Apuraha nuorille elokuvaukseen?

Auttamishaluinen_äiti

Hei!
14-vuotias poikani on kiinnostunut elokuvauksesta. Hän on kavereidensa kanssa kuvannut viime keväästä lähtien kaksi ihan upeeta elokuvaa, joita on kaikki sukulaiset ja ystävät kehuneet paljon. Elokuvia on näytetty sukulaisille ja ystäville ja myyty eteenpäin DVD-levyinä heille pientä hintaa vastaan, ja ehkä aikovat näyttää yhden leffan paikallisella kyläkoululla. Poika sanoo, että niillä olisi paljon kalustoa mitä pitäis päivittää, ja unelmoi apurahasta. Tietäisikö joku, onko nuorille mahdollista hakea pientä alle 1000€ apurahaa elokuvakaluston päivittämiseen?

2

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttamishaluinen_äiti

Kaluston päivittäminen siis auttaa poikia elokuvauksessa ja tekee elokuvista laadukkaampia.

• Kuvaaja3

Valitettavasti sukulaisten kehut ei ole validi syy todeta elokuvia hyviksi niitä näkemättä.. koska varmaan itsekin ymmärrät että joku rahoittaja joka tulee ulkopuolelta, katsoo niitä aivan eri silmällä kuin sukulaiset.. jotka ei ehkä uskalla tai kehtaa antaa rakentavaa kritiikkiä.

Mahdollinen rahoittaja haluaa siis nähdä mitä pojat ovat saaneet aikaan, ennen kun apurahoja edes ajatellaan. Olennaista ei ole elokuvan laatu, vaan sen idea. Laatua saadaan sitten uudella kalustolla ja ammattilaisen opastuksella ohjaamisen ja leikkaamisen saloihin, mutta perusjuttujen pitää olla kohdallaan, eli näyttö siitä että mielikuvitus, kiinnostus ja pitkäjänteisyys on sen kaltaisia että siitä voi tullakin jotain.

1000 euroa on sinällään aika pieni summa ja se sinällään herättää vähän kysymyksiä siitä, että mihin se halutaan käyttää. kaluston päivittämiseen, kyllä.. mutta vähän tarkemmin olisi hyvä listata mitä kalustoa (merkkeineen, malleineen) elokuvantekijät ajattelevat. Näistä voi sitten rahoittaja miettiä onko toive ensikään linjassa minkään kanssa.. ts. onko hankittava kalusto sellaista että se toimii tai jos on, onko se mainitussa hintahaarukassa. Suoraa rahaa saa harvoin, ennemmin niin että jostain voi sitten sopimuksella hakea tavaraa ao.summan arvosta tai jopa asiantuntijoiden valitsemana.

Kolmas merkittävä seikka on hakijan ikä. 14 vuotiaan kohdalla se tarkoittaa sitä että vanhemman on oltava mukana jos jotain rahoituskuvioita tehdään koska vasta 15 vuotias on oikeustoimikelpoinen ja tämänkin iän jälkeen on vanhempien vähintään kirjallinen suostumus oltava. Tässä tapauksessa en usko sen olevan mitenkään ongelma, mutta joskus näitä haetaan ihan teinien itsensä toimesta ja sehän ei onnistu niin.

Rahaa voi koittaa muutamista paikoista, mutta luulempa että hakemukset tulee kariutumaan vielä.. ihan tuon iän vuoksikin. Siksi etupäässä suosittelisin alkuun liittymään johonkin elokuvakerhoon (niitä lienee useimmilla paikkakunnilla) joiden kautta voi lainata parempaakin kalustoa ja saada opastusta sekä tätä mainittua rakentavaakin kritiikkiä.. mutta myös sitä kautta luoda kontakteja alan ihmisiin, verkostoitua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe