Finnair - Cabin Crew 2016 - Yksilöhaastattelu

Finnairille2016

Keskustellaan täällä sit yksilöhaastatteluhin liittyvistä asioista.
Perjantaita odotellessa :)

326

3962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emo7619

      Mikä fiilis muilla? Mä tosi epävarma, vaikka Finnair taustaa itsellä. Vaikea sano, miten meni.. Mun ryhmä oli aika vaisu ja jouduin itse siinä puhumaan 95% ja juuri se mietityttää ja sitten se, etten ihan heti löytänyt oikeita englanninkielisiä sanoja. Tiedän kyllä, ketkä onnistuivat ja varmaan etenevät. Itseä vaikea arvioida.

      • goodluck

        Mistä tiedät? :)


      • joinfinnair

        Oletko siis ollut lentoemona finskillä vai missä töissä? Vai oletko näitä surullisen kuuluisia vuoden 2008 kurssilaisia? Pitääkö teidänkin oikeasti käydä tämä koko rumba ja kurssi läpi, jos siis olet heitä?


      • tietämätönkö

        Mitä 2008 kurssilla tapahtui? Kävivät kurssin ja eivät päässeet töihin, vai? :o


      • joinfinnair
        tietämätönkö kirjoitti:

        Mitä 2008 kurssilla tapahtui? Kävivät kurssin ja eivät päässeet töihin, vai? :o

        Juuri näin. Näitä oli useampi kussi, joille oli luvattu töitä ihan varmasti ja tähän päivään mennessä eivät ole töitä saaneet :(


    • Sietämätön.jännitys

      Jännittää jännittää. Mun ryhmä oli taas tosi ihana kuten myös haastattelijatkin. Ryhmähaastattelussahan jännittikin juuri se, että millaisia ne muut ovat ja onnistuuko ryhmääntyminen ja saako kaikki huomiota. Täytyy sanoa, että mulla kävi tuuri siinä. Ei ollut päsmäreitä vaan kaikki aivan ihania ja heti tuli mukava ryhmähenki.

      • Palaan.asiaan.toivottava

        Ai nii tämä oli yksilöhaastatteluketju:D.


    • Emo7619

      No tässä varmaan voi ennen perjantaita hieman keskustella fiiliksistä. Itse jotenkin luulen tieni päättyvän tähän. En tiedä, miksi. Johtuuko vain epävarmuudesta, mutta odotukset ei ole kovin korkealla.. Jos pääsen yksilöhaastikseen, tiedän olevani vahvoilla.

      • Toivontoivon

        Harva varmaan täysin onnistuu tuollaisissa tilanteissa. Sitä ei voi yhtään tietää oikeestaan. Joko ne tykkäs tai sitten ei. Mä en yhtään osaa arvioida omia mahiksia muuten, kuin että paljon on taas hakijoita kuitenkin, että ei kaikki hyvä mahdu nytkään mukaan... Tuuria tarvitaan kanssa paljon. Ei voi kun toivoa nyt.


    • Finskillehakeva

      Kaikilla vaikuttanut olevan hyvät ryhmät, joten vaikeaa tulee olemaan varmasti päätöksenteko! Onko kenelläkään ollut ryhmässä henkilöitä joista tuli sellainen olo ettei ole ollenkaan alalle sopiva? Itse kun eilen odottelin haastattelun alkua, tuntui että kaikki olivat todella pätevän oloisia ja samanhenkisiä ja -tyylisiä, enkä meidän ryhmästäkään ketään olisi osannut rankata pois! Meillä ryhmässä kaikki puhuivat kutakuinkin samanverran, eli kukaan ei jyrännyt ketään muttei toisaalta kukaan jäänyt mielestäni myöskään toisten varjoon!

      • goodluck

        No mun ryhmässä oli kyllä pari ketkä ei mun mielestä puhunut tarpeeksi hyvää englantia. En kyllä itsekään mielestäni onnistunut kovin hyvin, en kielitaidon puutteesta johtuen, vaan muuten... Ei ollut päällepäsmäreitä tai liian hiljaisia. Kaikki puhuivat about saman verran.


    • käyty

      Mun mielestä tehtävä olisi ollut suomeksikin haastava ja vähän jäädyin. Kovatasoinen ryhmä oli ja olin selkeästi heikoimpia englannin suhteen tässä ryhmässä, vaikka ihan hyvin englantia suollan normityössäni. Omassa ryhmässä oli kyllä useampikin, jonka uskon vähintäänkin jatkoon pääsevän ja jopa palkattavan. Olivat muissa lentoyhtiössä työskenteleviä. Haastattelijat muuten kertoivat, että kesäkaudeksi palkattaisiin vain 160, en ehtinyt kysyä mitä niille lopuille sitten käy...?

      • Zarafa

        Samat sanat. Mulla ei se englanti sinänsä ollut ongelma vaan se vaikea aihe ja siksi meni vähän puihin koko homma. Toivon että haastattelijat seurasivat ryhmää myös silloin kun keskenämme tehtävästä juttelimme koska silloin puhuin enemmän. Töissä puhun päivittäin asiakkaiden kanssa englantia, myös small talkia ja siksi oletin sen olevan vahvuus tuolla haastattelussa. Mutta yksi oman ryhmän jäsen jyräsi edelle. Toisen ryhmän kaikki jäsenet olivat puheliaita. Eihän tuo kova puheliaisuus välttämättä takaa jatkoon pääsyä. Kovin toivoisin pääsyä jatkoon mutta hieman on epäileväinen olo. Meille sanottiin että jo tällä hetkellä on pulaa lentoemännistä joten kaikille pitäisi töitä riittää. Mutta kursseista osa saattaa mennä syksyyn.


      • Finskillehakeva

        No hui! Tästä ei kyllä ollut meillä mitään puhetta.. Siellä jaettavassa lapussahan luki että pelkkä kurssin suorittaminen ei ole edellytys työllistämiseen, ja aloin miettiä että onko se vain joku varmistus niille itselleen, että jos oikeasti huomaakin ettei jokin henkilö ole pätevä/motivoitunut tähän hommaan niin ei tarvitse palkata ketään väkisin. Vai onko siellä oikeasti sitten vielä kurssin aikana ja jälkeen kova kisa siitä ketkä palkataan?

        Olis nimittäin oikeasti todella kurjaa käydä kaksi kuukautta palkatta kurssia, ja sen vuoksi olla lasten luota poissa kotoa ja lopulta ei palkattaisikaan edes töihin..
        Mitenhän ne jaottelee sitten ne ketkä aloittaa ensimmäisenä? Onko ne koko porukan parhaimpia ja alkaako niiden kurssit sitten ensimmäisenä? Ihan kamalasti on kysymysmerkkejä vielä tässä.


      • kuinmyösmukanaollut

        Samat puheet oli munkin ryhmässä, että osa kursseista ilmeisesti aloittaa vasta syksyllä. Muuten samanlaiset tuntemukset kuin muillakin, paljon päteviä hakijoita - itse voisin kuvitella esim. kaikki omassa ryhmässäni olleet töissä koneessa. Mutta osa tippuu jo tässä vaiheessa, se on varma asia se. Hyvin kuitenkin hoidettu Finnairilta tuo ryhmähaastattelu-osio, rento meininki, mukavat haastattelijat. Ryhmäaihe tosiaan aikarajoituksineen haastava, mutta veikkaanpa että tässä ei niinkään haettu vastauksia ko. kysymyksiin vaan seurattiin ryhmänä työskentelyä, englannin kielen hallintaa ja osaamista. Tokkopa kukaan niihin tehtäviin mitään syvällisempää ehti 6 minuutissa miettiä, olivat sen verran laajoja aihealueita.


      • ohion
        Finskillehakeva kirjoitti:

        No hui! Tästä ei kyllä ollut meillä mitään puhetta.. Siellä jaettavassa lapussahan luki että pelkkä kurssin suorittaminen ei ole edellytys työllistämiseen, ja aloin miettiä että onko se vain joku varmistus niille itselleen, että jos oikeasti huomaakin ettei jokin henkilö ole pätevä/motivoitunut tähän hommaan niin ei tarvitse palkata ketään väkisin. Vai onko siellä oikeasti sitten vielä kurssin aikana ja jälkeen kova kisa siitä ketkä palkataan?

        Olis nimittäin oikeasti todella kurjaa käydä kaksi kuukautta palkatta kurssia, ja sen vuoksi olla lasten luota poissa kotoa ja lopulta ei palkattaisikaan edes töihin..
        Mitenhän ne jaottelee sitten ne ketkä aloittaa ensimmäisenä? Onko ne koko porukan parhaimpia ja alkaako niiden kurssit sitten ensimmäisenä? Ihan kamalasti on kysymysmerkkejä vielä tässä.

        Osahan on kokopäiväisesti työelämässä tai kesäksi jossain muualla tai muuten elämä vaatii pidemmän varoitusajan kuin tuo parisen viikkoa. Jotkut taas pystyvät aloittamaan kurssin heti. Kyllä sieltä kaikille sisäänotetuille kurssipaikka löytyy, firman kuin myös työntekijän hyvää lähtökohtaisesti ajatellen. Varmasti sinne viimeiselle kurssille myös "joutuu" väkeä, mutta hätääkö tuossa, jonkun se on sekin otettava :)


      • minäkans

        Kurssipaikka varmasti jokaiselle löytyykin, tässähän haetaankin nimenomaan hyväksyttyjä kursseille, työllistyminen sen jälkeen sitten on eri juttu. Luulen että "Finskillehakeva" puntaroi juuri enempi tätä työllistymisseikkaa. Koska olisihan toki kurjaa sanoutua irti kurssin takia, joka johtaakin suoraan kortistoon. Toivottavasti siis kaikki kurssitetut - oli sitten keväällä tai syksyllä - saavat sen työpaikan!


    • käyty

      Mua alkoi jotenkin suoraan sanoen tuon haastattelun jälkeen epäilyttää tuo työllistyminen, vaikka kurssille pääsisi. Ja sitten mahdollisesti vain määräaikaisuus. Järki alkaa vähän stoppuutella. En kyllä tosin usko, että jatkoon pääsen, mutta jos pääsisinkin, niin täytyy kyllä harkita vielä!

    • käyty

      Kun tosiaan se on kuitenkin kahden kuukauden palkaton kurssi.

    • luuloo

      Oliko joillain muillakin tunnetta, että haastattelijat tuntuivat puhuesssan katsovan eniten jotakuta yksittäistä ihmistä? Omassa tapauksessa minä olin se jolle ikään kuin puhuttiin, jota katsottiin säännöllisesti silmiin. Ei vaivannut itseäni yhtään, oli rento ja mukava haastattelu, mutta vähän jäi mietityttämään kuvittelinko, olinko vain sopivasti katseen tiellä vai mistä johtuu.

      • Vinksi

        Joo mulla oli ihan sama tilanne! Tuntui, että haastattelija puhui suoraan mulle ja katsoi todella intensiivisesti silmiin jatkuvasti. Mä hetkittäin olin ihan hämilläni siitä. :D yllätti muuten tuolla ryhmähaastattelussa tänään hakijoiden huono englanti :/


    • julla

      Omassa ryhmässä yksi puhui vähän ja ujosti englantia, yksi reippaasti suomalaista aksenttiaan peittelemättä ja kolme hyvin sujuvasti hyvällä sanastolla, näistä kahdella miellyttävä aksentti joiden perusteella ulkomailla ovat kyllä olleet. Sujuvan englannin puhumisen oppii kyllä, mutta jos perusteet ei ole hallussa niin kyllähän sen kuulee nopeasti. Mitään ns. BBC-englantia tuskin vaaditaan, mutta jäin miettimään suomalaista korostustapaa että onko se sitten ok?

      • aidountknou

        Niin, hyvä kysymys. Kyllähän se tankeroenglanti aika hassulta kuulostaa, mutta haittaako loppujen lopuksi? Jos sanavarasto kuitenkin hyvä, kielestä saa selvää ja hakija muuten miellyttävä jne. Kokonaisuus varmaan ratkaisee...


      • Kille22

        Tollasta tankero englantia me useimmat suomalaiset kai väännetään. Pääasia varmaan , että pärjää kielellä. Ryhmähaastattelussa voi pudota jatkosta muistakin syistä.


      • 0001

        Tosta jullan kommentista tuli ihan oma ryhmä mieleen, oiskohan voinut olla sama? Tosin, samantapaisia ryhmiä varmasti ollut paljon. Ihania ihmisiä, ja tosi kiva haastattelutilaisuus! Itse koin ryhmätehtävän tosi mukavaksi, mutta ymmärrän toisaalta myös jos joku kokenut sen vaikeaksi. Rennolla otteella pääsee pitkälle, ja kannattaa uskaltaa olla oma itsensä. Toivottavasti nähdään jatkossa!


      • Finskillehakeva

        Minustakin tuntuu että täällä monen ryhmä on kuulostanut ihan samalta kuin oma ryhmäni, ja varmasti paljon samanhenkisiä ihmisiä löytyy tästä hakijaporukasta ihan yleisestikin :)!


    • julla

      Väitän, että se suomalainen aksentti pehmenee ajan myötä tuollaisessa ympäristössä ja tilalle tarttuu jonkinlaista ilmailualan omaa puhetyyliä. Lennoilla kuultu kieli on ollut yllättävän yhteneväistä juuri tempon, painotusten ja fraasien osalta, mutta aksentti kuuluu hieman läpi. Olennaisempaa on puheen selkeys ja itsevarmuus, jotkut kuiskivat luuriin tai nasaali tekee äänestä epäselvän.

      Jos miettii omaa lausumistaan, niin lukekaa puhelimen nauhurille vaikkapa uutisia ja kuunnelkaa omaa lausumistanne. Sitten sama teksti uudelleen, ja taas kuuntelu. Suomalaisilla on ässien ja v-äänteiden kanssa ongelmia, etenkin ässät saavat helposti kuulostamaan "juopuneelta" :)

    • UpInTheAir

      Haastis myös mulla ohi tänääni. Hyvä fiilis jäi, kivat haastattelijat! Mun mielestä meidän ryhmässä "oli vähän kaikkea" siis iän puolesta, kaikki samaa sukupuolta. (Poikia näkyi vähän?) Hyvin erilaisia kaikki, osalla jo kokemustakin. Englannin osuus meni kyllä ihan ok kaikilta. Vaikea arvioida mitä hakevat. Oli kivoja ihmisiä aulassa kun juteltiin ennen alkua :) toivottavasti nähdään lennolla. Perjantaitai odottaessa

    • Emokas

      Tänään ryhmikseen! Kiireinen viikko takana huh. No kuuleepahan tuomion sitten heti! Viime hetken vinkkejä?! Jännittääää :D

      • Jepaje

        Sama juttu. Tänään olisi vihdoin haastattelu edessä. On ollut pitkä viikko, mutta toisaalta tietoa jatkosta ei sitten taas tarvitse kauaa odotella :) Tsemppiä kaikille vielä tähän päivään !


    • Itsetunto2016

      Kielten opiskelu on mielenkiintoista (myös muiden kuin englannin, ruotsista en sano mitään), mutta aina särähtää korvaan yliyrittäminen kuten joku suomalaiselle englannin puhujalle muka tyypillinen s-äänteen hiominen.

      Kyllä se on kuulkaa niin, että keskiverto suomalainen puhuu niin PALJON parempaa englantia kuin mikään italialainen tai espanjalainen, että edellisen kaltainen kommentti vaikuttaa aika naurettavalta. Pitäisi ymmärtää nauraa päin naamaa myös sille britille yms., joka yrittää säätää suomalaisten jo erinomaista englannin osaamista, koska sellaiseltahan tuollainen "juopuneen s" kommentti on todennäköisesti peräisin. Opetelkoon itse ensin alkeet yhdestäkin vieraasta kielestä! Esimerkiksi britin tai amerikkalaisen puhuma espanja on lähes poikkeuksetta karseaa - tai vielä pahempaa. Kuulee toisinaan sanottavan, ettei vielä vuosien harjoittelun jälkeenkään kuulija saa heistä välttämättä selvää. Mutta meille suomalaisille selitetään jotain jostain perhanan englannin ässästä!

      Ihmiset, teidän ei tule vain olla hiljaa ja hyväksyä mitä tahansa syntyperäisiltä englanninpuhujilta. Heidän ymmärryksensä mihin tahansa kansainvälisyyteen liittyvässä on heidän yksikielisyydestään johtuen PALJON rajoittuneempaa kuin meillä.

      SUOMALAISEN PUHUMA ENGLANTI ON HYVÄÄ.

      • Kiittis

        Asiaa!


      • julla

        Anteeksi jos pahoitit mielesi itsetunto2016 (kuinka osuva nimimerkki!), mitään tuollaista en suinkaan tarkoittanut. Osa vain tuntuu olevan niin kovin epävarma siitä omasta kieliosaamisestaan ja nuo on tuollaisia helppoja pikku knoppeja, joilla omaa kielitaitoaan voi tutkailla (opetettiin ainakin minulle lukiossa). Omalla lapsellani on kielellinen kehityshäiriö ja sen tiimoilta olen itseoppinut jotain asioita, matkustan myös paljon ja on vain tuo oma "harrastuneisuus" ja mielenkiinto, jonka pohjalta arvioida. Muuten on ihan pelkkä lukion pakollinen englanti taustalla. "Joku suomalaiselle englannin puhujalle muka tyypillinen s-äänteen hiominen" on vain yksi niistä suomalaisen tunnistavista tekijöistä, aivan samaan tapaan muilla kansallisuuksilla on ne omat kielelliset piirteensä joista nämä tunnistaa. Ässän "hiominen" ei ole kuitenkaan täysin turhaa, koska tuskin sinäkään sanot erehdyksessä asiakkaalle "shit down" kun pitäisi olla "sit down".

        Edelleen, pahoittelut kun sain sinut kiihtymään noin kovasti. Itse en usko jatkoon pääseväni, puhun itsekin aika paljon juuri sellaista rallienglantia kuin itse kuvailin ja elämäntilanne on aika kimurantti, joten et joudu besserwisseröintiäni lennoilla kestämään. Mitä parhainta jatkoa sinulle kuitenkin, toivottavasti et kiihdy noin herkästi asiakaspalvelutilanteissa. :)


    • Tsirbulaemo

      iik jännittää, huomenna!! Mä olin luultavasti liikaa äänessä, mikä vähän harmittaa näin jälkikäteen, mut tykkään puhua XD ja etenkin englantia. No eilen olin siis ja onneksi ei tarvitse kovin montaa päivää jännitellä.

      Ei aksentilla ole varmasti tässä asiassa merkitystä, enemmänkin suppea tai vajaavainen sanavarasto ja itsensäilmaisu varmaan kiinnittää negatiivisessä mielessä huomion

    • Huomennnaaaa

      Täälläkin ohi vihdoin! Yllättävää, mutta hyvät fiilikset jäi tännekin :) Mutta onpahan sitä porukkaa mistä valita, kun tuntu että tossa 36:ssa jo paljon, mutta joka tunti viikon ajan sama määrä! Huhuh

    • Tfl

      Tänään sit jännätään sähköpostin äärellä! Tsemppiä kaikille!

      • Hakuvalvojaiset

        Tuomionpäivä :D


    • Yhyy

      Harmittaa kun oon aika varma, että hylky tulee :( tsempit kaikille!!:)

    • Emonen

      Mäkin aika varma, että puihin meni. Jäi niin epävarma olo.

    • Saanähdä

      Jäi kyllä todella epävarma olo! Ja huomasi että hyviä hakijoita on paljon. onneksi tänään jo saa tietää niin ei tarvitse pidempään jännitellä

    • UpInTheAir

      Huomenta! Mietin juuri että, miten tässä taas saa töitä tehtyä kun jännää spostia. Tsemppiä kaikille ja hei se että, ollaan 2600 hakijan joukosta tässä vaiheessa on mahtavaa! :)

    • Professional

      On kyllä todella epätietonen olo, kun kaikki hakuvaiheet vaikuttaa, eikä tiedä yhtään mitä on saanut pisteitä hakemuksesta tai soveltuvuustesteistä. Nyt voi käydä ihan miten vaan. Meidän ryhmälle sanottiin et noin puolet pääsee jatkoon, eli se ois n. 400. Sen jälkeen ois jo aika hyvät tsäänssit päästä kurssille! Ja kyllä harmittais tippua nyt..

      • Maybe25

        Meille sanottiin, että 500 pääsee jatkoon...hmmm 400 on jo tosi hyvät mahdollisuudet päästä jatkoon kyllä. Vaikka jos keväälle on suunniteltu 4 kurssia niin sehän on vaan noin 80 henk.


      • Kysymysss

        Sanoiko ne noin, että hakemus ym. vaiheet vaikuttaa edelleen, kysyikö joku ryhmässänne sitä?


      • Ryhmis

        Joo kaikki vaiheet tähän mennessä vaikuttaa, ei vain haastattelu, vaan kaikista osioista saa pisteet ja kaikkien osuuksien pisteet tähän mennessä lasketaan ja niiden perusteella jatkoon.


      • Kysymysss

        Ok, mielenkiintoista. Mitenkähän yksilöhaastattelussa sitten, sanoivatko että loppuun asti vaikuttaa kaikki osiot?


    • Ryhmis

      Oliko mitään tietoa mihin aikaan tänään ilmoittavat?

      • Maybe25

        Meille sanottiin, että tänään klo 23:59 asti on perjantai :) odottavan aika on pitkä.


      • Iiiiiiiiks

        Ei sanottu tarkkaa aikaa. Siellä varmaan karsinnat käynnissä. En kestäääää. Tulis jo:)


    • apuaaaaa

      en osaa kyllä yhtään sanoa, tuleeko sieltä hylky vai ei! jännittää niiiin paljon !! tsemppiä muillekkin ja toivottavasti nähdään kursseilla :)!!

    • Illallavarmaan

      Viime kerralla tieto oli tullut n. kuuden aikaan illalla...

      • Jännityskasvaa

        Luulen myös että illemmalla tulee tieto. Jos tänään käyvät läpi ja valitsevat niin kyllä siinä hetki heilahtaa. Ja sitten että saa vielä sähköpostit kaikille lähtemään


    • Emonen

      Kyllä jännittää. Onneksi on matkamessua ja perheen kanssa keilailua niin en kyttää koko ajan meiliä/puhelinta.
      Minusta hyvä tietää, että kaikki osiot lasketaan. Viimeksi pallotestit meni yli keskiarvon, ns.parempi kuin suurin osa vai miten se oli sanottu. Enkku silloin kämähti, 2-vuotias taapero huusi jalassa kiinni ja isommat hölisi niin keskittyminen oli nolla. :D Tiedän, että ohjeissa sanottiin, että varaa rauhallinen testipaikka/aika. Jouduin kahdesti sen tekemään, kun jostain syystä eka kerta ei tallentunut...

    • 710

      Näkeekö sen jostain miten ne pallotestit meni? Tai saako ne tulokset jossain vaiheessa? Ois kyl kiva tietään Miten eri osiot on omalla kohdalla pisteytetty

      • Finskillehakeva

        Mulla tyssäsi viimeksi niihin pallotesteihin tie, ja siitä tuli muutaman kuukauden jälkeen sitten yhteenveto niistä. En tiedä tuleeko niistä nyt kun ne on "läpäissyt".
        En kuitenkaan usko että missään vaiheessa saadaan tietää eri osoiden pisteytyksiä, vaikka kieltämättä kiinnostaisi aika kovasti itseänikin tietää tarkemmin miten mikäkin osio mennyt :)!


    • Finskillehakeva

      Heippa! Täällä jännitetään myös tuloksia! Mä uskon että ne tulee vasta illemmalla, käyvät tänään läpi vielä tuloksia ja joku syöttää ne sitten koneelle..
      Ihan mielenkiinnosta kyselen hakiko täältä kukana myös Jet Timelle? Tai onko yhtiöstä tarkempaa tietoa työnantajana/palkan suhteen :)?

      • Sisäpiiriii

        Kyllä mä jotain tiedän, mutta en kerro.


      • Finskillehakeva

        No onpas aikuismaista :)..


    • Tahtoo.kielitestii

      Eikö tässä haussa ole mitään kunnollista kielitestiä ollenkkaan? Siinä olisin itse nimittäin saanut hyvät pisteet.

    • Emonen

      Haastattelu oli englanniksi ja käsiteltiin vaikeata aihetta vieraalla kielellä, eli eikö siinä kielitestiä tarpeekseen.

      • Kielilyyli

        Mielestäni aika suppea oli. Moni voinut harjoitella jo etukäteen vastauksia, kun nuo kysymyksetkin oli samoja kuin kesän haussa. Laajempaa kielitaitoa olisin toivonut testattavan, kuten jotain kirjallista tuon suullisen osuuden lisäksi. Koska joskus ne matkustajat kyselevät hieman muutakin, kuin että mitä sulla on tarjolla...
        Mutta ei kai sitä nykyään enää arvosteta, kuten ennen. Ja kun isommat koneet, niin ei kaikkien tartte puhuakaan?


      • Painoarvomuualla

        Mielestäni se oli ihan välttävä siihen nähden mitä työssä tarvitsee. Haastattelussa kysyttiin muitakin kysymyksiä ja siinä huomasi kyllä kenellä kieli on vähän hakemista. Samoin tehtävässä. Vaikka aihe olisi ollut tiedossa, se miten tehtävän käsittelee ja miten keskustelu etenee, riippuu ryhmästä, sitä ei ulkoa voi opetella. Englannin tulee olla vahva toki, erityisesti siksi että manuaalit on englanniksi ja kurssin läpäiseminen edellyttää vaikean tekstin ymmärtämistä. Mutta mikään kielitieteilijä ei tarvitse olla, tai kirjallisen englannin ei tarvitse olla niin oikeakielistä. Ei olisi itseä haitannut kielitesti, mutta ymmärrän hyvin, että painoarvo on muualla kuin kielissä nykyään. Tärkeää, että lennolla ystävällisiä, palveluhenkisiä, työhön motivoituneita ja yhteistyökykyisiä ihmisiä, jotka tarpeen vaatiessa osaavat toimia.


    • Voieivoieivoiei

      Äääääääh, ilmottais jo, pää hajoo tähä jännitykseen

      • apuaaaa

        jooo niimpä! katson sähköpostia taukoamatta !:D


    • Pirretär

      No onpa harmi jos tosiaan kaikki osiot lasketaan erikseen yhteen. Itsellä haastattelu sujui mielestäni tosi kivasti kieliosioineen, ja vaikka tiedän hakemukseni olevan hyvä niin siinä matemaattisessa tehtävässä mokasin kyllä niin pahasti että ihmettelin kovin että pääsin eteenpäin. Saakohan medikaalistakin pisteitä, esim vaikuttaisiko sairaspoissaolot..? Nyt asia ei ole enää omissa käsissä, vaan nyt pitää vain odotella. Tsemiä kaikille!

    • Emonen

      Mulla taas se matemaattinen meni tosi hyvin, jotenkin vaan sujui hyvin, vaikka muutama naama menikin väärin.

    • Pirretär

      Kaverille oli viimeksi tullut "kiitos ei" viesti kolmen jälkeen. Olisikohan samaan aikaan lähtenyt myös haastattelukutsut? No, tulee kun on tullakseen. Tänään pitäisi kuitenkin tietää, onneksi!

      • Jännänäärellä

        Luin myös viime haun keskustelusta, että viimeksi tiedot olivat tulleet joskus neljän aikoihin. Mutta nyt meitä on paljon enemmän, niin voi olla että venyy myöhään iltaankin


    • KaikkeaKaikille

      Ryhmähaastattelun pisteytys oli kuulema oleva 1-10. "Psykologisella osiolla" oli kuulema jotenkin suurin paino. Tällaista täti meidän ryhmällemme pyöritteli.

      Aivan kuin ei olisi tasan tarkkaan tiennyt miten homma menee (kun oli kerran laitettukin tuollaiseen vastuuseen valintaprosessissa).

      • jasgdajhsgl

        Mitä tarkoitat psykologisella osiolla? Pallotestiä?


      • waitingline

        Muakin kiinnostaa tämä psykologinen osio. Mikä kaikki lasketaan siihen?


      • KaikkeaKaikille

        Sitä minä silloin itsekin mietin, että mikäs tässä tähän saakka on ollut psykologiaa. Vai kaikki? :)


    • Ama1234

      Jännittää kyllä ihan uskomattoman paljon. En kyllä usko että pääsen eteenpäin kun vähän mokasin ryhmähaastattelussa mutta ei sitä koskaan tiedä. Tsemppiä kaikille!! Hyvä fiilis kuitenkin kun on näinkin pitkälle päässyt :)

    • apuaaaa

      TULIS JOOOOO en pysty enää osottamaan :DD

      • apuaaaa

        odottamaan* siis :D


      • Voieivoieivoieii

        Kävelen kotona ympäri ku joku hullu, ku emmä osaa ees istuu paikalla enää, ja töihinki pitäs mennä en tiie mitä siitä tulee tässö olotilassa


      • apuaaaa

        mulla on ihan sama! en aatellukkaan et menis näin sekaseks yhestä viestin odottelusta haha :DD


      • Voieivoieivoiei

        JA VAIKKA PÄÄSIS JATKOON NI EIHÄN SEKÄÄN VIELÄ NIINKU MITÄÄN TARKOTA, ei voi ymmärtää kui sekasin on vaan tosta :D


      • apuaaaa

        niimpä!!! miks tällänen ahdistus APUA :DDDD


    • Lentoemoo

      Toivotaan, että hylsyviestit tulee samalla kertaa, ettei tarvitse niitä sit turhaan odotella. :) Viimeksi hylsyt tuli vasta paljon jälkeen hyväksyttyjen viestien :/

    • nytkestääää

      Ei vieläkään? :)

    • ehkäjokupv

      Nyt ku on ryhmikset ohi niin kertokaas se enkunkielisen tehtävän aihe kun lähes kaikki sano että ois ollut haastava suomekskin?? :) Itse en siis hakenut edes vielä nuoren ikäni puolesta mutta kiinnostuneena oon seuraillut ketjuja.

      • ryhmiksessäoollut

        Niitä taisi olla eri tehtäviä, mutta yksi oli (ainakin tiistaina yhdessä ryhmässä puolella porukkaa) määritellä/kuvailla tjsp. laadukasta asiakaspalvelua a)asiakkaan b) työntekijän c) työnantajan näkökulmasta. Aikaa taisi olla 6 minuuttia määritellä ja keskustella nämä kolme aluetta, joten ei siinä kovin syvällisesti ehtinyt määrittelemään.


      • Lentoemoksi2016

        Asiakaspalvelu, eri ryhmillä vähän eri lailla muotoiltu kysymys. Minusta se ei edes ollut kovin vaikea, yhtään jos on asiakaspalvelukokemusta tai alalle sopivaa koulutusta taustalla niin varmasti keksi jotain sanottavaa. :) Nyt vaan kauhea jännäys, että pääseekö jatkoon!


      • Hienotunteisuutta

        Meidän ryhmässä sanoivat ettei näistä asioista saa puhua sosiaalisessa mediassa!


      • 5412365

        Meille sanoi myös, ettei saa puhua haastattelun tehtävistä! Veikkaan, että käyttävät samoja tehtäviä muissakin hauissa, koska kesällä oli ollu samat tehtävät! Kiitos siis spoilaajalle, good job!


      • kuinmyösmukanaollut

        No mitenhän ne senkin meinaa estää? Aika hyvin pysyi kuitenkin 'salassa' koko ryhmähaastattelujakson ajan, eli ei täällä kukaan hakija kyllä paljastanut mitään haastattelujen ollessa käynnissä, joten ihan hyvin meni. Nythän ryhmikset on takana, joten saa kai sitä jo nyt kertoa mitä on tapahtunut. Ei kai siellä kukaan mitään 10 vuoden vaitiolovelvollisuuslappua kirjoittanut.


      • flyflyhihi

        Eiköhän tuo ole aika selvää et aspatyöhön haettaessa kysytää aspakyssäreitä... :D


    • Emo7619

      Nyt on Varaa-heti-sivustolla cabin crew aikoja. Käääääk!

      • apuaaaa

        sydän hakkaa tuhatta kuolen tähän jännäriin :D


    • Emo7619

      398 näköjään pääsee jatkoon..

      • apuaaaa

        joo keskesin kans jo laskeen....


      • jännäääää

        Huh, yli sata vähemmä mistä puhuivat :o Yksilöistä siis aika hyvä todennäköisyys päästä koulutukseen! :)


      • oolepeuhhh

        M laskin, että 412 aikaa oli varattavissa


      • oolepeuhhh

        Ai, seillä olikin muutama 3 hengen aika lopussa, laskin väärin :-)


      • Miettelis2

        Eli ovat karsineet kunnolla väkeä pois jo ryhmiksen perusteella, onhan se heille taloudellisempaa ettei turhaan kutsu jos näkevät jo ryhmiksessä ettei henkilö ole soveltuva heille töihin. Onneksi on noita muitakin yhtiöitä.


    • Emo7619

      Eli putooko tuosta enää 98??? Aika hurjaa, ja eikö 500 pitänyt mennä jatkoon?

      • jippiimmmm

        sanoivat, että /- 300 palkkaavat. Voi olla, että palkkaavaat vaan 250 tai sitten 320.


    • apuaaaa

      kuusi kerrallaan menee yksilöhaastiksiin, niin sehän on jo myös henkilökemiasta kiinni, kun osalla eri haastattelijat! On mun mielestä myös ihan eri asia, jos haastattelija vaan hymähtää sunvastauksiin kun jos se ois tosi aktiivisesti sun jutuissa myös mukana:)..

      • samaamieltä

        jep, juurikin näin!


    • Flyby2016

      Muistaako kukaan kauanko ne ajat oli viimeks auki ennenkuin tuli kutsut? On tää niin raastavaa :)

    • onnellinenhappy

      TERVETULOA HAASTATTELUUN!!!! ÄÄÄÄ Kuinka ihanaa! JESS!!!

      • Empolo

        Eiii apua, mulle ei oo tullu viel!!! Tuleekohan tiputellen?


      • Finskillehakeva

        Ei mullekaan! Mites muille??


      • onnellinensunpuolesta

        VAU! Onnea hurjasti!! =) täällä vielä odotellaan!


      • Emo7619

        Luulenpa, että provo.. ;)


      • empolo
        Empolo kirjoitti:

        Eiii apua, mulle ei oo tullu viel!!! Tuleekohan tiputellen?

        Mulle tuli sitten tuntia myöhemmin! Ihanaa!!!


    • Emonen

      Eiköhän ne kaikille lähde samaan aikaan?

      • Emonen

        Ylläoleva voi hyvinkin olla provo..


      • Finskillehakeva

        Samaa mietin itsekin, kyllä täällä useampi hihkuisi jos kutsu tulee :)! Mutta mistäs sitä koskaan tietää!


      • apuaaaa

        joo ei mitään vieläkään...


    • Mietteliäss

      Ei ole mulle vielä tullut mitään....

      • Mietreliäss

        Mutta näköjään joku jo varannut ajan sieltä yksilöhaastatteluun...


      • Emo7619

        Sinne voi kuka tahansa varata ajan..


      • Luulisi
        Mietreliäss kirjoitti:

        Mutta näköjään joku jo varannut ajan sieltä yksilöhaastatteluun...

        Oiskohan joku vaan kokeillut että ajanvarausjärjestelmä toimii. Kun heti ekaan ottanut ja ainostaan yksi vasta varannut :)


    • Pirretär

      Ei täälläkään mitään. Meniköhän siis puihin homma, höh.

    • Onemorestep

      Jee täälläkin yksilöhaastattelu kutsuu!

    • Jäännäää

      Varmaan provo ei mullekaan tullut äää kamalaaa kidutustaa

    • Pirretär

      On siellä joku jo varannut ajankin.

      • MalttiOnValttia

        2 aikaa oli varattu!!


    • Itkettää

      Nouui eli mä en päässy sit ku ei oo tullu viestii voi pettymystä ;((((

    • huohhh

      joo ei mullekkaan oo tullu mitäään. niiin pettyny olo..!

    • Jännittynyt

      Huhhu ku jännittää!!!!

    • varmanajatkossa

      Mulle tulee varmaan ekana meili, koska asun Vantaalla, parin kilsan päässä kentältä.

      • 8888888888

        Miten asuinpaikka vaikuttaa lähetysjärjestykseen?


      • varmanajatkossa

        No onhan sillä sähköpostilla paljon lyhyempi matka tulla parin kilsan päähän kuin esim. Rovaniemelle. Kai sen nyt järkikin sanoo.


      • halooohei

        et voi olla tosissas :'DDDDDDDD


    • 28939

      Voisin itket
      Kaikkeni annoin, yhtään paremmin en olis voinut mitään tehdä. Ei näköjään riitä. :,((( mikä pettymys

      • Pettynyttt

        Sama täällä :(((


    • Flyflyflu

      Näin monesta ei kyllä vain kahdelle oisi tullut, prosentuaalisesti aika epätodennäköistä, joten odotellaan vielä maltilla :)

    • Emonen

      Luulen, että joku provoilee ja tonne voi kuka tahansa varata aikaa.. Mäkin voisin varata oppaan-haastiksiin. Odotellaan, tuskin viestejä lähetetty vielä..

    • LuckyStar2016

      Aikoja ei vielä oo varattu eli uskoisin myös ett, provoja nuo 2. Tai on siellä joku varannut yhden ajan, taitaa olla niitä yli-innokkaita jota tuohon ryhmikseenkin oli viimeksi :) Mutta voi huh tätä odotusta!!!!

    • JESjejejejejejej

      MULE TULI NYT KUTSU

    • Pirretär

      Nyt tuli mullekin kutsu, huh! On siis oikeasti nyt liikkeellä kutsut!!!

    • Omgfkkdkd

      Nyt tuli !!!!!!!

    • Epäröivä

      Moi,

      Kyllä ne nyt tuli. Ainakin minä sain ihan juuri.

    • Mariannnnnnnnna

      Jessssss! Jatkoon!

    • jeabebe

      Nyt tuli viesti! Pääsin! JEEJEJEJEJEJEJJEJEJEEE!

    • Haastatteluun

      Mulle tuli just nyt kutsu! Muita?

    • Voieivoieivoiei

      Jeeeee jatkossa

    • Fhddfchaluaako

      Sain kanssa äsken kutsun!

    • Iiihanaaaa

      Jessss!!!!!! Jatkossa!!!!

    • Dreamcometrue

      Iiiiik! Jatkoon ☺️

    • OdotellenOdotan

      Tuleekohan ensin kutsut ja sitten hylkäykset?:(

      • Yhyy

        Luulisin näin:( oon niin pettynyt!! :( voi surku


    • jeeeee12

      Täällä kans kutsu haastatteluun ei voi olla onnellisempi. Katsokaa roskaposti!

    • TulevaLentoemoko

      Joo nyt tuli: "Hei XXXXXX.

      Olet mukana Finnairin Cabin Crew- rekrytoinnissa. Seuraavaksi haluaisimme toivottaa sinut tervetulleeksi henkilökohtaiseen haastatteluun!
      Haastattelut ajoittuvat seuraaville päiville: 27.1.-9.2.2016. Ole hyvä ja varaa itsellesi Cabin Crew -yksilöhaastatteluaika osoitteessa......"

      WHIPPIIII!! :))

    • Finskillehakeva

      Huh huh! Kutsu tuli tännekin. Piti kyllä muutamaan otteeseen tarkistaa että mitäs siinä lukee, oonko varmasti jatkossa vielä :D!

    • wihiiiiiiii

      JEEEEE!!! Haastikseen päästy! :)

    • Ymmällään

      Tuleeko ne tipottain vai onko kaikilla sama aika?

    • OdotellenOdotan

      Oi että olen kyllä onnellinen teidän toisten puolesta!! Toivon nyt vaan, että tulisi se viesti, vaikka se sitten olisi se hylätty, mutta että loppuu tämä odottelu!!:(

    • KaikkeaKaikille

      Ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Täti sanoi jotenkin niin, etteivät kaikki kutsut lähde viideltä. Ja onhan tuo valtava määrä laittaa järjestykseen.

      (Itsekin olen hakijana niin superduper, että!)

    • Dreamalittledreamforme

      Luulis, että samaan aikaan niin kaikilla olis sama mahdollisuus varata aika. Mulle ei ole tullut vielä, voi harmi, vaikka aika long shot koska olen 40 . Onnea paljon teille!!

    • pålsrr

      Ryhmäkierroksella lähti samaan aikaan hyväksytyille meili. Ja myöhemmin ei jatkoon päässeille. Eli jos ei tullut viestiä, niin odota hylkyä. Se tulee vähän myöhemmin.

    • Jatkossa

      Mun laskujen mukaan yksilöhaastispaikkoja on vaan 330!
      Älkää lannistuko te ketkä tipuitte nyt. Varmasti tulee jatkossa rekryjä lisää ja on hyvän mahikset päästä, koska nyt jo olitte näin pitkällä!

      Onnea jatkoon päässeille! Ite oon kyllä niin onnellinen tästä, että räjähdän.

      • hupsistasaa

        Eiku jaa ne jatku vielä kolmannellekkin viikolle!


    • Professional

      Kutsu tuli!!!!

      • Kutsutuli

        Moneltako oli kutsu lähetetty?


    • LetMeFly

      Sain melki sydärin kun tuli kutsu yksilöhaastiksiin! Olin niin varma että munasin sen esittelyosuuden! Ehkä muut osiot sitte pelasti. :D Mulle saapu 17.17. Tuliko muille samaan aikaan? :)

    • apuaaaa

      joo mulle siis tuli kans 17.17 ! hitsi, kuinka onnellinen voiolla?!? ONNEKS OLKOON kaikille jatkoon päässeille, me ollaan oikeesti jo niin pitkällä!! HUIPPUA

    • KaikkeaKaikille

      Joo, 17:17. Moni alalle haluava ja tämän vaiheen menestyksellä selvittänyt on ansaitusti niin innoissaan, että hieman harmittaa hylsyn saavien puolesta.

      Itsellä päällä toinen työnhaku ja en kahta kertaa mieti, jos sieltä alkaa näkymään edes vaalenvihreää valoa. Vapautuu paikkani Finskin haussa siitä enemmän kiinnostuneelle.

    • Voihitto

      Nyt tuli hylkyviesti............. Voi voi kun surettaa :( mutta onnea teille jatkoon päässeille:)

    • Nuoriemoko

      Tännekkin tuli kutsu 17.17 ! Voi tätä ilon ja onnelisuuden määrää, onnea kaikille kutsun saanneille :) Ensi viikolle varasin heti ajan!

    • Eikutsua

      Tällä kertaa ei valinta kohdistunut minuun. Onneksi olkoon kaikille haastatteluihin lähteville!:) ehkä joku kerta..

    • Miettelis2

      Hylky tuli, veikkaan että rekryt on nyt hetkeksi tehty Finnairilla, seuraavaa saadaan odottaa jonkun aikaa. Ja miksi näin epäilen, niin jos osa kursseista aloittaa vasta syksyllä ei tarvetta ole uusille.

    • YksilöhaastiskutsuJES

      Onneks olkoon kaikille jatkossa olijoille, toivottavasti kurssilla nähdään ;) Mä varasin haastatteluajan jo aika pian!
      Eihän ryhmähaastiksetkaan olleet täynnä, eli veikkaan, että näitäkin haastispaikkoja on varattu tonne kalenteriin enemmän kuin on tarpeen. Eihän se olisi reilua, että joku joka viimesenä lukee s-postin vaikka työreissun tms. takia niin sais vaan viimesen mahollisen mitä jäljellä on, jos se ei vaikka sopiskaan. Kaikille pitäis jäädä kuitenkin valinnanvaraa :)

    • Zarafa

      En päässyt jatkoon mut jotenkin osasinkin odottaa hylkyä koska ryhmis meni vähän huonosti. Onneksi on vakituinen työpaikka olemassa ja toisaalta hyväkin etten päässyt koska opinnot on kesken vielä. Onnittelut kaikille jatkoon päässeille!

    • Pasticcino

      No nyt!:)

    • hylsytetty

      17:47 tuli hylkyviesti. Toisaalta vähän kaihoisa olo, toisaalta taas ei juurikaan hetkauttanut, eli ehkä olin ihan hyvä tapaus tiputtaa pois, kun en niin akuutisti tuota työtä olisi tarvinnut. Kiikarissa on yli 2x palkkainen kolmivuorotyö, johon toivottavasti tulee haastattelukutsu lähipäivinä ja jonka olisin valinnut ehkä muutenkin Finnairin sijasta, ehkäpä siis sitä työpaikkaa akuutisti tarvitseva pääsi nyt jatkoon kun minut tiputettiin. :) Onnea valituille, toivottavasti viihdytte tulevassa työssänne.

    • Apuaaaaa

      En vieläkään usko että tosissaan pääsin jatkoon !!! Onnea muillekin jatkoon päässeille. Mitäköhän on luvassa yksilöhaastiksessa

    • norwegian

      Haluaisin kysyä, onko kukaan hakenut Norwegianille ja on saanut jonkun vastauksen? Joku aiemmin kirjoitti, et sai heti hakemuksen jättämisen jälkeen pallotestit sähköpostia. Mä hain viikko sitten, enkä saanut mitään sähköpostia. Kiitos!

      • enkelvannut

        Mä hain, sain testit ja sen jälkeen ei kuulunu mitään, kunnes tuli sitten hylky. En oikeestaan tiiä mikä siinä sitten meni niin vikaan kerta yksilöhaastikseen ollaan Finnairille menossa, mutta joku mussa mättäs kun en sitä pidemmälle heillä päässy... =)


      • Finskillehakeva

        Mä en saanut edes niitä tehtäviä vaan suora hylsy ja täällä sekä toisella lentoyhtiöllä loppusuoralla haussa :).. Kai ne jonkun perusteella rankkas siellä heti pois?


      • PitäkääTurskanne

        Hain ensimmäisessä ketjussa saamani vinkin perusteella tämän kuun alussa Norwegianille sekä Euroopan reiteille että JFK:lta lähteville. Ehkä pari viikkoa myöhemmin tuli molempiin vastaukset, joiden mukaan en kiinnostanut heitä. No, Finnairia olen tähän asti kiinnostanut ja ehkä parempi niin.

        Norwegianin hakemusta täytellessä oli viimeisessä osiossa ollut sarja kyllä/ei kysymyksiä. Yksi niistä oli ollut: puhutko sujuvasti norjaa/ruotsia/tanskaa? Mihin suomen kieli mahtoikaan unohtua???

        Tällaisten kokemusten vuoksi en ole koskaan niin innostunut pohjoismaalaisesta yhteistyöstä ja kulttuurista lässyttäjistä. Ruotsalaisille kyllä sopii, että me opiskelemme heidän kielensä, he ovat täysin suuntautuneet Eurooppaan, eikä heitä Suomi kiinnosta, kielestämme puhumattakaan.


      • CC123
        PitäkääTurskanne kirjoitti:

        Hain ensimmäisessä ketjussa saamani vinkin perusteella tämän kuun alussa Norwegianille sekä Euroopan reiteille että JFK:lta lähteville. Ehkä pari viikkoa myöhemmin tuli molempiin vastaukset, joiden mukaan en kiinnostanut heitä. No, Finnairia olen tähän asti kiinnostanut ja ehkä parempi niin.

        Norwegianin hakemusta täytellessä oli viimeisessä osiossa ollut sarja kyllä/ei kysymyksiä. Yksi niistä oli ollut: puhutko sujuvasti norjaa/ruotsia/tanskaa? Mihin suomen kieli mahtoikaan unohtua???

        Tällaisten kokemusten vuoksi en ole koskaan niin innostunut pohjoismaalaisesta yhteistyöstä ja kulttuurista lässyttäjistä. Ruotsalaisille kyllä sopii, että me opiskelemme heidän kielensä, he ovat täysin suuntautuneet Eurooppaan, eikä heitä Suomi kiinnosta, kielestämme puhumattakaan.

        Norski haluu yhden skandinaavisen kielen. Suomi ei ole yksi niistä..


    • Professional

      Mäkin olin saanut kutsun 17.17.. Ja oli tosi epätietonen olo ennen sitä, mut nyt on aika hyvät tsäänssit!

    • lentotäti79

      Ei jatkoon ryhmiksistä, odotetusti, kun ryhmis meni aika huonosti hyvässä joukossa. Ei kyllä harmita, kun tarkentui palkkaus ja epävarmuus työllistymisestä kurssin jälkeen.

    • Eikuulumittää

      Onks täällä muita joille ei oo tullu mitään viestiä? :( ja ei oo roskapostissa

    • kohtasekooo

      MINÄ!!! mulle ei oo tullut mitään ja kohta menee järki ja terveys. :D

    • eräsrouva

      Apuaa, pääsin jatkoon! Aika pitkä tuo yksilöhaastattelu. Onkohan monta tyyppiä tenttaamassa? Mitäköhän kaikkea ne kysyy... Jännittää kyllä vähän! :)

      • KaikkeaKaikille

        Kuulema kaksi tenttaajaa. Äläkä jännitä.


    • Pettymyssuuri

      Täällä taas hylky vaikka tuntui että ryhmis meni tosi hyvin. (Vaikka jännitin ja odotin että menee poskelleen). Olin ryhmään nähden "keskitie" en päsmännyt, enkä jäänyt varjoon. Ja tunnelma ja kommentit positiivisia vaikka jotkut muut ryhmässämme sai jo heti palautetta roolin ottamisesta yms. Olen aiemmin lentänyt enkä nuorimmasta päästä. Mitäs taustoja muilla päässeillä/ei päässeillä?

      • Finskillehakeva

        Oikeasti? Saiko siellä jotkut heti palautetta?
        En ole lentänyt aiemmin, enkä varmasti nuorimmasta päästä, eli 30v lähestyy kovaa vauhtia :)!


      • Villevallato

        Annettiinko teille palautetta heti samantien? Pääsin jatkoon, eikä kyllä mitään hajua miksi. Englanti meni kohtalaisesti, olen työskennellyt asiakaspalvelussa pitkään, en ole lentänyt aiemmin. Mun ryhmässä kävi just tää klassinen jännityksestä johtuva jäätyminen ja siksi olin äänessä enemmän kuin muut.


      • Pettymyssuuri

        No ei varsinaisesti palautetta, mutta "johdattelevia" kysymyksiä, jotka viittasi siihen ettei ihan putkeen mennyt.
        Itse lähenen neljääkymppiä. Kaikilla kollegoilla, nuoremmillakin kävi samoin, ei jatkoon. Tylsä juttu, että jos kerran olet päässyt yhteen yhtiöön, et voi enää päästä sinne minne todella haluaisit, monelle meistä tämä ala on elämä ja olis kiva päästä vaikka eläköitymään sinne, missä on mahdollisesti turvattu työpaikka loppuelämäksi, missä otetaan huomioon erilaisia elämäntilanteita erilaisilla "ryhmillä" ja niin pois päin...
        En ole mitenkään itsevarma, kuvittele olevani parempi tms. mutta tuntui, että meni tosi hyvin, enkä tiedä mitä olis voinut sitten tehdä paremmin...?


      • minäkans
        Pettymyssuuri kirjoitti:

        No ei varsinaisesti palautetta, mutta "johdattelevia" kysymyksiä, jotka viittasi siihen ettei ihan putkeen mennyt.
        Itse lähenen neljääkymppiä. Kaikilla kollegoilla, nuoremmillakin kävi samoin, ei jatkoon. Tylsä juttu, että jos kerran olet päässyt yhteen yhtiöön, et voi enää päästä sinne minne todella haluaisit, monelle meistä tämä ala on elämä ja olis kiva päästä vaikka eläköitymään sinne, missä on mahdollisesti turvattu työpaikka loppuelämäksi, missä otetaan huomioon erilaisia elämäntilanteita erilaisilla "ryhmillä" ja niin pois päin...
        En ole mitenkään itsevarma, kuvittele olevani parempi tms. mutta tuntui, että meni tosi hyvin, enkä tiedä mitä olis voinut sitten tehdä paremmin...?

        no, älä välitä! loppujen lopuksi tämä on yksi iso hässäkkä, joista läpi pääsevistä arpoo/perustavat mielipiteensä vain muutama ihminen, suhteellisen lyhyessä ajassa.
        Muita lentoyhtiöitä ja niiden monipuolisia pestejä on paljon!! Olen itse ihan toisen, ulkomaisen yhtiön kasvatti alunperin, nyt hain monen mutkan jälkeen tänne..se tuntuu vieraalta ja oudolta - jos en tästä enää etene, niin sitten varmastikin tämä kotimainen ja minä emme ole ne toisillemme luodut :) Saatan olla liiankin sydämellinen tänne; muiden yhtiöiden cabineissa porukalla tuntuu joskus olevan HAUSKAAkin keskenään, mutten ole vastaavaan oikein Finnairilla törmännyt. Ehkä nyt sekin maailma muuttuu, kun tulee näin valtaisia määrä uusia tekijöitä. Taakse soisin jäävän "dinosaurusajat" (anteeksi!:)
        Joten hae muihin yhtiöihin, ihmeessä! Kivaa porukkaa taivaalla, paljosti!

        Ja onnea kaikille jatkoon!


      • Pettymyssuuri

        Kiitos lohdutuksesta ja samaa sinne, (vaikken ihan ymmärtänyt oletko jatkossa vai et?)
        Täällä siis jo vakkariduuni ilmassa, eikä tarvetta hakea pakolla muualle, mutta Finski olis vaan tuntunut luotettavalta pidemmän tähtäimen paikalta. Samaa olen miettinyt, että Finnairilla ehkä liian kylmät arvot mulle. Meillä onneksi ihanat työkaverit ja matkustajatkin välillä kertoo, että on kiva huomata, että oikeasti viihdytte töissä. Palkkahan toki paljon parempi ja lomat säilyy. Meinaa unohtua nämä hyvät puolet :) Meillekin tulossa uutta vahvistusta, ja uudet innokkaat erittäin tervetulleita!


    • jiihaaaaaaaaaaaa

      Onnea kaikille jatkoon päässeille! Siellä minäkin :)

    • Hangonkeksi

      Minäkin jatkossa ja onnesta soikeana :) nyt alko vaan stressi kun en löydä yhtä työtodistusta, kuinkahan paha on jos ei toimita kaikkia työtodistuksia :/

    • Eijatkossa

      Aiemmin lentänyt ja olen 39v. En päässy jatkoon.

    • Vanhat.tippuu

      Kauan lentänyt ja vanha. En nyt sit päässy edes kiintiövanhukseksi. Pääsispä jo eläkkeelle.

      • Ikänestori

        Älkääs nyt, syy voi olla moni muukin. Itsellä ei aiempaa työkokemusta alalta, mies, pian 41 ja mukana keikun.


    • kysymysmerkk

      Milläköhän perusteella tehdään lopullinen valinta? Lasketaanko haastatteluiden, työhakemuksen, testien ym pisteet jotenkin yhteen ja sen perusteella valitaan parhaat? Ärsyttävää, vaikka pääsin jatkoon, niin mua edelleen mietityttää että onkohan oma juttu.

    • Finnairiltakuultua

      Kuulemma on muutoksia tullu rekrytointiin ja kesäksi saa määräaikaisen sopimuksen noin 100 uutta kokelasta.
      Siksi ei edes 500 päässy privahaastatteluun.

      • Hakijana2015

        Eli 300 sijasta 100 ?


    • GWTF

      Vanhat näköjään tippui? Aiempaa kokemusta Finnairilla, ikää 30, en päässyt jatkoon.

      • Veikkaan.vaan

        Niin no olethan sinä nuori vielä, mutta onkohan suurin osa jatkoon otetuista jotain 25?


    • sefthg

      33v. Aiemmin n.6v lentänyt. Ei jatkoon. Paljon onnea niille joita onnisti!!
      Olisi kiinnostavaa tietää pääsikö moni aiemmin lentänyt jatkoon? Voiko todella olla että raha ratkaisee?! Toivottavasti eivät nyt kouluta lisää kortistoon!

      • TiedoksiVaanTeille

        Yrityksen historiaa hieman tuntien, en ihmettelisi yhtään jos nyt kouluttavat porukkaa myös sinne "kortistoon" odottamaan hetkeä kun sitten ehkä tarvitaan...


      • Turha.yrittää

        Ykkösellä tai kakkosella pitää ikä alkaa... Ei lentokokemusta tai hyvin vähän.... Ei liian fiksu ja mielellään blondi... Siinä Finnairin hakuprofiili


    • Ikänestori

      Entäs jos alkaakin nelosella? Kuten tuolla vähän ylempänä kirjoitin, ikää on kohta 41 ja ainakin privasessioon mennään. Älkää ihmiset lannistuko!

      • jiihaaaaaaaa

        Mulla ikää 45 ja yhä messissä, ei aiempaa lentokokemusta, eli kaikki on mahdollista! Tsemppiä kaikille!


    • kohtiunelmaa

      Täällä myös yksi 30 joka vielä mukana. Ei aiempaa kokemusta alalta. Onko nyt niin että palkataankin vähemmän kuin mitä alunperin suunnittelivat? Mikä huhu toi nyt oli?

    • erästippunut

      Mua kiinnostaa tietää, että minkälainen koulutus/työkokemus teillä on jotka pääsitte jatkoon?

      • wonderwoman1

        No minä ainakin olen siivooja.


    • KatkeraVanhaKääkkä

      Vielähän on aikaa tippua ennen lopullisia valintoja, niin viimeksikin. Ja lentävät, onko meitä jatkossa ollenkaan, vielä ei yhtään ilmoittautunutta!?

    • 718

      ihmetyttää nää negatiiviset kommentit täällä valintakriteereistä. pääsin jatkoon ja olin siitä aika varma jo etukäteen vaikka ikä alkaakin numerolla 3, ei lentokokemusta, korkeakoulutus ja en oo blondi.... en usko, et se ikä vaikuttaa jos on oikeenlainen tyyppi ja sellasta koulutusta ja työkokemusta takana, josta ko. duunissa hyötyä.. mutta siis painotan tota omaa asennetta ja käyttäytymistä, joka varmasti tuli ryhmiksessä jokaisen kohdalla ilmi.

      Onnea kaikille muillekin haastattelukutsun saaneille ja tsemppiä teille, jotka ette syystä tai toisesta päässeet jatkoon.

      • KatkeraVanhaKääkkä

        Lentokokemuksesta ei ole hyötyä alalla? Meitä (lentäneitä) jäi paljon pois, ihania tyyppejä, todistetusti työtään jo hyvin tekeviä ja lentourallaan edenneitä. Pettymys nyt sattuu olemaan vaan suuri kun edelle menee nuoret ja kokemattomat. Kai tunteilleen on jokaisella oikeus ja se että niitä täällä anonyymisti tuo ilmi, ei ole mitäään tekemistä sen kanssa miten niitä tuo ilmi haastattelussa, työpaikalla tai edes ystävien kesken. Sen verran jokainen osaa varmasti käyttäytyä ja hillitä tunteitaan.


      • minäkans
        KatkeraVanhaKääkkä kirjoitti:

        Lentokokemuksesta ei ole hyötyä alalla? Meitä (lentäneitä) jäi paljon pois, ihania tyyppejä, todistetusti työtään jo hyvin tekeviä ja lentourallaan edenneitä. Pettymys nyt sattuu olemaan vaan suuri kun edelle menee nuoret ja kokemattomat. Kai tunteilleen on jokaisella oikeus ja se että niitä täällä anonyymisti tuo ilmi, ei ole mitäään tekemistä sen kanssa miten niitä tuo ilmi haastattelussa, työpaikalla tai edes ystävien kesken. Sen verran jokainen osaa varmasti käyttäytyä ja hillitä tunteitaan.

        No tuo on kyllä ihan totta, komppaan täysin! Nuoret ja alalla uudet, eivät ehkä työnantajan vinkkelistä katsottuna osaa olla niin "vaativia" ja mielihyvin heti hyppäävät kun pyydetään. Vanhat ja kokeneet = osaavat ja ennen kaikkea kalliit, ja he tietävät kaikesta jo laajalti. Niin se vain joskus on - mutta kuka mitäkin arvostaa.

        Ja toden totta, täällä saa myös nurista, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä haastattelussa uskaltaa sanoa - eihän sellaisia kuulu siellä laukoakaan!


      • hohhoijaaaa

        Voi että kun olette kateudesta katkeroituneita! Säälittää teidän puolesta. Ette olleet sitä mitä Finnair haluaa, hyväksykää se?


    • nilok

      Tosiaan kiinnostaa onko jo kokeneita emäntiä jatkossa? Ollaankohan liian kalliita ja liian tietoisia TES:seistä (myös muiden yhtiöiden paremmat TES:t esim.napro). Lentotyössä on kuitenkin olennaista kokemus turvallisuus ja first aid tilanteista,mitä monissa muissa yhtiöissä arvostetaan. Onnea kaikille jatkoon päässeille!

    • apuaaaa

      täällä siis yks jatkoon päässyt! kohta 20 vuotias vasta:) ja mistä noi tiedot, että palkattaisiin kesäks vaan 100? kun alunperin oli puhe n. 300 hlöstä???

      • Starttaa

        Meille kerrottiin ryhmiksessä. Ymmärsin asian niin, ettei tässä ole muuttunut muu kuin osa porukasta aloittaa kurssin hiukan myöhemmin. 300 palkataan edelleen. Varmaan ihan hyvä esim. jos on vakkari paikka ja haluaa pitää kesäloman tai on pitkä irtisanomisaika.


    • Sh1988

      28v ja jatkoon, sairaanhoitaja koulutukselta. Ehkä arvostavat tätä tai hyvää kielitaitoa.

    • Eitie

      Ei vieläkään vastausta. Onkohan muita vielä ilman tietoa?

      • Eikuulumittää

        ei oo mullekaan tullu vaikka pe piti tulla.. Olin visii nii huono ettei vaivautuneet hylsyäkää lähettämään


      • Eivastaustaeimitään
        Eikuulumittää kirjoitti:

        ei oo mullekaan tullu vaikka pe piti tulla.. Olin visii nii huono ettei vaivautuneet hylsyäkää lähettämään

        Mullekaan ei ole tullut mitään. Yöunet meni :(


      • TerveisinJoLentänyt

        Roskapostissa oli mulla hylsy!

        Näköjään jatkoon ei päässy lentäneitä. Finskille halvempaa palkata uusia ja kokemattomia kesäksi. Mä kuulin kanssa kaverilta joka lentää Finskillä, että vain 100 tulevat palkkaamaan nyt kesäksi. Luvut tippuneet. No tiedä sit tuota....


    • Ihmeissään

      Itse en lähettänyt kuin cv ja kuvan (en minkäänlaista hakemustekstiä) ja mukana ollaan. Ei aikaisempaa lentokokemusta. Ryhmähaastattelussa oli kaksi päällepäsmäriä ja me muut loput puhuttiin sen verran mitä ehti näiltä kahdelta muulta saamaan puheenvuoroa.. Ihmettelen, miten olen vieläkin mukana :D Ja olen 30.

      • ehkäpä12

        Oletko kenties tämä tyyppi, kenen kanssa juttelin ennen haastattelua? Sinulla on yksi erityiskielen osaaminen?


    • junnuemo

      Itsehän olen vasta lukiosta valmistunut ja työskentelen tällä hetkellä ravintola-alalla. Ehkä pienet mahikset tulla valituksi juuri sen takia, VARSINKIN kun vertaa muiden hakeneiden ikään ja kokemukseen - olipa se sitten sieltä ihan pilvien päältä asti tai matkailu-tai palvelualoilta. Mukana roikutaan silti vielä, vaikka hyvin todennäköiseltä vaikutti tippuminen ryhmähaastattelun jälkeen... Paljon tsemppiä kaikille ! Toivotaan että oikeet henkilöt tulee valituiksi :)

    • lentotäti79

      No mun täytyy myöntää, että ymmärrän, etten ole jatkossa. Sen verran haastattelutilanteessa jäädyin, että englantia kyllä suolsin, mutta sen verran huonosti, että itteäkin hävettää. Suomea yhtä jännittyneenä turbohöpöttäjänä suolsin eli kielellä ei ollut vaikutusta =D. Englantia kuitenkin käytän muutoin ihan sujuvasti. Yleensä yksilöhaastatteluissa olen loistava, joten vähän harmittaa tämä alisuoriutuminen, mutta tosiaan ei varsinaisesti se, etten nyt työllisty Finnairille.

      Ihmettelen kuitenkin, jos omasta ryhmästä ne 4 (!), jotka alalla ovat työskennelleet jo pitkään, eivät jatkoon pääse. Puhuivat loistavan hienoa englantia rauhallisesti, ryhmätehtävässä ottivat hienosti muut huomioon, perusolemus iloinen, mutta rauhallisen kärsivällisen oloinen, hyvät vastaukset kysymyksiin jne. Selkeästi olivat myös ennenkin olleet vastaavissa rekryissä.

      Nyt kysyn kyllä kysymyksen, joka saattaa suututtaa, mutta mietin kuitenkin. Minkä kokoisia te jatkoon päässeet olette? Mahtoikohan ulkomuoto vaikuttaa valintaan? Toki kokonaisuus vaikuttaa. Enkä siis kysy sitä siksi, että itse mitenkään epäilisin omalla kohdalla ulkonäön tiputtaneen jatkosta.

      Minä siis tippunut jatkosta ja taustalla ei lentokokemusta, mutta kiitettävin arvosanoin suoritettuja toisen asteen opintoja pari taskussa, pitkä asiakaspalvelu- sekä yrittäjäkokemus ja myös työntekijänä tehnyt kaikenlaista aina nuoresta saakka. Ikää 36.

      Itse henk.koht. uskon, että Finnair hakee ensisijaisesti nyt "halpoja, mutta hyviä" uusia matkustamohenkilökunnan jäseniä. Valitettavasti useimmat jo kauemmin lentäneet voivat olla Finnairin näkökulmasta liian vaativia ja tulla liian kalliiksi. En usko iän tai kokemuksen vaikuttavan, varmasti muukin työkokemus on eduksi, jos haastatteluissa edukseen esiintyy. Jos haastattelu olisi mennyt paremmin, olen melko varma, että muilta osin olisin ollut haluttu kokonaisuus. Aloittava (=halpa), mutta kuitenkin vahvalla monen osa-alueen kokemuksella varustettu yksilö.

    • Emonen

      Täällä 5v kokemusta ja ikää 39v ja en ole jatkossa..

    • jatkoon

      Täällä myös yksi sh-koulutuksen omaava, joka jatkossa. Onkohan meitä hoitsuja paljonkin? :)

    • jatkoon

      Harmittaa kyllä tiedän puolesta, jotka ei päässeet jatkoon. Etenkin jo lentäneiden. Sitä vaan ihmettelen, että kun pyysivät kuitenkin ryhmikseen mukaan, niin miksi vasta sen jälkeen tiputtavat? Onko ketään jo lentäneitä vielä mukana?

    • Emoooooo

      Kiitos tsempistä ja onnea jatkoon päässeille. Itse ihmettelen myös miksi ryhmiksiin kutsuttiin paljon myös lentäviä, kuitenkin heillä jo tiedossa varmasti kuinka monta peruskurssia järjestävät ja kuinka monta lentäneiden kurssia. (Lentäneiden kurssihan siis pari viikkoa lyhyempi). Tällä hetkellä meidän yhtiöstä ei ole itselläni tiedossa ketään joka olisi päässyt eteenpäin ja lisäksi paljon niitä jotka ei päässyt edes ryhmiksiin.

    • Eitie

      Edelleenkin ilman vastausta, onko muitakin?

      • Eioootulluei

        Mullekaan ei oo tullut mitään! Miten tässä nyt pitäs toimia? Ärsyttää epätietoisuus. :(


      • Eikuulumittää

        Mä kysyin sieltä kun ei ole tullut. Varmaan ne huomaa sen maanantaina kun tuleevat töihin. Otan hylkäyksenä koska tuskin ne ois valitulle unohtaneet ilmoittaa? Ei näy roskapostissakaan.


      • Eikuuluei
        Eikuulumittää kirjoitti:

        Mä kysyin sieltä kun ei ole tullut. Varmaan ne huomaa sen maanantaina kun tuleevat töihin. Otan hylkäyksenä koska tuskin ne ois valitulle unohtaneet ilmoittaa? Ei näy roskapostissakaan.

        Oliko sulle vastattu? Mulle ei oo vielä tullut mitään. Laitoin sähköpostia rekryyn perjantaina. Ei oo vielä ainakaan vastausta kulunut. Ihan uskomatonta! Vähän loukattu olo että jättävät vastaamatta. Masentavaa


      • Oknpkn

        Hei sulla voi vielä olla mahiksia, jos et ole saanut hylsyy:D. Täytyyhän sun joku vastaus saada. Laita lisää viestiä.


    • Ensikertaan

      En pääsyt enää eteenpäin. Harmittaa kovasti sillä tiedän, että sopisin tähän työhön kun nakutettu:( Mutta ryhmis meni kyllä niin päin peetä ja osasin odottaa hylkyä, että minkäs teet.. Jännitti vaan niin liikaa. Normisti hyvää englantia puhuvana sopersin haastiksessa jotain noloa möngerrystä. Noh ens kerralla sitten :D

    • kurssinkäynyt

      Olen itse käynyt Finskin kurssin vuonna x, lentänyt toisessa yhtiössä aiemmin. Kurssilla suoraan eräs opettaja sanoi, että aiemmin lentäneet ovat hankalampia opettaa Finnairin tavoille kuin ihan uudet. Kun on niin paljon poisopittavaa ja vanhat toimintatavat sekoittaa paljon koneessa.
      Itse en siis töihin päässyt koskaan, kun tuli näitä äkillisiä muutoksia Finnairin tilanteeseen. Mutta kursseilla ylipäätään oli TOSI paljon nuoria bimboja, suoraansanottuna. Tällaisia alle 25 v suurin osa. Kauniita ja rohkeita, hoikkia. Mutta eivät tienneet yhtään mitään, esim. Jukka Hienosen nimi oli siihen aikaan pinnalla mediassa TODELLA paljon, niin nämä bimbot kysyivät ihan pokalla, että kuka Hienonen? Ja kikattivat pitkin koulun käytävää kuin teinitytöt. Siinä oli oikeasti vanhemmilla kurssilaisilla kestämistä.

      • jatkoonpäässyt

        Vaikea uskoa. Ryhmiksessä olleet olivat kaikki niin miellyttäviä ja jotenkin aikuisia, vaikka olisivatkin olleet parikymppisiä. Mutta joo, piti munkin googlata tuo Jukka Hienonen. Paras perehtyä vähän paremmin Finnairiin firmana ennen yksilöhaastattelua.


    • pööks

      Tosi paljon ärsytää ettei vanhoja näytä paljon pääsevän. Edesvastuutonta valtion yhtiöltä. Mitä vikaa on esim. heidän aiemmin itse kouluttamissaan?! Suomessa on paljon työttömiä rautaisia ammattilaisia. Toivon kaikille uusille vakipaikkaa. Muuten terve menoa kortistoon. Toi säästösopimuksen alimmaispalkka on myös törkee orjanpalkka! Toivotaan että vanhojakin nyt pääsee edes sen "pakollisen kiintiön" verran. Itse mietin jo mihin tahoon voisi ottaa yhteyttä ja tehdä jonkin sortin valituksen tms. En enää ihmettele miks Suomessa on niin paljon työttömiä!
      Onnittelut vielä jatkoon päässeille. Ei ole teidän vika että meitä aiemmin lentäneitä ei haluta. Hyviä lentoja meille kaikille!

    • Kokonaisuusratkaisee

      Haluaisin osallistua keskusteluun sen verran, että en usko iän olleen este jatkoon pääsyssä. Itse 40v ja jatkossa.

      • Liian.kallis.mamma

        Ja siihen kokonaisuuteen ei saa kuulua lentotyökokemus;D


      • Kokonaisuusratkaisee

        Otinkin kantaa vain ikään, kun oli epäilyä että vain 25v kelpaisi... Nimimerkillä tarkoitin, että vanhempikin voi olla vielä ihan"kuosissa", eli ikä ei varsinaisesti ratkaise...
        Tuohon kokemus-kommenttiin: itse ajattelen, että nyt kuitenkin haetaan tehtävään, johon annetaan ensin koulutus, eli kaikki hakijat samalla viivalla.
        Olisi eri asia, jos haettaisiin vaikka opettajan virkaan, ja nuori ilman koulutusta ja työkokemusta saisi paikan opettajakoulutuksen saaneen ja työkokemusta omaavan sijaan.
        Hyvää talvenjatkoa kaikille! :-)


    • pööks

      Iällä tuskin niin suurta merkitystä, mutta jos olisit 40v ja 10v lentokokemusta tuskin olisit jatkossa. Parhaat mahikset varmasti jos on 20v sairaanhoitaja

      • näinnon

        Ainoa vaan, että sellaista ei ole olemassa :) Kyllä sairaanhoitajaksi valmistutaan yleensä vanhempana. Aikasintaan 22v.


    • LukekaasTuo

      Minuakin kiinnostaa, voiko asias viedä eteenpäin. Ja hienoa, että moni uskaltaa puhua suoraan täällä. Lukekaahan tuo, koskeekohan tuo valitusoikeus vain tiettyjä virkoja vai miten on? Olisi kiva myös saada palautetta hakuprosessista, koska mielestäni mikään ei ole mennyt huonosti. Täällä jatkoon päässyt porukkaa, jotka eivät ole edes varma haluavatko tuonne töihin tai joiden mielestä ryhmis meni huonosti.

      http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015121320826679_uu.shtml

      • eräsjatkoonpäässyt

        Finnair on ilmeisesti tehnyt päätöksen siitä että eivät palkkaa "toisten firmojen kasvatteja", ja syynkin ovat kertoneet ainakin kursseilla olleille. Minusta syy on ihan ymmärrettävä, vaikka kyllä muakin harmittaisi jos itse kuuluisin tähän joukkoon.


      • Kyssäri
        eräsjatkoonpäässyt kirjoitti:

        Finnair on ilmeisesti tehnyt päätöksen siitä että eivät palkkaa "toisten firmojen kasvatteja", ja syynkin ovat kertoneet ainakin kursseilla olleille. Minusta syy on ihan ymmärrettävä, vaikka kyllä muakin harmittaisi jos itse kuuluisin tähän joukkoon.

        Mikä se syy on? Miksi toimitusjohtajat tulevat aina jostain muualta?


    • ulhik

      Hyvä kun ymmärsit pointin

    • pitääkysyä

      Missä vaiheessa pitää viedä työterveyshuollosta selvitys poissaoloista, oliko se 1 vai 2 vuoden ajalta? Mulla niitä ei kyllä ole yhtään... PItääkö olla selvitys siitäkin?

      • Finskillehakeva

        Minuakin kiinnostaa tämä.. Mitä kaikkia papereita yksilöhaastatteluun pitää ottaa mukaan? Ja entä jos ei siltä kahdelta vuodelta ole saikkuja, tarvitseeko siitäkin sitten tuoda todistuksen?


      • Hffjhddhj

        Kyse ei ole saikuista, vaan selvitys kaikesta kahden vuoden ajalta sinua hoitaneilta tahoilta esim terv.keskus. Jotta he näkevät onko jotain sairauksia ym ollut. Sairauksia voi olla vaikkei olis saikkua. Niistä tulee erilliset ohjeet. Kuka tahansa lääkärikään ei voi niitä kirjoittaa, olisko ollut johtava lääkäri tms.


    • Syrjitty

      Nyt vain iltapäivälehdelle vinkki kuinka rekryissä syrjittiin kokemuksen omaavia.

    • Exkesälintu

      Eipä ollu moista kirjoittelua edellisessä rekrytoinnissa. Silloin puolet olikin lentäneitä jotka kursseille pääsi.
      Taitaa Finnair siis todellakin palkata vain kesälintuja?

      • PilveltäTipahtanut

        Toisaalta mietin totakin, jos ovat jo tietoisia, että työt ei jatku, eivätkä halua jättää lentäneitä tyhjän päälle...? Mutta miksi roikotetaan haastatteluissa, jos ei aikomusta palkata. Osa lähti haastatteluihin ulkomailta vartavasten ja osa otti riskin nykyistä työpaikkaa kohtaan, että ylipäätään pääsi haastatteluun.
        Muutama mahdollinen lentänyt ja "vanhempi" ehkä otetaan, jotta tilastot näyttää paremmilta, tosin voi nääkin vielä matkalla tippua...


    • Finskillehakeva

      Ymmärrän toki että "ei valittuja" harmittaa, olisin itsekin aivan rikki jos seinä olisi noussut nyt osaltani pystyyn. Muistakaa kuitenkin se, että ei yrityksellä tarvitse olla mitään syytä mikseivät palkkaa jotakin henkilöä, se on täysin rekrytoijien päätettävissä ja firman sisäinen asia millaisia henkilöitä halutaan nyt palkata. Pohtia toki saa täällä, mutta mitä luulet hyötyväsi siitä että ilmoittaisit kokeneesi vääryyttä, vaikkapa iltapäivälehdille? Luuletko että sinut sitten otetettaisi avosylin vastaan? Vaikka tuskinpa täälläkään kirjoittaneista kukaan koskaan edes omalla nimellä ja naamalla näistä asioista mihinkään uskaltaisi puhua.

      • Justjoooooo

        Miksi pitäisi omalla nimellä "uskaltaa" puhua? Ei kukaan muukaan tiettyjä asioita kerro elämästään tai ilmaise tunnetilojaan. Ne asiat ei kuulu työhaastatteluun tai työpaikalle ylipäätään..


    • KymmenelläKielelläKiitos

      Onnea jatkoon päässeille. Keep on smiling :D Itse en päässyt, eikä valitettavasti tavata A350 käytävillä hymy huulilla tiimitöissä... ehkä pääsen joskus kuitenkin matkustajana kyseiseen koneeseen :) Ja ikäkeskusteluun sanoisin, että olen yli 40v. mutta en usko iän vaikuttaneen hakuprosessissa. Olen edennyt kerran aikaisemmin ryhmähaastatteluvaiheeseen toisella yhtiöllä, mutta silloin kaatui ruotsinkieleen. Koulutus olisi silloin ollut ruotsiksi. Ymmärsin tässä, että vaikka Finnair ei vaadi enää ruotsia, suuresti on hyötyä jonkin kolmannen kielen osaamisesta..

      • Lentävä56

        Haastattelussa kerrottiin että uudet ei saa kelpuutuksia A350 konetyyppiin joten et missaa mitään :)


      • Jeeeeeeeehuu

        Väärässä olit! :Ddd


      • jiiiijuuu

        Sait ilmeisesti myös vakinaisen työpaikan. Onnea!


    • Emonen

      Mietin itsekin sitä, että kysäsen liitolta, miten jo lentäneet sivuutetaan nuorilla ei lentäneillä. Osa tosiaan lentänyt Finskillä ennenkin. Kokemus tuskin vaikuttaa tässä rekryssä positiivisesti.

      • Ghettoihin

        Ennen kuin nyt innostutte liikaa, niin kannattaisiko miettiä tätä päätöntä keskustelun tasoa.


      • Jäitähattuunnyt

        Nimenomaan! :D


    • Putkimummo

      No onhan se toisaalta kiva, että nuoretkin pääsevät kokeilemaan unelma-ammattia, jos nyt yritän olla positiivinen.

    • KyssäriMinultakin

      Hei mites ryhmiksissä olleet, minkälaisia rehellisiä mielipiteitä teillä lentäneistä ryhmissänne olleista? Menikö haastattelut huonommin kuin muilla, oliko asenneongelmaa tms. syytä mikä olisi voinut vaikuttaa valintoihin? Ja olen nyt siis itse lentävä, vajaa 40, lisäksi lentokenttä- ja asiakaspalvelukokemusta monia vuosia.

      • Innaaaaa

        Minun ryhmässäni jo lentäneet olivat todella mukavia ja osaavia. Todella toivon, että heille jatkopaikka aukesi :)


    • EnnenLähtänyt

      Mäkin olen jo lentänyt aiemmin, ja ryhmis meni hyvin, enkä päässyt jatkoon :-( Puhun myös muita kielia.... Eli syrjintä jo lentänneiden kohtaan!

    • ulhik

      Ehdotan että oltaisiin nyt muutkin aiemmin lentäneet yhteydessä omiin liittoihimme. Jos ei itsensä niin kollegoiden puolesta. Tuskin meissä kaikissa kokeneissa oli vikaa. Vähän syrjinnältä nyt kuulostaa. Ihan ku olis kutsuttu haastikseen vaan muodon vuoksi.

    • Muuallalentävä

      Tässä kun nyt luin kommentteja tuli sellainen käsitys että kokeneita ei olisi otettu yhtään, mutta itse kuitenkin lentävä typykkä palttiarallaa kolmekymmentä ja jatkossa. Eli on meitäkin mukana, enkä varmasti ole ainoa kun kursseja järjestävät kokeneillekin erikseen :) kuudes vuosi alalla alkamassa, ja olisihan se aivan mahtavaa aloittaa se Finnairin siivillä. Mietin kovasti haun alussa että onkohan kokemuksestani enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta luulen kyllä persoonani ja esim kielitaitoni vaikuttavan enemmän kuin työkokemukseni (jota eri aloilta yli 10v asiakaspalvelun parissa). Niin, ja itse tosiaan kuulin tuon 100 lentoon ja 200 odottelemaan huhun jo ihan rekryn alussa kilpailevien lentoyhtiöiden käytävillä, joten se ei kyllä yllättäisi yhtään. Kuitenkin varmasti kaikki valitut pääsevät omalla vuorollaan kursseille ja lentoon, koneita kun alkaa heille ilmestymään kuin sieniä sateella :) Tsemiä kaikille, niin jatkossa oleville kuin myös tippuneille!

      • Ihmeellistäkummallista

        Hienoa kuulla, että joku on päässyt, kiva olis tietää miltä firmalta :D Mutta sen verran tunnen lentäviä ja kaikki hälisevät tästä ja tuntee muita, että kovin montaa ei jatkossa ole. Olisko yksi kurssi sitten tulossa? Ja tosiaan kun valintojahan ei vieläkään ole tehty. En puhu pelkästään omasta puolesta, vaan niin moni sydämellinen rautainen alan ammattilainen jäi pois, että ei voi olla nyt kiinni siitä etteikö olisi olleet kaikinpuolin ihanteellisia hommaan.


      • Muuallalentävä

        Niinpä, tuon tiedän itsekin. Paljon todella hyviä ihmisiä tippunut. Joku siinä varmaan on vaakalaudalla painanut kun ovat punninneet hintalappua, ei voi tietää. Ehkä itsenikin vain "arvottu" jatkoon kiintiöiden täyttämiseksi, vaikea sanoa :D Viimeksi kuitenkin ottivat yhtälailla kokeneita kuin kokemattomiakin, joten mistään yhtiön linjauksesta tuskin on kuitenkaan kyse? Tai, mistäs minä tiedän. Täällä voidaan vain arvailla, tuskin kukaan tietää faktaksi mitään. :)


    • Muuallalentävä

      Niin ja lisäyksenä vielä; meidän rekrytädit vitsailivat että joutuvat varmasti pian aloittamaan nykyisessä firmassani rekryt kun taas niin paljon porukkaa siirtymässä heille, eli eiköhän meitä lentäviäkin ole mukana tässä isossa joukossa. :) Harmittaa tietysti kaikkien kollegoiden puolesta jotka ovat tippuneet, ja syy tosiaan saattaa olla siinä että on vaikeampi muokata jo osaavia heidän muotteihinsa, tai se että hintalappu otsassa on kokemattomia suurempi. Vika ei varmasti ole ihmisissä, sillä itsekin tiedän monia aivan ihania emäntiä ja stuertteja jotka joutuivat jättämään leikin kesken aivan liian aikaisin. En koe olevani muita parempi millään tavalla, päinvastoin, mutta omalla kohdallani ehkä kielitaito oli se suurin plussa jonka takia olen jatkossa "hintalapustani huolimatta." Koeajallahan palkka on kuitenkin pieni kuten muillakin...

      • Korjaus

        *itseasiassa ei ole. Sinun ei tarvitse aloittaa "kokelaan" palkasta. Se alkaa suoraan siitä mihin kokemuksesi sijoittu ;)


      • Muuallalentävä

        Oi, luulin että koeajalla olisi toi kokelaan palkka? No, silläkin lähtisin kyllä lentämään jos paikka aukeaisi ;)


    • Muuallalentävä

      Niin ja vaikka ymmärrän että kaikkia tippuneita harmittaa, niin olisi itseänikin harmittanut, mutta fakta on että emme tiedä syitä siihen miksi joku valitaan ja toista ei. Firmalla on oikeutensa rekrytoida kenet haluaa, ja heillä on omat tarpeensa ja säännöksensä. Ihmisiä sielläkin on meitä valitsemassa ja synaamassa, ja joskus saattaa olla ihan henkilökemiajuttu tai vaikka sairauspoissaolojen määrä tai muu vastaava joka on se viimeinen niitti arkussa. Valitettavasti kaikille halukkaille ei aina ole tilaa, ja taso oli mielestäni ryhmähaastatteluissa todella kova joten on saattanut ihan tosi pieneenkin juttuun kaatua eteneminen.

      • Hyihaihou

        Muista että Sinua ei ole vielä valittu, olet vasta Finnairin "kiintiöjatkossa"... ;)


    • Sanonpavaan

      2600 hakijaa ja sit just sut olis kuulunu valita, no nyt et päässy ja luulet että liittoon itkeminen auttaa :) eiköhän se finnair palkkaa sinne just ne kenet haluaa.

      • Kiiski1

        Eihän ne kaikki 2600 ollu cabin crew hakijoita. Miten minä luin jostain, että hakijoita oli nyt "vain" noin 1500?


      • villegalleria

        Suunnilleen 2640 oli ryhmiksessä ilmoitettu hakijamäärä tähän tehtävään. Viime kesänä 3500 hakijaa.


    • VauramonPekka

      Tämä on tapa saada palkat firman sisällä laskemaan. Jokaisen yrityksen on mietittävä, mistä voidaan säästää. Kun lisäksi koneita on ostettu 19 ja yhtään niistä ei ole maksettu, on laskettu, että henkilökuntakuluja laskemalla saadaan ainakin yksi kone maksettua.. Kun palkkoja ei voida suoraan laskea sanomalla, että sulle maksetaankin nyt vähän vähemmän, niin tehdään massiivinen rekry, jolla otetaan ne sisään, jotka on valmiita tonnilla mihin vain.. Selittää myös, miksi kokeneita ei palkata, korkeammat kustannukset.
      Niin, ja jos et päässyt tässä haussa sisään, opettele seuraavaan hakuun kiinaa. Olet heittämällä sisällä :)

    • AsiaKerrallaan

      Perjantaina saamassani viestissä sanotaan "Otathan mukaasi alkuperäiset työ- ja opiskelutodistuksesi sekä kopiot niistä meille jätettäväksi", muttei mitään sairasteluun/terveyteen liittyvistä papereista.

    • justwondering

      Pääsin jatkoon, mutta epäilyttää suuresti tuo työllistyminen. Onko tosiaan niin että palkkaavat aina vaan uusia halpoja määräaikaisia? Vähän siltä vaikuttaisi nyt, kun kerran jo lentokokemusta omaavat eivät juurikaan päässeet jatkoon. Meidän ryhmässä ainakin selkeästi paras oli jo aiemmin lentänyt henkilö. Itse ihan hetken mielijohteesta hain, ryhmis meni ihan ok, ei mitenkään huippuhyvin. Englanti on vahva, ja työkokemus alalta josta varmasti olisi hyötyä lentoemännän työssä.

    • kyselijä123

      Mitä luulette onko ulkonäkö vaikuttanut valintaan?

      • Sisäinen.kauneus

        Kyllähän meidän olis tarkoitus olla miellyttävän näköisä. Ja siistejä eli "well groomed", kuten jotkut yhtiöt asian ilmaisevat.


      • sisäinenjuu

        No omassa ryhmässäni ainakin oli yksi kellä todella isot tekoripset ja toisella oli lävistyksiä (?!). Luulen että saattoivat tippua näistä syistä.


    • faktaapöytäänkitisijät

      Aiemmin lentäneet, älkää nyt olko niin ylimielisiä, että teidät pitäisi automaattisesti ottaa mukaan. Ensinnäkin, muille firmoille on yli 10 kertaa helpompi päästä kuin Finnairille. Joten se, että olette lentäneet vaikka Pululla, jonne pääsi jossain vaiheessa lähes kaikki halukkaat, ei tee teistä yhtään parempia kuin ei lentäneistä. Ja jos olette päässeet Finnairille aiemmin 2007-8, niin silloinkin sinne oli moninkertaisesti helpompaa päästä kuin tässä haussa, ei ollut mitään pallotestejä tai matikkaa, ei kyselty saikkutodistuksia jne jne, sen kun vaan kävi haastattelut läpi ja se oli siinä.

      Ja väkeä oli palkattu monia satoja, vuosia peräkkäin, joten suhteessa helpompi päästä esim. 2008 kun nyt lähes 10 v tauon jälkeen. Nyt kun ollut niin pitkä tauko, niin tässä välissä on ehtinyt tulla aikas paljon hyviä hakijoita vs tilanne silloin, kun joka vuosi palkattiin useita satoja. Ja muilla firmoilla ei migreenit ja verenpaineet välttämättä haittaa, mutta Finnairilla ne on ehdoton este.

      Sairaanhoitaja, restonomi, tradenomi ja ikää alle 28, siinä unelmahakija Finnairin näkökulmasta. Yliopistotutkinnon suorittaneet liian epäilyttäviä motivaationsa suhteen. Liian vanhoilla taas alkaa olla terveysongelmia jne jne.

      Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka moni päässeistä on alle 28, hoitsu, restonomi, tradenomi? Ja näiltä, jotka kävi syksyllä kurssit, mikä oli ikä ja koulutus kursseilla?

      • Puhupukille

        Puppua puhut! Millon pululle muka päässyt "lähes kaikki halukkaat"? Lähes järjestään pulun emojen kielitaito on parempaa kuin finskiläisten. Ja palveluakin on enempi kehuttu aikoinaan...


      • Puppelispuu

        Nyt vaan on käyny niin, että yhteiskunnan tukemana finski vielä porskuttaa. Muihin yhtiöihin vaikea päästä myös sen takia, että palkataan paljon vähemmän porukkaa.


      • tiedänmontaexpululaista

        Pululle pääsi todella helposti 2006 ja sen jälkeen pari vuotta.
        Syy: kaikki lentoyhtiöt hakivat satamäärin väkeä: Finnair, Afi, Tui jne ja tottakai porukka meni mieluiten Finnairille ja toiseksi mieluiten Afille ja Tuille, koska näillä haluttuja kaukolentoja ja pääsi oikeasti näkemään maailmaa. Pululle tuli sitten nämä, jotka ei muualle päässy ja joutu sahaamaan tuplaköpistä ja osloa päivästä toiseen, ei muhkeita päivärahoja, ei maailman näkemistä, hemmetin raskaat työpäivät. Moni pululainenhan haki jo silloin Finskille suurissa hauissa, mutta ei päässyt. Ruotsin kieli toki pululaisilla piti olla jotenkin hallussa paremmin kuin finskillä ja muilla.


      • Rankkingii
        tiedänmontaexpululaista kirjoitti:

        Pululle pääsi todella helposti 2006 ja sen jälkeen pari vuotta.
        Syy: kaikki lentoyhtiöt hakivat satamäärin väkeä: Finnair, Afi, Tui jne ja tottakai porukka meni mieluiten Finnairille ja toiseksi mieluiten Afille ja Tuille, koska näillä haluttuja kaukolentoja ja pääsi oikeasti näkemään maailmaa. Pululle tuli sitten nämä, jotka ei muualle päässy ja joutu sahaamaan tuplaköpistä ja osloa päivästä toiseen, ei muhkeita päivärahoja, ei maailman näkemistä, hemmetin raskaat työpäivät. Moni pululainenhan haki jo silloin Finskille suurissa hauissa, mutta ei päässyt. Ruotsin kieli toki pululaisilla piti olla jotenkin hallussa paremmin kuin finskillä ja muilla.

        Kyllä pulu on ollut toiseksi suosituin Suomessa noihin aikoihin. Tai no joo, jos pitää niitä Tuin ja edesmenneen Afin turistikohteita maailman näkemisenä niin...
        nykyisin rankinglistani menisi näin: Finnair, pulu/Cityjet, ja viimeisen sijan jakavat Tui/ThomasCook ja Norra kolmestaan. Otettu huomioon nykyiset tessit ja muut edut ja haitat.
        Kuis muiden mielestä.


      • flybee
        Rankkingii kirjoitti:

        Kyllä pulu on ollut toiseksi suosituin Suomessa noihin aikoihin. Tai no joo, jos pitää niitä Tuin ja edesmenneen Afin turistikohteita maailman näkemisenä niin...
        nykyisin rankinglistani menisi näin: Finnair, pulu/Cityjet, ja viimeisen sijan jakavat Tui/ThomasCook ja Norra kolmestaan. Otettu huomioon nykyiset tessit ja muut edut ja haitat.
        Kuis muiden mielestä.

        Mites Flybe?


      • Ilmailutietoa

        Entinen Flybe (sitä ennen Finncomm) on nykyään Norra (Nordic Regional Airlines)


      • Rankkingii
        Rankkingii kirjoitti:

        Kyllä pulu on ollut toiseksi suosituin Suomessa noihin aikoihin. Tai no joo, jos pitää niitä Tuin ja edesmenneen Afin turistikohteita maailman näkemisenä niin...
        nykyisin rankinglistani menisi näin: Finnair, pulu/Cityjet, ja viimeisen sijan jakavat Tui/ThomasCook ja Norra kolmestaan. Otettu huomioon nykyiset tessit ja muut edut ja haitat.
        Kuis muiden mielestä.

        Ai niin Norwegian menis tuonne kolmoseksi ja JetTime jakaa vika sijan noiden kolmen kanssa...;D


      • minunkokemuksenimukaan
        Rankkingii kirjoitti:

        Kyllä pulu on ollut toiseksi suosituin Suomessa noihin aikoihin. Tai no joo, jos pitää niitä Tuin ja edesmenneen Afin turistikohteita maailman näkemisenä niin...
        nykyisin rankinglistani menisi näin: Finnair, pulu/Cityjet, ja viimeisen sijan jakavat Tui/ThomasCook ja Norra kolmestaan. Otettu huomioon nykyiset tessit ja muut edut ja haitat.
        Kuis muiden mielestä.

        en nyt sanois noinkaan. omalta kurssilta esimerkkiä: itse siis pulun kurssin käynyt, hain myös silloin finnair, afi ja tui. Vain pululle aukes ovet. Kurssillamme olijoista suuri osa oli hakenut myös finnair ja muutamat myös afi ja tui. Kukaan ei ollut päässyt niihin. Yksi olisi päässyt ryanairille, mutta valitsei pulun.

        Miten niin ei ole maailman näkemistä tuin kohteet: mm. Mauritius, Jamaica, Thaimaan monet kohteet, Kanarian monet kohteet. Ollut myös Barbadosta ja Dommaria. Mielummin yöpyisin Kanariallakin kuin Oulussa.


      • tätäolenihmetellyt

        Ja onhan pululla työskentely ihan järjettömän raskasta tai siis oli. 4-6 lentoa päivässä. Oslon lennollakin esim. 99 paxia ja 2 emoa. Ennen vanhaan sitä tarjoilua vielä reilun tunnin lennolla ihan jumalattomasti: ensin kierrät juomakärryn kanssa, sitten ruokakärryn kanssa, sitten kahvia kaksi kierrosta, sitten roskien keruut. Lisäksi alku- ja lopputsekkaukset matkustamossa eli yhden lennon aikana vähintään seitsemän kierrosta ja lisäksi joku aina kinuaa lisää ilmaista juomaa. Ja näitä lentoja esim. 4 päivässä se tekee vähintään 28 kierrosta kabiinissa päivässä. Ei yhtään aikaa levähtää saati syödä missään välissä, jumalaton juokseminen koko ajan. Vastaa siinä väsymystilassa nyt matkustajien turvallisuudesta... Vs. mukava kaukolento, jossa runsasti emoja suhteessa matkustajiin, monta tuntia aikaa juoruilla, lukea lehtiä, oma lepovuoro jne ja bonuksena pääsee vielä lämpimään viiden tähden hotelliin ja saa ulkomaan päivärahat.
        Sitä olen ihemtellyt, että jos puluemo työskenteli esim. 12 tunnin päivän, joka loppui vaikka aamuviideltä, niin miksei se oikeuttanut minkäänlaiseen lepoon lennon aikana, mutta muilla yhtiöillä kun lähdetään kaukomaille, niin 12 tuntia oikeuttaa 1-2 tunnin lepoon. Siis jos lähdet kotisuomesta, niin eihän sinulla vielä ole päällä aikaerorasitusta. Kertokaa joku!


      • Niinpäsjuu

        Tota mäkin oon miettinyt. Esim kääntyvä Egypti. Rostattuna yli 13h, käytännössä vielä pidempi. Hirveetä juoksemista koko ajan.... Mutta mites siinä lennolla lepäis? Vois kyllä extravapaan saada tms vaikkei aikaeroa olekaan, kiva siitä seuraavana päivänä lähteä slingalle vielä...


      • Pulle
        tätäolenihmetellyt kirjoitti:

        Ja onhan pululla työskentely ihan järjettömän raskasta tai siis oli. 4-6 lentoa päivässä. Oslon lennollakin esim. 99 paxia ja 2 emoa. Ennen vanhaan sitä tarjoilua vielä reilun tunnin lennolla ihan jumalattomasti: ensin kierrät juomakärryn kanssa, sitten ruokakärryn kanssa, sitten kahvia kaksi kierrosta, sitten roskien keruut. Lisäksi alku- ja lopputsekkaukset matkustamossa eli yhden lennon aikana vähintään seitsemän kierrosta ja lisäksi joku aina kinuaa lisää ilmaista juomaa. Ja näitä lentoja esim. 4 päivässä se tekee vähintään 28 kierrosta kabiinissa päivässä. Ei yhtään aikaa levähtää saati syödä missään välissä, jumalaton juokseminen koko ajan. Vastaa siinä väsymystilassa nyt matkustajien turvallisuudesta... Vs. mukava kaukolento, jossa runsasti emoja suhteessa matkustajiin, monta tuntia aikaa juoruilla, lukea lehtiä, oma lepovuoro jne ja bonuksena pääsee vielä lämpimään viiden tähden hotelliin ja saa ulkomaan päivärahat.
        Sitä olen ihemtellyt, että jos puluemo työskenteli esim. 12 tunnin päivän, joka loppui vaikka aamuviideltä, niin miksei se oikeuttanut minkäänlaiseen lepoon lennon aikana, mutta muilla yhtiöillä kun lähdetään kaukomaille, niin 12 tuntia oikeuttaa 1-2 tunnin lepoon. Siis jos lähdet kotisuomesta, niin eihän sinulla vielä ole päällä aikaerorasitusta. Kertokaa joku!

        Raskastahan tämä työ on, mutta koneet, reitit ja palvelu ovat vaihtuneet useaan kertaan pululla. Viimeiset vuodet lensivät 115-120 paxii kolmella emolla. Ei paha.
        Jotkut arvostaa sitä, ettei tarvitse olla toisella puolella maapalloa, jos lapsi sairastuu ja siistit lyhyet reittilennot siistien matkustajien kanssa on plussaa.
        Emoja ei kaukolentokoneissa nykyään ole enempää, kuin se minimi 1 per 50 matkustajaa.
        Pululaiset jatkavat nimellä CityJet. Siis ne, jotka kolmannen irtisanomiskierroksen jälkeen saavat jäädä.


      • CC1768
        Niinpäsjuu kirjoitti:

        Tota mäkin oon miettinyt. Esim kääntyvä Egypti. Rostattuna yli 13h, käytännössä vielä pidempi. Hirveetä juoksemista koko ajan.... Mutta mites siinä lennolla lepäis? Vois kyllä extravapaan saada tms vaikkei aikaeroa olekaan, kiva siitä seuraavana päivänä lähteä slingalle vielä...

        Ihan perus duuni päivä painaa toi 13h putkeen. Tosin suomessa elämänsä asunut ei välttämättä ymmärrä että loppu eurooppa painaa iisisti normi duunissa tommosta päivää. Tosin emot on onnekkaita kun saa lakisääteisiä vapaa päiviä ennemmän kun normi duunissa.


    • shshh

      Täällä ainakin yksi alle 28vuotias sairaanhoitaja jonka tie stoppasi ryhmiksiin. Eli ei pelastanut ikä eikä tutkinto.

      • leilanii

        Okei, pahoittelut siitä. Osaatko itse arvailla syytä tippumiselle?


      • Wiedh

        Aika paljon sairaanhoitajia hakijoina. Juuri tuolloi 2000-luvun puolivälissä lähes kaikki hoitsut pääsi finskille.
        Nyt on yhtä vaikeaa saada sairaanhoitajan työtä, kun yhtä paikkaa hakee yli 40.
        Uudestaan seuraavalla kerralla!


      • vakityössä

        Ei kai näin ainakaan pääkaupunkiseudulla?


      • Norjaanjihuu
        vakityössä kirjoitti:

        Ei kai näin ainakaan pääkaupunkiseudulla?

        Pääkaupunkiseudullapa hyvinkin...


      • vakityössä

        Apua, eihän sitä sitten uskalla ehkä jättääkkään vakityötä tämän määräaikaisen takia...


    • eilentänyt

      Anteeks nyt vaan, olen varmaan vähän tyhmä, mutta mikä lentoyhtiö on pulu?

      • Pululuu

        Pulu=Blue1 eli entinen Air Botnia ja nykyinen CityJet:D


    • peruspetsa

      Luin kaikki kommentit ihan mielenkiinnosta. Olen matkustaja,ja näen lentoemännät nyt ehkä eritavalla, ei sillä että olisin aliarvioinnut kenenkään ammattipätevyyttä. Kun työhaastatteluun pääsy on tehty noin tiukaksi puhumattakaan miten siitä edetään? En voi muuta sanoa kuin hatun nosto ja syvä kumarrus.Menestystä vaativassa ammatissanne nykyiset ja tulevat lentoemännät. Haastattelusta tippuneet, periksi ei saa antaa. Lippu korkealle ja kohti uusia haasteita!

      • Emololo

        Kiitos, ihana kommentti! Mä olen yrittänyt 7 vuotta eri yhtiöille. On tosi vaikea erottua edes niistä hakemuksista. Tällä kertaa oon ollut todella onnekas ja toivon että pääsisin vihdoin "kokeilemaan siipiäni".
        Mulle henkilökohtasesti finski on aina ollut ykkönen. toivottavasti törmätään joskus lennolla! :)


    • pratarsvenska

      Testataanko ruotsin kielen osaamista ollenkaan?

      • Eitestata

        Ruotsia tarvittiin vain Vaasan lennoilla 15 vuotta sitten.


    • Ränkkiä

      Rank:
      1. Finski (takinkääntäjä tarvittaessa ja surkea palkka, ison talon edut)
      2. JT (Hyvä palkka, hyvä jengi)
      3-4. Norski (Hyvä palkka, nuivaa porukkaa)
      3-4. Cook (Hyvä jengi, huono palkka)
      5. Tui (Sekalaista porukkaa, huono palkka)
      6. Pulu (sisäsiittoista porukkaa, vissiin hyvä palkka, hyvät id-edut)
      7. Norra (huono palkka, sekalaista porukkaa, tylsät reitit ja koneet)

      • hhmmm

        hmmm milläköhän perusteella tämä..?


      • VertailuYhtiöistä

        1. Finnair. Takinkääntäjä,huono palkka.Vakavainen
        2. Jet Time. Lentää ainoastaan lomalentoja (rankkoja).Ei vakavarainen yhtiö.
        3. Norwegian. Pääosin reittilentoja,uusimmat lentokoneet.Paras palkka.
        4. Thomas Cook.Ainoastaan lomalentoja (rankkaa) ja huono palkka.
        5. Tui. Ainoastaan lomalentoja (rankkaa) ja huono palkka.
        6."Pulu" / Blue 1. On lakkautettu,ei ole enää olemassakaan.
        7. Norra,Entinen,FlyBe ja FinnComm. Lentää potkurikoneilla ja alan huonoin palkka.

        Tämä ei ole paremmuusjärjestys vaan tietoa yhtiöistä jotka saatu ko. yhtiöiden henkilökunnalta.


      • Finskillehakeva

        Mikä tekee teidän mielestä lomalennoista rankempia kuin reittilennoista?
        Mulla on sekä Finnairille ja JT:lle vielä haastattelut ja olen tässä mielessäni koittanut pyöritellä että jos kävisi niinkin hyvä tuuri että pääsisinkin molempiin (tuskin..) niin kummalle lähtisin..


      • Elossaa
        VertailuYhtiöistä kirjoitti:

        1. Finnair. Takinkääntäjä,huono palkka.Vakavainen
        2. Jet Time. Lentää ainoastaan lomalentoja (rankkoja).Ei vakavarainen yhtiö.
        3. Norwegian. Pääosin reittilentoja,uusimmat lentokoneet.Paras palkka.
        4. Thomas Cook.Ainoastaan lomalentoja (rankkaa) ja huono palkka.
        5. Tui. Ainoastaan lomalentoja (rankkaa) ja huono palkka.
        6."Pulu" / Blue 1. On lakkautettu,ei ole enää olemassakaan.
        7. Norra,Entinen,FlyBe ja FinnComm. Lentää potkurikoneilla ja alan huonoin palkka.

        Tämä ei ole paremmuusjärjestys vaan tietoa yhtiöistä jotka saatu ko. yhtiöiden henkilökunnalta.

        Pulun jäljelle jääneet työntekijät kylläkin jatkavat CityJet:illä Helsinki basessa.


      • Fififififif
        Finskillehakeva kirjoitti:

        Mikä tekee teidän mielestä lomalennoista rankempia kuin reittilennoista?
        Mulla on sekä Finnairille ja JT:lle vielä haastattelut ja olen tässä mielessäni koittanut pyöritellä että jos kävisi niinkin hyvä tuuri että pääsisinkin molempiin (tuskin..) niin kummalle lähtisin..

        No todellaki menet Finnairille! Älä edes päätäs vaivaa tuollaisilla. Toki riski jäädä työttömäksi kesäkauden jälkeen voi suuri, mutta onhan ne nyt tilanneet niitä koneita paljon.
        JetTimella on kaikkein raskainta puskaradion mukaan. Luin muös jonkun asiakaspalautteen netissä, jossa jopa matkustaja oli huolissaan JetTimen emojen väsymyksen tasosta lennolla. Olivat istuneet lattialla ne emot... Onko niiden koneissa edes mitään lepotiloja?


      • ReittiemotJaLomaisännät

        Hahah :) Ei me nyt ihan lattialla istuta vaikka rankkaa onkin. Tän kokoisissa koneissa ei ole lepotiloja edes Finnairilla.
        Raskasta lomalennoista tekee se, että on palvelua koko lennon ajan. Koneet AINA täys. Lämmin ruoka tarjoillaan kaikille ruuan tilanneille (eli lähes kaikille). Mutta meillä on hyvä palkka (sama kuin norskila) eli työstä maksetaan myös aiheellinen korvaus. Meillä on myös paras tiimi, matkustajat usein antavat tästä positiivista palautetta ja vertaavat Finnairiin (jossa heidän mielestään ei ystävällistä porukkaa).
        Reittilennoilla lennät usein ylös/alas ja pakollinen kahvitarjoilu, vähän pidemmillä myös myyntikärry), lopun aikaa istut keittiössä, matkustajamäärä vaihtelee reittilennoilla. (Välillä henkilökuntaa voi olla suhteessa matkustajiin todella paljon). Jotkut tykkää reittilentämisestä kun se on helppoa. Toiset taas ei meillä lähtis muualle kun niin hyvä porukka ja palkka.


      • Jdbxkn
        ReittiemotJaLomaisännät kirjoitti:

        Hahah :) Ei me nyt ihan lattialla istuta vaikka rankkaa onkin. Tän kokoisissa koneissa ei ole lepotiloja edes Finnairilla.
        Raskasta lomalennoista tekee se, että on palvelua koko lennon ajan. Koneet AINA täys. Lämmin ruoka tarjoillaan kaikille ruuan tilanneille (eli lähes kaikille). Mutta meillä on hyvä palkka (sama kuin norskila) eli työstä maksetaan myös aiheellinen korvaus. Meillä on myös paras tiimi, matkustajat usein antavat tästä positiivista palautetta ja vertaavat Finnairiin (jossa heidän mielestään ei ystävällistä porukkaa).
        Reittilennoilla lennät usein ylös/alas ja pakollinen kahvitarjoilu, vähän pidemmillä myös myyntikärry), lopun aikaa istut keittiössä, matkustajamäärä vaihtelee reittilennoilla. (Välillä henkilökuntaa voi olla suhteessa matkustajiin todella paljon). Jotkut tykkää reittilentämisestä kun se on helppoa. Toiset taas ei meillä lähtis muualle kun niin hyvä porukka ja palkka.

        Jettime onkin käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja napannut paljon pululta ja muualta irtisanottuja kokeneita ihanuuksia.


      • Itse666
        ReittiemotJaLomaisännät kirjoitti:

        Hahah :) Ei me nyt ihan lattialla istuta vaikka rankkaa onkin. Tän kokoisissa koneissa ei ole lepotiloja edes Finnairilla.
        Raskasta lomalennoista tekee se, että on palvelua koko lennon ajan. Koneet AINA täys. Lämmin ruoka tarjoillaan kaikille ruuan tilanneille (eli lähes kaikille). Mutta meillä on hyvä palkka (sama kuin norskila) eli työstä maksetaan myös aiheellinen korvaus. Meillä on myös paras tiimi, matkustajat usein antavat tästä positiivista palautetta ja vertaavat Finnairiin (jossa heidän mielestään ei ystävällistä porukkaa).
        Reittilennoilla lennät usein ylös/alas ja pakollinen kahvitarjoilu, vähän pidemmillä myös myyntikärry), lopun aikaa istut keittiössä, matkustajamäärä vaihtelee reittilennoilla. (Välillä henkilökuntaa voi olla suhteessa matkustajiin todella paljon). Jotkut tykkää reittilentämisestä kun se on helppoa. Toiset taas ei meillä lähtis muualle kun niin hyvä porukka ja palkka.

        Hyvä palkka = 2000 €? Hyvä palkka alkaa noin 5000 Eurosta.


    • äitiihminen

      Onko perheellisiä jatkossa? Miten meinaatte järjestää lastenhoitokuviot, jos pääsette työhön?

    • ensikerrallauudestaan

      En myöskään päässyt ryhmähaastattelun jälkeen jatkoon, vaikka se meni todella hyvin (toinen kotikieli englanti) myös muutenkin kuin kielitaidon puolesta. Ikää 40 v. ja 8 vuotta lentänyt.

      • Raha.ratkaisee

        Taitaa mennä niin, että Finnairilla parhaat hakijat, mutta sisään otetut ei sitten niitä kuitenkaan.


      • edelleenmukana

        Kyl täytyy sanoa, että on vaikuttanut fiiliksiin nämä jutut täällä. Olen varmasti surkea, kun olen vielä jatkossa.


      • Mäkinhalusin

        Et suinkaan ole surkea, vaan mahtava hakija, jolla vaan ei liikaa lentokokemusta varsinkaan muissa yhtiöissä!:D
        Meitä mahtavia hakijoita lentokokemuksella vaan ymmärrettävästi ottaa päähän. Nauti sinäkin siitä ajasta, jonka saat viettää emona. Se on ihanaa!!!


    • hoihaastatteluun
    • Itse666

      Juttelen mieluummin sujuvaa englantia USAssa työpaikassa jossa palkka on 8000€ kuussa kuin tarjoilijana kiikkerässä lentokoneessa tonniviidensadan naurettavalla kulukorvauksella Finnairilla. Ihmisiä luultavasti kiinnostaa nämä tarjoilijan paikat siksi että saattaa päästä Suomesta ainakin käymään ulkomailla silloin tällöin. Finnairilla ainoastaan lentäjäntyö on ainoa mikä on edes jollakin tavalla korvattua duunia. Tosin lentäjätkin ansaitsisivat neljä kertaa enemmän jos lähtevät Aasiaan lentäjäksi.

    • Finnairfinnair
    • näinonhyvä

      Lyön vielä loppuun oman kommenttini :) En päässyt jatkoon ryhmiksistä; aiempaa lentokokemusta useita vuosia, myös finnairilta. kokemusta asiakaspalvelusta & lentokentältä. olen asunut ulkomailla ja mulla on pari korkeakoulututkintoa. puhun hyvin useita kieliä. mutta, en olisi oikeasti aloittanut töitä, vaikka olisin päässytkin. en enää jaksa tämän alan vaihtelevuutta ja ainiaista säätöä. onneksi on "omalta" alalta vakkari-duuni, johon kuuluu paljon hyviä työetuuksia, ainoa mitä kaipaan on ne lentoedut ;) luulen, että moni muissa yhtiöissä lentävä tai aikaisemmin finskillä lentänyt pitää itseään taivaan lahjana finnairille. ei se taida olla niin... haluavat uudistaa profiiliaan ja siihen sopii oikein hyvin nuoret & kokemattomat. finnairilla on jo nyt tarpeeksi iäkkäämpiä, jo pitkään käytävää pitkin tallanneita emoja. ei kannata enää uhrata aikaa ja vaivaa näihin rekryihin. keskittykää siihen duuniin mitä teillä jo on: ex-pulut, norskit yms ne on varmasti ihan yhtä hyviä työpaikkoja JA hankkikaa uusi duuni tai koulutus hyvissä ajoin ennen eläkeikää! en mä ainakaan lopun ikääni jaksais noita lomalentoja, henkarit heilureita yms... on muutakin elämää !!!

    • NoflyNocry2008

      Olis mukava tietää, kuinka moni vuoden 2008 kurssilaisista lentää/on lentänyt jollakin yhtiöllä. Meidän kurssilta ehkä 5 ja meitä oli 24.

    • Cabincrew007

      Mä en tiiä yhtään mitään ketä finski palkkaa ja miks. Mut ryhmähaastiksen käytyäni jatkoon päässeenä aiemmin lentäneenä. Mä syvästi ihmettelen minkä takia joku hakee lentoemännäks kuka on esimerkiks yliopisto opiskellut, perheellinen tai muuten vaan erittäin hyvän työn omaava? Mun haastiksen taso oli 30v ja kaikilla reilu 10 vuoden työkokemukset erittäin hyvistä töistä. Mä en haastattelijana palkkais ihmistä kenen tietäisin lopettavan 2 kk päästä kun herää ja hiffaa missä työstä on kyse. Miks markkinointi päällikkö haluisi työskennellä 13 h tarjoilemassa tyhmiä ihmisiä tai perheellinen lapsiaan rakastava haluis olla pois kotoo n. 20 päivää kuukaudesta. Ihmettelenpä vaan XD...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe