Suezin kanava ja poliittinen tilanne maailmalla?

kauhaistus

1. Kuinka moni palstalaisista on purjehtinut Suezin kanavasta läpi? Tai löytyykö Punaisella merellä purjehtineita vaikka ei olisi kanavaa läpi ajanutkaan.

2. Kuinka paljon olette seuranneet purjehdusreitille sattuneiden valtioiden poliittista tilannetta ennen kuhunkin maahan saapumista?

3. Onko juuri nyt paikkoja minne ette veneellä lähtisi johtuen juuri kohteen levottomuuksista tai muuten hankalasta kulttuurista?

4. Onko kokemuksia tilanteista joissa olisi alkanut jo ehkä hiukan pelottamaankin tai jos ei pelkokynnys olisikaan ylittynyt mutta ehkä reilusti ottanut päähän?

31

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JokosKanava

      On auki myös pienveneille remontin jälkeen. "Ohituskaista" valmistui kyllä jo viime kesänä...

    • Olipahapaikka

      Ajoin kerran Itä-Helsingin ohi. Monet pörisevät pienveneet yritti kimppuun mutta sain kaikki väistettyä tai väsytettyä. Jos ajaa liikennesääntöjen mukaan, ne harvoin pysyvät perässä.

    • kanavakerho

      1. Vuonna 1967 Egyptin ja Israelin sodassa 15 eri kansallisuuksien kauppa-alusta juuttui ankkuriin Suezin kanavan varrella sijaitsevaan Iso-Katkerajärveen seuraavaksi kahdeksaksi vuodeksi. Ajankuluksi miehistöt perustivat Great Bitter Lake Yacht Clubin, ja purjehtivat sinne toimitetuilla purjeveneillä toistensa aluksille sosiaalisiin tapahtumiin, järjestivät purjehduskilpailuja, omat olympialaiset, oman postitoimiston ja postimerkit. Yritäs tavoittaa vielä joku tuosta pursiseurasta.

      • yellow_kid

      • carillojärvi

      • dokum

        Mitään vietykään veneitä sinne. Purjeveneet tehtiin niistä varusteista ja tarpeista mitä laivoissa oli mukana.


    • street-wise

      En ole mennys Suezin kanavan läpi enkä ole edes purjehtinut Punaisella merellä. Kysymyksistä 2. ja 4. on omia kokemuksia. Kohdan 3. vastauksen tarkistaisin noonsitestä ja purjehduksen aikana radioyhteyksillä muilta purjehtijoilta.

      Samoin menettelin kysymys 2:n kohdalla, kun itse kiersin pallon. Silloin Hugo Chavez oli ottanut vallan Venezuelassa, jonne pian tuli yleislakko ja levottomuuksia. Olin ajatellut, että levottomuudet eivät sittenkään koskisi Venezuelan pikkusaaria. Olin aikeissa purjehtia Trinidadin Chaguaramaksesta Isla Margaritan saarelle. Muutin mieleni, koska Isla Margaritalta saapui vene, jonka isopurjeessa oli kaksi luodinreikää ja purjehtijapariskunta kauhuissaan. He olivat onnistuneet pakenemaan. Uutisten mukaan Venezuelassa oli käynnistynyt merirosvous, jossa aseita käytettiin armeijan aseita ja asusteina armeijan pukuja ilman tunnuksia. Yksi vene oli ryöstetty ja purjehtijapari ammuttu.

      Kohta 4. Noin 80 mpk Ecuadorin rannikon ulkopuolella yön pimeydestä ilmestyi kaksi isoa moottorivenettä. Niillä ei ollut kulkuvaloja ja ne tulivat lähietäisyydelle, kumpikin eri puolelta. Onneksi merenkäynti oli suht kova, tuulta oli n 12 m/s. Sopivan ison aallon kohdalla sammutin omat kulkuvalot ja jiippasin kurssimuutoksen. Pääsin eroon veneistä, joiden kerrottiin olevan rahaa ja tupakkaa "pyytäviä" kalastajia. Niistä tiedotettiin SSB-radion välityksellä. Veneillä kerrottiin olleen tukialus, mutta ei ampuma-aseita. Dollareilla olisi selvinnyt, mutta tuskin ilman kolhuja.

      Päähän ei ottanut mikään muu kuin veneeseen yöllä kiivenneet varkaat Karibialla.
      Tyynen meren saarilla ihmiset olivat ystävällisiä ja vieraanvaraisia, vaikka olivat rahalla mitattuna köyhiä.

      Ei kai purjehtiminen maailmalla ole sen vaarallisempaa kuin liikkuminen muuallakaan. Suurkaupungeissakin pitää välttää tiettyjä alueita ja ajankohtia. Talvella pitää varoa liukastumista, katua ylittäessa autoja.

      • seppomartti

      • osnvgtyh
        seppomartti kirjoitti:

        Parin viime vuoden merirosvouskartta https://icc-ccs.org/piracy-reporting-centre/live-piracy-map/piracy-map-2014.
        Brasilia, Kolumbia ja Venezuela ovat turvattomia alueita, vaikkei kartaalla ole merkintää.

        Kiitos linkistä. Jos jollain muullakin kuin minulla tuo linkki ilmoittaa "Not found", niin siihen auttaa kun ottaa osoitteen lopusta pisteen pois :)

        Nopealla katsomisella en löytänyt huvivene-merirosvouksia, vain rahtilaivoja.


      • seppomartti
        osnvgtyh kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Jos jollain muullakin kuin minulla tuo linkki ilmoittaa "Not found", niin siihen auttaa kun ottaa osoitteen lopusta pisteen pois :)

        Nopealla katsomisella en löytänyt huvivene-merirosvouksia, vain rahtilaivoja.

        Interpolin sivuilla oli vieläkin yleisluotoisempaa "Maritime Piracy" tietoa. Kaipa ne huviveneiden merirosvoustapaukset sattuvat samoilla alueilla, mutta jääkö tilastoimatta. Jos joku löytää tietoja niin sitten vaan vinkkiä.


      • seppomartti

        Kuukkeloimalla: maritime sailboat piracy tuottaa varsin runsaasti purjeveneisiin kohdistuneita merirosvouksia etenkin noonsite sivuilla.
        Aloittajan kysymyksiin 1= ei, 2=pinnallisesti, 3=kaikki tunnetut merirosvousalueet ja kulttuurisesti Venäjä ja Israel 4= Espanja/ Portugal- Kanaria välillä pienet kalastusalukset rannikon ulkopolella alkoivat illan hämärtyessä huolettamaan sen verran, että pistin valot pimeäksi. Aamun valjetessa löytyi toinenkin pimeä purjevene lähettyviltä. Karibian pikkurikolliset ovat harmittaneet muttei suorastaan pelottaneet- vielä.


      • pisteestä
        osnvgtyh kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Jos jollain muullakin kuin minulla tuo linkki ilmoittaa "Not found", niin siihen auttaa kun ottaa osoitteen lopusta pisteen pois :)

        Nopealla katsomisella en löytänyt huvivene-merirosvouksia, vain rahtilaivoja.

        Koko linkkiteksti pitää viedä ensin tekstinkäsittelyohjelmaan ja poistaa viimeinen piste siellä. Sitten kopioidaan linkki uudestaan ilman pistettä osoitekenttään niin aukeaa se


      • Noonsite_tietää

        Onhan ne Marokon rannikon kalastusalukset päivälläkin aika kaamean näköisiä, mutta tuskin vaarallisia huviveneille edes yöllä. Olen purjehtinut manner-Euroopan ja Kanarian Azorien välin tasan 10 kertaa, ei ole koskaan tullut mieleen, että tällä alueella olisi jokin rosvousvaara. Nyt tuo ICC:n kartta näyttää yhden hyökkäyksen tankkeriin Safin kohdalla, mutta pidän aluetta edelleen hyvin turvallisena huviveneille.
        Karibia on sitten jo ihan toista, tässä Noonsiten huviveneiden vuoden 2015 piracy report:
        http://www.noonsite.com/news/aggregator?topic=Piracy Reports 2015


    • yritimp

      Mielenkiintoinen avaus ja vähät kommentit on kai vastaus melkeinpä kaikkiin neljään kysymykseen.
      Pika googlasin aihetta englannin kielisiltä foorumeilta ja aika niukaksi jää tämä aihe sielläkin. Googlen kuvahaulla jos yrittää, niin tulee lähinnä laivojen kuvia tai jos tarkentaa hakua "sailboat" sanalla niin sitte alkaa tulla mustavalko kuvia.

      • tärkeysjärjestys

        Ei kai kellään kaukopurjehdusta suunnittelevan lähtöajatukset ole kovin merirosvokeskeisiä? Reittimuutoksiin on tietenkin varauduttava matkan aikana ja sitä varten riittävästi tietoa on saatavana paitsi noonsite:sta myös purjehtijoiden radioyhteys-verkoista. Radionettien "juoneen" pääsee kiinni vaikkapa Trinidadin Chaguaramaksessa, jossa purjehtijoiden keskinäinen päivittäinen verkko toimii VHF:llä. Tyynen meren ylityksellä SSB-radionetti toimii sää- ja turvallisuusverkkona. Samoin on Intian valtameren ylityksellä.
        Kun Somalian merirosvoustilanne oli pahimmillaan, Punaisen meren reittiä purjehtiville järjestettiin sotalaivan turvaamia sattueita sekä halukkaille veneiden laivarahtauksia Intian valtameren puolelta Välimerelle. En ole seurannut nykytilannetta.

        Paikalliset rikollisuuteen liittyvät turvallisuusasiat voivat muuttua nopeasti vaikkapa siksi, että joku tunnettu rikollinen on vapautunut vankilasta. Näin kävi Papua Uudessa Guineassa, jossa purjeveneiden ryöstely käynnistyi yhden ainoan vankilasta vapautuneen rikollisen toimesta. Tilnne rauhoittui nopeasti, kun kaveri vangittiin uudelleen.

        Käytännössä paljon tärkeämmät turvallisuusasiat liittyvät sääilmiöihin ja vaikkapa malariatilanteeseen tai heikkolaatuiseen polttoaineeseen kuin merirosvoihin tai pikkurikollisuuteen.


      • huirhghada
        tärkeysjärjestys kirjoitti:

        Ei kai kellään kaukopurjehdusta suunnittelevan lähtöajatukset ole kovin merirosvokeskeisiä? Reittimuutoksiin on tietenkin varauduttava matkan aikana ja sitä varten riittävästi tietoa on saatavana paitsi noonsite:sta myös purjehtijoiden radioyhteys-verkoista. Radionettien "juoneen" pääsee kiinni vaikkapa Trinidadin Chaguaramaksessa, jossa purjehtijoiden keskinäinen päivittäinen verkko toimii VHF:llä. Tyynen meren ylityksellä SSB-radionetti toimii sää- ja turvallisuusverkkona. Samoin on Intian valtameren ylityksellä.
        Kun Somalian merirosvoustilanne oli pahimmillaan, Punaisen meren reittiä purjehtiville järjestettiin sotalaivan turvaamia sattueita sekä halukkaille veneiden laivarahtauksia Intian valtameren puolelta Välimerelle. En ole seurannut nykytilannetta.

        Paikalliset rikollisuuteen liittyvät turvallisuusasiat voivat muuttua nopeasti vaikkapa siksi, että joku tunnettu rikollinen on vapautunut vankilasta. Näin kävi Papua Uudessa Guineassa, jossa purjeveneiden ryöstely käynnistyi yhden ainoan vankilasta vapautuneen rikollisen toimesta. Tilnne rauhoittui nopeasti, kun kaveri vangittiin uudelleen.

        Käytännössä paljon tärkeämmät turvallisuusasiat liittyvät sääilmiöihin ja vaikkapa malariatilanteeseen tai heikkolaatuiseen polttoaineeseen kuin merirosvoihin tai pikkurikollisuuteen.

        Kirjoituksesi on varmastikkin ihan totta, varsinkin viimeinen lause, mutta aloituksen tarkoituksena olikin kai tuoda yksi näkökulma lisää kaukopurjehduksen vaaratekijöihin ja keskustella siitä.

        Uskoisin, että purjehtijoiden kollektiivinen ymmärrys ja käsitys on muovautunut aikojen saatossa siihen suuntaan, että esim. koillis Afrikka koetaan niin vaaralliseksi, että sinne ei vaan yksinkertaisesti mennä. Tuntuisi muuten aika luontevalta että useatkin välimeren purjehtiat piipahtaisivat Punaisenmeren puolella, vaikka Egyptissä, jonka rannikolta kyllä muuten turismia löytyy.

        Egyptissä Punaisenmeren rannalla olen muutamaan otteeseen käynyt lentokoneella ja esim.Hurghadassa ei satamissa juurikaan purjeveneitä näy. Veneet on melkein pelkästään paikallisten kalastajien ja muun yritystoiminnan hallussa. Purjeveneitä on varmaan reilusti alle 1%.

        Mainittakoon, että Hurghadan ulkopuolella oleva, pienen kaupungin kokoinen hotellialue, on aidattu ja portilla on aseistetut vartijat. Vartioilla ei ole pelkät pistoolit vaan ihan kunnon konetuliaseet. Egypti ottaisi varmaan mielellään vastaan myös meriteitse tulevat turistit, mutta turvallisuuden takaaminen on ymmärrettävästi liian hankalaa ja kallista. Egypyin välimeren puoleisesta veneilyturismista en sitten tiedä mitään.


      • ölöäogj
        tärkeysjärjestys kirjoitti:

        Ei kai kellään kaukopurjehdusta suunnittelevan lähtöajatukset ole kovin merirosvokeskeisiä? Reittimuutoksiin on tietenkin varauduttava matkan aikana ja sitä varten riittävästi tietoa on saatavana paitsi noonsite:sta myös purjehtijoiden radioyhteys-verkoista. Radionettien "juoneen" pääsee kiinni vaikkapa Trinidadin Chaguaramaksessa, jossa purjehtijoiden keskinäinen päivittäinen verkko toimii VHF:llä. Tyynen meren ylityksellä SSB-radionetti toimii sää- ja turvallisuusverkkona. Samoin on Intian valtameren ylityksellä.
        Kun Somalian merirosvoustilanne oli pahimmillaan, Punaisen meren reittiä purjehtiville järjestettiin sotalaivan turvaamia sattueita sekä halukkaille veneiden laivarahtauksia Intian valtameren puolelta Välimerelle. En ole seurannut nykytilannetta.

        Paikalliset rikollisuuteen liittyvät turvallisuusasiat voivat muuttua nopeasti vaikkapa siksi, että joku tunnettu rikollinen on vapautunut vankilasta. Näin kävi Papua Uudessa Guineassa, jossa purjeveneiden ryöstely käynnistyi yhden ainoan vankilasta vapautuneen rikollisen toimesta. Tilnne rauhoittui nopeasti, kun kaveri vangittiin uudelleen.

        Käytännössä paljon tärkeämmät turvallisuusasiat liittyvät sääilmiöihin ja vaikkapa malariatilanteeseen tai heikkolaatuiseen polttoaineeseen kuin merirosvoihin tai pikkurikollisuuteen.

        Kartan mukaan pahimmat alueet ovat Indonesiassa ja Länsi-Afrikassa. Somalian rannikolla ei ole juuri merkintöjä muuta kuin jokunen kauppa-alus, varmaan kun sinne ei purjehdita.


      • punanhurgha
        ölöäogj kirjoitti:

        Kartan mukaan pahimmat alueet ovat Indonesiassa ja Länsi-Afrikassa. Somalian rannikolla ei ole juuri merkintöjä muuta kuin jokunen kauppa-alus, varmaan kun sinne ei purjehdita.

        Sinulla tulikin mainittua helposti tuo samanen näkökohta mitä itsekkin muovailin, eli jos rovoustilastoja seurataan, niin niitä pitkin ei säädä esim.Punaiselle merelle kovinkaan suuria lukuja kun eihän siellä edes purjehdita.


    • NohevaTimo

      Jos jotain keskusteluista Lauri Strengellin, Alex Hytösen, Pertti Dunckerin ja Hjallis Harkimon kanssa olen oppinut, niin:

      Tavan sällin ei kannata seikkailla Suezilla ja etenkään sen eteläpuolisella merialueella.

      • qwqrredwqw

        Kuinkas moni heistä on siellä käynyt?
        Hjalliksen purjehdukset taisivat olla aika erilaisia kuin perus pitkänmatkanpurjehtijan, ei tainnnut olla tarveta huolehtia merirosvoista


      • uutishaukka

        Jokunen vuosi sitten joku amerikkalainen kuoli somalirosvojen hyökättyä veneeseen. Eräs ranskalainen superjahti kaapattiin ja Ranskan erikoisjoukot kävivät hakemassa omansa pois.
        Britti pariskunta oli hyvin pitkään somalirosvojen vankina kun lunnasrahoja ei meinattu saada kokoon.
        Nämä kaikki jutut ovat jääneet mieleen kun iltakaudet olen yli 25 vuotta surfaillut satelliittikanavilla.
        Mennävuosina rahtilaivojen lunnaat pudotettiin lentokoneesta niille roistoille - keskimäärin 3-4 milj. USD.
        Nykyisin niillä on isompia aluksia tukialuksina joilta käsin tekevät nopeita iskuja kohteisiinsa. Kun partiossa oleva sotalaiva sellaisen pysäyttää, niin ollaan olevinaan viattomia kalastajia.
        Kyllä minä ainakin olen noista jutuista saanut sen kuvan, ettei sinne ole mitään järkeä mennä 1500 M lähemmäksi.


      • KunJa
        uutishaukka kirjoitti:

        Jokunen vuosi sitten joku amerikkalainen kuoli somalirosvojen hyökättyä veneeseen. Eräs ranskalainen superjahti kaapattiin ja Ranskan erikoisjoukot kävivät hakemassa omansa pois.
        Britti pariskunta oli hyvin pitkään somalirosvojen vankina kun lunnasrahoja ei meinattu saada kokoon.
        Nämä kaikki jutut ovat jääneet mieleen kun iltakaudet olen yli 25 vuotta surfaillut satelliittikanavilla.
        Mennävuosina rahtilaivojen lunnaat pudotettiin lentokoneesta niille roistoille - keskimäärin 3-4 milj. USD.
        Nykyisin niillä on isompia aluksia tukialuksina joilta käsin tekevät nopeita iskuja kohteisiinsa. Kun partiossa oleva sotalaiva sellaisen pysäyttää, niin ollaan olevinaan viattomia kalastajia.
        Kyllä minä ainakin olen noista jutuista saanut sen kuvan, ettei sinne ole mitään järkeä mennä 1500 M lähemmäksi.

        Jos me sinne tulemme niin meillä on oikea tulkki ja adviisori ja ei millään megajahdilla...p


      • tsekkaa_noonsite
        uutishaukka kirjoitti:

        Jokunen vuosi sitten joku amerikkalainen kuoli somalirosvojen hyökättyä veneeseen. Eräs ranskalainen superjahti kaapattiin ja Ranskan erikoisjoukot kävivät hakemassa omansa pois.
        Britti pariskunta oli hyvin pitkään somalirosvojen vankina kun lunnasrahoja ei meinattu saada kokoon.
        Nämä kaikki jutut ovat jääneet mieleen kun iltakaudet olen yli 25 vuotta surfaillut satelliittikanavilla.
        Mennävuosina rahtilaivojen lunnaat pudotettiin lentokoneesta niille roistoille - keskimäärin 3-4 milj. USD.
        Nykyisin niillä on isompia aluksia tukialuksina joilta käsin tekevät nopeita iskuja kohteisiinsa. Kun partiossa oleva sotalaiva sellaisen pysäyttää, niin ollaan olevinaan viattomia kalastajia.
        Kyllä minä ainakin olen noista jutuista saanut sen kuvan, ettei sinne ole mitään järkeä mennä 1500 M lähemmäksi.

        Vanhojen uutisten sijaan niiden, jotka oikeasti purjehtivat tai aikovat, kannattaa seurata tuoreimpia tietoja noonsitesta - erityisesti niiltä alueilta, jonne aikoo purjehtia. Karibialla on aina silloin tällöin merirosvoustapauksia. Joku tuore tapaus nytkin.
        http://www.noonsite.com/news


      • tsekkaa_noonsite
        tsekkaa_noonsite kirjoitti:

        Vanhojen uutisten sijaan niiden, jotka oikeasti purjehtivat tai aikovat, kannattaa seurata tuoreimpia tietoja noonsitesta - erityisesti niiltä alueilta, jonne aikoo purjehtia. Karibialla on aina silloin tällöin merirosvoustapauksia. Joku tuore tapaus nytkin.
        http://www.noonsite.com/news

        Esakaaderipurjehdukset, joita Jimmy Cornell on monen vuoden ajan organisoinut, eivät toistaiseksi käytä Punaisen meren reittiä epävarman poliittisen tilanteen takia:
        http://cornellsailing.com/sail-the-odyssey/blue-planet-odyssey/routes-schedule/

        Tällä hetkellä radioamatöörien winlink-palvelun sijaintiraporteissa ei myöskään näytä olevan yhtään venettä Punaisen meren reitin suunnalla. (Tietenkään sellaiset veneet, jotka mahdollisesti liikkuvat riskialueilla, eivät mielellään ilmoita sijaintejaan merirosvoille edes AIS:lla).
        http://www.winlink.org/userPositions


      • seppomartti
        tsekkaa_noonsite kirjoitti:

        Vanhojen uutisten sijaan niiden, jotka oikeasti purjehtivat tai aikovat, kannattaa seurata tuoreimpia tietoja noonsitesta - erityisesti niiltä alueilta, jonne aikoo purjehtia. Karibialla on aina silloin tällöin merirosvoustapauksia. Joku tuore tapaus nytkin.
        http://www.noonsite.com/news

        Karibian tilanne on mennyt huonompaan suuntaan vuosien mittaan. 1980 purjehdin siellä ensi kerran eikä varoiteltu rosvouksesta. Venezuelan ja Kolumbian seuduista varoitettiin 2011. Nyt ongelmat ovat levinneet pohjoisemmaksi St.Lucia, Martinique, St. Maarten. Onneksi kohteena toistaiseksi vain omaisuus eikä henki. Mutta aika tylsää kun jolla ja perämoottori pitää lukita kettingillä yöksi tai kaupassa käydessä.


    • eksotiikkatavatonta

      Hurghadassa, Punaisella merellä, siinä missä se kapenee ja mennään pohjoiseen Suezin kanavaa kohti, tuli eilen asemiehiä mereltä ja avasivat muuten vaan tulen hotellissa.

    • hurghiriu
    • NohevaTimo

      Ei pidä uskoa ihan kaikkea mitä sinulle valtiollisen tahi kaupallisen median toimesta uskotellaan.

      • Asmodeane

        Lue sinä vaan sun "laatumediotas", kunhan muistat syödä ne neuroleptit niin kaikki on hyvin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kapteeni yritti U-käännöstä, kun huomasi ajaneensa väärää reittiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. RIP. Tyksin sairaanhoitaja menehtyi.

      36 v perusterve Tyksin sairaanhoitaja menehtyi vähän toisen koronarokotteen saatuaan. Ruumiinavausraportti aika karsea. Sisko kertoo asiasta. Ilkkujil
      Maailman menoa
      307
      4015
    2. Mitä ja miksi suomalaiset jännittää?

      Taas nähtiin osoitus siitä tuolla Tokiossa kun meidän ukko jännitti kisansa pipariksi. Eihän muut jännitä mitään. He vaan roiski haulikolla naama peru
      Maailman menoa
      240
      2857
    3. Olipa hyvä sarja Sofian salaisuudet

      Sofian ulosanti niin miellyttävää kuunneltavaa, toista kuin Maran öö, öö, tota, tota, mmmm, mmmmm. Ja Stefun äitikin oli mukana miesystävänsä kanssa,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      2449
    4. En kaipaa enää "kaivattuani"

      Tai siis kaipaan, mutta en voisi kuvitellakaan enää meitä mihinkään suhteeseen. En toivo häneltä yhteydenottoja, enkä myöskään mielellään haluaisi en
      Ikävä
      121
      2117
    5. Sofia naureskelee Nikolle avoimesti

      Ilkeä akka https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/23a3e901-b255-4986-acc4-287acedfded6
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1832
    6. Miksi Martina oli niin kamala Sofialle?

      Eron tullessa kuitenkin Martina oli kiitollinen, siunattu, onnellinen. Onhan tuo ihan tavanomaista että kaverin mieheen voi rakastua . Rakastuihan Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1554
    7. Pääministerin edustussänky?

      Helsinkiläisessä puusepänliikkeessä teetetty, tammesta tehty sänky, sängynpäädyt ja senkki ilman patjaa maksoivat 6 553 euroa. Kansliasta oli kerrott
      Maailman menoa
      374
      1246
    8. Millaisen siivun Stefun rahasta Sofia saa laukkuina ja vaatteina?

      Pitihän se arvata, että Stefu on saanut lisää rahaa kun on ”rakkautta” ilmassa ollut viime päivinä😄 https://www.seiska.fi/kotimaa/stefan-therman-nost
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1132
    9. Sofian huulet muuttuneet hassun näköiseksi

      https://aijaa.com/96LPH5 Miten meni Sofia noin niinkuin omasta mielestäsi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      1119
    Aihe