totuus läh. miesten hyllytyksestä

aihalainen

Jotta kaikenlaiset valeet siitä, että miehet olisivat itse pyytäneet jäädä pois lähetysmatkoilta loppuisivat, niin kerron mitä TL itse minulle kertoi.

Kahdelle (SS ja HP) kerrottiin, että jos ette taivuta itseänne lapin neuvojen alle (sakramenttikysymyksissä), niin ette ole mukana kevät- ja talvilähetyksissä. Sama sääntö koskee muitakin lähetysmiehiä. Tällöin myös TL ilmoitti kantansa asiaan.

Kannattaa soittaa asianosaisille itselleen, jos epäilee minun kertomaani. Tietenkin voidaan spekuloida, että itse pyysivät "lepovuoroa" sillä, etteivät halunneet taipua. Taipuminen olisi kuitenkin sotinut heidän omiatuntojaan vastaan. Haluatko sinä tehdä omaatuntoasi vastaan tai pakottaa muita tekemään niin?

70

1428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • setänukkuu

      Sitten mä heräsin ja pääsin kissan ulos.

      • raamatusta_vähän

        Ps.12:2. Auta, Herra; sillä pyhät ovat vähentyneet, ja uskolliset ovat harvat ihmisten lasten seassa.
        3. Jokainen puhuu lähimmäisensä kanssa valhetta: he liehakoitsevat ja opettavat eripuraisuutta sydämistä.
        4. Katkokoon Herra kaikki ulkokullaiset huulet ja ylpeästi puhuvaiset kielet,
        5. Jotka sanovat: meidän kielemme pitää voittaman, meidän tulee puhua: kuka meidän herramme on?
        6. Että köyhät hävitetään ja vaivaiset huokaavat, niin minä nyt nousen, sanoo Herra: minä saatan avun, että rohkeasti pitää opetettaman.
        7. Herran puheet ovat kirkkaat, niin kuin selitetty hopea saviastioissa, seitsemän kertaa koeteltu.
        8. Sinä Herra, kätke ne, ja varjele meitä tästä suvusta iankaikkisesti.
        9. Sillä joka paikka on jumalattomia täynnä, koska huonot ihmisten lasten seassa korotetaan.

        2. Moseksen Kirja 23
        1. Ei sinun pidä uskoman valheita; ettäs auttaisit jumalatointa, ja tulisit vääräksi todistajaksi.
        2. Ei sinun pidä joukkoa seuraaman pahuuteen, eikä myös vastaaman oikeuden edessä niin että sinä poikkeat joukon jälkeen pois oikeutta vääntämään.

        San.6:19. Väärä todistaja, joka valheita tuottaa, ja se, joka saattaa riidan veljesten välille.

        Ilm.22:13. Minä olen A ja O, alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen.
        14. Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
        15. Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekijät ja murhaajat, ja epäjumalan palvelijat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
        16. Minä Jeesus lähetin minun enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Davidin juuri ja suku, se kirkas kointahti.
        17. Ja henki ja morsian sanovat: tule. Ja joka kuulee, se sanokaan: tule. Joka janoaa, se tulkoon, ja joka tahtoo, se ottakaa elämän vettä lahjaksi.


    • Taivaaseenkäymatkamme

      Ovat kasvaneet suuriksi. Eivät omaa lapsen mieltä ja nöyryyttä. Ovat tai ovat olleet yrittäjiä ja yrittäjän peri synti on että kukaan ei määrää minua !!

      Jumala armahtakoon näitä veljiä.

      Järki kun pääsee valtaan se pimentää yksinkertaisen elävän lapsen uskon. Uskon asia on uskoa , ei tietää ja nähdä...

      Älä sinä Ihalainen tee myyrän työtä. Voi maailmaa pahennuksen tähden sillä pahennukset kumminkin tulevat !!

      Mitä Tuomakselle sanottiin kun oli nähnyt arvet ?

      • justiinsajetsulleen

        Tuosta nöyryydestä: pitääkö totella niin sokeasti, että hypätään vaikka kaivoon jos niin lappalaiset näkee viisaudessaan tehdä. Koko härdellin ydin on siinä, että tiettyjen miehien lijauksia totellaan sokeasti. Tämähän on kuin Pohjois-Koreassa, jossa kaikki viisaus on Johtajalla. Niskuroivat laitetaan sivuun tosin pistoolilla.


    • aihalainen

      Vastaan vain kerran: Soittakaa itse l-miehille ja selvittäkää totuus. Minun tapani se on ollut tähän asti ja on jatkossakin. Tänne on turha vastailla minulle aiheesta mitään, en aio lukea kommentteja täältä enempää.

      • purtsi2

        Hyllytys ja erottaminen on kaksi eri asiaa. Ensin puhutaan erottamisesta ja sitten hyllyttämisestä. Jos itse menee hyllylle, niin ei se ole edes hyllyttämistä.


    • EpäTietoinenErkki

      Mihinkä raamatun kohtaan nämä kyseiset veljet vetosivat omantuntonsa velvoitteen perustuvansa. Tätä haluan nöyrimmin kysyä. Kirkon papit ja heiltä neuvoa hakevat ovat perustaneet kantansa kirkko järjestykseen, kirkkolakiin ja kirkon sisällä toimivaan herätysliike nimeen. Mahtaako heillä olla jokin korkeampi ja arvokkaampi vakaumus kuin muilla jäsenillä, jotka perustavat uskonsa vapahtajan ja apostoliseen totuuteen jonka raamattu on meille ilmoittanut.

      • Ulkopm

        Näin ulkopuolisena tässä vain tuumin, että onhan siinä eroa onko kirkon sisäinen herätysliike vai joku vapaa kirkollinen uskonnollinen liike. Jos katsot vaikka rauhanside.fi -nettisivuja, niin siellä sanotaan näin:
        "Esikoislestadiolaisuus on evankelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike." Ymmärrän aivan hyvin niitä, joiden mielestä omat sakramentit tarkoittavat myös selkeää muutosta herätysliikkeen historian alkuajoista vallinneeseen määrittelyyn, eivätkä ole valmiita tähän perustavaa laatua olevaan muutokseen.


      • teuta01

        "erkille"
        .
        Ei tässä riitä muutaman sanan viesti ,sinun kirjoituksen vastaukseen .
        Mutta lue viestejä 6.7-2014 lähtien,ehkä sieltä löytyisi. Joku kulta jyvä.
        Ja jo jonkin verran aikaisemminkin , Ehkä RB, ja EH ;OS; jälkeen n 18-19 v.
        .
        Sanon vain että isämme ja isoisämme ja isoisoisämme Olivat melko
        Fiksuja kun tekivät kirkon kanssa sopimiksia niitä ei ole mahdollisuus
        tosta vain kävellä yli (Lahkoutuminen ) ja monet muut sellaiset asiat .
        .
        Tässä on näkyvissä että LV:t ei tienneet Suomen olosuhteita , mutta jos
        nyt saavat sen selville näin ,Ehkä on liian kova hinta ,,Montako sielua siinä
        menee se on arviota paha tehdä koska ,todellista ei rtiedä kuin Jeesus.
        .
        Loppiainen paljasti kyllä tosi paljon Ehkä meillä on kaksi poppoota ,en tiä
        mutta molemmissa ei ainakaan ole kuin 7000/7000 Jyvää .


      • Tästätäkötästä

        Nyt näyttääkin siltä, että kirkon sisällä on mahdoton toimia, lähinnä kirkon itsensä kokemien muutoste seurauksena. Kaikkihan me sen tiedämme mitä nuo muutokset ovat olleet paitsi ne jotka pitävät kirkon kivijalasta kiinni kynsin ja hampain. Kirkko itse asettaa paineita jopa omille työntekijöilleen, jotka haluavat pitää kiinni raamatullisesta totuudesta ja omantunnon vaatimuksestansa.


      • Mietivähänsyvemmin
        teuta01 kirjoitti:

        "erkille"
        .
        Ei tässä riitä muutaman sanan viesti ,sinun kirjoituksen vastaukseen .
        Mutta lue viestejä 6.7-2014 lähtien,ehkä sieltä löytyisi. Joku kulta jyvä.
        Ja jo jonkin verran aikaisemminkin , Ehkä RB, ja EH ;OS; jälkeen n 18-19 v.
        .
        Sanon vain että isämme ja isoisämme ja isoisoisämme Olivat melko
        Fiksuja kun tekivät kirkon kanssa sopimiksia niitä ei ole mahdollisuus
        tosta vain kävellä yli (Lahkoutuminen ) ja monet muut sellaiset asiat .
        .
        Tässä on näkyvissä että LV:t ei tienneet Suomen olosuhteita , mutta jos
        nyt saavat sen selville näin ,Ehkä on liian kova hinta ,,Montako sielua siinä
        menee se on arviota paha tehdä koska ,todellista ei rtiedä kuin Jeesus.
        .
        Loppiainen paljasti kyllä tosi paljon Ehkä meillä on kaksi poppoota ,en tiä
        mutta molemmissa ei ainakaan ole kuin 7000/7000 Jyvää .

        Maantiessä on kaksi kaistaa, jotka auraavat vain toista kaistaa eivät menesty!


      • tiedätkösmatkamiesmaan

        "Ehkä meillä on kaksi poppoota ,en tiä

        mutta molemmissa ei ainakaan ole kuin 7000/7000 Jyvää ."

        Korjataan hieman; 13000/1000


      • KirkkoSeEronHaluaa
        Ulkopm kirjoitti:

        Näin ulkopuolisena tässä vain tuumin, että onhan siinä eroa onko kirkon sisäinen herätysliike vai joku vapaa kirkollinen uskonnollinen liike. Jos katsot vaikka rauhanside.fi -nettisivuja, niin siellä sanotaan näin:
        "Esikoislestadiolaisuus on evankelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike." Ymmärrän aivan hyvin niitä, joiden mielestä omat sakramentit tarkoittavat myös selkeää muutosta herätysliikkeen historian alkuajoista vallinneeseen määrittelyyn, eivätkä ole valmiita tähän perustavaa laatua olevaan muutokseen.

        Tätä määrittelyä ei tiedetä herätysliikkeen olevan itse poistamassa, vaan kirkon puolelta on tulleet sanktion luontoisia uhkauksia yhteyksien katkausuun, mikäli toimitaan toisin, kuin mitä valtion kirkko viisaudessaan haluaan.


      • teuta01
        tiedätkösmatkamiesmaan kirjoitti:

        "Ehkä meillä on kaksi poppoota ,en tiä

        mutta molemmissa ei ainakaan ole kuin 7000/7000 Jyvää ."

        Korjataan hieman; 13000/1000

        Sinä joka kirjoitat 13.000/1000 et ole mitään tietämässä meitä nimen kirjottajia
        on 1605 , eikä kukaan sellainen joka on tarkka ole meistäkään korjoittanut mutta
        1605 x4.6 lasta ,se tarkoittaa että meillä on joskus 7383 jäsentä .
        .
        Ja se tarkoittaa että sinun arviosi meni pahasti hakoon. mieti ..
        Siis se jonka heitin ,on lähempänä kuin omasi..


      • teuta01
        Tästätäkötästä kirjoitti:

        Nyt näyttääkin siltä, että kirkon sisällä on mahdoton toimia, lähinnä kirkon itsensä kokemien muutoste seurauksena. Kaikkihan me sen tiedämme mitä nuo muutokset ovat olleet paitsi ne jotka pitävät kirkon kivijalasta kiinni kynsin ja hampain. Kirkko itse asettaa paineita jopa omille työntekijöilleen, jotka haluavat pitää kiinni raamatullisesta totuudesta ja omantunnon vaatimuksestansa.

        Kuitenkin näyttää että Es/Lestoilta on enemmän sääntöjä ja määräyksiä .
        Miksi et puhu niistä milloinkaan , kirkko on sinusta viallinen ,vaikka kirkko
        on kiveä ja puuta ,mieti mitä pahaa se on tehnyt.
        .
        Kun kirkossa olevat henkilöt ,tekevät Syntiä ja virheitä. olisi aina
        muistettava kuinka hoidetaan niitä asioita siis syntiä ja pahaa .
        .
        No siinä olet oikessa ,että näyttää , se on epäilyksen siemen ja ei
        missään tapauksessa syy. Jos ei anneta selville miksi tai minkätähen .
        selitkö miksi kierästi haluat sepustaa kirkon asioita , luulen että et sinäkään
        ole käynyt kuin 2-3 kertaa vuodessa ,kuitenkin on jäänyt selvästi tekemättä.
        .
        Ev-Luterilaisen kirkon hyväksi yhtään mitään joka olisi parantanut tilannetta
        Meillä on 2700 Miespappia Suomessa 1 Arkki piispa ,1 nais piispa ja 8 muuta
        piispaa ,,, kirkolliskokouksessa =125 jäsentä siellä tehdään kaikki tärkeät pää- tökset ja äänestykset Ja siihen kuuluu vielä ainakin 12 maallikkoa ..
        .
        Jospa nyt lasketaan 12 10 103 papia valitaan noista 2700 /joita 103 otetaan
        kirkolliskokoukseen . siis n.4 %, Saa äänensä kuuluviin ,ja milloin Kokous
        on kerran viidessä vuodessa. ja se olisi sopiva suhde Kristillisyydessäkin.
        .
        Seuraavasti toimikunta : jossa olisi ,10 lähetys saarnaajaa 15 paikallis saarnaajaa
        ja 35 Seurakunta laista . yht. 60. Päätökset ei olisi enää saarnaaja valtaisia mutta
        ne olisi lähehmpänä oikeita ,kun ei kukaan saisi huutamalla ääniä läpi..


      • Totuuseipalatulessakaan2

        Mihin Raamatun paikkaan vedottiin hyllytyksessä????? SaSi oli kysynyt saarnajainkokouksessa jotenkin näin "olenko saarnannut Jumalan sanan vastaisesti" Johon koko saarnaajajoukko on vastannut YKSIMIELISESTI , että "et ole saarnannut Jumalan sanaa vastaan" Siis hän on saarnannut oikein Jumalan sanaa , kuten HP jaTL myös ovat saarnanneet oikein. SIIS LAPINLUOTTAMUS OLI PÄÄSYY. Jumalaan ja ainoastaan Jumalaan meidän tulee luottaa, se on kestävä perusta joka kestää elämässä ja kuolemassa. Muuta perustusta EI OLE eikä tule olemaan. Haloo, miettikäähän vähän, eikä aika vähän!!!!?????


      • Häkeltynyt

        Näin on kuin sanot. Olen itse keskustellut kyseisen henkilön kanssa.

        Lapin luottamus on syntikysymys. Neuvot ovat muuttuneet ehdottomiksi käskyiksi.


      • dqsasd
        teuta01 kirjoitti:

        Sinä joka kirjoitat 13.000/1000 et ole mitään tietämässä meitä nimen kirjottajia
        on 1605 , eikä kukaan sellainen joka on tarkka ole meistäkään korjoittanut mutta
        1605 x4.6 lasta ,se tarkoittaa että meillä on joskus 7383 jäsentä .
        .
        Ja se tarkoittaa että sinun arviosi meni pahasti hakoon. mieti ..
        Siis se jonka heitin ,on lähempänä kuin omasi..

        Kenenkähän arvio tässä sitten menikään enemmän pieleen ? "Meillä on joskus" ei taida olla ihan merkityksellistä juuri nyt :D :D :D


      • Leipurihiiva
        teuta01 kirjoitti:

        Sinä joka kirjoitat 13.000/1000 et ole mitään tietämässä meitä nimen kirjottajia
        on 1605 , eikä kukaan sellainen joka on tarkka ole meistäkään korjoittanut mutta
        1605 x4.6 lasta ,se tarkoittaa että meillä on joskus 7383 jäsentä .
        .
        Ja se tarkoittaa että sinun arviosi meni pahasti hakoon. mieti ..
        Siis se jonka heitin ,on lähempänä kuin omasi..

        Silloin kun nämä jyvät jauhetaan jauhoksi, niin minun jyvä sinun jyvä ja veljen jyvä ja kaikkien jyvät sekoitetaan yhdeksi jauhoksi. Näistä yhteen liitetyistä jauhoista leivotaan kaunis leipä. Tämä leipä paistetaan koettelemuksen tulella uskolla ja rakkaudella kypsäksi leiväksi. Sinun jauhosta ja minun jauhosta ja muiden jauhosta on tullut yhteinen leipä. Näin pitäisi olla että tällä ruokitaan kaikkia yhteisillä leivällä joka vahvistaa kaikkia, näin pitäisi toimia kristillinen rakkaus että tällä vahvistetaan kaikkia. Samoin teki Jeesus ruokkiessaan 5000 miestä viidellä leivällä ja kadella kalalla. Onko nyt näin täällä revitään ja lyödään kun pitäisi olla veljelle avuksi ja tueksi.


      • RavinneRikas
        Leipurihiiva kirjoitti:

        Silloin kun nämä jyvät jauhetaan jauhoksi, niin minun jyvä sinun jyvä ja veljen jyvä ja kaikkien jyvät sekoitetaan yhdeksi jauhoksi. Näistä yhteen liitetyistä jauhoista leivotaan kaunis leipä. Tämä leipä paistetaan koettelemuksen tulella uskolla ja rakkaudella kypsäksi leiväksi. Sinun jauhosta ja minun jauhosta ja muiden jauhosta on tullut yhteinen leipä. Näin pitäisi olla että tällä ruokitaan kaikkia yhteisillä leivällä joka vahvistaa kaikkia, näin pitäisi toimia kristillinen rakkaus että tällä vahvistetaan kaikkia. Samoin teki Jeesus ruokkiessaan 5000 miestä viidellä leivällä ja kadella kalalla. Onko nyt näin täällä revitään ja lyödään kun pitäisi olla veljelle avuksi ja tueksi.

        Ei täällä näin syvällisiä ymmäretä, täällä täytyy vain arvostella ja tuomita.
        Pilkkaaminkin menee täysillä näille veijareille, mutta totuutta täällä kartetaan.


    • hyllyttäjä

      Totuus on että noissa hyllyissä joihin heidät on hylllytetty pitäisi olla ovet
      jokin yksityisyys pitää olla

      • vl-mies

        Sitten ne olis kaappeja...


    • Näin

      Sanoisin kyllä ,että hyllyttäjät ovat itse itsensä hyllyttänyt.

      • Totuuseipalatulessakaan3

        Laitettiin vain homma näyttämään siltä, että itse ovat hyllyttäneet. Pääarkkitehti saarnaa usein , se mieli, se mieli. Jumala näkee, mitä tuo kieroilun takana on. Todella mikä kiero mieli siellä johtaa hyllyttäjiä, he saavat aikanaan palkkansa. Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa.Oikein tahi väärin, kunhan kokoon käärin, on myös tuon mainitu henkilön mielilauseita. Näin ne toteutuvat.


    • razor15

      Kaksi joukkoa? Suhdeluku on varmaankin lähempänä 4000/12000.

      Kun nämä uudemmat käänteet tulevat julki ja siihen liittyvä salamyhkäinen toimintatapa, niin suhdeluku voi muuttua kohti 6000/6000.

      Tosi surullista, syystä että liikkeen jakaantuminen on hyvin lähellä. Miten hajoavat perheet?

      • Totuuseipalatulessakaan2

        Äänestettäessä lapsilla ei ole äänioikeutta ja heitä on PALJON, joten liikutaan paljon pienimissä lukemissa. Pitäkäähän jalat maassa ja pää kylmänä.


    • teutao1

      Mua niin rupes oikee vitu ttaa kun jotkut vaan heittää läppää ja sakramentti asia menee eteen päin enkä voi mitään prkle

    • Äläpoikakiroo

      Siinä tammisto poja uskon tunnustus.

      • matkamiesmaa

        Ei noista nimimerkeistä tiiä. Tuskin se teu täällä noin rällästää


      • Sähäkkömiäs

        No joskus roppu palaa ite kullakin; ylivitasuoja olis hyvä olla!


      • teuta01

        Jos osaisit tutkia myös asiaa ,osaisit ja tietäisit kuka asialla on ollut .
        Siis ei tammiston akan poika lainkaan ,eikä uskontunnustus, vaan
        kaikkein pahojen alku ja juuri nostan hattua "martkamiesmaa". ja "
        Eix, " he tajusi .


      • mndäkmsd

        trollin uskontunnustus...niit'täällä nyt vilisee


    • äänitakapenkistä

      Taitaa kiroilukin olla vähäisempi synti kuin kristillisyyden hajottaminen vallanhimossa.
      Lukekaa lapinvanhimpien kokouksen julkilausuma Lapinmaalta vuodelta 1895, allekirjoittajina J Raattamaa, J Purnu ym.
      Voiko vilpittömästi kuvitella, että nimien joukossa olisi myös GP ja OM?

      • teuta01

        Ei voi vilpittömästi , koska GP on syntynyt vasta 1939/40.
        jaOM. syntynyt.vasta. :1952. Eli välissä on ollut kymmeniä muita.
        vanhimpia ja heistä tuli vasta 1991/2 vanhimpia. ,niin siksi ,,
        .
        Siis vasta 95/6 vuoden päästä.


    • EiX

      teutao1 ei ole teuta01

    • Omatuntto

      On aina saarnattu että omatuntu ei kelpa ojenusnuoraksi. LLL myös kirjoittaa siitä.
      Jumalan Sanaa, ja että antaa toiset kristityjen arvosta on meillä ojenusnuoraa

      • Totuuseipalatulessakaan

        Kelpaako valehtelu, kieroilu, toisten alatyylinen ylikävely, haukutaan ymmärtämättömiksi ,tiedon pimittäminen, ei anneta puheenvuoroja, alistetaan, väkisin painostetaan. Nämäkö ovat niitä aineksia , jotka kelpaavat ojennusnuoraksi. Työpaikka termein tämä olisi raa`anlaista työpaikka- kiusaamista ja narsistista toimintaa.


    • Talvilähetys on erilainen. Siinä on vain neljä paria. Lapin delegaation jäsenet ottavat itselleen parin ja kiertelevät eri paikoissa. Talvilähetyksessä ei siis ole kaikille paikkoja ihan matemaattisistakaan syistä.

    • alhaisetylennetään

      Nämä uudismieliset on nyt nousseet nyt kaikkein ylimmälle hyllylle,siinä voi pää kolahtaa kattoon.Sitten tulee lujaa alas ja siinä onkin sitten" henki".
      vaaralle alttiina.
      Varotaan nousemasta liian ylös!
      Pysytään alimmalla hyllyllä,siinä missä jalat ulottuu kantapäitä myöden lattiaan.
      Jumala on ylpeitä vastaan,mutta nöyrille antaa armonsa.Näin sanotaan Raamatussa.

    • Kateus on aivan valtavaa näitä nyt hyllytettyjä ja monia paikallissaarnaajia kohtaan.
      Ymmärrän ,että lahjat on monenlaiset mutta SK on aivan väärä henkilö minkäänlaisiin johtotehtäviin tässä herätysliikkeessä.
      PL astui myös aikanaan aivan liian isoihin saappaisiin .
      Uskokaa tai älkää mutta ei mene kauaakaan kun useat sadat harhaan -johdetut sanankuulijat pyörtävät päätöksen Sakramenttien omiin käsiin ottamisesta.

      Nyt jo muutaman päivän jälkeen Joensuun kokousista tilanne on räjähdysmäiseti muuttunut .
      Monet Esikoislestadiolais -kristityt haluaa , että nyt nopeasti yhdistyksen kokous koolle ja palataan vanhaan hyväksi koettuun Sakramentti käytäntöön.
      Ostan mielelläni Mikkelin, Joensuun ,Oulaisten,Jämsän ym. Ehtoollisesineet (Sakraali-esineet) 100% kalliimmalla hinnalla kun olette maksaneet .

      • Häkeltynyt

        Nyt vain kristityt eri paikallisseurakunnista liikkeelle, ja vastustamaan tätä hajottavaa työtä. Kokouksia pystyyn, ja asia nostettava julkisuuteen kaikkien kristittyjen tietoon.

        Mitä te olette tekemässä? Ja mitä hedelmiä tästä seuraa?

        Kaikki voivat nähdä jo nyt tämän työn hedelmät. Tehdään salassa, pakotetaan, luokitellaan ihmisiä, laitetaan saarnaajia sivuun tehtävistä, seurakunta on ratkeamaisillaan, kristityt hämillään ja hyvin monet todella suuressa murheessa ja epätiedon vallassa.

        Herätkää te hajottajat! Ja te kristityt, joita ei vielä ole saatu sidottua ja orjuutettua ihmispelon alle, katsokaa mitä on tapahtumassa. Harkitkaa tarkkaan, mitä lähdette puolustamaan ja mihin lähdette mukaan. Te olette helposti ja nopeasti kaivamassa uskossaan heikoille kuoppaa, johon he kompastuvat ja kaatuvat.


      • Seppohanmie

        Aamen.


    • Totuutta

      Nostetaanpa tämä ylös, kun minulla on se tunne, että joku tai jotkut täällä pyrkivät pistämään uusien ketjujen avaamisella tämän aran aiheen pois ihmisten silmiltä, jotta eivät pääsisi lukemaan:

      "Nyt vain kristityt eri paikallisseurakunnista liikkeelle, ja vastustamaan tätä hajottavaa työtä. Kokouksia pystyyn, ja asia nostettava julkisuuteen kaikkien kristittyjen tietoon.

      Mitä te olette tekemässä? Ja mitä hedelmiä tästä seuraa?

      Kaikki voivat nähdä jo nyt tämän työn hedelmät. Tehdään salassa, pakotetaan, luokitellaan ihmisiä, laitetaan saarnaajia sivuun tehtävistä, seurakunta on ratkeamaisillaan, kristityt hämillään ja hyvin monet todella suuressa murheessa ja epätiedon vallassa.

      Herätkää te hajottajat! Ja te kristityt, joita ei vielä ole saatu sidottua ja orjuutettua ihmispelon alle, katsokaa mitä on tapahtumassa. Harkitkaa tarkkaan, mitä lähdette puolustamaan ja mihin lähdette mukaan. Te olette helposti ja nopeasti kaivamassa uskossaan heikoille kuoppaa, johon he kompastuvat ja kaatuvat."

      • Uppistajoo

        Up Up


      • UPPEE

        Up


      • ouboui

        tässäpä on tosi kuuma aihe päätellen reaktioista ja sabotoinnin heräämisestä. Pikku pioneerit asialla?


      • oljbougpohj

        joo.


      • EEPPU
        UPPEE kirjoitti:

        Up

        Up


    • eucco

      kummallista on, että hyllyttää piti mutta samalla piti valehdella. Ja miksi ihmeessä piti laittaa hyllyttettyjen nimet lähetyskirjeen alle? Ja miksi asiasta ei ole mitenkään tiedotettu? Sitten siunaillaan ja kauhistellaan nettikirjoittelua..tiedotustyhjiön seuraustahan tämä on.

      Touhu on kuin Neuvostoliitossa aivan yksi yhteen. Erehtymättömät johtajat, pakkosyötetty ideologia, luottamuskortilla pelaaminen, kuulustelut ja painostus , salailu ja valehtelu...muistan niin kovin selvästi, miten oikeistopuolueissakin pelattiin esim presidentinvaaleihin lähtiessä luottamuskortilla.Patajuoppokin oli parempi ehdokaskandidaatti kuin suoraselkäinen mutta kremlinluottamusta vailla oleva.

      • teuta01

        Niin touhu ei voi olla kuin NL. koska se loppui jo n. 1990 paikkeilla , mutta muuten kuin Venäjällä , Heillä oli Novgorodilaiset 1020 niin paljon vahvistneet ,että he sai-
        vat niihin aikoihin Viikingit lopettamaan purjehtimiset 1050 menessä , ja se vaikutti
        myös V-Suomeen samalla loppuvasti ,
        .
        Siis kaikki suomenlahdelta =>mustaanmereen Matkaavat Viikingit eivät enää voinu
        tulla , eikä mennä. Kun jostakin syystä 1240 Piispa tilasi 2 Laivalastillista miehiä
        Ruotsista ,Piispa oli Tuomas ,ja oli 2. suomen piispa . Sotaretki ei luonistunut ,vaan
        piispa pääsi muutaman sotilaan saattamana ,Joskus Turkuun , jossa sanoi kaikki virkansa irti Ja lähti Wisbyseen jonne oli tehty Dominikaaninen mies luostari ja
        jossa kuoli 1248 .

        Vastassa oli eräs Nogvorodilainen Ruhtinas ,jonka nimeen liitettiin vielä NEVA.
        He voittivat taistelun mennen tullen , siinä meni 2 Laivaa ja noin 500 miestää.
        Piispa Tuomas marssi Nevalta Turkuun Ja ,ehkä n. 1242/3 Matkusti Wisbyyn.
        kun jäät lähti ..sen jälkeen Asetettiin Piispaksi Gatillus ja kun hänetja kun hän,
        oli 3 piispa ja jatkoi Tuomiokirkon Rakennus puuhia, Kuoli ja , oli haudattu 1286
        Koroisten Kirkkoon .
        .
        4. piispa oli Ruotsalainen Johannes. Ja nitys oli Turun piispa , Hänen aikana tehtiin
        isoin muutos KIVIKIRKKO muuttui sieltä täältä Tiili kirkoksi , ja nyt voitiin sanoa
        että alkuperäisen suunnitelman mukaan ei Kivi kirkko koskaan valmistunut. ,Kivi
        Rakenteitä on kuitenkin niin paljon säilynyt ,että Alkuperäisen tyylin voi selittää.
        Kirkko suunniteltiin nyt jatkossa Tiilestä Ja Mälareenin Laaksossa olevien esikuvien mukaan , myös sen seikan takia että piispa Johannes oli sieltä kotoisin.
        .
        6 . Uusi piispa Munu I
        Suunniteltua Tiilikirkkoa ei rakennettu valmiiksi Toden näköisesti siksi , että Turun Piispanistuimelle Tuli 1290 MANU I .Hänen ajaltaan on säilynyt asia-
        kirjojakin ,,jotka viittää siihen että Kirkkoa kuitenkin Rakenettin 1290 luvulla
        n. 1292. kirjoityti Paavi Nikolaus IV, ane kirjeen , jossa kirkkoa , kutsutaan ensikerran Tuomiokirkoksi , Ja ja kävi ilmi että Neitsyt Marialle Omistettu Kirkkoa
        parhaillaan Rakennetaan,Vuodelta 1296 on kirje uusi paavi Bonifatius VIII, jonka mukan kirkko sai toisenkin Suojelupyhimyksen .P Henrikin .
        .
        Tämä viittaa siihen ,että Henrik -piispan pyhäin jäännökset siirrettiin Nousiaisista Turkuun . ,ehkä osoituksena siitä että uuttä kirkkoa voitiin jo käyttää , ja niin MaunuI Järjesti Vihkiäiset ,1300 ..Kierkko ei valmistunut Kivikirkkona ,eikä Tiilikirkkona, vaan siinä molempia aika paljon Piispa Maunu I piti ilmeisesti
        Rikasta Tiiliarkkitehtuuria ja Basilikamuotoa liian ylellisenä. Että sellanen
        tarina tälläkertaa,


    • joskuspysähtyä

      Olen lueskellut ja tullut siihen tulokseen että Sakari, Heikki, Tuomo, Eino, Arvo ja Pekka ovat antaneet joillekin teille tänne kirjoitteleville ohjeet että tällä tavalla edistää heidän asiaansa, pyrkien mahdollisimman paljon kirjoittamaan pahaa Lapin vanhimmista ja valtaosasta Suomen lähetysmiehiä.
      Ovatko kaikki mainitut, jotka eivät nyt talven ja kevään lähetyksissä mukana ole, yhtä mieltä siitä että tällä tavalla on paras edetä ?

      Olen tavannut kaikki mainitut paitsi Tuomon, jonkin verran heidän kanssaan jutellutkin niin maallisista kuin hengellisistä asioista, en muistaakseni kuitenkaan viimeisten parin vuoden aikana.

      Nimimerkki teuta01 kirjoittaa tänne paljon, onko tekstisi sellaista että voit ylpeänä sen esittää mainituille henkilöille; "Lukekaa, olen teitä puolustanut!" ?

      • LikaisetKädet

        Sinun kannattaisi varmaankin soittaa mainituille tuntemillesi henkilöile ja varmistaa ajatuksesi todenpitävyyden sieltä ennenkuin esität niitä täällä. Olen tavannut kaikki mainitut henkilöt viimeisen kahden vuoden aikana ja olen 100-varma siitä, että tuollaista neuvoa heiltä ei ole tullut.
        Mitä on mainittujen henkilöiden ajama asia oikeasti? Se on kirkastaa Kristusta syntien sovittajana.


      • muumu122

        Joskuspysähtyälle. Sinäkin vastaat sanoistasi.


      • ujhbtfr
        LikaisetKädet kirjoitti:

        Sinun kannattaisi varmaankin soittaa mainituille tuntemillesi henkilöile ja varmistaa ajatuksesi todenpitävyyden sieltä ennenkuin esität niitä täällä. Olen tavannut kaikki mainitut henkilöt viimeisen kahden vuoden aikana ja olen 100-varma siitä, että tuollaista neuvoa heiltä ei ole tullut.
        Mitä on mainittujen henkilöiden ajama asia oikeasti? Se on kirkastaa Kristusta syntien sovittajana.

        Jeesus SOVITTI VAIN syntiin/rikoksiin toisten taholta pakotettujen synnit/rikokset.
        Siis esimerkiksi kun sotilaan esivalta määrää tappamaan vastoin sotilaan omaa tahtoa, NIIN SIITÄ "ÄLÄ TAPA" KÄSKYN RIKKOMISESTA ASETETAAN ESIVALTA VASTUUSEEN, EIKÄ SOTILASTA JOKA TEKI RIKOKSEN ESIVALLAN KÄSKYSTÄ OMAN HENKENSÄ SÄÄSTÄÄKSEEN (sotatuomia istuimen päätösillä on suomalaisiakin tapatettu jos kieltäytyy "vihollisen" tappamisesta, ampumisesta.)

        Ellei noin olisi, niin YMMÄRTÄVÄISEN käsityksen mukaan meidän pitäs uskoa, siis USKOA että Stalinen, Hitlerin, Husseinin jne esivaltojen rikokset olisIvat muka Jumalan tahdon määräämiä! Niin ei ole, EI EDES NOITAROVIOILLA TAPETTUJEN SUOMALAISTENKAAN SUHTEEN.

        Lait ovat voimassa ja uskovaisiakaan ei ole niiden noudattamisista vapautettu!


      • Häkeltynyt

        joskuspysähtyä voi tietenkin itse miettiä, onko aihetta arvioida tilannetta, siis tämän uuden ratkaisun synnyttämiä vaikutuksia. Monet kristityt ovat ihan oikeasti peloissaan, järkyttyneitä ja suuren hämmennyksen vallassa, vaikka sinun on ehkä vaikea sitä käsittää.

        Tietenkin jos näkee kritiikin Lapin vanhempia kohtaan pahan puhumisena, voi torjua kaiken, myös esiinnostetut epäkohdat, joiden kristillisen opin vastaisuus on voitu osoittaa.

        Ja jos sinulla on jotain annettavaa itse asian ratkaisemiseksi, niin ole hyvä ja kirjoita tänne hyvä puolustuspuhe sen asian puolesta, joka nyt on polkaistu liikkeelle. Perustele vanhinten kanta, jos asia kerta kestää päivänvalon ja on ihan oikea ja moitteeton. Areena on vapaa, ja uskon että kristityt kuuntelevat asiaperusteita, jotka lähtevät Raamatusta tai luterilaisesta uskon perinteestämme.

        Kyllä teidän on vain nyt huomattava se itsekin, kuinka hataralla pohjalla teidän puolellanne usko tähän asiaan lepää. Eihän sieltä tule muuta kuin viittauksia Irja-piispan syliin menemisestä ja muuta ohipuhumista, kuten nyt tämä sinun kirjoituksesi oli. Millä tavalla se valaisi kyseessä olevaa asiaa? Mieti nyt itse.

        Tähän asti tilanne on vain ollut se, ettei mitään hyväksyttyjä ja kestäviä perusteita ole näytetty toteen. Ja miten sellaisen tahon kanssa voi neuvotella, joka lähtökohtaisesti pitää perusteluiden vaatimista tai kestämättömien perusteiden kritisoimista pahantahtoisuutena tai itsensä korottamisena ym? Miten ylipäätään sellaiseen voi edes luottaa tai hänen puoleensa kääntyä? Vastauksia ei anneta, vaikka Raamattu kehottaa olemaan valmis vastaamaan jokaiselle, joka kysyy uskomme perusteita.


      • Katsominuunpienehen

        Tosiasiat, mitä on tapahtunut.
        Hyllyttäjien on katsottava totuutta silmiin ja myönnettävä ja tunnustettava tosiasiat, mitä on tapahtunut ja minkä hengen vaikutuksesta ne ovat tapahtuneet Hedelmät ovat jo näkymässä. Tätäkö se ihmisten lupaama siunaus on. He ovat sakramenttiasiassa ja siihen liittyvissä asioissa salanneet , juonineet, ylikävelleet, pakottaneet, uhkailleet, aliarvioineet, miten on lakien kunnioitus, esimerkki muille, toisten seläntakana touhunneet ilman valtuuksia, puhuneet toisten suulla ilman valtuuksia (yksimielisyys, vaikka ei ole kysytty edes mielipidettä), irroittaneet ev.lut.seurakuntayhteyden kysymättä mitään seurakuntalaisilta ,päätöksiä ei ole tehty, on toimittu luvattomasti ilman päätöksiä, laittomia päätöksiä ja selkään "puukottaneet", ei haluta keskustella, tai sitten järjestetään keskustelutilaisuuksia, kun he ovat jo luvattomasti päättäneet asiat, vähän kuin valmiiksi naurettu ohjelma. Kunhan saavat sanoa, on järjestetty keskustelutilaisuuksia. Lähetyksen ehdoksikin oli ovela juoni viritetty, johon eivät kyseiset veljet onneksi suostunee(saavat separatistit sanoa, itse eivät lähteneet lähetysmatkalle, kuinka kavalaa.)Niitä, jotka haluavat edelleen toimia vanhan käytönnön mukaan, eli käydä kirkossa ehtoollisella, on alettu haukkua erilaisin kääntein, vuorille eksyneiksi, hajottajiksi(vaikka itse ovat taitamattomalla , tökeröllä työskentelyllään , huonolla johtamisella, vallan väärinkäytöllä saaneet hajannuksen aikaan) "Puhtaita pulmusia", ....vai onko!! Jumala näkee mielet, se mieli, se mieli, näitä ei Häneltä piilotella, vaikka kuinka kauniiseen ja viekkaaseen kääreseen asiat paketoitaisiin.. Naskali pistää repusta!!!!!
        Voi, voi, pahentajaa, jonka kautta pahennus tulee...jne.

        Kirjoitan ilman kenenkään painostusta.

        Jokainen saa itse päättää näiden tosiasioiden äärellä, miten kauniisti haluaa ajatella. Separatisteilta ei tule ymmärtämystä, aletaan vaan nyt sitten, kun kaikki on, miten on, säälissä kiereskellä, heitä vainotaan, ne (hyllytetyt) itse läksivät pois, puhdistus on alkanut, kirkko tekee sitä ja tätä. Haloo, ottakaa VASTUU tekosistanne. Mustasta ei tule valkoista tekemälläkään.

        P:S:

        Varmaanne separatistit ja lapin miehet ovat masinoineet nuo törkeä ivaamiset ja valehtelukirjoitukset tänne palstoille, vai mitä ajattelet. Voisi "joskuspysätyä" ajattelemaan.


      • Eijaksaisituota

        Sinun kannattaisi

        a) päivittää tietosi
        b) tilata lääkäri
        c) ostaa menolippu Joensuuhun tai lapinmaalle


      • eucco

        Joskuspysähtyä...onko ilmaisu pysähtyneisyyden aika tuttu?? Itänaapurissa oli tuonnimisellä aikakaudella pysähdytty yhden totuuden ja pakkoluottamuksen ideologian orjuuden alle. Samaa odotettiin suomalaisilta, joista monet olivatkin kiitettävästi rähmällään Kremlin totuuden äärellä . Suomalaisten asioista päätettäessä paras suositus oli Kremlin luottamus. Ideologian mukainen historiankirjoitus antoi kunnian Suomen itsenäistymisestä Leninille, joka luotti suomalaisten omatoimisesti liittyvän samaan suureen sosialistiseen perheeseen kuin emämaa. Aiheesta tehtiin Suomessa luottamusmielisten toimesta jopa elokuva nimeltä Luottamus! Olisikohan historiassa jotakin opittavaa


    • Nix

      Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.

    • äänitakapenkistä

      Olisi kiva tietää keiltä LV:lta kysyttiin ohjetta hyllyttää suomalaisia saarnaajia ja ketkä olivat ohjeen kysyjät?
      Kysyttiinkö LL:lta, joka on vanhin, vai GP:ltä ja OM:ltä ?
      Syntyikö kysymisen tarve loppiaisena vai oliko annettu vastaus jo ennen saarnaajien kokousta?
      Olematta mitenkään " kirkollinen" onko nyt tehty päätös samankaltainen kuin Suomen saarnaajien päätös esim. vuonna 2003 tai Lapinvanhimpien vuonna 1895 allekirjoittajina Raattamaa, Purnu jne.?
      Kirkkohan ei ole tunnuskirjoja muuttanut, joten muuttaako EL nyt uskonsa perusteita? Onko PH nyt antanut aikaisemmasta poikkeavan ilmoituksen Ruotsissa vai onko sittenkin kysymys ihmisopista?

      • teuta01

        Luin jostakin Tutkimuksen ,PH: ei anna mitään mitään ohjeita toistaiseksi.
        Siis kyllä ne kysymykset on tehty gp ,om .
        totta kai tarpeita syntyi ,ja saatettiin vain sanoa
        minusta hyvin lähellä 2003 päätöstä.
        EL. tulisi olla linjaa tarkentava , Koska Seurakunta oppi on väärä.
        Ainoa missä ovat edistyneet ,on Ihmis oppi ,siitä on nytkin kysymys.
        Raattamaa ,Purnu alle kirjoitetu on lähes tulkoon saman moinen .


    • Aboriginaali
      • teuta01

        Niin tässä näkyy vain sellainen asia kokonaisuus jossa on pudotettu Raamattu pois
        Raamatussa on vahvasti miehen Oikeus mukana alusta asti . ja oikeesti ei ole nainen
        lainkaan mukana siihen kasvuun, Ei ainakaan Aadamista =>Kristukseen , .
        .
        Siin' on 62 polvea ,eikä kenellläkään naisella ollut saarna oikeustta eikä Uhrijumalan palvelua eikä muutakaan sellaista.
        .
        Joissain uudessa painoksessa on sivuttu ,esim. Mirjamin ,Mooseksen siskoa ,Tai
        hannah joka oli ollut 70 vuotta temppelissä , Näistä on käytetty sellaisia nimi jotka
        jotka olisi muka ollut Nais prfeetta , tai silleen , Agricla Raamatussaan kumoaa kummatkin , Ei ole kuin prfedissa käytetty nimitys.
        .
        Siis he oli Kunpikin VT:n aikaisia Mirjamilla oli virren sepitys kyky ,ja hyvä Ääni ,
        hannalla oli Miehensä kuoleman jälkeen vain Rukous ja Paasto ,ja kun ne ei juut-
        laisuuden vuoksi menneet tasaan hän oli jatkanut ,jatkanut, sieltä asti hän oli
        ollut 14 vuotiaana naimissa hetken aikaa ,kun hänen miehensä oli kuollut ,ja
        niihin aikoihin Kun simeon piti Jeesusta sylissään Täm 84 vuotia mummo tuli
        tehtävistään ja sanoi muutaman sanan jotka oli 70 vuoden aikana kuullut tästä .

        . poika lapsesta , siinä hän ensikerran havahtuu , minulla on koti jossa en ole käynyt 70 vuoteen , ja saattoi tulla muitakin asioita mieleen , koska hänestä kerrotaan että hän lähti kotiinsa . Ei kerrota montako ajast aikaa vielä eli
        eikä sitä palasiko.
        .
        Temppeliin . Vai jäikö eläkkeelle kotiin ,no anteeksi nyt ei silloin ollut mitään eläkettä tietenkään ,ainakaan tavallisilla , ehkä Kuningas ,ja jotkut isot virka
        miehet sai jonkinmoiset elanto rahat, .
        .
        Ehkä keskiajalla Euroopassa eläke alkoi yleistyä , Suurin syy kai oli että miehet
        kuin naisetkin kuoli siin 60- 65 ikä vuottaan Kuten ,Martti Luther.-63 PM-63
        ja monet muut.
        .
        Suomessa aloitettiin n.1800. tiedettiin että Papit , Lääkärit . Opettajat saivat
        ensin eläkkeensä Ja tietenkin Hallintusvirkamieistä , Ja Linnan herrat saivat.
        Turun tuomiokirkon piispa jostakin 1251 asti , kun Piispa tuomas oli menneyt Wispyyn ja kuollut siellä 1248 .


    • äänitakapenkistä

      Kevään lähetysmiesten listaa katsoessa kiinnittää huomiota, että myös MA: n nimi puuttuu.

      • hfejmxjdiesm

        MA? Ei ole sellaista lähetysmiestä ollut vuosiin?


      • niimpäniinon

        saattojoukkoa


      • äänitakapenkistä
        hfejmxjdiesm kirjoitti:

        MA? Ei ole sellaista lähetysmiestä ollut vuosiin?

        On tehnyt lähetysmatkoja, mutta onko hyllytetty jo aikaisemmin hiljaisuudessa kun ei ole hyväksynyt GP:n ja OM:n määräyksiä?
        Hyllytettyjä näyttää olevan enemmänkin. Ja hyllytysmestareina aina samat nimet.


      • Ainakin_kuusi_siis
        äänitakapenkistä kirjoitti:

        On tehnyt lähetysmatkoja, mutta onko hyllytetty jo aikaisemmin hiljaisuudessa kun ei ole hyväksynyt GP:n ja OM:n määräyksiä?
        Hyllytettyjä näyttää olevan enemmänkin. Ja hyllytysmestareina aina samat nimet.

        On ne sellaisia mestareita ettei paremmasta väliä. Niin kovia mestaroimaan, että välillä tulee mestaroitua sellaista, jota jälkeenpäin joutuvat vielä katumaan. Sääliksikin käy välillä.


      • teuta01

        MA. onjo monta vuotta sitten tehnyt hiljaisen Lähetys mies ,,oman hyllytyksen .
        Ja on poikotinut oman kylän saarnaajana oloa samoin , hän on ilmoittanut että
        LV:t on syynä Lähetys mies käytäntöön ..Ja oman kylän ämmät on syynä kun ei voi puhua nätistikään seurakunnalle (niitä on ainakin 3 Naista ,ja ne on siskoja.


      • teuta01
        teuta01 kirjoitti:

        MA. onjo monta vuotta sitten tehnyt hiljaisen Lähetys mies ,,oman hyllytyksen .
        Ja on poikotinut oman kylän saarnaajana oloa samoin , hän on ilmoittanut että
        LV:t on syynä Lähetys mies käytäntöön ..Ja oman kylän ämmät on syynä kun ei voi puhua nätistikään seurakunnalle (niitä on ainakin 3 Naista ,ja ne on siskoja.

        Tuon ämmät laitin itse ,syyttäkää minua..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1956
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      241
      1594
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      904
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      835
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      771
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      724
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe