Kaipaan neuvoja. Olen menossa työhaastatteluun. Homma on käyttöliittymäsuunnittelua. Paljonko voin pyytää palkkaa? Mulla on teleinssin paparit, työkokemusta ko. alalta yksi vuosi. Lisäksi olen opiskellut kauan ulkomailla (Euroopassa ja Aasiassa). Kielitaitoa löytyy 6 kielen verran.
Käyttöliittymäsuunnittelijan palkka
11
5945
Vastaukset
- Kassu12
Kysymyshän ei ole siitä, mitä olet tehnyt vaan siitä, osaatko sen homman. Oletko ikinä tehnyt käyttöliittymäsuunnittelua? Tiedätkö, mitä kaikkea pitää ottaa siinä huomioon? Jos et tiedä, niin älä ryhdy hommaan.
Ne surkimukset, jotka palkataan tekemään käyttöliittymäsuunnittelua hyvällä työasemalla ilman tietoa todellisesta tarpeesta (käyttäjien) ja ympäristöstä, jossa käyttöliittymän tulisi toimia, pitäisi suunnilleen pistää maksamaan siitä, mitä vahinkoa tekevät.
No joo, voithan ajatella, että mitä se minuun liittyy, mutta näinhän ne surkimukset ajattelevat. - Dogggg
ehkä 2000 euroa/kk?
ja ei se UI-suunnittelu mitään ihmeempää oo... pitää kyseisen alustan yleisimmät (ei niitä montaa ole) suunnittelustandardit mielessä niin hyvä tulee..käyttäjät pitää näes siitä että käyttöliittymä noudattaa standardeja ja vakiintuneita tapoja. Ja käyttäjän tarpeet kyllä ymmärtää ajattelemalla miten itse käyttäisi kyseisiä toimintoja..toki voi kysyä myös neuvoa joltakin - vaikka tutulta.- Keinänen
Käytettävyyssuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu osana sitä on varsin laaja-alaista ja monitieteistä työtä. Yksi vaikeimmista tietojenkäsittelyn osa-alueista. Pelkällä teknisellä koulutus-/työtaustalla ei näitä hommia kannattaisi tehdä, itseasiassa tuollaisesta taustasta on vain haittaa. Osaamista tulisi löytyä tietojenkäsittelyn, kasvatustieteen, kognitiopsykologian ja visuaalisen suunnittelun osa-alueilta.
Käytettävyys ja käytöliittymäsuunnittelu ei läheskään aina tarkoita tietokonesovellusten parissa työskentelyä. Erilaiset mobiilit päätelaitteet, sykemittarit,smart devicet yms. työllistävät paljon käytettävyysasiantuntijoita.
"Ja käyttäjän tarpeet kyllä ymmärtää ajattelemalla miten itse käyttäisi kyseisiä toimintoja"
Tuo edellinen ei todellakaan pidä paikkaansa. Harmillisen yleinen erehdys. Suunnittelija ei ole käyttäjä. Itselleen ei pidä suunnitella.
Aiheesta voisi varmaan kirjoittaa sivukaupalla jorinoita, mutta jotta ei mennä enempää off topic niin itse asiastakin välillä:
Itse taisin käytettävyyshommissa aluksi tienata jonkin verran alle 2500e/kk, nyt 5 vuoden jälkeen palkka on 3800e/kk edut. Nykyisin en tosin ole täysin suunnitteluhommissa vaan jonkin verran esimiestehtäviäkin löytyy.
Jos alkuperäinen kysyjä on hommista aidosti kiinnostunut mutta työkokemusta ei löydy, kannattaa tyytyä vaatimattomampaankin liksaan. - Anna
Keinänen kirjoitti:
Käytettävyyssuunnittelu ja käyttöliittymäsuunnittelu osana sitä on varsin laaja-alaista ja monitieteistä työtä. Yksi vaikeimmista tietojenkäsittelyn osa-alueista. Pelkällä teknisellä koulutus-/työtaustalla ei näitä hommia kannattaisi tehdä, itseasiassa tuollaisesta taustasta on vain haittaa. Osaamista tulisi löytyä tietojenkäsittelyn, kasvatustieteen, kognitiopsykologian ja visuaalisen suunnittelun osa-alueilta.
Käytettävyys ja käytöliittymäsuunnittelu ei läheskään aina tarkoita tietokonesovellusten parissa työskentelyä. Erilaiset mobiilit päätelaitteet, sykemittarit,smart devicet yms. työllistävät paljon käytettävyysasiantuntijoita.
"Ja käyttäjän tarpeet kyllä ymmärtää ajattelemalla miten itse käyttäisi kyseisiä toimintoja"
Tuo edellinen ei todellakaan pidä paikkaansa. Harmillisen yleinen erehdys. Suunnittelija ei ole käyttäjä. Itselleen ei pidä suunnitella.
Aiheesta voisi varmaan kirjoittaa sivukaupalla jorinoita, mutta jotta ei mennä enempää off topic niin itse asiastakin välillä:
Itse taisin käytettävyyshommissa aluksi tienata jonkin verran alle 2500e/kk, nyt 5 vuoden jälkeen palkka on 3800e/kk edut. Nykyisin en tosin ole täysin suunnitteluhommissa vaan jonkin verran esimiestehtäviäkin löytyy.
Jos alkuperäinen kysyjä on hommista aidosti kiinnostunut mutta työkokemusta ei löydy, kannattaa tyytyä vaatimattomampaankin liksaan.Kovasti olisin minäkin ko tehtävistä kiinnostunut ja kymmeniä hakemuksia laittanut. Melkein ilmaiseksi voisin töitäkin tehdä, mutta kun ei niin ei. Ei auta it-tradenomin paperit, ei kauppatieteiden opiskelu, ei mikään, koska valitsin tradenomiksi opiskellessani järjestelmätuen alakseni. Tässä sitten olen, jumittuneena jo kolmatta vuotta mikrotuen tehtäviin vaikka oikea osaaminen olisi jossakin aivan muualla kuin ykkösissä ja nollissa...
- Keinänen
Anna kirjoitti:
Kovasti olisin minäkin ko tehtävistä kiinnostunut ja kymmeniä hakemuksia laittanut. Melkein ilmaiseksi voisin töitäkin tehdä, mutta kun ei niin ei. Ei auta it-tradenomin paperit, ei kauppatieteiden opiskelu, ei mikään, koska valitsin tradenomiksi opiskellessani järjestelmätuen alakseni. Tässä sitten olen, jumittuneena jo kolmatta vuotta mikrotuen tehtäviin vaikka oikea osaaminen olisi jossakin aivan muualla kuin ykkösissä ja nollissa...
Itsellä taustana FM tietojenkäsittelytieteestä, sivuaineina kasvatustiede ja taloustiede. Lisäksi vahva työkokemus graafisen suunnittelun puolelta. Ei ehkä aivan ideaali tausta mutta hyvänä pohjana ollut.
- Anna
Keinänen kirjoitti:
Itsellä taustana FM tietojenkäsittelytieteestä, sivuaineina kasvatustiede ja taloustiede. Lisäksi vahva työkokemus graafisen suunnittelun puolelta. Ei ehkä aivan ideaali tausta mutta hyvänä pohjana ollut.
Niinpä niin, ehkä olisi pitänyt valita opiskeltavat aineet paremmin. Viestintää opiskelen myös työni ohessa ja kasvatustieteet kiinnostavat (psykologiaa olen lukenutkin), koska haluaisin ihan todella vaihtaa ihan toisiin hommiin. Pitää vissiin vaan jatkaa omatoimista opiskelua, jospas se joskus tärppäis...
Mitä minun kannattaisi opiskella ko tehtäviin? Nykyinen koulutus siis it-tradenomi ja kauppatieteiden yo (multimedian ja teknisen viestinnän ko:sta). - laskentatieteiden maisteri
Anna kirjoitti:
Niinpä niin, ehkä olisi pitänyt valita opiskeltavat aineet paremmin. Viestintää opiskelen myös työni ohessa ja kasvatustieteet kiinnostavat (psykologiaa olen lukenutkin), koska haluaisin ihan todella vaihtaa ihan toisiin hommiin. Pitää vissiin vaan jatkaa omatoimista opiskelua, jospas se joskus tärppäis...
Mitä minun kannattaisi opiskella ko tehtäviin? Nykyinen koulutus siis it-tradenomi ja kauppatieteiden yo (multimedian ja teknisen viestinnän ko:sta).koskas kauppakorkeassa on alettu moista hypetystä opettaa?
- Power Pope
Anna kirjoitti:
Kovasti olisin minäkin ko tehtävistä kiinnostunut ja kymmeniä hakemuksia laittanut. Melkein ilmaiseksi voisin töitäkin tehdä, mutta kun ei niin ei. Ei auta it-tradenomin paperit, ei kauppatieteiden opiskelu, ei mikään, koska valitsin tradenomiksi opiskellessani järjestelmätuen alakseni. Tässä sitten olen, jumittuneena jo kolmatta vuotta mikrotuen tehtäviin vaikka oikea osaaminen olisi jossakin aivan muualla kuin ykkösissä ja nollissa...
Hyvä keino päästä käytettävyysasiantuntijan hommiin on käydä käytettävyyskoulu, joka on TKK:n, TaiKin ja Helsingin yliopiston kognitiotieteiden laitoksen yhteinen monititeteellinen koulutusohjelma. http://www.hut.fi/Opinnot/kaytettavyyskoulu/
T:Käytettävyyskoululainen - Power Pope
Power Pope kirjoitti:
Hyvä keino päästä käytettävyysasiantuntijan hommiin on käydä käytettävyyskoulu, joka on TKK:n, TaiKin ja Helsingin yliopiston kognitiotieteiden laitoksen yhteinen monititeteellinen koulutusohjelma. http://www.hut.fi/Opinnot/kaytettavyyskoulu/
T:KäytettävyyskoululainenKorjataan, ei varsinainen koulutusohjelma, vaan kurssikokonaisuus.
- Ingenjööri
Keinänen kirjoitti:
Jos alkuperäinen kysyjä on hommista aidosti kiinnostunut mutta työkokemusta ei löydy, kannattaa tyytyä vaatimattomampaankin liksaan."Ja käyttäjän tarpeet kyllä ymmärtää ajattelemalla miten itse käyttäisi kyseisiä toimintoja"
- Tuo edellinen ei todellakaan pidä paikkaansa. Harmillisen yleinen erehdys. Suunnittelija ei ole käyttäjä. Itselleen ei pidä suunnitella.
Aika pitkälle kyllä pärjää ihan "maalaisjärjellä" ja kun vähän miettii miten itse haluaisi järjestelmää käyttää. Realiteetit ovat kuitenkin sellaiset, että hyvin usein (ohjelmistoja tehdessä) koodaaja/suunnittelija joutuu myös tekemään käyttöliittymään, erillisiin suunnittelijoihin ei ole varaa. Oleellista on myös tehdä sellaisia käyttöliittymiä, mihin ihmiset ovat jo tottuneet, eikä yrittääkään mitään liian fiksua. - Anna
laskentatieteiden maisteri kirjoitti:
koskas kauppakorkeassa on alettu moista hypetystä opettaa?
www.uwasa.fi
Eli siis opiskelen kauppatieteiden maisteriksi Vaasan yliopiston teknillisessä tiedekunnassa. Poikkitieteellisyyttä, kuulemma =)
Ja melko useassa kauppa/taloustieteellisessä opiskellaan tietojärjestelmätieteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553723- 312134
- 402034
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171711Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401522Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 791423
- 1371154
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221113