alaskanmalamuutti?

nalle puh

sopisiko alaskanmalamuutti meille ulkokoiraksi?
1. tykkääkö lapsista?
2. onko suuri metsästysvietti?
3. tarkeneeko ulkona?
4. voiko olla joskus vapaaana?

23

4013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanna

      alaskanmalamuutti on arktinen pystykorva, jolla on suuri vetämis vietti. yleensä ottaen muutti ei riistan ¨perään lähde,ja oikein koulutettuna sitä saa varmasti pitää irrallaan,oikeilla alueilla tietenkin.
      alaskanmalamuutti on lapsirakas,mutta isokokoinen, mikä on otettava huomioon,ettei koira jyrää lapsia. nuorelle/vanhalle ulkoiluttaminen ei käy,juuri vetämisvietin takia. olisikin ihanteellista,jos muutti saisi toteuttaa haluaan vetää. Sen liikunnan tarve on suuri. itse rakastan muuttiani ja se on todella hyvä kumppani. tosin vahtikoiraksi siitä ei ole, niin ystävällinen se on jokaikiselle.

      • nalle puh

        juu. mutta voihan se olla ulkokoirana että ei tule sisälle paitsi jos on vaikka kipee.?! mutta eikö koiraaa voi sitten käydä taluttamassa lapset? :( kun tai voisinko minä olen 13 vuotta ja veljeni on 11. eikö me siis voida käydä sitä taluttamassa?! mutta siis jos ottaisimme alaskanmalamuutin niin kun milloin se olisi parasta ottaa siis missä kuussa että ei ole pennulle enää liian kylmä olla ulkona kun sisälle emme voisi sitä ottaaa allergian takia. siis missä kuussa kun emme voisi pentua ottaa sisälle alussa niin pitäisikö alussa ainakin olla lämmitys kopissa??


      • nalle puh

        miten meillä voisi toteuttaa sen vetämisviettiä? kun emme asu maalla aika keskustassa no ei nyt ihan mutta meilkein meillä on TOsi iso piha....?


      • siiri
        nalle puh kirjoitti:

        juu. mutta voihan se olla ulkokoirana että ei tule sisälle paitsi jos on vaikka kipee.?! mutta eikö koiraaa voi sitten käydä taluttamassa lapset? :( kun tai voisinko minä olen 13 vuotta ja veljeni on 11. eikö me siis voida käydä sitä taluttamassa?! mutta siis jos ottaisimme alaskanmalamuutin niin kun milloin se olisi parasta ottaa siis missä kuussa että ei ole pennulle enää liian kylmä olla ulkona kun sisälle emme voisi sitä ottaaa allergian takia. siis missä kuussa kun emme voisi pentua ottaa sisälle alussa niin pitäisikö alussa ainakin olla lämmitys kopissa??

        Muutti on sen verran voimakas koira ettei sitä suositella lasten ulkoilutettavaksi; pienikokoinen aikuinenkin joutuu usein menemään kelkkana perässä. Mikään koira ei myöskään sovellu pelkästään ulkokoiraksi; muutti voi toki elää ulkona jos sillä on tilava tarha ja lämmitetty koppi, ja monet mielellään elelevätkin ulkona, mutta sen kanssa on seurusteltava enemmän kuin kokonaan sisällä olevan koiran kanssa. Koiran pistäminen kokonaan ulos ei ole ratkaisu allergiaan; koiran on voitava päästä halutessaan sisätiloihin ja sitäpaitsi koiran hilsettä kulkeutuu sisälle vaikka se eläisi ulkona.


      • alkukesäst
        nalle puh kirjoitti:

        juu. mutta voihan se olla ulkokoirana että ei tule sisälle paitsi jos on vaikka kipee.?! mutta eikö koiraaa voi sitten käydä taluttamassa lapset? :( kun tai voisinko minä olen 13 vuotta ja veljeni on 11. eikö me siis voida käydä sitä taluttamassa?! mutta siis jos ottaisimme alaskanmalamuutin niin kun milloin se olisi parasta ottaa siis missä kuussa että ei ole pennulle enää liian kylmä olla ulkona kun sisälle emme voisi sitä ottaaa allergian takia. siis missä kuussa kun emme voisi pentua ottaa sisälle alussa niin pitäisikö alussa ainakin olla lämmitys kopissa??

        jos teil o allergijaa nii teä pitäs ehk ota se koir kesäkus kosk on lämmint-vaik pitäs sen saara olla ihmiste kansa ku o piän pentu ja tarvi ihmist.


      • Husky
        nalle puh kirjoitti:

        miten meillä voisi toteuttaa sen vetämisviettiä? kun emme asu maalla aika keskustassa no ei nyt ihan mutta meilkein meillä on TOsi iso piha....?

        jostain lukeneeni, että iso koira tarvitsee vuorokaudessa vähintään 8 kilometrin lenkin, omalle huskylle se 8 km oli vasta alkuveryttelyä...


      • whitewolf
        nalle puh kirjoitti:

        juu. mutta voihan se olla ulkokoirana että ei tule sisälle paitsi jos on vaikka kipee.?! mutta eikö koiraaa voi sitten käydä taluttamassa lapset? :( kun tai voisinko minä olen 13 vuotta ja veljeni on 11. eikö me siis voida käydä sitä taluttamassa?! mutta siis jos ottaisimme alaskanmalamuutin niin kun milloin se olisi parasta ottaa siis missä kuussa että ei ole pennulle enää liian kylmä olla ulkona kun sisälle emme voisi sitä ottaaa allergian takia. siis missä kuussa kun emme voisi pentua ottaa sisälle alussa niin pitäisikö alussa ainakin olla lämmitys kopissa??

        Vaikka koira olisikin ulkokoira niin kyllä sitä pitää sisälläkin käyttää..


    • nalle puh

      vielä kysyttävää.. kumpi meille olis parempi uros vai naaras?

      • Onia

        Tuon perusteella, mitä kirjoitit, teille ei vielä sovi koira, ei mikään rotu!

        Kaikki koirat ovat laumaeläimiä ja ne kärsivät jos joutuvat olemaan aina yksin ulkona! Päivällä tehdyt kävelylenkit eivät koira seurantarvetta vielä tyydytä. KOIRAN PITÄMINEN YKSIN ULKONA ON ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ! Ja jos koira sairastuu, miten voitte ottaa sen sisään jos teillä on allergiaa?

        Alaskanmalamuutti on erittäin vahva ja melko voimakasluonteinen koira. Se EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA sovi lasten ulkoilutettavaksi! Ja kyllä malamuutilla metsästysviettiäkin on, eli vapaana pitäminen voi olla hankalaa.

        Malamuutti pitää myös kouluttaa erittäin huolellisesti, mihin lapset eivät yksin kykene.

        Katselkaahan perheeseenne koiraa pienistä tai keskikokoisista seurakoirista, paimenkoirista tai noutajista. Jättäkää vahvaluonteiset, isot pystykorvat suosiolla osaaviin käsiin ja aikuisille ihmisille.

        Jos olette ottamassa koiraa vain yksin pihalle unohtakaa koko juttu! Joka ikinen koira tarvitsee laumansa seuraa ja sen on päästävä halutessaan sisälle. Allergiset ihmiset eivät useimmiten koiraa voi ottaa. Valitettavasti.


      • Husky
        Onia kirjoitti:

        Tuon perusteella, mitä kirjoitit, teille ei vielä sovi koira, ei mikään rotu!

        Kaikki koirat ovat laumaeläimiä ja ne kärsivät jos joutuvat olemaan aina yksin ulkona! Päivällä tehdyt kävelylenkit eivät koira seurantarvetta vielä tyydytä. KOIRAN PITÄMINEN YKSIN ULKONA ON ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ! Ja jos koira sairastuu, miten voitte ottaa sen sisään jos teillä on allergiaa?

        Alaskanmalamuutti on erittäin vahva ja melko voimakasluonteinen koira. Se EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA sovi lasten ulkoilutettavaksi! Ja kyllä malamuutilla metsästysviettiäkin on, eli vapaana pitäminen voi olla hankalaa.

        Malamuutti pitää myös kouluttaa erittäin huolellisesti, mihin lapset eivät yksin kykene.

        Katselkaahan perheeseenne koiraa pienistä tai keskikokoisista seurakoirista, paimenkoirista tai noutajista. Jättäkää vahvaluonteiset, isot pystykorvat suosiolla osaaviin käsiin ja aikuisille ihmisille.

        Jos olette ottamassa koiraa vain yksin pihalle unohtakaa koko juttu! Joka ikinen koira tarvitsee laumansa seuraa ja sen on päästävä halutessaan sisälle. Allergiset ihmiset eivät useimmiten koiraa voi ottaa. Valitettavasti.

        oikeassa, kokemusta on 25:n vuoden ajalta tästä asiasta.


      • minäpäs
        Onia kirjoitti:

        Tuon perusteella, mitä kirjoitit, teille ei vielä sovi koira, ei mikään rotu!

        Kaikki koirat ovat laumaeläimiä ja ne kärsivät jos joutuvat olemaan aina yksin ulkona! Päivällä tehdyt kävelylenkit eivät koira seurantarvetta vielä tyydytä. KOIRAN PITÄMINEN YKSIN ULKONA ON ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ! Ja jos koira sairastuu, miten voitte ottaa sen sisään jos teillä on allergiaa?

        Alaskanmalamuutti on erittäin vahva ja melko voimakasluonteinen koira. Se EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA sovi lasten ulkoilutettavaksi! Ja kyllä malamuutilla metsästysviettiäkin on, eli vapaana pitäminen voi olla hankalaa.

        Malamuutti pitää myös kouluttaa erittäin huolellisesti, mihin lapset eivät yksin kykene.

        Katselkaahan perheeseenne koiraa pienistä tai keskikokoisista seurakoirista, paimenkoirista tai noutajista. Jättäkää vahvaluonteiset, isot pystykorvat suosiolla osaaviin käsiin ja aikuisille ihmisille.

        Jos olette ottamassa koiraa vain yksin pihalle unohtakaa koko juttu! Joka ikinen koira tarvitsee laumansa seuraa ja sen on päästävä halutessaan sisälle. Allergiset ihmiset eivät useimmiten koiraa voi ottaa. Valitettavasti.

        Sitäkään ei moni ihminen tunnu ajattelevan, että sille teidän kotolauman koiralle on yksin jättäminen kovimpaakin raipaniskua pahempi rangaistus!!! Ja aivan sama mitä teet ennen kuin jätät yksin tai kuinka jätät yksin se on koiralle rangaistus... pahempi kuin mikään fyysinen koskaan!!!


    • Koiris

      Lapsista tykkääminen vaihtelee. Monet niistä ei erikoisesti tykkää, mutta sietää aika hyvin lapsia.
      Varsinaista metsästysviettiä ei paljonkaan ole, mutta voivat lähteä joskus herkästikin ajamaan takaa jotain.
      Ovat toisinaan aika hyökkäysherkkiä (etenkin urokset) ainakin toisiin koiriin nähden. Kissat ja monet muut eläimet voivat olla vaarassa ellei pennusta asti totuta hyvin niihin.
      Ulkona tarkenee aina. Vain kesällä helteellä on vaikeuksia.
      Vapaaksi en malamuutia päästäisi koskaan. Vain jossain työtehtävässä kun sillä on esim. taakka kannettavana niin hyvin opetettu kulkee kyllä omistajansa perässä irrallaan, huomaa perässä ei edellä. Riski on liian suuri. Niiltä reissuilta on tullut omistajille usein maksettavaa. Voivat käydä myös laitumella olevien eläinten kimppuun. Vapaana tulee alkukantaisia vaistoja esiin. Ne ei ole aina pelkästään huvittavia.
      Ulkoiluttamisessa täytyy muistaa sen ominaisuudet ja toisinaan kova itsepäisyys. Jos se saa päähänsä mennä johonkin niin omistajalla ellei ole tarpeeksi arvovaltaa on oltava voimia estää se. Malamuutin vetokyky on todella suuri. Sitä ei aivan heikko pidättele. Näihin asioihin olen törmännyt malamuutiväen kanssa niin Suomessa kuin muuallakin.
      Muuten olen itse aikamoinen malamuutifani. Osaavissa käsissä ja oikeassa käytössä todella mahtava koira.
      Kannattaa nartulla aloittaa. Ei välttämättä sovi henkilölle jolla ei ole mitään koirakokemusta. Varsinkin jos ei ole aikaa niin ei sovi missään tapauksessa.

      • hanna

        itse olin 14 kun sain ensimmäisen koirani, samojedin. itse hoidin,itse koulutin, nyt se on onnellinen koira,joka ei vedä,ja osaa kaiken mikä on tarvetta osata. sammari on muuttia pienempi, mutta arktisia pystykorvia ovat molemmat. teille sopisi paremmin ehkä narttu, se on yleensäkin ottaen pienempi ja helpompi, ainakin lapsi perheeseen.
        vaikka voisit odottaa muutaman vuoden, muutti on todellakin "ei niin helppo koira". ja jos se ei saa hajoittaa vetämis viettiiään,sillä on nuori omistaja,ja olette kaupunkialuueella... Harkitse vielä... kaikille voisi olla parempi,että tosiaan otatte jonkun seurakoiran.


      • Onia
        hanna kirjoitti:

        itse olin 14 kun sain ensimmäisen koirani, samojedin. itse hoidin,itse koulutin, nyt se on onnellinen koira,joka ei vedä,ja osaa kaiken mikä on tarvetta osata. sammari on muuttia pienempi, mutta arktisia pystykorvia ovat molemmat. teille sopisi paremmin ehkä narttu, se on yleensäkin ottaen pienempi ja helpompi, ainakin lapsi perheeseen.
        vaikka voisit odottaa muutaman vuoden, muutti on todellakin "ei niin helppo koira". ja jos se ei saa hajoittaa vetämis viettiiään,sillä on nuori omistaja,ja olette kaupunkialuueella... Harkitse vielä... kaikille voisi olla parempi,että tosiaan otatte jonkun seurakoiran.

        Minäkin sain ensimmäisen (ja yhä mitä parhaimmassa kunnossa olevan) koirani sinä kesänä kun täytin 13. Samoin olen itse kouluttanut ja hoitanut. Päävastuu koirasta oli toki vanhemmillani kunnes täytin 18. Tämäkin koiruli painaa yli 30 kiloa, eikä ongelmia koiran kanssa pärjäämisessä ole ollut.

        MUTTA alkuperäisellä kysyjällä tuntuu olevan koirista erittäin vähän tietoa. Itse olin lukenut kaikki koirarotu- ja koulutusopaat moneen, moneen kertaan ennen koiran hankkimista. Ilman tätä ennakkolukemista ei elämästä koiran kanssa olisi tullut mitään.

        Itselläni on kokemusta vain yhdestä samojediuroksesta, mutta sen perusteella en missään nimessä suosittelisi sammaria tälle perheelle. Tuntemallani koiralla ainakin on todella kova vetovietti ja se on ollut erittäin vaikea (l. mahdoton) kouluttaa. Sitä eivät taluta kuin isokokoiset aikuiset ja heitäkin se vie välillä 6-0.
        Varmasti kaikki sammarit eivät ole tällaisia, mutta jos he tällaisen koiran saisivat, ongelmia tulisi takuulla.

        Ja edelleen on ongelmana tuo yksinolo jne...


      • Husky

      • hanna
        Onia kirjoitti:

        Minäkin sain ensimmäisen (ja yhä mitä parhaimmassa kunnossa olevan) koirani sinä kesänä kun täytin 13. Samoin olen itse kouluttanut ja hoitanut. Päävastuu koirasta oli toki vanhemmillani kunnes täytin 18. Tämäkin koiruli painaa yli 30 kiloa, eikä ongelmia koiran kanssa pärjäämisessä ole ollut.

        MUTTA alkuperäisellä kysyjällä tuntuu olevan koirista erittäin vähän tietoa. Itse olin lukenut kaikki koirarotu- ja koulutusopaat moneen, moneen kertaan ennen koiran hankkimista. Ilman tätä ennakkolukemista ei elämästä koiran kanssa olisi tullut mitään.

        Itselläni on kokemusta vain yhdestä samojediuroksesta, mutta sen perusteella en missään nimessä suosittelisi sammaria tälle perheelle. Tuntemallani koiralla ainakin on todella kova vetovietti ja se on ollut erittäin vaikea (l. mahdoton) kouluttaa. Sitä eivät taluta kuin isokokoiset aikuiset ja heitäkin se vie välillä 6-0.
        Varmasti kaikki sammarit eivät ole tällaisia, mutta jos he tällaisen koiran saisivat, ongelmia tulisi takuulla.

        Ja edelleen on ongelmana tuo yksinolo jne...

        minäkin kolusin kaikki mahdolliset koira kirjat, ja koirista tiesin hyvin paljon saadessani koirani. päävastuu on tietenkin huoltajalla, ja meidän sammari oli poikkeustapaus, se kun oli pieni uros,jolla oli lonkkavika. (se kuitenkin leikattiin,ja koirani voi hyvin :))


    • Apo

      Kun pentu otetaan, sen on saatava olla ihmisten kanssa yhdessä koko ajan, eli sisällä. Tämä on tarpeellista sen sosiaalisen kehityksen kannalta, ei ole järkeä ottaa pentua, yleensä noin 7-viikoista, ja laittaa sitä sitten yksin johonkin tarhaan. Kun ei sitä voi pitää sisällä perheen kanssa, allergian takia. Vaikka koira aikuisena olisikin paljon ulkona, ei pientä pentua voi ulos koko ajaksi laittaa heti turvallisesta pentulaumasta erotettuna, noin vuoden vanhaksi sen on saatava olla ihmisten asunnossa.

      • malamute

        Älkää ottako koiraa ollenkaan jos ette voi pitää sitä edes pentuaikana sisällä!Malamuutinkin pitäisi sada olla sisällä ainakin pentuajan sillä se on tärkeää juuri sosiaalistumisen kannalta niin kuin Apo sanoi.Tarhakoira tarvitsee lisäkis paljon enemmän seuraa kuin sisällä oleva koira,joten en suosittele teille koiraa ollenkaan,jos teillä on allergiaa ja ette voi pitää koiraa sisällä sillä koirasta kulkeutuu kuitenkin hilsettä sisälle vatteissa vaikka se asuisikin ulkona.


    • Salsa

      1. Tykkää lapsista
      2. Ei ole kamalaa metsästysviettiä
      3. Tarkenee jopa -35 asteen pakkasessa.
      4. Voi olla

    • zozma

      Haluaisin perheeseeni malamuutin mutta äitini on allerginen. Olin rukalla katsomassa isosiskoni hiihtoa ja näin malamuutin jonka omistaja sanoi että se on ulkona kokajan koska heidän perheessä oli allergiaa. Äitini ei suostu ostamaan malamuuttia vaikka meillä on iso piha.

    • idiootti5

      hyvä ettei suostu pässi. luuleksää et sä voit tehdä sitä koiraa onnelliseks? et ikinä, joten lopeta tyhmä uneksiminen ja harkitse asiaa uudestaan kun sulla on tietoo ja ikää vähä enemmän. mistä teitä oikein sikiää?

      • Idiootille

        Mistähän tollasia idiootteja sikiää jotka ei osaa muuta tehä ku käyä ihmisiä haukkumassa keskustelupalstoilla?


    • Cinskuuuu

      itselläni on samojedi/villakoira risteystys jolla vetohalua on aika paljon. Itse olen kouluttanut , peruskoulutuksen yms. Koira tykkää vetäää pulkkaa ja melkein joka päivä tehdään parin kilometrin juoksulenkit ! olen 12 ja sain koiran kun olin 11 ..
      Mutta malamuutti tarvitsee varmasti todella paljo liikuntaa jne. Sen kanssa voisi harrastaa koirahiihtoa tai jotain ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe