Natsimaiset rotikanomistajat

Zinuski

Olin jäällä oman 7 kk;n englanninsetterini kanssa, koira oli irti, illalla, niin kuin aina, toki pentu on utelias, mutta siellä oli n 30-v pariskunta rotikkansa kanssa, no mun pentu meni sitä tervehtimään, järven jäällä missä ei ollut mitään vaarallista, autoja tms. Akka huuti mulle tällä sivistyneellä tavalla: Ota vittu se koiras kiinni, vai päästänkö tämän irti?? Yritin edelleen selittää et on pentu ja haluaa vain tutustua toisiin koiriin. Akka kieku et ota VITTU se koira kiinni ja ei kiinnosta vittuakaan miten nuori mun koira oli, ja typerä äijä säesti siinä. Niillä on kuulemma OMAT kaverit joiden kans ehkä leikitään. Sanoin vielä et eihän tässä tapahtuntu mitääm, koira oli ihan ok, mutta todennäkösesti siitä tulee, siitä tulee JUST sellanen äkänen, narunpäässä aina pidetty, joka ei IKINÄ saa olla koira. Mitä mieltä olette muut rotkikan omistajat? Tais olla väärä rotu väärillä ihmisillä...??

44

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vadelmakettu

      Oon tässä kyllä tuon pariskunnan kannalla, vaikka ei heidän olisi todellakaan tarvinnut ruveta raivoamaan. Oli sun koira pentu tai seniori, niin jos sä sitä irti pidät niin sun pitää huolehtia siitä ettei se mee muiden koirien tai ihmisten luo ilman lupaa. Se että koira on vasta pentu ei anna sulle lupaa päästää sitä vieraiden koirien luo kysymättä ensin, saattaapi joskus käydä niin että vastaantuleva koira käy kiinni ja jos näin käy niin tästä voit syyttää vain itseäsi.

    • 885898660

      Saattoivat ne huonosti käyttäytyneet ajatella myös koirasi parasta. Harva koira alkaa pentua tappamaan, mutta rotikat ovat tunnetusti arvaamattomia.

      • Äläpä mollaa rotikoita arvaamattomiksi!! Samaa mieltä olen kyllä siitä, että massiivisena rotuna eihän rotikan olisi tarvinnut kun tassulla tömäyttää päälle niin olisi voinut sattua mitä vaan.. Lisäksi toisella koiralla voi olla vaikka kennelyskä tai muu sairaus. Että juu pidä pentu kytkettynä ja KYSY voiko tulla moikkaamaan..


    • Hhjjjjb

      Ihan oma vikasi, koirat saavat miitata vain kun se on MOLEMMILLE koirakoille ok.

      Sitä paitsi koirasi pitäisi olla kiinni, vielä suuremmalla syyllä kun se ei kerran tottele ;)

    • asdasdasddd

      Pariskunta oikeassa. Sulla ei ole mitään oikeutta päästää omaa koiraasi toisten luo ilman lupaa. Kiinni oleva koira voi tarrata kiinni ja tehdä sun pennusta selvää.
      Jotkut koirat myös oikeesti pelkää/vihaa toisia koiria ja ne ahdistuu iholle tunkemisesta. On myös rotuja, jotka ei usein tykkää esim. saman sukupuolen edustajista lainkaan. Koira ei ole silti mieleltään sairas, vaan liittyy jalostukseen ja ihan normaaliin lisääntymiskäyttäytymiseen.

      Myöskään monet urokset ei ymmärrä pentujen päälle mitään, vaan kohtelee niitäkin kilpailijoinaan, varsinkin kun omasi on varmaan jo sukukypsyyden kynnyksellä, eli alkaa haista urokselle.

      Rotikanomistajat varmaan suuttuivat siksi, että heidän koiransa ei välttis tykkää iholletunkijoista ja rotikkakin vahti- ja suojelukoirana voipi suojella omistajiaan koirilta jotka ei tajua pysyä kaukana varoituksista huolimatta. Ja sun koiras olis jääny auttamatta kakkoseksi ja pelkäsivät sen puolesta oikeasti ja siksi niin kiukkuisesti sanoivat.

      Pariskunta todennäköisesti siis pelasti sun koirasi. Tai sitten koira ei olis tehnyt yhtään mitään, mutta monet haluaa pitää silti kiinni oikeudestaan olla rauhassa, mikä on oikein.
      Koiran pitää olla hallinnassa ja jos sun koira menee toisten luo ilman lupaa, niin se ei ole silloin hallinnassa. Opeta siis luoksetulo ja kontaktin otto niin, että haluistaan huolimatta se saapuu vierellesi heti kun käsket.

      Mun koirat on kilttejä, mutta itsekin katsoisin paheksuvasti, jossei mene perille pyynnöstä huolimatta. Siinä kun voi olla tilanne ilmiliekeissä sekunnissa ja valitettavasti sinä olet siinä kohtaa vastuussa, koska koirasi on irti ja toisen narussa.

      Joillekin koirille myös aggressio syntyy siitä, kun koira huomaa, ettei sen pyyntöjä ja selkeitä merkkejä kunnioiteta, vaan tullaan väkisin luo. Silloin koira voi alkaa puolustamaan itseään kaikkia vastaantulijoita kohtaan, koska ei voi luottaa siihen, että ne pysyy poissa. Narussa kun koira vielä tietää, ettei se pääse pakoon minnekään.

      • Rotikkatyttö

        Joo, ei missään nimessä saa päästää pentukoiraa toisen koiran luokse, koska et voi varmuudella tietää , millainen koira on se , kene luo päästät. Se on aina niin et rotikanomistajia syytetään siitä, jos jotain tapahtuu, vaikka roitkassa ei olisi vikaa ollutkaan. Mielestäni jo kokoero on niin valtava, etten missäänimessä ainakaan itse olisi päästänyt. Kyl vastuu on sillä koiranomistajalla, jonka koira juosentelee irrallaan .Rotikka on myös sellainen, että puolustaa perhettään, jos tilanne sen mielestä on uhkaava. Hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille koiraihmisille! tv. Oikku


    • asdasdasddd

      "Sanoin vielä et eihän tässä tapahtuntu mitään, koira oli ihan ok, mutta todennäkösesti siitä tulee, siitä tulee JUST sellanen äkänen, narunpäässä aina pidetty, joka ei IKINÄ saa olla koira. Mitä mieltä olette muut rotikan omistajat? Tais olla väärä rotu väärillä ihmisillä...??"

      Se, että nää tyypit ei pidä mahdollisesti lainvastaisesti aitaamattomalla alueella koiraa irti just sillon kun sä tuut vastaan, ei kerro sitä saako se olla koskaan irti.
      Koira ei myöskään tule automaattisesti vihaiseksi jossei se saa olla irti :'D

      Miten rotu edes liittyi irtipitämiseen mitenkään? Jos olet rotikanomistaja, etkä pidä sitä jatkuvasti (lainvastaisesti?) irti ihmisten ilmoilla niin olet paska rotikanomistaja??

      Logiikka kymppi.

      Mä asun kaupungissa, koirat pääasiassa narussa, koska täällä EI SAA pitää irti koiria. Mulla ei ole autoa, jolla mennä jatkuvasti ajeluttamaan alueelle jossa saa pitää irti, joten koirat ovat kiinni. Onnellisia molemmat.
      Pääsevät joskus jonkun kyydillä juoksemaan aidatulle alueelle, missä ei ole muita koiria tai eläimiä. Koirapuistoonkin vien vain jos ei ole kuin tuttuja koiria joiden kanssa tulevat varmasti toimeen.

      Sen sijaan, että jatkuvasti riekkuisivat irti, niin tekevät töitä mm. reppua/muuta taakkaa kantaen, käyvät pyöräreisuilla, tekevät temppuja/älytehtäviä ja lenkkeilevät remmissä, hakevat asioita/namuja piiloista ja painivat keskenään.
      Muutenkin pidän parempana aivotyöskentelyä, kuin pelkkää päätöntä juoksemista. Väsyttääkin enemmän koiraa.

    • asdasdasddd

      Niinjoo tosiaan, en tiedä mistä päättelin koirasi olevan uros, mutta toimii esimerkkinä silti kuitenkin.

    • mikkilaatikko

      Nyt ymmärrän miks rotikoilla on niin huono maine. Ja tommoset ääliöt omistajina vielä lisäävät sitä. Ei kai ne nyt mitään tappokoneita ole?? Jos tossa tilanteessa pentu ois saanut turpiinsa, niin sen oma vika, oppis elämää. En usko et se ois kakaraa tappanut. Vaan jo sitä aina pidetään narun päässä niin joskus voi niin käydä, pakkohan sen on oppia et erilaisia koiria on olemassa ja ei voi aina huutamallakaan pelastaa tilannetta. Just tollasta WT-kielenkäyttöä, normaalit ihmiset ymmärtää ilman vittuja tms alatyylisiä juttuja

      • kjgldrgegerhgkjg

        Nokun koirat nyt tuppaa hihnassa ahdistumaan, jos toinen tulee luokse väkisin eikä usko eleitä. Irtiollessa eri asia, kun pääsee karkuun.

        Ja mistäs sä tiedät oisko tehnyt jotain? Se tässä on pointtina, että kun ulkopuolinen EI VOI TIETÄÄ. Riskiä EI kannata ottaa.
        Varmasti oli syy sille, miksi käskivät ottamaan kiinni sen koiran. Ja juu, toki olis voinu olla kiroilematta, mutta varmaan otti suuresti aivoon, kun tollalailla tehdään. Munkin koirien luokse on ''kiltit'' koirat tulleet ja niinhän se on mennyt että minä olen saanut amstaffini näiltä muilta pelastaa. Auta armias, jos se olis antanut takasin... olis ollu taas amstaffien maine mennyt, kun irtokoira tule itse päälle ja ottaa pataansa...


    • rusettirinta

      Ei 7kk:den ikäisellä pennulla ole enää suojahajua. Haju häviää noin kolmen kuukauden ikäisenä.
      Jos koira on kytkettynä, niin vapaana sen luokse tuleva koira aiheuttaa aina vaaratilanteen. Kytketty koira luulee vieraan koiran olevan uhka sen omistajalle ja siksi se pitää karkoittaa. Siitä syystä rottis tekee riuhtaisu eleen, eli toimii aivan oikein. Siitä taas seuraa, että omistaja saattaa kaatua ja satuttaa itsensä.

      Suurin osa rottiksista osoittaa ystävällisyyden eleitä toisia koiria tavatessaan, kun molemmat ovat vapaina. Sitten on niitä pieniä koiria, jotka näykkäisevät suoraan haistelussa. Ja rottis tietysti, kuten muutkin rodut, näykkäisee takaisin, mutta ikävin seurauksin, koska sen puruvoima on suuri. Ja tästä sitten seuraa, että se rottis saa huonon maineen, usein aiheetta.

    • esfiohji

      Mikä trollien luvattu palstatila tästä on ihan oikeasti tullut? Osa vastauksista on AIVAN SELVÄSTI aloittajalta. Kirjoitusasua kannattaisi muuttaa, jos meinaa kaikkia viilata linssiin. Miten ei ihmisellä ole muuta tekemistä?

      • Hirvikoirat

        Et voi olla tosissas?? Vai oletko ehkä joku käsialatuntija tai psykologian tohtori? Ompa rotikkajengi herkkänahkasta porukkaa, et ihka oikee TROLLI?? Mun mielestä koirien pitää saada olla ihan vaan koiria välillä. T. 5 :n Jämptinomistaja, koirat selvittää välinsä keskenään, ei tartte kaupunkilaisten tytöntyllöreiden puuttua siihen..


      • Jjkfkfkfkkxkk
        Hirvikoirat kirjoitti:

        Et voi olla tosissas?? Vai oletko ehkä joku käsialatuntija tai psykologian tohtori? Ompa rotikkajengi herkkänahkasta porukkaa, et ihka oikee TROLLI?? Mun mielestä koirien pitää saada olla ihan vaan koiria välillä. T. 5 :n Jämptinomistaja, koirat selvittää välinsä keskenään, ei tartte kaupunkilaisten tytöntyllöreiden puuttua siihen..

        Jaa-a, laki koiran irtipidosta on vähän eri mieltä. Anna omien koiriesi räpeltää, mutta älä vedä ulkopuolisia mukaan ilman omaa tahtoaan ;)


      • mikkilaatikko
        Jjkfkfkfkkxkk kirjoitti:

        Jaa-a, laki koiran irtipidosta on vähän eri mieltä. Anna omien koiriesi räpeltää, mutta älä vedä ulkopuolisia mukaan ilman omaa tahtoaan ;)

        Laki ja laki, kuka meistä ei ois sitä joskus rikkonut?? Ihmiskusipäät ajaa päissään lapsia kuoliaaksi, jopa ammattilaiset ajelee puhelin korvalla, saa pienen markkapennin tuomion. Tuo EI taida olla rikoksista pahin? Vai mitä mieltä olet tästä meidän lainsäädännöstä, raiskaat tai tapat jokun, tuomio on ihan mitätön, joku suhteellisuus pitäs näissä asioissa olla, koira irti, KÄÄK


      • eryuilkhfdsdgj
        Hirvikoirat kirjoitti:

        Et voi olla tosissas?? Vai oletko ehkä joku käsialatuntija tai psykologian tohtori? Ompa rotikkajengi herkkänahkasta porukkaa, et ihka oikee TROLLI?? Mun mielestä koirien pitää saada olla ihan vaan koiria välillä. T. 5 :n Jämptinomistaja, koirat selvittää välinsä keskenään, ei tartte kaupunkilaisten tytöntyllöreiden puuttua siihen..

        Minulla on hyvin dominoivakoira rodultaan.Jos antaisin sen vaan mennä vapaasti kaikkia moikkailemaan, lopputulis olisi että se ojentaisi jokaisen alammaisekseen.Siksi, pidän sen kytkettynä, kytkettynä se leikkii ja seurustelee muiden kytkettyjen koirien kanssa.Jos irtokoira tuppaa luo, se ojennetaan sekunneissa maahan rähinän saattelemana painamalla.Haluaako joku että niin käy omalle pikku pennulle, en minä ainakaan.Joten pitäkää koiranne hallinnassanne.


    • Leene

      Vaikka olisivatkin olleet oikeassa, oli kyllä ilkeästi sanottu heiltä. :(

    • TwoESet

      Ilkeästi sanottu, mutta ikävä myöntää että oman rotuni harrastajissakin (2 englantilaista mulla myös) on sinunlaisiasi. He olivat tosiaan oikeassa, et voi vaan antaa koirasi juosta vieraiden koirien luokse. Ihmettelen, miten uskallat? Rottweiler ei ole agre rotu ellei sitä todella ärsytetä tai ole koulutettu siihen. Tekstisi perusteella nämä rotikanomistajat eivät tainneet kovin hyvin koiraansa kouluttaa... en luottaisi. En edelleen tajua miten uskalsit. Ymmärrän, että haluat sosiaalistaa pentuasi, mutta sen voi tehdä hihnassa. Kohteliasta myöskin laittaa koira kiinni, ellei se pysy ihan omistajan vieressä.
      En ihmettele rotikoiden mainetta, kun omistajat on tollaisi ku*ipäitä.

      • mikkilaatikko

        Englanninsetteri on on erittäin hyväluonteinen ja hyväntuulinenrotu. Joskin kovin energinen, ja pentuna aika riehakas ja ilkikurinen. Kaikin puolin erittäin mukava koira. Vaan tässä ei olekaan kyse siitä, kyllä normaalin aikusien koiran, siis jos on tervepäinen, pitäs tajuta että toinen on pentu. Mulla on ollut erirotuisia koiria yli 40 vuotta ja en ole ikinä törmännyt aikuiseen joka ois pennulle ollut äkänen, päivastoin, kireetkin vanhemmat koirat on alkanu jopa leikkiin. Nuo rotikkaihmiset omalla käytöksellään ja kielenkäytöllään pilas taas koirien leikkihetken.


      • Riiiiiiiiiii

        "Pilasivat koirien leikkihetken"? Ihmiset ovat nykyään käsittämättömän narsistisia ja hemmoteltuja. Minun lapseni, minun koirani, minäminäminä. Paskat laeista ja muista ihmisistä, kunhan MINÄ saan pitää koiraani irti.
        Olen sataprosenttisesti noiden rotikanomistajien puolella, ja laitan vielä lisäsympatiat jos rotu olisi ollut pienempi ja avuttomampi, puolustuskyvyttömämpi. Jokaisella koiralla, oli rotu mikä tahansa, on oikeus olla rauhassa lenkillä ilman että irtokoira tulee oma-aloitteisesti "tutustumaan". Aloittaja ei tiedä koirista sen vertaa, että tietäisi koirien reagointitavat jos toinen on hihnassa ja toinen vapaana. Voi tulla pahaa jälkeä.


      • persiankuningas
        Riiiiiiiiiii kirjoitti:

        "Pilasivat koirien leikkihetken"? Ihmiset ovat nykyään käsittämättömän narsistisia ja hemmoteltuja. Minun lapseni, minun koirani, minäminäminä. Paskat laeista ja muista ihmisistä, kunhan MINÄ saan pitää koiraani irti.
        Olen sataprosenttisesti noiden rotikanomistajien puolella, ja laitan vielä lisäsympatiat jos rotu olisi ollut pienempi ja avuttomampi, puolustuskyvyttömämpi. Jokaisella koiralla, oli rotu mikä tahansa, on oikeus olla rauhassa lenkillä ilman että irtokoira tulee oma-aloitteisesti "tutustumaan". Aloittaja ei tiedä koirista sen vertaa, että tietäisi koirien reagointitavat jos toinen on hihnassa ja toinen vapaana. Voi tulla pahaa jälkeä.

        No niin ne PILAS!! Siinä ois setteri voinut saada selkäänsä, oma moka siltä. Jos sinä yhtään tiedät koirista, niin luuletko että englanninsetteripentu repii jokun vaikka pienemmämmänkin
        kappleiksi. Eikä se mene niin että on pieni on aina jotenkin avuton, mun koiralla on mopsi frendinä ja laittaa tarvittaessa 40-kilosen maihin, ja jos koirat saa olla irti niin eipä yleensä tule tappleluita, vaan kun nykyään ihmiset on hysteerisiä kapunkilaisia jotka EI itse tajua koirien käytöstä. Ai niin; onhan se laki MITÄ PITTTÄÄÄ AINA NOUDATTAA, lakia ja poliisia huudetaan apuun niin älyttömissä tilanteissa, joka vaan lisää turhanpäiväistä poliisityötä. Voi vittu, siis oikeesti. ??


    • sakemanninkasvattaja

      Koiraa en omista enää nykyään, mutta järkenikin sanoo ettei pentukoiraa pidä päästää juoksentelemaan mihin vaan irrallaan. Aloittajan on pidettävä pentukoiransa kiinni, ja nyt on juuri se hetki jolloin sitä pitää kasvattaa.
      Joka ikistä koiraa pitää kasvattaa pienestä pitäen, rotunsa mukaisesti. Kiukkuisesti huutava pariskunta oli oikeassa, ainoastaan olisi voinut jättää v-sanan sanomatta. Sitä viljellään joka paikassa liikaa.

    • Zinuski

      Arvasin että oli väärä foorumi kirjoittaa roitkoista jotain negatiivistä. Vaan koira oli tossa tilanteessa se rauhallisn osapuoli, eikä mulla ole mitään niitä vastaan, vaan ne omistajat: ei alkeellisintakaan käyttäymistapoja. En itse ainakaan kiroile tolla tavalla tutuillekkan ihmisille, saati vieraille. ikäviä ihmisiä , siis hyi oikeesti!

    • rapulaikakkune

      Itselläni saksanpaimenkoiria kolme ja samanlainen tilanne sattui meille joku ilta takaperin, olin koirieni kanssa jäällä kävelyllä ja yhtä-äkkiä jostakin juoksee joku pentu meidän laumaa kohti. Huusin heti, että koira kiinni ja äkkiä, pentukoira ei totellut omistajaansa vaan väkisin oli vääntymässä nokittelemaan saksalaisten kanssa. Kova homma pitää laumaa kurissa kun tommonen pentu tulee yhtä-äkkiä hässäämään ympärille. Kyllä vituttaa tuommoiset pennunomistajat, luoksetulo ensin haltuun ja sitten koira irti.

      • liibalaaba123123

        Näin!


    • de_facto

      Mitä tuohon lakien noudattamiseen tulee, niin järjestyslaki kieltää koiran irti pitämisen TAAJAMA-ALUEELLA. Muutoin koiran irtipitämisestä säädetään metsästyslaissa, mikä velvoittaa pitämään koirat kytkettyinä 01.03. - 19.08. välisenä aikana.

      • JJ99OOkkkk

        Lässynlässyn lakipossu. Lait ovat ylioppilaita ja hölmöjä varten. Aina on meitin koirat irti juosseet.


      • Zinuski
        JJ99OOkkkk kirjoitti:

        Lässynlässyn lakipossu. Lait ovat ylioppilaita ja hölmöjä varten. Aina on meitin koirat irti juosseet.

        Just niin, vaikka olenkin ylioppilas.hih Ihmiset on nykyään vailla maalaisjärkeä, ja tämä ei ole ainut asia


      • zulzupussi

        Huvittaa tuo: järjetyslaki sitä ja tätä, titten tii. Oletko ihan lakikirjasta kopioinut tekstin????? Entäs me ihmiset.. mamut raiskaa naisia, suomalaiset ajelee kännissä, ihmiskakaroita hakataan surutta. Vai onks sun kirjassa joku kellonaika tai muu ajankohta jolloin tollasta ei saa tehdä. Totta ihmeessä hommat lppus siihen, älä ole lapsellinen, siis oikeesti. Ja tämä ei ole mitään kettuilua.


      • serppe67

        Nyt ei ole mainitsemasi ajankohta. Ja sitäpaitsi monet ihmiset tarttis sitä kytkettynä olemista


    • eiirtokoiriaiholle

      Älä koskaan päästä koiraasi tutustumaan vieraaseen koiraan ilman omistajan lupaa.Voi lähteä koiralta henki jos et vaaraa tajua.Rotikka voi puolustaa omiaan luo hyökkäävältä koiralta.Joten koira kiinni, irti vain luvallisella alueella.Eli kysyt maan omistajan luvan.Koira on silti oltava hallinnassa, jos ei tottele pidä kytkettynä.
      Itsellä on iso kiltti koira, kyörään julmasti kaikki hyökkääjät pois, ettei koirani tarvitse puolustautua niitä vastaan.Irtokoiraa en ikinä päästä luo, oli sitten pentu tai aikuinen, huudan niin että kylä raikaa.Ja irtokoirat karkkoaa.Taluttimessa annetaan tutustua ja leikkiä.Koiran on oltava aina omistajan hallinnassa.Eli harjoitelkaa sitä.

      • hghgyjvgyj

        Jep... tuntematon koira voi olla kiimainen narttu, kennelyskästä toipumassa, juuri leikattu (esim. kohdunpoisto), se voi olla samaa sukupuolta kohtaan aggressiivista dominoivaa rotua, kaltoinkohdeltu ja juuri koulutuksessa oleva koira, erittäin pelokas yksilö tmv. tmv.

        Ei saa tulla iholle muiden koirien koulutusta pilaamaan ;D


      • Zinuski
        hghgyjvgyj kirjoitti:

        Jep... tuntematon koira voi olla kiimainen narttu, kennelyskästä toipumassa, juuri leikattu (esim. kohdunpoisto), se voi olla samaa sukupuolta kohtaan aggressiivista dominoivaa rotua, kaltoinkohdeltu ja juuri koulutuksessa oleva koira, erittäin pelokas yksilö tmv. tmv.

        Ei saa tulla iholle muiden koirien koulutusta pilaamaan ;D

        Mun koira ei edes nosta jalkaa vielä, ja JOS tämä vittua huutava eukko ois vaikka kertonut näitä edellämainitsemiasia seikkoja täysin käsittämättömän kiekumisen sijaan, TOTTA KAI olisin kiiruhtanut supervauhtia paikalle, arvelin ettei siinä lyhyessä kohtaamisessa kukaan kuole. Toi on itse asiassa hyvä selitys (siis kohdunpoisto), mutta siitä ei ollut kysymys. En vain ymmärrä sitä ylireagointia, joo on pentu mut melk 40 kg, osaa pitää puolensa, osaa myös ALISTUA, ei edes tiedä mitä riiteleminen on. Näköjään rotikanomistajat ei luota koiriinsa, vai eikö ne saa sit leikkiä kuin muitten rotikoiden kanssa??


      • krfhjoiwe
        Zinuski kirjoitti:

        Mun koira ei edes nosta jalkaa vielä, ja JOS tämä vittua huutava eukko ois vaikka kertonut näitä edellämainitsemiasia seikkoja täysin käsittämättömän kiekumisen sijaan, TOTTA KAI olisin kiiruhtanut supervauhtia paikalle, arvelin ettei siinä lyhyessä kohtaamisessa kukaan kuole. Toi on itse asiassa hyvä selitys (siis kohdunpoisto), mutta siitä ei ollut kysymys. En vain ymmärrä sitä ylireagointia, joo on pentu mut melk 40 kg, osaa pitää puolensa, osaa myös ALISTUA, ei edes tiedä mitä riiteleminen on. Näköjään rotikanomistajat ei luota koiriinsa, vai eikö ne saa sit leikkiä kuin muitten rotikoiden kanssa??

        Mitä vittua sä horiset, tolvana?! SINÄ et päätä milloin ja miksi toisten koirat leikkii tai leikkiikö ne ollenkaan. Opettele kysymään lupa ja pidä rakkis kytkettynä, jollei se tottele. SULTA on ylireagointia alkaa urputtamaan yhtään mitään kun oma rakkisi tolloilee minkä ehtii, mutta niinhän ne sanoo, että rakki muistuttaa omistajaansa.


      • onoppiaikäkaikki
        Zinuski kirjoitti:

        Mun koira ei edes nosta jalkaa vielä, ja JOS tämä vittua huutava eukko ois vaikka kertonut näitä edellämainitsemiasia seikkoja täysin käsittämättömän kiekumisen sijaan, TOTTA KAI olisin kiiruhtanut supervauhtia paikalle, arvelin ettei siinä lyhyessä kohtaamisessa kukaan kuole. Toi on itse asiassa hyvä selitys (siis kohdunpoisto), mutta siitä ei ollut kysymys. En vain ymmärrä sitä ylireagointia, joo on pentu mut melk 40 kg, osaa pitää puolensa, osaa myös ALISTUA, ei edes tiedä mitä riiteleminen on. Näköjään rotikanomistajat ei luota koiriinsa, vai eikö ne saa sit leikkiä kuin muitten rotikoiden kanssa??

        Kysyt ensikerralla lupa ensin, ja luvalla vasta päästät koirasi tutustumaan toiseen koiraan.Ja hallitset sen oman koirasi, niin ettei luvatta mene koskaan kenenkään iholle.
        Mulle ei ole tullut tommosta ongelmaa, pidän tosin koiraa irti vain omalla pihalla tai tuttavien luvalla heidän metsässä.Lenkeillä nähdään koiria, moikataan niitä joiden omistajat haluavat että koirat tutustuvat.En päästä luo, jos toisen koiran omistaja ei niin halua, tai vaikuttaa kiireiselt tai koiransa ei ole sosiaalinen.Ei kaikkia tarvitse kohdata, on hyvä osata ohittaa kauniisti muut koirat niitä haistelemattakin.
        Kun koiraa pitää irti, on oltava se maanomistajankin lupa.
        Jos ongelmia tulisi, irtokoira kuolisi/loukkaantuisi, sen omistaja maksaisis kaikki viulut.Koska, koiraa ei saa pitä irti ilman maanomistajan lupaa, eikä koira saa olla koskaan muille häiriöksi.Vaikka koira ei olisikaan vihaine, toinen koira voi olla, tai sitten voi olla pieni lapsentaapero mukana, jonka se kiltti koira juoksee kumoon.Ja se lapsi voi sitten loukata.Tai jos metsässä, tuleekin hevonen vastaan, joka pelästyy nopeasti liikkuvaa irtokoiraa, pahasti voi käydä ratsastajalle, jos hevonen pillastuu, vaikka koira olisikin kiltti.Koira voi myös singahtaa riistan perään, ja jäädä autojen alle, tai kadota.
        Ongelma ovat yleensä koirista tietämättömät ihmiset, jotka ottaa sen ekan koiran,ja luulee että kaikki haluaa sen mussukan jalkoihinsa ja pääleen hyppimään.
        Kyllähän ne siinä ensimmäisinä vuosina paljon oppii vierailta, koiranomistajilta ja lenkkeilijöiltä, kun niille siitä irtipidosta monet sanovat.
        No jotkut turvautuu huutamaan ja kiroamaan.Pääasiahan on , että viesti menee perille.Joku ihminen voi myös potkaista jalkoihinsa tulevaa koiraa, lisää yksi syy miksi en altistaisi pentua moiselle.
        Irti voi koiraa pitää turvallisesti koirapuistossa, tai aidaulla pihallaan.


      • Zinuski
        krfhjoiwe kirjoitti:

        Mitä vittua sä horiset, tolvana?! SINÄ et päätä milloin ja miksi toisten koirat leikkii tai leikkiikö ne ollenkaan. Opettele kysymään lupa ja pidä rakkis kytkettynä, jollei se tottele. SULTA on ylireagointia alkaa urputtamaan yhtään mitään kun oma rakkisi tolloilee minkä ehtii, mutta niinhän ne sanoo, että rakki muistuttaa omistajaansa.

        Ja sulta tulee yhtä alatyylistä tekstiä: rakkien rakki siellä irti juoksi, ihan älyttömän HIRVEE setteripentu joka tod näk tappaa kaikki vastaantulijat. Sulla ei taida olla koiraa, ja toivottvasti ei ole. Mikä olet vittuines solvaan asiallista kirjoitusta? En ymmärrä alkuunkaan tollasta kielenkäyttöä. Opettel moukka suomea.


    • hyihäpeäisit

      Edes toiseen ihmiseen ei kosketa tuosta noin vain ja milloin vain. Koirat, joille vieraan koiran iholle tulo on vieläkin luonnottomampaa, eivät todellakaan saa koskea tai edes lähestyä toisiaan omin luvin senkään vertaa. Niin se vain on, ja ihan oikeasti pelottaa, että tuollaisella tyypillä edes on koiraa, jollei tämä uppoa tajuntaan, vaikka on moneen kertaan selitetty. Mikään ei silti mene perille eikä mitään voi myöntää, vaan kaikki muut on väärässä. Jopa toisten valitsemat sanat ottavat kerta kaikkiaan nuppiin, vaikka sen pitäisi olla pienin murhe. Olen entistäkin vakuuttuneempi siitä, että tähän maahan on saatava koira-ajokortti. Tuollaiset tyypit eivät pääsisi sitä läpi, joten jäisi onneksi koira hankkimatta. Juttu ei ole edes kiinni siitä, millaisen koiran itse hankkii, joten siihen on turha tuudittautua, että on hankkinut kiltin rodun, joka "ei edes tiedä mitä riiteleminen on". Tuollaisella käytöksellä sen saat vielä aikaiseksi, ja olet sen ansainnut, vaikka syytön koiraparkasi siitäkin joutuu maksamaan.

    • ishlaben

      Meillä koirat on irti sen aikaa kun tarkistetaan kalaverkot. Ja kaikki tulee käskystä luokse, eivätkä lähde morjestelemaan kaikkia koiria.
      Mutta ainakin meillä hihna lenkillä en anna vieraan koiran tulla tervehtimään, koska vanhin koiramme ei silloin vieraita koiria hyväksy.
      tietysti rotikan omistajat olisivat voineet olla asiallisempia...

      • irtokoiraonriski

        Meillä taas hihnalenkillä voi leikkiä ja tutustua toisiin.Mutta täällä on paljon vihaisia, purevia koiria, joita en halua lähelle kun ollaan kävelyllä.Niitä pidetään myös vapaana, joten välillä tulee kurjia tilanteita, kun niitä luo singahtaa.Huutaminen niille, on meillä tehonnut, mutta kaverin koiraan sellainen kävi kerran kiinni.Muutama tikki sille laitettiin, ja koira aristelee sitten muitakin koiria nykyään.Kurjaa sellainen, yritetään yhdessä lenkittää koiria nyt, niin se pelokas koirakin on hiukan reippaampi.Ja jos tulee uhkaavia tilanteita, niin koitetaan niistä selvitä porukalla.En pidä irtokoirista, koska ne ovat aina riski.
        Eri asia tietysti on koirat, jotka pysyy siinä omistajan vierellä, eivätkä ole agressiivisia muille, eivätkä tosiaankaan luo tule.


      • ishlaben
        irtokoiraonriski kirjoitti:

        Meillä taas hihnalenkillä voi leikkiä ja tutustua toisiin.Mutta täällä on paljon vihaisia, purevia koiria, joita en halua lähelle kun ollaan kävelyllä.Niitä pidetään myös vapaana, joten välillä tulee kurjia tilanteita, kun niitä luo singahtaa.Huutaminen niille, on meillä tehonnut, mutta kaverin koiraan sellainen kävi kerran kiinni.Muutama tikki sille laitettiin, ja koira aristelee sitten muitakin koiria nykyään.Kurjaa sellainen, yritetään yhdessä lenkittää koiria nyt, niin se pelokas koirakin on hiukan reippaampi.Ja jos tulee uhkaavia tilanteita, niin koitetaan niistä selvitä porukalla.En pidä irtokoirista, koska ne ovat aina riski.
        Eri asia tietysti on koirat, jotka pysyy siinä omistajan vierellä, eivätkä ole agressiivisia muille, eivätkä tosiaankaan luo tule.

        Joo eli koirat pysyy ihan 10-15m säteellä, eivätkä kiinnostu vieraista, yleensä pallolla leikkivät.


    • Harri1111

      Minulla on 3 rotoa ja corgi, jos joku lähestyy naama auki, pää ylhäällä, suoraan kohti, on meillä aina puolustus valmiina. Jos tulija on "äiteen kiltti puudeli" jolla ei ole mitään käsitystä miten koiramaailmassa tervehditään, voi "kevyt ojennus" (jos rotot edes ymmärtää sellaista) olla pikkukoiralle kohtalokas. Selitä siinä sitten että "ei ollut meidän vika", kun toinen poraa tai huutaa suoraa huutoa kun se pikkuinen lemmikki on saanut nenilleen.

      AINA ennen kuin annat koiran tutustua toiseen, PITÄÄ KYSYÄ LUPA! AINA! Ilman MITÄÄN poikkeuksia.

    • koirakiinni

      Ei tietenkään päästetä omaa koiraa vieraan koiran luo ilman omistajan lupaa.Oli se koira sitten pentu, irti tai kiinni.
      Omistajalta on aina kysyttävä, voivatko koirat moikata?
      Jos ei, niin sitten ei.
      Typerää päästää oma koira irti juoksentelemaan muiden luo, monet koirat pitää sitä tilannetta sitten uhkana, ja puolustaa omistajaa.Pennulle se voi olla niin kova ojennus, että araksi tulee, ja el reissua tiedossa.Ja kaikki, vain se omistajan syytä, joka ei tajunnut koiraansa pitää kytekttynä.
      Myös hiihtäjät, lenkkeilijät, autoilijat ovat sellasia että saattaa koiraan kolahtaa, jos koira heidän tielle singahtaa.Kukaan ei pidä luvatta luo tuppautuvasta koirasta, se pitää vaan omistajankin sisäistä.Mielellään jo ennen, kun pentu rukka on saanut selkäänsä isommaltaa, tai jäänyt auton alle.

    • tewtwetweyyh

      Vittu

    • miumauni

      Komppaan kyllä vastaajia, vaikka kielenkäyttö olikin törkeää, kyllä asioista pitäisi voida sanoa ihan asiallisesti. Ihmettelen logiikkaasi, ajatteletko, että myös aikuisena koirasi saa juosta toisten koirien luokse näin halutessaan? Jos et, milloin ajattelit, että koirasi maagisesti oppii pysymään lähelläsi? Varmin tapa saada aikaan karkaileva koira on juuri kuvaamasilainen tilanne. Vaikka pennut ovat suloisia hömppiä, kyllä niille pitää heti alussa alkaa rakentamaan niitä käytösmalleja, joita aikuiseltakin toivoo. Jos annat pennun juosta vastaantulevien koirien luokse, sinulla on muutaman kuukauden kuluttua aikuinen koira joka tekee täsmälleen samaa.
      Muiden huomioiminen kuuluu yleissivistykseen, tässä tapauksessa asiasta on pitänyt säätää ihan lailla. Vastauksia lukiessa huomaan tämänkin lain olevan tarpeellinen, itselleni asia on itsesäänselvä ilman mitään pykäliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3471
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1538
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1287
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1154
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      782
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe