Olen yksin

hirteen

Hei. En yleensä avaudu, mutta nyt on pakko puhua jollekin. Olen 16-vuotias tyttö ja olen yksin. Tunnen olevani kummajainen jota kukaan ei tarvitse. Minulla ei ole enää yhtäkään ystävää. Kaikki ovat joko hylänneet tai unohtaneet minut. En luota kehenkään, sillä kaikki haluavat vain satuttaa. Puhun kokemuksesta. Minua on satutettu useita kertoja. Olen alkanut pelkäämään ihmisiä. En käy useinkaan ulkona, sillä pelottaa. Olen omille vanhemmillenikin pelkkää ilmaa. Olen kaikille vain ilmaa. Kukaan ei välitä. Olen harkinnut hirttäytymistä. Tiedän olevani ihan turha. Kukaan ei jäisi kaipaamaan. Kaikki ajattelisivat että hyvä juttu, nyt on yksi rahareikä vähemmän. Raha, raha, raha. Aina vaan raha! Olisi ihana kuulla jotain mukavaa, mutta ei. Aina saan kuulla että olen taakka. Vanhempani syyttävät minua jatkuvasti siitä että ei ole rahaa. He käskevät minun mennä töihin, mutta en vain jaksa! Voin muutenkin huonosti. He syyttävät myös siitä että ovat naimisissa. He sanovat että jos minua ei olisi niin he olisivat eronneet jo aikoja sitten.

58

283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riuskinpa

      tuskinpa, kuuntele vaika smurffeja jos masentaa

      • hirteen

        Mitä tarkoitat? Miten niin "tuskinpa". Kaikki mitä kerroin on totta. Jos ei kiinnosta niin älä ainakaan kommentoi.


      • hirteen kirjoitti:

        Mitä tarkoitat? Miten niin "tuskinpa". Kaikki mitä kerroin on totta. Jos ei kiinnosta niin älä ainakaan kommentoi.

        mua voi tulla halaa mua jos tuntuu pahalta


      • sirppis
        LOLIHENTAI kirjoitti:

        mua voi tulla halaa mua jos tuntuu pahalta

        Hyi satana, kukaan ei halaa tommosta läskipäävirtahepoa.


      • veio2

        Moi,
        Hyvä et löydät apuja tai ainakin kuulostaa siltä. Joillain on itsellä niin paha ole et yrittävät helpottaa oloaan raivoamalla muille.
        Elämme sairaassa maailmassa. Toisaalta, mitä vaikeampaa on saattaa se kasvattaa sinusta vahvan ihmisen, oikealla tavalla vahvan.
        Katso myös NUORET-ITSETUNTO-NUORIA SYYTETÄÄN, ihan vaikka ajan kuluksi.
        Oikeita asioita esiin tuovat ihmiset joutuvat hyökkäyksen kohteeksi niiden taholta jotka pelkäävät omien vääryyksien paljastuvan.
        Nämäkin palstat ovat siitä hyvä esimerkki.


      • haha forever alone


      • vammanen


      • painu.vittuun
        Psycho kirjoitti:

        vammanen

        Mee pois huomiohuora! Tääl on isommat asiat käynnissä kun sä! Vittu ketään ei kiinnosta kun sä huomiohuorailet tääl! Jotkuu tarvii ihan apua täällä ja sä vaan vingut siinä! Oisko elämän hankinta mitä? Onko vielä mielessä käyny?


      • painu.vittuun kirjoitti:

        Mee pois huomiohuora! Tääl on isommat asiat käynnissä kun sä! Vittu ketään ei kiinnosta kun sä huomiohuorailet tääl! Jotkuu tarvii ihan apua täällä ja sä vaan vingut siinä! Oisko elämän hankinta mitä? Onko vielä mielessä käyny?

        äläs vittuille mulle oon LOLIHENTAI


      • 16.jätkä
        Psycho kirjoitti:

        äläs vittuille mulle oon LOLIHENTAI

        Kuule minuu ei kiinnosta kuka sä oot! Mä nytkin tulin tänne kattomaan tarviiko aloittaja apua vai haluaako se jutella. Ja sinä vaan sönkötät täällä! Minä annoin aloittajalle sanani: autan häntä aina kun hän apua ja tukea tarvitsee, enkä muuten aio pettää häntä! Sanon sulle suoraan, mene pois! Ketään ei kiinnosta!


      • 16.jätkä kirjoitti:

        Kuule minuu ei kiinnosta kuka sä oot! Mä nytkin tulin tänne kattomaan tarviiko aloittaja apua vai haluaako se jutella. Ja sinä vaan sönkötät täällä! Minä annoin aloittajalle sanani: autan häntä aina kun hän apua ja tukea tarvitsee, enkä muuten aio pettää häntä! Sanon sulle suoraan, mene pois! Ketään ei kiinnosta!

        hah apua kuka muka voi nauttia avun antamisesta jos siitä ei hyödy mitenkään


    • Yritänauttaa

      Tiedän tunteen olla yksin. Minä olen kanssa ollut yksinään melkein aina. Minulla on ollu samanlaisia ajatuksia ja olosi ei varmastikaan ole helppo. Pystysitkö puhumaan vaikka koulussa jollekkin? Ite puhuin vaikka paskaa tuli niskaan mut minäkään en olis tässä jos en olis puhunu mitään vaikesta huolimatta. Älä tee itelles mitään. Voit saavuttaa elämässäsi sen millä voit vaikka vanhemmillesi todistaa en ole paska enkä ole se ongelma. Ja sitä et todellakaan oo. Sinulta jää paljon välii jos vaikka hirttäydyt. Tosissaa sanon se ei auta asiaan. Se ei ole sinun vikasi, että olet yksin. Eikä sinussa ole mitään vikaa. Ei oo sinun syy että rahat on loppu. Ei 16v kuulu mennä töihin vaikka minullekkin sitä sanottii ja sanotaan edelleen. Se on todella harmillista jos raha menee ihmisten edelle. En ehkä osaa lohduttavia sanoja kirjottaa mutta voin yrittää olla avuksi jos yhtään auttaa. :)
      On hyvä, että edes täällä kerrot asiasta :)

    • voimia

      Mä olen melkein samassa tilanteessa mutta olen 16v poika. Aika törkeää vanhemmilta! Itse en ole harkinnut itsemurhaa kuin vain kerran kun äiti kuoli ollessani 7. Koulussa minua on kiusattu aina koska olen liian "täydellinen", joka päivä kivitettiin ja haukuttiin ja joskus jopa pahoinpideltiin, ja yllätys yllätys opettajathan eivät voineet tehdä asian eteen mitään. 5 tai 6 luokalla huomasin että kaikki vihaavat minua ja aloin elää yksin. 8 luokan loppu puolella huomasin että minulla ei enää tunteet toimineet samalla tavalla kuin ennen, en esim. pystynyt enää itkemään, enkä ollut itkenytkään viimeiseen 6 vuoteen. 9 luokalla en enää välittänyt olla kenenkään ihmisen kanssa. Kun menin amikseen kiusaamiseni jatkui kahta kovemmin, en enää reagoinut kiusaamiseen millään tavalla ja nyt minua pidetään vain tyhmänä koska en välittänyt kiusaamisesta. Tässä sitä sitten ollaan, elämäni on helvettiä mutta sen helvetin kanssa on vain osattava elää. Toivon että pääset tuosta olostasi ettei sinulle käy samalla tavalla kuten minulle. En halua että sinusta tulee sama tunteeton hölmö kuin minusta.

      • tyttö.16

        Jumalauta! Jätkähän on teräsmies, tollaseen vaaditaan nimittäin aika paljon että tollasen kestää. Et sä tyhmä ole vaikkei sinulla tunteet pelaa. Ymmärrän ettei toimi samalla tavalla kuin ennen mutta syystäkin, käy sääliksi, voimia sulle!

        Ja aloittaja, kestä 2 (tai vajaa) vuotta niin pääset asumaan yksin niin ei tarvi enää noita kusipäitä kestää, toi on nimittäin törkeetä, tosi törkeetä.


      • tehkää.jotain

        Kun pystymme auttamaan aloittajaa niin miksemme samantien auttaisi voimia nimimerkillä kirjoittajaakin, hän on selkeästi kärsinyt ja kärsii edelleen.


    • foley

      Voimia!Kuinka vanhempasi kehtaavatkin syyttää sinua omista ongelmistaan.Rahan puute tai heidän parisuhdeongelmat ei ole sinun syy he ilmeisesti haluavat vain kaataa ongelmansa sinun niskaan mikä on tosi väärin.Eikä 16vuotias vielä mitään töitä saa mitä vanhempasi oikein kuvittelevat?! hehän ovat vastuussa laillisesti kun olet 18vuotias.Hyviäkin ihmisiä on, sun kohdalle on vain nyt osunut joitain ikäviä tapauksia jos he on saaneet sun pelkäämään kaikkia.Kehottaisin kuitenkin menemään ihmisten ilmoille ettet jää yksin murehtimaan.Olisko jokin harrastus mistä tykkäisit sieltä kavereita saa ja nuorten seurakuntatapahtumat mistä voi olla ilmoituksia.Tuli paha mieli sun puolesta kyllä vanhempien pitäis käsittää miltä tuommonen kohtelu tuntuu,olet vasta kuustoista ja elämä edessä ja tukea tarvitset.Muista! et ole syyllinen toisten ongelmiin,ne on ite soppansa keittäny.Puolusta itesäsi ei sun tarvi kaikkia loukkauksia niellä vaikka ovatkin vanhempasi.

    • näinseon

      Ajattele sillä tavalla, että ainakin olet terve ! Moni tosi sairas vaihtaisi sinun kanssasi paikkoja, eli elämäsi ei ole helvettiä :)

      • hirteen

        Terve en ole, sillä sairastan erillaisia fyysisiä ja henkisiä sairauksia.


    • Voittullamulpuhuu

      Oisko sul kikkii,mis puhuu?

      • hirteen

        Kik-tiliä ei ole..


      • Ahdistaa

        Hei oon 12v ja oon ahdistunut ja haluaisin puhuu jollekkin.
        Oon ajatellu itsemurhaa jo monta kertaa ja toivon vaan et olisin kuollut. Mua on kiusattu koulussa jo 1lk-6lk eikä tuu kauheen hyviä arvosanoja kun ei oikeen huvita elää.
        Kik: sinkkari29


    • hirteen

      Vastaan tähän nyt kaikille yhteisesti:

      Kiitos kaikille jotka ovat kommentoineet tähän asiallisesti. Olo on kyllä vielä kamala. Eilenkin isä huusi minulle kaksi tuntia putkeen. En olisi saanut kuulemma ostaa kenkiä omilla rahoillani. Tuntuu tosi pahalta.. Tuntuu että olen tehnyt jotain väärää. Tuntuu että vanhempani vihaavat minua ja että minun kuuluisi hävetä.

      • myötätuulet

        Kengät on järkiostos,kenenkäs rahoilla ne olisi pitänyt sit ostaa?nuorilla ny rahaa muutenkaan ole vanhempien ne olis kuulunu sitäpaitti ostaa,ihan turhaa meuhkaamista faijaltas.Jos et ole tehny mielestäs mitään väärää ni ei sit kyl hävetäkkään tarvi.Olen puolellasi.


    • IFeelYouMyFriend

      Ei se mitään, kyllä me kaikki joskus kuollaan.
      Kusipää tai ei, kaikki päätyy makaamaan sinne mullan alle ja kusipäät käy sylkemässä sun haudalle. Että ennen kuin ryvet itsesäälissiä, tee muiden elämästä helvettiä.

      Ei mitään menetettävää

    • 16.jätkä

      Ihan vaan meikäläisen neuvona, pääset olostasi jos kerrot kuraattorille. Mä tiiän TÄSMÄLLEEN miltä tuo tuntuu: hirveältä ja epäreilulta. Se myös on epäreilua eikä vain tunnu siltä. Toi pitää saada loppumaan, sä olet hyvä, nuori ja vielä suht hyväkuntoinen tyttö. Sä saat iham ite päättää mihin järkevään kulutat omat rahasi. Mutta helpoiten tilastasi pääset kun kerrot jollekkin. Ainut mitä haluan on ettet kärsi. Voimia!

      • hirteen

        Ainoa vaan että käyn sellaista koulua, jossa ei ole kuraattoria tai ketään kenen puoleen voisin kääntyä. Ei ole varaa mennä psykoterapiaankaan, se maksaa niin hirveästi. Ei taida olla mitään mahdollisuuksia puhua missään.


      • 16.jätkä

        Kyllä täytyy olla joku paikka mihin voit mennä puhumaan, mutta en ole varma minne. Mutta muista: Sinä olet hyvä ihminen, et ole tehnyt mitään väärää vaikka se siltä välillä tuntuisikin. Ja siihen saakka kun saat apua, minä olen täällä kuuntelemassa ja vastaamassa sinulle. Minä autan sinua niin paljon kuin voin, ansaitset jotain paljon parempaa kuin tuollaiset vanhemmat.


      • ei.käy.päinsä
        hirteen kirjoitti:

        Ainoa vaan että käyn sellaista koulua, jossa ei ole kuraattoria tai ketään kenen puoleen voisin kääntyä. Ei ole varaa mennä psykoterapiaankaan, se maksaa niin hirveästi. Ei taida olla mitään mahdollisuuksia puhua missään.

        Mis päin asut? Kyl joka kylässä ja kaupungissa pitäis olla joku sosiaalipalvelu.


      • hirteen
        ei.käy.päinsä kirjoitti:

        Mis päin asut? Kyl joka kylässä ja kaupungissa pitäis olla joku sosiaalipalvelu.

        Sosiaalityöntekijälle en voi puhua, en halua lisää ongelmia. Opiskelupaikkani on tarkoitettu aikuisille, joten siellä ei ole mitään koulupsykologeja tai kuraattoreita.


      • 16.jätkä

        Tämähän tekee tilanteista vielä mutkaisempia... Nyt alkaa olla keinot vähissä. Jos nyt ihan mahdottomaksi menee niin ilmoita poliisille. Toi on ihan sairasta syyttää sinua, ja lain mukaan he ovat sinusta vastuussa kunnes täytät 18. He eivät ole vielä kasvaneet aikuisiksi, sinä olet viisaampi kuin he. Tuntuu pahalta kun en voi muuta kun kirjoittaa, haluaisin auttaa mutta se on mahdotonta täältä. Sanon vain ettei kannata tehdä itsemurhaa, tiedän että sinulla on nyt äärimmäisen vaikeaa mutta tilanne on vielä korjattavissa. Sinä saat vielä hyvän elämän, lupaan sen.


    • sinisetajatukset

      Voisin mielelläni jutella sun kanssa. Tiedän hyvin mistä puhut vaikka en itse ole koskaan ollut vastaavanlaisessa tilanteessa. Joskus kun vaihtoehtoja on vähän, niin toinen uusi ihminen voi olla äärettömän hyvä voimavara. Ja hänen kanssaan on helpompi hakea apua. Haluisin olla sulle tällainen ihminen jos yhteydenpito onnistuu.

      Korostan kuitenkin sitä, että jos menisit hakemaan apua miltä tahansa viralliselta taholta, niin sun ongelmat ei voi kasvaa. Jokainen viranomainen on tällaisissa asiossa vastuussa siitä että se mitä keskutelette, jää ainoastaan teidän väliseksi tiedoksi. Eli uusia ongelmia ei voi siitä syntyä.

      • sinisetajatukset

        Ja nyt kun muistan. Tätä kutsutaan vaitiolovelvollisuudeksi.


      • 16.jätkä

        Mut kyl sen silleen uskoo ettei hän välttis edes uskalla hankkii apua niin helposti kuin me. Ja hän sano että alko pelkäämään ihmisiä. Kaikki mitä hän nyt kipeimmin tarvitsee on joku johon hän voi luottaa, joku joka on tukena. Kaverin. Uskon että avun saanti on todella vaikeaa kun tilanne on edennyt jo näin pitkälle. Hän ei uskalla varmaan kohdata ketään face to face. Kukaan ei tiedä missä hän asuu, haluaisin itsekin auttaa vaikka tälläiseksi mulkeroksi on kutsuttukin.


      • homomomo

        Kauha mee vittuun, sua ei kaivata!


      • sinisetajatukset

        Tosiaan jos tilanne on se, että ei ole oikein rohkeutta mennä johonkin juttelemaan, niin sitten olis joku muu ihminen hyvä. Kun sitten sais luottamusta tähän uuteen ihmiseen niin voi hakea yhdessä apua.
        Netissä on paljon erillaisia palveluja ja chatteja. Ihan normaaleistakin keskustelupalstoilta ja chateista voi löytää tuurilla hyviä ymmärtäväisiä ihmisiä, mutta onhan niitä virallisempiakin. Esimerkiksi Mannerheimin lastesuojeluliitolla ja monilla muillakin järjestöillä on ihmisiä joiden kanssa voi jutella ilman että tarvitsee nähdä livenä.


    • papiksi_aikova

      Älä tee itsemurhaa ! On kurjaa, että vanhempasi kohtelevat sinua noin, mutta itsenurha ei ole mikään ratkaisu. Älä tee mitään itsellesi ! Sen sijaan odota muutama vuosi, että pääset pois. 18-vuotiaana voit muuttaa omaan kotiisi. Älä siis vaivu epätoivoon.

      Vanhempasi kohtelevat sinua todella väärin. Heidän pitäisi hävetä ei sinun. Sinä et ole turha. Jokainen ihminen on arvokas ja tärkeä. Olet selkeästi kiltti ihminen. Älä anna vanhempiesi nujertaa sinua.

      Älä pelkää kaikkia ihmisiä. On hyvä olla epäluuloinen, mutta se ei saa mennä liiallisuuksiin. On olemassa hyviäkin ihmisiä. Et vain ole vielä tavannut heitä.

      Sellaista mietin, että jos haluat niin voit ottaa minuunkin yhteyttä blogissani:

      papiksiaikova.w2.fi

      Suosittelisin kuitenkin kääntymään jonkun luotettavan aikuisen puoleen. Esimerkiksi voit olla vaikka yhteydessä seurakunnan työntekijään. Itse kävin juttelemassa papin kanssa, kun oli vaikeaa. Puhuminen auttoi minulla ja pääsin eteenpäin. Kaikilla papeilla on vaitiolovelvollisuus, eli he eivät saa kertoa kenellekään. Mielestäni sinun olisi hyvä päästä puhumaan edes jollekin. Jos et uskalla ottaa kehenkään yhteyttä niin voit minullekin laittaa viestiä. Laita vaikka sähköpostisi yksityisellä blogini vieraskirjaan, jos siltä tuntuu.

      Voimia ja kaikkea hyvää elämääsi !

      • hirteen

        Kiitos kun kirjoitit. Voisin sähköpostini laittaakin.


      • voimia

        Näättekö nyt kuin hyviä papit sun muut kirkossa olijat tai sinne pyrkijät ovat? Mahtavaa kun ootte valmiit auttamaan muita! Nostaisin hattua jos minulla sellainen olisi. Taas tässä nähtiin ettei meistä tavallisista tolloista ole mitään hyötyä, mutta kirkosta on! :) toivon sydämmestäni että hän saisi paremman elämän.


      • veio2
        hirteen kirjoitti:

        Kiitos kun kirjoitit. Voisin sähköpostini laittaakin.

        Hyvä et löydät apuja tai ainakin kuulostaa siltä. Joillain on itsellä niin paha ole et yrittävät helpottaa oloaan raivoamalla muille.
        Elämme sairaassa maailmassa. Toisaalta, mitä vaikeampaa on saattaa se kasvattaa sinusta vahvan ihmisen, oikealla tavalla vahvan.
        Katso myös NUORET-ITSETUNTO-NUORIA SYYTETÄÄN, ihan vaikka ajan kuluksi.
        Oikeita asioita esiin tuovat ihmiset joutuvat hyökkäyksen kohteeksi niiden taholta jotka pelkäävät omien vääryyksien paljastuvan.


    • anteeks.mitä.vittua

      Ja anna kun arvaan, kaikkien apu oli turhaa, kukaan ei koskaan tule kiittämään heitä. He auttoivat ja aloittaja sai apua, mutta nämä jotka yrittivät auttaa ja auttoivat eivät saa koskaan MITÄÄN kiitosta, he olivat yhtä tyhjän kanssa.

      • hirteen

        Hei, rauhoitu. Ei nyt sentään tarvitse räyhätä. En vain ole ehtinyt vastata kaikkiin viesteihin.


    • hirteen

      Vastaan nyt tähän kaikille yhteisesti:

      Kiitos kaikille, jotka kommentoivat tähän keskusteluun. Olen hyvin kiitollinen, että pystyin puhumaan asioista kanssanne. Harmi, että joistakin tuntui etten muka olisi kiitollinen. En vain ollut ehtinyt vastaamaan niin moneen viestiin.

      • 16.jätkä

        Sinun olosi koheneminen on nyt kaikista tärkeintä, jos olosi on parempi niin olen erittäin tyytyväinen. Ja voin sanoa, minua sinun ei tarvitse kiittää. Minä autan muita niin paljon kuin voin eikä minua tarvitse kiittää. Ja aina kun tarvitset minua tai muita, olemme täällä... tai ainakin minä olen.


      • 16.jätkä kirjoitti:

        Sinun olosi koheneminen on nyt kaikista tärkeintä, jos olosi on parempi niin olen erittäin tyytyväinen. Ja voin sanoa, minua sinun ei tarvitse kiittää. Minä autan muita niin paljon kuin voin eikä minua tarvitse kiittää. Ja aina kun tarvitset minua tai muita, olemme täällä... tai ainakin minä olen.

        Sinä trollaaja et auta ketään!


      • voivituntyhmä
        söpöliini_ kirjoitti:

        Sinä trollaaja et auta ketään!

        Ja sinä trollaajako muka edes viitsit auttaa? Jotkuu sentään haluu auttaa.


      • voivituntyhmä kirjoitti:

        Ja sinä trollaajako muka edes viitsit auttaa? Jotkuu sentään haluu auttaa.

        Mä autan


      • voivituntyhmä
        söpöliini_ kirjoitti:

        Mä autan

        Joo niillä pehmolelu fantasioillas?


      • painu.vittuun
        söpöliini_ kirjoitti:

        Mä autan

        Nyt Kauha lähe vetää täältä!


      • Rauhottukaa epäsöpöt:D. Ja en oo kauha yuggis on kauha


      • homomomo
        söpöliini_ kirjoitti:

        Rauhottukaa epäsöpöt:D. Ja en oo kauha yuggis on kauha

        Juu hyvinhän sinä noilla söpöilyilläs autat...


      • homomomo kirjoitti:

        Juu hyvinhän sinä noilla söpöilyilläs autat...

        Nyt loppu spämmääminen! Ja noin ei puhuta tän palstan ylijumalille joita on lolihentai ja minä;3


      • homomomo
        söpöliini_ kirjoitti:

        Nyt loppu spämmääminen! Ja noin ei puhuta tän palstan ylijumalille joita on lolihentai ja minä;3

        Yli? Tarkoitat varmaan alijumala? Nyt kaikki potkikaa kurat ton paskahousun päälle!


    • Miksenoonukkumas

      Hei!

      Pakko sun on sossulle men juttelee, toihan o iha hirveetä! Vaikka siit tuleeki lisää ongelmia ni ainakin mitä todennäköisemmin pääset pois sielt. Sun tulevaisuutes ei tuu olemaan kovinkaa valoisa ainakaan vähään aikaa, asuisit siel tai et mut sanosin et ensimmäinen askel kohti "parempaa elämää" olis lähteä vittuun sielt mahollisimman nopeesti ja veikkaisisn et sossun avul pääsisit sielt aika nopeesti pois. Toinen mahdollisuus olis tietysti et olisit siel nii kaua et täyttäysit kaheksantoist ja muuttaisit omaan asuntoon. Jos oikein arvaan ni siitäkin tulis ongelmia?

      Jos aiot tehdä itsemurhan ni koita kuitenkin edes pelata kaikki kortit ennen sen toteuttamista. Mun mielestä olis tyhmää tappaa ittensä jos vois vielä jotenki vaikuttaa asioihin. Ja tiiän et tää sossulle puhuminen on vitu suuri askel mut pakko se sun on tehä. Koita löytää jostai voimaa siel asumisee ja muihinki sun ongelmiis.

    • Sarsku

      Moi! On hyvä asia, että rohkaistuit ja aloit puhumaan asiasta. Vanhempien velvollisuus on huolehtia lapsistaan sekä taloudellisesti, että muuten. Olisi äärimmäisen hieno asia jos löytäisit edes yhden ystävän, jonka kanssa jakaa taakkasi. Mutta pidä kuitenkin mielessä, että olet arvokas nuori naisen alku, äläkä anna kenenkään uskotella muuta. Toivon Sinulle voimia, äläkä missään nimessä vahingoita itseäsi millään tapaa. Mene vaikka juttelemaan seurakunnan nuorisotyöntekijän tai diakonin kanssa tai sitten vaikka perheneuvolaan. Terveisin Sarsku

    • Tuujutulle

      Hei aloittaja! oon tyttö myös ja ja mun haluisin oikeesti sikan jutella sun kanssa? Tajuun et ku tänne laittaa kikin nii.. Mut jos kerrot sun kikin nii voisin tulla juttelee :).

      • hirteen

        Ei mulla ole kik-tiliä..


    • 97hanna

      Ihmeellistä, sillä tekstisi kuulostaa minulta aika paljon. Silloin, kun mun vanhemmat erosivat, mun äiti monesti sanoi, että olen taakka, syy heidän eroon, olen samanlainen kuin hirveä toinen vanhempani jne, vaikka oon sanonu monta kertaa, että sen pitää lopettaa. Itselläni on ollut myös samanlaisia ajatuksia, kuin sinulla.
      Joka kerta, kun äitini sanoi jotain noista edellä mainituista, se tuli sen raivokohtauksen jälkee pyytämää anteeks ja sano "mä en tarkota oikeesti, tietenkään mikään ei oo sun syy jne" Silti sama toistuu uudestaan ja uudestaan...
      Uskon että se ei tarkota, mut se ei ikinä hallitse sanoja riidassa. Oon 100%, että myöskään sun äiti ei tarkota mitä se sanoo! Se aivan varmasti itsekkin tietää, että sä et oo taakka, etkä varsinkaa syy sun vanhempien riitoihin/huonoon parisuhteeseen. Sun äitiä varmasti harmittaa sun vanhempien parisuhteen tilanne ja se se purkaa sen suhun. Monesti ihmiset vihaisina haluaa yrittää löytää toisen syyllisen, jotta oma olo paranisi, vaikka se on väärin eikä todellisuudessa auta. Se ihan varmasti välittää susta, jos susta sun äiti ei vaikuta siltä, se ei vaan osaa ilmasta sitä.
      Sun kannattais puhuu sille ja kertoo mistä susta tuntuu. Niin asiat saadaan eteenpäin ja parempaan suuntaan. Kannattaa mennä puhumaan vaikka koulu psykogologille, oikeesti. Ennen, ku ite menin puhumaan, en uskonu sen auttavan yhtään. Mutta se on auttanu paljon, kun saa puhuu sellaisen kanssa, joka ymmärtää ja antaa uusia näkökulmia. Siellä ei tarvitse ujostella eikä peitellä tunteita, koska psykologit on ammattilaisia ja ovat tottuneet todella erilaisiin ihmisiin. Itekkin näiden tapahtumien takia oon muuttunu henkisesti masentuneemmaks ja negatiivisemmaks asioista, mutta ei kannata luovuttaa.

      Kaikkea hyvää!

    • Hei,

      kiitos että olet uskaltanut kirjoittaa asiasta. Tilanteesi kuulostaa siltä, että olisi tosi hyvä, että löytyisi joku, jonka kanssa pohtia asioita. Moni onkin jo ehdottanut, että ottaisit itse yhteyttä aikuisiin, mutta jos se tuntuu liian pelottavalta, vaihtoehtona on myös että selvitämme paikkakuntasi etsivän nuorisotyöntekijän ja pyydämme häntä olemaan yhteydessä sinuun. Profiilin tiedoista löytyy meille sähköpostiosoite, johon voit laittaa paikkakuntasi ja tietosi.

      Terveisin Nurmijärven NettiSaapas-ryhmä

      NettiSaapas on valtakunnallinen toimija, jonka takana on eri seurakuntien erityisnuorisotyönohjaajia ja koulutettuja vapaaehtoisia. Kaikilla tehtävässä toimivilla on vaitiolovelvollisuus.

    Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe