä käy hyvin selville polttoaine ja kulutus http://aijaa.com/T7KjJq


      • 920
        ehkeisittenkuitenkaan kirjoitti:

        Hyvin täytyi lämmittää niitäkin Massikoita ensin, että jotenkin pystyi kesälaadulla ajelemaan, eikä kovilla pakkasilla onnistunut sittenkään.

        Kieltämättä rivipumppu olis mieluisampi värkki kuin jakajapumppu, se myönnetään.
        Mutta en pelkän rivipumpumpun takia viittisi Valmettia ruveta hankkimaan.


      • ehkeisittenkuitenkaan
        920 kirjoitti:

        Kieltämättä rivipumppu olis mieluisampi värkki kuin jakajapumppu, se myönnetään.
        Mutta en pelkän rivipumpumpun takia viittisi Valmettia ruveta hankkimaan.

        Saahan sen rivipumpun Massikkaankin, ei ole siemenestä kasvanut se Cav-jakajapumppu siihen Perkinsin kylkeen. Purkaamolta tms. paikasta rivipumppu siihen kylkeen. Vaan ei se Valmetti mikään onni ja autuus ole, eikä tuo Cav jakaja-mallinen ruiskutuspumppu niin huono ole, että siitä traumoja tarvii ottaa.


      • 920
        ehkeisittenkuitenkaan kirjoitti:

        Saahan sen rivipumpun Massikkaankin, ei ole siemenestä kasvanut se Cav-jakajapumppu siihen Perkinsin kylkeen. Purkaamolta tms. paikasta rivipumppu siihen kylkeen. Vaan ei se Valmetti mikään onni ja autuus ole, eikä tuo Cav jakaja-mallinen ruiskutuspumppu niin huono ole, että siitä traumoja tarvii ottaa.

        Hyvin noo Massikat pelaa, ittellä talviajotkin tosi vähäisiä eikä tankitkaan vuoda.
        903 tankit eivät vuotaneet.....toki vain 2600 jaksettiin sillä ajella.
        705n tankki oli aika seula, pohjaroppukin vuoti kun ajoin mettässä sen kantoon.


      • Eeeonnistu
        920 kirjoitti:

        100-sarjan Massikoilla pystyi ajamaan kesälaadulla pakkasellakin, kun tankki on moottorin päällä lämpöisessä paikassa.

        Vaikka pakoputki menisi tankin käpi niin käynnistäessä se hyytynyt polttoöljy jämähtää suodattimeen. Ja näissä koneissa missä tankki on moottorin päällä niin puhaltimen viima vain jäähdyttä entisestään polttoainetta.
        Jos kesälaadulla haluaisi ajaa pakkasella niin tankissa pitäisi olla vastukset lämmittämässä jo ennen käynnistystä ja jatkuvasti päällä ajettaessa.


      • Kylmätotuus
        Eeeonnistu kirjoitti:

        Vaikka pakoputki menisi tankin käpi niin käynnistäessä se hyytynyt polttoöljy jämähtää suodattimeen. Ja näissä koneissa missä tankki on moottorin päällä niin puhaltimen viima vain jäähdyttä entisestään polttoainetta.
        Jos kesälaadulla haluaisi ajaa pakkasella niin tankissa pitäisi olla vastukset lämmittämässä jo ennen käynnistystä ja jatkuvasti päällä ajettaessa.

        Eiköhän nämäkin kesälaatuisilla polttoaineilla NYT ajaneet ole jo riittävästi suodattimia ja polttoaineita vaihtaneet... Oli se tankki traktorissa missä hyvänsä taikka ruiskutuspumppu millainen, niin polttoainesuodattimet menee tukkoon siitä kesälaadun parafiinista ja meno hyytyy.


      • olitko_se_sinä
        Valtravalmet kirjoitti:

        Tuli lumitöihin lähtö. Totesin lähtiessä , jotta tankata täytyy. Yllätys, yllätys, Niran pumppu ei pelannutkaan talvilaadun mökäsäiliössä. Hiukan arvellen tankkasin kesälaatua, että saas nähdä hyytyykö V-405 vai ei. Suodatinta ei ole vaihdettu muutamaan vuoteen, joten varautuen lähdin ajoon. Taitaa Valmetin runkotankki tuossakin asiassa olla yliveto vai vaikuttaako Boschin rivipumppu asiaan, mutta Vallussa ei mitään ongelmia ja kierros tuli tehtyä. Takana on sentään 30 asteen pakkaset ja 5 motin kesälaadun mökäsäiliön sisältö ei äkkiä lämpene tämänpäivän lukemiin. Tämä on todettu ennenkin, ettei ainakaan rivipumpulliset Vallut ole niitä krantuimpia pakkasella. ----Kyllä täälläpäin isännät käytti naftaa -60 luvun alkupuolelle kun ajoivat rahtiakin järjestään näille hevosvoima-tilallisille ym. ajoa. Mökäöljy tuli vasta sitten kuvaan mukaan kun huusholleihin ostettiin näitä öljylämmittimiä, Upo kultaliekkiä sun muita. Ja -50 luvun puolelta alkoi nämä fordsonit, zetorit, valmetit ja muut dieselit tehdä tuloaan. Eli hevosista siirryttiin suoraan dieseltraktoreihin. Se petrooli kausi jäi olemattoman vähäiseksi, taisi yksi maamoottori sentään olla kylässä ja 2-3 petroolitraktoria ennen diesel-traktoreita, nekin porukka vehkeitä. Sähkömoottorit tulivat sähköjen myötä paljon varhaisemmassa vaiheessa kuvaan mukaan. No se sähköhän oli senverran huonoa, että tappuririihipäivät piti jakaa vuoroihin ettei kylän sähkömoottorit olleet yhtäaikaa käytössä. Ja siltikin lamput saattoi punertaa, kun verkko oli kuormitettuna.Traktorikauden alkaessa, myös ne tr:n remmisiivat helpottivat sähkönkulutusta. Öljylämmityskauden alkaessa faijakin osti sitten farmarisäiliön joten rautavanteinen peltitynnyri jäi historiaan, mutta se tynnyrin hana on vieläkin jossain tallella. Farmarisäiliön täyttöpäivä oli suurikin päivä ja jäi mieleen kun säiliöauto tuli pihaan ja täytti sen lekkerin. Näin se maailma muuttuu.

        Joko olet puhdistanut Vallusi runkotankin siitä tankkaamastasi kesälaatuisesta polttoaineesta ja vaihtanut uudet polttoainesuodattimet?
        Tapasin nimittäin eilen yhden runkotankkimiehen, joka sanoi olleen viimeisen kerran kun tankkaa kesälaatua Valmettinsa tankkiin talvilaadun sekaan. Oli kuulemasti runkannut suodattimia ja tankkia sen verran, että oli riittänyt sitä lajia.


      • varmastihyytyy
        olitko_se_sinä kirjoitti:

        Joko olet puhdistanut Vallusi runkotankin siitä tankkaamastasi kesälaatuisesta polttoaineesta ja vaihtanut uudet polttoainesuodattimet?
        Tapasin nimittäin eilen yhden runkotankkimiehen, joka sanoi olleen viimeisen kerran kun tankkaa kesälaatua Valmettinsa tankkiin talvilaadun sekaan. Oli kuulemasti runkannut suodattimia ja tankkia sen verran, että oli riittänyt sitä lajia.

        Ei se kesälöpö sekaannu talvilöpöön, kyllä sen suodattimista löytää.


      • kutosenkiinto
        varmastihyytyy kirjoitti:

        Ei se kesälöpö sekaannu talvilöpöön, kyllä sen suodattimista löytää.

        Kyllä se on tämäkin kesälöpön tankkaaja Valmet 405 ne kesälöpöt liruttanut tankista pois ja vaihtanut suodattimet. On saattanut nauttia muutaman mökäöljyn vitutukseen, kun on kohmeisia sormia käynnyt lämmittelemässä pirtissä.
        https://www.youtube.com/watch?v=8tn4Nj5bIHQ


      • olipahyvätarina
        Valtravalmet kirjoitti:

        Tuli lumitöihin lähtö. Totesin lähtiessä , jotta tankata täytyy. Yllätys, yllätys, Niran pumppu ei pelannutkaan talvilaadun mökäsäiliössä. Hiukan arvellen tankkasin kesälaatua, että saas nähdä hyytyykö V-405 vai ei. Suodatinta ei ole vaihdettu muutamaan vuoteen, joten varautuen lähdin ajoon. Taitaa Valmetin runkotankki tuossakin asiassa olla yliveto vai vaikuttaako Boschin rivipumppu asiaan, mutta Vallussa ei mitään ongelmia ja kierros tuli tehtyä. Takana on sentään 30 asteen pakkaset ja 5 motin kesälaadun mökäsäiliön sisältö ei äkkiä lämpene tämänpäivän lukemiin. Tämä on todettu ennenkin, ettei ainakaan rivipumpulliset Vallut ole niitä krantuimpia pakkasella. ----Kyllä täälläpäin isännät käytti naftaa -60 luvun alkupuolelle kun ajoivat rahtiakin järjestään näille hevosvoima-tilallisille ym. ajoa. Mökäöljy tuli vasta sitten kuvaan mukaan kun huusholleihin ostettiin näitä öljylämmittimiä, Upo kultaliekkiä sun muita. Ja -50 luvun puolelta alkoi nämä fordsonit, zetorit, valmetit ja muut dieselit tehdä tuloaan. Eli hevosista siirryttiin suoraan dieseltraktoreihin. Se petrooli kausi jäi olemattoman vähäiseksi, taisi yksi maamoottori sentään olla kylässä ja 2-3 petroolitraktoria ennen diesel-traktoreita, nekin porukka vehkeitä. Sähkömoottorit tulivat sähköjen myötä paljon varhaisemmassa vaiheessa kuvaan mukaan. No se sähköhän oli senverran huonoa, että tappuririihipäivät piti jakaa vuoroihin ettei kylän sähkömoottorit olleet yhtäaikaa käytössä. Ja siltikin lamput saattoi punertaa, kun verkko oli kuormitettuna.Traktorikauden alkaessa, myös ne tr:n remmisiivat helpottivat sähkönkulutusta. Öljylämmityskauden alkaessa faijakin osti sitten farmarisäiliön joten rautavanteinen peltitynnyri jäi historiaan, mutta se tynnyrin hana on vieläkin jossain tallella. Farmarisäiliön täyttöpäivä oli suurikin päivä ja jäi mieleen kun säiliöauto tuli pihaan ja täytti sen lekkerin. Näin se maailma muuttuu.

        Tämä Valtravalmetin kirjoitus on yksi parhaimmista trolleista täällä pitkään aikaan tuon kesälöpön osalta, jota nimitetään hauskasti mökäöljyksi, osoittaa kirjoittajan huumorintajua. Ajankuvaus sen sijaan on autenttinen, sille myös pisteet!
        Ei tosiaan kesälöpö sekaannu talvilöpöön, kyllä vaihtuu suodattimet ja tankki pitää tyhjentää. Voi hyvin kuvitella tämän videon myötä, että millaista tekstiä on pakkasessa suodattimien vaihdossa kuulunut. https://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM


    • 920

      Olis tosiaan hyvä tietää mistä vuotaa.
      Omassa 705:ssa vuoti monesta kohtaa, mutta siinä olikin räkäsaumalla hitsattu pellitankki.

      • NSDAP

        Kaikissa 05 sarjan vehkeissä vuotaa tankki joissa on olut jokin iso teollisuus Vilske kiinni. Ohjaamon etukannakkeiden kohdalta alkaa murtuminen ja ei pidä enää hitsaamallakaan. Helpointa on vaihtaa koko tankki uuteen. Lisäksi metsäajossa tuo tankki elää jonkin verran.


      • valluntankki

        Kiitos kaikille hyvistä mielipiteistä, Olen tietenkin jäävi sanomaan että olenko uusavuton, mutta kyllä minulla sen verran kokemusta on että tiedän että aina kannattaa ottaa selville se mikä on helposti selvitettävissä, ja vaikka kyllä olen muita koneita korjaillutkin niin valmetteja en ole korjannut muuta kun sen minkä olen tähän koneeseen tehnyt. Tarkoitukseni on tehdä tästä kone joka auttaa minua työssäni vielä joitain vuosia, ja sen jälkeen entisöin sen hyväksi pihakoneeksi huvin vuoksi, joten taidan tehdä niin että
        tutkin minkä pystyn ja jos ei asia ratkea helposti niin teen muutamaksi vuodeksi tilapäisen 15l tankin ja kun sitten jään pois työelämästä niin puran ja entisöin vallun ilman kiirettä. Toisen traktorini myyn pois vasta sitten kun
        valmetti on kunnossa.


    • tankorunkki

      Täysin susi koko runkotankki keksintö. Mullistava keksintö paperilla, mutta... eipä tuota hienoutta muut merkit älynny apinoida. Hmm miksiköhän?? Varmaan ikuinen patenttisuoja, jos tosi valmet miehiltä kysytään.

      • foortintallissa

        Tuskin sillä mitään patenttisuojaa on, eiköhän siinä vaan tule muut seikat vastaan, että tuollainen runkotankki ei ole suuremmin yleistynyt. Lähinnä tulisi juuri kestävyys ja tilavuus mieleen syiksi. Siihen Valmetin runkotankkiin sopii aika vähän polttoainetta. Ja eikä noihin uudempiin A-sarjan Valtroihin ilman lisäsäiliötä mahdu polttoainetta 70 litraa enempää.
        Ajelin nuoruudessani 4-veto Belaruksella jonkun verran ja eipä ollut ongelmia siinä polttoainetankin sijoituksen kanssa talvella, vaikka oli niin kaukana lämpimästä moottorista. Ei hyytyneet polttoaineet ja käyntiin lähti kovillakin pakkasilla. Tuollaisen Belaruksen tankkiin mahtui sentään yli 100 litraa polttoainetta.
        Tuossa kuvakin, kun oltiin kaverin kanssa savotoilla. http://aijaa.com/BfWLde


    • TurvonneetKumpparit

      Tyyppillistä. Ennenvanhaanhan Valmetin omistajat tunnistettiin turvonneista kumikenkien varsistaan. Kyläkauppaan kun tuli isäntiä löpölle haisevissa ja löpöstä turvonneissa kumppareissaan....voi niitä aikoja. Vieläkö sama ongelma jatkuu.

      • ulisevavallu

        Joo ja Massikan omistajat tunnistettiin vasemman jalan korkeammasta noususta, kun se kytkin oli niin jäykkä. Ja tehtiinhän sitä paljon jäynää näille Massikkakuskeille, kun vastaan tulijoita tervehdittiin jo hyvissä ajoin kävelemällä vasenta jalkaa enempi nostaen. Tosikoilta saattoi saada silmäkulmaan moponvinkkarista...
        Vaan oli se Valmetti alkujaan melkoinen ulisija suorine hampaineen. Meidänkin kylällä kierteli keväisin äestämässä eräs Unski Valmet 33 traktorillaan ja perässä lepakko-sampo äes, kaukaa kuuli, kun Unski tuli sen Valmettinsa kanssa ja sitten sitä ulinaa piisasi, kun Unski kiersi siellä naapurin pellolla rinkiä äestämässä.


      • Mitalin_kaksi_puolta
        ulisevavallu kirjoitti:

        Joo ja Massikan omistajat tunnistettiin vasemman jalan korkeammasta noususta, kun se kytkin oli niin jäykkä. Ja tehtiinhän sitä paljon jäynää näille Massikkakuskeille, kun vastaan tulijoita tervehdittiin jo hyvissä ajoin kävelemällä vasenta jalkaa enempi nostaen. Tosikoilta saattoi saada silmäkulmaan moponvinkkarista...
        Vaan oli se Valmetti alkujaan melkoinen ulisija suorine hampaineen. Meidänkin kylällä kierteli keväisin äestämässä eräs Unski Valmet 33 traktorillaan ja perässä lepakko-sampo äes, kaukaa kuuli, kun Unski tuli sen Valmettinsa kanssa ja sitten sitä ulinaa piisasi, kun Unski kiersi siellä naapurin pellolla rinkiä äestämässä.

        Pitäähän nyt aisaan välis elämää olla, sanoi mustalainen, kun vikurin hevosen omisti. Niin miksei nyt sitten Valmetti saisi elämää pitää ? Meluahan mahtuu maailmaan. Eikö se ole ollut hyvä merkki, olla isännänkin viisaamassa äestäjä oikeaan vainioon? Ei tarvinnut turhaa vartoilla. Ajelihan se yksi isäntä Zetka 25A:lla meijeriin maitoa muinoin. Talvella kun päkötes alkoi kuulua, niin tonkat lavalle. Eivät maidotkaan jäätyneet niin pahasti, kun eivät turhan aikaisin olleet tonkkalavalla. Tai eivät kesällä liikaa lämmenneet.


      • 920
        ulisevavallu kirjoitti:

        Joo ja Massikan omistajat tunnistettiin vasemman jalan korkeammasta noususta, kun se kytkin oli niin jäykkä. Ja tehtiinhän sitä paljon jäynää näille Massikkakuskeille, kun vastaan tulijoita tervehdittiin jo hyvissä ajoin kävelemällä vasenta jalkaa enempi nostaen. Tosikoilta saattoi saada silmäkulmaan moponvinkkarista...
        Vaan oli se Valmetti alkujaan melkoinen ulisija suorine hampaineen. Meidänkin kylällä kierteli keväisin äestämässä eräs Unski Valmet 33 traktorillaan ja perässä lepakko-sampo äes, kaukaa kuuli, kun Unski tuli sen Valmettinsa kanssa ja sitten sitä ulinaa piisasi, kun Unski kiersi siellä naapurin pellolla rinkiä äestämässä.

        Ei vähän hassussa asennossa oleva Massikan kytkinpoljin kovin jäykkä ole, varsinkaan ajokytkinpuoli.
        903 Valumöltin kytkinpoljin on jäykkä, ei ainakaan mun polvi tahtonut kestää sen polkemista. 705n klonksukytkimestä oli mukavuus kaukana, kevennysjousi sentäs pelasti polven suuremmilta vaurioilta.


    • igigogo

      Löpö ja nafta olivat ennen samaa ainetta. Löpö oli värjättyä jottei käytetä autoissa yms ja vähempi verotettua. Eli sisälsi damat lisäaineet kuin nafta.
      Nykyään löpöstä on poistettu lisäineet ja sopii edelleen öljykattiloihin ja vanhoihin traktoreihin mutta nykytraktorit vaativat moottoripolttoöljyä joka taas on samaa ainetta kuin nafta eli diesel. Mpö on värjättyä ja vähemmän veroa mutta samaa kuin diesel
      Tietoa löytyy esim nesteen kotisivuilta

      • samaalaatuakaikki

        Ja kun tilaat toisesta öljy-yhtiöstä, on kaikki polttoöljy moottoripolttoöljyä, ei tarvitse erikseen pähkillä, että mistä säiliöstä tankkaa traktoria, riittää, kun tietää onko kesä- vai talvilaatua.
        Täytin joulukuussa kuivurin öljysäiliöt polttoöljyllä, niin sitä samaa voi käyttää kaikissa traktoreissani, uusimmissakin ilman mitään käynti tai takuu ongelmia.


    • laes

      No eikaitse hyvin hirveesti vuoja kun jo nuin kauan sitä tehny.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5191
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      181
      4915
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      69
      3369
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2966
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2282
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      236
      1712
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1279
    8. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      77
      1261
    9. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      980
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      96
      917
    Aihe