Kela katsoo minun olevan avoliitossa

Alivuokralaisnainen

Olen hakenut asumistukea ja saanut hylätyn päätöksen, koska KELA katsoo minun asuvan avoliitossa. Asun alivuokralaisena miespuolisen kaverini asunnossa, koska tämä asumistapa on minulle riittävän edullinen. Asunto on iso kolmio ja minulla on vuokrattuna huone. Olen toimittanut KELAan kaksi lisäselvitystä siitä, että en asu avoliitossa ja laittanut tietysti liitteeksi vuokrasopparin. Lisäksi olen toimittanut asunnon pohjapiirroksen ja selvittänyt juurta jaksain kirjallisesti, että olemme kämppäkavereita ja minä olen alivuokralla yhdessä huoneessa. KELA ei silti usko, vaan katsoo meidän olevan avopari...mitä emme siis todellakaan ole, vaan olemme kämppiksiä. Kaiken lisäksi kaverini on homoseksuaali, joten mitään avoliiton vaaraakaan ei ole.

Onko mitään toivoa saada KELA muuttamaan päätöksensä? Mitä ihmeen lisätodisteita voin enää antaa?Eihän tämä näin voi mennä. Naispuolisen kämppiksen kanssa samaa ongelmaa ei olisi eli esim. lesboparin ei tarvitsisi selvittää KELAan mitään. Ei mahdu minun oikeustajuuni.

12

1203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 90090909090

      Vuoden 2014 alusta saakka on mennyt yleensä läpi nuo tuollaiset "kämppissuhteet" kelalle, mutta vain siinä tapauksessa että päävuokralainen ja "alivuokralainen" eivät ole aiemmin hakeneet kelasta mitään yhdessä avoparina, asuneet aiemmin yhdessä tai asunto on vain yksiö.

      Jos esim. asunnon päävuokralainen on ensin hakenut itselleen asumistukea ja "alivuokralainen" on ollut toisena osakkaana vuokrasopimuksessa niin myöhemmin ei kyllä onnistu hakemaan "alivuokralainen" itselleen asumistukea.

    • KELA_virkailija

      KELA ON AINA OIKEASSA!

    • MallaP

      Meillä homma kaatui siihen että olimme ensin hakeneet ja saaneet asumistukea yhdessä mutta sitten kun minä pääsin töihin niin mieheni alivuokrasopimus ei mennytkään kelassa läpi ja nyt emme saa yhtään asumistukea vaikka miehellä tosi pienet tulot :/

      • 45687

        Juuri kaltaistesi loisten takia tällaisia ongelmia on sitten niillä, joille niitä ei kuulu (kuten aloittaja).

        Jos elää avoliitossa, sitä ollaan yhdessä vastuussa toimeentulosta ja tulojen mukaan elämisestä. Jos miehellä on pienet tulot, sinä osallistut enemmän yhteisiin menoihin. Ei siinä millään alivuokrasopimuksilla käydä kikkailemaan vaan eletää sen mukaan, mitä tuloja on.


    • Alivuokralaisnainen

      Niin minäkin olen ymmärtänyt, että näissä kämppiskuvioissa ei nykyään enää ongelmia olisi, mutta näköjään on. Emme tosiaan ole koskaan hakeneet kämppiksen kanssa mitään tukia yhdessä tai millään tavalla hoitaneet mitään hakemus- tai raha-asioita yhdessä. Täytynee soittaa KELAan ja kysellä, minkä ihmeen lisäselvityksen he vielä haluavat, jotta uskovat, ettemme ole avoliitossa.

      • FiveSimppleQuestions

        1. toimititko kelaan sekä alkuperäisen asunnon päävuokralaisen tekemän vuokrasopimuksen ja sinulle tehdyn alivuokrasopimuksen?

        2. onko päävuokralainen hakenut itselleen asumistukea asuntoon silloin kun sinäkin olet siinä asunut?

        3. oletteko asuneet pitkään yhdessä ja haette vasta nyt tukea miehen työllistyessä?

        4. onko päävuokralaisella ollut aiemmin ketään alivuokralla vai oletko ensimmäinen?

        5. oletteko olleet päävuokralaisen kanssa joskus aiemmin aviopari?


      • kokemustaon

        kela katsoo että on avio/ avoparimikäli on yhteinen jääkaappi


    • fusjiyo

      yhteinen jääkaappi on se määräytymiskriteeri.

    • Hyväetteihyväksy

      En ymmärrä näitä kämppis asuntoja muuta kuin opiskelija asuntoloissa.

      Jos asuu jossain muussa yhteisössä niin asuu niin ettei tarvitse tukia hakee ja jos se on niin halpaa niin miksi niitä tukia sitten tarvitsee?

      Ala hakea itsellesi oma asunto niin saat tukesi yhteiskunnalta ja ihan oikein kelalta ettei hyväksy ihan mitä vain kämppis systeemejä sillä siitenhän me voitaisiin avoparit alkaa kaikki kämppiksiksi, toinen vaan kirjoittaa vuokrakuitit.

      • vuokra_lainen

        "Ala hakea itsellesi oma asunto niin saat tukesi yhteiskunnalta ja ihan oikein kelalta ettei hyväksy ihan mitä vain kämppis systeemejä sillä siitenhän me voitaisiin avoparit alkaa kaikki kämppiksiksi, toinen vaan kirjoittaa vuokrakuitit."

        Pelkät vuokrakuitit ei riitä, pitää olla vuokrasopimus ja tietenkin päävuokralainen sitten ilmoittaa verottajalle vuokratulonsa vuosittain.


    • dsdscxcxcxx

      Samaa kyselen minäkin, mutta ystäväni on töissä ja asuu omistuasunnossa.
      Minä itse en ole asunut hänen kanssaan yhdessä aiemmin eikä minulla ole tuloja tällä hetkellä ollenkaan vaikka joudun maksamaan vuokraa.Vuokrasopimusta meillä ei ole vielä eikä tule jos tukea en saa.
      Pitäisikö minulla olla hakemuksessa myös asunnon pohjapiirustus?

      • Hhhmmmm

        Jos kyseessä on omistusasunnon osavuokraus jossa myös asunnon omistaja asuu, niin siihen ei yleensä saa asumistukea ellei sitten kyseessä ole sellainen talo johon on erillinen sisäänkäynti ja keittiö vuokralaiselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3877
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      135
      2710
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      129
      1877
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1202
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1199
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      74
      1180
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      940
    Aihe