Royal caninista...

doginmylife

Minulla on erittäin nirso 13 vuotias kääpiövillakoira jolle kelpaa hyvin harvat koiranruuat ja joka kyllästyy samaan ruokaan alle viikossa.Koiran ruokinta on aina ollut hyvin haastavaa.Löysin n.2 vuotta takaperin Royal canin ageing sarjan joka tuntui maistuvan hyvin.Sitten löysin netistä niin paljon haukkuja kyseistä ruokamerkkiä kohtaan että kokeilin vaihtaa johonkin toiseen "parempaan ja laadukkaampaan".Kaikki hyvät,kalliit premium tason nappulat maistuivat vain sen ensimmäisen kerran kun ne kuppiin laitoin,sitten ne eroteltiin härkarisoton joukosta hyvin taidokkaasti :( Nyt on kaapissa avattuja pusseja koiralle kelpaamatonta ruokaa monta pussia,löytyy ganagania,jahtivahtia,ziwi peakia jne...Lopulta koira söi siis enää best-inin härkärisottoa koska mukana tulleet huippuraksut eivät maistuneet.Ziwi peakin esittelijä sanoi minulle esitellessään tuotettaan ettei koira mielellään syö ruokaa jossa on jotain sille haitallista ja ettei koira luonnostaan siis ole nirso.Viikko sitten luovutin ja ostin jälleen Royal caninin ageing 12 pussin kokeeksi.Ja kas,sekä härkärisotto että nappulat katosivat parempiin suihin :D Onko jollain nirson koiran omistajalla jotain vinkkiä jostain koiranruuasta joka todella maistuu koiralle ja jota koira syö mielellään.Voin koittaa vielä kerran vaihtaa vaikkakin nyt koira syö tyytyväisenä jokaikisen napsun kupista ja jää vielä haistelemaan tippuiko kupin juureen...Ehkei royal canin sitten niin huonoa ruokaa olekkaan mitä puhutaan vai onko jollain tietoa hyvästä,laadukkaasta nirsolle koiralle kelpaavasta merkistä (muusta kuin royal canin?)

23

3810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksinapua

      Kaikki nappulat ovat mautonta koppuraa. Ala tarjoilemaan tuoretta ruokaa vanhuksellesi, hän on ansainnut parempaa. Koiranruuan myyjät pitävät vaan myyntipuheitaan, usko koiraasi. Nykyään on tietoa paremmastakin ruokinnasta.

      • 1880

        Oletko maistanut?


    • doginmylife

      Olen kokeillut raakaruokintaakin mutta koira ei syö sitä paria päivää kauempaa :( Olen kokeillutlähes kaikkea mutta tuo ruoka tuntuu olevan tällähetkellä ainut mikä tuntuu maistuvan kauemmin kuin 4 päivää.

    • gtre
      • sezsfsef

        Jo otsikkoon on mahdutettu kolme virhettä, joten en pitäisi artikkelin muuta sisältöäkään kovin kummoisena.


      • gtre

        Ei ne virheet vaan se asia siinä ratkaisee :)


    • Miksi et anna pelkkää sitä risottojuttua, jos koira tykkää. Eikö se ole ihan "aitoa tavaraa" siinä mielessä, ettei sisällä lisäaineita ym. (saa korjata paremmin tietävät).
      Laita välillä lisäksi jotain lihaa vielä, kypsennä, jos ei ole tottunut raakaan. Ja alussa hyvin vähän, jos on uutta. Kananmunaa joukkoon vaikka paristi viikossa ja vaikka kerran pieni maksanokare viikkoon. Kalaa myös, jos maistuu esim. paristi viikkoon. Kypsennä kaikki, jos tarpeen, lisää maistuvuutta. Kasvisöljyä pikku liraus myös. Sitten täydennät koirien monivitamiinilla esim. multidogilla.
      Tuolla pikkukaveri pärjää, ja jos riisihärpäke kerran maistuu.

      Yhden nirsoille hyvin kelpaavan ruuan tiedän. Se on Belcandon joku finest croc(en tarkalleen muista), jossa on kastike mukana lisäämässä makua. Pikkukoirille ja nirsoille tarkoitettu. Saksalainen safka, jota itse pidän parempana, kuin ylipäätään jenkkisafkat...

      "Ziwi peakin esittelijä..." Tuota , öh...Ei koirat nyt ihan niin taitavia ole. Syöhän jokuset vaikka rotanmyrkkyä, kun on kääritty lihapulliin...
      Se on sitten eri asia, jos koira saa oireita syödessään jotain, niin se saattaa oppia yhdistämään ne ruokaan. Mutta on kyse sopimattomuudesta, ei välttämättä mitään tekemistä haitallisuuden kanssa, itse ruuassa.

      • doginmylife

        Unohdin mainita että koirani jättää syömättä usein ruuan johon on lisätty esim.multidogia tai vaikka plaque offia.Pitkään hän söi härkärisottoa jossa seassa oli aina joko kanaa tai jauhelihaa porkkanaa mutta silmät vuosivat ja korvat töhnivät ja koira vaikutti väsyneeltä ja apaattiselta.Nyt syönyt viikon royal caninia taas ja pirteys on huomattava eikä silmat vuoda.Lisäksi koira on alkanut leikkimään ihan oma-alotteisesti :3Jatkossa syötän enää tuota ruokaa härkärisottoa koska ne ovat koiran ehdottomat lempparit enkä vaihdä enää ellei joku osaa sanoa jotain mikä on maistunut omalle nirsolle.Luulen myös ettei tuossa härkärisotossa ole kovinkaan paljon koiran tarvitsemia vitamiineja,ainoastaan kalsiumia näyttänee olevan lisätty.


      • Plaque off onkin voimakas, joten ei ihme, jos ei nirsolle maistu. Mutta aika tarkka täytyy olla, jos jauhemaisen multidogin erottaa, joka on ruokaan sekoitettu hyvin ja vähän annetaan kumminkin... On tosin muitakin vitamiinikalkkivalmisteita.
        "Pitkään söi..." Joku aineista ei sopinut. Ja myöskin, jos pitkään pelkästään tuota, niin vitamiinejä kaikkia tarvittavia ei ole saanut silloin riittävästi. Pelkkä härkärisotossa ei ole riittävästi vitamiinejä ym. ellei ole lisätty. Se pitäisi tarkistaa ainesluettelosta.

        Toisaalta, jos koira on ok noilla mitä syöttää ja maistuu, ja ikääkin on jo noin paljon, niin miksi sitä sitten muuttelemaankaan enää.
        Tuurinkauppaa se sitten on, mikä kuivamuona kellekkin maistuu, jos nirsosta on kyse viimekädessä. Tuosta Belcandon tuotteesta tiedän hyviä kokemuksia nirsoistakin. Mutta viimekädessä siis yksilöllistä. Yksi vaihtoehto, jos niissä nappuloissa myös haluaa pysyä.


    • miksinapua

      Parissa päivässä tai viikossa ei ruuan terveysvaikutukset vielä tule esille, ellei sitten allergiasta ole kysymys. Oletko itse opettanut koirasi nirsoilijaksi vaihtelemalla jatkuvasti ruokia? Eihän siinä toisten vinkit auta kun jokainen nirsoilee omista syistään. Laitappas ihan kotiruokaa aidoilla tuoreilla lisukkeilla. Miksi syötät vaan valmisruokia? Syötkö itsekin mikroruokia ja sipsejä päivästä toiseen?
      Ja tiedoksi vielä että raakaruokinta ei tarkoita barffausta, jossa syötetään älyttömät määrät luuta koiralle. Lihan voi myös kypsentää, jos koiralle sellainen maistuu paremmin. Tuntuu että eläinlääkäritkään eivät tiedä tuon taivaallista ruokinnasta, kaikille vaan nappulaa suosittelevat kun itse niitä myyvät.

    • sisältäätyhjää

      Cottonin karvat pyllystä ja silmistä menee punaisiksi kun syöttää Royal Caninia! Hinta ja laatu ei tasoissa!

    • merkiksi

      Mulla syö oma nuori koira joka on leikattu ProBooster senior/lightia kun lihoo niin herkästi ja avainsana oli kalkkuna,lampaaseen ei koskekaan...

    • merkiksi

      Kokeile proboosterin senior/light nappulaa

    • doginmylife

      Kiitos kaikille vastauksista.Enää ei ole ruokintapulmaa,koirallani todettiin akuutti haimatulehdus eikä saa enää syödä kuin erikoisruokaa :( Sekin on royal canin Low Fat Gastro intestinal ja vaikka aluksi pelkäsin ettei koira tule koskaan syömään sitä niin kas,se menee erittäin hyvin alas :) ja taas etsitään lisää kupin reunoilta kun kuppi tyhjä.Tässä ruuassa pysytään nyt ainakin kuukausi ja ehkä lopunelämää.Ja tietääkseni koiran täysravintoa ei voi edes verrata ihmisten mikroruokiin ja sipseihin,koiranruuat ovat TÄYSRAVINTOA johon ei tarvitse lisätä mitään.Kotiruoka sitävastoin ei välttämättä sisällä oikeita määriä koiran tarvitsemia vitamiineja ja hivenaineita.Ja olen saattanut ehkä vaihdella koiranruokaa usein mutta juuri syystä että mikään ei ole koiralle maistunut kunnolla paitsi tuo härkärisotto josta uupuu tarvittavia vitamiineja mutta jos siihen lisäsin esim.bugadogia ruoka jäi lautaselle.Mutta näin meillä nyt,Royal caninilla jatkuu vaihtui vain haimapotilaan ruuaksi.Onneksi ovat tehneet niin monenlaisille koirille soveltuvia ruokia vaikka "täyttä kuraa ovatkin" :p Ja väite että eläinlääkärit myyvät ruokaa rahan takia...Hmm,eläinlääkäreissä ei myydä kuin Royal caninin erikoisruokia dieettipotilaille ja ainakin minun koirani lääkäri vaikuttaa olevan aidosti eläimen hyvinvoinnin puolella enkä jaksa uskoa että suosittelee tuota merkkiä pelkästään siksi että saa siitä muutaman euron lisää liksaa.Hyvää talven jatkoa kaikille karvaturreille ja heidän omistajilleen :))

      • 6017

        Kehu nyt kerran vielä Royal Caninia. Voi olla, että joku ei vieläkään tajunnut. Jos se täyttää vaatimuksesi "laadukkaasta" ruoasta, sen kun syötät. Minkäkin syön Saarioisten einespitsaa ja on kuule hyvää. Ihan kuule erikoisruokaa.


      • doginmylife

        Kerroin vain oman tilanteeni.Ja uskon että Royal canin on laadukasta ruokaa jos vertaa bestinin härkärisottoon tai ei niin monipuoliseen kotiruokaan varsinkaan jos koira ei syö sitä tai näihin huippumuotikoiranruokiin kuten raakaan tai yleensä mihinkään JOS KOIRA EI SYÖ NIITÄ.Toki syöttäisin esim.ziwipeakia joka muuten on raakaruokintaa nappulamuodossa jos koiralleni maistuisi se.Haluan taata koiralleni vitamiinit ja kaikki sen tarvitsemat ravintoaineet ja haluan myös että koirani syö hyvin eikä ole nälässä ja syö vain siksi että on niin kova nälkä että on pakko syödä.Mitä itse tekisit jos koirasi ei suostuisi syömään kunnolla mitään muuta royal caninia,siis oikeasti ei söisi vaan kääntyisi kupilta?Jatkaisitko jonkun syöttämistä silti vain koska se on niin huippulaadukasta vai antaisitko koirasi päättää???Kerro ihmeessä ja jos kertoisit myös miksi royal canin on niin täyttä paskaa ettei sitä kannata syöttää.Koirani voi silminnähden hyvin,silmät ei rähmi lainkaan ja korvat ei kutise verrattuna aiempiin ruokiin ja turkki an alkanut jälleen kasvaa lisäksi että koira todella syö antaumuksella.Kyllä,minä aion jatkaa tällä ruualla.Ellen sitten koiran parannuttua kokeile tuota probuusteria.


      • dgxdg
        doginmylife kirjoitti:

        Kerroin vain oman tilanteeni.Ja uskon että Royal canin on laadukasta ruokaa jos vertaa bestinin härkärisottoon tai ei niin monipuoliseen kotiruokaan varsinkaan jos koira ei syö sitä tai näihin huippumuotikoiranruokiin kuten raakaan tai yleensä mihinkään JOS KOIRA EI SYÖ NIITÄ.Toki syöttäisin esim.ziwipeakia joka muuten on raakaruokintaa nappulamuodossa jos koiralleni maistuisi se.Haluan taata koiralleni vitamiinit ja kaikki sen tarvitsemat ravintoaineet ja haluan myös että koirani syö hyvin eikä ole nälässä ja syö vain siksi että on niin kova nälkä että on pakko syödä.Mitä itse tekisit jos koirasi ei suostuisi syömään kunnolla mitään muuta royal caninia,siis oikeasti ei söisi vaan kääntyisi kupilta?Jatkaisitko jonkun syöttämistä silti vain koska se on niin huippulaadukasta vai antaisitko koirasi päättää???Kerro ihmeessä ja jos kertoisit myös miksi royal canin on niin täyttä paskaa ettei sitä kannata syöttää.Koirani voi silminnähden hyvin,silmät ei rähmi lainkaan ja korvat ei kutise verrattuna aiempiin ruokiin ja turkki an alkanut jälleen kasvaa lisäksi että koira todella syö antaumuksella.Kyllä,minä aion jatkaa tällä ruualla.Ellen sitten koiran parannuttua kokeile tuota probuusteria.

        "raakaruokintaa nappulamuodossa"

        naurahdin


    • Epäreilumaailma

      Pitäkää mielessä että koira ei ole susi joten se raakaruokinta ei aina ole se paras vaihtoehto, etenkin kun niin moni tyrii koko homman ja lopulta koira onkin sairas ja puutostiloja löytyy.

    • asdasdasddd

      Koira ei tosiaan ole luonnostaan nirso, vaan olet sen sille ihan itse opettanut. Koira paastoaa parhaimmillaan viikonkin, koska se odottaa, että saa jotain ''parempaa'' kippoon. Se ei ole tyhmä. Oppinut ainoastaan, että ihminen luovuttaa aina ensin.
      Jos koira ei syö, se on syömättä, piste. Kun nälkä tulee, alkaa "huonompikin" sapuska maittamaan, koska terve eläin ei itseään nälkään tapa.

      Eli kippo maksimissaan vartiksi tarjolle, jonka jälkeen pois ja tarjotaan vasta sitten kun on seuraava ruokinta-aika.

      • 5019

        Juuri näin. Neljäntenä päivänä alkaa syömään.


    • doginmylife

      Hmm,ziwipeak on raakaa luomulihaa kuivattuna,lisänä viherhuulisimpukkaa,sisäelimiä vitamiineja ja kivennäisaineita.Lihaa ei ole paistettu nappulauunissa jolloin sen kaikki ravintoaineet säilyvät kun se kuivataan.Esittelijä juuri mainosti raakaruokaa lisksi mutta sanoi että ziwipeaks on samaa mutta kuivattuna eikä noita raakaruokinnan puutostiloja pääse syntymään kun siihen on lisätty vitamiinit.Ehkei se ole tuoretta mutta kuten kirjoitinkin "nappulamuodossa".Ja miksi antaa olla nälässä ja tarjota jotain joka koiralle ei maistu jos jokin ruoka maistuu ilman nirsoilujakin.Koira voi erittäin hyvin haimatulehduksesta huolimatta niin en näe enää syytä lähteä tästä vaihtamaan.Vielä kun joku kertoisi miksi juuri royal caninia ei kannattaisi syöttää,onko jollain jotain faktatietoa haitallisuudesta tai että koira kärsisi puutostiloista tätä ruokaa syödessään?JOs on kertokaa ihmeessä,siinä vaiheessa vaihto tapahtuu välittömästi koiran parannuttua.

    • Wannabekauppias

      Idea nimenomaan olisi että koira syö pelkästään sitä kuivaruokaa, totta kai se nirsoilee jos höystät sitä milloin milläkin. Ja oletko lukenut se härkärisoton tuoteselosteen, ties mitä ylimääräistä sinne on lisätty, esimerkiksi sokeria ja ilmankos muffelle kelpaa vain se. Mutta jokainen tyylillään.

      Pelkkää nappulaa kuppiin ja ruoka on vain tietyn aikaa tarjolla. Kyllä se nirsompikin syö kun on nälkä.

      Parhaita tapauksia ovat nämä jotka hakevat YLIPAINOISELLE nirsolle koiralle ruokaa kun mikään ei maistu. Unohtuu vissiin että koira syö niitä herkkuja mitä sille ruuan lisäksi syötetään ja sitten ei ruoka maistu mutta läskiä kertyy.

    • Villidogi

      Kyllähän nälkäinen koira syö mitä vain. Jopa viallista nappulaa, kuten sain huomata. Kun lihakset alkoivat hävitä ja ilmestyi karvattomia laikkuja, piti ruveta miettimään missä vika. Koira söi kuitenkin laadukasta nappulaa (Brit Caren viljaton), ja lopulta ilmeni, että kauppoihin oli lähtenyt viallinen erä. Joskus koiran reaktioita kannattaa seurata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe