Silakka tunnetaan myös haili nimellä. Kumpi näistä sanoista on vanhempaa ja "oikeaa" suomea?
Silakka sanan epäillään olevan silli sanasta lainattu ja haili sanan olen ymmärtänyt oleva lähinnä kaakkois-suomessa käytetty murresana silakasta.
Haili ja silakka sanojen historia?
5
3054
Vastaukset
- poerrskjökofikf
"...haili sanan olen ymmärtänyt oleva lähinnä kaakkois-suomessa käytetty murresana silakasta."
Ei se Haili taida olla pelkästään Kaakkois-Suomen murresana. Onhan Oulun edustallakin tätä sanaa sivuava saaren nimi, jonka oli alun perin Haililuoto, nykyään kylläkin Hailuoto.- haili-alkuperäinen
Pohjois-Pohjanmaa on ollut vuosien 1100-1300 välisen ajan Karjalaisten hallinnassa ja Haililuoto/Hailuoto ja sen on arveltu saaneen suomenkielisen nimensä samoihin aikoihin karjalaisten antamana.
Uskoisin kuitenkin haili sanaa käytetyn myös muualla Suomessa koska nykyään käytetään kilohaili nimeä silakan "pikkuserkusta".
Haili on siis todennäköisesti vanhempaa Suomea ja silakka/silahka on ruotsalainen lainasana niiltä ajoilta kun suolasilakasta tuli kauppatavara Suomessa.
Silli suolalaukassa muuttuu silakaksi ja syrjäytti suolahaili nimen. Haili tarkoittaa nykyäänkin nimenomaan tuoretta silakka niillä alueilla missä sanaa vielä käytetään. - Salttrömming
haili-alkuperäinen kirjoitti:
Pohjois-Pohjanmaa on ollut vuosien 1100-1300 välisen ajan Karjalaisten hallinnassa ja Haililuoto/Hailuoto ja sen on arveltu saaneen suomenkielisen nimensä samoihin aikoihin karjalaisten antamana.
Uskoisin kuitenkin haili sanaa käytetyn myös muualla Suomessa koska nykyään käytetään kilohaili nimeä silakan "pikkuserkusta".
Haili on siis todennäköisesti vanhempaa Suomea ja silakka/silahka on ruotsalainen lainasana niiltä ajoilta kun suolasilakasta tuli kauppatavara Suomessa.
Silli suolalaukassa muuttuu silakaksi ja syrjäytti suolahaili nimen. Haili tarkoittaa nykyäänkin nimenomaan tuoretta silakka niillä alueilla missä sanaa vielä käytetään.Silakka on ruotsiksi strömming. On kyllä tapahtunut ennenkuulumattomia äännemuutoksia, jos se on lainasanana muuttunut suomen silakaksi/silahkaksi.
- strömming-or-sill
Silakka, strömming ja silli, sill ovat käytännössä samoja kaloja. Etelä-Ruotsissa kokoero ratkaisee kummaksi kala luokitellaan, silliksi vai silakaksi.
Suomalainen määritelmä perustuu rasvapitoisuuteen, jos se on alle 10%, kutsutaan kalaa silakaksi, muuten silliksi. Ruotsalainen määritelmä on perustunut pyyntialueeseen, eteläiseltä Itämereltä pyydettynä kala on silli mutta jos se poloinen jääkin verkkoon pohjoisempana/idempänä, alenee silakaksi. En nyt muista, missä kohtaa se rajalinja kulki.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368