Vuosi tuli asuttua Vuosaaren monikulttuurisessa nuorisokylässä ja siihen on mahtunut kaikenlaista.
Homeongelmista ja tuholaisista on Porslahdentiellä valitettu pitkään ja kesällä 2015 taloihin kaivettiin salaojat ja talojen ulkoseinät pestiin. En näe kyllä mitä järkeä oli purkukuntoisia taloja pestä ja kaivaa salaojia. Tähän viitattiin nyt kun vuokria vielä korotettiin, kuten myös nouseviin palkkakustannuksiin ja energiakustannuksiin. Siis tänä vuonna kun Nord Pool Spot -sähkön hinta on puolittunut vuodesta 2010, Brent tippunut alle 40 dollarin barreli ja työvoimakustannukset junnaavat paikallaan. Ehkä jonkun keskustapoliitikon veljenpojan remppafirmalla on ollut vähän hiljaisempi vuosi. Hyönteiset ja home ovat muutenkin ongelmista vähäisimpiä.
Eräänä aamuna matkalla töihin piti kiertää eri reittiä koska naapurit olivat tapelleet, joku saanut puukosta ja kuollut pihalle. Vuosaaren nuorisokylä ei tosin ole mikään kuumottava paikka asua - Enemmänkin ääliöt asukkaat ovat se suurempi ongelma. Roskia lentää ikkunoista nurmikolle, romuja jätetään lojumaan ja jätekatoksen käyttöohjeista ei ymmärretä mitään. Varastoihin murtaudutaan myös vähän väliä ja autoja yritetään viedä pihasta.
Kerran katon reunasta alkoi valua vettä, joten teimme siitä ilmoituksen. Yläkerran naapurit eivät tajunneet lattiakaivon toimintaa ja isännöitsijän mukaan siellä oli kylpyallas lattialla, joten sen täyttyessä vesi oli valunut seinän rakenteisiin. Tuulettimet hyrräsivät hetken mutta kuulemma ei ollut mitään ongelmaa, joten se jäi siihen.
He olivat rauhallisia ja hyviä naapureita. He saivat tosin vauvan ja siten luultavasti kaupungin kämpän. Sitten kahdelta yöllä alkoi kauhea melu kun joku alkoi soittaa piripolkkaa ja raahata kalusteita sisään - Uudet yläkerran naapurit. Heilläkään ei näköjään ollut mitään menoja arkisin ja senkin puolesta arkea väritti päihteiden käyttö.
Työssäkäyvänä aika ongelmallista kun heräilee siihen että joku huutaa, heittelee tavaroita ja musiikki pauhaa täysillä keskellä yötä. Taloyhtiön säännöissä ei kielletä tupakointia sisällä niin välillä silmiä ja kurkkua oikein kirveli kun kunnon sauhuttelu alkoi naapurissa ja tottakai tekstiilit alkoivat haista tuhkakupilta.
Jos luottotiedot löytyy eikä ole ongelmia maksaa takuuvuokria niin suosittelen katsomaan yksityiseltä asuntoa. Tällaiset säätiöt, jotka eivät niitä vaadi voivat muutenkin korottaa vuokria miten haluavat sillä KELA joutuu muutenkin jostain maksamaan asunnon näille tyypeille, joita yksityiset vuokranantajat haluavat välttää. Käsittääkseni sama tilanne myös SATO:lla/VVO:lla.
Iskulause “Työssä käyville tai työelämään hakeutuville nuorille aikuisille“ pitäisi ennemminkin olla “Työttömille ja työelämää välttäville nuorille aikuisille”. En sano että kaikki säätiön asukkaat ovat pahimman kaavan elämänkoululaisia, mutta heitä on ihan riittämiin.
Tätä kirjoittaessa vuokrat pääkaupunkiseudulla ovat muutenkin laskussa ja nuorisosäätiöllä niitä puolestaan korotetaan yli markkinahintojen.
Vuosaaren nuorisokylä - Porslahdentie 24
6
3752
Vastaukset
- mm-m
Voi hyvin tutun kuulloista! Samantyyppistä välinpitämätöntä meininkiä myös toisessa kohteessa. Normaalien ja hyvien asukkaiden ilmoitettuihin epäkohtiin ja huoliin ei reagoida. Meidän talossa myös lukuisia kellarimurtoja, välikatossa linnunpesiä, tupakointi asunnoissa ei ole kiellettyä ja siitä käryn määrästä saa kärsiä tämmöinen tupakoimaton monin tavoin, naapurissa saadaan dokata ja tapella, eikä isännöitsijä ole kiinnostunut millään tavoin miten se on häirinnyt ja herättänyt minua öisin. Kaikista järkyttävimpää on että isännöitsijä on ottanut kohdallani myös uhkailukeinoja käyttöön. Olen ohjeiden mukaan tehnyt epäkohdista ja ilmenneistä vioista vikailmoituksia. Todellakin aiheellisia. Isännöitsijä kielsi minut tekemästä vikailmoituksia huollolle, toimintani kuulemma häiritsee heidän työntekoa, syytti minua ilkivallasta (jota en todellakaan ole tehnyt) uhkasi lähettää minulle laskun rikotusta paikoista, sekä ilmoitti minulle että heidän on ryhdyttävä toimenpiteisiin kanssani ja purkavat vuokrasopimukseni mikäli jatkan toimintaani. Neuvoin isännöitsijää tekemään rikosilmoituksen mikäli ilkivaltaa on tehty. Ilmoitin hänelle että mikäli minulle saapuu aiheeton lasku, tulen olemaan yhteydessä lakimieheen. Harmi, he eivät lähettäneet laskua. Pupupöksyt. Mutta Siis mitä vittua!!?? normaali vuokranantaja olisi tyytyväinen hyvistä ja sääntöjä noudattavista asukkaista mutta nuorisosäätiöllä kaikki on päinvastoin. Siis todella moni asia! Isännöitsijän mukaan huoltokin saa käydä omin lupine asunnossa, siitä millään tavoin ilmoittamatta. Ja tästä sekä lukuisista muista epäkohdista on turha olla yhteydessä nuorisosäätiön hallitukseen ja johtoon. He eivät kuulemma ota kantaa, koska asiat liittyvät isännöitsijän vastuualueisiin. Siispä minun on vain selviteltävä isännöitsijän kanssa kahden. Sehän sopisi tietenkin jos tämä ihminen keskustelisi, neuvottelisi ja käyttäytyisi rauhallisesti ja asiallisesti. Hänellä niin negatiivinen ja agressiivinen asenne. Ja asia kuin asia, tämä kieltää kaikki. Oma äitinikin sai järkyttyä kun sai isännöitsijän "kimppuunsa". Hän huusi äidilleni että ei saa puuttua talon asioihin ja kielsi äitini liikkumisen talon yleisissä tiloissa. Äitini yritti rauhoitella isännöitsijää turhaan ja totesikin hälle, että ohjeistaa jatkossakin omaa lastansa asumiseen liittyvissä asioissa, velvollisuuksista, oikeuksista, muiden huomioimisesta jne.
Kaikki vääryydet tulevat kyllä julki... pikku hiljaa. - Kala88
Meillä kans tapahtuu vastaavaa ! Esimerkkinä kun alakerran naapurit varasti mun verkkokellarista maton ja ties mitä..... mun matto komeili siis alakerran naapurin terassilla, josta tein rikosilmoituksen ja ilmoituksen nuorisosäätiölle..... noh lopputuloksena poliisi ei voinut tehdä mitään ja nuorisosäätiö pyysi minua ja rosvonaapureita sopimaan asia säätiön toimistolle! MIETTIKÄÄ MUN PITÄISI SOPIA VARKAIDEN KANSSA ETTÄ ASIA IHAN OK.. VARASTAKAA LISÄÄ? Nuorisosäätiön urpot halusivat vain että naapurisopu säilyy.....
Miten se voi säilyä varkaiden kanssa?- mm-m
Kuullostaa just niin säätiön toiminnalta! Ja kun he eivät puutu asioihin niin kuin pitäisi, niin kaikki ongelmat ja häiriöt vain kasvavat. Niin ja kustannukset mikä tuntuu sopivan säätiölle. Meidän talossa ei ole edelleenkään tehty mitään murtojen estämiseksi. Vaihtoehtoja heille on kyllä ehdotettu. Vastauksena "yhtiöllä ei ole rahaa avainmuutoksiin". No ehkä ei ole rahaa kun ne on käytetty kaikkeen muuhun kun talomme korjaustöihin. Niillä on rakennettu uusia asuinrakennuksia jne. Nuorisosäätiö antaa kyllä nettisivuillaan hienon kuvan toiminnastaan "heidän kasvatustyöstä nuorten aikuisten parissa" todellisuus on kaikkea muuta. Säätiön asukkaat on aika omillaan ilmeni asumisessa mitä vaan. Eihän nuorisosäätiöltä aina edes vastata asukkaan ilmoituksiin ja huoliin. Oli kyse sitten kellarimurrosta tai terveyshaitasta. En ole aina edes varma onko meillä isännöitsijää sillä en ole häntä tavannut kertaakaan 8 vuoden aikana.
Ja kun kellarimurtoja jne. käsiteltiin syyllisten ja asianomistajien kanssa käräjillä.. niin yllätys kukaan ei ollut edustamassa nuorisosäätiötä. Syyttäjän kautta ilmeni ettei nuorisosäätiöllä ole korvausvaatimuksia koska tiloihin aiheutuneet vahingot eivät olleet merkittäviä. Öö kyllä se on silti ylimääräinen kustannus jotka maksaa lopulta asukkaat. Tuossa heidän kasvatustyössä ei kuulu näköjään vastuunottaminen oleellisesti asiaan. No säätiö ei osaa itse olla edes siinä esimerkkinä. Toinen juttu mitä selvisi syyttäjältä, tämä kellarivaras, entinen talon asukas oli jo aiemmin jäänyt kiinni talomme kellarivarkauksista sekä kätkennästä. Jos se olis jo sen kerran jälkeen saanut heti häädön, tätä käräjillä käsiteltyä murtokertaa ei olis ehkä tapahtunut! Vittu soikoon. Ja minä kun hoidan asukkaan velvollisuuksia ilmoittamalla vioista ja vaurioista niin mua kyllä uhataan vuokrasopimuksen purulla!? Nuorisosäätiö enemmänkin edesauttaa kasvattamaan nuorten syrjäytymistä.
- jhdt
Huono meininki taitaa olla jokaisessa nuorisosäätiön kohteissa. Muutamiin vihaisiin palautteisiin törmäsin Nuorisosäätiön facebook sivuilla, mutta eihän ne kovin kauaa siellä ollut kun ne poistettiin. Kyllä niihin siellä vastattiinkin perusympäripyöreen paskasti. Olis kiva kuulla muidenkin kokemuksia. Kaikki pitää tuoda julkisuuteen. Nuorisosäätiö luo nuorille silkkaa pahoinvointia. Kokemusten jakoon ja metelin pitämiseen pitäis meidän parustaa facebook ryhmä "Nuorisosäätiön uhrit" tai vastaava :D
- NuorisoPoisA-Lahdesta
Onko Aurinkolahden puolella sama meininki nuorisokämpissä? Rappujen ovet ainakin ovat auki jatkuvasti kadulle kun elämänkoululaiset käyvät tupakalla ja jättävät pyöräkellarit vapaaksi kenelle tahansa.
Taitaa jollain olla koirakennelikin siellä josta käyvät paskattamassa 10 pikkukoiraa oven eteen. - Anonyymi
Onko nuo Porslahdentien luhtitalot tosiaan homeessa? Sain sieltä asuntotarjouksen, mutta kannattaako pysyä kaukana?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389