Tuntematon Sotilas

jussipussipupujussi

Miksi vänrikki (tai luutnantti, en muista) Koskela sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?

9

792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missähän kohtaa siellä moinen repliikki olisi? En muista moista, vaikka olen varmaan kymmeniä kertoja kirjan lukenut. Ei edes siinä Marskin syntymäpäiväryyppäjäisten kohtauksessa.

      • jussipussipupujussi

        Tuntematon, 30. painos s.282

        -Koskela mihi sie määt? huuteli Rokka.
        -Jerusalemiin.
        Koskela meni, epävarmasti polkua tapaillen, ilman vyötä ja lakkia, asetakin napit auki.
        -Määt sie komentokorsul?
        -Minä menen johtajan päämajaan.


      • jussipussipupujussi kirjoitti:

        Tuntematon, 30. painos s.282

        -Koskela mihi sie määt? huuteli Rokka.
        -Jerusalemiin.
        Koskela meni, epävarmasti polkua tapaillen, ilman vyötä ja lakkia, asetakin napit auki.
        -Määt sie komentokorsul?
        -Minä menen johtajan päämajaan.

        Okei, ei siis ollut ihan sanatarkka lainaus. Tosin en kyllä muista vieläkään ja unohdin illalla ottaa kirjan hyllystä tsekatakseni. Koskelahan lähtee Lammion korsulle tuossa kohdassa eli nuo ovat vain samanlaisia heittoja kuin sanoa vaikkapa lähtevänsä "pääkallonpaikalle" tai "isolle kirkolle". Tosin "johtajan päämaja" voi olla lievä rinnastus Hitleriin.


      • Äikkäope
        10-14 kirjoitti:

        Okei, ei siis ollut ihan sanatarkka lainaus. Tosin en kyllä muista vieläkään ja unohdin illalla ottaa kirjan hyllystä tsekatakseni. Koskelahan lähtee Lammion korsulle tuossa kohdassa eli nuo ovat vain samanlaisia heittoja kuin sanoa vaikkapa lähtevänsä "pääkallonpaikalle" tai "isolle kirkolle". Tosin "johtajan päämaja" voi olla lievä rinnastus Hitleriin.

        Miten ihmeessä päättelit kysymyksen olevan lainaus?


      • Äikkäope kirjoitti:

        Miten ihmeessä päättelit kysymyksen olevan lainaus?

        "sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?"

        Niin no, voihan siitä kinata, onko tuo sitaatti vai referaatti.


      • Äikkäope
        10-14 kirjoitti:

        "sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?"

        Niin no, voihan siitä kinata, onko tuo sitaatti vai referaatti.

        Jospa lainataan kaikki eikä vain sitä mikä parhaiten vastaukseen sopii:
        "Miksi vänrikki (tai luutnantti, en muista) Koskela sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille?"
        Sitaatti se ei ollut. Sitaatti on suora lainaus kirjallisesta tai muusta esityksestä. Lisäksi lainausmerkit puuttuvat. Eikä referaattikaan. Kyseessä ei ole tekstin lyhennelmä.
        Tämä oli selvä kysymys jossa aloittaja haluaa tietää miksi Koskela sanoo menevänsä Jerusalemiin johtajan puheille. Koskelan motiivia reissulleen udellaan.


    • Ville.Netanjahu

      Koskelan Ville tais olla juutalainen.

    • jussipussipupujussi

      No se selventää asiaa, jos se sillä pääkallopaikkaa tarkoitti. Ja jos se oli uskovainen.

    • linnatulkki

      Jerusalemiin. Tarkoittaa ettei hän siedä tällä kertaa asioihinsa puuttumista.
      Johtajan päämaja. On komentokorsu jonne hän humalatilan yllyttämänä menee sanomaan suorat sanat. Ärsyyntyy typerästä saksankielisestä hoilauksesta, ja vetäävaihteen kakkoselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      73
      633
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe