Mistä saisin selville kuka isäni on?

Olen 12v tyttö. Haluaisin tietää kuka isäni on ja se on jo jonkin aikaa painanut mieltäni. Äitini kertoi joskus kun olin ehkä 8v isäni etunimi, mutta sanoi että kertoo enemmän hänestä kun olen vanhempi. Kysyin äidiltäni nyt jonkin aikaa sitten isästäni ja hän kertoi isäni etu- ja sukunimen unohdin tietysti 3 sekunin sisällä hänen sukunimen. Joten kysyin uudestaan hän sanoi että mihin tarvitsen tiedon. Sanoin että haluan vaan tietää hän sanoi ettei kerro koska asun siis aika pienessä kaupungissa jossa melkein kaikki tuntee kaikki joten hän ei suostunut sanomaan uudestaan koska isäni lisäksi täällä pitäisi asua sukulaisiani paitsi jos he nyt ovat muuttaneet tai kuolleet. Se tunne on kumminkin niin ahdistavan pelottava kun saatan tuntea sukulaisiani tietämättä asiasta joku sukulaiseni saattaa olla opettajani tai lääkärini tietämättäni! Enkä haluaisi kysyä asiasta äidiltäni. Olen yrittänyt penkoa papereitakin mutta voiko asiaa lukea missään. Olisi tosi ihanaa jos joku auttaisi

87

4586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voit kokeilla kysyä seurakunnasta tietoja, virkatodistus tai vastaava. Siitä näkee vanhemmat ja sisarukset, jos on. Nimi on todellakin suuri apu etsintään, isäsi voi olla perheellinen eikä äitisi halua asian tulevan esille. Toisaalta velvollinen kertomaan..

      • Olen varma että isälläni ei silloin ollut perhettä. Ja löytyykö tietoa itsestään kirkosta jos ei kuulu kirkkoon eikä ikinä ole kuulunutkaan


      • eiainavirallisesti

        Ei virkatodistukseessa ole kaikkien lapsien nimiä jos asiaa ei ole viety näihin papereihin. Kaikkea ei ole pakko sinnekkään kertoa. Lapsen elatusmaksutkin voi maksaa äidille vaikkei virallisissa papereissa olisi mitään mainintaa.


      • isoisä55

        viimeinen konsti on tehdä rikos iloitus.että kuka on isäsi.siis poliisilaitokeselle rikosilmoitus,josko tästä olisi apua.


      • bdgbdb
        Yksiihminen kirjoitti:

        Olen varma että isälläni ei silloin ollut perhettä. Ja löytyykö tietoa itsestään kirkosta jos ei kuulu kirkkoon eikä ikinä ole kuulunutkaan

        jos ei kuulu kirkkoon, samat tiedot saa maistraatista. Täytyy vaan ensin kysyä kirkosta.


      • maalaisakka

        Viirraako sua päästä, vai miks kirjoitat tämmösiä 12- vuotiaalle lapselle? Häpeä, jos osaat!!!


      • käytäjärkeejossuleeson

        Vittu lähe menee jos ei oo oikeeta asiaa saatanan kusipää. Onks sul oikeesti yhtää järkee pääs, oisko mitää et pitäsit pääs kii. Ja mieti ens kerral et oisko kiva et sä yrität epätoivosesti saada jonkun sulle tärkeen asian selville ja sit joku tulee laittaa jotai tollassii viestei!?


      • maalaisakka kirjoitti:

        Viirraako sua päästä, vai miks kirjoitat tämmösiä 12- vuotiaalle lapselle? Häpeä, jos osaat!!!

        en osaa häpeätä koska oon demoni


      • Thisisrape
        Yksiihminen kirjoitti:

        Olen varma että isälläni ei silloin ollut perhettä. Ja löytyykö tietoa itsestään kirkosta jos ei kuulu kirkkoon eikä ikinä ole kuulunutkaan

        täytyy viirata päästä jos suomi24 palstalla hakee isäänsä


    • kyntö_pelto

      Kulkumiehet ennen heittivät siemenensä kynnettyyn peltoon

      • yhäitiajasimenet

        kyllä ne simenet on lähteneet aivan muualta kuin pepusta.


    • isätönminäkin

      Jos oikea isäsi on joutunut maksamaan sinusta elatusapua, niin paikallisen sosiaalitoimen papereista ehkä voisi olla apua. Löytyykö niitä mistään äitisi jemmasta!? Sosiaalitoimistosta ainakin löytyy.
      Kummisi saattavat hyvinkin tietää asioita, voit kysyä heiltä.
      Onko äidilläsi kavereita joilta voisi kysyä?
      Synnytyssairaalan tiedot. Onko merkintää isästä?
      Omat tietonsa voi myös tilata maistraatista. Onko niissä isästä merkintää? Maistraattiin voi myös soittaa ja kysyä tietoja.
      Onnea etsintään!

      • En usko että isäni on joutunut maksamaan mitään koska hän kai peräti lähti ennen kuin äitini tisi olevansa raskaana tai sitten se oli niin että hän lähti kun sai tietää enkä haluaisi kysyä keltään. En myöskään usko että sairaalassa lukisi mitään koska hän ei ollut synnytyksessäkään. Mut kiitti silti katon tota maistraatti asia ku ehin


      • Sukuhutkija

        Voisit kysellä äitisi silloisilta tuttavilta, kenen kanssa äitisi oli niihin aikoihin. Kyllä se on ollut tiedossa melko suurella varmuudella. Ainakin vanhemmat ihmiset uskaltavat jo kertoakin.


      • semmost
        Yksiihminen kirjoitti:

        En usko että isäni on joutunut maksamaan mitään koska hän kai peräti lähti ennen kuin äitini tisi olevansa raskaana tai sitten se oli niin että hän lähti kun sai tietää enkä haluaisi kysyä keltään. En myöskään usko että sairaalassa lukisi mitään koska hän ei ollut synnytyksessäkään. Mut kiitti silti katon tota maistraatti asia ku ehin

        Sen verran kommetoitava , että synnytyksessä ainakin ennen kysyttiin myös isän nimi vaikka hän ei mukana olisi ollutkaan. Pakkohan sitä ei ollut tietenkään sanoa. Siitä jäi merkintä siis sairaalan papereihin.

        Toisekseen, joku maksaa sinusta elatusmaksuja äidillesi. Jos se ei ole isäsi, niin sitten se on valtio. Äidin tiliotteilta selviää se asia.


      • joshaluat
        Sukuhutkija kirjoitti:

        Voisit kysellä äitisi silloisilta tuttavilta, kenen kanssa äitisi oli niihin aikoihin. Kyllä se on ollut tiedossa melko suurella varmuudella. Ainakin vanhemmat ihmiset uskaltavat jo kertoakin.

        Kysy mummilta jos hän on elossa.


      • Theo2013

        Hyviä vinkkejä mutta äidin äiti ja tädit ovat tietopankkeja,ehkä kun kyselet kuka on enosi?Tai pistä itkupotkuraivari peliin niin luulisi tunti riittävän,ja kerrot äidillesi että hän saa olla mukana jutussa muuten ajattelee menettävänsä sinut entiselle pomolleen jolla rahaa kuin Roope sedällä. Voihan olla ettei isäsi tiedä sinusta mitään,tai ei ole varma ja siksi pysyttelee erillään.Voi olla myös nykyinen tai entinen vanki joka tarkoittaa myös että sillä hetkellä oli naimisissa. Minä voin miehenä sanoa että jos minulla olisi sinun ikäinen tyttö kateissa etsisin sinut vaikka Pelastus Armeijan kanssa.En pysty edes ajattelemaan että oma lapseni ei tunne minua,ja näin uskon miesten yleisesti ajattelevan vaikka olisivat yhteiskunnan pohja sakkaa ja se pitelee,kyllä Isillä on voimakkaat tunteet vaikka Sossu ja käräjäoikeus polkee niitä ja nainen saa kaiken läpi.Olipa sitten raiskaus tai muu este,on sinulla oikeus jo tuossa iässä päättää itse otatko yhteyttä koska kaikilla on vain yksi isä jonka kanssa alkaa olla jo kiire viettää lapsuuttasi. Jos hän on Suomessa hän löytyy,jos hän on ulkomailla loma rakas ei ihme että unohdit sukunimen,joten laita nauhoitus päälle kun kyselet isästäsi.Mutta kyllä hän on löydettävissä ja voi olla että olet tavannut hänet mutta vanhemmillasi on jokin sopimus. Meillä oli naapurissa pojan isäpuoli joka tuhosi oikean isän postit ,kaikki lahjat avaamatta ja piti äidin nyrkillä hiljaisena. Pyri siihen ohjelmaan joka tulee telkkarista,kerro että haluat tavata heti ennen kuin menee tosi vaikeaksi. Laita yleisön palstalle äitisi nimi ja kysy tunteeko joku isä ehdokas syntymävuottasi edelliseltä ja syntymäsi aikoihin, vaikka tänne eri paikkakunnille,vähän tuuria ja vältä pedofiilit niin voi onnistaa.Toivon hyvää,ei itku auta koska naisen viha /äitisi voi olla vastaan tai ei ole jos jo kerran nimen sanonut.


      • Anonyymi

        Miten voi Äidiltä kysyä kun hänkään ei tiedä kuka on todellinen isä Ole tähän törmännyt että todellinen isä on muu kuin äidin kertoma


    • isätön

      Jos äitisi tietää isäsi nimen, kysy häneltä uudestaan? Tai muilta sukulaisilta? Onhan sinulla oikeus tietää!

      • 34433ewew

        oikeus astuu kuvaan vasta kun on täysi-ikäinen. sitten saa paperit ym tiedot. jos isä on joku murhamies niin tuskin äiti haluaa lapselle edes kertoa asiasta. täysi luuseri täytyy olla jos siittää lapsen eikä edes pysy lapsen elämässä. itsekäs paska vaikka ei mikään murhaaja oliskaan kyseessä. näin on asiat.


      • kaikillaonisä

        Älä nyt viitsi lapselle tuollaista suoltaa. Hän on vasta 12 vuotias !!

        Tälläkin lapsella on isä ja isä voi olla rakas vaikka joskus ottaisi pikkusen viinaakin. Mies voi olla todellakin myös ihan kunnollinen ihminen. Monesti miehet odottavat että lapsi itse ottaa yhteyttä koska ovat epätietoisia siitä mitä lapselle on hänestä kerrottu. Mies voi myös ajatella että lapsen äiti tyrmää kaikki hänen yhteydenotot ja on vihainen jostain vanhasta jutusta joka kaatoi suhteen.


      • Huomioita
        34433ewew kirjoitti:

        oikeus astuu kuvaan vasta kun on täysi-ikäinen. sitten saa paperit ym tiedot. jos isä on joku murhamies niin tuskin äiti haluaa lapselle edes kertoa asiasta. täysi luuseri täytyy olla jos siittää lapsen eikä edes pysy lapsen elämässä. itsekäs paska vaikka ei mikään murhaaja oliskaan kyseessä. näin on asiat.

        Ja joskus äiti ei halua kertoa koska ei kiinnosta. Tai koska hän on päätti muuttaa toiselle paikkakunnalle eikä isällä ollut järkevää mahdollisuutta muuttaa perässä, kun kaikille ei työpaikkojakaan ole joka oksalla.

        Vasta joku aika sitten luin erään perheen tapauksesta jossa isä oli myös "häipynyt", eikä äiti kertonut lapsille heidän isästään mitään.

        Lopulta jutun kirjoittanut, perheen nyt jo täysi-ikäinen lapsi kertoi että kun hän oli alkanut selvittämään tapausta samalla tavoin kuin mitä aloittaja kyselee, oli selvinnyt että äiti oli järjestelmällisesti estänyt kaikki isän yhteenotot lapsiinpäin ja piilottanut ja hävittänyt kaikki lahjat, kortit ja kirjeet joita isä oli vuosien aikana lähettänyt samalla kertoen lapsille miten kelvoton heidän isänsä oli, samalla kun valehteli ettei isä halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä, vaikka isän puolelta tuli sekä yhteydenottoyrityksiä ja hänen maksamansa elatusapukin tuli aina ajallaan.

        Toisen vanhemman tarpeeton mollaaminen on äärimmäisen julmaa, vaikka sille jotain aihetta olisikin, koska halusimmepa tai emme, me jokainen olemme molempien vanhempiemme lapsia ja kun lapset tulevat vanhemmiksi he myös alkavat tajuta että se myös tarkoittaa että puolet heistä olisi ns. epäkelpoa ainesta jos heille on vain jatkuvasti kerrottu miten kelvoton ja surkea heidän toinen vanhempansa on. Toisen vanhemman haukkuminen ja mollaaminen osuu ja vaikuttaa samalla myös lapsiin.

        Mainitsemani jutun kertonut nainen kertoi, että hän aikuistuttuaan onnistui yhyttämään isänsä ja tilanne käytännössä kääntyi päälaelleen kun alkoi selvitä miten äiti oli valehdellut ja salaillut tilanteen todellisen laidan ja lapset muodostivat löytyneeseen isäänsä huomattavasti lämpimämmän suhteen kuin äitiinsä, jonka todellinen luonne ja teot alkoivat paljastua. Isällä kun oli näyttää mm. kuitteja ja tositteita maksetuista tuista joita äiti oli väittänyt ettei ollut olemassa.

        Se mitä aloittajan tapauksessa on tapahtunut jää nähtäväksi, mutta asiat eivät todellakaan ole vain "näin on asiat". Erilaisia kohtaloita ja tapauksia on lukemattomia, eikä se todellakaan ole vain automaattisesti että isä tai äiti olisi kelvoton.

        Jos niin on se selviää kyllä ajallaan ihan ilman että sitä tarvitsee erikseen vahvistaa tai luoda lapsille yksipuolista kertomusta samalla heitä itseään painaen.

        Aloittajalle toivotan onnea, kävi lopulta miten kävi.


    • LopetaLopettaminen

      Ei kannata ees yrittää, kertomastas päätellen isäs on täys luuseri joten anna olla...

      • kysyuudelleen

        Et voi todellakaan tietää hänen luuserimaisuudestaan yhtikäs mitään. Kaikilla lapsilla on oikeus isään.


      • kysyuudelleen kirjoitti:

        Et voi todellakaan tietää hänen luuserimaisuudestaan yhtikäs mitään. Kaikilla lapsilla on oikeus isään.

        Mitäs jos epäilen että vanha kimmakaveri synnytti mun lapsen ja meni naimisiin toisen kanssa.Sitten erosi ja "selvisi" isyystestistä sen avion kautta...


    • Haluamiset

      Älä kysy älä etsi , sinun halusi on hetken mielijohde . Voisit myös ajatella hieman "isäukkosi" sisintä , anna arvo myös hänen halulle. Ei meidän oikeudet ole aina päälimmäisinä vaan ihimillisyys .

      • isintyttönen

        Mies ei välttämättä edes tiedä olevansa tämän tytön isä huom. Voi olla iloinen kuullessaan että hänellä on tytär.


      • siskala

        Kyllä ihmisellä on oikeus saada tietää isänsä nimi. Se on kerrottava myös 12-vuotiaalle. Kysy sitä nimeä äidiltäsi uudelleen.


    • Aboriginaali
      • näyttääyältä

        Mutta mikään ei voi pakottaa äitiä kertomaan. Voi olla niinkin, ettei äitikään tiedä. Tuntematon tyyppi, molemmat humalassa. Ei muistikuvia. Tai isäehdokkaita on useita, koko katuremmi. Ehkä raiskattiin.

        Äidilläsi on syy, miksei hän kerro. Saattaa kertoa, kun olet aikuinen ja kestät kuulla. Ei ole paikallinen lääkäri eikä pappi tai muu silmäätekevä, sellaisen äitisi olisi pannut maksamaan elatusmaksut.


      • rakkaudenlapsi

        Älä nyt viitsi !!
        Jos tytön äiti on kunnianhimoinen ja itsenäinen nainen niin myös hänen lapsensa isä on samaa luokkaa. Ei missään tapauksessa luuseri.
        Raiskatut ottavat abortin. Tämä lapsi on syntynyt rakkaudesta tai ihastumisesta joka on loppunut. Näin joskus käy ikävä kyllä.


      • asasaswfdwqfewfewfe

        Katsoin tuon isyyslaista kertovan uutisen, niin siinä sanottiin, että äiti ei voi estää isyyden selvittämistä, mutta ei siinä myöskään kerrottu, että hänen pitäisi siinä auttaa.


    • hgjsgjhö

      Aikamoista tekstiä lapselle luettavaksi...

      Ja onko joku tosiaan sitä mieltä, että halu oppia tietämään juurensa on "hetken mielijohde"?

    • oikeustietää

      Maistraatista saat tiedot.

    • tietää_vai_ei

      Äiti saattaa toimia hyvinkin viisaasti ja osaa arvioida onko sinulle enemmän haittaa vai hyötyä tiedosta. Vanha viisaus sanoo ”tieto lisää tuskaa”

    • Löydät

      Netistä maistraatti/väestörekisterikeskus. Vaatii tunnukset. Sieltä löytyy jokaisen tiedot

      • öjlk

        Mistä se maistraatti saa ne tiedot, jos/kun äiti ei kerro?


      • niinpäniinn

        Niin, on todellakin mahdollisuus että isän tietoja ei ole annettu maistraattiin. Tälläinen ei ole pakollista.


    • mitatoitu

      Hei Tuntematon

      Ymmärrän tilanteesi. Jokaiselle meistä on tärkeää tietää kenen lapsi oikeasti, on ja millainen isä itse kullakin on. Huonokin isä on parempi kuin ei isää ollenkaan.

      Olen loitonnettu, vieraannettu ja mitätöity isä ja eronnut suomalainen mies. Ex vaimoni esti poikani tapaamiset. Heidän osioitteensa on salainen ja ex vaimoni muutti sekä oman, että poikani sukunimen uuden miehensä sukunimeksi.
      Nyt hän on nyt 14-vuotis, ja minä maksan vain hänen elatusmaksuaan. En ole saanut tavata poikaani yli kymmeneen vuoteen.

      Naisen kosto on julma myös lapselle, kun oikeus tavata omaa siäänsä estetään.

      Miten voisin sinua neuvoa ja auttaa?

      Sinä et ole vielä täysi-ikäinen, joten en tiedä suostuvatko voranmaiset antamaan tietoja ja auttamaan sinua

      Mutta ainakin myöhemmin saat tietoja itsestä paikkakuntasi maistraatista. Sinne kaikki Suomen ihmiset on rekisteröity.

      Jos olet Suomen ev.lut kirkon jäsen, tiedot sinusta ja vanhemmistasi ovat myös seurakutasi reksiterissä eli kirkonkirjoissa.

      Voit varata ajan myös paikkakuntasi soriaalitoimen lastesuojelijalle. Ehkä myös hän voi sinua auttaa.

      Kaikki riippuu kuitenkin siitä, onko äitisi ollut isäsi kanssa namisissa, ja jos ei ole, onko sinun isäsi tunnustanut sinut omaksi lapsekseen.

      Lastensuojelu virkailija hoitaa näitä lapsen tunnustamis asioita.

      Uskon, että asia selviää enemmin tai myöhemmin.

      Toivitan menestystä "salpoliisityöhösi" eli taustasi selvittämiseen.

      • ryhdistäydy

        Voisin neuvoa sinua mitatoitu mies.

        Isälläkin on oikeudet. Oikeasti sinulla on oikeus tavata omaa poikaasi. Voisit itsekkin olla pikkuisen aktiivisempi ja marssia sosiaalitoimistoon.

        Entinen vaimosi on todella julma. Hyvin julma ihminen ja ajattelematon ihminen.

        Minun mieheni lähti läiskimään kun kun löysi uuden. Tosin meidän avioelämämme oli jo tuolloin surkeaa. Sain kuitenkin mustasukkaisuus kohtauksia ja erosta tuli vaikea ainakin minulle.

        Kuitenkin suostuin siihen että mieheni sai tavata poikaamme täällä minun ja poikani kotona koska mies muutti eri paikkakunnalle uuden naisensa perässä ja poikani ei juurikaan halunnut sinne lähteä.
        Isä on todella tärkeä lapselle. Rakastan lastani enemmän kuin ketään muuta maailmassa ja teen hänen eteensä kaiken ... vieläkin ;)) Hän on jo 24 v ja muuttanut aikoja sitten omilleen. Hän on kunnollinen ja vahva poika erostamme huolimatta. Hän sai pitää molemmat vanhempansa erostamme huolimatta.
        Tiedän että hän tulee menestymään elämässään. Me olemme hänen tukenaan kuitenkin aina taustalla. Hän on todella itsenäinen komea nuori mies joka tietää mitä elämältään haluaa.

        Miten minun sitten kävi ?? Todella hyvin. Olen myös itsenäinen nainen, nautin tanssista, musiikista, puutarhasta, työstä ja elämästäni. Olen myös onnellinen kun lähdin heti uutta elämää etsimään, enkä jäänyt kotiin itkemään.


    • ueprpuejeppeeur

      Tässä sen näkeen, että lapsi haluaa tietää isänsä,äitinsä, syntyperänsä, historiansa, sukulaisensa jne. ja ollaan menossa siihen spermapankkisuuntaan ja on jo menty, että vain siemen laitetaan ja lapsesta viis veisataan. Toivottavasti tyttö saa tietää isänsä, ihan sen vuoksi, että epätietoisuus on rasittavaa, kun ei tiedä kuka mahdollinen vastaantulija se voisi olla, se jäytää sisintä...Äidin velvollisuus on kertoa lapsen isä, jos sen tietää. Valitettavasti tulevaisuudessa nämä spermapankkilapset eivät saa tietää kuin joskus aikuisena, jos silloinkaan, en tiedä...Lesbot ja homot vähättelevät lapsen syntyperän, isän, äidin biologista tietoa, vaikka sen tulisi olla lapsen oikeus. Näköjään tätä vähättelyä on aivan heteroissakin...

      • LapsenOikeus

        Sanopa muuta.Homot ja lesbot ovat
        vaatimuksissaan itsekkäitä!


    • jösöfsösöfsösö

      Jos isä ei ole tunnustanut lastaan, ei maksanut elatusmaksuja, on isää enää vaikea tietää virallisesti, se vaatisi verikokeen, isyystutkimuksen ja tuskinpa se onnistuu, jos isä ei ole ollut kiinnostunut tähänkään asti tai äiti ei ole halunnut isää elämään jostain syystä. Ystävälläni on avioliiton ulkopuolinen lapsi, yhden ravintolaillan reissun jäljiltä. Fiksu tyttö, opiskeli sairaanhoitajaksi, mutta isä ei ole ollut koskaan elämässä. Kun raskaus varmistui, tämä ystäväni ilmoitti miehelle ja sanoi, että saa olla mukana tai ei. Mies ei halunnut olla ja asia jäi siihen. Elatusmaksuja ei ole koskaan ollut, ja isä päätti jo heti, ettei aio olla mukana. Ystäväni ajatteli, ettei halua sellaista miestä, isää, joka ei välitä lapsestaan...Jokatapauksessa syntyi nätti ja fiksu tyttö, jospa isä tietäisi, mitä jäi tietämättä....myöhäistä se enää on..

    • Aboriginaali

      Tämä on lainaus Opettaja TV keskustelusta.

      Lapsen erokriisi.

      Lapsen kuuleninen ja hänen toivoukset olisi syytä ottaa huomioon. Lapsi on oman elämänsä asiantuntija.

      Erään lapsen isä aisti, että hänen 11v. tyttärellä alkoi esinitymään merkkejä, jotka viestittivät, että lapsen kohdalla kaikki ei ole OK.
      Lapsi oli kirjoittanut lappusia, joissa luki “mä en kestä, jos meidän iskä ja äiskä eroaa, – mikähän mua taas vaivaa, mä olen taas oksentanut koko viikonlopun”.
      Ehkä lappuset oli jätetty takoituksellisesti "hätähuutona" hänen pöydälleen.
      Hänen kaveripiirissä oli monen lapsen vanhemmat eronneet, jotenka hänellä oli kosketuspintaa" erotapahtumiin, sekä huoltajuusriitoihin, joissa yleensä lapset jäivät äidille ja isä "ulkoruokintaan".

      Isä huolestui tyttärensä tilasta. Eropäätöksen jälkeen lapsi totesi “tuon olen tiennyt jo kauan aikaa”.
      Lapset ovat erittäin herkkiä aistimaan muutoksia kodin ilmapiirissä, mutta eivät kysele, eivätkä puhu asista, sillä lapsi jää odottamaan, “mitä tuleman pitää”.
      Toisekseen lapset ja nuoret ovat “solidaarisia, eivätkä asetu jomman kumman vanhemman puolelle.
      Lisäksi hänen kaveripiirissä useiden vanhemmat olivat eronneet, jotenka hänellä oli “kosketuspintaa” erotapahtumiin ja niiden siheuttamiin muutoksiin lasten ja nuorten elämässä.

      Lapsen isä kysyi tyttäreltään, “mitä sinä haluat tulevalta elämältäsi?
      Isä kirjasi lapsen toivomukset, josta isä teki yhteenvedon sosiaalitoimelle.

      "Toivoisin, että huotajuuspäätöksessä otettaiin huomioon seuraavat toivomukseni.
      Kaikki parhaat ystäväni asuvat kotikaupungissani. Muutto toiselle paikkakunnalle ja toiseen kouluun tuntuisi vaikealta.
      Asumisjärjestelyt: Toivoisin, että veljeni asuisivat kanssani. Toivoisin, että uusi asunto löytyisi läheltä kouluani, tai muuten hyvien kulkuyhteyksien päässä koulustani.
      Toivoisin, että saisin asua veljieni ja isäni kanssa.”.
      Tytär allekirjoitti toivomuslistan.
      Isä varasi ajan sosiaalitoimesta, jossa lapsi kävi yksinään keskustelemassa sosiaalityöntekijän kanssa.
      Lisäksi isä varasi ajan koulun terveydenhoitajalle, jossa lapsi sai keskustella tulevasta elämänmuutoksesta. -Terveydenhoita kysi lapselta saako hän kertoa asiasta opettajalle ja luokanvalvojalla, johonka lapsi suhtautui myönteisesti.
      Nämä tapaamiset viestittivät lapselle, että hänellä on opettajan ja luokanvalvojan tuki, mikäli hänen terveydentilassaan ja koulumenestyksessä on vavaittavissa jotain sellaista, jossa he voivat olla lapselle tukena.

      Sosiaalitoimen päätös asumisesta ja koulusta toteutuivat lapsen toivomalla tavalla.
      Tapaamisoikeuksisille ei asetettu minkäänlaisia rajoja, vaan lapset saivat tavata etävanhempaansa aina kun se sopi heidän aikatauluun, sekä pitkään välimatkaan 300 km etävanhemman luokse.

      Tänä päivänä kaikilla kolmella lapsella on ammatti ja vakituinen työpaikka.

      Uudessa lastensuojelulaissa korostetaan lapsen oikeuksia tulla kuulluksi ja huomioiduksi eropäätöksissä. Valitettavasti lakia ei noudateta kaikilta osin.
      Eräs pitkään sosiaalalalla työskennellyt henkilö, joka on kouluttanut vuodesta 2002 lähtien sosiaalityöntekijöitä uuden lain johdosta totesi eräässä luennossaan “Minä en mahda mitään sille, jos sosiaalityöntekijät eivät noudata uutta lastensuojelulakia.- Viranomaisten tehtävänä on valvoa, että uutta lakia noudatetaan".

      Herää kysymys, toteutuvat lapsen oikeudet, siten kuin uusi laki määrää, vai ovatko jotkut päättäjätahot “aseentellisia” ja suosivat jompaa kumpaa vanhempaa?
      -----------------------------

    • Kysy-äidiltäsi

      Äiskä kuka oli se ukko joka paneskeli sua vähän alle 13:sta vuotta sitten ? Älä utele faijastas mitään .

      • siskala

        Olisit jättänyt kirjoittamatta tämän, moraalinen hylkiö. Ei noin neuvota 12-vuotiasta.


    • ropestry

      Ei ole Kööpenhamina kuin ennen.

    • ggttfghthtfht

      konstit on monet sano akka kun kissalla pöytää pyyhki!
      1. Kun kerran tiedät etunimen, kirjaudu Fonectan palveluun (ensin tilaa tunnukset joilla pääset katsomaan tietoja netistä), sitten panet hakulomakkeeseen etunimen ja kaupungin, esim. Matias Suonenjoki. Kaikki Matiakset pitäisi tulla sukunimineen, ellei ole todella iso paikka ja monia. Näistä nimistä voi ainakin poissulkea ne nimet joka se ei anakaan ollut. Pistä nimet paperille ja ala googletella naamoja, Kenties tunnistat naaman.
      2. Toinen konsti. Soita osoitepalveluun(0600-1000) ja kerro miehen entinen osoite, joka oli siis sama kuin äitisi ennen syntymääsi 12-13 vuotta sitten, ja sano etunimi, ja sama kaupunki osoitteksi. Osoitepalvelussa saattaa löytyä koko nimi ja uusi osoite tiedot tuolla, toisin joku virkainto jos sattuu kohdalle, voi olla ettei kerro.
      3. Mene facebookkiin, kirjoita etunimi hakuun ja rajaa kaupungiksi oma kaupunkisi. Se tuo kaikki Matiakset Suonenjolta joilla on julkinen profiili. Tunnistat isäsi naaman, kun poissuljet ne piirteet joita sinulla on ja olet äidiltäsi perinyt, ja jäljelle jäävät piirteet on isältäsi, esim tukanväri, nenä, jne.Ikääkin voit yrittää osuttaa, eli eliminoit tietenkin kaiki täysin mahdottoman ikäiset pois, (alaikäiset).
      4. Kirjoitat Google hakuun etunimen ja kaupungin. Ja alat tutkimaan tuloksia, iän perusteella alat rajaamaan, vaikka kuvahaulla.
      Tällaisilla konsteilla suoritin itsekin sukututkimusta melko pitkälle. Yllättävän moni kertoo Facbookin julkisissa perhetiedoissa jopa koko sukunsa...

      • Tuosta Fonectan palvelusta: "Mikäli Palvelun käyttäjä on alaikäinen, hänen tulee varmistaa, että hänen huoltajansa antaa suostumuksensa Palvelun käyttöön sekä henkilötietojen käsittelyyn, ja on tietoinen näiden Käyttöehtojen, palvelukohtaisten eritysehtojen sekä tietosuojaselosteen sisällöstä." (Lähde: Fonectan verkkopalveluiden käyttöehdot)

        Osoitepalvelupuhelimeen soittaminen maksaa 1,98 euroa/minuutti pvm/mpm, jonotus pvm/mpm. (Lähde: Väestörekisterikeskuksen nettisivut)
        Hänen äitinsä voisi ihmetellä puhelinlaskun saatuaan, miksi tytär on soittanut sinne.
        Jos henkilö on kieltänyt osoitteensa luovuttamisen, niin Väestönrekisterikeskus ei anna sitä.


      • Sukuhutkija

        Ei pidä soittaa osoitepalvelupuhelimeen.
        Pitää liittyä Fonectan numeropalveluun. Maksoi joskus noin 10 v sitten 25 c ja saa ilmaiseksi kysellä 100 numeroa ja osoitetta joka kuukausi. Itseasiassa en edes tiedä, veloitettiinko tuota 25 c tililtäni ollenkaan.


    • uhgufyo

      avain ongelmaasi on isäsi entinen osoite, joka siis on sama kun äitisi (kenties entinen) osoite, missä äitisi asui ennen syntymäsi, pengo se osoitetieto, ellei ole sama kun nyt. tämän osoitten avulla selviää myös isäsi henkilölisyys kun kerran he asui yhdessä. Vanhoja osoitteita löydät kun pengot joskus äitisi paperita ja tavaroita ja etsit kortteja, kirjeitä, ja katsot postileimasta vuosiluvut ja osoitteen. Aika moni on säilyttänyt joitain kirjeitä, tai kortteja. Myös virallisissa papereissa, veropaperissa lukee hänen osoite.

      • Se on aika kyseenalaista, että kehotat kyseistä henkilöä penkomaan äitinsä posteja ja tavaroita. Miksi hänen pitäisi tehdä sitä ilman äitinsä lupaa?
        Jos toiselle osoitettua postia avaa (esim. suljetun kirjeen), niin syyllistyy viestintäsalaisuuden loukkaukseen.

        Ketjun aloittajalle: keskustele uudelleen äitisi kanssa ja kerro hänelle, miksi sinulle on tärkeää saada tietää, kuka isäsi on.


      • Hukusutkija

        "Jos toiselle osoitettua postia avaa (esim. suljetun kirjeen), niin syyllistyy viestintäsalaisuuden loukkaukseen."
        Niin syyllistyy, mutta ei siitä mitään seuraa. Suuri yhtiö nimeltä Fortum on tehnyt tuota useita vuosikymmeniä ja tekee edelleen ja ilman sanktioita. Tämä laki on yksi niistä meidän kusettamiseksemme tehtyjä.


    • Itsekinisä

      Älä välitä tällä palstalla olleista typeristä viesteistä. Juttele äitisi kanssa, kyllä hän sinulle puhuu. Pitkään puhumatta ollut asia painaa hänenkin mieltään.

      • tekstinaloittaja1

        Toetäkseni äitini ja isäni ei asuneet yhdessä he eivät olleet naimisissa tms.


    • Haara

      Jotkin äidit on niin katkeria, että eivät edes kerro omalle lapselle kuka on lapsen isä, todella itsekästä ja epäkypsää.

      Minusta jokaisella lapsella on oltav isä, ja äiti. Tulisi olla pakollinen aina isyyden tunnustaminen. Verinäytteellä. Ja maksaj elatusmaksuille aina isä joka on siittänyt lapsen eikä äidit hakisi veronmaksajien varoja sosialihuollon kautta.

      DNA-tutkimus tulee suorittaa näin isyys voidaan varmistaa lähes 100%;sti.

      Miksi pitää salata, pantata omailta lapsilta isyyttä, sukujuuriaan jne on naisilta epätervettä toimintaa. Pillua kyllä annetaan, mutta jätökset saa jäädä.

      Otat selvää sosiaalihuollosta, onko isyytesi siellä vahvistettu, tunnustettu. Jos ei ole niin on todella kallista selvittää isyyttä oikeusteitse. Tämä tulee kalliiksi yhteiskunnalle vaan asiat pitää äitien hoitaa jo siinä vaiheessa kun he rupevat jakamaan torttuaan joka oksalle.

      • Huumoi

        Luonnollisintahan olisi selvittää tuo automaattisesti synnytyksen jälkeen samalla kun muitakin testejä tehdään, samalla tulisi selvitettyä altiuksia perinnöllisiin sairauksiin yms. lapsen kannalta hyödyllistä kartoitusta.

        Jostain syystä vain suurin tuota vastustava ryhmä vain tuntuu olevan juuri naiset, joita ei välttämättä kiinnosta huudella tarkempia tietoja siitä kuka se isä todellisuudessa onkaan.

        Viimeksi näkemäni luku taisi olla että arviolta ainakin 10-20% lapsista ei olisikaan oletetun isän jälkeläisiä. Tuo arvio syntyi siitä kun tasaisesti törmätään tapauksiin, ettei se kerrottu isä olekaan se biologinen isä, kun tarvittaisiin esim. elin- tai kudosten tms. luovutusta ja havaitaan ettei se aviomies olekaan yhteensopiva, vaikka näin on oletettu.

        Tilannehan on kyllä tiedostettu jo varmaan vuosisatoja - jopa tuhansia ja se on mm. siihen miksi mm. tietyissä juutalaisuuden haaroissa lapsen juutalaisuus määritetään äidin perusteella, koska äiti pääosin on aina tiedossa, mutta isyydestä ei ole mitään takeita.


    • Perintöä

      Todella vaikea saada ainakin sosiaalihuollosta papereita, tieotja tehty erittäin vaikeaksi. Miksi ja ketä se palvelee?

      Sosiaalitantat istuvat paperikasojen päällä ja ketä he suojelevat kun on omista tiedoista kyse.

      Isyydellä on suuri merkitys perinnön saannin puolesta jase tulee olla tunnustettu, jotta esimerkiksi saa perinnön jos omaisuutta isällä. Usienhan ns. au-lapset on salattuja lapsia eli tieto tulee useinkin ilmi vasta henkilön kuoltua.

      Myös tärkeä on selvittää isyys mahdollsiten eprimä yms sairauksien osalta.

      Nyt isyyslaki muuttui 2016-vuoden alusta ja perintöön on myös mahdollisuus nyt apremmin kuin ennen ja usseinkin vanhat isyys selvitykset, tunnustaminen vaatii käräjäoikeuden päätöksen asiasta.

      Vaatikaa, selvittäkää isyytenne ja mahdolliset perinnöt sekä näinhän aina voi sotkea hiukan perheiden syrjähyppyjä ja panna pakka uusiksi.

    • isän saat selville kun kysyt sitä äidiltäsi, tiedän että hän tietää ... ainakin isä vaihtoehdot...........

    • jaskanpauhantaa

      Hei . 1.1.2016 astui voimaan laki. Lapsella on oikeus tietää omat biologiset vanhempansa olivatpa isä/äiti mitä mieltä tahansa. Eli aloittajalle , sinulla on nyt lain suoma oikeus tietää isäsi todellinen nimi ja saada siitä virallinen vahvistus.
      Asia on lain kannalta erittän yksinkertainen

      • Ahneus

        Laki koskee myös aiemmin syntyneitä lapsia joilla on nyt myös perintöoikeus yhdenvertaine kuin nykyäänkin syntyneillä. Tarkoitan ennen 1970-luvulla syntyneitä.

        Muistakaa vaatia etunne, oikeutenne ja mahdollset perintönne. Useinhan nämä ns. au-lapset yritetään jättää perinnöttä ja jaon ulkopuolelle.

        Niin taisi olla myös Kari Tapion pojan tapauksessa ja ahneet velipuolet meinasivat viedä kaiken itselleen. Toivottvasti au-poika saa nyt myytävänä olevasta hulppeasta Espoon asunnosta oamn osuutensa tasapuolisesti. Taitavat pojat rahastaa nyt isänsä musiikilla kun omat taidot ei riitä isän taitoon.

        Muistakaa, että kaikki sisarukset ovat samalla lähtöviivalla perinönjaossa olivat he sitten aviossa tai avioliiton ulkopuolella syntyneitä!

        Pitäkää puolenne ja selvittäkää taustat kunnolla!


    • harkitse_hyvin

      Hei aloittaja,

      Olen 32v. nainen. Ymmärrän oikein hyvin, että asia kiinnostaa sinua ja painaa mieltäsi. Uskon, että tuntisin itse sijassasi samoin. Minua harmittaa, että olet saanut myös epäasiallisia vastauksia, joten ajattelin tuoda omat ajatukseni esiin, vaikka en yleensä kirjoita näille palstoille (luen vain).

      Vaikuttaa siltä, että äitisi säikähti mahdollisuutta, että kyselet isäsi nimeä ottaaksesi häneen yhteyttä. Monet kirjoittajat ovat täällä tuoneet ilmi, että on mahdollista, että isäsi ja äitisi suhteeseen liittyy jotain kipeää, minkä vuoksi äitisi ei halua puhua asiasta. Itse pidän tätä jopa todennäköisenä, koska muuten olisi luultavaa, että isäsi suku olisi jo jollain tavalla osallisena elämässäsi. Kuten täällä on ehdoteltu, se kipeä asia voi olla jotain näennäisen harmitonta, kuten rakkauden loppuminen, tai jotain niinkin hirveää kuin raiskauksen kaltainen rikos. On myös mahdollista, ettei äitisi varmuudella tiedä isäsi nimeä, jos äidilläsi on ollut useita poikaystäviä tai jos isäsi on ollut ulkopaikkakuntalainen ja he ovat tavanneet vain muutaman kerran.

      Joka tapauksessa, kertomatta jättämällä äitisi suojelee joko itseään, isääsi ja/tai sinua. On mahdollista, että äitisi ei ole syystä tai toisesta (esimerkiksi todellisesta tai kuvitellusta uhasta) halunnut isääsi elämääsi tai että isäsi ei ole itse halunnut olla tekemisissä kanssasi. Usein silloinkin, kun isät eivät ota vastuuta lapsistaan, isien suvut kuitenkin tekevät niin, jos asiaan ei liity muuta. Vaikka oman äitini juoppo isä ei osallistunut tyttärensä elämään, äitini tunsi kuitenkin isän puolen isoäitinsä eikä isän henkilöllisyys ollut koskaan salaisuus.

      Mielestäni sinun kannattaisi miettiä, miten reagoisit näihin erilaisiin skenaarioihin. Haluaisitko kaikissa olosuhteissa todella tietää isäsi nimen, tai esimerkiksi sitä, ettei äitisi tietäisi sitä? Jos saisit tietää isäsi nimen, aikoisitko olla häneen yhteydessä? Miten kestäisit sen, jos hän ja/tai hänen sukunsa ei haluaisikaan kuulla sinusta mitään? Jos olet katsonut adoptoidut-ohjelmaa, niin tiedät, että monen aikuisenkin sydän särkyy, jos ei saa biologiselta suvultaan mitään vastakaikua, ja näin tapahtuu.

      Voisit yrittää ensin keskustella äitisi kanssa olosuhteista, joissa olet saanut alkusi, ennen kuin pyydät häntä paljastamaan isäsi nimeä. Oliko isäsi ehkä naimisissa toisaalla, tai oliko hänellä jotain ongelmia (mielenterveyden tai päihteiden kanssa), joiden vuoksi hän ei voinut olla osa elämääsi? Särkyikö äitisi sydän niin pahasti, että hän ei kestänyt olla tekemisissä isäsi kanssa? Tietääkö isäsi ylipäätään olemassaolostasi? Jos äitisi ei halua keskustella näistäkään, voisit yrittää saada hänet sopimaan, että hän sitoutuu puhumaan sinulle esimerkiksi silloin, kun täytät 16.

    • kaksikymmentä

      Jokaisen lapsen kuuluu tietää isän nimi, kuka isä on, ja on ihan uskomatonta, että ehdotetaankin jotain muita vaihtoehtoja. Sperman luovuttajan nimikin pitää saada selville. Mitään muita vaihtoehtoja ei ole. Kaikenlainen salakähmäisyys on vanhanaikaista eikä kuulu nykyaikaan. Äidillä ei voi olla korkea älykkyysosamäärä, jos hän salailee lapsen isän nimeä. Ota selvää vaan. Onko isä käynyt edes lastensuojeluvirastossa tunnustamassa laspensa. Jos on, lastensuojeluvirasto vastaa. Pieni paikkakunta, missä jokainen tuntee toisensa, varmasti tiedetään, kuka isä on.

    • Aboriginaali

      Vanhemmille asumusero.
      Toivottu koulupaikka varmistetaan mielikuvituksellisilla keinoilla.

      http://yle.fi/uutiset/lapsi_kirjoille_mummolaan_vanhemmille_asumusero__toivottu_koulupaikka_varmistetaan_joskus_mielikuvituksellisilla_keinoilla/8617545
      ------------------------------------------------------------

    • miesmökistä

      Ota illalla äitiä kaulasta kiinni ja kerro että sinua painaa kovasti eräs asia. Kerrot sitten että haluat tietää isä'n nimen mutta pidät sen omana tietona jos äiti niin haluaa. Äidillä voi olla painavat syyt minkätakia hän ei halua isän nimeä julkisuuteen. Myöhemmin ehkä ymmärrät tämän paremmin. Tämä selviää vain äidin kanssa keskustelemalla, ei uhkailemalla. Tsemppiä sulle !,

    • varmaatietoa

      Sosiaalitoimiston lastensuojeluviranomainen kertoo asian.Neuvolassa myös pitäisi olla molempien vanhempien nimet.Luulen et äitisi kertoo jos sanot et otat ja kysyt lastensuojelusta koska olet 12v sinulla on oikeus tietää

      • donethat

        Mutta eipä aina ole. Äidin ei ole pakko sanoa isän nimeä. Tällöin kaupunki maksaa elatusavun.


      • Torttua

        Tai veronmaksajat maksaa au-lasten elatuksen jos äiti ei ole yhteistyökykyinen. Minusta tulee olla pakko kertoa kuka on lapsen isä, siittäjä. Ja isän tulee olla maksaja elatusmaksuille ei yhteiskunnan ja kaikkien veronmaksajien.

        Näin säästyy isot summat Valtion kassaan ja jokainen saa kantaa omat vastuunsa maksamalla omista lapsistaan ei siis veronmaksajat.

        Omituista suojelua ja holhoamista. Aikuisten tulee vastata itse omsita jätöksistään, eikä maksattaa niitäyhteiskunnan varoista!


    • sukuonpahin

      On oikeus tietöö mutta etkö voisi odottaa että olisit vähän vanhempi. Koska tässä on lyöty kauhuskenaariota rikolisista niin toinen yhtä kiva olis jos sulla on puolisisarus alle vuoden erolla eli olet pettäjän jälkeä tai kuulet olevasi vahinko tai muuta ei niin ihanaa. Sais ylläolevat vähä miettiä mitä neuvovat. Ja myös sitä että luutavasti asia ei ole ajankohtainen. Eikä mielesi hajoa jos et tiedä. Tai sas sitä selville heti. Ja ei sukulaiset ei ole niin tärkeitä kun luulet. Keksi jotain muuta ajateltavaa. Mutta kysy uudestaa asiaa äidiltäsi ja ole enskerralla herillä ja ota nimi kerrasta muistiin kun sen kuulet. Aikuisten maaulmassa ei toistella ja tärkeät jutut pitää muistaa heti. Ja sitte ollaan kyselemati. Ja niin pikkupaikkakunnat on sukusiittoisia muutenkin. Mee kirjastoon ja lainaa sukukukirja ja katto kuinka monenen kaveri. Mummu ja pappa löytyy omien isovanhempiesi kanssa samalta sukulistalta.... Saat rauhassa panikoida. Kukaan ei käskeny ottaan selvää. Kestä paniikki ja ahdinko. Sinä et ole valmis kuuleman ennenkun otat asian rennon rauhalisesti. Sitte vasta ko asialla ei ole väliä. Joskus olis parempi kun ei oikeasti tiedä jotain. Niitä sukkulaia voi olla satoja ja kaikki vittupäitä. Tai voisitta koko kaveripiiru nauraa kaikkein tyhmimmille sukunimille mitä löytyy yms.

      • Joillain_on_joillain_ei

        Täällä meidän aikuisten maailmassa taas saa ja voi kysyä uudestaan. Ehkä te sitten pelaatte siellä omissa porukoissanne jotain omia muistipelejänne, mutta älä yleistä.

        Jollekin tuo asia voi olla tärkeä, mutta se on totta että vastaus voi olla jotain ei niin mieluista, siihenkin on varauduttava.


    • Voihan

      Olla ettei äitisi tiedä varmuudella, kuka on isäsi ja siksi ei kerro. Ei kannata miettiä joutavia, jatkat vain elämääsi reippaasti eteenpäin.

      • Kukasenmäärittää

        Paitsi että lapselle tuo ei välttämättä ole "joutava" asia, eikä täältä sivusta ole paljon sanomista mitä jonkun muun pitäisi pitää joutavana tai ei. Useimmille lapsille vanhemmat ovat tärkeitä.

        Jos äiti ei tiedä, niin samahan se on kertoa jo tuon ikäiselle. Jos taas lähtee valehtelemaan, niin kannattaa muistaa että joskus ikävät asiat tulevat myöhemmin vastaan ja sitten onkin taas huonomassa asemassa kun koetti aiemmin vääristellä.


      • SENKINIDIOOTTI

        Joutava??? Tuollainen asia ei ole mikään JOUTAVA!!!


    • PerinteinenPerhearvo

      Siis isäsi ja äitisi ovat eronneet toisistaan, kun isäsi ei asu äitisi luona. Tosi ikävää, että vanhempasi ovat eroneet, kun lapsellahan pitäisi olla äiti ja isä, joiden kanssa lapsi saa olla.
      Sääliksi käy niitä lapsia, joiden vanhemmat ovat lesboja tai homoja. Miten lapsen kaksi äitiä tai kaksi isää vastaavat, kun lapsi kysyy, että kuka on minun äiti/isä, kun on kaksi äitiä tai kaksi isää.

      • voivoijavoi

        pieni on maailmankatsomuksesi, et ilmeisesti uuninpankolta ole pidemmälle päässyt. Herää nyt jo vihdoinkin ja ota itsesi kaapista ulos...


    • urtsukainen

      Jospa kysyisit äidiltäsi.

    • EnYmmärräMiksi

      Minä tiedän isäni, ja tiedän jopa että hän asuu tuossa vajaan kilometrin päässä, mutta en ole häntä (tietääkseni) edes nähnyt viimeksi kuin ehkä vissiin viisivuotiaana tms.

      Vaikka en tietäisi, niin en keksi ainuttakaan syytä, miksi minun se pitäisi tietää, ja miten tuo tieto (tai sen puute) vaikuttaisi elämääni. Joskus ehkä jossain mahdolliseten perinnöllisten sairauksien hoidossa tiedosta saattaa olla hyötyä, mutta tämä 12-vuotias kysyjäkin ilmeisesti on terve, joten tuotakaan varten tietoa ei (ainakaan vielä) tarvita.

      • jjjoookjjoojk

        isäsi voi kuolla ihan milloin vaan. Yleensähän se tulee aina yllätyksenä omaisille. Sinlle ei tule kukaan edes tätä tietoa tuomaan. Tai jos haluaisitkin kullessasi hänen olevan kuolemansairas, haluat yllättäen puhua hänen kanssaaan, sinua ei lasketa lähelleen.Sitten alkaa perinnönjako. Sinä olet isäsi laillinen rintaperilinen. Muut perilliset jos eivät tiedä olemassaolostasi, he ohittavat sinut kokonaan perinnönjaossa. Menetät osuutesi kenties jopa isoistakin perintöoikeuksistasi. Esim. suvun kesämökki, omistusasunnot,autot ja perintökalleudet. Sinun on vaikea jälkeenpäin saada oikeutta perinnönjaolle, kun et voi tietää mitä kaikkea meni sivun suun. Et tiedä keitä ovat isovanhempasi, sedät/tädit, serkut. Avioidut kenties vahingossa serkkusi kanssa.


    • asskel

      olet alaikäinen niin sun on vaikea saada selville isääsi kun äiti on holhoajasi.
      kin kasvat 18v nii voit ruveta peräämään isääsi vaikka oikeusteitse.

    • Tyhmämikätyhmä

      Maksako se kun etsii omat tiedot maistraatista ja miten se toimii

    • öläöölk

      helpoin keino. Mene katselemaan sinne entiseen kotiisi, jossa he asuivat yhdessä naapureita. Etsi joku vanhempi henkilö, joka olisi asunut siellä talossa tai naapuristossa kauan, silloin kun sait alkusi. Kysele että tunsitko kenties äitiäsi 12 vuotta sitten. Voi olla että löydätkin jonkun tällaisen henkilön, joka tunsi äitisi ja isäsi. Ala juttelemaan että tarvitsisit tietää sen miehen nimen joka asui äitisi kanssa, jonkun syyn takia (vaikka että teille jäi hnen omaisuutta, ja olisi tärkeää tavoitaa hänet) tai kerro joku muu syy. tietenkin talonkirjoihin miehen nimi on viety myös, jos asuivat kerrostalossa. mutta voi olla vaikea saada tietää. Toisaalta, en tiedä mikä salaisuus se olisi sinulta pitää kun kerran äitisikin sen nimen toki tietää.
      Kannattaa vielä se muistaa että on pieni mahdollisuus etä tuo mies ei olisikaan isäsi, jos hän on häipynyt heti äitisi tultua raskaaksi, se voisi selittyä vaikkapa äitisi uskottomuudella ,niinkin ikävältä kuin se kuulostaa.

    • asfarhzarzzhz

      Loppupelissä vain DNA-testi antaa varmuuden isästä, se kannattaa pitää mielessä.

    • isaaetsia

      Olet ilmeisesti avioliiton ulkopuolella syntynyt?
      Silloin todennäköisesti et saa selville ellei Äitisi sitä Sinulle kerro.Harvemmin sitä sivulliset tietää.
      Yritä perustella Äidillesi tiedonhaluasi nätisti,saattaa onnistua.
      Jos olet avioliitossa syntynyt,niin Kirkonkirjoista tai Maistraatista saat tiedon.
      Henkilökortin kanssa kyselemään.

    • www.suomenetu.com

      Käy paikkakuntasi lastenvalvojalla kysymässä asiaa.
      Kerro että haluat tietää isäsi nimen ja muut mahdolliset sinulle julkisoikeudelliset tiedot. Tutustu isyyslakiin jos se on päivittynyt 2016 vuoden alussa... https://www.google.fi/#q=isyys finlex
      Lastenvalvojalle on hyvä kertoa että olet tutustunut päivitettyyn lakiin asiassa... =)
      Voit laittaa lastenvalvojalle myös sähköpostia. Yleensä kannattaa pyrkiä hoitamaan asioita sähköpostitse niin jää todisteet mahdollisia riitoja selvitellessä...
      Jos homma menee vaikeaksi niin asianajaja selvittää pikana asian...

    • Lastaanetsinyt

      Ei ne asiat ole helposti selvitettävissä. Vaikka on riittävät tiedot joilla saisin äidin nimen niin tulee uskomaton salailu vastaan. Lähinnä viranomaiset. Sanovat "emme ole salapoliiseja" ym samankaltaisia vastauksia olen saanut kun olen etsinyt lasta (jos saanut syntyä) Olisin ottanut sen naisen. Hän sanoi "ota minut" " Vie minut pois" Olisin halunnut hänen kanssaan asiat ensin sopia miten elämme. Seuraavaksi hän katosi eikä minulla ole koskaan hänen koko nimeään. Hänen katoamisensa johtui, ei minusta eikä hänestä, vaan hänen raskaudestaan. Tajusin tilanteen vain liian myöhään. Asia on vain monimutkaisempi kuin mitä olen kertonut. Olen vuosikymmeniä yrittänyt selvittää asiaa. Uskon että niillä tiedoilla mitä minulla nyt on se voisi selvitä. Sukututkijana minulle ei menisi kauaakaan selvittämiseen jos pääsisin tiedostoihin. Mutta kun poliitikkojen aviottomien lapsien salaaminen on tärkeämpää kuin että lapsi saisi tietää isänsä. Ei siis ole kyse siitä ettei lapsen isä tai äiti eivät haluaisi, vaan viranomaiset ovat haluttomia tekemään mitään. Yritin niinkin että lupasin maksaa tutkimuksen ja sanoin ett äidille saisi antaa minun nimeni ja osoitteeni, koska hän varmasti ottaisi yhteyttä. Lapselle menetys ei ole ainoastaan taloudellinen, vaan se on osa hänen identiteettiään. Viranomaisten vastaukset lähinnä ylimielisiä.

      Toinen asia että nuo "Hyvää tarkoittavat ihmiset tuhosivat erään elämän koska katsoivat ettei lapsen tarvitse tietää" Tämä siis koskee aivan eri henkilöä. Samaa henkeä olen lukenut forumin vastauksista. Jokaisella lapsella on oikeus tietää vanhempansa ikään katsomatta. Eikä kenelläkään ole oikeutta estää sitä, Vaikka kuinka tekisi mieli asettua jonkun ylituomarin kaapuun. Muka hyvää tarkoittaen.

    • annilottaa

      Mulla on just toi sama juttu ja mäkin oon kattonu papereista että näkyyks mun isän nimeä siinä mutta ei näkyny. Mä en tiiä ees sen etunimeä ja mä nään sen vasta korkeintaan kahen vuoden päästä. Ja mä en oo nähny siitä ees kuvaa mutta kaikki mun tädit ja ja ne tietää sen vaikka ne väittää että ei ois. Mä en tiiä että onko mulla sisarpuolia tai mitä nyt ikinä onkaan. Mä oon itkeny koulun vessassa välillä ku kaikki puhuu kaikkee että ne on käynyt niitten isien kaa jossain pitämässä hauskaa. Ja oon muute just nyt 13.v. Mutta mä en jaksa enää kirjottaa joten toivottavasti joku tajuaa.

    • Anonyymi

      Vähän myöhässä kommentoin, mutta mulla on aivan sama tilanne, mutta äitini ei suostu kertomaan mitää isästäni. :(

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      253
      2385
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1804
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      168
      1515
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      331
      1503
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1055
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      82
      917
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      770
    9. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      720
    10. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      204
      717
    Aihe