Lehmät ulkona -40 asteen pakkasessa?

Utelias_kyselee

Onko ihan ok vai joku nykykäytäntö. Ei mitään havaintoa kuinka kauan ovat, mutta hivenen ihmetyttää.

6

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilpailumäärää

      Joo, kustannuksia kertyy ja kukaan ei maksa tuotteesta, joten tottukaa siihen tulevaisuudessa.

    • feafs

      Parhaassa tapauksessa ovat menneet pihalle täysin omasta tahdostaan, saavat olla siellä niin kauan kuin lystäävät, ja pääsevät sisään silloin kun tykkäävät.

      Mitäpä jos käyt - ihan ystävällisessä hengessä - juttelemassa navetanpitäjän kanssa ja kysyt asiasta?

    • Hämmästynyt

      Lehmillä on turkki päällä ja voivat olla kovillakin pakkasilla ulkona. Eikö pihatoissakin ole aika kylmä paukkupakkasilla?

    • eimansikkiaulos

      jos äpyli on ulkona 40 pakkasessa se ei lypsä maitoa vaan jääteloä,,sitä vanilijan makuista..

    • lomittajapoika

      Itse asiassa mun mielestä lehmälle ei kylmä ole niinkään paha juttu, jos turkki on kuiva, turkkihan muuten kasvaakin ajanmittaan pitemmäksi, joissain paikossa pidetään syksylläkin myöhään hiehoja jne. laitumella ja aika karvakasoja ovat sisälle tullessaan.
      Veto sen sijaan on vaarallista, samoin kun jos kyljet tai utare on märkä jolloin kylmä puree pahemmin.
      Monissa paikoin lehmät pääsee jaloittelemaan jaloittelutarhaan joko vapaasti tai ohjatusti tiettyinä aikoina, se on minun mielestä hyvä juttu. Lehmät usein tykkää.
      Toisaalta jos vakituiseen eläimiä ulkona pitää niin kylmässä eläin ei taas esimerkiksi kasva tai tuota niin hyvin, tarkoitan jos on oikein kylmää, tai silloin menee rehua tavallaan "hukkaan" eläimen "lämmitykseen".
      Nykyään on uudet navetat niitä verhoseinäratkaisuja, lämmitetyt juomakupit ja kuivat parret niin mikähän siellä on eläinten ollessa vaikka kylmä, toppahaalarissa lypsäminen ei kyllä ole mukavin työasu, onneksi monessa paikkaa on niitä "lämpölamppuja" lypsymontun päällä niin tarkenee.
      Joku sanoi joskus että navetassa olisi hyvä olla se 13-15 astetta lämmintä, silloin viihtyy lehmät ja hoitaja. Vetoa ei sais olla mutta vanhoissa harvoissa rakennuksissa ei aina mahdollista järjestää.
      Joissain paikoissa taas navetassa on liian kuuma, silloin on lehmillä ja hoitajilla aika tuskallista. Eräässä paikassa kevättalvella juttelin karjakeittiön ovelta navettaväelle alle kymmenen minuuttia ja johan hiki virtasi, saisi olla siellä varmaan t-paidassa lypsämässä.

    • tiedusteluja

      Surkastuuko lehmän vetimet pakkasessa vastaavasti kuten miehen tärkein instrumentti?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe