päältä sytytys

nokinaama

Kirjanoppineet neuvoo että uunin puut pitää sytyttää päältä
Tein neuvon mukaan, huonosti se sytty mutta onnistui
Sitten tuli ongelma ku piti lisätä puita hiilloksen alle että päältäpalaminen jatkuu
Miten ootte rakaisseet tän?

10

373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiatoo

      Älä lisää ollenkaan puita. Polta pesällinen alusta loppuun ja tarvittaessa polta toinen kerta erikseen. Tulee paljon parempi hyötysuhde puun polttoon. Itse poltan 2 pesällistä vuorokaudessa 15 -25 pakkasessa ja 3 pesällistä jos on vielä kylmempää.

    • näillämennäänmeillä

      Ensinnäkin kun takkaa sytytetään niin klapit pitää olla kuivat ja lämpimät. Kylmät liiteristä suoraan otetut eivät syty hyvin eikä myöskään pala. Parasta ottaa edellisenä iltana sisään tai vähintään muutama tuntia ennen sytyttämistä. Ohjeita on moni, päältä tai alta. Itse laitan kolme klapia ristiin ja pari sytykepalaa niitten väliin/sivuun. Paperia tai pahveja ei missään nimessä pidä sytyttämisessä käyttää. Kun puut palaa viimeisillään niin pari klapia päälle. EI ALLE. Itse laita pitkin iltaa klapin kaksi pikkuhiljaa pesään ja lopetan kun olohuoneen mittari näyttää 25-26 astetta. Silloin muissa huoneissa 22-23 astetta ja muuri lämmin vielä seuraavana päivänä. Täysiä pesällisiä en lähtisi polttelemaan kerralla.

      • Jos puut ovat tarpeeksi kuivat, ei mitään sytykkeitä/sytytyspaloja tarvita.

        Itse pistän puut pystyyn, takka suurin piirtein täyteen. Ladon puut siten, että pari sopivan terävää reunaa tulee suurin piirtein vierekkäin, sytytän tulitikulla tuon kohdan ja lisään viimeiset puut. Sitten vaan luukku kiinni ja annetaan palaa.

        Kun puut latoo pystyyn, tuli käytännössä siirtyy hetkessä siihen yläosaan, eli vastaa päältä sytyttämistä. Palaa myös iloisesti. Takka on lämmin tunnin kuluttua sytyttämisestä ja vähän sen jälkeen saakin laittaa pellit täysin kiinni (pienennän merkittävästi kun liekit alkavat sammumaan).

        Jos lämmitystarve on suurempaa, poltan toisen pesällisen muutaman tunnin kuluttua, kunhan lämpö on tasaantunut takan rakenteisiin paremmin.


      • ohhoh-

        Onpa rankkaa lämmitystä.


      • näillämennäänmeillä
        TheRat kirjoitti:

        Jos puut ovat tarpeeksi kuivat, ei mitään sytykkeitä/sytytyspaloja tarvita.

        Itse pistän puut pystyyn, takka suurin piirtein täyteen. Ladon puut siten, että pari sopivan terävää reunaa tulee suurin piirtein vierekkäin, sytytän tulitikulla tuon kohdan ja lisään viimeiset puut. Sitten vaan luukku kiinni ja annetaan palaa.

        Kun puut latoo pystyyn, tuli käytännössä siirtyy hetkessä siihen yläosaan, eli vastaa päältä sytyttämistä. Palaa myös iloisesti. Takka on lämmin tunnin kuluttua sytyttämisestä ja vähän sen jälkeen saakin laittaa pellit täysin kiinni (pienennän merkittävästi kun liekit alkavat sammumaan).

        Jos lämmitystarve on suurempaa, poltan toisen pesällisen muutaman tunnin kuluttua, kunhan lämpö on tasaantunut takan rakenteisiin paremmin.

        Varmaan tuokin ihan ok. Itse sen verran tuore ok-asukas ja vasta kolme talvea takassa puita poltellut joten kysyin jo ensimmäisenä vuonna kun nuohooja kävi syksyllä ohjeita. Sanoi saman mitä nuohoojat kahtena seuraavanakin kerralla kertoi. Eli kylmä takka pitää sytyttää kevyellä tulella ja pikkuhiljaa voi vähän enemmänkin klapeja pistää. Liian nopea j raju lämmönvaihtelu saattaa halkaista muurin ja muuratun piipun rakenteet. Pellit ei saisi lyödä kiinni ennen kuin viimeinenkin hiillosnokare sammunut. No jokainen takka toimii eri tavalla ja oman takan oppii kyllä tuntemaan. Itse oli alussa ajatellut että polttaisin takassa vanhat maitotölkit etc. pois mutta neuvottiin ettei ainakaan sytyttämiseen ja mieluiten ei ollenkaan. Ainoastaan jos takka kuuma ja hyvä veto niin tölkit palaisi riittävän puhtaasti.


      • näillämennäänmeillä kirjoitti:

        Varmaan tuokin ihan ok. Itse sen verran tuore ok-asukas ja vasta kolme talvea takassa puita poltellut joten kysyin jo ensimmäisenä vuonna kun nuohooja kävi syksyllä ohjeita. Sanoi saman mitä nuohoojat kahtena seuraavanakin kerralla kertoi. Eli kylmä takka pitää sytyttää kevyellä tulella ja pikkuhiljaa voi vähän enemmänkin klapeja pistää. Liian nopea j raju lämmönvaihtelu saattaa halkaista muurin ja muuratun piipun rakenteet. Pellit ei saisi lyödä kiinni ennen kuin viimeinenkin hiillosnokare sammunut. No jokainen takka toimii eri tavalla ja oman takan oppii kyllä tuntemaan. Itse oli alussa ajatellut että polttaisin takassa vanhat maitotölkit etc. pois mutta neuvottiin ettei ainakaan sytyttämiseen ja mieluiten ei ollenkaan. Ainoastaan jos takka kuuma ja hyvä veto niin tölkit palaisi riittävän puhtaasti.

        On hieman eri asia, onko takka sisällä omakotitalossa vai kylmässä mökissä. Kyllä minäkin hyyyyyyyvin varovasti lämmittelen mökillä takkaa talvisin, kun takka on mukavat -20 astetta, niin aika rauhassa saa olla...

        Mutta kotona. Takka on sen saman 20 astetta kuin muukin kämppä, hormi on merkittäviltä osin keraaminen. Varsinaista muuria ei ole. Ei huoleta halkeaminen. Toisaalta, kuten sanoit, jokainen takka on oma yksilönsä. :)


    • tiatoo

      Kylmä takka tarkoittaa lämmityskauden alkamista. Pellin sulkemisessa ei tarvitse odottaa viimeisen kipunan mustumista. Kannattaa hankkia häkävaroitin kaiken varalta.

    • vaikeuksiasytyttääoikein

      Kyllä se päältä sytyttäminen on vaivalloista, enkä ymmärrä, miten se päästöjä vähentää.
      Kun kiipeän uunin päälle ja sieltä kurkottaudun sytyttämään uunissa olevat puut, niin samalla vatsaan kohdistuva paine lisää kovasti päästöjä.
      Olenkohan ymmärtänyt oikein nämä viisaitten ohjeet puiden sytytämiseksi.

    • oktalkkari

      Minä laitan pari tyhjää maitotölkkiä ja niittenpäälle puut,tai mitä sitten sattuu olemaankin esim.lastulevy on hyvää polttaa tulee kuuma hiillos,ja jos ei meinaa kunnolla syttyä niin desilitra polttoöljyä auttaa kummasti.Näin olen tehnyt jo 40vuotta eikä ole ollut ongelmia.

    • tohottimella

      Jos uuni pitkään käyttämätä, ei tahdo vetää kylmänä
      Ostin kaasupullon ja siihen tohottimen
      Nut syttyy ja vetää satavarmasti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe