Pitäs rempata, vanha mänty-lankkulattia

asko775s

Kannattaako se hioa ja lakata esim. jollain valkosävyisellä lakalla (vaaleat lattiathan on nykyään muotiakin), vai lastulevyä päälle ja parketti sen päälle vai mitä? Lattiassa on kolojakin ja se on ikivanha kerrostalon lattia, kellastunut, mutta mäntyä ja lämmin jalalle.
Ei ainakaan laminaattia, talon hengenmukaisesti ei.
V. -40 rakennettu talo.

40

735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lattianrako
      • asko775s

Pointtina olikin se että kannattaakohan tuollaista lattiaa kunnostaa vai laittaa uutta.

• Lyhyt-talo

Kerrostalo. Puulattia? Kuullostaa oudolta? Eikö alla ole mitään, esim betonia?

• ei.niinkään.outoa

ainakin puukerrostaloissa on usein puulattiat

• kävinkatsomassa

ainakin Kuopiossa on kerrostaloja vanhoja, puulattioilla, Saastamoisen?työntekijöiden entisiä asuntoja.

• Joo! Yksi vaihtoehto on sellaista kuultolakkaa, näyttää elävältä eikä kolot haittaa. Päin vastoin, antaa vähän särmää kun eletty elämä näkyy, sillä on oma nimikin "shabby chic" :)
      Lastulevy ja parketti vissiin madaltaa huonetta aika lailla?

• asko775s

Sitä myös haen, eletyn elämän särmää, :) Ja kaikki laminaatithan nyt ei sovi alkuunkaan vanhaa tyyliä henkivään taloon. Mutta hioa sitä lattiaa pitäs. Lattia on nyt niin lämmin ja jalalle miellyttävä.
        Mulla on kokemusta Stadista kalliilta alueelta laminaattilattiasta, kamee, kahisee ja on jalalle epämiellyttävä, harmaahko tylsä. Muutenkin asunnossa lastulevyhenkeä. Vanhahko huoneusto ihan pilattu väärillä materiaaleilla.

• asko775s kirjoitti:

Sitä myös haen, eletyn elämän särmää, :) Ja kaikki laminaatithan nyt ei sovi alkuunkaan vanhaa tyyliä henkivään taloon. Mutta hioa sitä lattiaa pitäs. Lattia on nyt niin lämmin ja jalalle miellyttävä.
        Mulla on kokemusta Stadista kalliilta alueelta laminaattilattiasta, kamee, kahisee ja on jalalle epämiellyttävä, harmaahko tylsä. Muutenkin asunnossa lastulevyhenkeä. Vanhahko huoneusto ihan pilattu väärillä materiaaleilla.

Mulla on laminaattia, se on totta että pitää enemmän meteliä kuin parketti. Mutta kun on kissa ja koira, niin ei jää hirveästi vaihtoehtoja.

• Ei-tarvi-olla-arvokasta

Mulla on mummon töllillä alkuperäiset pontatut puulattiat. Päällemaalatut. Siis olisi ollut, mutta suvussa joku oli keksinyt päällystää ne muovimatoilla joskus 80 luvulla. Niinpä en alkanut työlääseen hommaan, että olisi päässyt hiomaan ja lakkaamaan vanhan, vaan menin siitä missä lattia matalin eli helpomman mukaan ja laminoin kaikki. Laminaatti on halpaa jo nykyään ja monipuolinen. Laitoin alle "äänenvaimennus" jotain...mattomaista juttua...5 mm paksua solumuovimattoa.

• Ei-tarvi-olla-arvokasta kirjoitti:

Mulla on mummon töllillä alkuperäiset pontatut puulattiat. Päällemaalatut. Siis olisi ollut, mutta suvussa joku oli keksinyt päällystää ne muovimatoilla joskus 80 luvulla. Niinpä en alkanut työlääseen hommaan, että olisi päässyt hiomaan ja lakkaamaan vanhan, vaan menin siitä missä lattia matalin eli helpomman mukaan ja laminoin kaikki. Laminaatti on halpaa jo nykyään ja monipuolinen. Laitoin alle "äänenvaimennus" jotain...mattomaista juttua...5 mm paksua solumuovimattoa.

Niissä laminaateissa on vaikka mitä kuosia nykyisin, elävää pintaakin saa. Mutta silleen pitävät enemmän meteliä, että kun on niin kova pinta, tassut kopisee aika lailla. Imurin suutinkin rohisee. Mutta suurena plussana, vaikka koira kuinka koettaa saada lastu lentämään, niin jälkeäkään ei ole jäänyt.

• ö-Öö

En tiedä

Mutta älä ainakaan pura sitä. Makuasia, mitä haluaa. Ite ehkä levyttäisin ja laittaisin korkin, tahi vinyylin. Meitsi oikein tykästynyt korkkilattiaan. Erittäin hyvä akustisesti, erittäin lämmin jalalle. Ei näy pikkukolot, kestää jne. Korkki aavistuksen arvokasta, mutta käyttöikä pitkä, ei tarvitse miettiä hiomis jne hommia, kuten parketissa, tahi lankussa. Sitäpaitsi ei ole hankalaa laittaakkaan. Ite laittanut liimaamalla vanhan muovimaton päälle neliölaatoista. Niitä helppo muotoilla mattoveitsellä.

Kandee ehkä kirjoittaa tai lueskella jotain rakennufoorumeita, täällä tuskin kovin montaa remonttireiskaa kommentoimassa.

=DW=

• asko775s

No mitä mieltä olet tuosta, mitä itte olen eniten ajatellut, kirjoitin kommentissani siitä?

• ö-Öö
        asko775s kirjoitti:

No mitä mieltä olet tuosta, mitä itte olen eniten ajatellut, kirjoitin kommentissani siitä?

Isotöinen

Alkuperäinen tietysti aina alkuperäinen. Puulattia kuitenkin kuluu ja kuten kirjoitit, mäntyyn tulee helpolla koloja. Mänty mun mielestä yks surkein puulaji pehmeytensä takia. Mutta alkuperäistä ei kannata purkaa, joku voi joskus haluta sen esiinm tai sitten ei.

Toki hiominen ja lakkaaminen edullinen vaihtoehto, muut maksavat enemmän. Korkki yks kalleimmista vaihtoehdoista. Mutta siis mun mielesta muuten ylivoimainen. Korkkia muuten monenlaista, on vaaleaakin.

=DW=

• asko775s
        ö-Öö kirjoitti:

Isotöinen

Alkuperäinen tietysti aina alkuperäinen. Puulattia kuitenkin kuluu ja kuten kirjoitit, mäntyyn tulee helpolla koloja. Mänty mun mielestä yks surkein puulaji pehmeytensä takia. Mutta alkuperäistä ei kannata purkaa, joku voi joskus haluta sen esiinm tai sitten ei.

Toki hiominen ja lakkaaminen edullinen vaihtoehto, muut maksavat enemmän. Korkki yks kalleimmista vaihtoehdoista. Mutta siis mun mielesta muuten ylivoimainen. Korkkia muuten monenlaista, on vaaleaakin.

=DW=

Korkissa epäilyttää ainakin sen pesemisen vaikeus ja saako puhtaaksi. Ja miks sitä ei käytetä yleisemmin jos niin hyvä? Hintako esteenä? Mitä muita huonoja puolia korkissa on, jos jotain on?

• asko775s kirjoitti:

Korkissa epäilyttää ainakin sen pesemisen vaikeus ja saako puhtaaksi. Ja miks sitä ei käytetä yleisemmin jos niin hyvä? Hintako esteenä? Mitä muita huonoja puolia korkissa on, jos jotain on?

Näyttää olevan timpurit hakusessa,ei ne korkit oo luonnon pinnalla ,vinyylit niis on ,helppo putsata.
        Eikä niit yleensä enää liimailla niis on lukkopontit reunois , meehän kauppaan kyselemään tai soita timpurille.

• Kokeileva-ei-eksy

Kyllä mä vaan hioisin, nykyään on hyvät laitteet ja pölynkerääjät koneissa ja niin päin pois. Hioisin "auki", imuroisin, alle 1 kirkas pohjalakka, taas hionta tosi ohuella hiontalaikalla ja päälle 2 kerrosta kirkasta kaksikomponentti lakkaa, onhan se silloin puulattian näköinen. Valkokuullotettuna lattiasta tulee steriilin ja luonnottoman ei aidon näköinen, ihankuin siinä olisi laminaatti tai muovi. Mutta tämä on oma näkemykseni ei kohteen. Ja mitä tekemistä timpureilla on lattian hionnan ja lakkauksen kanssa, toki jotkut timpuritkin tekevät sellaista duunia.

• Kokeileva-ei-eksy

Ai niin. Jos tahtoo aidon ja vanhan tuntua, siihen ei sovi oikeastaan mikään muu kuin mahdollisimman siniharmaa sävy. Se sopii puulattioille. Ei harmaa ei sini vaan siniharmaa mutta sävyt kannattaa teetättää ensin ja testata miltä ne näyttää esimerkiksi höylätyssä laudassa. Siniharmaata kuultoakin saattaa löytyä. Maalitehtaat ovat viisaampia, eivät rautakauppojen sekoittajat.

• ö-Öö
        asko775s kirjoitti:

Hinta

Mun kokemuksella korkki ei ole hankala pesstä. Tsekkaa jostain netistä, siinä päällä pinnoitteita ja sitä voi käsitellä vaikka lattiavahoilla. Ite asiassa, mulla ollut kai kymmenen vuotta vessassa korkki. KErtaakaan en ole sitä käsitellyt, pesty normaalisti. Ihan ok.JA vaikka pinnoitteita, tahi vahaa, ei se ole liukas, kuin lakattu. Ei jalka lipsu. Ja tota lämpöä ja akustisia ominaisuuksia kehun vielä eriksseen lisää. Se on aina lämmin, voi vaikka makoilla. Takuulla ei askelet kopise. Tollaseen vanhaan taloon tarvitaan pehmeämpääkin pintaa kiven vastapainoksi. Sulla alkaa musat soimaan paremmin ja kaikuminen väheneepi.

Korostan. Mä EN ole mikään korkkilattiakauppias. Mulla vaan parissa asunnossa ollut korkkia ja siis nykyisessäkin vähän. Iteasiassa, mulla tarkoitus laittaa olkkariin muovin päälle joskus korkki. Lähetä rahaa?

=DW=

• asko775s
        ö-Öö kirjoitti:

Hinta

Mun kokemuksella korkki ei ole hankala pesstä. Tsekkaa jostain netistä, siinä päällä pinnoitteita ja sitä voi käsitellä vaikka lattiavahoilla. Ite asiassa, mulla ollut kai kymmenen vuotta vessassa korkki. KErtaakaan en ole sitä käsitellyt, pesty normaalisti. Ihan ok.JA vaikka pinnoitteita, tahi vahaa, ei se ole liukas, kuin lakattu. Ei jalka lipsu. Ja tota lämpöä ja akustisia ominaisuuksia kehun vielä eriksseen lisää. Se on aina lämmin, voi vaikka makoilla. Takuulla ei askelet kopise. Tollaseen vanhaan taloon tarvitaan pehmeämpääkin pintaa kiven vastapainoksi. Sulla alkaa musat soimaan paremmin ja kaikuminen väheneepi.

Korostan. Mä EN ole mikään korkkilattiakauppias. Mulla vaan parissa asunnossa ollut korkkia ja siis nykyisessäkin vähän. Iteasiassa, mulla tarkoitus laittaa olkkariin muovin päälle joskus korkki. Lähetä rahaa?

=DW=

Pitääkö sitä korkkia sitten vahatakin, taitaa mennä liika työlääksi? Jos ei vahaa, onko röpyläistä?
        Mitä on limoleumi, muovimattoako?

• korkkii-ja-kossuu

ensin paketti korkkia, sit korkata kossu, sit alkaa liimata korkki lattiaan paketti korkattuna, sit vahata jos muistaa ja sit vielä korkata yks kossu.

• ö-Öö
        asko775s kirjoitti:

Pitääkö sitä korkkia sitten vahatakin, taitaa mennä liika työlääksi? Jos ei vahaa, onko röpyläistä?
        Mitä on limoleumi, muovimattoako?

Noin periaatteessa kaikkialattioita pitäis käsitellä, myös muovimattoja jne. Enpä tiedä, liekö oikein koskaan tullut tehtyä. Kuten kirjoitin, kymmenen vuotta vanha korkki lattiassa ilman käsittelyjä. Se käsittely käsittääkseni helppo homma. Ei kokemusta, oletettavasti pikkasen putsaa ja tulee uuden näköiseksi.

En tiedä linoliumista kummemmin, vanha ja perinteinen ja hyvämaineinen materiaali. KVG.

=DW=

• rautakauppaan_kipinkapin

Mänty kestää mutta vaatii monta lakkakerrosta. Onneksi nykyään on erinomaisia lakkoja. Meillä oli vanha mäntylattia edellisessä talossa ja se
      sai paljon ihailua osakseen, oli lämmin ja kotoisa.
      Valkea, maitomainen lakkakerros tekee lattiasta muodikkaan vaalean kuten aloituksessa mainitsit.

• tukku44

Värillinen lakka on hyvä ratkaisu.

• asko775s
        tukku44 kirjoitti:

Värillinen lakka on hyvä ratkaisu.

Niin, vaalea tai värillinen. :)

• Minä ainakin linkoaisin sametti-verhot.
      Liimaisin ne sitten lakalla pintaan.
      Niin että rypyt jäisivät kynnyksien alle.

H.

• Hei H,
        hyvä riimitys, vain musiikki puuttuu.

• ö-Öö

Ai niin

Linoleum. Itellä ei kokemusta kotikäytöstä. Paitsi siis tietenkin sellaista dallaillut. Perinteinen ja kestävä materiaali. Iyellä ainakin tuntuma, että mukava ja hyvä kaikinpuolin. Ja sopis ton ikäseen kämppään. Kuoseja monenlaisia, muutakin, kuin ruutua tai harmaata. Mun käsittääkseni se likipitäen kokonaan luonnonmateriaaleja. Vois olla kiintoisa vaihtoehto.

Noh, onhan siinä pähkäilemistä. Mutta kannattaa miettiä muutakin, kuin rahaa. Laminaattia en fanita, mutta se halpa ja helppo vaihtoehto. Niitä monenlaisia ja laatuisia. On korkkilaminaattiakin.

=DW=

• Sanonpa.sanasen

Linoleumia pitää hoitaa. Muuten se menettää tarkoituksensa ja väriään. Etenkin vaaleaa linoleumia. Toisekseen linoleumi ei kestä päällään mitään kalusteita. Tai kestää. Mutta jos siirrät kalusteiden paikkaa, on yllätys valtava. Näet sieltä altya paljastuu ruskea linoleumi joka palautuu normaaliksi 5-10 vuoden sisällä niin, että saa valoa koko ajan. JOS aurinko hehkuu suoraan ikkunan läpi, se polttaa linoleumin armotta ja linoleumi alkaa ruskistua kuin korvapuusti uunissa.
        Kyllä. Linoleumi on luonnonmateriaali jos se on valmistettu oikein, feikkejäkin alkaa olla paljon, kiitos kiinan. Mutta. Linoleum ei sovi koteihin. Toimistoihin kylläkin.

• Jos on kunnon vanha lankkulattia ja vielä männystä, niin kestää hyvin, eli on varaa hioa siitä. Kolot ja epätasaisuudet ei haittaa tai ne voidaan täyttää osin. Ottaisin yhteyttä firmaan, joka suorittaa moisia hionta ja lakkaushommia ja pyytäisin arvion ja heidän kanssaan suunnittelisin jutun. Koska vaikuttaahan lattian väriin seinien, ovien ja katon ja kalusteidenkin väri. Ammattilainen osaa sanoa myös sävytyksistä, kannattaako vai ei. - Toisaalta jos itse haluaa hioa, niin sitten vaan johonkin nurkkaan koekenttä , miltä vaha omassa lattiassa loppujen lopuksi näyttää.
      Maalikaupassa ne nyt viimeksi tietää minkä värinen sinne sun huusholliis sopii. Tai oikeastaan, heh, heh, me nyt viimeksi se tiedetään, tai voinhan toki sanoa mikä väri mun mielestä lattiaasi sopii. Väriasiat ovat niin makuasioita. Mutta kyllä aito alkuperäinen puu ja vielä lankku, on jotain jota en missään nimessä peittäisi. Ja lastulevyt heittäisin huuthiiteen. Pääsinpäs tähänkin sanomaan, vaikken mitään mistään tiedä.

• lautalattia

Tuollaiset lattiat alkavat olla harvinaisuuksia, joten kannattaa säilyttää.
      Kuten edellinen kirjoittaja mainitsee, niin työ kannattaa tehdä kunnolla kestää sitten loppuelämän.

• kovaa_lakkaa

Kannattaa hioa ja lakata kirkkaalla lakalla. Levitä teräslastalla ohuita kerroksia. Sekoitin joukkoon lakan kovettajaa joka on tarkoitettu mm urheiluhallin lattiaan. Kestää kovaa käyttöä ja pesuaineita, on kaunis ja helppo pitää puhtaana.

• asko775s

Kyllä minäkin sitä vähän ihmettelen, miks ihmiset hävittää tai vähintäänkin peittää puulankut lattiassa. Oletteko te kokeneet mäntylattiaan tunnun jalan alla? Minusta se on oikein hyvä. Mutta onhan siinäkin puolensa, pehmeä. Mutta silti edelleen mietin sitä vain hiomista ja sitt vaalentamista lakalla. Jotenkin niin sopisikin talon henkeen.

• Puu-jumalasta-seuraava

ÄLÄ enää mieti. Vaan HIO. Ja LAKKAA. Ainoa "oikea" toimenpide.
        Muistan elävästi 80-luvun juppiaikojen remonttibuumit, olin mukana (ikkunoiden huolto) jossain määrin. Kun helsingin alueillakin nikkaroivat toimistoja. Sieluun sattui katsoa (itsellä mm puusepän paperit) kun vanhojen puulattioiden päälle vetelivät muovimattoa ja linoleumia, liimaamalla. Yhtä samalla olisivat hioneet ja lakanneet.

• Ttimon
        Puu-jumalasta-seuraava kirjoitti:

ÄLÄ enää mieti. Vaan HIO. Ja LAKKAA. Ainoa "oikea" toimenpide.
        Muistan elävästi 80-luvun juppiaikojen remonttibuumit, olin mukana (ikkunoiden huolto) jossain määrin. Kun helsingin alueillakin nikkaroivat toimistoja. Sieluun sattui katsoa (itsellä mm puusepän paperit) kun vanhojen puulattioiden päälle vetelivät muovimattoa ja linoleumia, liimaamalla. Yhtä samalla olisivat hioneet ja lakanneet.

Niin, eikö niiden ihmisten silmissä ja mielissä mitään näy, ajatusta, kriittisyyttä, harkintaa?
        Palstalla kirjoittelua: Tekeekö seura kaltaisekseen? Kylläpä se tekee, kun esim. remppaajat ei ajattele itse vaan siis tehneet noin(linoleum yms.) vanhaan taloon ja tuhonneet ehkä talon ja ajan hengen mukaiset lattiat.

• Puu-jumalasta-seuraava

80-luvun nuorissa arkkitehdeissa ja suunnittelijoissa eskaloitui nousukas-kusi noin sanoakseni, lyhyt-tähtäiminen sokeus, että siihen aikaan kulminoituneet suunnitelmat olivat äärettömän hölmöjä. Myöhemminhän iski takaisinpaluu ja vanhoja puulattioita alkoivat kaivaa esiin ja pelastaa jos pelastettavaa oli.
        Mutta kai se on niin joka vuosikymmenellä, omat hölmöytensä.
        80 luvulla muutenkin ryöstäytyi valloilleen nopea ja kiivas ns "homerakentaminen", vauhdilla sutta ja sekundaa rivitaloista alkaen.

• hytinäx1

Tulee tosi kaunis kun ensin hiot,imuroit, peset lattian huolellisesti, sitten käsittelet lipeällä ja sitten öljyät puulattiaan tarkoitetulla vaalealla puuöljyllä.
      Kaiken tämän tekee vaivattomasti omilla koneillaan firmat jotka myyvät kyseisiä tuotteita. Varaa aikaa ainakin viikko / huone ja nauti kauniista lattiasta koko loppuelämäsi.

• Riiittal

ei kai öljy tartu lopun ikää jalkoihin?

• Pelkkä puuöljykäsittely aiheuttaa kysymyksiä, milloin pitää tehdä uusinta käsittely, paljastaako pelkkä öljy hetken kuluttua ikävästi esim kulkureitit lattiassa, miten valo vaikuttaa pelkästään öljyttyyn lattiaan, muuttuuko ikkunan edustat tummemmiksi aikaa myöten.

• hytinäx1
        rosaliiin kirjoitti:

Pelkkä puuöljykäsittely aiheuttaa kysymyksiä, milloin pitää tehdä uusinta käsittely, paljastaako pelkkä öljy hetken kuluttua ikävästi esim kulkureitit lattiassa, miten valo vaikuttaa pelkästään öljyttyyn lattiaan, muuttuuko ikkunan edustat tummemmiksi aikaa myöten.

Kun sen lankkulattian käsittelee ensin lipeällä johon lisätty vaaleita pigmenttejä ja sitten öljyää vaaleapigmenttisellä öljyllä niin lattian pinta ei kellastu tai muuta väriä niin nopeasti.
        Suosittelen ammattimiehen/naisen ammattioppia ja heidän työvälineitään joita varmasti löytyy jokaisesta sisustusväriliikkeestä Suomessa.
        Täytyy myös jälkeenpäin pitää puhtaana lattialle suositeltavilla pesuaineilla ettei öljypinta mene pilalle.

• Heikunkeikku

En osaa neuvoa lankkulattian hiomisista, mutta sen tulin ketjuun sanomaan, että minä en ainakaan peittelisi lattiaa. Lankkulattia on aivan ihana. Ihan melekeen kateeksi käy. Kun saat lattiasi kuntoon, niin varmasti ihmiset ihastelee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe