Työelämässä jaksaminen

väsähtänyt

Olen työskennellyt pitkään pätkätöissä samalla työnantajalla. Työsuhteeni on pätkitty aina niin että olen kaikki loma-ajat töissä, nyt ajattelin että pidän tänä vuonna normaali lomat palkattomana. Pidän talviloman ja kesällä 4- viikkoa palkatonta lomaa. Jos työnantaja ei enää tästä syystä halua tehdä jatkossa työsopimusta saanko karenssin. En siis kieltäydy työstä mutta sanon ennen uuden työsopimuksen allekirjoitusta, että pidä palkatonta vapaata talvi ja kesäloman verran.

Työni on raskasta 3-vuorotyötä ja tarvitsen pidempiä lomia jaksaakseni vielä työelämässä.

27

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siilimuori3

      Kuinka pitkään?

      • siilimuori3

        Siis jos pitkään, miksi sinua ei ole vakinaistettu?


    • Kinkkinen juttu, keskustele työnantajasi kanssa miten suhtautuu. Pahimmassa tapauksessa voit saada kenkää työstä kieltäytymisestä. On vissiin aika pitkä karenssi jos olet itse syyllinen irtisanoutumiseen?
      Ja jos saat vapaata, ota huomioon että menetätä 2,5 päivää seuraavan vuoden lomasta.

      • väsähtnyt

        Voiko sitä katsoa irtisanoutumiseksi jos varaan loma ennen kun uutta työsopimusta tehdään, jos en tiedä jatkuuko työ. Voi kai se työnantajakin joskus joustaa varsinkin tällaisissa tapakusissa. Sairauslomaa sitä kohta joutuu hakemaa jos ei voi koskaan lomia pitää.


      • väsähtnyt kirjoitti:

        Voiko sitä katsoa irtisanoutumiseksi jos varaan loma ennen kun uutta työsopimusta tehdään, jos en tiedä jatkuuko työ. Voi kai se työnantajakin joskus joustaa varsinkin tällaisissa tapakusissa. Sairauslomaa sitä kohta joutuu hakemaa jos ei voi koskaan lomia pitää.

        Jos työsopimuksesi loppuu, etkä ota vastaan seuraavaa tarjolla olevaa työtä, menee mun mielestä karenssia myös. Ja pahimmassa tapauksessa sun nykyinen työantajasi joutuu ottamaan jonkun toisen sun sijaan, eikä tarjoa enää sitä sulle.
        Soita liittoosi ja kysele, nuo voi olla ala-kohtaisia tuollaiset sopimukset. Voin hyvinkin olla väärässäkin.
        Mutta joka alalla on jaksamisongelmia nykyisin, kovin on hektistä joka puolella. Et ole yksin. Ite en esim. voi pitää yhtäjaksoista kesälomaa ollenkaan, pakko on joka viikko tehdä muutama tunti. Mutta on sentään töitä... siitä olen kiitollinen ja teen purnaamatta.


      • Älytöntä

        Meinaatko oikeasti että pätkätöitä määräyskirjalla tekevä ei saa eikä voi ikinä pitää lomaa eikä muutakaan vapaata? Jos jää lomalle tulee karenssia, ajatus on vähintäinkin outo.


      • Älytöntä kirjoitti:

        Meinaatko oikeasti että pätkätöitä määräyskirjalla tekevä ei saa eikä voi ikinä pitää lomaa eikä muutakaan vapaata? Jos jää lomalle tulee karenssia, ajatus on vähintäinkin outo.

        Arvelin vaan, en minä oikeasti tiedä, pätkätöissä voi olla omat säännöt mistä en tiedä mitään. Mutta jos on työttömänä, etkä ota vastaan tarjottua työtä, miten käy? Pitää olla hyvät perustelut jotta ei mene karenssia uudestaan.
        Ja lisänä tuo että työnantaja määrää loppupeleissä ketä hän ottaa töihin, DW osasi tuolla alempana selittää vähän ehkä paremmin. Sanoppa pomolle että et jaksa tehdä töitä, ja vaarana on että hän rupeaa katsomaan sellaisia jotka jaksaa.


      • Sopimuksetkoskevatmyös

        En kommentoinut DW:tä siksi, että se oli yhtä hupsu kuin sinunkin kommenttisi. Työnantajat voivat tietysti jossain olla pissipäitä, mutta ei kukaan pomo voi keneltäkään työntekijältä kieltää oikeutta lomiin, vapaisiin, sairaslomiin yms. työstä vapaisiin aikoihin. Ei edes pätkätyöläisen pomo.

        Kyllä nuo kaikki em. lienevät ihan laissa, asetuksissa ja vähintäinkin työehtosopimuksissa jotka koskevat myös keikkalaisia, sijaisia yms. pätkiä tekeviä. Ei työpaikoillakaan toimita kuin pellossa ja tekijä on se, jonka pitää omista oikeuksistaan kiinni pitää.

        Työnantaja ottaa satavarmasti loman tai minkä tahansa vapaan jälkeen takaisin työntekijän, joka on hyvä sellainen. Ja loman jälkeen vielä paree.


      • Sopimuksetkoskevatmyös kirjoitti:

        En kommentoinut DW:tä siksi, että se oli yhtä hupsu kuin sinunkin kommenttisi. Työnantajat voivat tietysti jossain olla pissipäitä, mutta ei kukaan pomo voi keneltäkään työntekijältä kieltää oikeutta lomiin, vapaisiin, sairaslomiin yms. työstä vapaisiin aikoihin. Ei edes pätkätyöläisen pomo.

        Kyllä nuo kaikki em. lienevät ihan laissa, asetuksissa ja vähintäinkin työehtosopimuksissa jotka koskevat myös keikkalaisia, sijaisia yms. pätkiä tekeviä. Ei työpaikoillakaan toimita kuin pellossa ja tekijä on se, jonka pitää omista oikeuksistaan kiinni pitää.

        Työnantaja ottaa satavarmasti loman tai minkä tahansa vapaan jälkeen takaisin työntekijän, joka on hyvä sellainen. Ja loman jälkeen vielä paree.

        No jos tiedät että näin on, niin mikäs siinä :) Mulla on vaan sellainen kuva, että pätkätyöntekijä on aika huonossa asemassa, toivottavasti oloja on paranneltu.
        Tuohon työnantajaan. Koska on lama-aika, ei ole kellään oikein rahaa, eikä ole varaa tunteilla kovin paljon.
        Siinä ainakin olet oikeassa, että loman jälkeen palaa parempi ihminen :) Asia mikä usein jää jalkoihin kun pomon stressi iskee ja heti pitää saada työt tehtyä. Jonkin verran heidänkin kädet on sidottu, jos vaikka on hoitoalalla, potilaita on pakko hoitaa, ei ole varaa odotella lomalaisia takaisin. Saattaa muuten löytää ittensä lööpeissä :)


      • Keikkailevatähti

        En ma oikeasti tiedä mistään mitään mutta pätkätyöntekijä kuuluu työaikalakien ja työehtosopimusten piiriin alallaan aivan samoin kuin vakinaisetkin. Eikä mua ainakaan kukaan ole koskaan kieltänyt lomaa tai muuta taukoa pitämästä ja niitten jälkeen työ on aina jatkunut.


    • Avaa-AKT-ovi-tai-SAK

      Miksi avaudut täällä? Miksi et käänny ammattiliiton puoleen. Hommahan haiskahtaa laittomalta. Vai pihiyttäsikö et ole liittynyt liittoon?

      • Väsähtänyt

        Halusin vain tietää onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, kyllä olen liiton jäsen. Maksan jäsenmaksua syystä että ei koskaan tiedä milloin on viimeinen pätkä meneillään työssä. Lomia vaan halua pitää jo ikänikin puolesta, ei ole taloudellista pakkoa käydä työssä siksi en siellä aina halua olla ja onko nyt liikaa vaadittu jos haluaa pitää ihan normi lomat kuten muutkin.


    • 9845345

      Et tietenkään saisi karenssia tuollaisen takia. Kysehän olisi normaalista työsopimuksen päättymisestä. Tuo loman määrä viittaa julkiseen sektoriin, mutta missä osassa julkista sektoria tehdään kolmivuorotyötä? Yksityisellä sektorillahan ei voi olla noin paljon vuosilomaa, koska sieltä käsin on vinguttu jo vuosia kateellisena sen perään, että julkisen lomia on lyhennettävä, koska hekään eivät saa. Sehän on ollut kaiken aikaa sivuseikka, että yksityisellä ovat palkat huomattavasti paremmat kuin julkisella.

      • Väsähtänyt

        Yksityinen ei suomalainen firma, olen ns. varahenkilönä ja lomittajan palkattu mutta eihän tällaista rumbaa kukaan jaksa. Palkka tosiaankin on huonompi kun julkisella ja on muuten vakkareillakin huonompi. Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen että julkisella sektorilla olisi huonommat palkat. Täällä päin kyllä on paremmat ja muutekin paremmat työolot.


      • 298567275865

        "Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen että julkisella sektorilla olisi huonommat palkat."
        Tilastokeskukselta. Suomessa on palkkajärjestys ollut iät ja ajat: yksityinen, valtio, kunnat. Viime vuosina on valtio noussut hieman ohi yksityisen siitä johtuen, että valtio on yksityistänyt suurimman osan suorittavan tason hommistaan ja jäljellä ovat enää keskimääräistä korkeammin koulutetut työntekijät. Toisin sanoen valtio ei ole enää vertailukelpoinen yleisessä mielessä, koska sen ammattirakenne on vinoutunut. Eläköön yksityistäminen? Muu julkinen sektori ryöjää kaukana yksityisen sektorin takana palkkojen suuruudessa, vai pitäisikö sanoa pienuudessa, aivan ylintä johtoa lukuun ottamatta.


    • Väsymätönkin

      En ymmärrä aloittajan ongelmaa. Jos tekee duunia työsopimuksella joka on kirjoitettu määräajaksi, niin silloin voi ilmoittaa määräajan päättyessä, että ei ole käytettävissä niin pitkään aikaan kuin itse haluaa ja määrittelee. Tai niin ainakin itse teen, pidän juuri sen pituisen loman tai muun breikin kuin itse haluan.

      Enkä tee yötyötä, koska en halua väsähtää. Jos pystyy tekemään yövuoroja niin varsinkin silloin kannattaa huolehtia että riittävän pitkiä taukoja on riittävän usein. Työstä ei käsittääkseni saa eikä tarvitse sairastua, sitä tehdään ihan muista syistä.

      • väsähtänyt

        Kiitos kommentista tuo on hyvä ajatus, ehdotan työnantajalle, että pidän viikon tai pari lomaa kun tämä sopimus päättyy jos sopii. Olen tätä kyllä aiemmin yrittänyt mutta kun on sijaisuuspula, tai sitten ei vaan ole viitsitty katsella sijaista. toki voin itse ehdottaa tuttuja sijaiseksi jos sellaisia löytyisi. Luulen että tuo viikko voisi onnistua mutta pidempiloma kesällä voi olla vaikeaa saada. No aika näyttää. Voiko? hoitoalalla kieltäytyä yötyöstä sen myös teen jos on mahdollista. Ehkä jaksaisi paremmin esim. 2-vuorotyössä.


      • Vaaneitaidaolla

        Miten kukaan voi pakottaa ketään tekemään yötyötä jos se on terveysriski tekijälle? Varsinkaan hoitoalalla, jossa myös työntekijöitten terveyden ja hyvinvoinnin pitäisi olla pointsi numero yksi.


    • ö-Öö

      Riippuu tilanteesta

      Kun ei tiedä tapuksesta mitään, hankala antaa neuvoja. Sen verran kuitenkin. Pätkätyöläinen on pätkätyöläinen. Tarkoitan sitä, jos et ole käytetttävissä, ne joka tapauksessa joutuu ottamaan jonkun muun. Jatkossa se takoittaa, niillä muitakin vaihtoehtoja, kuin sinä.Pahimmillaan, pätkät loppuu siihen.

      Noin periaatteessa ehkä järkevintä ottaa asia hyvissä ajoin puheeksi. Ehtivät hankkimaan jonkin toisen. Oikeastaan parasta olisi, jos itse voisit ehdottaa jotain tuttuasi, jos tunnet jonkun, joka olisi silloin duunin tarpeessa.

      Ei hajuakaan, miten karenssit menevät tollasessa tapauksessa. Jotenkin olettaisin, jos työnantaja haluaa alkaa keljuksi, se vaan sanoo, että silloin ois töitä. Jos kieltäydyt, se niistä päivärahoista. Ja oletettavasti lopuistakin pätkistä. Kaikki kun loppujenlopuksi riippuu ihan työnantajan suhtautumisesta. Pätkätyöläisen arkipäivää.

      =DW=

    • väsähtänyt

      Tietääkö kukaan millä verukkeilla voi yötyöstä kieltäytyä, riittääkö jos saa lääkäriltä todistuksen.

      • Syränkinoireilee

        Lääkärintodistus on vallan riittävä dokumentti. Itse olen vain sanonut, että ei onnistu, öitä ei voi valvoa jos päivällä ei osaa nukkua. Eikä sekään lyö oikein leiville jos yhden tai kahden yön jälkeen pitää nukkua viikko putkeen.


    • hytinäx1

      Tuotanoin. Siis sinut otetaan pätkätöihin samalle työnantajalle ( ei vuokrafirmaan?) lomittamaan vakinaista työntekijää ja keventämään työruuhkaa?
      Työnantajallahan on oikeus määrätä milloin työntekijä saa pitää lomansa, varmaankin koskee myös pätkätyöläistä.
      Jos pätkätyöläinen on sitten työttömyyskortistossa ja saa työttömyyskorvausta määrä-aikaisen työn päätyttyä niin eikö työttömälle tule automaattisesti karenssi jos hän jää lomalle. Sillä ethän voi olla samanaikaisesti lomalla ja saada työllisyystukea.
      Olenko ymmärtänyt oikein ?

      • väsähtänyt

        Eikö työttämyyskortistossakin ollessa voi sopia että pitää lomaa esim. 2-viikkoa niin että tältä ajalta ei nosta työttömyyskorvausta. Olen josku kuullut että esim. ulomailla lomaillessa pitää ilmottaa työkkäriin, että ei ole työmarkkinoiden käytössä. Päivärahan maksu katkaistaan täksi ajaksi. Ajatteli nyt sopia työnantajan kanssa siitä että pidän työsuhteiden välissä 2-viikkoa omaa lomaa jos sopii. En ole lomittaja enkä vuokrafirmalla, en myöskään ole ollut kortistossa koska en ole hakenut työttömyysajalta päivärahaa, koska ovat olleet niin lyhyitä.


    • kunhan_kysyn

      Jos olet hoitoalalla, niin miksi et vaihda työnantajaa? Pääsisit edes kaksivuorotöihin. Hoitoalalla on töitä vaikka miten paljon, sen kun ottaa ja valitsee.

    • Anonyymi

      Mitä sen töissä jaksamisen on väliä,kun vaan kotona jaksaa.....

    • Anonyymi

      Kuhan sulle tulee vaidevuodet jossain 53-55vuoden.Heitäydy silloin masentuneeksi ja hae saitsua.Jatka sitä masenusta loppun palamisella pääset sairaseläkelle niin kuin mutkin naiset tekee.Ilta päivää sitten pitkälle litkivät kaljaa ostareiden paarit ja sinä ulkona ovat röökillä,Krapulassa sit taas masentaa.itkevät vaatien empatiaa, jota ei tipu kuin siellä paarissa..

      • Anonyymi

        Mitä hemmettiä höpiset? Noin eivät toimi tyypit, jotka tahtovat tehdä töitä. He pitävät itsensä työkykyisinä eli terveinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe