Ihmettelen, miksi vanhat vaan haikailee?

Eikö-mikään-ole-hyvä

Haikailee sitä mennyttä ja ollutta nuoruutta koti-kylineen, jossa ehkä ollut yksi Osula (Osuuskauppa), Elanto, ehkä baari, joku rättikauppa ja todennäköisesti tanssilava, kuinka se Irwinkin sätki ja horjui niin mahtavasti, oi niitä aikoja ja nuoruutta...
Kuinkahan monta kertaa minäkin kuulin ikäisteni suusta, kun täytän 16 kun 18 kun olen käynyt armeijan, lähden vittuun tältä käpykylältä, junttilasta...en kusekaan tänne päin.
Ja tulevaisuuttahan sitä moni ajatteli, ei menneeseen jäämistä.
Mutta moni on palannut. Arkuissa.
Nyt tulevaisuus on siis käytetty ja haaveillaan siitä historiaan jääneestä nuoruudesta ja koti maisemista ja käpykylästä, paluuta juurille, siihen turvalliseen kodin lämmön olotilaan, siihen kanta-alkuiseen jonka kurjuudeksi monet kokivat, mutta josta ei olisi pitänyt luopua, niinkö?

35

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman.arkkua

      Aika aikaansa kutakin, moni meistä on palannut eläkepäivillään takaisin kotikylälle.
      Nuoret tarvitsevat kaupungissa asuntoja ja me taas rauhallisia eläkepäiviä, winwin

    • Kuka haikailee, kuka ei!
      En haikaile paskamoista lapsuuttani enkä levotonta nuoruuttani. Nykyään haikailen, viivytystaistelusta huolimatta, hiljalleen hupenevaa miehuuttani.

      Vapaaehtoisena suoritetun intin jälkeen oli todella helppo lähteä siitä onnelasta. Yritin muutaman kuukauden sinnitellä mutta en sietänyt vanhempieni meininkiä.
      Lähtiessäni en ajatellut edes tulevaisuuttani pitemmälle kuin junalla Helsingin kautta Turkuun ja kansipaikalla Tukholmaan. T:n keskustyönvälitys oli sentään suunnitelmissa mutta ei sen pitemmälle.

      Jos olisi taipumusta niin saattaisin olla jopa katteellinen niille jotka muistavat lapsuutensa kodin onnelana mutta heidän onnensahan ei ole minulta pois!

    • ilman.haaveita

      Minä ihmettelen sitä miksi toisten elämistä pitää ihmetellä.
      Antaa haikailla, jokainen elää omaa elämäänsä, omalla tavallaan.
      Kuka tykkää mistäkin ja kenen onnela mistäkin löytyy.
      Ei se minulle kuulu eikä elämääni vaikeuta.
      Oikein on hyvä juuri näin.

    • kevätonvallatontipitii

      Elämäni parasta aikaa elän nyt ja tässä. Kaukana lapsuuskodista ja kotipitäjästä eikä ole pienintäkään aikomusta sinne palata.
      Kysyt, miksi vanhat haikailee. Enpä tiedä, enkä osaa vastata. Kysyttävä on heiltä, jotka haikaile. Minä en haikaile mitään menneestä. Enkä ole vanhakaan vielä.
      Haikailetko sinä aloittaja itse?

      • Minä_aloittaja

        Sanan mukaisesti haikailenko? En haikaile vaikka kotipaikka on säilynyt `mökkinä´ ja käyn siellä rentoutumassa,,, joskus. Harvoin. Ei ole siteitä eikä elämän sisällön intressejä palata sinne pysyvästi, siihen verraten mökki voisi olla vaikka hinku-yskä intiassa. Samaa viihtyvyyttä itsessäni olen tunnistanut niin Nizzan tai Rooman kaduilla, kuin maallakin. Sieluni lepää missä kulloinkin olen.


    • Olen asunut aika monessa paikassa. En enää kaipaa synnyinseudulle Etelä-Pohjanmaalle niin paljon kuin nuorempana.
      Kotiudun sinne missä asun, kun koti on oman näköinen niin viihdyn missä vain kunhan olen suomessa.
      Aloittaja liioittelee, harvemmin olen kuullut tuollaista haikailua mitä hän on joutunut kuuntelemaan. Elämä on nyt erilaista kun lapsuudessa, monessa suhteessa parempaa..

      • Viatonsivullinen

        "Onko vanhoa väkeä, iankaiken istunutta"(Kalevala)
        Toisaalta aika surullista että kauas juuriltaan joutuu lähtemään.
        Kuten pakolaisetkin nyt, eivät tule koskaan sopeutumaan. Olen Tsekin
        presidentin kanssa samaa mieltä, hän sanoi näin, liian suuri kulttuuriero. Vanhana ihminen vasta tietää ja kaipaa juurilleen. Ei kaikki kaipaa.


    • 1eero

      Jollain tapaa haikailen, olisimpa vähän nuorempi niin uskaltaisin mitä on nykyään mielessä vai uskallanko, olenko viidenvuoden kuluttua tässä kunnossa. Periksi ei halua antaa, eletty elämä ok nykytasoon tyytyväinen niin tyytyväinen etten halua luopua.

      • kevätonvallatontipitii

        1eerolla taitaapi olla akanotto nykyään mielessä, kun miettii uskallanko.


      • 1eero
        kevätonvallatontipitii kirjoitti:

        1eerolla taitaapi olla akanotto nykyään mielessä, kun miettii uskallanko.

        He kyllä vilahtaa joskus mielee en lähde etsimään, saattas mullistaa elon jos sattuu olkoon sattuakseen.
        Nyt on ihka muut mielessä toisaalta pitää mielen virkeänä vähä kuin Havukka-ahon ajattelijalla eikä tule murhe jos mennee pieleen pääasia on aivojen toiminta vilkkaana.


    • En ole koskaan haikaillut takaisin kotiseudulleni. Onhan siellä paljon hyvääkin ja kaunista luontoa mutta se ei ole enää mun juttuni. Tai siis ei koskaan ollutkaan. Tiesin sen jo kouluiässä että teen suuren virheen ellen lähde.

    • eppu2

      Ei edes tarvitse haikailla. Mennä voi koska haluaa. No ei ole matkaakaan, kun 150km.
      Kesäisin siellä jonkun verran hommaillaan, varsinkin, jos mökillä alkaa olla tunkua.
      Mieluiten ole mökillä. Ja kyllä tämä kerrostaloelämä talviaikaan on mitä mukavin ratkaisu.
      En muuttaisi mitään nykyolotilastani.

      • Viatonsivullinen

        On se vanha kotitalo kyllä nykyään ollut minulle myös kesätyöpaikka, silti viimekesänä olin melkein 3kk:ta. Olen huomannut että ympäristönvaihdos tekee
        hyvää. Minun kotitalo ei ole korvessa, se on hyvinkin keskeinen paikka, ei koskaan tule jäämään syrjäkyläksi.
        Se on se rakas Kymijoki joka
        upeana virtaa, jonka veden tuoksun muistan jo lapsuudesta kun uimaan opettelin. Toiset ja kolmannet sukupolvet asuvat jo niissä taloissa.


    • Käynhän minäkin ainakin kerran kesässä mutta se on enemminkin moikkaamassa siskoja ja muita sukulaisia kun mamma oli elossa vielä niin kävinuseammin. Mitään ajatustakaan että olisin muuttanut viettämään vanhuudenpäiviä Käpykylän Kuusimetsään; siellä on kiva vierailla, mutta asumaan....ei näillä näkymillä. Mutta eihän sitä koskaan tiedä....koskaan ei saisi sanoa että tästä lähteestä en tule koskaan juomaan.....

    • vaihtelua.pitää.olla

      Olen muuttanut kymmeniä kertoja ja vaihtanut usein työtä ja ammattia. Nykyisyydessä on joskus liikaa asioita ja olen vähän helpottunut, kun yksi tulevaisuutta koskeva hanke kariutui, joskin harmittaa, etten päässyt mukaan. Mutta on vähän vähempi niitä asioita ja muille on aikaa enemmän.

      En ymmärrä, miten jotkut jämähtävät menneisyyteen jossain viisissäkymmenissä. Tietysti jokainen saa jämähtää vaikka aiemminkin, mutta kun sitten sitä täytyy muiden pakosta kuunnella kohteliaisuudesta.

    • takaisin50luvulle

      Ennen oli sentään paremmin. Ei ainakaan paljon tuhlattu veronmaksajien rahoja. Vain kansakoulun 4 luokkaa oli ilmaista. Keski ja yhteiskoulun lukukausimaksut piti maksaa itse (vanhemmat siis), kirjat piti ostaa itse, samoin ruoka. Köyhät lapset oli vapaaoppilaina, jolloin heiltä ei maksua mennyt. Nyt kaikkien rikkaimpienkin lapset käyvät ilmaiseksi koulua. Pitäisi olla tuloihin perustuva lukukausi ym. maksu. Eihän se pitäisi olla nykyaikaan mikään ongelma, kun siihen pystyttiin 50-luvullakin. Ja paljon muuta varmaan nykyisin ilmaista juttua voisi laittaa maksulliseksi, samoilla edellytyksillä.
      Kaiken lisäksi piti itse kävellä kouluun, ainakin jos oli koulumatka alle 3 km. Minulla oli yli, mutta ei ollut hyötyä kun ei bussi sinne kulkenut, eikä vanhempieni tuloilla taksikuljetusta annettu. Jos edes olikaan sellaista.
      Kyllä minä ainakin muistelen sitä aikaa lämmöllä, ei kaikkea saanut tuosta vain. Niin kuin nyt. Kun Sipilä näitä leikkauksia tekee, koulunkäynti pitäisi tehdä maksulliseksi niille joilla on varaa. Tulisihan valtion kukkaroon edes vähän helpotusta.

      • Aika-ennen-aika-nyt

        Viisaat eivät menneet maksullisiin sivukouluihin kuten keski -ja yhteiskoulu. Vaan kävivät läpi ilmaisen kansa -ja kansalaiskoulun ja läksivät työelämään. Ja valta-osa heistä on myös pärjännyt. Jo kouluaikaan he saattoivat olla kesätöissä. Liikaa lukeneesta päästä kärsii koko kroppa. Viimeistään loppu metreillä.
        Harrastukset piti keksiä. Yksillä suksilla saattoi pärjätä koko perhe. Tai yhdellä jääkiekkomailalla ja yhdellä polkupyörällä. Kyllähän luokkajakoa oli vakavaraiset, työläiset ja köyhät mutta maalaisolosuhteissa se ei mitenkään korostunut, ei ainakaan silmille hyppivästi.


      • jääpuikula

        Polkuja on monenlaisia. Itse opiskelin melko pitkälle ja sain hyvän elämän siltä pohjalta. Lapsuuskotini on melko lähellä, omistan siitä neljäsosan ja hoidan asioita, kun muut eivät kykene. Koin lapsuuteni ja nuoruuteni onnellisena aikana kuten elämän yleensäkin. Nyt on hyvä näin, en haluaisi syrjäkulmille. Hyvät ystäväni ovat pitkin Suomea, ei tarvitse olla kotinurkilla.


      • Aika-ennen-aika-nyt kirjoitti:

        Viisaat eivät menneet maksullisiin sivukouluihin kuten keski -ja yhteiskoulu. Vaan kävivät läpi ilmaisen kansa -ja kansalaiskoulun ja läksivät työelämään. Ja valta-osa heistä on myös pärjännyt. Jo kouluaikaan he saattoivat olla kesätöissä. Liikaa lukeneesta päästä kärsii koko kroppa. Viimeistään loppu metreillä.
        Harrastukset piti keksiä. Yksillä suksilla saattoi pärjätä koko perhe. Tai yhdellä jääkiekkomailalla ja yhdellä polkupyörällä. Kyllähän luokkajakoa oli vakavaraiset, työläiset ja köyhät mutta maalaisolosuhteissa se ei mitenkään korostunut, ei ainakaan silmille hyppivästi.

        Niin.
        Tieto tuo tuskaa.
        Paitsi että monen mökinpojan ja tyton sankasta kuusimetsästä matka menestykseen ja hyvään toimeentuloon alkoi juuri näiden "sivukoulujen" kautta, jonne perheet pienistä varoistaan kustansivat vain kaikkein lahjakkaimmat lapsensa. Tai siis jotka he itse katsoivat lahjakkaimmiksi.
        Suomalaisen yhteiskunnan suuri luokkaretki.
        Seitsemän kertaa seitsemän.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Niin.
        Tieto tuo tuskaa.
        Paitsi että monen mökinpojan ja tyton sankasta kuusimetsästä matka menestykseen ja hyvään toimeentuloon alkoi juuri näiden "sivukoulujen" kautta, jonne perheet pienistä varoistaan kustansivat vain kaikkein lahjakkaimmat lapsensa. Tai siis jotka he itse katsoivat lahjakkaimmiksi.
        Suomalaisen yhteiskunnan suuri luokkaretki.
        Seitsemän kertaa seitsemän.

        Iässä dannyn versiona
        https://www.youtube.com/watch?v=qhbsC7xhkco


      • hytinäx1
        Aika-ennen-aika-nyt kirjoitti:

        Viisaat eivät menneet maksullisiin sivukouluihin kuten keski -ja yhteiskoulu. Vaan kävivät läpi ilmaisen kansa -ja kansalaiskoulun ja läksivät työelämään. Ja valta-osa heistä on myös pärjännyt. Jo kouluaikaan he saattoivat olla kesätöissä. Liikaa lukeneesta päästä kärsii koko kroppa. Viimeistään loppu metreillä.
        Harrastukset piti keksiä. Yksillä suksilla saattoi pärjätä koko perhe. Tai yhdellä jääkiekkomailalla ja yhdellä polkupyörällä. Kyllähän luokkajakoa oli vakavaraiset, työläiset ja köyhät mutta maalaisolosuhteissa se ei mitenkään korostunut, ei ainakaan silmille hyppivästi.

        Kyllä maalla korostui huikeasti luokkaerot ja mihin poliittiseen ryhmään lasten vanhemmat kuuluivat. Luokkajako aloitettiin viimeistään kansakoulussa.


      • leikin_vieläkin
        hytinäx1 kirjoitti:

        Kyllä maalla korostui huikeasti luokkaerot ja mihin poliittiseen ryhmään lasten vanhemmat kuuluivat. Luokkajako aloitettiin viimeistään kansakoulussa.

        Olen eri mieltä. Mitään luokkaeroja ei tunnettu sen enempää kansakoulussa kuin oppikoulussakaan. Olen äpärälapsi ja äiti oli tehtaassa töissä, asuimme tavalla, jota ei viitsi edes kuvata. Ei se näkynyt mitenkään kavereideni käyttäytymisessä, minulla oli monenlaisia kavereita ja kävin myös heidän kodeissaan. Itse en ole koskaan kiinnittänyt ulkoisiin puitteisiin huomiota, mutta muistaisin varmasti, jos ihmiset olisivat olleet valikoivia. Erityisesti kansakouluaika oli mukavaa, kun ei tarvinnut lukea juuri mitään ja saattoi käyttää ajan kaikkeen mukavaan. Oppikoulun olisin voinut jättää väliin, kaikkia tylsiä oppikirjoja.


      • Arkista-actionia-se-oli

        Asiaa.
        Ei ollut meidänkään kylillä luokkaeroja siten että olisi sormella osoitettu, köyhyyttä oli kuitenkin suht tasaisesti ja parempiosaiset auttoivat kuka milläkin tavalla. Mitään niin vahvaa ei tapahtunut, että se olisi jäänyt mieliin negatiivisena ja lapset kyllä muistavat kauaksi, vielä vanhoinakin.
        Johtuisiko se ihmisten perusrehellisyydestä ja kotikasvatukset oli kohdillaan. Siellä ei ollut hihhuleita. Oli vain kristilliset elämänarvot. Riitti kun kävi ripillä ja ehkä joulukirkossa. Mutta leivän antajaa työtä ei riittänyt nuorille. Niinpä oli lähdettävä kukin omiin kaupunkeihinsa, olivat ne etelässä tai kruunujen maassa, pohjois-maissa, tai Kanadassa tai Australiassa. Jenkkeihinkin meni moni. "Amerikkoon kultoo vuolemmaan"


      • hytinäx1
        Arkista-actionia-se-oli kirjoitti:

        Asiaa.
        Ei ollut meidänkään kylillä luokkaeroja siten että olisi sormella osoitettu, köyhyyttä oli kuitenkin suht tasaisesti ja parempiosaiset auttoivat kuka milläkin tavalla. Mitään niin vahvaa ei tapahtunut, että se olisi jäänyt mieliin negatiivisena ja lapset kyllä muistavat kauaksi, vielä vanhoinakin.
        Johtuisiko se ihmisten perusrehellisyydestä ja kotikasvatukset oli kohdillaan. Siellä ei ollut hihhuleita. Oli vain kristilliset elämänarvot. Riitti kun kävi ripillä ja ehkä joulukirkossa. Mutta leivän antajaa työtä ei riittänyt nuorille. Niinpä oli lähdettävä kukin omiin kaupunkeihinsa, olivat ne etelässä tai kruunujen maassa, pohjois-maissa, tai Kanadassa tai Australiassa. Jenkkeihinkin meni moni. "Amerikkoon kultoo vuolemmaan"

        Teillä molemmilla oli sitten hyvin asiat. Omassa lapsuudessani oli kyllä räikeänä vasemmiston ja oikeiston erot ja lapset eivät juuri vapaa-aikanaan saaneet leikkiä toistensa kodeissa, eivätkä urheilla toistensa urheiluseurassa. Ja oppikoulussa kun oli monta rinnakkaisluokkaa jostain kumman syystä lapset joilla oli virkamiesvanhemmat, enemmistö lapsista sijoitettiin samaan luokkaan ja lapset joilla esim. vanhemmat pien-tai maanviljelijöitä sijoitettiin omaan luokkaansa.


    • Ei se mielestäni noin mene. Elämä vaan kuljettaa ja sitten haluaa tai joutuu tekemään siirtoja, se on halu ja tahto, joka ajaa, ei se mitään jämähtämistä tai ylenpalttista haikailua ole. Itse olen keskeltä kaupunkia lähtenyt hieman suurempaan kaupunkiin ja sieltä pääkaupunkiin melkein kauppatorin laitaan ja sieltä keskelle korpia ja sieltä takaisin synnyin kaupungin kupeeseen. Loppujen lopuksi olen paluumuuttaja, eikä se tapahtunut haikailun perustella vain eteen tuli tilaisuus, jota en jättänyt käyttämättä. Halusin korven yksinäisyydestä keskelle elämää lähelle palveluja ja muitakin tapahtumia, toisaalta lyhyet etäisyydet viehättävät.

      Muuten mitä pahaa siinä on jos joku kaipaa takaisin kotimökkiinsä, valinta muiden valintojen joukossa. Ihmisellä on unelmia ja jos niitä vielä pystyy toteuttamaan. Niin ei siinä voi muuta kuin arvostaa haikailijan päätöstä.

      • "rosaliin"

        Muotoilen lauseitasi vähän.
        Minä asun vuokralla.
        Asun täällä siksi, että kaikki palvelut ovat lähellä.
        Painottaen lähellä ja nopeasti.
        Asumiseni on halpaa ja vaivatonta.
        En tee työtä enää.
        Olisin voinut ostaa paljonkin omia asuntoja.
        Minä vaan en ole ollut paikallani asuja.
        En tunne halua olla mitenkään sidottu.
        Kummallista että et tee tästä musiikki-juttua...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "rosaliin"

        Muotoilen lauseitasi vähän.
        Minä asun vuokralla.
        Asun täällä siksi, että kaikki palvelut ovat lähellä.
        Painottaen lähellä ja nopeasti.
        Asumiseni on halpaa ja vaivatonta.
        En tee työtä enää.
        Olisin voinut ostaa paljonkin omia asuntoja.
        Minä vaan en ole ollut paikallani asuja.
        En tunne halua olla mitenkään sidottu.
        Kummallista että et tee tästä musiikki-juttua...

        H.

        Sinä viisas, hienoja ajatuksia perusteluna,
        vapaus, läheisyys, vaivattomuus, helppous, halpuus...
        hei, ja taidat olla sitoutumiskammoinenkin vielä.

        Tiedä vaikka tekisinkin musiikkijutun, jos oikein kunnolla keinuttaisi ja passelin viisun vielä löytäisi.


      • Viatonsivullinen

        Nyt siellä alkoi taas pyörimään riitelyketju, voi harmi, siellä musiikkia vähän mausteeksi.
        Mä luovutan, laitan napit korviin ja teen oman ketjun :-)


    • Viatonsivullinen
    • att2

      Ei ole paluuta sinulla kai.....


      Olen tyytyväinen mikä on minulla tänään ei olisi jos olisin jäänyt Suomeen. Suomi on ollut rakas tuskin tänään kun vuodet ovat kuluneet.

    • Skånepåg

      Käymään vain sinne tullaan eikä olemaan :)

    • Psykoterapeutitar

      Ehei, en haikaile! Toteutan! Mielikuvissani asuin aina kotipaikkakunnallani ja kun tilaisuus tuli, niin muutin kiireesti takaisin :D

    • Mitäpä minä siellä ,vieraat on tanhuvat ja umpeutuneet polut , lapsuusystävät pois lähteneet , muut tutut kuolleet.

    • Luin ketjun. Olen kiertänyt maailmaa, siitä kun syntymäkotini oven ensimmäisen kerran suljin ja matkustin Tukholmaan. Maailman tuulissa räpiköidessäni opin arvostamaan kotiani ja vanhempiani jotka olivat minulle rakkaita. Koti ja sen antamaa turvaa en enää tavoita, muutoin kuin kesämökilläni, jonka pirtti on kalustettu syntymäkotini kalusteilla.

      Asun syntymäkaupungissa ja olen joskus ajanut syntymäkotini ohi. Ei se talo ole enää minulle tärkeä. Syntymäkotiani asustaa joku rakennusmestari, hän on nikkaroinut siitä upean talon.

      Asun lapsuuden maisemissa, mutta ilman lapsuusajan läheisiä. Ukki ja mummi asuivat lähellä nykyistä asuntoani, talo tosin on purettu ja tilalla on kerrostalo.

      Olen juurillani ja tunnen olevani oikeassa paikassa. Täältä voi halutessa matkustaa muille maille vierahille, mutta parasta on palata kotiseudulle.

      • "korpikirjailija"

        Jotain on muuttunut

        Jankuti, hörpöti tavaksi tullut.
        Fiksuus muualle suuntautunut.

        H.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      388
      4792
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      285
      2641
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      154
      1906
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      104
      1628
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1493
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1347
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1335
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      62
      1287
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      48
      1282
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1091
    Aihe