Miten saada kirjaan..

Help77777

sitä sisältöä. Minulla on idea, juoni ja kaikki, mutta sitten kun innokkaasti rupean kirjoittamaan, huomaankin että olen jo neljäsosan koko kirjan tarinasta kirjoittanut sille 2 sivulle.. Yritän kyllä kuvailla paikkoja ja kirjoittaa enemmän, mutta jotenkin se ei vain onnistu..

Apua?

9

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oookooo

      Kaikilta ei onnistu. Ei siinä sen kummemmasta ole kyse. Ja nekin joilta onnistuu tekstit jäävät useimmiten pöytälaatikkoon lojumaan. Eli unohda kirjojen kirjoittaminen ja keskity kirjoittamiseen.

    • Bichsel

      Taideteos lienee aina viesti. Siitä se lähtee. Mitä olet kertomassa taiteen keinoin todellisuudestamme.

      • kepeät_mullat

        Minä kirjoitan viihdettä ja sekin on viesti.


    • haistakaavitullalähtee

      ei ollut vitsi

    • kirjoituskone

      Ehkä se tarina ei vain ole erityisen pitkä. Ehkä se on enemmän novelli? Kannattaa ennemmin keskittyä kirjoittamaan koko juttu kuin tuijottaa sivumääriä. Kirjoitat kaiken ja katsot sitten, millainen tuli.

      Älä väkisin lisäile kuvailuja, jos ne eivät siihen kohtaan sovi. Väkisin kirjoittaminen on kurjaa ja sellaisen lukeminen karseaa. Etenevä juoni on parempi kuin kuvailusta kuvailuun töksähtäminen.

      Ajankohtainen ja tärkein neuvo: mitä Yoda sanoisi? Joko kirjoitat tai et kirjoita, ei ole mitään yrittämistä.

    • aloittelevakirjailija

      Ehkä novelli on sinulle romaania sopivampi ilmaisumuoto?

      Kirjallisuuden laatua ei tarkastella mittanauhalla. Jotkut tarinat ovat pidempiä, toiset lyhempiä. Olennaisinta on itse teksti.

      Kannattaa ainakin kirjoittajanuran alkuvaiheessa unohtaa sivu- ja sanamääriin perustuvat tavoitteet ja pyrkiä vain tuottamaan mahdollisimman hyvää ja kaikin puolin laadukasta tekstiä. Jos tarinasi on kerrottu muutamalla sivulla, se voi silti olla erittäin hyvä. Pyrkimys venyttää tekstiä keinotekoisesti jonkin sivumäärän saavuttamiseksi harvoin parantaa sitä, paremminkin päinvastoin. Olen lukenut erinomaisia, vain parin sivun mittaisia novelleja. Sekä todella surkeita 800 -sivuisia tiiliskiviä.

    • nominävain

      Päätä ketkä ovat tarinan henkilöt. 7-10 henkilöä. Päähenkilö, sivuhenkilö, vastustajat, puolustajat, narrit ja hullut, mitä siellä nyt tarpookaan.

      Tämän jälkeen ota tyhjä arkki, kirjoita kunkin tyypin nimi arkin yläreunaan. Ja... Kirjoita mitä tyyppi tavoittelee 10 asiaa, joita tuo henkilö haluaa. (mind map on tässä kohtaa oiva tapa suoltaa ideoita) Sen jälkeen 10 asiaa joita tyyppi pelkää. Tuon jälkeen kirjoita 10 asiaa joka noissa voi mennä pieleen. Jos pelkää pimeää, joutuu pimeään, jos korkeita paikkoja joutuu korkealle jne. Sitten lisäät vähän tehoja ja kirjoitat mikä voi mennä vielä enemmän pieleen, jos pelkää pimeää, joutuu pimeään metsään --> metsässä nyrjäyttää nilkkansa, alkaa sataa vettä, joku raksahtelee pensaikossa...

      Tee tuo jokaisen henkilön kohdalla joita tarinassa esiintyy.

      Sen jälkeen kirjoita kaikki nuo asiat lyhyesti ranskalaisin viivoin alekkain, ja päätä missä järjestyksessä tapahtumat tarinassasi etenevät.

      Helppoa kuin heinän teko ;) tarinoita on maailma täynnä, pelkoja, tavoitteita, painajaisia voi kerätä lehtien otsikoista, tv-uutisista kirjaston kirjojen takakansista. Kaikki on jo keksitty ja käytetty ja kaiken voi käyttää uudelleen, kunhan muotoilee tarinan omin sanoin uuteen uskoon.

    • Anonyymi

      Malta odottaa tapahtumia.

      • Anonyymi

        Mitähän tuo tarkoittaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe