Rakennamme OK taloa kattoa noin 300n/2 loiva pulpettikatto Kuopion alueelle..
Onko kokemusta millainen on Ruukin Classic? Toiset kertoo että se vuotaa kun sen lukkokorkeus on matalampi kuin konesaumakaton?
Millaisia hintoja urakoitsijat pyytää tuollaisista katoista?
Onko suositeltavaa urakoitsijaa tuollaiseen?
Miten läpiviennit? Onko niiden sijoittelulla vaikutusta kattoasiaan?
Kiitos,
Ruukin calssic vai konesaumakatto
15
7199
Vastaukset
- BauHerr
Lukkosaumakate on enempi pelkkä koriste. Se ei varsinaisesti pidä vettä, vaan vaatii aluskatteen.
Konesaumakatto kestää hoidettuna "satoja vuosia".
Katon rakenteen valinta on helppoa, kun tietää katon kaltevuuden.
Kaltevuus kertoo sen tarvitaanko aluskate, yms.
Kaltevuus vaikuttaa hintaan niin oleellisesti, ettei tähän kysymykseen voi vastata.
Pelkkä pelltikatto ilman läpivientitötteröitä ja aluskatteita maksaa noin 12.000 euroa - 5.000. Se halvin jättää sitten verot maksamatta. - wertvee
"""""Lukkosaumakate on enempi pelkkä koriste. Se ei varsinaisesti pidä vettä, vaan vaatii aluskatteen.
Kaltevuus kertoo sen tarvitaanko aluskate, yms.
Pelkkä pelltikatto ilman läpivientitötteröitä ja aluskatteita""""""
Ylläoleva täyttä potaskaa, kaikkiin kattoihin laitetaan aluskate, jo rakennusmääräystenkin mukaan.
Eikä lukkosaumakate vettä vuoda, ei pisaraakaan.- BauHerr
No jaa, minä olen kattoja tehnyt ja teettänyt. Konesaumapeltikatto ei nykyisen käsityksen mukaan vaadi -tietyin edellytyksin - aluskatetta.
Lukkosaumakaton saumat eivät pidä vettä. Asian voi todeta teettämällä po. kattotyypin tai uskomalla alalla toimivia. Edellinen maksaa rahaa, kun taas jälkimmäinen tapa on ilmainen. Tavan voi valita vapaasti.
Tuossa on muiden kirjoittamaa: "Muita kattotyyppejä ovat lukkosaumakate ja profiilikate. Lukkosaumakatteesta käytetään myös nimitystä Classic-katto. Se muistuttaa ulkonäöltään konesaumakatetta. Konesauma- ja lukkosaumakatteen suurin ero on se, että lukkosaumakatteessa rivi- ja läpivientien saumoja ei suljeta kaksinkertaisin tiivistetyin saumoin. Näin ollen saumoista ei tule täysin vesitiiviitä, joten lukkosaumakate vaatii alleen aluskatteen."
Se, miten minä katot perfektionistina teen/teetän, onkin sitten kokonaan toinen juttu.
- retroreiska
""Lukkosaumakate on enempi pelkkä koriste. Se ei varsinaisesti pidä vettä, vaan vaatii aluskatteen.
Konesaumakatto kestää hoidettuna "satoja vuosia".
Katon rakenteen valinta on helppoa, kun tietää katon kaltevuuden.
Kaltevuus kertoo sen tarvitaanko aluskate, yms.""
Taas on joku nettitaivaan ammattilainen päässyt lomalle ja kertoo satuja!!
Ainoa asia joka on edes lähelle asiaa on tuo konesaumakaton kestävyys.
En lähde erittelemään, joku muu sen tekee kuitenkin, mutta älkää uskoko mitään mitä täällä kerrotaan/kirjoitetaan. Harrastajarakentaja ei pysty erottelemaan oikeaa väärästä ja valetta oikean suuntaisesta tiedosta.
Ymmärrän pikkuhiljaa miksi Suomessa tulee vastaan home ym. taloja. Jos rakentajien asiantuntemus on samalla talolla kuin nettisivujen ohjeet opastamiset aloittelijoille niin huhhuh.- BauHerr
"En lähde erittelemään, joku muu sen tekee kuitenkin, mutta älkää uskoko mitään mitä täällä kerrotaan/kirjoitetaan. Harrastajarakentaja ei pysty erottelemaan oikeaa väärästä ja valetta oikean suuntaisesta tiedosta."
Minä olen kyllä aivan oikea rakentaja/rakennuttaja. Kattoja olen tehnyt ja teettänyt aivan riittävästi.
Jos katoista on kiinnostunut, niin minun mielestäni tuo hyvä lähde: http://www.kattoliitto.fi/files/504/Toimivat_Katot_2013_reduced_size_.pdf
- Rakentaja2
Kaltevuus 1:6.
- Niih
Lukkosauma vaatii 1:7 kaltevuuden minimissään, joten konesaumakatto on ainoa vaihtoehto, ilman kaltevuuden muuttamista. Ja vaikka kaltevuutta muutettaisiin, niin en laittaisi lukkosaumakatetta, koska jää/vesi-yhdistelmä on nostanut lukkosaumat auki. Ja noin loivassa katossa on on jääpatoja keväisin takuulla.
- Niih
Perkele, ei pitäisi kirjoittaa kiireessä. Siis meneehän tuohon 1:6 kaltevuuteen lukkosaumakatekin, mutta sauman aukeaminen on mahdollista ja luultavaa.
- BauHerr
Niih kirjoitti:
Perkele, ei pitäisi kirjoittaa kiireessä. Siis meneehän tuohon 1:6 kaltevuuteen lukkosaumakatekin, mutta sauman aukeaminen on mahdollista ja luultavaa.
Niin, siinä se on nakkilan kirkon vaiheilla.
Ei ole rakennusvirhe laittaa Classicia tuohon kaltevuuteen kunnon aluskatteen päälle, vaan itse en laittaisi. Jos tekee itselle, niin ei laita. Jos joku tilaa, niin pienen mutinan jälkeen saattaisin ehkä laittaa (rajatuilla takuuehdoilla, tosin).
Yksi vaihtoehto on vetää bitumikermi aluskatteeksi ja konesaumapelti sen päälle. Siinä ei sateen ropina pahemmin pääse häiritsemään.
- tehnyjateettäny
Mikähän tämä bauherr oikein on...
- BauHerr
En ole Ruukin Classic.
OFF TOPIC
Pysy aiheessa, kiitos.
- alallakauan
Kaikki epäjatkuvat katteen kuitenkin kondensoivat vettä, joten laita hyvä ihminen aluskate alle, tulipa kumpi tahansa. Eipä noilla muuten varmaan niin väliä. Konesauma kestää kauemmin, mutta vaatii jo uudelleenmaalausta jossain kohtaa.
Lyhyesti, jos haluat kattosi kestävän mahdollisesti yli 50 vuotta, laita konesauma.
Jos 40 vuotta riittää, laita lukkosauma.
Katot vaihdetaan lähinnä puutteellisen alusratkaisun vuoksi, ei virheellisen katemateriaalin.- BauHerr
"Kaikki epäjatkuvat katteen kuitenkin kondensoivat vettä, joten laita hyvä ihminen aluskate alle, tulipa kumpi tahansa"
Jostain syystä Kattoliitto katsoo, että 1:3 tai jyrkempi konesaumakatto ei vaadi aluskatetta. Muissa lähteissä on käytetty jopa 1:4.
Minulla on yksi 1:7 katto ilman aluskatetta, ollut yli 50 vuotta, eikä ole ollut kondenssiongelmaa. Katto on hyvin tuulisella paikalla, mikä saattaa selittää kondenssiongelman puuttumista.
Pistäähän tuo vähän miettimään.
- MyyjänVaiOstajanMarkkina
Kumpi tahansa kyseessä niin hintahaarukka on melkoinen eri toimijoiden välillä. Meillekin tarjottiin urakoita hintahaarukassa 13500 - 31000 € tosin hieman eri sisältöisinä. Mutta 1:1 urakoissakin oli helposti 5-6 tonnia eroa eri toimittajien välillä.
- pelliseppä
Älä lukkosaumaa laita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279