Diagnoosin tarkistus

Anonyymi-ap

Osaako kukaan sanoa millainen prosessi tää on? Milloin diagnoosi uudelleen tarkistetaan jos vanhat oireet ei täsmää?

Mulla on siis psykoosidiagnoosi ja lääkitys mut "remissio" eli oon oireeton ekaa kertaa 6v nyt alemmalla lääkityksellä kuin koskaan ennen, Ja nään lääkäriä kerran 6kk. Muuta kontaktia ei ole. Ainut mikä tässä toki haittaa on et pelkään lääkäreitä kuollakseni ja oon kliinisessä ympäristössä kauhusta jäykkä enkä saa paljoa puhuttua-> Näytän siis paljon pahemmalle lääkärien ja hoitajien edessä kuin oikeasti olen.

Mut mun tilanne on parempi kuin koskaan ennen ja haluaisin mennä opiskelemaan. Mut diagnoosi mikä nykysellään ei oikein enään tunnu osuvan

123

135

Vastaukset 123

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Eihän se remissiossa oleva diagnoosi estä sua opiskelemasta. Miksi sulla on sitten lääkitys ja miksi et lopeta lääkitystä jos sulla on virheellinen diagnoosi? Eli minkä takia syöt lääkkeitä,jos mielestäsi syöt niitä ihan turhaan?

• Anonyymi00004

Sanoin ettei tunnu osuvan kohdilleen nykyinen diagnoosi. En voi omin luvin lopettaa ja sen takia haluaisinkin että asia tutkittaisiin uudelleen.

Ei se estäkkään itessään. Mutkun tarttisin terapiaa ja en saa sitä nykysen takia. Näin lääkäri sanonu

• Anonyymi00011
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Sanoin ettei tunnu osuvan kohdilleen nykyinen diagnoosi. En voi omin luvin lopettaa ja sen takia haluaisinkin että asia tutkittaisiin uudelleen.

Ei se estäkkään itessään. Mutkun tarttisin terapiaa ja en saa sitä nykysen takia. Näin lääkäri sanonu

Jos lääkäri ei ole suositellut terapiaa niin ei se tarkoita sitä että sulla olis väärä diagnoosi. No kerro lääkärille että sä haluat lopettaa lääkityksen koska epäilet että sulla on virheellinen diagnoosi ja syöt turhaan lääkkeitä diagnoosiin jota sulla ei ole.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Kun sairaus (kuten vakava masennus tai muu psyykkinen häiriö) on remissiossa eli oireettomassa tai erittäin lieväoireisessa vaiheessa, toimintakyky katsotaan usein palautuneeksi, jolloin lakisääteiset perusteet hoidolliselle tai kuntouttavalle terapialle raukeavat.

Mihin sinä tarttet terapiaa kun kerta voit hyvin?

• Anonyymi00029
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Jos lääkäri ei ole suositellut terapiaa niin ei se tarkoita sitä että sulla olis väärä diagnoosi. No kerro lääkärille että sä haluat lopettaa lääkityksen koska epäilet että sulla on virheellinen diagnoosi ja syöt turhaan lääkkeitä diagnoosiin jota sulla ei ole.

Kyllä diagnoosi on ja pysyy mutta tauti ei välttämättä.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Kun sairaus (kuten vakava masennus tai muu psyykkinen häiriö) on remissiossa eli oireettomassa tai erittäin lieväoireisessa vaiheessa, toimintakyky katsotaan usein palautuneeksi, jolloin lakisääteiset perusteet hoidolliselle tai kuntouttavalle terapialle raukeavat.

Mihin sinä tarttet terapiaa kun kerta voit hyvin?

Jotta pääsen kouluun? Olen oireeton virallisen diagnoosin oireiden suhteen, mutta sit on muita asioita. En ole siis ikinä ollut töissä enkä omaa edes amistason tutkintoa

• Anonyymi00044
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Jotta pääsen kouluun? Olen oireeton virallisen diagnoosin oireiden suhteen, mutta sit on muita asioita. En ole siis ikinä ollut töissä enkä omaa edes amistason tutkintoa

Jos olet oireeton niin mihin tarttet terapiaa? jos sinä tarttet neuvoja opiskelupaikan hakemiseen niin tietoa saa mm oppilaitoksista tai te toimistosta. Ei terapia ole sitä vartena että sieltä mennään kysyy miten haetaan opiskelemaan

• Anonyymi00047
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Pysyy kyllä.
        Mulla on psykoosisairausdiagnoosi edelleen, vaikka yhtäkään psykoosia ei ole ollut viimeiseen 22 vuoteen.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Sähköhoito ei poista sairautta vaan vain vähentää oireita

• Anonyymi00002

Menneisyyttä ei voi muuttaa. Jos katkaisit jalkasi viisi vuotta sitten, ei asiaa enää voi muuksi muuttaa, vaikka jalka nyt on kunnossa. Sama juttu on psykoosien kanssa.

• Anonyymi00005

Joo tiedän. Mut jos mun tilanne eri niin diagnoosi voi myös elää.

• Anonyymi00003

Miten diagnoosi estää sua opiskelemasta?

• Anonyymi00006

Koska tarttisin terapiaa mut en saa sitä nykysen takia. ja kuten selitin mulla on remissio ekaa kertaa ilman et oon saanu mitään muuta tukea kuin lääkkeitä.

En toki tiedä näistä mitään mut 6v lääkitystä ja remissio vasta 4v myöhemmin joka pysyy 50% alemmalla on musta vähän outoa. Olen edelleen täysin oireeton vaikka vähemmän lääkitystä

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Koska tarttisin terapiaa mut en saa sitä nykysen takia. ja kuten selitin mulla on remissio ekaa kertaa ilman et oon saanu mitään muuta tukea kuin lääkkeitä.

En toki tiedä näistä mitään mut 6v lääkitystä ja remissio vasta 4v myöhemmin joka pysyy 50% alemmalla on musta vähän outoa. Olen edelleen täysin oireeton vaikka vähemmän lääkitystä

Eihän se sitä tarkoita jos sulla pienempi annos lääkettä että sulla olis virheellinen diagnoosi. Joten jos sulla on virheellinen diagnoosi niin miksi sinä syöt lääkkeiä jos sinulla ei ole kyseistä diagnoosia. Miksi sinä et pyydä että lääkitys lopetetaan virheellisen diagnoosin takia?

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Millasta terapiaa olet hakenut ? Terapia siis on hylätty sun diagnoosin takia vaikka lääkäri on sulle suositellut terapiaa?

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Eihän se sitä tarkoita jos sulla pienempi annos lääkettä että sulla olis virheellinen diagnoosi. Joten jos sulla on virheellinen diagnoosi niin miksi sinä syöt lääkkeiä jos sinulla ei ole kyseistä diagnoosia. Miksi sinä et pyydä että lääkitys lopetetaan virheellisen diagnoosin takia?

Joku mulla on koska sain diagnoosin. Mut enhän minä voi sitä tietää mikä.

Sanoin vaan ettei nykyinen tunnu istuvan. En ole apaattinen enkä tunteeton (paitsi lääkärien edessä koska pelkään niitä kuollakseni) ja muutenkin kaikki sanoo etten vastaa mitä papereissa lukee. Eli nykyinen ei vastaa realiteetteja. Sen takia kysyin miten tää menee kun en vastaa alkuperäisen diagnoosin kuvausta ja olisi siis musta aihetta tutkia diagnoosini uudestaan

• Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Millasta terapiaa olet hakenut ? Terapia siis on hylätty sun diagnoosin takia vaikka lääkäri on sulle suositellut terapiaa?

Siis en saa terapiaa ollenkaan diagnoosini takia. Lääkäri ei sitä anna

• Anonyymi00014
        Anonyymi00006 kirjoitti:

kenelle sä selitit. Lääkärille joka on sen todennut?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

kenelle sä selitit. Lääkärille joka on sen todennut?

Eihän mulla edes ole enään sama lääkäri edes. noi vaihtuu koko ajan

• Anonyymi00017
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Sanoin vaan ettei nykyinen tunnu istuvan. En ole apaattinen enkä tunteeton (paitsi lääkärien edessä koska pelkään niitä kuollakseni) ja muutenkin kaikki sanoo etten vastaa mitä papereissa lukee. Eli nykyinen ei vastaa realiteetteja. Sen takia kysyin miten tää menee kun en vastaa alkuperäisen diagnoosin kuvausta ja olisi siis musta aihetta tutkia diagnoosini uudestaan

No kerro lääkärille että haluat diagnoosin tarkistamista. Sinä varaat ajan lääkärille.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Sinä et ole siis päässyt juttelee esim psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Miten tämä on sulle perusteltu

• Anonyymi00019
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Sinä olet siis saanut diagnoosin vaikka sulla ole ollut oireita? Oletko käynyt lukemassa omakannassa. sieltä voit käydä lukemassa

• Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Sinä et ole siis päässyt juttelee esim psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Miten tämä on sulle perusteltu

Siis näen vain lääkäriä kerran 6kk. Muuta kontaktia ei ole enkä mä ole sanonut tästä kellekkään lääkärille/hoitajalle koska pelkään niitä

Mut jos tiedän mite prosessi menee niin vanhemmat auttais

• Anonyymi00021
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Miksi sinä et ota ketään tukihenkilöä mukaan vastaanotolle joka kertoo voinnistasi?

• Anonyymi00022
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Eihän mulla edes ole enään sama lääkäri edes. noi vaihtuu koko ajan

Sä käyt 6 kk välein ja lääkäri vaihtuu. Kuka lääkäri on sulle todennut että sun sairaus on remissiossa. Lääkäri kirjoittaa sen sun tietoihin jolloin toinen lääkäri näkee sen tiedon

• Anonyymi00024
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Siis en saa terapiaa ollenkaan diagnoosini takia. Lääkäri ei sitä anna

Kysyin millaista terepiaa olet hakenut?onko se kelan tarjoamaan terapiaa?

• Anonyymi00025
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Siis näen vain lääkäriä kerran 6kk. Muuta kontaktia ei ole enkä mä ole sanonut tästä kellekkään lääkärille/hoitajalle koska pelkään niitä

Voi hyvänen aika. No onko lääkäri kirjannut potilaskertomukseen omat näkemyksen sun voinnista. Ei potilas sitä remissiota päätä vaan lääkäri. Mikä niissä lääkäreissä sua pelotta? Sinä koet vointisi hyvöksi koska lääkitys tehoaa. Ei se tarkoita että sulla olis väärä diagnoosi

• Anonyymi00026
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Sä käyt 6 kk välein ja lääkäri vaihtuu. Kuka lääkäri on sulle todennut että sun sairaus on remissiossa. Lääkäri kirjoittaa sen sun tietoihin jolloin toinen lääkäri näkee sen tiedon

En minä tiedä kuka. En muista niiden nimiä. (huono nimimuisti). Mut tiedän et remissio koska edellinen sano niin viime kerralla ja siitä on kohta se 6kk. Eli 2v tulee täyteen pian.

ja siis 2v remissio mut 6v diagnoosi olluit. 4v olin vahvasti oireileva ja nyt oireeton. Lääkitystä vedetty alemmas 50% ja olo silti hyvä

• Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Kysyin millaista terepiaa olet hakenut?onko se kelan tarjoamaan terapiaa?

Kelan. En ole siis hakenut mitään vielä. Pyytänyt vaan lääkäriltä enkä sitä saa. Ja tuolta ei taida saada kuin kelan

• Anonyymi00028
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Voi hyvänen aika. No onko lääkäri kirjannut potilaskertomukseen omat näkemyksen sun voinnista. Ei potilas sitä remissiota päätä vaan lääkäri. Mikä niissä lääkäreissä sua pelotta? Sinä koet vointisi hyvöksi koska lääkitys tehoaa. Ei se tarkoita että sulla olis väärä diagnoosi

Pelkään niitä osastoaikojen takia. Meen ihan täysin lukkoon enkä saa paljoa sanottu koska pelkään ja tärisen. Joten niiden kirjaukset kuvastaa tätä koska ne ei nää mua kuin sen 45min kerran 6kk. Siinä on aika iso kontrasti mitä olen muualla.

Ja lääkkeet joo voi auttaa mut miksi remissioo vasta nyt? En ole saanut mitään tukea eikä lääkityskään muuttunut. Ainut mikä tässä muuttui oli, että sain oman asunnon ja sen jälkeen remissio tuli.

Asuin siis ennen tuetussa ja olin osastolla missä 24/7 oli hoitajia joita siis pelkään

• Anonyymi00032
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Niinpä. Lääkkeiden tarkoitus juuri on se, että olet oireeton. Jos lopettaisit lääkkeet, oireet palaisivat.

Oireettomana ei kai tarvita terapiaa lääktieteellisistä syistä. Eri asia sitten, jos itsestä kuitenkin tuntuu siltä, että haluaisi terapiaa, niin itse järjestämällä ja maksamalla sitä voisi saada.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Eihän lääkkeitä diagnoosiin syödä vaan tautiin. Tässä tapauksessa lääkkeet näyttävät auttavankin, koska potilas oireeton.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Niinpä. Lääkkeiden tarkoitus juuri on se, että olet oireeton. Jos lopettaisit lääkkeet, oireet palaisivat.

Oireettomana ei kai tarvita terapiaa lääktieteellisistä syistä. Eri asia sitten, jos itsestä kuitenkin tuntuu siltä, että haluaisi terapiaa, niin itse järjestämällä ja maksamalla sitä voisi saada.

Joo mut tekeekö ne oireettomaksi 4v käytön jälkeen jos sitä ennen ei ole oireeton? Mun lääkitys ei ole muuttunut eikä mikään muukaan paitsi muutin omaan asuntoon. Ainut muutos elämässä siis.

Ja terapiaa tarttisin et voin mennä kouluun. Ei mulla oo varaa maksaa omista rahoista mitään. Onko siis järkeä pitää alle 30v eläkkeellä vs et saisin terapiaa ja maksaisin veroja?

• Anonyymi00036
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Kelan. En ole siis hakenut mitään vielä. Pyytänyt vaan lääkäriltä enkä sitä saa. Ja tuolta ei taida saada kuin kelan

ja lääkäri on perustellut sinulle miksi ei suosittele sinulle kelan terapiaa. Miksi sinä haluat kelan terapiaa jos voit hyvin. Miksi sinulle ei kelpaa terveydenhuollon palvelut

• Anonyymi00037
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Pelkään niitä osastoaikojen takia. Meen ihan täysin lukkoon enkä saa paljoa sanottu koska pelkään ja tärisen. Joten niiden kirjaukset kuvastaa tätä koska ne ei nää mua kuin sen 45min kerran 6kk. Siinä on aika iso kontrasti mitä olen muualla.

Ja lääkkeet joo voi auttaa mut miksi remissioo vasta nyt? En ole saanut mitään tukea eikä lääkityskään muuttunut. Ainut mikä tässä muuttui oli, että sain oman asunnon ja sen jälkeen remissio tuli.

Asuin siis ennen tuetussa ja olin osastolla missä 24/7 oli hoitajia joita siis pelkään

Jos sinä voit hyvin niin mitä sinä pelkäät. Kyllähän lääkäri näkee kun voit hyvin. Edelleen miten sinulle on perusteltu ettet pääse juttelee esim psykiatriselle sairaanhoitajalle

• Anonyymi00038
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Eihän lääkkeitä diagnoosiin syödä vaan tautiin. Tässä tapauksessa lääkkeet näyttävät auttavankin, koska potilas oireeton.

diagnoosi on sama kuin sairaus

• Anonyymi00039
        Anonyymi00033 kirjoitti:

ja mielenterveyssairaus ei ole tauti

• Anonyymi00040
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Joo mut tekeekö ne oireettomaksi 4v käytön jälkeen jos sitä ennen ei ole oireeton? Mun lääkitys ei ole muuttunut eikä mikään muukaan paitsi muutin omaan asuntoon. Ainut muutos elämässä siis.

Ja terapiaa tarttisin et voin mennä kouluun. Ei mulla oo varaa maksaa omista rahoista mitään. Onko siis järkeä pitää alle 30v eläkkeellä vs et saisin terapiaa ja maksaisin veroja?

Sinulla oli siis psykoosisairauden oireita asumismuodon takia? Mihin sinä tarttet terapiaa jos kerta voit hyvin. Kelan terapiaa ei myönnetä jos ei ole oireita ja kun sanot että olet oireeton niin sillloin kela terpiaa ei myönnetä

• Anonyymi00042
        Anonyymi00026 kirjoitti:

En minä tiedä kuka. En muista niiden nimiä. (huono nimimuisti). Mut tiedän et remissio koska edellinen sano niin viime kerralla ja siitä on kohta se 6kk. Eli 2v tulee täyteen pian.

ja siis 2v remissio mut 6v diagnoosi olluit. 4v olin vahvasti oireileva ja nyt oireeton. Lääkitystä vedetty alemmas 50% ja olo silti hyvä

Äskön sanoit ettet ole sanonut kellekään lääkärille että on remissio ja nyt sanot että lääkäri on myös samaa mieltä. Jos lääkäri on samaa mieltä niin se lukee siellä omakannassa. Onko sulla vaikea käsitttää , vaikka lääkitystä vähennetty niin se ei tarkoita että olisi väärä diagnoosi vaan että se annos riittää pitää oireet pois. Jos sinusta tuntuu että syöt lääkkeitä turhaan niin sinä varaat ajan lääkärille.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Tuskin sinä olet saanut psykoosisairausdiagnoosia sun asumismuodon takia aikasemmin

• Anonyymi00045
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Ethän sä enää ole osastolla

• Anonyymi00046
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Eli sä olet syönyt lääkkeitä mutta ne ei ole poistanut aikasemmin oireita. Tuossa ei ole mitään epänormaalia että lääkkeet alkaa tehoo vasta muutaman vuoden kuluttua. Minä en jaksa kertoa jos itse et osaa etsiä tietoa. koska jos haluat opiskelemaan niin sinun pitää osata itse hakea tietoa. Opiskelu ei tarkoita että saat kaikki valmiina

• Anonyymi00050
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Miten se kouluun meno terapiaa vaatisi? Siis kun kerran olet oireeton ja voit hyvin.

Voisitko mennä kuitenkin kouluun, aluksi vaikka kokeeksi. Jos onnistuu, hienoa!

• Anonyymi00051
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Ei todellakaan ole!

• Anonyymi00053
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Jos sinä voit hyvin niin mitä sinä pelkäät. Kyllähän lääkäri näkee kun voit hyvin. Edelleen miten sinulle on perusteltu ettet pääse juttelee esim psykiatriselle sairaanhoitajalle

Enhän mä voi sille mitään et pelkään hoitajia ja lääkäreitä? Ja en mä saa muutakuin ton lääkärin koska oon liian vakaa niin ei ole tarvetta. Auttais pelkoihin ehkä ettei lääkäri aina vaihtuis mut tällasta tää on

• Anonyymi00054
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Sinulla oli siis psykoosisairauden oireita asumismuodon takia? Mihin sinä tarttet terapiaa jos kerta voit hyvin. Kelan terapiaa ei myönnetä jos ei ole oireita ja kun sanot että olet oireeton niin sillloin kela terpiaa ei myönnetä

Joo, mulla ei ole oireita psykoosisairauteen. En tiedä miksi mut oireet katos pikku hiljaa kun pääsin paikasta pois missä pelkään 24/7.

Ei se silti tarkota ettei mulla vois olla OCD yms oireita tai muuta tarvetta. Tarttisin terapiaa mut en saa koska papereissa on psykoosisairaus

• Anonyymi00055
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Äskön sanoit ettet ole sanonut kellekään lääkärille että on remissio ja nyt sanot että lääkäri on myös samaa mieltä. Jos lääkäri on samaa mieltä niin se lukee siellä omakannassa. Onko sulla vaikea käsitttää , vaikka lääkitystä vähennetty niin se ei tarkoita että olisi väärä diagnoosi vaan että se annos riittää pitää oireet pois. Jos sinusta tuntuu että syöt lääkkeitä turhaan niin sinä varaat ajan lääkärille.

Niin, lääkäri sen remission on mulle sanonut. Mut sanoin etten ole niille puhunut tästä et koen ettei diagnoosi täsmää.

Ja sun on vissiin vaikea tajuta etten mä vastaa papereita mitä pitäs? Edelleen, ne ei edes tajua et mä pelkään niitä. Ne näkee musta vaan sen 45min otannan kerran 6kk. Se ei todista miten muuten toimin ja voin. Ja miten mä varaan muka ajan? Mä en saa kun kontrollin ellei tule akuuttihätä ja sitähän tää ei ole. Eli en kuule saa aikaa vaikka haluisin.

• Anonyymi00056
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Tuskin sinä olet saanut psykoosisairausdiagnoosia sun asumismuodon takia aikasemmin

Sain diagnoosin osastolla->muutin tuettuun-> muutin omilleni. Oireet katosivat pikku hiljaa kun muutin omilleni enkä ollut paikassa missä pelkään 24/7. Muuta en voi sanoa kuin et mitä kävi. Miksi on sit asia mihin juuri haluaisin vastauksen. Ja haluaisin juuri tietää miten se tehdään et niitä vastauksia saa

• Anonyymi00057
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Miten se kouluun meno terapiaa vaatisi? Siis kun kerran olet oireeton ja voit hyvin.

Voisitko mennä kuitenkin kouluun, aluksi vaikka kokeeksi. Jos onnistuu, hienoa!

Siis olen oireeton mitä psykoosisairauteen tulee. Mulla on sit muita oireita joita ei kukaan hoida koska en saa sitä hiton terapiaa. Aika paha OCD myös. Eli en voi mennä kouluun koska ne muut oireet haittaa elämää mut en saa terapiaa koska psykoosidiagnoosi.

• Anonyymi00060
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Ei todellakaan ole!

Okei. Sinä syöt lääkkeitä sairauteen.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Enhän mä voi sille mitään et pelkään hoitajia ja lääkäreitä? Ja en mä saa muutakuin ton lääkärin koska oon liian vakaa niin ei ole tarvetta. Auttais pelkoihin ehkä ettei lääkäri aina vaihtuis mut tällasta tää on

miksi et voi? No miksi sä haluat terapiaan jos ei ole tarvetta?

• Anonyymi00062
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Joo, mulla ei ole oireita psykoosisairauteen. En tiedä miksi mut oireet katos pikku hiljaa kun pääsin paikasta pois missä pelkään 24/7.

Ei se silti tarkota ettei mulla vois olla OCD yms oireita tai muuta tarvetta. Tarttisin terapiaa mut en saa koska papereissa on psykoosisairaus

Sulla ei ole ollut koskaan oireita psykoosisairauteen niin miksi sä syöt sitten nähtävästi lääkkeitä psykoosiin?Onhan lääkäri perustellut sulle diagnoosin? Mihin sä tarttet terapiaa kun sanoit että olet oireeton?

• Anonyymi00063
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Niin, lääkäri sen remission on mulle sanonut. Mut sanoin etten ole niille puhunut tästä et koen ettei diagnoosi täsmää.

Ja sun on vissiin vaikea tajuta etten mä vastaa papereita mitä pitäs? Edelleen, ne ei edes tajua et mä pelkään niitä. Ne näkee musta vaan sen 45min otannan kerran 6kk. Se ei todista miten muuten toimin ja voin. Ja miten mä varaan muka ajan? Mä en saa kun kontrollin ellei tule akuuttihätä ja sitähän tää ei ole. Eli en kuule saa aikaa vaikka haluisin.

No varaa aika lääkärille ja kerro tilanne.On kait siellä terveyskeskuksessa muitakin lääkäreitä.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Sä soitat terveyskeskukseen ja kerrot että haluat diagnoosin tarkastauksen

• Anonyymi00065
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Sain diagnoosin osastolla->muutin tuettuun-> muutin omilleni. Oireet katosivat pikku hiljaa kun muutin omilleni enkä ollut paikassa missä pelkään 24/7. Muuta en voi sanoa kuin et mitä kävi. Miksi on sit asia mihin juuri haluaisin vastauksen. Ja haluaisin juuri tietää miten se tehdään et niitä vastauksia saa

edelleen soitat terveyskeskukseen ja varaat ajan lääkärille

• Anonyymi00066
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Siis olen oireeton mitä psykoosisairauteen tulee. Mulla on sit muita oireita joita ei kukaan hoida koska en saa sitä hiton terapiaa. Aika paha OCD myös. Eli en voi mennä kouluun koska ne muut oireet haittaa elämää mut en saa terapiaa koska psykoosidiagnoosi.

Oletko saanut diagnoosin tuosta OCDstä?Koita ymmärtää ettei diagnoosi estä automaattisesti sitä kela terapiaa.

• Anonyymi00069
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Miten ne voi tietää jos sä et puhu

• Anonyymi00072
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Koetko lääkärit uhkaavina jotenkin`? Mula on hyviä kokemuksia lääkäreistä, psykologeista ja psykiatreista. En ole ollu koskaan hoitolaitoksessa.

• Anonyymi00073
        UUSI
        Anonyymi00038 kirjoitti:

"Diagnoosi on sama kuin sairaus"
        Eihän se ihan noin ole. Mutta joskus se aiheuttaa ongelmaa.
        Esim. terveydenhuollossa, jos menee lääkäriin somaattisista syistä, lääkäri on nähnyt koneeltaan, että potilaalla on joku mt-diagnoosi. Ja hän pitää automaattisesti potilasta sellaisena ihmisenä, miten se diagnoosi ihmisen määrittää.
        Viis siitä, millaista se potilaan jokapäiväinen elämä on, että hän on vaikkapa jo toipunut, tai parantunut mt-ongelmistaan.
        Useinhan sanotaan "kerran hullu, aina hullu", vaikka eihän se ole noinkaan.
        Toki jos toinen ei tunne diagnoosin omaavaa ihmistä lainkaan, ja näkee diagnoosin, niin pikaisestihan hän tekee omat päätelmänsä. Siinä kohtaa puhutaan asenteesta.

• Anonyymi00080
        UUSI
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Esim. terveydenhuollossa, jos menee lääkäriin somaattisista syistä, lääkäri on nähnyt koneeltaan, että potilaalla on joku mt-diagnoosi. Ja hän pitää automaattisesti potilasta sellaisena ihmisenä, miten se diagnoosi ihmisen määrittää.
        Viis siitä, millaista se potilaan jokapäiväinen elämä on, että hän on vaikkapa jo toipunut, tai parantunut mt-ongelmistaan.
        Toki jos toinen ei tunne diagnoosin omaavaa ihmistä lainkaan, ja näkee diagnoosin, niin pikaisestihan hän tekee omat päätelmänsä. Siinä kohtaa puhutaan asenteesta.

Jos olet parantunut mt ongelmasta niin lääkäri kirjaa sen sinun potilaskertomukseen ja sairauden kohdalle. Lääkäri näkee että olet parantunut ja sinä voit kertoa lääkärille että sinut on todettu terveeksi.

• Anonyymi00081
        UUSI
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Potilastietojärjestelmissä pitkäaikaiset diagnoosit pysyvät aktiivisina eli "voimassa olevien sairausten" listalla, kunnes lääkäri käy erikseen merkitsemässä diagnoosin päättyneeksi.Päättymisen yhteydessä järjestelmään tallennetaan päättymispäivämäärä.Tämän jälkeen diagnoosi siirtyy potilaan esitietoihin tai arkistoituihin diagnooseihin, eikä se enää näy aktiivisena nykytilana.

• Anonyymi00082
        UUSI
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Ehkä sinun paikkasi on sitten kotona työkyvyttömyyseläkkeellä. Ainakin siihen asti, kun rohkaiset mielesi, haet ja menet kouluun kuten muutkin. Sanoithan voivasi hyvin, ei oireita.

• Anonyymi00087
        UUSI
        Anonyymi00057 kirjoitti:

miten tuota ocd tä hoidetaan kun olet saanut siitäkin diagnoosin.eikö sinulle määrätty siihen lääkkeitä

• Anonyymi00012

Miksi lääkäri ei ole suositellut terapiaa vaikka on itse sitä mieltä että sairaus on remissiossa. Jos lääkärin mielestä on remissiossa niin voit kysyä miksi hän ei suosittele terapiaa.

• Anonyymi00016

Älä multa kysy. Mistä mä tiedän. Se vaan on sitä mieltä.

Ja tossa on muitakin asioita miksi koen et väärä diagnoosi tällä hetkellä

• Anonyymi00023
        Anonyymi00016 kirjoitti:

No kai sä osaat kysyä miksi hän ei suosittele terapiaa.Jos sulla on väärä diagnoosi niin varaat ajan lääkärille.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00023 kirjoitti:

No kai sä osaat kysyä miksi hän ei suosittele terapiaa.Jos sulla on väärä diagnoosi niin varaat ajan lääkärille.

Tiedän vaan et sen mielestä hoito on lääkkeitä vain. Väärä diagnoosi on mun oma kokemus. En vain tiedä miten se haastetaan. Siksi kysyin. Pelkään noita niin yritän välttää pakkojen lisäksi kaiken turhan

• Anonyymi00035
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Miksi epäilet että sulla on väärä diagnoosi ja et ole samaa mieltä että lääkkeet vaikuttaa siihen ettei sulla ole oireita.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Tiedän vaan et sen mielestä hoito on lääkkeitä vain. Väärä diagnoosi on mun oma kokemus. En vain tiedä miten se haastetaan. Siksi kysyin. Pelkään noita niin yritän välttää pakkojen lisäksi kaiken turhan

Miksi sinä syöt lääkkeitä jos sinä pärjäät ilmankin? Sinä otat yhteyttä terveydenhuoltoon ja sanot että haluat lopettaa lääkkeet koska koet syöväsi niitä turhaan koska sinulla ei ole oireita

• Anonyymi00058
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Miksi epäilet että sulla on väärä diagnoosi ja et ole samaa mieltä että lääkkeet vaikuttaa siihen ettei sulla ole oireita.

Koska kuten sanoin ne näkee mua 45min kerran 6kk. Mä pelkään joka ikinen kerta kuollakseni siellä= Oon siis lääkärin edessä ilmeetön ja tuntettoman oloinen mikä aina kirjataan ylös. Lisäksi vähäsanainen.

Ne lääkärit siis näkee musta ihan eri kuvan vastaanotolla kuin mitä olen 99% ajasta. Lisäksi niiden mukaan olen aloitekyvytön, mikä ei pidä paikkaansa. Teen paljonkin asioita nykyään. Harrastan musiikkia ja sellasta. Mut valitettavasti mun diagnoosi on tehty osastolla missä pelkäsin 24/7 kuollakseni olla siellä. Ja nyt ollaan tässä tilassa missä olen oireeton ja asun omillani mut lääkitys on ja haluisin tehdä elämälläni muutakin kuin olla rahaton ja eläkkeellä.

• Anonyymi00067
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Koska kuten sanoin ne näkee mua 45min kerran 6kk. Mä pelkään joka ikinen kerta kuollakseni siellä= Oon siis lääkärin edessä ilmeetön ja tuntettoman oloinen mikä aina kirjataan ylös. Lisäksi vähäsanainen.

Ne lääkärit siis näkee musta ihan eri kuvan vastaanotolla kuin mitä olen 99% ajasta. Lisäksi niiden mukaan olen aloitekyvytön, mikä ei pidä paikkaansa. Teen paljonkin asioita nykyään. Harrastan musiikkia ja sellasta. Mut valitettavasti mun diagnoosi on tehty osastolla missä pelkäsin 24/7 kuollakseni olla siellä. Ja nyt ollaan tässä tilassa missä olen oireeton ja asun omillani mut lääkitys on ja haluisin tehdä elämälläni muutakin kuin olla rahaton ja eläkkeellä.

Osaatko kertoa miksi et pelkää terapeuttia mutta lääkäreitä pelkäät? Ethän sä enää ole osastolla.

• Anonyymi00094
        UUSI
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Osaatko kertoa miksi et pelkää terapeuttia mutta lääkäreitä pelkäät? Ethän sä enää ole osastolla.

En muuten terapeuteista tiedä koska en ole ikinä sellaista tavannut. Eli en tiedä pelkäisinkö vai en. Voi olla et sairaalaympäristö triggeröi tai sit vaatteet. Tai sit kummatkin. En oikeastaan tiedä ihan miksi pelkään, saattaa liittyä niihin pakkotoimiin mitä sain nuorena osastolla ja ilkeisiin hoitajiin

• Anonyymi00120
        UUSI
        Anonyymi00094 kirjoitti:

En muuten terapeuteista tiedä koska en ole ikinä sellaista tavannut. Eli en tiedä pelkäisinkö vai en. Voi olla et sairaalaympäristö triggeröi tai sit vaatteet. Tai sit kummatkin. En oikeastaan tiedä ihan miksi pelkään, saattaa liittyä niihin pakkotoimiin mitä sain nuorena osastolla ja ilkeisiin hoitajiin

Mikset sä hae apua noihin pelkoihin? onko sulla edes halua päästä peloista eroon?

• Anonyymi00048

Terapiaankaan ei pääse, jos on liian huonossa kunnossa. Psyykkisen voinnin on oltava sen verran hyvä, että terapian ns. kestää, että siitä saisi hyödyn.
      Jos lääkäri näkee, ettei ole riittävän hyvässä kunnossa, vointi on liian huono, ei hän laita terapiaan.
      Ja jos potilas pelkää lääkäreitä, tärisee vastaanotolla, ei saa suutaan auki, lääkäri todellakin olettaa, että vointi on huono.
      Ikävä kyllä, lääkäri näkee vain sen, minkä hän vastaanotolla pystyy potilaasta näkemään, ja kuulemaan.

• Anonyymi00052

Sähköhoito lieventää oireita

• Anonyymi00059

Ja tää on se ongelma. Ja sen takia mun diagnoosikin voi olla väärä koska sattuneesta syystä tein näin aikalailla koko ajan kun olin osastolla sekä tuetussa yksikössä missä hoitajia. Pelkäsin siis aikalailla koko ajan noissa kahdessa paikassa ollessani. Nyt omillani asuessani en pelkää ja siis olen ihan erilainen. Kärsin tosin sit muista oireista joihin en saa apua koska se alkuperänen diagnoosi tässä on mukana.

Haluaisin siis tietää miten tää menee, miten voin haastaa diagnoosia yms? Saan omat vanhemmat auttamaan jos tiedän mitä pitää tehdä. Koska kuten todettiin mä pelkään lääkäreitä ja en oikein yksin kasvokkain pysty. Etänä pystyn mut lääkäri ei siihen suostu et vastaanotto olis etänä.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Ja tää on se ongelma. Ja sen takia mun diagnoosikin voi olla väärä koska sattuneesta syystä tein näin aikalailla koko ajan kun olin osastolla sekä tuetussa yksikössä missä hoitajia. Pelkäsin siis aikalailla koko ajan noissa kahdessa paikassa ollessani. Nyt omillani asuessani en pelkää ja siis olen ihan erilainen. Kärsin tosin sit muista oireista joihin en saa apua koska se alkuperänen diagnoosi tässä on mukana.

Haluaisin siis tietää miten tää menee, miten voin haastaa diagnoosia yms? Saan omat vanhemmat auttamaan jos tiedän mitä pitää tehdä. Koska kuten todettiin mä pelkään lääkäreitä ja en oikein yksin kasvokkain pysty. Etänä pystyn mut lääkäri ei siihen suostu et vastaanotto olis etänä.

Lääkäri näkee että voit hyvin niin mitä sä pelkäät?Miksi sut laitteittais osastolle kun voit hyvin. Ei hyvinvoivia ihmisiä laiteta osastolle

• Anonyymi00070
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Miksi etälääkäri ei pelota sua. Lääkäri on edelleen lääkäri. Vai meinaatko ettei etänä lääkäri voi puhua osastohoidosta?

• Anonyymi00071
        UUSI
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Lääkäri näkee että voit hyvin niin mitä sä pelkäät?Miksi sut laitteittais osastolle kun voit hyvin. Ei hyvinvoivia ihmisiä laiteta osastolle

Pelko on tunne ja tunteet ei ole aina loogisia. En voi pelolle oikein mitään. Se on automaattinen reaktio joka jäi osastolta ja siitä miten ne kohteli mua siellä ja teki pakkotoimenpiteitä. Ne on tiedätkö tosi pelottavia paikkoja ne osastot ja henkilökuntakin ilkeää

Ja etänä en pelkää kaiketi koska en ole samassa huoneessa. Se ohittaa pelon sitä kautta. Samoin puhelin. Mut psykiatrin juttuja ei tehdä etänä sattuneesta syystä...

• Anonyymi00074
        UUSI
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Pelko on tunne ja tunteet ei ole aina loogisia. En voi pelolle oikein mitään. Se on automaattinen reaktio joka jäi osastolta ja siitä miten ne kohteli mua siellä ja teki pakkotoimenpiteitä. Ne on tiedätkö tosi pelottavia paikkoja ne osastot ja henkilökuntakin ilkeää

Ja etänä en pelkää kaiketi koska en ole samassa huoneessa. Se ohittaa pelon sitä kautta. Samoin puhelin. Mut psykiatrin juttuja ei tehdä etänä sattuneesta syystä...

Minulla oli korona-aikaan psykiatrin vastaanotto etänä.
        En pitänyt tilanteesta lainkaan, koska ei oltu samassa tilassa.
        Etätapaamisesta ei loppujen lopuksi ollut mitään hyötyä, päinvastoin, tuli pari väärinkäsitystä, jotka onneksi sain korjattua jälkeenpäin.
        Myös vuosikausia kestänyt yhteyteni psykiatrian poliklinikkaan lopetettiin puhelimessa lääkärin soittoaikana. Ventovieras psykiatri, kymmenen minuutin puhelu ja olin ulkona koko systeemistä. Ja olihan hänen kirjauksensa puhelusta jokseenkin harhaan johtavia. Mutta minkäs sille voi.
        Minua se ei haitannut, mutta ihmetytti kyllä, kuinka kepeästi pitkän hoitosuhteen lopetus tapahtui.
        Toivottavasti noin ei käy ihmisille, joilla ei ole psyyke riittävän hyvässä kunnossa.

• Anonyymi00075
        UUSI
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Diagnoosi tai sen muuttaminen ei voi perustua pelkästään potilaan etänä antamaan kertomukseen. Lääkärin täytyy pystyä havainnoimaan potilaan vointia, kehonkieltä ja yleistilaa laajemmin.

Etkö sinä osaa sanoa vastaanotolla että lääkärit pelottaa sinua ja siksi käyttäydyt tietyllä tapaan.

• Anonyymi00076
        UUSI
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Kyllä peloille voi tehdä paljonkin. Välttely pitää pelkoa yllä. Pitäiskö sun mennä puhumaan tosta pelosta jonnekin terveydenhuollon ulkopuoliselle taholle. Sinä et ole enää osastolla. Kerrot voivasi hyvin mutta jumitat menneisyydessä. Kun kerrat voit hyvin niin miksi sinä pelkäät. Et taida voida niin hyvin kun täällä annat ymmärtää.

• Anonyymi00079
        UUSI
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Eli sinulla on päluuloisuutta ja sinä tuomitset jo uudet lääkärit jo etukäteen. Sinä pelkäät ettet ole niin hyvässä kunnossa kun itse luulet olevasi. Jos sinä voit hyvin niin sinulla ei ole mitään syytä pelätä.

• Anonyymi00083
        UUSI
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Voisko sun vanhemmat auttaa ja ottaa selvää, mitä pitää tehdä ja myös tekisivät sen kanssasi?

• Anonyymi00088
        UUSI
        Anonyymi00083 kirjoitti:

Voisko sun vanhemmat auttaa ja ottaa selvää, mitä pitää tehdä ja myös tekisivät sen kanssasi?

Aloittaja varaa ajan terveyskeskuslääkärille ja kertoo haluavansa diagnoosin tarkistamista.

• Anonyymi00091
        UUSI
        Anonyymi00083 kirjoitti:

Noh sen takia kyselin mikä on protokolla. Meillä on tässä etäisyyttä niin se vähän rajoittaa ellei tiedä varmana miten toimitaan. Mun vanhemmat asuu Lapissa ja mä oon muuttanu sen verran kauas et matkoihin niillä menis monta tuntia

• Anonyymi00092
        UUSI
        Anonyymi00088 kirjoitti:

Aloittaja varaa ajan terveyskeskuslääkärille ja kertoo haluavansa diagnoosin tarkistamista.

Joo ne ei sori siellä tee mitään. Oon psykan polin asiakas. Olis tärkeää tietää pitääkö mun olla vakaa vaikka 3-4v tai muuta ennenkuin edes yritän. Vai riittääkö nykyinen jne

• Anonyymi00099
        UUSI
        Anonyymi00079 kirjoitti:

Eli sinulla on päluuloisuutta ja sinä tuomitset jo uudet lääkärit jo etukäteen. Sinä pelkäät ettet ole niin hyvässä kunnossa kun itse luulet olevasi. Jos sinä voit hyvin niin sinulla ei ole mitään syytä pelätä.

Miten niin epäluuloisuutta? Mä pelkään lääkäreitä ja hoitajia ja jotkut pelkää kissoja ja hämähäkkejä. En ole joo osastolla nyt mut pelkäisit sinäkin jos olisit nuorena kokenut saman kuin mä. Voin kyllä muuten hyvin.

Niin ja pelkään kyllä ihan kaikkia lääkäreitä ja hoitajia. Oli ne sit psykiatreja tai hammaslääkäreitä. Mä en oo valinnu pelätä mut reagoin silti pelon kautta. Ei se auta et tietää ettei pelkää kun se tulee automaattisesti

• Anonyymi00102
        UUSI
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Joo ne ei sori siellä tee mitään. Oon psykan polin asiakas. Olis tärkeää tietää pitääkö mun olla vakaa vaikka 3-4v tai muuta ennenkuin edes yritän. Vai riittääkö nykyinen jne

No sitten varaat ajan psykan polille.Diagnoosin tarkistamista tai toisen lääkärin arviota voi pyytää käytännössä aina, kun herää epäilys nykyisen diagnoosin tai hoitolinjan oikeellisuudesta. Mitään virallista aikarajaa tai estettä pyynnölle ei ole, ja potilaalla on oikeus tulla kuulluksi omaa hoitoaan koskevissa asioissa.Sinä voit heti huomenna soitta ja kertoa asiasi

• Anonyymi00107
        UUSI
        Anonyymi00099 kirjoitti:

Miten niin epäluuloisuutta? Mä pelkään lääkäreitä ja hoitajia ja jotkut pelkää kissoja ja hämähäkkejä. En ole joo osastolla nyt mut pelkäisit sinäkin jos olisit nuorena kokenut saman kuin mä. Voin kyllä muuten hyvin.

Niin ja pelkään kyllä ihan kaikkia lääkäreitä ja hoitajia. Oli ne sit psykiatreja tai hammaslääkäreitä. Mä en oo valinnu pelätä mut reagoin silti pelon kautta. Ei se auta et tietää ettei pelkää kun se tulee automaattisesti

Sinä et ole enää nuori ja osastolla. Pelkäätkö että lääkärit tekee sulle jotain pahaa? Sinähän voit omien sanojen mukaan hyvin niin mitä sinä pelkäät. Voi hyvänen aika. Sinä haluat terapiaan vaikka uskot ettei sua voida auttaa. Miksi sinä et pysty sanoo lääkärille että pelkäät lääkäreitä ja hoitajia vaan olet tuppisuu? Sinä näytät pelkäävän puhumistakin.

• Anonyymi00077
      UUSI

Eihän psykoosi ole sairaus vaan mielentila. Sinussa ei ole mitään psykoosia. Olet ymmärtänyt diagnoosin väärin. Lääkärikään ei kykene mittaamaan mielen tiloja eikä varmasti löydä sinusta psykoosia millään laitteella tai muutenkaan. Jos alkaa elää diagnoosinsa mukaan, ei enää osaa elää siten miltä tuntuu. Lääkityksistä pitää yrittää päästä pois. Ei niidenkään varassa pidä oppia elämään.

• Anonyymi00078
      UUSI

Miksi syöt psykoosilääkkeitä jos sinulla ei ole psykoosia. Avohoidossa ei ole pakko syödä lääkkeitä. Joten miksi syöt lääkkeitä sairauteen jota sinulla ei ole?

• Anonyymi00084
        UUSI

Psykoosilääkkeitä syödään, jotta psykoosit pysyvät pois ja ihminen on oireeton ja toimintakykyinen eli käy töissä, huolehtii itsestään ja mahdollisesta perheestään hyvin.

Jos jättää lääkityksen pois, psykoosioireet yleensä palaavat.

• Anonyymi00085
        UUSI
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Psykoosilääkkeitä syödään, jotta psykoosit pysyvät pois ja ihminen on oireeton ja toimintakykyinen eli käy töissä, huolehtii itsestään ja mahdollisesta perheestään hyvin.

Mutta kun henkilön mielestä on oireeton ja diagnoosi ei pidä paikkansa niin miksi syödä lääkkeitä,jos diagnoosi on ei pidä enää paikkansa. Jos on sitä mieltä ettei tarvitse lääkkeitä oireettomuuden takia niin kukaan ei avohoidossa pakota syömään lääkkeitä.

• Anonyymi00086
        UUSI
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Jos henkilön mielestä hänelle on annettu väärä diagnoosi niin eiköhän henkilö itse tiedä onko hän psykoottinen vai täysjärkinen . ja silloin pystyy olee ilman lääkkeitä. Se että annetaan potilaan mielestä väärä diagnoosi ei edelleytä lääkkeiden käyttöä. Ja eihän se ole hyvä jos terve ihminen syö psykoosilääkkeitä.

• Anonyymi00093
        UUSI
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Jos henkilön mielestä hänelle on annettu väärä diagnoosi niin eiköhän henkilö itse tiedä onko hän psykoottinen vai täysjärkinen . ja silloin pystyy olee ilman lääkkeitä. Se että annetaan potilaan mielestä väärä diagnoosi ei edelleytä lääkkeiden käyttöä. Ja eihän se ole hyvä jos terve ihminen syö psykoosilääkkeitä.

En nyt kuitenkaan kiistä etten tarttisi lääkkeitä. Koen vain että mulla on asioita joita ei huomioitu eikä huomioida.

isoimpana tosiaan et lääkärit näkee mut aina pelokkaana mikä vääristää aika paljon niiden näkemystä mun tilasta. Se mitä ne näkee ei vastaa sitä mitä olen muualla. Joku mulla on, eri asia mikä. Se on varmaa etten ole tunteeton ja aloitekyvytön ja melkein mykkä.

• Anonyymi00096
        UUSI
        Anonyymi00093 kirjoitti:

En nyt kuitenkaan kiistä etten tarttisi lääkkeitä. Koen vain että mulla on asioita joita ei huomioitu eikä huomioida.

isoimpana tosiaan et lääkärit näkee mut aina pelokkaana mikä vääristää aika paljon niiden näkemystä mun tilasta. Se mitä ne näkee ei vastaa sitä mitä olen muualla. Joku mulla on, eri asia mikä. Se on varmaa etten ole tunteeton ja aloitekyvytön ja melkein mykkä.

Vastahan sä sanoit että olet saanut väärän diagnoosin mikä ei pidä enää paikkansa. Miksi sä sitten syöt psykoosilääkkeitä jos sun diagnoosi on väärä? Jälleen kerran miksi sinä et kerro lääkärille että lääkärit ja hoitajat pelottaa sua.

• Anonyymi00097
        UUSI
        Anonyymi00093 kirjoitti:

Ethän sä ole enää osastolla niin miksi sä pelkäät lääkäreitä. Onko sulla ymmärryksessä vikaa. Sinä soitat terveyskeskuskeen ja kerrot että haluat diagnoosin tarkistuksen. Vai on se soittaminen myös vaikeaa?

• Anonyymi00098
        UUSI
        Anonyymi00093 kirjoitti:

No sun pitää kertoa niistä oireista. EIhän sitä oikeaa diagnoosia voida tehdä jos sä et puhu. Ei lääkärit ole mitään ajatustenlukijoita.

• Anonyymi00100
        UUSI
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Ethän sä ole enää osastolla niin miksi sä pelkäät lääkäreitä. Onko sulla ymmärryksessä vikaa. Sinä soitat terveyskeskuskeen ja kerrot että haluat diagnoosin tarkistuksen. Vai on se soittaminen myös vaikeaa?

Koska pelkään enkä voi sille mitään. Ja TK ei edelleenkään tätä hoita vaan poli. Pystyn soittamaan kyllä mutta haluan tietää mitä se vaatii. Koska sitkun meen lääkärille pelkään edelleen. Ja homma kaatuu siihen. Tartten mun vanhempia eikä se nyt onnistu ihan tolleen lennosta kun ne asuu lapissa eikä muita ole saatavilla.

• Anonyymi00103
        UUSI
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Koska pelkään enkä voi sille mitään. Ja TK ei edelleenkään tätä hoita vaan poli. Pystyn soittamaan kyllä mutta haluan tietää mitä se vaatii. Koska sitkun meen lääkärille pelkään edelleen. Ja homma kaatuu siihen. Tartten mun vanhempia eikä se nyt onnistu ihan tolleen lennosta kun ne asuu lapissa eikä muita ole saatavilla.

No kerro sun vanhemmille että sä tarttet heidät tuekseen

• Anonyymi00106
        UUSI
        Anonyymi00103 kirjoitti:

No kerro sun vanhemmille että sä tarttet heidät tuekseen

Sen takia haluankin tietää millanen prosessi tää on. Niillä on omat työt ja Lapista matkaa tänne joten ne joutuis ottaa vapaapäiviä yms töistä tullakseen tänne. Olis siis hyvä tietää etukäteen tää. Millon kannattaa haastaa ja muuta.

Noilta mun hoitokontakteilta on tätä vähän turha kysyä kun noh... puhelimessa ne ei suostu vastaileen ja livenä homma tyssää

• Anonyymi00109
        UUSI
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Sen takia haluankin tietää millanen prosessi tää on. Niillä on omat työt ja Lapista matkaa tänne joten ne joutuis ottaa vapaapäiviä yms töistä tullakseen tänne. Olis siis hyvä tietää etukäteen tää. Millon kannattaa haastaa ja muuta.

Noilta mun hoitokontakteilta on tätä vähän turha kysyä kun noh... puhelimessa ne ei suostu vastaileen ja livenä homma tyssää

Miksi on turhaa. Sullahan on diagnoosi remissiossa eli terveydenhuollonkion mielestä sun vointi on hyvä ja vakaa.

• Anonyymi00110
        UUSI
        Anonyymi00106 kirjoitti:

Terveydenhuollolla on lakisääteinen velvollisuus avustaa ja neuvoa potilasta, jos hän epäilee saaneensa virheellisen diagnoosin tai haluaa selvittää oikeusturvakeinojaan. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista velvoittaa hoitopaikan tarjoamaan potilaalle riittävät tiedot hänen tilanteestaan ja opastamaan mahdollisten jatkotoimenpiteiden tekemisessä.

• Anonyymi00111
        UUSI
        Anonyymi00109 kirjoitti:

Miksi on turhaa. Sullahan on diagnoosi remissiossa eli terveydenhuollonkion mielestä sun vointi on hyvä ja vakaa.

Joo mut livenä kun pelkään niin hommat ei oikein etene kun niiden mielestä mun tila on kuitenkin sit huonompi kuin oikeasti

• Anonyymi00112
        UUSI
        Anonyymi00110 kirjoitti:

Terveydenhuollolla on lakisääteinen velvollisuus avustaa ja neuvoa potilasta, jos hän epäilee saaneensa virheellisen diagnoosin tai haluaa selvittää oikeusturvakeinojaan. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista velvoittaa hoitopaikan tarjoamaan potilaalle riittävät tiedot hänen tilanteestaan ja opastamaan mahdollisten jatkotoimenpiteiden tekemisessä.

Okei. Suostuiskohan ne puhelimessa tekeen ton, pitää kokeilla

• Anonyymi00116
        UUSI
        Anonyymi00111 kirjoitti:

Joo mut livenä kun pelkään niin hommat ei oikein etene kun niiden mielestä mun tila on kuitenkin sit huonompi kuin oikeasti

sä sanot että sulla on vaikea ocd niin mitä sä haluat. Itehhän sä sanot että sanot voivasi paremmin niin mitä epäselvää siinä on?

• Anonyymi00117
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Okei. Suostuiskohan ne puhelimessa tekeen ton, pitää kokeilla

Poliklinikan puhelimessa hoidon tarpeen arviointia tai neuvontaa tekevän ammattilaisen (esim. sairaanhoitajan) tulee ohjata potilasta eteenpäin siinä, miten diagnoosin uudelleenarviointi käytännössä kyseisessä yksikössä järjestetään.

• Anonyymi00089
      UUSI

Miksi aloittaja on joutunut osastolle aikoinaan? jos on terve ja voi hyvin niin henkilö ei joudu osastolle. pakkohoitoon ei ihan noin vaan joudu

• Anonyymi00090
        UUSI

Olin itsetuhoinen nuori ja muutenkin vaikea nuoruus. Kävin aika usein osastolla, sisään ja ulos jne

• Anonyymi00095
        UUSI
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Olin itsetuhoinen nuori ja muutenkin vaikea nuoruus. Kävin aika usein osastolla, sisään ja ulos jne

ja sulla ei ollut diagnoosia ennen osastolle joutumista jos osastolla vasta sait mt diagnoosin?

• Anonyymi00101
        UUSI
        Anonyymi00095 kirjoitti:

ja sulla ei ollut diagnoosia ennen osastolle joutumista jos osastolla vasta sait mt diagnoosin?

Ei

• Anonyymi00104
        UUSI
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Ei

Sä olit itsetuhoinen mutta et hakenut apua? eikä sun vanhemmat hakenut sulle apua kun olit nuori?

• Anonyymi00105
        UUSI
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Sä olit itsetuhoinen mutta et hakenut apua? eikä sun vanhemmat hakenut sulle apua kun olit nuori?

Senhän takia mä jouduin osastolle. En sitä ennen ollut tuen piirissä enkä kertonut kellekkään eikä kukaan tiennyt mun viiltelystä

• Anonyymi00108
        UUSI
        Anonyymi00105 kirjoitti:

Senhän takia mä jouduin osastolle. En sitä ennen ollut tuen piirissä enkä kertonut kellekkään eikä kukaan tiennyt mun viiltelystä

Miten sä jouduit osastolle kun kukaan ei tiennyt sun viiltelystä?

• Anonyymi00113
        UUSI
        Anonyymi00108 kirjoitti:

Miten sä jouduit osastolle kun kukaan ei tiennyt sun viiltelystä?

Eka itsemurhayritys johti tähän

• Anonyymi00118
        UUSI
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Eka itsemurhayritys johti tähän

Ei kai se itsemurhayritys ihan yllättäen tullut? Miksi sä et hakenut apua tai puhunut sun vanhemille tai kellekään toiselle aikuiselle kun sun olo ollut noi huono että itsemurhaa olet yrittänyt? mikä on ollut niin huonosti ettei ole voiniut puhua kellekkään?Hyvin olet kotona osannut peittää pahan olon ja valehdellut vanhemmille kun ovat sun kuulumisia kysellyt.

• Anonyymi00114
      UUSI

Tässä on muutamia kohtia, mitkä ovat hämääviä. Tarvitset terapiaa, jotta pääset opiskelemaan mutta nykyinen diagnoosi ei anna sitä, vaikka nykyisellä diagnoosilla olet saanut lääkityksen joka auttaa oireisiin ja tauti on pysynyt remissiossa? Näkisin että ongelma ei ole aikaisempi diagnoosi, vaan tilanteen tarkentaminen ja jatkohoitomahdollisuuksien kartoittaminen. Ei niinkään se, että yritetään vanha tausta pyyhkiä pois ja korvata uudella. Kaikki vanhat tiedot pysyvät järjestelmässä sen vuoksi, että nähdään mitä on hoidettu, miksi ja kuka.

Valitettavasti mielenterveyden sairaudet karsivat osan opiskelumahdollisuuksista pois, ihan turvallisuussyistäkin myös sinulle ja muille. Vaikka tauti on remissiossa nyt, ei se tarkoita että se ei voisi taas aktivoitua tai pahentua esimerkiksi äärimmäisen stressin tai kuormituksen alla. Terapia ei paranna tuolloin mahdollisuuksia päästä opiskelemaan.

Vaihtoehdot ovat että otat itse yhteyttä terveydenhuoltoon tai teet sen jonkun kanssa yhteistyössä. Joskus prosessi kestää hyvin pitkään, toisinaan se on taas nopeampi.

• Anonyymi00115
        UUSI

tauti voi aina pahentua

• Anonyymi00119
      UUSI

Saako kysyä olet valmis jatkaa lääkitystä joka on sairauteen joka sulla on diagnosoitu mutta haluat diagoosin pois? eihän tossa ole mitään järkeä. Psykoosilääkitys kyllä kelpaa mutta diagnoosista haluat eroon. Miksi jatkaa lääkitystä jos diagnoosi on väärä. En ymmärrä

• Anonyymi00121
      UUSI

Jos sä pääsisit diagnoosin uudelleen arviointiin niin miten se onnistuu vai onko sun vanhemmat joka kerta mukana kun meet vastaanotolle? Sä tarttet ekalla kerralla vanhempia ja se diagnoosin tarkistus ei tapahdu sillä ekalla käynnillä. Onko sun vanhemmat joka kerta valmiita olee mukana testeissä? Jotenkin huvittavaa että vanhemmat on älylaitteen näytöllä kun sulla tehdään testejä

• Anonyymi00122
      UUSI

Tietääkö sun vanhemmat kaikki asiat sun elämästä ja sulla ei ole mitään mitä et halua vanhempien kuulevan? mitä silloin tapahtuu? Laitat etäyhteyden poikki ja menen paniikkiin kun vanhemmat ei olekaa mukana koska et halua heidän kuulevan. Mutta hienoa että olet valmis siihen että vanhempasi saavat kuulla kaikki ajatukset ja mietteet . Se vaatii rohkeutta.

• Anonyymi00123
        UUSI

Ai niin . Ei tiedä. No voitte sitten venkslata siellä lääkärin kanssa mikrofonin kansssa. päälle /kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      63
      779
    2. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      158
      774
    3. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      25
      760
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      100
      730
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      708
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      677
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      193
      636
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      592
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      572
    10. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      539
    11. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      35
      524
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      470
    13. 39
      455
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      455
    15. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      437
    16. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      70
      433
    17. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      9
      429
    18. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      427
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      418
    20. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      407
    Aihe