Nyt tarvitaan remontti pajaan hallilämmitintä. Mikä merkki on hyvä, eikä hirveän kallis, ja mitä merkkiä ei missään tapauksessa?
Vielä huomioon otettavaa: Jos on kovin tehokas lämmitin ja laitetaan kylmää tilaa lämmittämään, menevätkö työkalut ja koneet kondenssiveden takia märäksi.
Onko savu ja häkä ongelmia kun pakokaasut jää sisälle, vai onko parempi malli jossa pakoputki ulos.
Kiitos vastaajille.
Hallilämmitin
26
13530
Vastaukset
- Luulen_vain
Tuosta kostumisesta: eivät kai työkalut kostu pelkästä lämpötilan kohottamisesta, jos veden määrä ilmassa säilyy samana? Tietysti, jos hallin sisäseinistä sulava kuura ja lämmittimen sisään puhallettavien palokaasujen sisältämä vesi lisäävät ilmankosteutta, voi kondensaatiota kylmiin pintoihin tapahtuakin. Ja voivathan työkalutkin olla valmiiksi kuurassa...
- upr
Masterin polttoöljy lämmitin on todella tehokas lämmönantaja. Saman tyyppisiä lämmittimiä on usean merkkisiä, Esim. K Rauta myy yhtä merkkiä. Hinnat pyörivät koosta riippuen noin 200 alkaen.
- puullalämmittävä
Onko tarkoitus ihan käyttää jotain halpiaista polttoöljylämmitintä, joka puhaltaa savukaasut sinne sisätilaan, joita myydään "röhnä" kaupoissa alle 200€, vai jotain parempaa, ettei silmiä ala kirvelemään ja pakokaasut maistu suussa??
Itse suosittelen investoimaan hieman enempi ja hankkimaan sellaisen, jossa palokaasut menevät ulos hormia myöten. Siihen löytyy useampiakin vaihtoehtoja, lankomiehellä on hallissaan Mepun hallilämmitin http://www2.k-maatalous.fi/tuotteet/tarvikkeet/konetarvikkeet/Sivut/119fc43af_lisatietosivu_ominaisuudet.aspx
http://maatilanpirkka.fi/fi/content/oljykayttoinen-lamminilmakehitin-lampoa-silloin-kun-tarvitaan
...vaan paloi kyllä jossain vaiheessa puhki, muuten hyvä. Ehkä mallia parannettu. Itselläni oli toisenmerkkinen vastaava, mutta luovuin öljynhinnan vuoksi siitä.
Puulla lämpiävieä hallilämmittimiä löytyy muutamilta valmistajilta http://www.ikavote.net/
http://www.tulisijatarvike.fi/solu-ulkotuli Kokemuksia viime mainitusta, lämmittää hyvin ja on halpa käyttää, jos on polttopuuta omasta takaa halvalla.- Luulen_vain
Tuo ulkohormi on hyvä kosteudenkin kannalta, koska palamiskaasujen kosteus ei jää lisäksi hallin ilmaan.
- puullalämmittävä
Luulen_vain kirjoitti:
Tuo ulkohormi on hyvä kosteudenkin kannalta, koska palamiskaasujen kosteus ei jää lisäksi hallin ilmaan.
Se on vähän kaksipiippuinen juttu (mikä sanaleikki..), kun tuo savukaasujen poisto tuo kylmää korvausilmaa sisälle ja kovalla pakkasella se on aikast' kylmää. Vaan huomasin aikoinaan Masterilla lämmittäessäni verstastani, että ne savukaasut haittasivat hengitystä ja silmiin kävi, vaikka lämmitin oli täysin kunnollinen.
Mitä tuohon kosteuteen tulee, niin minulla oli jossain vaiheessa rakennustoimintaa ja lämmitimme nestekaasulla talvella rakennuksilla tilapäisesti, siitä vasta kosteutta tulee rakenteisiin ja lämmitin joskus samaisella lämmittimellä tuota maatilan verstasta, kyllä silloin kaikki kosteus kerääntyi kylmiin metallipintoihin. Ei hyvä!
Pelkkä saunankiuaskin on hyvä lämmittämään, mutta ei ole kovin lainvoimainen, jos jotain sattuu... - Luulen_vain
puullalämmittävä kirjoitti:
Se on vähän kaksipiippuinen juttu (mikä sanaleikki..), kun tuo savukaasujen poisto tuo kylmää korvausilmaa sisälle ja kovalla pakkasella se on aikast' kylmää. Vaan huomasin aikoinaan Masterilla lämmittäessäni verstastani, että ne savukaasut haittasivat hengitystä ja silmiin kävi, vaikka lämmitin oli täysin kunnollinen.
Mitä tuohon kosteuteen tulee, niin minulla oli jossain vaiheessa rakennustoimintaa ja lämmitimme nestekaasulla talvella rakennuksilla tilapäisesti, siitä vasta kosteutta tulee rakenteisiin ja lämmitin joskus samaisella lämmittimellä tuota maatilan verstasta, kyllä silloin kaikki kosteus kerääntyi kylmiin metallipintoihin. Ei hyvä!
Pelkkä saunankiuaskin on hyvä lämmittämään, mutta ei ole kovin lainvoimainen, jos jotain sattuu...En ole perehtynyt noihin hallilämmittimiin, mutta eikö savukaasujen lämmöntalteenotolla voitaisi lämmittää ulkoa tulevaa korvausilmaa? Yksinkertaisin lämmönvaihdin olisi tietysti hormin ympärille laitettu korvausilman tuloputki, mutta paloturvallisuus taitaa edellyttää nestesiirtoista lämmönvaihdinta, mikä tuo systeemille lisähintaa.
- upr
puullalämmittävä kirjoitti:
Pelkkä saunankiuaskin on hyvä lämmittämään, mutta ei ole kovin lainvoimainen, jos jotain sattuu...Jos Masteristä tulee savukaasuja sisään, niin silloin se ei ole kunnossa. silloin pitää lisätä painetta takana olevasta säätöruuvista jolloin se palaa paremmin eikä savuta. Samoin pitää puhdistaa usein polttoaine putken sihti jotta saa tasaisesti polttoainetta.
- ghjklkjhghjkhg
Luulen_vain kirjoitti:
Vai kosteuden kannalta, heh he, omat keuhkot on kai tärkeämmät?
Tuollaisen lämmittimen savukaasut ovat terveyden kannalta pahempia, kuin asbestipöly, mutta toisaalta mitäs väliä sillä on, jos terveydestään ei muutenkaan mitään piittaa, polttaa tupakkaa ym. - Nahkurinorsillatavataan
ghjklkjhghjkhg kirjoitti:
Tuollaisen lämmittimen savukaasut ovat terveyden kannalta pahempia, kuin asbestipöly, mutta toisaalta mitäs väliä sillä on, jos terveydestään ei muutenkaan mitään piittaa, polttaa tupakkaa ym.Noo, harva on täältä muutenkaan hengissä selvinnyt. Jos käryjä välttämällä muutaman vuoden potkit pidemmälle, niin siinäpä se. Tai voi saada sykärin ja kuolee siihen kuin täi, vaikka eläisi kuinka taiten.Eikä täältä mitään liioin saa joukkoonsa.
- Luulen_vain
ghjklkjhghjkhg kirjoitti:
Tuollaisen lämmittimen savukaasut ovat terveyden kannalta pahempia, kuin asbestipöly, mutta toisaalta mitäs väliä sillä on, jos terveydestään ei muutenkaan mitään piittaa, polttaa tupakkaa ym.Ei kysyjä ollut keuhkoistaan huolissaan, vaan kylmien työkalujensa kostumisesta. Tosin ulkohormilla ratkeavat kosteusongelmat, hallin ilman happipitoisuus säilyy paremmin eikä epätäydellisen palamisen tuotteetkaan jää hallin ilmaan.
Näin tupakkakin palaa paremmin hallin happipitoisemmassa ilmassa eikä saa outoja aromeja. - edellinen
Nahkurinorsillatavataan kirjoitti:
Noo, harva on täältä muutenkaan hengissä selvinnyt. Jos käryjä välttämällä muutaman vuoden potkit pidemmälle, niin siinäpä se. Tai voi saada sykärin ja kuolee siihen kuin täi, vaikka eläisi kuinka taiten.Eikä täältä mitään liioin saa joukkoonsa.
Minä sanoinkin, ettei sillä mitään väliä ole ja tarkoitin kaltaisiasi.
- terveenähautaan
Nahkurinorsillatavataan kirjoitti:
Noo, harva on täältä muutenkaan hengissä selvinnyt. Jos käryjä välttämällä muutaman vuoden potkit pidemmälle, niin siinäpä se. Tai voi saada sykärin ja kuolee siihen kuin täi, vaikka eläisi kuinka taiten.Eikä täältä mitään liioin saa joukkoonsa.
Kyllä minulle merkitsee, että miten se loppuelämä menee. Olen nähnyt näitä lopun ajan kitujia, kun on keuhkoahtaumaa ym. Näyttää olevan melko pirullinen lähtö niilläkin, kun ei saa kunnolla happea.
Eihän tänne kukaan ole jäännyt, viimeistään lähtö tulee todistetusti 122 vuotiaana (Jeanne-Louise Calment, joka kuoli 122-vuotiaana), mutta sen loppun aikaakin voi elellä mielyttävästi, jos ei itse edes autaitsellen vaikeuksia. Ei siihen käryttäviä hallin lämmittimiä tarvita ja tupakkaa!
- jhfjfyjkuikukiu
Jepulis polttoaine täytöt aina sihdin kanssa niin ei ongelmia.Hiukan välillä tuulettaa oven kautta jos pakokaasut haittaa.Lähinnä miettii homman valmiiksi ettei käryyn jää ihmettelemään.
Ihan hyvä että ostin tuon "automerkkisen" toissavuonna kun halvat tuli markkinoille kun viimevuonna kerran kätin ja nyt viikon käytössä kun termari pitää noissa olla ettei tarvitse niin valvontaa vesipisteessä. - huoltohallit
isoon ja keskikokoiseen kannataa laittaa nafta käytöinen puhllin josta menee pakokaasuputki seinän läpi ulko ilmaan.Niihin saa auto termostaatin niitä myy ikh.tai hitan polttaalähes kaikkea palavaa.meillä on halleissa molempia versi oita käytössä.
- armikko23
kyllä masterin kanssa happi tallista häviää. Taju on parikertaa meinannut mennä kun hoksii, että master sammuu hapenpuutteeseen, on kiire ovea aukomaan. Kun polttoaine eli hiilivety palaa, tulee sinne aina katkua sisään, eikä niitä ole terveellistä hengittää!!! Pidemmänpäälle ei ole riskitön juttu!
- rakennusmestarii
olet oikeassa.tohottimen poisto putki pitää olla ulos ja tohottimen on saatava korvaus ilmaa tohottimen takaa.Olise nafta tai kaasukäyttöinen.käy siihen poltto öljykin.
- Menovesi
Mielestäni näihin hallilämmittimiin polttoaineeksi sopii parhaiten kerosiin, palaa puhtaammin ja syttyy herkästi. Ongelmana on sen saatavuus pienemmissä erissä. Jos joku löytää paikan mistä saa, niin kertokaa. Yksi vanha juttu tästä: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,34721.0.html
Mieluiten ottaisin mallin jossa savut pihalle, mutta 10-20 KW teholuokissa ei ilmeisesti löydy.
Jutun aloittaja, kiitos vastauksista- Menovesi
Anteeksi, tuli väärä linkki. Tässä oikea
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,34721.0.html
- Menovesi
Jostain syystä linkin loppuosa ei kopioidu, siis lisää loppuun 34721.0.html
- Koneistajat
Toi kerosiini soveltuu hyvin koska joissain malleissa on maininta tämän sopivuudesta. Kerosiinilla on vielä se etu, että se on lämpöarvoltaan lähes 20 % suurempi kuin dieselin.
lämpöarvot: kerosiini 43 M/J litra
Diesel: 36 M/J litra - Meillä_on
hallissa 50 kW Remko ollut jo parikymmentä vuotta. Hienosti toimii ja helppo huoltaa kun siinä on tavallinen öljypoltin lämpöä tuottamassa. Palokaasut ehdottomasti pihalle, oli laite mikä hyvänsä. Muuten on hallissa huono olla pidempään.
- ogitititirig
Laittaisin peltikiukaan ja putki ulos
Pellistä laatikko päälle johon puhallin
Halvin ratkaisu jos klapit vielä omia
Soon kun saunaa lämmittäis, kivaa touhua- miettivä666
Paloturvallinen??, eikö tarvita muuta kuin putki pihalle?
- Sähköjokka
Mulla 9kw sähkölämmitin. Väliaikaiseen tarpeeseen ihan hyvä. Nopeasti toimintakuntoon, töpseli rasiaan vaan.
- Kukkiva_pölli
Jaa emännänkö rasiaan, mielenkiintoista !
- Anonyymi
Osta vesuvi lämmitin. Todella tehokas ,,tiesin että hyvä on ,,mutta teho yllätti. 300 kuution hallin lämmitykseen ,malli vesuvi 03. ,ei voi polttaa kuin sylillisen puita niin päivän tarkenee,,,hallissa edellisestä päivästä lämpö n 10 asteessa.
Eikä siitä mitään häkää tuu,,peltiä ei saa koskaan kokonaan kiinni,,,,,hiillos pysyy pitkään koska ei arinaa ollenkaan. Siksi tuottaa lämpöä pitkään vaikka tuli on sammunut,,,,Suosittelen todella,,,,,, todella !!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852