Onko autosi akku viisi vuotta vanha

JanppaPerusjanppa

Viisi vuotta on maksimi-ikä akulle.
Vaihda ihmeessä uuteen akkuun.
Ei ole kiva haikailla kyytiä. Munat
siinä jäätyvät.

42

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100-200

      Jos ei kannata ostaa uutta akkua, silloin tuskin kannattaa pitää autoa.

    • eppu2

      Mulla ei munat jäädy, vaikka olisi kuinka vanha akku.

      • Pirrepä

        Naurattipa tuo oivalluksesi..:))


      • ent.siivoojaparka

        Minulla on päässyt jäätymään munat ilman autoa ja akkuakin. Niistä ei ollut muuta kuin heittää menemään.


      • viskan

        Hanki munanlämmitin. Hyötyä näin pakkaskeleillä.


      • siilimuori3

        Istuinlämmitin päälle vaan ja sillee.


      • hytinäx1
        siilimuori3 kirjoitti:

        Istuinlämmitin päälle vaan ja sillee.

        :) Miten sen saa päälle jos akku ei toimi?


      • Munaakennotäynnä

        Pitää ottaa kyytiin sellainen jolla on valmiiksilämmitetyt munat.


    • staka

      Auto on 6,5 vuotta vanha ja siinä oli alkuperäinen akku. Vaihdettiin, vaikka ongelmia ei vielä ollutkaan, kun tällaisilla pakkasilla tuo webasto...
      Ei ehtinyt jäätyä munat eikä kanatkaan.

      • Löytyypenkkilämmitin

        Reilu kymppi-ikäinen ranskalainen, akku varmaan alkuperäinen ja hyvin starttaa olipa 30 tai -30 lukemia, ei auto välitä. Ulkona seisoo, ei edes tolppapiuhassa saati hupun alla. Karistelee lumet ja jäät ja menoksi maailmalle.


    • Pirrepä

      On se, ainakin viisi vuotta, mutta hyvinhän tuo vielä tulille iskee..

    • monamuu

      Muulla on 6,5 vuotta ja hyvin on hörähtänyt käyntiin ranskalainen. Lohkolämmitin on kyllä käytössä.

    • Korppis1

      Kun kerran aloitit aiheesta toisen aloituksen huomautan, että minulla on autossa on noin 8-tuntia vanha akku. Sinullahan on se laatuauto eikä mikään onkimatojen säilytyslaatikko? Annahan munilles kyytiä ; )

    • DiskattuVåda

      9,5 vuotta ulkosäilytyksessä ja ilman lohkolämmitintä. Akkuvedet ostin apteekista sen jälkeen, kun joskus aikoinaan näin huoltoaseman poitsun täyttävän akkuvesikannun vesijohtohanasta.

      • 1eero

        Lohkolämmitys on ehdottoman hyvä jos ei lämmintä tallia, akku on halpa sijoitus niin halpa etten vaivaa sillä päätäni, viime kesänä ostin kaksi hupiakkua hupikäyttöön on helpottava olo kun on virtaa ettei jämähdä.


      • ö-Öö
        1eero kirjoitti:

        Lohkolämmitys on ehdottoman hyvä jos ei lämmintä tallia, akku on halpa sijoitus niin halpa etten vaivaa sillä päätäni, viime kesänä ostin kaksi hupiakkua hupikäyttöön on helpottava olo kun on virtaa ettei jämähdä.

        Akut halpuneet ja niitten tekniikka kehittynyt.

        Erittäinkin paljon muutamissa vuosikymmenissä. Vaan kun autot kuluttavat nykyisin älyttömästi sähköä. Siis tavallisetkin polttomoottoriautot. Kaikenmaailman härpäkettä. Autotehtaat vosivat kompensoida asiaa laittamalla suurempia akkuja autoihinsa. Tokikin ne olisivat sitten kalliimpiakin. Vaan, akku kuitenkin halpa osa uudessa autossa. Tarkoitan sitä, "voisivat", mutta eivät niin tee. Kas, akkukauppa käy paremmin ja huolloilla enenpi töitä.

        Sähköautot oma asiansa. Kiinnostaa tietää, miten joku kuvittelee aikanaaan myyvänsä kymmenen vuottta vanhan Teslan, jossa akut lopussa. Meinaan, sähköautoihin ne akut maksavat aivan älyttömästi. Vaikkei polttoainetta menekkään, liekö kukaan laskenut, paljonko ajelemiselle tulee hintaa, kun laskee kalliin auton, kalliit akut, sähkön tuottamien, sähkön jakelun jne. Veikkaa, eipä se niin halpaa ajoa olekkaan.

        Mutta juu, tavallisen auton akut halpoja ja hyviä nykyään, pitkäikäisiä. Etenkin, jos ajaa vanhemmalla klassikkoautolla, joss ei ole turhanpäiväisiä härpäkkeitä syömässä akkua.

        =DW=


      • eppu2
        ö-Öö kirjoitti:

        Akut halpuneet ja niitten tekniikka kehittynyt.

        Erittäinkin paljon muutamissa vuosikymmenissä. Vaan kun autot kuluttavat nykyisin älyttömästi sähköä. Siis tavallisetkin polttomoottoriautot. Kaikenmaailman härpäkettä. Autotehtaat vosivat kompensoida asiaa laittamalla suurempia akkuja autoihinsa. Tokikin ne olisivat sitten kalliimpiakin. Vaan, akku kuitenkin halpa osa uudessa autossa. Tarkoitan sitä, "voisivat", mutta eivät niin tee. Kas, akkukauppa käy paremmin ja huolloilla enenpi töitä.

        Sähköautot oma asiansa. Kiinnostaa tietää, miten joku kuvittelee aikanaaan myyvänsä kymmenen vuottta vanhan Teslan, jossa akut lopussa. Meinaan, sähköautoihin ne akut maksavat aivan älyttömästi. Vaikkei polttoainetta menekkään, liekö kukaan laskenut, paljonko ajelemiselle tulee hintaa, kun laskee kalliin auton, kalliit akut, sähkön tuottamien, sähkön jakelun jne. Veikkaa, eipä se niin halpaa ajoa olekkaan.

        Mutta juu, tavallisen auton akut halpoja ja hyviä nykyään, pitkäikäisiä. Etenkin, jos ajaa vanhemmalla klassikkoautolla, joss ei ole turhanpäiväisiä härpäkkeitä syömässä akkua.

        =DW=

        Mulla on vähän vanhempi auto ja muutaman sadan metrin päässä huoltoasema.
        Jos äkkitarve tulee, akun tuon sieltä vaikka naapurilta pulkkaa lainaamalla, hei sen vaihtaminen kovin paljoan aikaa ota.
        Tuota sähköautojuttua olen ajatellut samanlailla, kun Sinäkin.
        Yleensäkin uusista asioista (no sähköautohan on tosin keksitty 1900-luvun alkupuolella) innostutaan niin, ettei ajatella asioita loppuun asti.
        Tuli mieleen, aurinkosähköakku maksoi 500 euroa.


      • 1eero
        eppu2 kirjoitti:

        Mulla on vähän vanhempi auto ja muutaman sadan metrin päässä huoltoasema.
        Jos äkkitarve tulee, akun tuon sieltä vaikka naapurilta pulkkaa lainaamalla, hei sen vaihtaminen kovin paljoan aikaa ota.
        Tuota sähköautojuttua olen ajatellut samanlailla, kun Sinäkin.
        Yleensäkin uusista asioista (no sähköautohan on tosin keksitty 1900-luvun alkupuolella) innostutaan niin, ettei ajatella asioita loppuun asti.
        Tuli mieleen, aurinkosähköakku maksoi 500 euroa.

        Vapaa-ajan akkuja saa halvimmillaan satasella.


      • eppu2
        1eero kirjoitti:

        Vapaa-ajan akkuja saa halvimmillaan satasella.

        Nyt en hoksaa, mikä on vapaa-ajan akku?


      • ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

        Nyt en hoksaa, mikä on vapaa-ajan akku?

        Yleisakku

        Tavallisia, ei mitenkään isokokoisia perusakkuja. Enenpi just epämääräiseen vapaa-aika käyttöön, kuin erityisesti jotain tiettyä tarkoitusta, tai laitetta varten. Satunnaiskäyttöön. Vene, traktori, vaikkapa sitten pieneen aurinkokenno käyttöön. Tosta aurinkosähköstä sen verran, pieni akku riittää johonkin lamppuun, tai radioon, tai kahvinkeittimeen, mutta nykyisin aika isojakin sähkösysteemeitä kennoilla, joten sitten tarvitaan suuret akut.

        =DW=


      • 1eero
        eppu2 kirjoitti:

        Nyt en hoksaa, mikä on vapaa-ajan akku?

        Tavallinen auton akku antaa virtaa ulos napakasti, en itsekkään ole sen tarkemmin perehtynyt vapaa-ajan akku on aurinkokennoihin tarkoitettu, muuhunkin virran lähteeksi, todennäköisesti pitää virran paremmin juuri tähän tarkoitukseen tuli eteen viime kesänä veneseen aurinkopaneelia hankkiessa.


