Puun vaikutus kitaran sointiin.

hannu94

Eli onko olemassa ketään joka voi yksiselitteisesti ja perustellusti sanoa vaikuttaako ja miten vaikuttaa puun laatu sähkökitaran sointiin.Eli factaa ei mielippiteitä mittaustuloksia.taulukoita tietoa sitä haen.Jenkit vannovat mahongin nimeen eurooppalaiset tykkäävät lepästä.Tietoa ei saa mistään Eli hieman sekavaa mutta haen tietoa miten eri puulajit vaikuttavat sointiin eli miksi leppä soi paremmin ko esim mahonki tai mänty mikä sen tekee miksi ne soivat eritavalla.Mitkä kaikki muut tekiät vaikuttavat sointiin ja mitkä ominaisuudet ovat toivottuja ja miten ne saavutetaan.Eli olkaa hyvä ei musta tuntuu vaan ihan factaa kiitos.

25

1545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoJuust

      Ehkä ei pitäis kommentoida, kun ei ole sitä "faktatietoa", mutta ottaa sitten ihan vaikka sivuhuomautuksena?!

      Minä en tiedä, millätavalla puun ominaisuuksia voisi mitata? Onko sellasta järkevää mittausjärjestelmää olemassakaan(tietääkö kukaan?)?...ja jos onkin, mitä yksiköinä tulokset yleensä ilmoitettaisiin?Voisi olettaa että taajuuksina, mutta eipä se minulle mitään kertosi...liekkö sinullekkaan, jos ett tiedä mitä haet?

      Luonto ei vaan yksinkertaisesti osaa tehdä tasalaatuista materiaalia, vaan vierekkäin kasvavista samanikäisistä lepistä toinen saattaakin olla paljon huonompi soitinaihiopuu, kun se toinen, koska syyt näissä puissa menee taatusti eritavalla!
      Juurikin puun syiden kulku on yksi oleellisimmista tekijöistä, joilla soitinrakentajat pystyy valkkailemaan puita. Painokin on huono indikaattori, koska ei yleensä pystytä sanomaan, paljonko puussa on kosteutta sillä hetkellä.

      Jos unohdetaan sähköpuoli, niin soitiin materiaalin lisäksi vaikuttaa tietysti rakenne(skaala, mitat...). Straton materiaaleista ja osista Les Paulin mitoilla tehty kitara ei kuulosta Les Paulilta, mutta ei myöskään Stratolta, johtuen rakentteellisista eroista.

      Se perimmäinen "ongelma" näissä väittelyissä, joka tuntuu olevan niin vaikea hahmottaa on se, että kun ei ole olemassa eksaksia tietoa siitä, mikä puu materiaali on paras, koska se on niin voimakkaasti mielipidekysymys!
      Jos "järjellä" ajattelee(siis jos esim. maallikko ajattelee, mitkä tekijät ois ratkaisevia asioita kitarassa), niin joku LP:n voisi olettaa olevan se rakenne tai sisältää ne materiaalit(ruusupuu, mahonki, vaahtera), joka olisi standardi kitaran rakennuksessa, koska se soi niin selkeästi, täyteläisesti ja sustainrikkaasti, mutta kun niin monet ei vaan sellaista kitaraa halua vaan Stratoja tai muita eri tyyppisiä kitaroita.

      Voisiko se mahdollisesti olla syy, miksi ett löydä sitä selkeää vastausta?! Ei siis ole kyse mistään salatieteistä tai salaliittoteorioista.

    • maalaisjärjellä

      Millä tavalla taustalankku voi vaikuttaa sähkökitaran sointiin? Akustisissa soittimissa materiaalilla on ratkaiseva merkitys, mutta sähköisissä puun laatu vaikuttaa korkeintaan korvien väliin. Puu vaikuttaa varmasti sähköisen soittimen kestämiseen ja pysymiseen vireessä, mutta ei kunnossa olevan laitteen sointiin. Äänihän ei muodostu puussa.

      • NoJuust

        Eli toisinsanoen sähkökitarassa on perjaatteessa aivan sama, mitä materiaalia käytetään, kunhan materiaalit kestävät kielten jännityksen?
        Eikös se ole asia, minkä tuossa kerrot?


      • maalaisjärjellä
        NoJuust kirjoitti:

        Eli toisinsanoen sähkökitarassa on perjaatteessa aivan sama, mitä materiaalia käytetään, kunhan materiaalit kestävät kielten jännityksen?
        Eikös se ole asia, minkä tuossa kerrot?

        Kyllä. Materiaalin on oltava sellaista, ettå osat kyetään sijoittamaan tarkasti oikeisiin paikkoihin. Rungon elämisen olisi oltava mahdollisimman pientä. Materiaalilla on siis välillinen merkitys, vaikka se ei vaikuta suoraan sointiin.
        Kaikki soittimet ovat yksilöitä. Kahta sadasosamillilleen samanlaista on mahdotonta tehdä. Mitkään materiaalit ja osat eivät ole tasalaatuisia. Myös äänentoistoketju on aina yksilöllinen kuuntelijaa myöten.


      • NoJuust

        No sadasosamilli on kyllä jo niin pieni mitta, ettei ihan varmasti ole kuultavissa:D Sillä ei kyllä mitään kitaroiden välistä soundieroa pysty selittämään.


      • Miettii.Hän

        "Puu vaikuttaa varmasti sähköisen soittimen kestämiseen ja pysymiseen vireessä, mutta ei kunnossa olevan laitteen sointiin."

        Jos näin olisi, nykyisin kitarat tehtäisiin vaikkapa muovista, hiilikuidusta tai vastaavasta materiaalista prässäämällä. Valmistus olisi helppoa, halpaa ja nopeaa.
        Vaan kun noin ei ole.


      • Mika222222222222
        Miettii.Hän kirjoitti:

        "Puu vaikuttaa varmasti sähköisen soittimen kestämiseen ja pysymiseen vireessä, mutta ei kunnossa olevan laitteen sointiin."

        Jos näin olisi, nykyisin kitarat tehtäisiin vaikkapa muovista, hiilikuidusta tai vastaavasta materiaalista prässäämällä. Valmistus olisi helppoa, halpaa ja nopeaa.
        Vaan kun noin ei ole.

        Kyllä kitaroita tehdään muistakin materiaaleista kuin puusta ja sähkökitaroita vallankin. Muovista prässäämällä juu ja ties mistä kuitukomposiitista ainakin Airlinen jotkin mallit on jotain prässättyä muovia ja Flaxwood tekee kitaransa jostain ruiskuvaletusta komposiitista (kai siellä jotain selluloosaa on seassa, mutta kuitenkin). Pari viikkoa sitten kokeilin itse musafasulla kokonaan magnesiumista tehtyä kitaraa ja oli kyllä hyvä ja lisäksi tyylikäs, mutta ei sen soundissa ja soitettavuudessa ollut mitään ongelmaa ja hintakin oli maltillinen. Muistaakseni -80 luvulla jo Steinberger toi markkinoille hiilikuidusta tehdyn sähkiksen jollaisella ainakin Eddie Van Halen soitti joissakin yhteyksissä.

        Tärkein syy miksi kitarat tehdään puusta niinkuin tehdään, johtuu meistä asiakkaista. me haluamme kauniita puisia kitaroita ja olemme valmiita maksamaan niistä. itaran ja bassojen puut kuitenkin valitaan hyvin pitkälti ulkonäön perusteella ja ainakin ulkonäöllä ne myydään (eihän ne luokitellut loimukannet joista jengi on valmis maksamaan tähtitieteellisiä summia, ole mitään muuta kuin silmäkarkkia). Tai laho/sieni koristeet ole mitään muuta kuin näyttäviä yksityiskohtia. Soundia semmoinen höttö ei ihan taatusti paranna ainakaan. Silti ne on asioita jotka maksaa eniten.


      • NoJuust

        Jos täällä ihan oikeesti porukka on sitä mieltä, ettei ole mitään väliä...niin käykää kokeilemassa näitä uusia Les Pauleja, jossa on se mikkien puolitus mahdollisuus? Soittakaa sellasta ja heti perään stratoa. Huomaatte että kyse ei todellakaan ole mistään hifistelysä, vaan ero on aivan ilmeinen! Vaikka ei ois vielä kovin pitkää kitaristinuraa takana, ni siltikin sen kyllä huomaa selvästi


      • Mika2222222222

        No minä vain totesin, että kitaroita kyllä tehdään monenlaisista materiaaleista ja ihan hyvällä menestyksellä. Se ei tarkoita että asialla ei olisi mitään merkitystä, vaan että niitä tehdään monenlaisista materiaaleista ihan hyvällä menestyksellä.

        Olet täysin oikeassa siinä, että strato ei soundaa paulilta, vaikka stratossa käyttäisi humpparia eikä pauli soundaa stratolta vaikka paulissa käyttäisi yksikelaista. Ei muten strato ja telekään soundaa samalta vaikka niissä on molemmissa yksikelaiset mikit. Kitaroiden soundieroihin vaikuttaa monet asiat (mikit, skaala, kielet, plektra, etc.). en ala arvailemaan mikä puiden osuus on enkä sitä onko se suuri vai mikä. Muusikoiden netissä tämä vääntö päättyi ratkaisemattomaan, mutta eiköhän meillä kaikilla ole joku näkemys asiasta.

        Mun mielestä olisi järjetöntä ottaa tiukka kanta asiaa josta ei ihan oikeasti voi ihan varmaksi tietää mikä vaikuttaa mihinkin ja miten. Vielä järjettömämpää olisi vaatia muut olemaan samaa mieltä.


      • NoJuust

        Juu ei ollukkaan tarkotus sormella osottaa ketään. Halusin vaan todeta, ettei nämä soundierot ole mitään hifistelyä, jota tietty eliitti vain kuulee...tai niin ku täällä arvellaan...luulee kuulevansa.

        Jotkut vaahtoo siitä, kenen kielenvalmistajan kielissä on paras soundi. Minä en oo niissä kuullu mitään eroa, tai jos niissä nyt oiskin, niin en usko että mistään kovin merkittävistä eroista puhutaan.

        Mutta kuten sanottua...jos nyt sitten kielet, mikit ja plektrakin ois stratossa ja Les Paulissa sama ja kun ne silti kuulostaa erillaiselta, kun yö ja päivä, niin eihän siinä jää materiaalierojen lisäksi muuta erottavaa tekijää, kun se skaalan pituus. No jos nyt vielä se talla lisätään, niin kyllä silti on vaikea uskoa, että skaala tai talla toisi eron siihe, että toinen on noin paljon kirkkaampi soinniltaan.

        Ei minullakaan oo hirveemmin haluja alkaa väittelemään. Uskokoon kukin mihin haluaa.


    • hannu94
      • maalaisjärjellä

        Ei selitä. Sähkökitaran ostajat ovat täysin vietävissä hifistien tapaan.


      • Manmant

        Harrastan kitaroita, kalastusta ja ryyppäämistä. Eikä voi kun nauraa ja välillä itkeä minkälaisia uskomuksia ja huuhaata kaikkiin liittyy.


    • Mika222222222222

      Tästä aiheesta käytiin muusikoiden netissä ihan tolkuton vääntö viime vuonna ja siinä ketjussa kaiken älämölön ja huutamisen ohella myös esiteltiin kaikki nyt tiedossa olevat argumentit, mitä tulee puiden osuuteen sähökitaran sähköiseen soundiin. Eli sitä asiaa on aika vähän tutkittu (vissiin vai pari kolme jonkin sortin tutkimusta mihin ketjussa viitattiin), mutta youtube on puolillaan testejä jossa asiaa esitellään eri kannoilta. Täytyy huomata, että tässä asiassa monella on aika paljon tunteet pelissä ja keskustelut usein kärjistyy tolkuttomuuksiin.

      https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=228407&co=30 siinä on linkki siihen viimeiseen mnetin vääntöön jos joku haluaa ihmetellä mitä siellä puhuttiin.

      Itselläni on olemassa asiasta jonkinlainen kanta jota en ala tässä ruotimaan vallankaan kun faktoja vaadittiin. Semmoinen seikka on vaan hyvä huomata, että kitara on yksi perkussiivisimmista kielisoittimista, jonka dynaamiset ulottuvuudet ovat huikaisevat ja myös sähköisesti se etsii vertaistaan monipuolisuudessa. Sähkökitaran sointiin vaikuttaa todella paljon soittotapa (soundi lähtee sormista) ja signaaliketju kaikkinensa ja lopulta myös näppäinlehti tai soitetaanko sormin tai släppäämällä tms. Muuttujia ja liikkuvia osia on niin paljon, että yksiselitteisyyksiä ei vain ole mahdollista löytää.

      Jos haluat yksiseltteisiä vastauksia, niin kannattaa varmaan alkaa harrastaa matematiikkaa musiikin sijaan ;-). Taitaa matikassakin olla jossakin kohtaa raja jossa yksiselitteisyydet hämärtyy :-D

    • hannu94
      • maalaisjärjellä

        Ns. tiedevideoillakin tehdään rahaa. Ns. asiantuntijan lausuntoon vedotaan kauppoja tehtäessä.


