Kenelläkään samanlaista?

Olenkoainoa

Olenko ainoa suomalainen joka kärsii näistä oireista? Kaikki alkoi syyskuussa kun olin päivän syömättä ja sain illalla sahalaidan molempiin silmiin. Sitä ennen minulla ei ollut ollut näköhäiriöitä. Sahalaita meni ohi noin 20-minuutissa ja muutamaan kuukauteen ei tapahtunut mitään. Joulukuussa aloin saada uudenlaisia näköhäiriöitä. Silmääni ilmestyi pallo joka peitti hyvin pienen osan näkökentästä ja se vaihtoi väriä taustan mukaan. Häiriö meni usein ohi tunnissa kunnes yhtenä viikkona se ilmestyi Maanantaina ja katosi vasta saman viikon perjantaina. Menin lääkäriin ja hän tutki silmät, ei mitään vikaa. Sanoi että luultavasti migreeniä. Minulla ei ole ikinä ollut migreeniä ja kärsin ainoastaan harvoin päänsärystä, silloinkin vain tiukkien niskalihasten takia. Sanoi laittavansa lähetteen neurologille varmuuden vuoksi. Sain kirjeen jossa neurologi sanoi että tutkimus turhaa koska kyseessä migreeni ja muita oireita ei ole. No sitten oli taas kaksi viikkoa ilman häiriöitä kunnes taas uudenvuoden aikoihin tämä sama pallo välähti silmässä mutta oli siinä vain muutaman sekunnin. Pari päivää meni ja viime torstaina se tuli takaisin. Se jämähti tällä kertaa oikean silmän vasempaan yläkulmaan (viimeksi oli vasemman silmän oikeassa yläkulmassa). Tänään, maanantaina se on melkein hävinnyt mutta näkyy vielä samassa kohtaa tosin hiukan himmeämpänä. Minulla käväisi myös pieni pikimusta piste näkökentässä noin 10 sekunnin ajan.

Koetan nyt selittää mahdollisimman tarkasti miltä häiriö näyttää. Toisin kuin lasias samentumat jotka näen vain kun katson taivaalle (ja niiden läpi näen) tämän pilkun läpi ei näe. En voi kohdistaa katsettani häiriöön ja se ei ole koko ajan esillä. Häiriö on tismalleen samannäköinen kuin jälkikuva siitä kun olet katsonut johonkin kirkkaaseen ja käännät sitten katseesi pois. Näkyy parhaiten silloin kun katson esimerkiksi tv:tä tai tietokonetta ja käännän katseeni ruudun reunan yli. Tällöin häiriö vilahtaa ruudun tummaa reunaa vasten. Häiriö katoaa kun suljen silmäni tai jos olen pilkkopimeässä. Se näkyy parhaiten himmeässä valaistuksessa. Se vaihtaa väriä taustan mukaan ja on usein joko vihreä, harmaa tai pinkki. Vaikkei sitä koko ajan näkisikään niin se välähtää aina kun räpäytän silmiä (siis silloin kun minulla se häiriö on päällä, muulloin välähdyksiä ei ole). Häiriö voi tulla kumpaan tahansa silmään ja sen kanssa ei esiinny muita oireita. Uskokaa pois silloin kun häiriö on päällä teen kaikenmaailman neurologisia testejä ja kaikki toimii (esim koske nenää silmät kiinni jne.)

Koska neurologi ei minua suostunut tutkimaan olen itse koittanut miettiä mistä se voisi johtua jos jolla kulla toisella on ollut samanlainen häiriö olisi mukava tietää onko heitä tutkittu sen takia. Ainoat asiat mistä se voisi johtua jotka olen itse keksinyt ovat: Minulla on äärimmäisen kireät niskat, saan niitä hädintuskin suoriksi ja niihin sattuu koko ajan, olen todella ahdistunut ja stressaantunut, ja puren hampaitani yhteen päivin ja öin. Muuta en keksi. Sanottakoon vielä että minulta otettiin pieni verenkuva (muista syistä) viime kuussa ja kaikki veriarvot olivat normaalit, kilpirauhasarvot ja muut. Minulta on (myöskin muista syistä) otettu uni- eeg kolme vuotta sitten ja kaikki aivotoiminta oli normaalin sisällä. Olen myös perusterve 18-nuorukainen. Perheessäni ei ole ollut mitään tällaisia sairauksia.

Vaikka näköhäiriöiden kanssa ei esiinny muita oireita ne ahdistavat minua äärettömästi. Onko kellään ollut samanlaisia oireita ja mistä ne ovat teillä johtuneet? En viitsi mennä lääkäriin koska he eivät kerran minua aijo neurologille päästää.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuudiluuuu

      Haistapa pitkä.... Paska :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7774
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4606
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3271
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1498
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1496
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1199
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      277
      1088
    Aihe