Suomen johtava dekkarikustantamo?

veessskkuuu

onko se crime time vai myllylahti? väiteltiin siitä jossakin.

18

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luen_ja_kirjoitan

      Missä mielessä johtava? Määrässä vai laadussa? Myllylahti ei ainakaan jälkimmäisessä ota johtoasemaa, joskin olen taas kerran ravistellut omia ennakkoluulojani ja lukenut Myllylahden kustanteita: tällä kertaa olen päässyt muutamassa jopa loppuun saakka.

      CrimeTime taas on toiminut suhteellisen lyhyen aikaa. Moni kirjailija on siirtynyt sinne. Vanhoilla perinteisillä kustantamoilla on ja heiltä tulee edelleen myös dekkareita jatkuvasti.

      Kaikki haluavat nykyään kirjoittaa dekkarin ja suhteessa moniin kaunokirjallisiin yritelmiin, jotka ovat ylittäneet julkaisukynnyksen, eivät dekkarit mielestäni jää laadussa häviölle. Mieluummin luen edes jotenkuten toimivan dekkarin (joskin usein mielessäni korjailen sitä, miten niissä käytetään kieltä) kun jonkun nuoren miehen hortoiluodysseian viinan ja sen toisen v-sanan välillä.

      • CRIMETIMEonlaatua

        Kyllä vanhojen isojen kustantamojen tunnetuimpien nimien dekkarit on yleensä huolella kustannustoimitettu. Samaa ei voi sanoa Myllylahdesta. En ole aikoihin tarttunut niiden kirjoihin. Mitä olet saanut loppuun luettua? jos vaikka koittaisin


      • Luen_ja_kirjoitan
        CRIMETIMEonlaatua kirjoitti:

        Kyllä vanhojen isojen kustantamojen tunnetuimpien nimien dekkarit on yleensä huolella kustannustoimitettu. Samaa ei voi sanoa Myllylahdesta. En ole aikoihin tarttunut niiden kirjoihin. Mitä olet saanut loppuun luettua? jos vaikka koittaisin

        Satuin tarttumaan sellaiseen kirjoittajaan kuin Pertti Koskinen. Se mistä pidin, oli hänen luomansa naispuolinen yksityisetsivä. Maija on yksilö, ei toisten ihmisten huoltojatke, kuten naispuoliset päähenkilöt usein ovat. Maija on luontoihminen, nuuskaaja, armeijan käynyt, mutta ei mikään yli-ihminen. Se mistä erityisesti pidin Maijassa oli tapa, jolla hän suhtautuu kanssaihmisiin: pitää puolensa, mutta ei provosoidu eikä alenna toisten arvoa eikä näe toisia ihmisiä mustavalkoisina.

        Jos kliseistä ihmiskuvausta ja kyläkuvausta olisi vähennetty ja juonta pistetty vaihtelevammin kulkemaan ja käytetty suomen kieltä elävämmin, kirjat olisivat voineet ylittää muidenkin kuin Myllylahden kustannuskynnyksen. Muistaakseni viimeisen olikin kustantanut joku muu, jokin pieni. Kaikkia Koskisia en ole toistaiseksi lukenut.


    • kyökkipsykologi

      Näitä samanlaisia laadun ja kustannustoimittamisen vähättelyä tätä yhtä kustantajaa kohtaan on ollut täällä aikaisemminkin. Eikö oma käsikirjoitus kelvannut?
      Tosiasia on, että Myllylahden kirjat ovat saaneet erittäin hyviä arvosteluja varsinkin blogimaailmassa.

      • Luen_ja_kirjoitan

        Arviointeja asiasta kuin asiasta esitetään ilman, että siihen pitää sotkea oma itsensä. Vai eikö esimerkiksi jonkun ravintolan tarjoamaa ruokaa voi arvostella, koska ei ole kyseisessä ravintolassa itse töissä eikä edes ravintola-alalla?

        Minä en ole koskaan kirjoittanut dekkaria enkä siis ole voinut tarjota sitä Myllylahdelle enkä muuallekaan.

        Voisit kertoa esimerkkejä kirjoista, jotka ovat saaneet hyviä arvosteluja blogeissa ja myös miksi. Ei minulla eikä monella muullakaan ole aikaa kahlata blogeja summanmutikassa.

        Täällä olisi hyvä käydä konkreettisempaa keskustelua eikä vain yleisiä heittoja. Esimerkiksi sanat "hyvä" ja "huono" eivät kerro tekstistä yhtään mitään. Lukevan ihmisen pitää pystyä kuvaavampaan erittelyyn, kirjoittipa hän itse mitään tai ei.


      • 9nsa

        Blogeissa on tunnetusti maksettuja arvosteluja ja esimerkiksi dekkarikurssin vetäjä sivuutti blogit, kun hän etsi arviointia yhdestä kurssilla mainitusta dekkarista. Joka ei ollut Myllylahden kustantama.

        Kuka tahansa voi perustaa blogin mistä tahansa aiheesta. Itsekin suunnittelin sellaista joskus vuosia sitten, mutta totesin, että se on aikasyöppö.

        Ja todellakin: hyvä pointti, että kritiikkiä voi esittää aiheesta kuin aiheesta omakohtaisesti ilman, että on omia kokemuksia kirjoittamisesta. Myös kritiikki kehittää kirjoittajaa ja vaikkapa dekkarikurssilla oppii myös erittelemään omia ja muiden tekstejä siltä pohjalta, mikä toimii ja mikä ei. Tänä päivänä dekkari on muutakin kuin juonellinen tarina, jossa on murha, etsivä ja hiukkasen yksinkertainen apuri.


      • kurssilleko
        9nsa kirjoitti:

        Blogeissa on tunnetusti maksettuja arvosteluja ja esimerkiksi dekkarikurssin vetäjä sivuutti blogit, kun hän etsi arviointia yhdestä kurssilla mainitusta dekkarista. Joka ei ollut Myllylahden kustantama.

        Kuka tahansa voi perustaa blogin mistä tahansa aiheesta. Itsekin suunnittelin sellaista joskus vuosia sitten, mutta totesin, että se on aikasyöppö.

        Ja todellakin: hyvä pointti, että kritiikkiä voi esittää aiheesta kuin aiheesta omakohtaisesti ilman, että on omia kokemuksia kirjoittamisesta. Myös kritiikki kehittää kirjoittajaa ja vaikkapa dekkarikurssilla oppii myös erittelemään omia ja muiden tekstejä siltä pohjalta, mikä toimii ja mikä ei. Tänä päivänä dekkari on muutakin kuin juonellinen tarina, jossa on murha, etsivä ja hiukkasen yksinkertainen apuri.

        missä kävit dekkarikurssin? oliko hyödyllinen ja hintansa arvoinen?


    • Myllylahdelta.mitä

      Minäkin odottelisin esimerkkejä Myllylahdesta, siis niitä joita voisi kokeilla lukea.

      Tyypillistä, että joku heittää että on hyviä arvosteluja, mutta jättää siihen. Todennäköisesti hän ei ole lukenut muuta kuin niitä arvosteluja.

      • kyökkipsykologi

        Tässä kaksi kirjaa. Arvostelut löytyvät annetuilla hakusanoilla. Olen laittanut ensimmäisiä arvosteluja.Niitä on paljon muitakin. Voi tutustua!

        Dare Talvitie, Epäsoinnun periaatteet:
        Epäsoinnun periaatteet Iltaluvut
        Epäsoinnun periaatteet Suomi lukee

        Arttu Tuominen, Muistilabyrintti:
        Muistilabyrintti kirjanvuoksi
        Muistilabyrintti Iltaluvut
        Muistilabyrintti Kristankirjat


    • sonataarvosteluca

      Näiden on oltava maksettuja arvioita. Muuta selitystä ei ole. Olen molempien "kirjailijoiden" sukulainen ja ko. ovat täyttä sonataa. Myllylahti sucks ja crimetime Lives!

      • justniijuu

        Siis olet molempien kirjailijoiden sukulainen ja molemmat ovat täyttä sonataa? entä kirjat, oletko lukenut niitä?

        Nimittäin suurin osa ihmisen sisällä olevasta tavarasta on sonataa, eikä sukusi jäsenet muodosta siinä poikkeusta.


      • sonataarvosteluca

        Tarkoitin kirjoja. Ne ovat sonataa. En tajua, miksi näitä maksettuja arvosteluja hehkutetaan. Minä olen sentään lukenut yliopistossa kirjallisuutta ja minusta piti tulla suvun esikoiskirjailija. Myllylahden kirjoja en enää lue. Ne ovat sonataa. Ja Crimetime rulez!


      • lucasovr

        No, sonatamies. Älä yritä pilata hyvää keskustelua asiattomuuksilla.


      • justniijuu
        lucasovr kirjoitti:

        No, sonatamies. Älä yritä pilata hyvää keskustelua asiattomuuksilla.

        :)

        ihan mahtavaa kehän kiertämistä tämä dekkarikeskustelu. aina päädytänä tähän samaan luuppiin. Myllylahden kirjat ovat huonoja->en lue niitä->kaikkien kehujen täytyy olla maksettuja->Myllylahden kirjat ovat huonoja->en lue niitä->kaikki kehut blokeissa ovat maksettuja->jne...

        siis suora kysymys sonatamiehelle(tai naiselle), josta sanojensa mukaan piti tulla sukunsa esikoiskirjailija. Oletko lukenut noita haukkumiasi kirjoja? Mistä tiedät, että blogit ovat maksettuja?


      • Luen_ja_kirjoitan

        Arvelen, että ylillyöntiheittoja laitetaan keskusteluihin ihan tieten tahtoen. Jotta joku vastaisi. Minä kirjoitin aika pitkän omakohtaisen ja positiivissävyisen arvion Koskisesta aiemmin ja juttu jäi siihen.

        Jos en olisi kertonut kyseenalaistaneeni omia ennakkokäsityksiäni ja kokeilleeni taas kerran Myllylahtea ja löytäneeni jotain jota olisin kutsunut sonnaksi, niin kyllä olisivat monien näppäinsormet laulaneet.

        On paljon helpompi elää, kun maailma on mustavalkoinen. Moniulotteisia tyyppejähän ei ole kuin laadukkaassa tekstissä. On ihan liikaa vaadittu, että niitä olisi myös oikeassa elämässä, saati suomi24:n palstoilla, eikö vain?


      • lucasovr
        justniijuu kirjoitti:

        :)

        ihan mahtavaa kehän kiertämistä tämä dekkarikeskustelu. aina päädytänä tähän samaan luuppiin. Myllylahden kirjat ovat huonoja->en lue niitä->kaikkien kehujen täytyy olla maksettuja->Myllylahden kirjat ovat huonoja->en lue niitä->kaikki kehut blokeissa ovat maksettuja->jne...

        siis suora kysymys sonatamiehelle(tai naiselle), josta sanojensa mukaan piti tulla sukunsa esikoiskirjailija. Oletko lukenut noita haukkumiasi kirjoja? Mistä tiedät, että blogit ovat maksettuja?

        Emme me päädy samaan luuppiin vaikka sonatamies yritti keskustelua vedättää siihen suuntaan. Seuraavaksi kai vertailemme vaikutelmiamme mainituista kirjoista vinkattuihin blogiarvosteluihin? Jusniijuukin voi sen tehdä?
        vaikka sonatamies tuossa provosoi sivistymättömästi niin ei se automaattisesti tarkoita, että blogiarvostelut eivät olisi maksettuja ja Myllylahden kaikki kirjat hyviä.


      • luupiton_lukija
        lucasovr kirjoitti:

        Emme me päädy samaan luuppiin vaikka sonatamies yritti keskustelua vedättää siihen suuntaan. Seuraavaksi kai vertailemme vaikutelmiamme mainituista kirjoista vinkattuihin blogiarvosteluihin? Jusniijuukin voi sen tehdä?
        vaikka sonatamies tuossa provosoi sivistymättömästi niin ei se automaattisesti tarkoita, että blogiarvostelut eivät olisi maksettuja ja Myllylahden kaikki kirjat hyviä.

        No kerro nyt omia mielipiteitäsi ja perusteluja niille.


    • lucasovr

      Editoimattomana kuilun reunalla ja editoimattomana Porissa. Ne ovat hirveän keskeneräisiä. Ylistäviä blogiarvosteluja en ymmärrä. Pihvin kypsyysaste on ehkä makuasia, mutta raaaksi jäänyt kana ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe