Kysyisin mielipiteitänne asiaan kun olen tekemässä vanhaan taloon remonttia ja avaan joka tapauksessa lattian auki eristyksen takia. Ja samalla laitan uudet muoviset viemäriputket vanhojen valurauta ja betoni putkien tilalle Niin teenkö pohjalaattaan roilon ja laitan uuden viemärin pohjalaatan alle vai jätänkö pohjalaatan päälle ja vien pohjalaatasta läpi kivijalan vieressä ja sitten maahan kivijalan alla. Laatan päällä viedessä tietysti pääsee vähemmällä piikkaamisella ja kaivamisella mutta tuo laatan alle sijoitus on sikäli turvallisempi ratkaisu jos sattuisi vuoto tapahtumaan.
vaikka eiköhän nämä nykyaikaiset viemäri putkien muhvit ole aika luotettavia. Eikä putkikaan ihan helposti säry.
Viemäri putken sijoitus.
9
2263
Vastaukset
- BauHerr
Se, mikä on mahdollista tai järkevää, riippuu mm. kaadoista. Itse lasken siten, että otan 110 mm putken muhvit huomioon = 150 mm. Sitten lasken mahdollisen kannakoinnin vaatiman tilan n. 200 mm tähän sitten lisään kaadon 2 %. Tyypillisesti ollaan silloin noin 300 - 400 mm laatan yläpuolella. Siihen on sitten laskettava vielä lattiakaivojen korot. Lattiakaivojen korot taas vaihtelevat aika tavalla tyypistä riippuen. Esim Unidrain vaatii melkoisen "pudotuksen", kun taas kuivakaivon saa pieneenkin tilaan.
Yleensä laatan päällä ei ole niin paljon tyhjää tilaa, mutta tapauskohtaisesti se voi jopa onnistua.
Mittaa niin tiedät.- Jokukokkox
Minulla on reilut kaadot viemäriputkissani. Tavara menee vauhdilla vesiosuuskunnan muovikaivoon. Siitä ongelmat alkavat. Osuuskunta kun ei saa pumppusysteemiään pelaamaan, on minun kai pian laitettava säiliö johon jätevedet menevät. Viitisen vuotta osuuskunnan vehkeet ovat olleet, eikä niistä ole ollut kuin harmia. Olen kyllästynyt soittelemaan päivystäjälle ja kuuntelemaan hänen mutu-ohjeitaan.
- Erik_rak_mest
Kannattaa jättää sisällä putket lattian päälle huonetilaan. On helppoa sitten aikanaan vaihtaa taas, eikä tartte repiä lattiaa auki. Ulkona kannattaisi viedä kotelon alla, ja eristeeksi Karhuntaljaa. Pysyy pakkasillakin sulana eikä paskavesi jäädy putkessa. Kotelon saa auki helpolla ja putken veks jos hajoaisi tai alkaa vuotaa.
- Jokukokkox
Polyuretaania näkyvät käyttävän lämpöeristeenä. Styrox oli sitä ennen. Karhuntaljan kotelointi tuntuu oudolta. Muoviset viemäriputket kestävät kyllä niin kauan ettei kysyjän tarvitse niitä vaihtaa.
- maanvarapaskaallas
Jos laitat päälle, niin kelpaa viranomaisillekin.
- TimbermanniJ
Sen verran tarkennan jos jäiä epäselväksi että tuolla pohjalaatalla tarkoitan maanvaraista lattaa jonka päällä on eristeenä sahajasuho/kutteripurueriste.. ja kysymys kuuluu että jätänkö viemärin sen pojhalaatan yläpuolelle uusien eristeiden (puhallusvilla) sekaan vai kaivanko pohjalaatan alle.
- rane2
Pohjalaatan yläpuolelle, jos tila riittävä, kerran on jo se vastattu-vastattu.
- Äläkaiva
Et sinä sinne saa vaadittavaa ryömintätilaa.
- raksaaja
Ei sovi vinkiksi alkuperäiseen mutta ajankohtaisuuden vuoksi.
Mikäli LVI suunnittelijanne ei huomaa tätä niin vinkkinä että laittakaa kunnalisviemäriputki ja tulovesiputki samaan kaivantoon, jos mahdollista.
Tällöin viemäriputken hukkalämpö varmistaa tulovesiputken pysymisen sulana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809