Millä todistatte henkilöllisyytenne jos sitä pyydetään? Jos ei ole passia eikä ajokorttia ja monessa paikassa ei kelpuuteta enää kuvallista kela-korttia.
Mitä henkilökortti maksaa nykyään kuvineen päivineen? Aika kallis tietääkseni, ja pitää kaiketi uusia 5 vuoden välein, eikä kuva saa olla 6kk vanhempi. Joten aina pitää käydä kuvassakin. Olen pärjännyt tähän asti kuvallisella kela-kortilla. Ihan taloudellisista syistä ei ole tullut hankittua. Millä poliisilaitoksella todistaa henkilöllisyytensä henkilökorttia hakiessa, kun tuota ajokorttia, passia tai vanhaa ei henkilökorttia ole? Joskus kymmeniä vuosia sitten hankin sen paperisen version joka on hukkunut jo aikoja sitten.
Ainoa joka minulla on esittää, on se kuvallinen kelakortti. Mitenkäs se sitten muka kelpaa henkilökorttia hakiessa, jos se ei muka muuallakaan kelpaa henkilöllisyyden osoittamiseen?Jäänkö ilman henkilökorttia? Tuleeko minusta paperiton kansalainen?:)) Rahastusko tässä vain on kysymyksessä?
Onko sinulla henkilöllisyystodistus?
27
429
Vastaukset
- ent.siivoojaparka
Ota mukaan joku, joka pystyy todistamaan henkilöllisyytensä ja menee takuuseen siitä, että sinä olet sinä. Virkatodistus henkilöllisyyspaperia varten on oltava myös.
- nyk.luuloharha
"Ota mukaan joku.."
Ei riitä suomessa. Se joku pitää olla vähintään virka -statuksella, yleensä se on sormenjälkirekisteri tai sosiaaliviranomainen. Kela virkailijat ovat kasvottomia.
Mutta harvoinhan tavis kansalaiselta puuttuu todistus olemassa olostaan. Saati, että olisi päässyt sormenjälkirekisteriin hyvistä yrityksistä huolimatta. Ennen vanhaan pääsi helposti, nykyisin joutuu tekemään töitä sen eteen.
Mutta. Yleensä ne ovat irtolaisia tai muita pudokkailta joilta on kadonnut kaikki paperit, ja elämä. - ent.siivoojaparka
nyk.luuloharha kirjoitti:
"Ota mukaan joku.."
Ei riitä suomessa. Se joku pitää olla vähintään virka -statuksella, yleensä se on sormenjälkirekisteri tai sosiaaliviranomainen. Kela virkailijat ovat kasvottomia.
Mutta harvoinhan tavis kansalaiselta puuttuu todistus olemassa olostaan. Saati, että olisi päässyt sormenjälkirekisteriin hyvistä yrityksistä huolimatta. Ennen vanhaan pääsi helposti, nykyisin joutuu tekemään töitä sen eteen.
Mutta. Yleensä ne ovat irtolaisia tai muita pudokkailta joilta on kadonnut kaikki paperit, ja elämä.Jaha.
Mistäs sosiaaliviranomainen tietää mennä takuuseen siitä kuka olet, ellet ole sossun pitkäaikainen asiakas? Entä jos et ole rikollinen ja sormenjälkirekisterissä?
Sen tiedän vuoden takaisesta kokemuksesta, että Ruotsissa riitti todistajaksi oma kakarani siitä, kenelle tämä naama kuuluu.
Virkatodistus väestörekisteristä todisteena siitä, että tämän niminen ihminen on olemassa ja asuu tässä osoitteessa.
En ollut irtolainen sanan varsinaisessa merkityksessä, enkä tuntenut itseäni pudokkaaksikaan (tai oikeastaan vähän tunsinkin).
Kävi näet niin, että minulta kylppäriremontin yhteydessä varastettiin ajokortti (mikä siihen asti oli ainut henkilöllisyyspaperini) ja pankkikortti. Olihan vähän holhouksenalainen olo, kun ei saanut uutta pankkikorttia ilman henkilöllisyyspapereita (siitä kiitän pankkia, että pitävät niin tarkan huolen rahoistani), ei päässyt kopaisemaan omaa tiliään nettipankilla, ei saanut lääkkeitään apteekista ilman todistajan läsnäoloa...
Ajokortti oli helppo saada uusi, kun lähetti sinne valokuvansa ja täytti paperit. Sitten nousi tassu pystyyn, kun sitä meni hakemaan postista. Piti olla henkolöllisyystodistus, ennenkuin se sieltä irtosi. Ennenvanhaan, kun posti oli vielä Posti, niin ne saivat sieltä ajokorttia hakiessa avata sen ja verrata naamaan. Ei enää...
- cxvgdd
Maksaa muistaakseni 20 eur 2 passikuvaa. Äidin syntymäaika ja -paikka, tyttönimi jne.
- SelvitelkäääääääääääH
Ja. Tässäkin linkkejäHsp
https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/laki_ja_oikeusturva/tietosuoja_ja_henkilotiedot/passi_ja_henkilokortti/index.html
https://www.poliisi.fi/luvat/palveluhinnasto_2015
https://www.poliisi.fi/luvat/palveluhinnasto_ja_maksaminen/palveluhinnasto_2016 - lesken
Nykyään mennään kuvaamoon, mistä lähetetään sähköisesti kuva poliisilaitokselle. Itselle ei jää kuvaa. Maksaa parikymppiä.
- cxvgdd
SelvitelkäääääääääääH kirjoitti:
Ja. Tässäkin linkkejäHsp
https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palvelut_aiheittain/laki_ja_oikeusturva/tietosuoja_ja_henkilotiedot/passi_ja_henkilokortti/index.html
https://www.poliisi.fi/luvat/palveluhinnasto_ja_maksaminen/palveluhinnasto_2016Huh. Vain pari vuotta sitten henkilökortti oli 20e. Niin se kehitys kehittyy...
- Rahastuksen.makua
SelvitelkäääääääääääH kirjoitti:
Ja. Tässäkin linkkejäHsp
https://www.poliisi.fi/luvat/palveluhinnasto_ja_maksaminen/palveluhinnasto_2016Kiitos selkeästä hinnastosta. Sen henkilökortin hinnan nokkaan saa siis laittaa vielä sen 20€ kuvasta! Eli n. 74€, ja joka viides vuosi uusi!!! Jos tekee sen sähköisen hakemuksen niin ei kai siinä mitään virketodistusta tarvitse lähteä hakemaan? Eikös joka paikkaan nykyään kirjauduta henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla?
- Ajokortti.pitempi.aika
Periaatteessa noin. Pankkitunnistus tai mobiilivarmennus. Ja henkkarit tulee postiin tai R-kioskille.
- lesken
Aikoinaan kun tapasin tulevan mieheni, hän oli hukannut kaikki paperinsa. Ei ollut sotilaspassia, ei Kelakorttia, eikä ajokorttia.
Mentiin yhdessä, oltiin oltu kimpassa jonkin aikaa, Kelaan.
Virkailijatar kysyi asiaamme, ja selitettiin tilanne.
Sanoin että mies on "Virtanen". Mies sanoi samaa.
Virkailijatar katseli miestä hetken ja sanoi: Ihan olet Virtasen näköinen mies, pistetään kortti tulemaan kotiin.
Purskahdin nauramaan, niin nauroi mies ja virkailijatar.
Mentiin ulos , poikettiin lähikuppilaan ja kysyin mieheltä, että ootko sä oikeasti Virtanen.
Itsekin aloin epäilemään, kenen kanssa tässä pyörin.- Vai.virtanen.joo
Vieläkö oot Virtasen kaa vai muun roismon :D
- lesken
Vai.virtanen.joo kirjoitti:
Vieläkö oot Virtasen kaa vai muun roismon :D
Mulle kävi vanhanaikaisesti, että rakastuin oikeesti tähän Virtaseen. Hänellä oli exä ja sitä kautta varmistelin miehen menneisyyden, exän kanssa suhtkoht yhteisymmärryksessä.
Menimme avioon ja minusta tuli oman nimeni lisäksi Virtaska.
Sotilaspassia en koskaan nähnyt. Hän oli, ohrapirtelön maistuessa, kersantti tai ylikersantti. Kun hän oli luutnantti, sanoin, että nyt loppu tarjoilu.
Niin, Virtanen pohjoisesta nukkui pois pari vuotta sitten.
Kaipaamaan jäin hänen huumoriaan ja ikuista poikamaisuuttaan.
Muuten, hänen toiveenaan oli, että haudataan Muistolehtoon, eikä nimeä mihinkään.
Näin toimin.
- hytinäx1
Suomenlaki.com sivustolta:
Henkilöllisyys pyritään selvittämään normaalin asiointiajan puitteissa. Henkilöllisyys ilman henkilöllisyystodistusta pyritään selvittämään vanhoista lupahakemuksista (ajokortti-, henkilöllisyystodistus-, passihakemus). Lisäksi tehdään kysymyksiä ao. henkilöstä, jotka perustuvat Väestörekisterissä oleviin tietoihin, esimerkiksi äidin tyttönimi, osoitteet. Asioita voidaan selvittää myös poliisin omista rekistereistä, jos henkilö on ollut poliisin kanssa tekemisissä – passiasioita vähemmän miellyttävissä asioissa. Toiseksi tekeytyjiin poliisissa ei ole ainakaan toistaiseksi törmätty.
Kuinka moni teistä tai lapsista tai lapsenlapsistamme tietää äitinsä tyttönimen? Entäs ne lapset jotka on adoptoidut toiseen perheeseen? Mielestäni tuo kohta on vanhentunut ajatellen nykypäivän perhemuotoja.- ent.siivoojaparka
Kauan kauan sitten, kun olin nuori ja matkusteluhaluinen ja Ruotsissa Suomen kansalaisena hain suomalaista passia, niin piti olla Suomesta (viimeksi siellä kirjoilla olleesta kunnasta) olla esteettömyystodistus. Siinä oli rablattu lähes koko suku, niitten nimet (entiset ja nykyiset), syntymäpaikat, henkilötunnukset... Samoin kaikki tiedot itsestäni ja olenko rikosrekisterissä Suomessa (en ollut).
- hytinäx1
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kauan kauan sitten, kun olin nuori ja matkusteluhaluinen ja Ruotsissa Suomen kansalaisena hain suomalaista passia, niin piti olla Suomesta (viimeksi siellä kirjoilla olleesta kunnasta) olla esteettömyystodistus. Siinä oli rablattu lähes koko suku, niitten nimet (entiset ja nykyiset), syntymäpaikat, henkilötunnukset... Samoin kaikki tiedot itsestäni ja olenko rikosrekisterissä Suomessa (en ollut).
Muistaakseni ensimäisen kerran kun Ruotsissa asuvana Suomen kansalaisena hain Suomen passia niin riitti kun oli tiedossa Suomen henkilönumeroni ja Ruotsista verovirastosta virkatodistus.
Täällä se vasta maksaakin hakea Suomen kansalaisena passia. Viiden vuoden passi maksaa 1320SEK ja matkat konsulaattiin tai suurlähetystöön.
Viimeisimmän passin hankin Suomessa käydessäni. - ent.siivoojaparka
hytinäx1 kirjoitti:
Muistaakseni ensimäisen kerran kun Ruotsissa asuvana Suomen kansalaisena hain Suomen passia niin riitti kun oli tiedossa Suomen henkilönumeroni ja Ruotsista verovirastosta virkatodistus.
Täällä se vasta maksaakin hakea Suomen kansalaisena passia. Viiden vuoden passi maksaa 1320SEK ja matkat konsulaattiin tai suurlähetystöön.
Viimeisimmän passin hankin Suomessa käydessäni.Kai minä sitten olen niin epäilyttävän näköinen, että minulla piti olla esteettömyystodistus.
Sama juttu oli silloinkin, kun kävin uusimassa passiani ja entinen oli ehtinyt mennä vanhaksi. Silloin ei olisi tarvinnut uutta todistusta, jos entinen passi olisi vielä ollut voimassa.
Hintaa en muista, minkä verran oli silloin. Matkat minulla konsulaattiin eivät maksaneet enempää kuin kaupunkiin muutenkaan.
- ö-Öö
Dna
Siitäpä se aika lopulliseti selviää, jos ei muuten. Noin normaalisi asioiden pitäisi selvitä haastattelemalla ja tarkastamalla kertomaa tarkistettavissa oleviin faktoihin.
Aloitushan taas kerran oli "ovelasti" tehty pakolaisvastainen kirjoitus. Se totta, suomesta käsin hankala tarkistaa jonkin vieraan maan asiapapereita, mutta asiat kyllä tarkastetaan, Mikki Hiirenä esiintyminen ei takaa kansalaisuutta.
Yleisestihän harvoin suomessa houtuu tilanteeseen, että sytyperäinen suomenkansalainen menettää kaikki dokumenttinsa, ehkä tulipalo. Mutta aina henkilöllisyys voidaan varmentaa, sen vrran tietoa kerää julmettu märä viranomaiia ja jokatapauksessa kaikilla jotain tuttuja tms, jotka voivat todistaa asiaa.
Mulla muuten nykyisin ei ole virallisia henkkareita, siis ei voimassa olevaa passia, tai poliisilta saatua henkilökorttia. Harvoin henkkareita tarvitseee, milloin kysytty, epävirallieksi todisteeksi kuitenkin kelvannut ajokortti. Kaikenlaista kirjastokorttia ja kelakorttia tietenkin on, että sen virallisenkin henkkarin saisi ihan varmasti ja helposti.
Itse asiassa oletan, aika harvalla loppujen lopuksi suomessa on viralliset henkkarit, niitä vaaditaan niin harvoin. Ehkä matkustellessa, eipä siinäkään hommassa aina, muuten todella harvoin.
=DW="teevee"
Totta on torvi totuuden.
"oveluus" hi, hih
Hytinäksiä kun lukee, on kuin korppista tai humpsista tavailisi :)
Miks ei myös teeveetä...
H.- ent.siivoojaparka
Niitä väärennettyjä papereita ja passeja on ihan varmasti liikkeellä tuhottomasti.
Kyllä minultakin entisellä työmaallani on huonolla englanninkielellä kyselty, tietäisinkö mistä saisi ruotsalaiset paperit, suomalaisetkin kuulemma olisi kelvanneet. Lupasivat maksaa hyvin, jos pystyn järjestämään.
Neuvoin mennä kyselemään poliisilta, annoin puh.numeronkin... - Rahastuksen.makua
Kuules teevee! Mä tilasin joululahjaksi lapsilleni ja lapsenlapselleni vaatteita Ellokselta. Heillä ei ole sopimusta postin kanssa joten tavarat tulivat Valintataloon. Nuori kassaneiti intti pitkään kuvallisesta kelakortistani ettei se ole virallinen hnekilökortti. Näytin tekstarinkin joka oli tullut puhelimeeni tavaroiden saapumisesta. Mutta eihän sekään tietenkään takaa että olen kyseinen henkilö. Kuka antaisi oman kelakorttinsa toiselle, vaikka kyllähän niitäkin varastetaan. Mutta niin varastetaan virallisia henkilökortteja, ajokortteja ja passejakin.
Sain aikani intettyä tämän paketin ja pukki sai toimitettua lahjat ajoissa.
Kyllä ärsytti vain, kun tosi harvoin joudun henkilöllisyyttäni todistamaan, kun pankkiasiatkin hoidan verkkopankissa. Kai sitä täytyy henkkarit hommata jos haluaa Ellokselta jotain tilata. Olen välillä tilannut Adlibriksestä kirjoja, läheisessä S-marketissa oleva postineiti ei tivannut mitään henkkareita. Yhden kirjatilauksen hain läheisestä R-kioskista ja siellä kysyttiin henkkaria, mutta hyväksyi kuvallisen kela-korttini kun olen niin tuttu ja olen asioinut jo pian 20 vuotta kyseisessä kioskissa.
Joskus aikanaan tarvittiin henkkareita varten virkatodistus mutta nyt poliisilaitoksen sivulla ei mainittu virkatodistuksesta mitään, vaan oli vain että jollain kortilla todistaa henkilöllisyytensä. Luotettavampi kuvallinen kela-kortti mun mielestä on kuin virkatodistus. Siinähän ei ole mitään kuvaa ja sitä voi vaikka siskonsa virkatodistuksella hakea henkkarit. Jos nimittäin äidin tyttönimen tietäminen riittää...
- kreivinaika
Siis Suomessa pitäisi valtion huolehtia jokaiselle Suomen viralliselle kansalaiselle vähintään yksi passi.Mamuthan saavat paperinsa meidän veroeuroista. Miksi virallisesti Suomen kansalainen joka kuuluu perustuslain piiriin on eriarvoisessa asemassa?Ja olla papereitta. Tätä sopii miettiä. Nyt kun meille lappaa näitä muukalaisia ilman papereita tai väärennetyillä papereilla tällä luulisi olevan kiire.
- 4.1.2016
Niille on helppo hoitaa paperit koska ovat "kadottaneet" viralliset asiakirjansa. Jokainen Mamu saa uuden henkilöllisyyden ja heistä jokainen on syntynyt 1.1 - vain vuosiluku heittää, mitä ovat keksineetkään nuo viisaat partalapset.
- JuupaDaapaDiipa
Kyl ainakin apteekissa kelpuutetaan Kela kortti. Ulkomaille en ole menossa.
- uusinjo
henkillöllisyystodistus on hyvä kun uusii, ei tarvii passia euroopan maissa..
- lesken
Tänään jouduin menemään pankkiin Nordeaan, kun käteistä ei saanut automaatista. Onneksi oli henkilöllisyystodistus mukana. En tiedä, olisiko vanha kuvallinen Kelakortti riittänyt.
Oli muuten hirveä tungos pankissa.
- eino.k
Jos tuohon henkilökorttiin lisää sairasvakuutustiedot ja kortti vanhenee 5 vuoden kuluessa.
niin sitten uusi kortti rumba.
Otetaanko henkilökorttiin nykyään myös sormenjäljet vai pelkästään passiin. - att2
EU määräyksien mukaa kelpaa vain passi ei mikään muu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119