Kumpaa suosittelette?
Yksi kerros vanhaa tapettia seinissä, täynnä naulan reikiä ja tahroja.
Tapetit pois, mutta millanen tasoitus, kauttaaltaanko? Ja sitten maalaus?
Luulisi, että maalaus olisi jotenkin kestävämpi ratkaisu kun tapetit, ja ehkä myö helpompi.
Kiitti vastauksista.
Tapetit vai maalaus?
9
2214
Vastaukset
- Jonskuna
Maalaus ei ole niin kaunis ja vaatii täysin tasaisen pohjan jos haluaa siistin. Tapetointi ei ole helppoa mut on hyvän näköinen vaatii myös tasoituksen ei niin tarkka kuin maalauksessa.
- Aloittajaa
Ajattelin että tossa maalaamisessa olis jotain ideaa, kun esim taitaa olla melkein kaikissa uusissa just valmistuneissa asunnoissa valkoseksi maalatut seinät.
maalin alle ei riittäisi pelkkä naulan reikien tasoitus, vaan pitäisi koko seinä tasoittaa, ja siihen ei meikäläisen taidot riitä. Taidan sittenkin kallistua tapetointiin.
No jos paklaisi ne naulan reijät ja maalaisi tapetin päälle, ne paklaukset jää varmaan kuitenkin näkyviin, vai mitä?Siinä pääsisi ehkä vähän helpommalla kuitenkin.- Jonskuna
Maalin alta peilaa pienimmätkin tasoitus epätasaisuudet jos seinä on tarkoitus maalipinalle jättää. Tapetti antaa hieman anteeksi epätasaisuutta. Tapetin päälle voi maalata jos tapetti on kunnolla kiinni. Kuten arvelit tasoitetut reijät saattaa erottua maalin alta kuitenkin.
- aa333i
Kyllä se tapetointi on vihoviimeistä hommaa. Kyllä sanon, että se tasoittaminen on helpompaa ja maalaat päälle. Harhaluulo, etteikö oo tapetoidessa niin tarkkaa.
- DIYmaalari
Älä maalaa tapetin päälle, siitä aiheutuu tulevaisuudessa aivan hirveä homma! Maalatun tapetin poisto on todella työlästä ja jos tapetointi on tehty pohjamaalaamattoman levyn päälle, niin homma menee mahdottomaksi.
Sileä tapetti ei anna anteeksi yhtään enempää kuin maalikaan. Jos otat tapetit pois, niin ei seinä mitään ylitasoitusta vaadi, onhan se jo aiemmin tasoitettu. Toisin sanoen: Ihan samat pohjatyöt - maalasit, tai tapetoit.- Kyssäri
Mikä tuossa tapetin päälle maalaamisessa kiinnittää sen tapetin niin lujasti seinään?
Olen kuullut ennenkin asiasta.Maali tapetin päälle kuulostaisi kaikkein helpoimmalta. - Kokemustaon
Kokeile, niin joskus tulevaisuudessa tiedät kannattiko tapetti maalata. Tai sitten joku muu tietää ja kiroilee :-)
- Kyssäri
Eikö sitä sitten jossain tulevaisuudessa voi maalata uudestaan?
Esim vanhoissa taloissahan saattoi olla tapettikerroksiakin useita päällelläin ennen muinoin. - DIYmaalari
Jos maalaat tapetin päälle, niin kaikki virheet näkyvät, jopa tapettien saumat tulevat näkyviin. Tapetti ei välttämättä ole hyvä tartuntapinta ja kuviotkin saattavat paistaa läpi.
Maalatessa tapetti voi alkaa kupruilla (maali liuottaa liisteriä) ja kuprut eivät todennäköisesti katoa maalin kuivuttua.
Mikäli joskus haluat poistaa tapetin, niin tapetti irtoaa vain pikku palasina. Kastelu ei auta, koska maali toimii vesieristeenä. Jos tapetoini on tehty pohjamaalaamattoman kipsilevyn päälle, niin seinä menee irrotushommassa pilalle (pintakartonki irtoaa) ja uudelleenlevytys on ainoa järkevä vaihtoehto
http://www.siivous.info/maalaus/tapetin-poisto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559