      • eppu2
        1eero kirjoitti:

        Tavallinen auton akku antaa virtaa ulos napakasti, en itsekkään ole sen tarkemmin perehtynyt vapaa-ajan akku on aurinkokennoihin tarkoitettu, muuhunkin virran lähteeksi, todennäköisesti pitää virran paremmin juuri tähän tarkoitukseen tuli eteen viime kesänä veneseen aurinkopaneelia hankkiessa.

        Joo, meillä sähköistetään aurinkosähköllä uutta mökkiä. Nyt on kaksi isoa akkua. Ajan myötä lisätään kennoja. Viime vuonna saatiin toimimaan valot, radio, kahvinkeitin.
        Pienoisjääkaappikin on tarkoitus sinne viedä ja TV kuulemma pitää saada toimimaan ja netti tietysti.
        Isompia vehkeitä tilapäisesti jos tarvitaan, käytetään aggregaatilla.
        Kyllä ne akut painoi kamalasti, kun ne talvisäilöön toimitettiin.


      • RoopeRahasäiliö

        Paljonko maksaa Akku Ankat?


      • 1eero
        eppu2 kirjoitti:

        Joo, meillä sähköistetään aurinkosähköllä uutta mökkiä. Nyt on kaksi isoa akkua. Ajan myötä lisätään kennoja. Viime vuonna saatiin toimimaan valot, radio, kahvinkeitin.
        Pienoisjääkaappikin on tarkoitus sinne viedä ja TV kuulemma pitää saada toimimaan ja netti tietysti.
        Isompia vehkeitä tilapäisesti jos tarvitaan, käytetään aggregaatilla.
        Kyllä ne akut painoi kamalasti, kun ne talvisäilöön toimitettiin.

        Meillä oli takavuosina mökki sähköistetty aurinkokenno järjestelmällä ja agrikaatti isompaan tarpeseen kyllä toimi, jääkaappi on hyvä olla kompressori kaappi muullainen syö virtaa liian kanssa, kahvinkeitinkin vie aika paljon sähköä, tv valot ja pikkulaitteet sopii hyvin. Venneessä mul 50w paneeli 2 akkua hyvin riittää netti tv valo puhallin, en tulisi mukavasti toimeen ilman näitä, ni jääkaappi on kaasulla käyvä.


      • eppu2
        1eero kirjoitti:

        Meillä oli takavuosina mökki sähköistetty aurinkokenno järjestelmällä ja agrikaatti isompaan tarpeseen kyllä toimi, jääkaappi on hyvä olla kompressori kaappi muullainen syö virtaa liian kanssa, kahvinkeitinkin vie aika paljon sähköä, tv valot ja pikkulaitteet sopii hyvin. Venneessä mul 50w paneeli 2 akkua hyvin riittää netti tv valo puhallin, en tulisi mukavasti toimeen ilman näitä, ni jääkaappi on kaasulla käyvä.

        Poika ostanut kahvinkeittimen ja jääkaapin, se on sellainen pieni, kuution muotoinen. Juomia ja grilliruokia varten etupäässä.
        Vanhassa mökissä on jenkkikaappi, sinne sopii enempi.


      • 1eero
        eppu2 kirjoitti:

        Poika ostanut kahvinkeittimen ja jääkaapin, se on sellainen pieni, kuution muotoinen. Juomia ja grilliruokia varten etupäässä.
        Vanhassa mökissä on jenkkikaappi, sinne sopii enempi.

        Mul on kans pieni kuution mallinen jääkaappi 40 l. Dometic toimii kennolla, verkkovirralla, kaasulla.
        Mökillä voi helposti lisätä paneleita.


    • Kannattaa pitää huolta akusta myös kesäisin, ja lataa riittävästi. Ja pitää viileässä. Auto talliin tai nokka ainakin varjoon! Nimittäin kuuma kesä on sille pahempi rasti kuin kylmä talvi. Paitsi että pakkasella siltä vaaditaan enemmän tehoa, ja näin se vajaakuntoinen (kesällä pilattu) akku ei enää jaksa käynnistää autoa.
      Tuo veden lisääminen on onneksi historiaa, nykyisin akut ovat huoltovapaat.

      • tähän-tyydyn

        Ei puhettakaan, että autoni hyrähtäisi nyt käyntiin, sillä mittarissa on -26 astetta, mutta huommena varppina lähtee, sillä pakkanen lauhtuu.

        Ei ole autotallia, ei katosta, ei lohkolämmitintä, puhumattakaan penkinlämmittimestä, mutta ei ole tarvetta myös lähteä mihinkään, .. onneksi. Ei edes uuden akun ostoon, mutta milläs lähdetkään?


      • tähän-tyydyn kirjoitti:

        Ei puhettakaan, että autoni hyrähtäisi nyt käyntiin, sillä mittarissa on -26 astetta, mutta huommena varppina lähtee, sillä pakkanen lauhtuu.

        Ei ole autotallia, ei katosta, ei lohkolämmitintä, puhumattakaan penkinlämmittimestä, mutta ei ole tarvetta myös lähteä mihinkään, .. onneksi. Ei edes uuden akun ostoon, mutta milläs lähdetkään?

        Kulkeehan taksit :) eikö eläkeläiset pääse puoleen hintaan?
        Aika kankea kosla oli aamulla, en ruvennut revittelemään, sai matkalla lämmetä hiljakseen.


      • Nassukkaa
        hmp.f kirjoitti:

        Kulkeehan taksit :) eikö eläkeläiset pääse puoleen hintaan?
        Aika kankea kosla oli aamulla, en ruvennut revittelemään, sai matkalla lämmetä hiljakseen.

        Annas mulle sen taksin puhelinnumero mikä kuskaa eläkeläiset puoleen hintaan! Rupeen heti ajeleen sen kuskin koslassa. Kyllä toi taksilla ajelu on jo niin rasvaisissa hinnoissa, että tarkkaan tulee mietittyä ennen kun sen kyydin tilaa. Onneksi julkisilla pääsee tähän osoitteeseen ihan kiitettävästi.


      • Oma-vastuu-lienee

        Kelasta saa taksi seteleitä.


    • wankkeli

      Ö-öÖltä yllä tosi hyvä kirjoitus sähköautosta, jota nyt hehkutetaan tosi sateentekijäksi, mutta ei olla huomioitu pitemmälle.

      • ei.paha

        Norjassa joka viides myydyistä autoista on sähköauto, valtion tukee aivan eritavalla verattuna Suomeen.


    • Kerran jo tämän talven pakkasilla hyytyi lähikaupan pihaan, hinaajaa tarvittiin viemään huoltoon. Nyt on upouusi käynnistysakku.
      Voin tuolta tien päältä keräillä kyytiin kaikki haikailijat. Ei se ole varmaankaan kovin kivaa jos munat jäätyvät. Aikamoinen tappio tulisi jos jäätyvät.

      • 1eero

        Kaikenlaiset ulokket ihmisessä ovat vaarassa jäätyä näin pakkasella onko tissit arkoja jäätymään sitä kysyisin ?


      • hytinäx1
        1eero kirjoitti:

        Kaikenlaiset ulokket ihmisessä ovat vaarassa jäätyä näin pakkasella onko tissit arkoja jäätymään sitä kysyisin ?

        Hah, nehän ovat suojassa monen toppauksen peittämänä. Mutta miehillä ei taida olla kalsareissa pushuppia eikä toppauksia.


      • 1eero
        hytinäx1 kirjoitti:

        Hah, nehän ovat suojassa monen toppauksen peittämänä. Mutta miehillä ei taida olla kalsareissa pushuppia eikä toppauksia.

        Sitä minäkin, en ole kouriessa huomannut jäätyneitä tissejä, ne ovat olleet mukavan pehmeitä :)


    • MaailmaOlisiPelastunut

      ”Ei se ole varmaankaan kovin kivaa jos munat jäätyvät. Aikamoinen tappio tulisi jos jäätyvät.” Liikenteestä puhuttaessa ja katsoessa S24 liikennepalstoja, niin tulee kovin usein mieleen, että monen kohdalla olisi ollut parempi, jos olisivat olleet jäätyneinä tai menneet sitten reisille...

    • kilkutin

      Paljon tuntuu munien jäätyminen herättävän hilpeyttä, mutta ei juuri naurata edes niitten kylmettyminen. Aikamoista tiristelyä hyyskässä käynti moisilla vehkeillä.

      • "kilkutin"

        En huomannut huumoria?
        Väkinäistä vääntämistä vain.
        Kökköä.

        H.


      • Humn
        hunksz kirjoitti:

        "kilkutin"

        En huomannut huumoria?
        Väkinäistä vääntämistä vain.
        Kökköä.

        H.

        Sinun kommenttisi vasta kökkö on.


    • KarmeaKohtalo

      ”Norjassa joka viides myydyistä autoista on sähköauto, valtion tukee aivan eritavalla verattuna Suomeen.”
      Niin-niin, mutta telkkarissa kerrottiin just miten Norja joutui miehitetyksi tuosta hippeilystä ja öljyn käytön lopettamisesta...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe