omatoimimatkaajat

omallatavalla

Nyt kun tuntuu tälläpalstalla olevan niin että "oikea "matkustustapa olisi omatoimimatka niin kertokaas..
1. Onko muka niin että teidän lennot ei ikinä myöhästele ja palvelu pelaa aina? Tuskin
2. Miksi teitä niin risoo se että toiset haluaa käyttää matkatoimistoa. Tietysti voi kertoa mikä itselle se on parempi. Mut miksi vaivaatte niin paljon päätänne et pitää haukkua toisia?

17

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aasiassa_matkannut

1. Toki lennot joskus myöhästelee, mutta mitä siitä! Ei lentojen myöhästeleminen ole oikeastaan mikään ongelma, koska lentoyhtiöt pitää kyllä huolen asiakkaistaan. Olemme joskus olleet (5h) perheen kanssa lentoyhtiön laskuun majoitettuna hotellissa, kun lentojen kanssa oli pientä ongelmaa. Joskus olisimme saanneet ekstraa muutaman vuorokauden hotellimajoitusta lentoyhtiön laskuun, jos olisimme vaihtaneet lentojamme. Joskus on jatkolento odottanut konettamme.
      Aika vähän näitä pieniä järjestelyjä lentojen suhteen on kuitenkin ollut kokonaisuuteen nähden. Kertaakaan mitään maata kaatavia juttuja ei ole tapahtunut lentojen myöhästymisistä, eikä matkamme ole mitenkään mennyt pilalle. Olemme ottaneet kaiken aina hyvin rauhallisesti ja se on monasti helpottanut myös kanssamatkustajien olotilaa.

2. Minua ei kyllä riso mitenkään, jos joku toinen käyttää matkatoimistoa tai hankkii matkansa minua kalliimmalla ja maksaa turhia "löylyjä" matkoistaan. Joskus kyllä hieman säälittää joidenkin tuttavien, etenkin pienillä eläkkeillä matkaavien vanhempien pariskuntien matkojen kustannukset. Tai sitten jonkun pienipalkkaisen duunarin pitkään säästettyjen matkarahojen hupeneminen järjettömän kalliiseen pakettimatkaan.
      Eihän se minulta ole pois, jos joku suorastaa tyrkyttää rahansa pois, mutta monasti kyllä ihmettelen. Harvemmin alan edes ketään tuttavaa neuvomaan halvan matkailun saloihin, kun useimmille tuntuvat olevan ne ainoat vaihtoehdot matkailuun joku pakettimatka ja siihen tietty matkatoimisto. En ala käännyttämään ketään uskossaan, joten saavat pitää uskonsa myös pakettimatkoihin!

• rauhaa.ja.iloa

Hei. En oikein ymmärrä asennettasi. Esität kysymyksiä joihin annat samantien vastaukset. Tuntuu siltä, että olet tavannut -tai törmännyt netissä- muutamaan "sankarimatkailijaan" jotka saa ilonsa siitä, että moittivat muiden valintoja.

Me reissataan sekä paketti-että omatoimimatkoilla. Reissun valinta johtuu aina siitä millaisella porukalla ollaan menossa -ja mihin. Muutama vuosi sitten oltiin esim Brasiliassa valmismatkalla koko perheen kanssa. Erittäin hieno reissu jota lapset muistelevat edelleen. Harmi ettei sinne enää tehdä valmismatkoja.
      Sen jälkeen ollaan tehty monia matkoja Thaimaahan. Ensimmäinen reissu oli pakettimatka, mutta kun maa tuli tutuksi ollaan matkusteltu omatoimisesti. Ja vastauksena kysymyksiisi:

1. Finnairin suorat lennot Bangkokiin ovat meillä joskus myöhästyneet jopa puoli tuntia. Finnmatkojen kone lähti meidän viime pakettimatkallamme 8 tuntia myöhässä. Lapset ei tykänneet, mutta juuri nuorimman lapsemme ansiosta matkatoimisto järjesti meille hotellista päivähuoneen lennon odotteluun. :-)
      Palvelu on aina pelannut lennoilla sen verran kuin on luvattukin. Joskus esim ruoka sisältyy lennon hintaan, joskus se pitää tilata erikseen. Ikinä se ei ole ollut herkullista, mutta melkein aina syötävää. Tämä siis matkustustavasta riippumatta. Pakettimatkoilla lentokoneen kuulokkeista pitää maksaa, omatoimimatkoilla ne kuuluu yleensä lennon hintaan -paitsi kun varaa matkatoimistolta pelkät lennot. Se ei kuitenkaan ole mikään iso juttu.

2. Mistä sait päähäsi, että meitä (vaimoani, perhettäni, ystäviäni ja minua) risoisi se, että toiset käyttävät matkatoimistoa. Olet siinä väärässä. Kun joku valitsee pakettimatkan, niin se on varmasti hänelle oikea vaihtoehto. Mekin ehkä joskus taas.

Ja vastauksena kysymykseen jota ET esittänyt: omatoimimatkailun edut ovat meidän mielestämme nämä:
      - se tulee yleensä huomattavasti halvemmaksi.
      - siinä näkee enemmän ja tutustuu helpommin paikallisiin ihmisiin.
      - lisäksi jo siinä on oma ilonsa kun koneen laskeuduttua voi kävellä valmiiksi varattuun taksiin ja ajella hotellille. Me ollaan usein jo rannalla kun toiset odottelee opasta bussissa.

Miinusta taas on joidenkin mielestä varmasti se, että omatoimimatkoilla pitää itse etsiä kiva hotelli ja itse järjestää esim. ne retket. Meille se ei ole koskaan ollut ongelma vaan osa matkan iloa.

Ja ihan selvyyden vuoksi: emme tunne itseämme valmismatkalaisia paremmiksi. Kuten sanoin niin varmasti taas joskus lähdetään sellaisellekin. Tällä hetkellä kuitenkin omatoimireissut sopii meille mielestämme paremmin.

Oikein hyviä lomia kaikille -olkoon matkustustapanne millainen hyvänsä.

• Voisin omasta tuttavapiiristäni saadun kokemuksen perusteella sanoa, että yksi iso syy on kielitaidottomuus tai pelko siitä. Pakettimatkalla valtaosa asioista on valmiikksi hoidettu ja opas käytettävissä. Olen vuodesta -55 kiertänyt maailmalla ensin työn takia ja nyt 19-vuotta huvikseni.
        Eli yhteenvetona: Ensimmäinen reissu outoon paikkaan pakettina jos tuntee epävarmuutta, jatko harkinnan mukaan.

• Bangkokmylife10

Ensimmäinen POSITIIVINEN Asia on se, että Matkustaa ! ! ! ! !
      Kun Te matkustatte ja näette te myös Tiedätte !
      TV ja Documentit ja niiden tarinat jäävät toisarvoisiksi ja näette omin silmin.
      Tuoksut, Äänet, Ihmiset kaikki se ympäristö mitä Kamera EI TEILLE NÄYTÄ.

Myös se suhteellisuus kaikkeen ja ymmärrys paranee. Katsotte myös sieltä toisesta
      suunnasta suomea ja huomaatte, missä hitossa se on ?

Tämän asian vuoksi monet muuttavat pois suomesta ja kuinka naurettavalta pikku sosialistikylältä se vaikuttaa ilmasta käsin.

• PaljonReissannutUros

ei kannata välittää kaikkien "URPOJEN" mielipiteistä välittää. hyvä kun on erilaisia reissuja tarjolla erilaisille IHMISILLE!

• jokaisellejotakin

Joku mainitsi, että omatoimimatkalla tutustuu helpommin paikallisiin ihmisiin. Olen kyllä pakettimatkoillakin tutustunut hyvin paikallisiin, koska en kulje suomalaisten mukana, en retkillä enkä muutenkaan. Sehän on ihan itsestä kiinni se tutustuminen. Pakettimatka ei todellakaan poista sitä mahdollisuutta. Hyviä matkoja kaikille!

• PaljonReissannutUros

Kyllähän se on fakta, että omatoimiset ovat sosiaalisempia ja pakettimatkalaiset enemmän sulkeutuneita ja elävät omissa piireissään. Omatoimiset tuntevat maan tavat paremmin eivätkä tarvitse maksullista opasta pitämään kädestä kiinni.

• erimieltä

Teen enimmäkseen omatoimimatkoja mutta en kyllä ole samaa mieltä kanssasi. Olen tavannut erittäin sosiaalisia matkailijoita sekä omatoimiporukassa että pakettimatkalaisissa. Ja olen tavannut myös täysiä ääliöitä molemmissa. Omatoimimatkaajan luulisi tuntevan maan tavat paremmin, mutta kyllähän niissäkin joskus näkee täysiä tomppeleita jotka juuri ja juuri muistavat missä maassa ovat -tavoista ei väliä kun "me ollaan nääs omatoimimatkailijoita ja sankareita".
        Se on totta että yleensä omatoimimatkoilla ollaan enemmän tekemisissä paikallisen väestön kanssa. Kun on vähän pakko.
        Kuten sanoin teen enimmäkseen omatoimimatkoja, mutta en ymmärrä miten se muuttaa joidenkin pakettimatkalaisten hyvät lomakokemukset omaa reissuani vähäarvoisemmaksi.

• supisuomalainenjätkä

Minä harrastan omatoimimatkailua pelkästään siitä syystä, koska mikään matkatoimisto ei järjestä sellaisia matkoja joihin voisin osallistua. En myöskään tarvitse matkoillani opasta pitämään kädestä kiinni ja kertomaan mitä tehdään ja mihin mennään seuraavaksi. Pystyn varaamaan lennot, hotellit, bussimatkat aivan itse ilman välikäsiä ja edullisesti.

Toistaiseksi viimeisin matkani alkoi Bangkokista reitillä Chiang Mai Chiang, Rai-Mae Sai,Tacheliek Myanmar,Laos Hyua Xai, jokilaivalla Pak Peng, Luang Prapang, Bussi Vang Vieng, Bussi Vientiane, Bussi Thaimaahan Khong Khai, lento BKK, bussi Hua Hin, bussi Korat, bussi BKK.
      Parasta omatoimimatkailussa on se kun ei ole riippuvainen matkanjärjestäjän aikatauluista vaan voi kuljeskella oman mielensä mukaan. Jos joku paikka miellyttää niin siellä voi olla päivän pari pitempään kuin oli alunperin suunnitellut.
      Varjopuolena on tietysti se, että jos vaadit matkoillasi aina luxus hotellit niin takuuvarmasti niitä et saa joka paikassa. Itselleni riitti kun majapaikassa oli oma huone kylpyhuoneella, suihkulla, lämpimällä vedellä ja ilmastoinnilla.

jokin aika sitten Iltalehdessä oli juttu kun vanhempi pariskunta jäi Turkissa lentoasemalle kun eivät olleet huomanneet maksaa matkaa tilatessa erikseen lentokenttäkuljetusta hotelliin. Joutuivat menemään taksilla noin 150 kilometria omaan piikkin.
      Toinen juttu oli kun yli 70 vuotias mies jätettiin Teneriffalla lentokentälle kielitaidottomana, koska oli eksynyt.
      Ei pakettimatkustaminen ole mitenkään turvallisempaa kuin omatoimimatkailu.
      Jokainen valitsee matkustustapansa itse omien kykyjensä mukaan johon toisilla ei ole nokan koputtamista.

Pääasia, että matkustaa ja näkee MUALIMOO!
      Hyvää matkaa kaikille!

• sekäettä

Valmismatkalla olet ainoastaan riippuvainen lentojen aikatauluista. Kaikki muu riippuu itsestä mitä lomallaan tekee. Nykyisin lentokenttäkuljetuksetkin ovat matkanjärjestäjillä maksullisa ja erikseen varattavissa, joten senkin asia voi itse valita. Plusaa on varaamisen vaivattomuus ja suorat lennot.

• VaiSuoratlennot

Suorat lennot???? Thomsson lennätti joulukuussa Kööpenhaminan kautta. Mikä suoralento se on?

• suoraanväärään

Onko Thomsson ainoa joka lentää esim Krabille tai Phukettiin? Esim Finnair lentää suoraan molempiin paikkoihin ilman välilaskuja.

• FinnairinLennot

Ei lennä päivittäin ja ainoastaan Maalis- Marraskuussa.

• VaiSuoratlennot

Höpö höpö. Vain pakettimatkalainen voi väittää noin!!!!

• Santtu-1975

Itse matkustan pääsääntöisesti ns.omatoimimatkalla, mutta muutama reissu on tullut tehtyä matkatoimitojen äkkilähdöillä (lennot hotelli), jotka ovat olleet majoituksen kanssa halvempia kuin pelkän lennon ostaminen samalle ajankohdalle. Myös on tullut ostettua kerran matkatoimistolta pelkkä lentopaikka.
      Matkoillani (thaimaa) ole kuitenkin lähes aina loman aikan 2-4eri kohteessa, jolloin omatoimimatkan rakentaminen on se ainoa vaihtoehto. Samoin töiteni kannalta ei matkatoimistojen vakio matkustuspäivät aina sovi aikatauluuni.

• eimatkatoimistoille

Yksin kun matkustaa niin se tulee edullisemmaksi kuin valmismatkat. Yksinmatkaajilta peritään lisämaksu huoneesta. Thaimaassa kun huone maksaa xxx baht asui siinä yksi tai kaksi henkeä, matkatoimistot iskee siihen ns. vajaakäyttömaksun päälle joka on 100-200€/ viikko.

• Ainoa millä on väliä, on se että, itse on tyytyväinen. Matkustajat on erilaisia, myös heidän odotuksensa, ja valmiutensa matkustaa on erilaiset. Se mikä itselle on paras vaihtoehto, ei välttämättä ole jollekulle muulle.

Pakettimatkan etu on se että kaikki on pureksittu valmiiksi. Voi keskittyä pelkkään lomailuun. Erikseen lentojen, muiden kuljetusten, ja hotellin hankkimisen etu on että aikataulun, ja reitin voi valita itse. Usein voi myös säästää. Ei kuitenkaan aina.

Minkä tahansa tavan valitseekaan, ei se tee matkaajasta parempaa tai huonompaa.
      Tärkeämpää olisi kiinnittää siihen huomiota, miten matkalla käyttäytyy.

Pitää ymmärtää että me olemme siellä vieraina, ja arvostaa heidän kulttuuriaan. Jos ei arvosta, niin sitten kannattaa valita toinen kohde.

Ainakin omaa käytöstäni on eniten muokannut, oppiminen. Mitä paremmin tiedän mistä vaikkapa jonkun duunarin palkkamuodostuu, sen enemmän se vaikuttaa omaan käyttäytymiseeni. En ehkä haluakkaan tinkiä ihan viimeiseen asti. Kauppias ottaa omansa, mut duunari palkastaan tinkii. Jos ei kauppaa, ei palkkaa. Tämä pätee, myös moniin ravintoloihin, ja hyvinvointipalveluihinkin. Töihin on mentävä vaikkei palkasta olisi varmuutta.
      Toki muitakin malleja on. Kuitenkaan kertomani tapa ei kovin harvinainen. Etenkään turistibisneksessä. Monien keskiansio päivässä on kympin luokkaa, en kyllä haluisi sitä kovasti pienentää omalla käytökselläni.
      Myös ymmärtäminen ja oppiminen on vienyt halut kaikenmoiseen elvistelyyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1498
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1411
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe