Olen yhteiskuntatieteiden opiskelija Itä-Suomen yliopistosta ja kerään transhenkilöiden (transvestiitit, transsukupuoliset, muunsukupuoliset) omaelämänkerrallisia tarinoita Pro gradu - tutkielmaani varten.
Kerro vapaamuotoinen tarina elämästäsi SUKUPUOLISEN SUUNTAUTUMISESI näkökulmasta. Voit tarinassasi kertoa esimerkiksi lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden merkittävistä elämäntapahtumista, kuvailla mahdollisia kokemuksia "kaapissa olosta" tai sieltä pois tulosta, sekä halutessasi pohtia myös tulevaisuutta. Tarina voi olla pitkä tai lyhyt ja sen voi lähettää nimettömänä, kertojan ikä tai syntymävuosi tulisi sen sijaan mainita. Lähetä tarinasi tammikuun 2016 loppuun mennessä osoitteeseen [email protected]
Tarinat ovat ehdottoman luottamuksellisia, eikä niitä käytetä muuhun tarkoitukseen, kuin Pro graduni aineistona. Kokonaisia tarinoita ei julkaista eikä tarinoiden kertojia tai tarinoissa esiintyviä henkilöitä ole mahdollista tunnistaa tutkielmassa käytettävistä tekstikatkelmista.
Lisätietoja saa tarvittaessa sähköpostin välityksellä.
Kiitos!
Transhenkilö, haluaisitko kertoa elämäntarinasi?
13
234
Vastaukset
- Nipotus
Kannattaa laittaa termit kohilleen. Muuten ei hullummin, mutta "sukupuolinen suuntautuminen" ei tarkoita yhtään mitään, paitsi kökössä lakikielessä seksuaalista suuntautumista, joka varmaankaan ei ollut nyt gradun fokuksessa.
- phartika
Kiitos huomionarvoisesta korjauksesta. Käsitteet ovat minulla vielä opettelun alla, ja ehkä asianmukaisempi muotoilu voisi olla "kerro vapaamuotoinen tarina elämästäsi transihmisen näkökulmasta".
- kjklkk
Kyllä tuo sukupuolinen suuntautuminen on aivan käyttökelpoinen termi tässä tapauksessa erottuakseen seksuaalisesta suuntautumisesta ja tarkentaakseen minkälaista tekstiä halutaan. Olet aika hyvin sisäistänyt termistön kun käytät asiallisia termejä.
Oletko jakanut tämän pyyntösi myös ao. järjestöille jaettavaksi omien kanaviensa kautta (Trasek, Transtukipiste)? Ilmoitusta voisi jakaa myös toisille transihmisten keskustelupalstoille. - toinennipo
Sana "suuntautuminen" kuulostaa vaan hiukan hassulta tässä yhteydessä, vaikka ihan vaan "sukupuolisuus" tai jos haluaa tarkentaa, "erilainen / epätavallinen / epätyypillinen kokemus sukupuolesta" tms voisi toimia paremmin. Mutta pilkuviilausta, tärkeä aihe ja tärkeintä että puhutaan ja tutkitaan ja kysytään. :)
- FryerTheEye
Kannattaa laittaa viestiä myös Facebookin "Kumma verkosto" -ryhmälle, jossa on mm. queer -aiheita, muunsukupuolisia ja transtaustaisia aiheita ja ihmisiä käsittelyssä. Ryhmä on suljettu, mutta ylläpitäjien kautta varmasti saa jakoon kiltisti pyytäessä.
- phartika
Kiitokset vihjeistä "kjklkk" ja "FryerTheEye"!
- kannattaakertoalisää
Saako kysyä oletko itse cis-ihminen? Ja jos olet, miksi haluat tehdä transihmisistä gradun? Vieläpä noin laveasta mutta intiimistä asiasta kuin elämänkertomukset. Koska ja jos teet korkeakoulutasoista transihmisten tutkimista, sinulle pitäisi olla jo tuntemasi kirjallisuuden ja teorian pohjalta selvää, että cissukupuolisten "akateeminen" tirkistely transihmisten maailmaan on hyvin yleistä ja että transihmiset harvoin ovat itse tiedon tuottajina mukana. Ja pohdinta on sitten sen mukaista. Oletko pohtinut, että mikäli olet cisihminen, mitä annettavaa sinulla on enemmistön edustajana vähemmistön aiheeseen, jota et itse edusta ja jota et siksi tunne ja josta sinulla ei voi olla kokemuksellista sanottavaa vaan vain tirkistelyä.
Lisäksi et kerro gradusi tutkimussuunnitelmasta ja sen kysymyksistä mitään, eli siitä että mitä oikeastaan olet edes siinä tutkimassa ja mistä näkökulmasta. En itse osallistuisi tuolta pohjalta graduusi, koska aivan samanlaisia haastattelu ja elämäntarinakutsuja tulee transihmisille cissukupuolisten hallitsemalta lehdistöltä ja muulta medialta ja niissä jälki on kamalaa.
Mitkä ovat motiivisi gradusi tekemiseen?- Näin_se_on
Sama tilanne, odotan enemmän tietoa ennen kuin edes harkitsen vastaamista.
- phartika
Kiitos kommentista! Tuntemattomien ihmisten elämään "tunkeutuminen" niin tutkimus- kuin journalistisessakin mielessä on aina eettisesti arveluttavaa. Toisen ihmisen kokemuksien täydellinen tavoittaminen tai ymmärtäminen ei ole koskaan mahdollista, vaikka edustaisinkin hänen kanssaan samaa sukupuolta, sukupolvea, sosio-ekonomista luokkaa, etnistä ryhmää ja niin edelleen. Mahdollista on ainoastaan tehdä tulkintoja (perustellusta teoreettisesta viitekehyksestä käsin), ja näistä tulkinnoista sitten lukija tekee tulkintoja edelleen. Tällä voi todellakin olla huonossa tapauksessa myös kielteisiä seurauksia tutkimuksen kohteena olleille ihmisille, esimerkiksi niin, että ihmisryhmää koskevat stereotypiat vain vahvistuvat . Juuri tähän liittyy suuri eettinen ihmistutkimuksen ongelma, johon viittaat kommentissasikin.
Koko tutkimussuunnitelmaani en katso järkeväksi tänne keskustelupalstalle liittää, mutta hyvin lyhyesti tutkimukseni tavoitteena on selvittää kuinka kertojat tarinoissaan ja niiden kautta positioivat itsensä yhteiskunnallisesti, sekä, ilmentävätkö tarinat sosiaalisesti rakentunutta valtaa. En siis pyri kuvailemaan yksittäisiä elämäntarinoita, vaan olen pikemminkin kiinnostunut todellisuuden sosiaalisesta rakentumisesta ja piiloisista vallan muodoista, joita kaikenlainen puhe (arkipuhe, median puhe, asiantuntijapuhe jne), mutta yhtälailla myös vaikeneminen, pitävät sisällään. Aihe kiinnostaa minua paitsi henkilökohtaisista syistä, niin myös siksi, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin liittyvää yhteiskuntatieteellistä tutkimusta on toistaiseksi olemattoman vähän.
Lopuksi, nimimerkki "kannattaakertoalisää", saanko lainata ajatuksia herättelevää kommenttiasi tutkimusraportissani?
Mukavia pakkaspäiviä!
- tieteentasosuomessa
Onneksi trans-on myyvää, ja muotia. Sen voi myydä proffalle graduaiheeksi tietämättä aiheesta yhtään-mitään, tai ees kiinnostumatta. Voi kun joku oikeasti tutkimussuuntautunut älykäs ihminen olisi kiinnostunut, eikä vaan nää nykygraduttelijat, joille 10 henkeä on ihan hyvä otos ja niiden proffat, jotka hyväksyy nämä "tieteelliset saavutukset", voi luoja. Suuttuisin, jossei itkettäisi.
- tieteen.suurvalta
10 henkeähän on suuri otanta, sopii hyvin maisteritasolle! Olen nähnyt kandintyön, jossa tutkimusryhmänä oli neljä henkilöä (aihepiirin valinnasta päätellen kandin kavereita kotikylältä).
- tieteentasosuomessa
Eli ennenkuin julkaiset yhtään mitään, haastattele edes sata. Meitä on olemassa, näe vaivaa.
- arvokasoletsinäminä
Mikä meissä kiinnostaa.Elämme normaalia elämää,emmekä fantasioissa.Arvostamme elämää .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko1952737Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83002642Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy412334Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1591414Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har171112Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään481090- 57792
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j10781- 19699
- 55682