      • hannu94

        Pitää paikkansa.muta fysiikka on siittä kivaa että kaiken voi tarkistaa.Eli noi kaavat esim hemmetin helppo todeta joko oikeiksi tai vääriksi eli ei ole pointtia julkaista väärää tietoa.Perus fysiikan meistä jokainen on oppinut ja alakoulussa joten ei tuottane kenellekkään todistaa noita vääriksi.Mutta näyttäisi siltä että on aika sama tekeekö kitaran lankun 1000 euron afrikkalaisesta harvinaisesta puusta tai vitosen tervalepästä.Bridge näyttäisi vaikuttavan sointiin dramaattisesti samoin kieten materiaaali ja electroniikka.Miksi kyselen vaatinee selityksen.Olen vedonlyönnin uhri jotkut kavarini nimiä ei mainitaa löivät vetoa että kuka tahansa vatipää pystyy väsäämään premium luokan sähkökitaran.Koska minä olen ainoa joka en ole koskaan tehnyt puusta mitään niin minunhan se täytyy rakentaa.Kaikki me yiedämme että projekti on tuhoon tuomittu mutta yritän toki parhaani.Tähän mennessä on valittu body joka tulee olemaan gipson sg vuodelta 61.Mikki vaihto ehtoja on kaksi joko saymor dunghanin blackouts setti tai 59 nec ja 59 custom.
        Materiaaliksi valikoituu luultavasti tervaleppä.kaulan vois väsätä vaahterasta mahonki ote laudalla.sillaksi tulee hansenin vapaasti värähtelevä silta koneistoksi joku lukko koneisto auto timmillä.Eli miltä kuulostais noin asiantuntioiden silmissä??


      • maalaisjärjellä
        hannu94 kirjoitti:

        Pitää paikkansa.muta fysiikka on siittä kivaa että kaiken voi tarkistaa.Eli noi kaavat esim hemmetin helppo todeta joko oikeiksi tai vääriksi eli ei ole pointtia julkaista väärää tietoa.Perus fysiikan meistä jokainen on oppinut ja alakoulussa joten ei tuottane kenellekkään todistaa noita vääriksi.Mutta näyttäisi siltä että on aika sama tekeekö kitaran lankun 1000 euron afrikkalaisesta harvinaisesta puusta tai vitosen tervalepästä.Bridge näyttäisi vaikuttavan sointiin dramaattisesti samoin kieten materiaaali ja electroniikka.Miksi kyselen vaatinee selityksen.Olen vedonlyönnin uhri jotkut kavarini nimiä ei mainitaa löivät vetoa että kuka tahansa vatipää pystyy väsäämään premium luokan sähkökitaran.Koska minä olen ainoa joka en ole koskaan tehnyt puusta mitään niin minunhan se täytyy rakentaa.Kaikki me yiedämme että projekti on tuhoon tuomittu mutta yritän toki parhaani.Tähän mennessä on valittu body joka tulee olemaan gipson sg vuodelta 61.Mikki vaihto ehtoja on kaksi joko saymor dunghanin blackouts setti tai 59 nec ja 59 custom.
        Materiaaliksi valikoituu luultavasti tervaleppä.kaulan vois väsätä vaahterasta mahonki ote laudalla.sillaksi tulee hansenin vapaasti värähtelevä silta koneistoksi joku lukko koneisto auto timmillä.Eli miltä kuulostais noin asiantuntioiden silmissä??

        Tulin lankun suhteen samaan tulokseen maalaisjärjellä. Puuttumatta erikseen näihin kaavoihin kaikki kaavat sisältävät oletuksia. Teoria ja käytäntö ovat tämän takia kaksi eri asiaa.
        Rakentaminen on todella haastavaa, koska kaikki on tehtävä tarkasti. Materiaalien ja osien on oltava kunnossa tasolla, mitä ei pysty näkemään silmillä.


      • hannu94

        Näin olen ymmärtänyt.Siksi en rupea edes yrittämään kaulan ja rungon sovitusta koti oloissa vaan vien suosiolla ammatti koululle jossa on tietokone ohjatut sahat ja jyrsimet saavat leikata lankun ja jyrsiä mikkien kolot sekä kaulanliitokset teen sitten siittä eteenpäin itse.Ymmärtääkseni kaulan 12 nauhalta satulaan on oltava sama matka tallaan esim jos 12 nauhasta satulaan on 31.032 on 12 nauhasta tallaan oltava samat 31.032 olenko ymmätänyt.piirrustuksissa näyttäis mikki tulevan ihan kaulan juureen ja toinen taas melkein tallaan kiinni tuottaako tämä ongelmia??


      • NoJuust

        No olettaisin, että sinä laitat siihen kitaraasi tallan, jossa on pituus(ja korkeus), suunnassa säädettävät tallapalat? Eihän se kaulan ja rungon sovittaminen keskenään nyt niin hirveän tarkka homma ole siinä suhteessa tai ainakaan jos verrataan jonkun kaulan rakentamiseen?
        Sen intonaationhan joutuu joka tapauksessa säätämään niistä tallan ruuveista, vaikka miten tarkalla toleransseilla olisit sen koneistanut:D Kyllähän niissä tallapaloissa sitä pituussuuntaista säätövaraan on ainakin se plus/miinus 5 mm?

        Niin sehän nyt on ihan se perusperus fysiikan tieto (niin kun tuossa linkittämässäsi videossakin kerrottiin...etkös sinä sanonut ymmärtäneesi?), että oktaavin nousu vastaa taajuuden kaksinkertaistumista.
        Eli kyllä se kielen värähtelypituus on puolitettava, jotta päästään oktaavia ylempään ääneen(1. nauhan ja tallan puoliväli 13. nauhan kohdalla, 2.nauhan->14. nauhan jne...).


    • Kitaristijomontavuotta

      Puut vaikuttaa mutta en perustele enää tätä kenellekään. Muusikoiden netissä ja muualla on tästä asiasta väännettu tappiin saakka, joten en jaksa asiasta vääntää.

      Jokainen ajattelee asiasta just niin kuin lystää ja minä ajattelen että vaikuttaa kun olen sen käytännössä kokenut helvetin monta kertaa kokemuksen kautta.

      Mutta jatkakaa te täällä asiasta, tämä homma on jo nähty.

    • NoJuust

      Ihan perustuu omiin kokemuksiin, kun on kuiteskin kerenny kokeilemaan niin monenlaisia mikki/kytkentä -kompinaatioita erilaisiin kitaroihin.
      Oisin ollu aikoinani pirun tyytyväinen, jos silloiseen stratooni asentama Les Paul mikki ois saanu kitaran kuulostamaan Les Paulilta, mutta kyllä se aikalailla kauas jäi, eli vain jonkunlainen kompromissi oli.
      Vastaavasti en ois koskaan myynyt Les Pauliani pois, jos siihen asentamani stratomikki ois tuonu sen heleän, stratosoundin mukaan, mutta kun se soundi vaan jäi niin tummaksi. Ei ollu sitä heleyttä. Minun on vähän vaikea uskoa, että rakenteelliset erot, eli toisinsanoen skaala, ois se ainut tekijä, mikä erottaa...mutta kuten sanottua, kai se on turha väittää vastaan, jos ei osaa tieteellisesti todentaa?!:D

      Niin...kyllä minä kuiteskin oon sitä mieltä, että pikkasen kannattaa tuotakin "laskelmaa"epäillä, kun muutenkin kaikkea netistä löytyvää. Ootellaan vaan rauhassa, että tulee niitä hyviä vastaväittelyitä;D

    • Ettäjoskun

      Minkälainen sointi on paras ? Ei minkäänlainen puu tuota sointiin oikeaa väriä . Peltiä skitan tulee olla . Siinä on kaikki oikein.

    • PuSe

      Ei voi yksiselitteisesti sanoa. Ota kitara käteesi siten että roikotat sitä yhdellä kädellä kaulasta lavan alareunasta. Rämpytä kieliä kerran ja kuuntele ja tunne kitaran kaulan ja rungon värinä. Kuinka kauan se kestää? Miten resonointi syttyi kun koskit kieliin? Oliko resonointi voimakas ja nopea vai hillitty ja hiljainen? Miltä ääni mielestäsi kuulosti? Lähtikö kitara resonoimaan kevyesti vai pitikö rämpäyttää kovaa että se soi kunnolla? Näin saat käsityksen miten sen puut soi. Toista sama eri puista valmistetuilla kitaroilla, erilaisilla otelautamateriaaleilla valmistetuilla kitaroilla, eri lakoilla lakatuilla samanlaisilla kitaroilla. Muodosta mielipiteesi em. testin perusteella. Jos kaikki kuulostaa ja tuntuu samalta, puilla ei ole mitään vaikutusta. Voit rakentaa kitaran vaikka ratakiskosta.

    • NoJuust

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe