Uusi kone, ei Windwsia

heti-ostin-sen

46

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Gigantti_ei_osaa

Eipä Gigantin porukalta voi odottaa senvertaa osaamista tai tietotaitoa että osaisivat valita myyntiin tulevat tuotteet, pääasia että saavat halvalla. Tuosta voisi Acerille laittaa palautetta, Gigantille on turha kommentoida koska eivät kuitenkaan ymmärrä.

• Pellet-asialla

Niin ja turha odottaa että Gigantin pellet edes osaisivat varoittaa asiakasta että tuon Pioneer-linuxin tuki ja kehitys on jo lopetettu, hurraa Gigantti idioottimaisuudesta ja linuxin maineen pilaamisesta.

Taatusti tulee taas pettyneitä asiakkaita kun asia selviää niille, valitettavasti vaan linuxin maine kärsii samalla tuon Gigantin (ja Acerin) idioottimaisuuden takia.

• Rullatuolifriikki

"Mutta äkkiäkös siihen vaihtaa jonkun valtavirtadistron."

-Jos on esim. Fedoralle tehty kone, niin ei se välttämättä mitenkään tue muita Linux-jakeluita. Edelleen lähes sama kuin yrittäisit asentaa Mac OS Yosemitea johonkin Windows-pöytäkoneeseen. Testattu on, etteivät nuo jakelut ole mitenkään yhteensopivia keskenään; esim. Mint ja Debian täysin erilaisia alkaen sudottelusta.

Tossa Gigantin koneessa on muuten heikko näytönohjain, mikä selittää osittain tuon halvan hinnan.

• Ubuntu-mies

"-Jos on esim. Fedoralle tehty kone, niin ei se välttämättä mitenkään tue muita Linux-jakeluita"

Ei sillä mitään isompaa merkitystä ole, linux-ydin niissä kaikissa on. Se on se mikä käynnitettäessä tunnistaa käytettävän laiteympäristön.

"Mint ja Debian täysin erilaisia alkaen sudottelusta."

Ei ole, voivat kyllä näyttää siltä. Mint perustuu Ubuntuun, joka taas perustuu Debianiin. Sudottelut on samat, paitsi Debianissa yleensä roottina mutta riippuuu miten on asennuksessa valinnut.

• Acer-mokasi-taas

Ja taas kerran konevalmistaja tehnyt virheen valitsemalla mahdollisimman harvinaisen linux-jakelun jolle ei juuri löydy tukea. En tiedä onko tuo tahallista linuxin maineen pilaamista konevalmistajien puolelta mutta vaikea siltä ajatukselta on välttyä (miniläppäreissäkin oli lähes kaikissa noita harvinaisia linuxeja). Eli jos tuollaisen ostaa niin ensimmäisenä kannattaa vaihtaa siihen joku kunnollinen linux jolle saa oikeasti tukea ja ohjelmia.

• kuraaon

Ihan sama mikä linuksi. Ei niitä kukaan osta.

• Hyvä_linux_myy
        kuraaon kirjoitti:

Ihan sama mikä linuksi. Ei niitä kukaan osta.

Tuota ei toivottavasti osta kukaan, noilla jo lopetetuilla harvinaisilla linuxella varustetut koneet pilaavat vain linuxin mainetta.

• ErkkiPiet
        Hyvä_linux_myy kirjoitti:

Tuota ei toivottavasti osta kukaan, noilla jo lopetetuilla harvinaisilla linuxella varustetut koneet pilaavat vain linuxin mainetta.

Ainahan sen voi vaihtaa. Mutta täysin hölmöä myydä tuollaista. Taitaa olla jotkut win-hihhulit taustalla. Ja MS maksaa.

• apinajagorilla
      • Linuks_tubutusta

Speksien lukemisenkin voi vissiin ohittaa, kunhan mallinim on sama niin sisuskalutkin samat vai miten se minikään?

• Voi_jos_tietää

Suuri osa asiakkaista ei vaan tajua tuota. Keskivertoasiakas kun ei ymmärrä / tiedä että on kunnollisia tuettujakin distroja ja ihan turha toivoa että Gigantin myyjä osaisi informoida asiakasta.

• kalliita_osia

Eihän tuossa ole kuin muistia enenmmän, mitä windows varmaan tarviikin ja erillinen näytönohjain mikä ei ole juuri integroitua parempi.

• Windows-kylmät
        Linuks_tubutusta kirjoitti:

Speksien lukemisenkin voi vissiin ohittaa, kunhan mallinim on sama niin sisuskalutkin samat vai miten se minikään?

Ihan sama. Kyllä siihen parempikin Linux asentuu jos ei ole peukalo kämmenen selkäpuolella.

• Sanontojen_kuningas
        Windows-kylmät kirjoitti:

Ihan sama. Kyllä siihen parempikin Linux asentuu jos ei ole peukalo kämmenen selkäpuolella.

Sitten ostelet lisää muistia, näytönohjainta ja niin edelleen, katsos kun se windowsilla varustettu kone on parempi spekseiltään ja saahan siinä Windowsinkin, kukaan joka konetta ostaa ei valitse linux jakelulla olevaa jos vieressä on Wondows, kyllä kansa tietää johtotähden, Wondowsiin saa suurimmat ja parhaimmat ohjelmistot joista linux jakeluissa saa vain haaveilla.

Vanha sanonta kuuluukin: Linux on luopumista, niin ohjelmista kuin peleistä.

• Windows-on-luopumista
        Sanontojen_kuningas kirjoitti:

Sitten ostelet lisää muistia, näytönohjainta ja niin edelleen, katsos kun se windowsilla varustettu kone on parempi spekseiltään ja saahan siinä Windowsinkin, kukaan joka konetta ostaa ei valitse linux jakelulla olevaa jos vieressä on Wondows, kyllä kansa tietää johtotähden, Wondowsiin saa suurimmat ja parhaimmat ohjelmistot joista linux jakeluissa saa vain haaveilla.

Vanha sanonta kuuluukin: Linux on luopumista, niin ohjelmista kuin peleistä.

Windows on luopumista, niin toimintavarmuudesta, laadusta kuin yksityisyydestäkin. Windowsilla esiasennetun koneen kohdalla ensimmäinen toimenpide on Windowsin ja kaikkien siihen liittyvien roskien (mahdolliset palautusosiot yms.) siivoaminen pois koneelta.

Onneksi asiantuntevista liikkeistä saa laadukkaita koneita ilman Windowsia, ei tarvitse Gigantista ostella epämääräisiä halparomuja.

• Windows-kylmät

Only-Win-idiot ei taida ymmärtää että tässä on tullut elämän aikana käytettyä kaikenlaisia käyttöjärjestelmiä jo ennen kuin Windowsia oli edes olemassa.
        Kaikenlaisten pöhköpelien pelaaminen lopahti suurimmaksi osaksi ensimmäisen Doomin tuloon markkinoille koska silloinen kotikone ei sitä jaksanut pyörittää, ja hyvä niin.

• Totuuksia_taas
        Windows-on-luopumista kirjoitti:

Windows on luopumista, niin toimintavarmuudesta, laadusta kuin yksityisyydestäkin. Windowsilla esiasennetun koneen kohdalla ensimmäinen toimenpide on Windowsin ja kaikkien siihen liittyvien roskien (mahdolliset palautusosiot yms.) siivoaminen pois koneelta.

Onneksi asiantuntevista liikkeistä saa laadukkaita koneita ilman Windowsia, ei tarvitse Gigantista ostella epämääräisiä halparomuja.

Tuo nyt meni sinulla jo trollauksen puolelle jossa ei todellisuudessa ole mitään järkeä, totuus on että linux ei tule koskaan menestymään koska siihen ei saa mahtavimpia ja suurimpia ohjelmia ja pelejä, ei ikinä.

Vaikka joku marginaalisen linuxin kannataja kuinka vastaan yrittää väitellä niin ei se mihinkään vaikuta muuta kuin negatiivisessa muodossa korkeintaan, kaikki agressiiviisuus linux palstoilla on saanut jo useat henkilöt olematta edes ajattelematta linux jakeluita vaikka ensin olivat mielenkiinnolla harkinneet sitä, itsepähän aiheutatte koko ajan enemmän ja enemmän sitä että linux ei menestymään tule koskaan.

• Totuuksia_taas kirjoitti:

Tuo nyt meni sinulla jo trollauksen puolelle jossa ei todellisuudessa ole mitään järkeä, totuus on että linux ei tule koskaan menestymään koska siihen ei saa mahtavimpia ja suurimpia ohjelmia ja pelejä, ei ikinä.

Vaikka joku marginaalisen linuxin kannataja kuinka vastaan yrittää väitellä niin ei se mihinkään vaikuta muuta kuin negatiivisessa muodossa korkeintaan, kaikki agressiiviisuus linux palstoilla on saanut jo useat henkilöt olematta edes ajattelematta linux jakeluita vaikka ensin olivat mielenkiinnolla harkinneet sitä, itsepähän aiheutatte koko ajan enemmän ja enemmän sitä että linux ei menestymään tule koskaan.

Ai sitä aggressiivisuutta, kun te Windows-hihhulit uhkailette ja ilakoitte kuolemalla?

• Kuvittelet_tietäväsi
        Totuuksia_taas kirjoitti:

Tyypillisiä Windows-luuserin harhaluuloja (kun Windows-luuseri ei edes halua tietää totuutta). Linuxille ohjelmia löytyy paljon laadukkaita mutta eihän Windows-luuseri edes halua tietää niistä.

• Ubuntu-mies

"Kaikki agressiiviisuus linux palstoilla on saanut jo useat henkilöt olematta edes ajattelematta linux jakeluita vaikka ensin olivat mielenkiinnolla harkinneet sitä, itsepähän aiheutatte koko ajan enemmän ja enemmän sitä että linux ei menestymään tule koskaan."

Juuri tällainen keskustelu sai minut kokeilemaan linuxia. Ei siitä mitään järkevää keksutelua ikinä käydä tai pysty muodostaa käsitystä näiden palstoilla käytyjen inttämisten pohjalta. Samaa väittelyä se on aina.
        Kyllä se on kuule ihan itse kokeiltava. Jokuhan on joskus sanonut, että ei sillä väliä mitä puhutaan, kunhan puhutaan ja linuxista kyllä puhutaan.

• Ubuntu_windowsmies
        Kuvittelet_tietäväsi kirjoitti:

Tyypillisiä Windows-luuserin harhaluuloja (kun Windows-luuseri ei edes halua tietää totuutta). Linuxille ohjelmia löytyy paljon laadukkaita mutta eihän Windows-luuseri edes halua tietää niistä.

Kyllä minä tiedän, on minulla ollut pitkään Ubuntu ja kokeiltu on muitakin distroja, toetoni on siis parempi kuin sinulla, ero meissä on että pystyn ja kylenen kertomaan ja hyväksymään tosiasiat.

• Ubuntu_windowsmies kirjoitti:

Kyllä minä tiedän, on minulla ollut pitkään Ubuntu ja kokeiltu on muitakin distroja, toetoni on siis parempi kuin sinulla, ero meissä on että pystyn ja kylenen kertomaan ja hyväksymään tosiasiat.

Tosiasioiden kanssa ei sinun jutuilla ole mitään tekemistä, jopa äänennopeuden kaltaiset perusasiat ovat sinulle ihan käsittämättömiä. Tiedon ja ymmärryksen puutetta paikkaat mutulla ja uskomuksilla.

• Ubuntu_windowsmies
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

Tosiasioiden kanssa ei sinun jutuilla ole mitään tekemistä, jopa äänennopeuden kaltaiset perusasiat ovat sinulle ihan käsittämättömiä. Tiedon ja ymmärryksen puutetta paikkaat mutulla ja uskomuksilla.

Mistähän hemmetin äänen nopeuksista sinä Jallu taas horiset?
        Mikä jutuissani on muka väärin?

• Ubuntu_windowsmies kirjoitti:

Mistähän hemmetin äänen nopeuksista sinä Jallu taas horiset?
        Mikä jutuissani on muka väärin?

"Mistähän hemmetin äänen nopeuksista sinä Jallu taas horiset?"

Niinpä.

"Mikä jutuissani on muka väärin?"

Kaikki. Mitään perusteluja ei koskaan tule, vaan "minä olen jo kymmeniä vuosia tehnyt horoskooppeja, niin kyllä niiden täytyy olla totta" -tyylisiä jokelteluja.

• Ubuntu-windowsmies
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

"Mistähän hemmetin äänen nopeuksista sinä Jallu taas horiset?"

Niinpä.

"Mikä jutuissani on muka väärin?"

Kaikki. Mitään perusteluja ei koskaan tule, vaan "minä olen jo kymmeniä vuosia tehnyt horoskooppeja, niin kyllä niiden täytyy olla totta" -tyylisiä jokelteluja.

What?
        Nyt menee taas yli hilseen nuo sun jutut kyllä.

• mithäää

Mikä helvetti on distro

Ei tarvitse vastata, en tule uudestaan lukemaan tätä keskustelua

• k.v.g

• Ubuntu-mies

Halvemmallahan sen koneen sa ilman windowsia. Täytyy silti ihmetellä näitä valintoja. Vuosia olen käyttänyt linuxia, enkä ole tuollaisesta jakelusta kuullutkaan.

• ihateubuntu

Se alkuperäinen Pioner-distro on lopetettu 2008.
        Tuo lienee uudestisyntynyt josta ei tietoja löytynyt.

• ihateubuntu kirjoitti:

Se alkuperäinen Pioner-distro on lopetettu 2008.
        Tuo lienee uudestisyntynyt josta ei tietoja löytynyt.

Lieneeköhän joku Acerin oma uudelleenteemoitettu Ubuntu tms.

• videota

Hei! En ole vielä kerinnyt lukea ketjua läpi, mutta kone kiinnostaa. Kysymys kuitenkin on, että jaksaako kyseinen kone pyörittää 4K-videoita? Lähinnä olisi tarkoitus editoida videokameralta ja kännykältä tulevia pätkiä ja konvertoida niitä myös 1k-tarkkuuteenkin.

Tarvitsisin siis kohtuullisen tehokkaan koneen. I7-koneita olen katsonut, mutta ne ovat vähän turhan kalliita. Nykyinen kone on joku AMD:n prossulla oleva ja sillä ei kyllä editointi oikein suju. Aika mahdotonta siis tehdä juuri mitään, kun pelkän videon selauksessa tulee monen sekunnin viiveitä.

Jotain muuta konettakin saa ehdottaa, joka sopisi käyttööni. Mitään 3D-peliominaisuuksia en tarvitse. Ja USB3 olisi oltava, koska videomateriaalia siirtelen usein ulkoisilla kiintolevyillä.

• De-frakki

Vihaatko kymppiä?

• videoita
        De-frakki kirjoitti:

Vihaatko kymppiä?

En toki :D Mutta en ole siihen vielä päivittänytkään (8.1 käytössä toisella koneella, tällä koneella tuorein Mint).

Minulle ei siis sen koneen käyttiksellä ole varsinaisesti merkitystä, kun saan sen halutessani kuitenkin vaihdettua. Yksi ylimääräinen winkkarin lisenssi on käytettävissä tälläkin hetkellä, kun kolmoskone sanoi poks.

Tärkeintä olisi saada nyt riittävän tehokas kone videokäyttöön. Mutta ei tarvitse olla siis "liian" tehokaskaan, kun en tosiaankaan harrasta mitään pelailua.

• Enpä_tiedä

"Kysymys kuitenkin on, että jaksaako kyseinen kone pyörittää 4K-videoita?"

-No tuo näytönohjain on surkea.

• 54545454455

Jos videoeditointi käyttöön konetta hommaat niin kannattaa selvittää tarkaan, että rauta on hyvin yhteensopivaa ohjelmiston kanssa ja esim. rautapurku toimii.

Perinteisesti taitaa nvidian näytönohjaimet olla paremmin tuettuja linux puolella?

Prossuksi itse katselisin kenties jotakin Xeon E3-1231 tms. Käytännössä saman tehoinen kuin i7, mutta ilman integroitua näytönohjainta. Voit sitten hankkia erillisen ohjaimen.

• AsusDeluxe

Musta oivempaa on kasata omaan tarkoitukseensa sopiva kunnon kone ihan itse, ja asentaa siihen sitten haluamansa käyttöjärjestelmä.

• wertwertttttt

Tätä meinasin itsekin suositella ketjuun. Aloituksen paketisssa on SFF-kotelo ja sen takia virtalähde, sekä prosujäähdytin ovat sitten tietyn kokoisia, eivätkä monet lisäkortitkaan sovi koteloon.

Valitsee itse hyvät komponentit haluamansa tasoiseen koteloon, siihen hyvä virtalähde ja käyttöjärjestelmän voi valita itse Windowsista Linuksiin tai vaikka FreeBSD:n.

• hmhmhmhmh

Saa valmiita koneitta paljon järkevämmälläkin linux distrolla, esim. delliltä löytyy aika hyvin.

Jos pöytäkoneen haluat, kannattaa kasata itse, tai teetättää jossakin. Saat paljon järkevämmän paketin, joka on tarpeen tullen päivitettävissä. ;)

• kyllästyttääjo

Ihme jankutusta linux/windows akselilla. Miksi ei sais käyttää sitä, mikä on itselle paras, esim. linuxin valitsee ne, jotka ei pelaa mitään ja winin ne, jotka pelaa pelejä, joita kyllä on sitten koko maailma pullollaan, sekä iso nippu muitakin tarpeellisia ohjelmia. Itse en vaan tykännyt mistään linux jakeluista.
      Jos täältä poistetaan ko. sota, niin saadaan paaaaljon mielenkiintoisempi asiallinen palsta tästäkin. Sotijat painukoon muualle.

• hmhmhmhmhm

Sanoppa muuta.

Vittuako se kellekkään kuuluu mitä kukin käyttää.

• ne-on-halpoja

Koneiden mukana tulevat Windows käyttöjärjestelmät maksavat ostajalle 0-40 euroa.

• näin_on

Hyvä pointti ja miksi kaikki pitäsikään saada ilmaiseksi.

• on_näin_ja_voitin

Koneiden mukana tuleviin Windowseihin saa ainoastaan käyttöoikeuden ko. koneessa.
        0€ hinta ei koske kuin jotain rääpälekokoisia tabuja ja puhelimia.

• eioleongelmaa
        on_näin_ja_voitin kirjoitti:

Koneiden mukana tuleviin Windowseihin saa ainoastaan käyttöoikeuden ko. koneessa.
        0€ hinta ei koske kuin jotain rääpälekokoisia tabuja ja puhelimia.

Mitä siitä, että se lisenssi on laitekohtainen?

• on_näin_ja_voitin
        eioleongelmaa kirjoitti:

Mitä siitä, että se lisenssi on laitekohtainen?

Kysymys/vastaus koski käyttöoikeuden hintaa koneiden mukana toimitetusta Windows käyttöjärjestelmästä, sitä siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe