Äidin väkivaltainen mies

AhdistunutNuori

Olisiko täällä apua? Haluaisin kuulla onko muita nuoria jotka joutuvat pelkäämään ja katsomaan kun omaa äitiä lyödään ja perheessä on paljon riitaa.? Tätä on siis jatkunut jo monia vuosia, mutta nyt tuntuu ylivoimaiselta ja että rupeaa riittämään.. :,( Sähköposteja? Voitaisiin kertoa omat tarinat.. Tai jotain jos saisi kohtalotovereita tai vaikka tällaisesta tilanteesta selvinneitä? :/ Asiallisia vastauksia kiitos..

16

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei AhdistunutNuori!

      Hyvä, että olet lähtenyt hakemaan apua tilanteeseesi, joka kyllä kertomasi perusteella kuulostaa vakavalta. Väkivalta on aina rikos ja satuttaa paitsi itse uhria, myös läheisiä. Voit saada jonkinlaista helpotusta ahdistukseesi, kun kuulet vastaavasta tilanteesta selvinneiden kohtalotovereiden viestejä.

      Sinun ei missään tapauksessa ole hyvä jäädä yksin tällaisessa tilanteessa. Siksi neuvoisin sinua keskustelemaan asiasta myös jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Jos tällaista luotettavaa aikuista ei lähipiirissäsi ole, niin voisit kääntyä esim. kouluterveydenhoitajan ja/tai koulukuraattorin puoleen.

      Perheessä tapahtuva väkivalta on aina tekijän vastuulla, ja vahingoittaa koko perhettä. Jos väkivalta tai sillä uhkailu voit soittaa 112 kautta apua paikalle. Käy halutessasi lukemassa lisää turvallisuusohjeita esimerkiksi blogistamme https://irc-galleria.net/user/ RikuTerhi/blogs

      Voit halutessasi tulla myös kahdenkeskiseen RIKUchattiimme puhumaan tilanteestasi. Chat on varmimmin auki tiistaisin kello 17–19 osoitteessa www.riku.fi/nuoret, mutta myös arkipäivisin noin kello 9-15 työntekijän ollessa työpisteellään.
      Hae rohkeasti itsellesi perheen ulkopuolista tukea ja apua, älä jää yksin raskaassa tilanteessa.

      Toivomme, että näillä neuvoilla saat sinulle sopivaa tukea.

      Ystävällisin terveisin Kaija ja Terhi, Rikosuhripäivystys

      • tavallinentarina

        Niin ja vaikka ei se mies olisikaankaan oikeesti väkivaltainen, vaan sen naama ei satu miellyttämään sinua tai isääsi, niin tiedoksi vaan että viranomaiset mielellään tuomitsevat joka tapauksessa.


      • AhdistunutNuori
        tavallinentarina kirjoitti:

        Niin ja vaikka ei se mies olisikaankaan oikeesti väkivaltainen, vaan sen naama ei satu miellyttämään sinua tai isääsi, niin tiedoksi vaan että viranomaiset mielellään tuomitsevat joka tapauksessa.

        Tätä en tajunnut ihan? Mies on väkivaltainen ja isäni ei liity tähän mitenkään? Mutta.. apuja yhä kaipailen myös "kohtalotovereilta". Ja en itse ole uhri jos tarkoitat itseäsi tai jotain muuta? :D Sori en tajunnu, näin ihan puhekielel vielä..


      • Oneofmany2

        Oot säki uhri. Tommosen näkeminen pelottaa ja laukasee muitaki henkisen väkivallan pisteitä. Jos et päätä ettii tommosessa asiassa auttamaan pystyviä tyyppejä(suunnittelu-toteutus-peittely)ni voita sä iteki ottaa vähän järeemmän vasaran ja reenata sillä jossain ensin. Sää mittään siitä saa ja autat äitiäski samalla. Tai sit otat ja lähet pois. Onko sun isäs olemassa sulle vielä ja oisko siellä normaalia?


      • tavallinentarina
        tavallinentarina kirjoitti:

        Niin ja vaikka ei se mies olisikaankaan oikeesti väkivaltainen, vaan sen naama ei satu miellyttämään sinua tai isääsi, niin tiedoksi vaan että viranomaiset mielellään tuomitsevat joka tapauksessa.

        Tarkoitan tällä sitä että kun mies syytetään väkivaltaisuudesta niin siihen ei
        näyttöä tarvita mies tuomitaan joka tapauksessa, varsinkin jos ilmiantaja on nainen. Jos kertomasi on totta niin hanki todisteita esimerkiksi kuvaamalla.
        Kokemuksesta voin sanoa että on erittäin tavallista että lasta manipuloidaan
        entistä puolisoa ja hänen uutta kumppania vastaan Ja näin isäsi saatta olla tässä takapiruna.Nämä ovat vaikeita asioita joita ei välttämättä edes kaikki asianosaisetkaan ymmärrä ja virkavalta ei näissä totuutta etsi. Joka tapauksessa asia on niin että tilanteesta poispääseminen on sinulle se tärkein asia.


      • AhdistunutNuori
        tavallinentarina kirjoitti:

        Tarkoitan tällä sitä että kun mies syytetään väkivaltaisuudesta niin siihen ei
        näyttöä tarvita mies tuomitaan joka tapauksessa, varsinkin jos ilmiantaja on nainen. Jos kertomasi on totta niin hanki todisteita esimerkiksi kuvaamalla.
        Kokemuksesta voin sanoa että on erittäin tavallista että lasta manipuloidaan
        entistä puolisoa ja hänen uutta kumppania vastaan Ja näin isäsi saatta olla tässä takapiruna.Nämä ovat vaikeita asioita joita ei välttämättä edes kaikki asianosaisetkaan ymmärrä ja virkavalta ei näissä totuutta etsi. Joka tapauksessa asia on niin että tilanteesta poispääseminen on sinulle se tärkein asia.

        En tiedä käsititkö ihan oikein.. Olen se nuori ja minun äitiini on käyty kiinni ja se on hänen nykyinen mies. En tiedä mitä lasta tarkoitat, mutta itse olen sen iän ylittänyt jo muutamalla vuodella. Isäni ei liity tähän mitenkään. Muutakuin että tietää.


      • tavallinentarina

        Aivan! asia voi olla juuri niinkuin kerrot, kutenkin myös se mitä yritän kuvailla on se
        että täällä palstalla tietenkin voi kertoa asia niinkun sen itse käsittää, mutta totuuden varmentaminen on se asia joka ei toteudu tässä maassa kun oikeuteen mennään näissä asioissa. Eli näissä asioissa on hirvittävän paljon tekijöitä jotka on ensin selvitettävä ja ymmärrettävä ennenkun voidaan olla asioista varmoja.
        En väitä että asia ei olisi just niikuin sanot mutta en myöskään voi olla varma että näin on ilman kunnollista näyttöä, tietenkin keskustelun oletuksena on se että puhut totta. Kyllä käsitin mitä kerrot, yritä sinäkin käsittää ettei minukaan pointti
        tyhjästä tule. Kikki me olemme vanhempiemme lapsia loppuun asti, iän myötä
        kuitenkin sinisilmäisyys vähenee ja tilalle tulee hyvässä tapauksessa realismi.
        Ehkä minun kirjoitukset eivät ole kovin helppoja mieltää mutta voisi olla hyvä
        yrittää ymmärtää näitäkin asioita, asioissa tahtoo olla monta puolta.


    • Dgjljgjkllkk

      Äitisi on se henkilö, jonka pitää ymmärtää hakea apua. Ei kukaan ulkopuolinen auta, ellei äitisi ole itse mukana. Joten yritä saada äitisi tajuamaan, että väkivalta ja kaikki pahoinpitely on rikosta, josta pitää tulla tuomio. Mikään sääli tai häpeä eivät ole syitä kärsiä ha suojella rikollista. Myöskään mitään rakkautta ei ole se, että puoliso pahoinpitelee. Äitisi on lähdettävä itse hakemaan apua ja sinä voit olla tukena. Mikäli äitisi ei halua apua on se toisten mahdotonta antaa.

    • Sippurasirpa

      Isäni oli väkivaltainen äitiäni kohtaan koko lapsuuteni. He elivät "onnellisina" elämänsä loppuun asti. Kyllähän tuosta lapsille arvet jää. itse en oikeasti aina tiedä mikä oli kamalinta; se ilmapiirin kiristyminen ja tieto siitä, että kohta sitä taas tapahtuu, väkivalta itse vai se, että äitini jäi elämään tuohon elämään vapaaehtoisesti ja aina jossain vaiheessa "anteeksiantaen". Nuo jutut on itselle menneet melko syvälle, joten en välttämättä edes aina tietoisesti tajua, miten paljon ne kokemukset ovat vaikuttaneet aikuiseen elämääni. Paljon, väittäisin. On hyvin paljon mahdollista, ettei äidilläsi ole voimavaroja lähteä suhteesta. Ja kukaties tietynlainen väliintulo antaisi hänelle siihen mahdollisuuden ja voimia. Mutta...joskus vaan uhri ei kykene/halua/uskalla lähteä suhteesta ja väliintulon riskinä on se, että sinun välisi äitiisi ja hänen puolisoonsa kärsivät tai katkeavat. Mikä sitten on parasta sinulle? On todella raastavaa olla sivustakatsojana (jos siis olet jo poismuuttanut) ja vielä kamalampaa on elää tuossa tilanteessa lapsena. Sinuna puhuisin äitisi kanssa ja kysyisin mitä hän haluaa. Korneinta on, että väkivaltaisesta suhteesta poislähteminen voi olla todella vaarallista, koska väkivalta yleensä tuossa tilanteessa eskaloituu, mutta myös suhteeseen jääminen voi olla hengenvaarallista.

      • AhdistunutNuori

        Juuri näitä vastauksia hain! Kiitos tästä! Ja voin samaistua täysin mitä kirjoitit.. Nyt olen itse päässyt muuttamaan elokuussa pois (äitini jäi sinne, mutta hän haluaa tehdä omat päätöksensä) ja mietinkin tuota samaa että miten tapahtumat sitten voivatkaan vaikuttaa... Tällähetkellä asiat ovat vaikuttaneet painajaisten myötä, näen usein unia tapahtumista joita olen ennen kokenut.... Vielä kerran... Kiitos sinulle ja osanottoni ❤


      • älälannistu
        AhdistunutNuori kirjoitti:

        Juuri näitä vastauksia hain! Kiitos tästä! Ja voin samaistua täysin mitä kirjoitit.. Nyt olen itse päässyt muuttamaan elokuussa pois (äitini jäi sinne, mutta hän haluaa tehdä omat päätöksensä) ja mietinkin tuota samaa että miten tapahtumat sitten voivatkaan vaikuttaa... Tällähetkellä asiat ovat vaikuttaneet painajaisten myötä, näen usein unia tapahtumista joita olen ennen kokenut.... Vielä kerran... Kiitos sinulle ja osanottoni ❤

        Hae nyt itsellesi keskusteluapua jostain.
        Kun nuorena käsittelet asian perinpohjin, sinun ei tarvi kantaa ahdistusta mukanasi loppuelämää. Neuvo äitiäsi soittamaan vaikka Naisten linjan maksuttomaan numeroon 080002400.


    • jokunennnnnnnnnnn

      Mun isäni on myös väkivaltainen äitiäni kohtaan ja saattaa suutuspäissään hajottaa kotona ikkunoita, lyödä nyrkillä oviin tai seiniin reikiä yms. Jäin siskoksistani viimeisenä asumaan kotiin ja ehkä senkin vuoksi on jäänyt mun harteilleni pitää huolta, että he eivät tapa toisiaan riidellessään.

      Hätäkeskuksesta ei ole ollut mitään apua. Pari kertaa tilanne on ollut niin paha, että äitini on huutanut, että soittaisin poliisit. Sitten kun he tulevat paikalle, niin äitini on yleensä jo siinä vaiheessa esittänyt, että olen joku sekopää, joka on vähän ylireagoinut kutsuessaan apua normaaliin kinasteluun.

    • Tupu_135

      No mä oon kohta jo 14 vuotinen. Mun vanhemmat melkee koko ajan riitelee, pikku jutuistakin enkä voi sille asialle mitään. Mun iskä käyttäytyy väkivaltaisesti se joskuskin hakkaa mun äitiä ja mun muit sisaruksii. Kerran mun iso sisko uhkas sitä, et se soittais poliisille, sen jälkeen se lähti kotosta viikon ja taas palas kotiin. Oon tottunut tulla lyödyksi, mut se on kuiteskin mun isä. Ajan kuluttua se taas jatkoi meininkiään ja taas painui talosta, mut sit myöhemminkin palas kotiin. Se ei millään pysty muuttumaan, ja luulee aina olevansa oikeassa. Sä tuut kyllä ajan päästä tottumaan, jos et niin sano sun äidille et erois senkaa. Ja jos se ei suostu ja uhkaakin teille soita vaa poliisille. Tai voisit puhua sille järkeä, mitä susta tuntuu kun se käyttäytyy väkivaltaisesti.

    • LapsuudenTraumat

      Minä olen lapsena nähnyt kun isä hakkas äitiä. Huonoina aikoina isä oli olevinaan perheen pomo enemmän kun perheen isä. Vanhemmat eros mun ollessa 12v. Olen nyt 34v ja minulla on edelleen liikaa muistoissani arkoja lapsuuden trauma muistoja. Vaikka isä nykyään on eri ihminen, kun silloin huonoina aikoina, niin silti mulla on ollut lapsesta asti suunnitelmissa ja on edelleen että kun tiedän olevani isääni vahvempi, niin kosto elää mun lapsuuden huonoista muistoista ja turpaan tulee vielä saamaan ja kunnolla sitten kun on puolustuskyvytön vanhus, kun mäkin sain puolustuskyvyttömänä lapsena pelkää, niin itse tajuaa että mulla olisi pitänyt olla kivempi lapsuus. Vaikka siitä on jo yli 20vuotta aikaa, niin kun mulla oli huono lapsuus, niin isällä tulee olee kostoksi huono vanhuus, kun ei ole edes pyytänyt kunnolla anteeksi.

    • semmostatäältä

      ite ku tuon tilanteen näin sanoin ja huusin äitil suoraa soita poliisit ero tuli ja ovat nyt vua kavereita enää ja jne oli kyl kamala nähä mite isä pysty äetil nii pahasti tekemää siskoosa siin samal uhkailemaa ja kaikkee paskaa mut hyvi tuos nyt menny joten kute viel nääl porukoita ja aikalail erkaantunu enite siskoo nään parhainta seuraa öitä

    • 112.112.112.112.112.112

      112.112.112.112.112.112.112.

      112.112.112.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe