Verenluovutus

Verenluovutusko

Osaisiko joku kertoa tosta verenluovutuksesta tarkemmin, että miten se homma toimii siellä. Niitä kokemuksiakin olisi mukava kuulla :). Olen siis useasti harkinnut verenluovutusta, mutta jotenkin se piikkikammo vain estää siihen ryhtymisen. Mutta näitä asioita mietin eniten: Sattuuko sen piikin tuikkaaminen käsivarteen, jos nyt vaikka vertais sitä verikokeeseen? Miten käy jos tulee huono olo sen luovutuksen aikana, et vaikkapa alkaa oksentamaan tms.? Millai henkilökunta teillä on yleensä ollut vastassa?

9

5188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaakokeilla

Henkilökunta on aina ollut ystävällistä ja ammattitaitoista.
      Jos vertaa normaaliin verinäytteen ottamiseen kyynärtaipeesta, niin tuntuma on sama. Kun neula on laitettu paikalleen, se teipataan myös pysymään siinä. Jos neula jostain syystä alkaa tuntua suonessa, siitä pitää sanoa.

Henkilökunta käy aina välillä katsomassa, miten asiakas voi ja veri valuu. Koneetkin toimivat vahtina veren valumisen osalta. Pussillisen täyttäminen vie 5-15 minuuttia.

Aikaa kannattaa varata runsaasti, koska ilmoittautumisen jälkeen täytät terveystietolomake ja juot. Sitten menet hoitajan kanssa kahdenkeskiseen tilaan, jossa lomakkeen tiedot katsotaan, ettei ole esteitä luovutukselle ja sinulta otetaan verikoe hemoglobiinin toteamiseksi.

Verta luovutettaessa ollaan makuulla tai puoli-istuvassa asennossa.

Verenluovutuksen jälkeen olet hetken paikallasi ja nouset varovasti ylös. Sitten istuskelet tiloissa, syöt vähän suolaista ja nautit nestettä.

Seuraavan vuorokauden vietät hissukseen, et lähde kuntoilemaan etkä sauno. Nautit vettä runsaasti ja syöt normaalisti.

Kukaan ei voi ennakoida, miltä sinusta tuntuu. Vasta ensimmäiset luovutuskerrat opettavat sinulle, miten kehosi reagoi verenluovutukseen.

• SPRboikotissa

Ei kannata luovuttaa verta SPR:n kautta koska se on rikollisjärjestö! Katsokaapa niiden johtajien palkkoja ja katsokaapa tuota pakolaisbisnestä jolla tekevät rahaa!

En enää koskaan anna penniäkään tuolle ryövärisakille jotka ovat osasyyllisiä maamme tuhoon ajoon!

• Severus1

Älä sitten anna. Alkaa mennä ihan mahdottomaksi tämä pölvästien panettelu SPR:ä kohtaan.
        SPR ei tee bisnestä turvapaikanhakijoilla, vaan on omalta osaltaan mukana hoitamassa isoa ongelmaa, jonka aiheuttamisessa sillä ei ole osaa ja arpaa. SPR on osa kansainvälistä punaista ristiä/puolikuuta, joka on kaikilla tasoilla ja kaikissa vaiheissa mukana hoitamassa humanitäärisiä tilanteita.
        Veripalvelu taas on ihan oma laitoksensa, joka pitää huolta siitä, että suomaisilla sairaaloilla riittää tuorvallisia verituotteita meidän hoitamiseemme. Palkat sen johdossa ovat ihan linjassa vaadittuun erityisosaamiseen.
        Minä olen kuukausilahjoittaja ja luovutan verta aina kun voin.

• 38383

Minua huippasi vähän ekalla kerralla, ja joskus parina muunakin kertana kun oli pitkä väli edellisestä luovutuksesta. Mutta ne antoivat jotain lääkettä joka nosti verenpaineen välittömästi normaalille tasolle ja pääsin huippauksesta. Yli kolmekymmentäkertaa olen käynyt luovuttamassa joten nuo olivat harvinaisia tapauksia. Usein en huomaa mitään erikoista jälkikäteen.

Vuodenvaihteessa tuli tosiaan info että paikkakunnalla olisi ollut luovutustilaisuus mutta jätin menemättä. SPR:n maine on mennyt niin huonoksi viime aikojen tapahtumien takia etten tiedä tulenko enää menemäänkään. En halua tukea moista järjestöä.

• joskus_luovuttanut

Nuorempana luovutin, vaikka olen vain hieman luovutukseen sallitun painorajan yli. Olen nainen ja luovutin useamman kerran vuodessa, vaikka olen kasvissyöjä. Eipä siitä ainakaan nuorena mitään haittaa ollut. Minäkään en tykkää verestä enkä pistämisestä, mutta koskaan neula ei tuntunut pahalta kädessä. Lämmin veriletku ja ajatus valuvasta verestä teki kyllä vähän ikävän olon. Lepäilin hetken ja nautin nesteitä. Hyvin siitä toipui. Nyt vanhempana en enää tarjoutuisi luovuttajaksi. Olen heikommassa kunnossa, ja lisäksi haastattelukysymykset ovat tiukentuneet, en enää pääsisi läpi kriteereitä.

Jotkut saavat kuulemma huonon olon, jos tupakoivat heti verenluovuksen jälkeen. Eli kannattaa ainakin olla savuamatta. Siinähän heikkenee hapenotto muutenkin. Yleensäkin nuoret ovat vahvempaa tekoa. Eli kriteerit täyttävä luovuttaja kyllä kestää luovutuksen, kunhan muistaa ottaa rennosti sen jälkeen. Pistäjät ovat taatusti ammattitaitoisia, tekevät sitä jatkuvasti.

• Verenluovutusko

Kiitos vastauksistanne :) Minulla on pari kertaa koko elämäni aikana alkanut pyörryttää ja yhdellä niistä kerroista on alkanut oksettamaan, niin mietin, että jos verenluovutuksenki aikana käy tällee, voiko siellä missä vaiheessa tahansa luovutusta mennä vessaan tms.? Sen lisäksi olen miettinyt, että jos joku tulee mukaasi luovutukseen (ei siis ite luovuttamaan, vaan ainoastaan seuraks ja tueks) niin onko mahdollista jos kyseinen tuttu tulee sille puolelle tilaa missä se luovutus tapahtuu, siihen viereen tms. oottelemaan, vai joutuvatko kyseiset henkilöt odottamaan aulassa?

• hyvähuolenpito

Kesken verenluovutuksen ei lähdetä minnekään.
        Jos tulee ongelmia, kutsutaan hoitaja paikalle. Piste.
        Tarvittaessa hoitaja keskeyttää luovutuksen. Seuraavan kerran luovutus on mahdollista vasta parin kuukauden kuluttua.

En kyllä tiedä, että kenelläkään olisi ollut tukihenkilöä luovutustilassa. Yleensä tila on mitoitettu niin, että vierekkäisten sänkyjen väliin mahtuu hoitaja ja välineet kumpaakin asiakasta varten. Tämä siksi, että hoitaja voi luovuttajan toivetta kuunnellen ja verisuonia (paksuus, löytyvyys yms.) katsoen päättään, kummasta kädestä veri otetaan.

Jos isoja ongelmia tulee, niin asiakas saa hoitajan molemmin puolin sänkyä.

Kun luovuttaja on ensikertalainen, niin hoitajat selostavat hyvinkin tarkasti, mitä tekevät ja voivat aluksi seurata pidempään vieressä.

Mutta eihän mikään estä kysymästä, voiko tukihenkilö tulla viereen. Tämä on varmasti aina tila ja tilannekohtaista. Yleensä halutaan, että luovuttaja keskittyy tehtäväänsä, eikä hölise turhia jonkun kaverinsa kanssa ja samalla häiritse muita luovuttajia.

• verta_ja_mehua

Kyllä siellä avitetaan. Oma kokemus eiliseltä: Ammattitaitoisia, ja jos ei ole ryysistä, niin kaverikin pääsee viereen (minun kaverilta evättiin luovutus kolmeksi kuukaudeksi, jäi siihen kuitenkin odottelemaan ja rupattelemaan viereen, kun oli hiljaista ja sulkemisaika oli juuri tulossa). Oikein mukavia, ja verenluovutuksen aikana kannattaa olla aktiivinen, eli tietoisesti jännittää lihaksia (etenkin jaloissa) ja pistoskättä jännittää juuri niin usein, kuin mikä tuntuu hyvältä (5-15min on hyvä aika täyttää se pussi, mutta nopeammin tai hitaamminkin on varmaankin ihan suotavaa). Itse pumppasin pakinli täyteen alle viidessä minuutissa puolivahingossa, kun sanottiin että purista kättä nyrkkiin omaa tahtia. Mitään haittavaikutuksia en kylläkään kokenut tästä, eli hyvin yksilöllistä tosiaan luovutuksen sivuvaikutukset.

Ainoana sattumuksena oli että mehut lensivät syliin, ja sekin oli kaverin toimesta! Onneksi oli letkut ja pakit jo poissa, ja kaikki lensi tosiaan minun päälleni, eikä laitteille. Olivat ymmärtäväisiä, ja vaihtoivat siteet pistoskohdasta (oli aivan mehussa), ja sen jälkeen toivottivat vielä syömään kahvioon.

• Anonyymi

En luovuta SPR:lle vertani enään koskaan.
      Sain töykeää palvelua Uudellamaalla, hoitaja sanoo, että meillä noi tuolit on aina täynnä ja kyllähän meillä noita kävijöitä riittää… en kokenut itseäni tervetulleeksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      54
      4209
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      62
      3686
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      3015
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      107
      2854
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      44
      2653
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2560
    7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2528
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2421
    9. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2136
    10. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      2021
    Aihe