Renault Kadjar

puurastaja

Kuis on toiminut Kadjar näillä -30 asteen pakkasilla. Meillä ollut käytössä nyt 3 kuukautta , ei mitään ongelmia ole esiintynyt. Edellinen oli Koleos. Tähän menessä vähävikaisin auto. Merkkejä on 45 vuoden aikana ollu useita.

77

11521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutama.kysymys

      Bensa- vai dieselmoottori? Onko sisätilat pysyneet lämpimänä myös? Lämpeneekö nopesti ja pysyykö lämpö, vai pitääkö lämmittimen paahtaa täysillä ja silti on jalat jäässä? Onko sinulla moottorinlämmitintä (säteily) ja oletko huomannut siitä mitään hyötyä käynnistyksessä? Itselle tuloss Kadjar keväämmällä ja kokemukset kiinnostaa.

    • puurastaaja

      Dieseli on. On myös se moottorin lämmitin. ( sähköllä ). No eihän se -30 asteen pakkasessa kauhean nopeasti moottori lämpene. Ei ole niitä maskisuojia vielä saatavana. Eikä välttämättä kovin auttaisikaan. Kyllä sisälämpö pysyy ihan mukavasti kun tolpasta lähtee. On myös sisätilalämmitin. 2 ja 3 nopeutta käytetty puhaltimessa säätö sisälle 23. Lasit pysyy kirkkaana, jos tuulilasia tarvitsee sulatella niin kytkee sen lasinlämmittimen päälle. Pekit lämpiää suhteellisen nopeasti. Nakahpäällysteiset. Penkki sähkösäätöinen. Automaatti laatikolla. Edellinen oli myös Automaatti noin 300 tuhatta ajettu Koleos. Se tosin neliveto. Jota nyt ei tästä ole saataavaana automaatilla. Valothan siinä on kirkkaat Led-valot ajovaloina. ( lähi että pitkä ). Paremmat mitä Koleoksesen Ksenonit. Näillä näkymin ihan mielyttävä peli. Opiskeluu pikkusen vaatii se näyttöpaneli. ( auttoiko asiassa tämä ).

      • muutama.kysymys

        Kyllä! Hyvää tietoa tuli. Itselle tulossa kanssa nahkaverhoilu ja kuljettajan sähkösäätöinen penkki. Sellaista piti vielä kysyä, että onko istuimen ja peilien säätöjä mahdollista tallentaa profiileihin, jotka löytyy kosketusnäytöstä? Eli kun valitsee käyttäjän, säätyisi penkit ja peilit siihen asentoon mihin käyttäjä on ne tallentanut? Vai mitä iloa noista profiileista muuten on?


      • letkulämmitintä

        Itsellä olikin laitettu sitten Defan säteilylämmittimen sijasta Calixin letkulämmitin. Toivottavasti ei tule ongelmia auton antureiden kanssa, jotka ovat joissain autoissa letkulämmittimestä seonneet ja auton järjestelmät ovat luuleet olevan lämpimämpi kuin onkaan, ja yrittäneen käynnistyä pakkasella kesäasetuksilla.


    • Kadjaristi

      Itellä Bose-varusteltu automaatti Kadjar sillä 1.5 dieselillä. Hyvä ja mukava auto ollut nämä pari kuukautta. En ymmärrä, miksi ihmeessä joku ostaa Qashqain, kun tämä on joka suhteessa parempi auto ja vielä pidemmällä takuulla. En vaan ymmärrä..

      Harmittaa vaan, kun tässäkin on osin Nissanin tekniikkaa, joka on todistanut usein laaduttomuudensa. Onneksi se Nissanin surkein osa, eli laatikko, ei ole kelvannut Rellulle, vaan käytössä on hienosti toimiva tuplakytkinlaatikko.

      Kovimmilla pakkasilla lämpeäminen on hidasta, mutta muuten ei mitään ongelmaa. Tuli pakosta testattua käynnistyskin -30 asteesta lämmittämättä, mutta ongelmittahan tuo hörähti käymään. Hehkutus tosin kesti varmaan sen 5 sekuntia.

      Viat tai ennemmin ominaisuudet, jotka olisi mielestäni helposti korjattavissa (softapuolelta):
      -radioon nopeuden mukaan säätyvä volume! sekin rellulla ollut varmaan jo kymmenen vuotta, mutta liekö tämäkin hieno ominaisuus Nissanin peruja...
      -sähköisen käsijarrun ei-automaattinen kiristys pysäköitäessä. miksi ei automaattinen?
      -avaimeton toiminto ilman automaattista lukitusta. useasti jäänyt ovet auki, kun ei muista siitä kahvasta lukita.

      Mutta kokonaisuutena olen kyllä tyytyväinen. Ei ongelmia, vaan mukavaa kyytiä erinomaisesti varustellulla autolla. Kyllä kelpaa!

      • Melkein.Kadjaristi

        "-sähköisen käsijarrun ei-automaattinen kiristys pysäköitäessä. miksi ei automaattinen?"

        Tämä ainakin on ohjelmoitavissa, koska ulkoimaisilta foorumeilta olen lukenut, että käsijarru olisi automaattinen, mutta jollain markkina-alueilla se on ohjelmoitu manuaaliseksi. En tiedä suostuuko/osaako Renault Suomessa uudelleenohjelmoida tämän toiminnon.

        "-avaimeton toiminto ilman automaattista lukitusta. useasti jäänyt ovet auki, kun ei muista siitä kahvasta lukita."

        Tuokaan ei itselleni kovin suuri ongelma, koska en ole automaattiseen lukitukseen tottunut, vaan aiemmin on ollut perinteinen kaukosäätimellä toimiva lukitus, joten eipä ne ovet auki unohdu. Ilmeisesti ei ohjelmoitavissa kuitenkaan, kuten ei nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuuskaan.

        Eniten itseä häiritsee ehkä ovien painikkeiden sekä hansikaslokeron valaistuksen puute, sekä konepellin kaasujousien puute (Qashqain peruja tietenkin), joista kaikki nämä ovat olleet jo 20 vuotta arkipäivää. Myös suksiluukku olisi kätevä, tässä pitää toinen takapenkki kokonaan kaataa, jos haluaa pidempää mutta ohutta tavaraa kuljettaa.

        Ulkomaisilla foorumeilla myös paljon valiteltu sivupeilien automaattisen sisään- ja uloskäännön puutetta auto lukitessa ja avatessa, sekä hälyttimen virhehälytysongelmia.

        Itselle peilien automaattisen käännön puute ei ole mikään ongelma, parempi kun on manuaalinen, mutta kuitenkin nappia painamalla tapahtuva.

        Ja hälytintähän Suomessa ei jostain syystä tähän ole edes saatavilla. Liekö syynä se, että sisätunnistimet Kadjarissa ovat mikroaaltotutkia, jotka reagoivat helposti sisätilanlämmittimen aiheuttamaan lämpösäteilyyn, ja sisätilan lämmitinhän Suomessa on melko yleinen varuste, toisin kuin Britanniassa ja keski- ja etelä-Europassa, joissa tuskin kenelläkään sellaista on. No, siltipä hälytinongelmia tuntuu olevan sielläkin. Tainnut maahantuoja kuitenkin pelata varman päälle ja päättänyt olla tarjoamatta koko hälytintä Suomessa. Muista pohjoismaista en tiedä.


      • rellu.säästää

        "-sähköisen käsijarrun ei-automaattinen kiristys pysäköitäessä. miksi ei automaattinen?"
        "Ulkomaisilla foorumeilla myös paljon valiteltu sivupeilien automaattisen sisään- ja uloskäännön puutetta auto lukitessa ja avatessa"
        "-radioon nopeuden mukaan säätyvä volume!

        Ainakin Qashqain Teknassa käsijarru menee automaattisesti päälle sammuttaessa auton. Sekä peilit saa kääntymään kolmella eri tavalla ( yksi on ovien lukitus/avaus ) ja volume säätyy myös nopeuden mukaan.


      • automaattinen.kääntö
        rellu.säästää kirjoitti:

        "-sähköisen käsijarrun ei-automaattinen kiristys pysäköitäessä. miksi ei automaattinen?"
        "Ulkomaisilla foorumeilla myös paljon valiteltu sivupeilien automaattisen sisään- ja uloskäännön puutetta auto lukitessa ja avatessa"
        "-radioon nopeuden mukaan säätyvä volume!

        Ainakin Qashqain Teknassa käsijarru menee automaattisesti päälle sammuttaessa auton. Sekä peilit saa kääntymään kolmella eri tavalla ( yksi on ovien lukitus/avaus ) ja volume säätyy myös nopeuden mukaan.

        "Sekä peilit saa kääntymään kolmella eri tavalla ( yksi on ovien lukitus/avaus )"

        Mitkä ovat nämä kolme eri tapaa Qashqaissa? Kadjariinkin on tullut saataville lisävarusteasennussarja, jolla saa peilit kääntymään sisään ovet lukittaessa, ja kääntymään ulos, kun auton käynnistää. Manuaalinen nappi säilyy silti toiminnassa, eli sillä voi manuaalisesti kääntää peilit sisään kun ajaa vaikkapa ahtaaseen talliin.

        Itse en kyseisetä asennussarjaa aio hommata, koska en halua talvella pakkasilla käänneellä jäätyneitä peilejä, ettei mitään hajoa, ja asennussarjan kanssa peilit olisi aina pakko kääntää, joko automaattisesti tai manuaalisesti. (Nappi ylhäällä = automaattinen toiminta. Nappi alhaalla = peilit kääntyy sisään manuaalisesti ja automaattinen uloskääntö on poissa toiminnasta).

        Tuo automaattisen kääntämisen mahdollistava asennussarja Kadjariin on käsittääkseni täysin sama kuin Qashqaissa, kuten kuskin oven painikkeetkin, joten eiköhän sen toimintakin ole sama. Qashqaissakaan siis tuskin on ominaisuutta, jolla automaattisen käännön saa pois päältä muutoin, kuin kääntämällä peilit sisään manuaalisesti. Eli talvisinkin olisi pakko käännellä peilejä.

        " ja volume säätyy myös nopeuden mukaan."

        Tämä on Kadjarissa myös, muissa kuin Bose-malleissa. Toivotaan että tulisi ohjelmistopäivityksenä myös Boseen.

        "Ainakin Qashqain Teknassa käsijarru menee automaattisesti päälle sammuttaessa auton."

        Tuo automaattisesti kiristyvä käsijarru kun moottorin sammuttaa, kyllä kiinnostaisi saada Kadjariin. Onko kukaan kysellyt Renaultilta onko sitä mahdollista huollossa ohjelmoida toimintaan Suomessa? Ainakin Saksassa ja Britanniassa Kadjarin käsijarru toimii automaattisesti, joten eiköhän ole vain ohjelmointikysymys. Olisiko jonkun jäätymisriskin takia ohjelmoitu Suomessa toimimaan manuaalisesti? Joka kerta pysäköidessäni kuitenkin käsijarrun laitan päälle, eikä mitään jäätymisongelmia ole ollut.


      • Pieni.auto.punainen
        Melkein.Kadjaristi kirjoitti:

        "-sähköisen käsijarrun ei-automaattinen kiristys pysäköitäessä. miksi ei automaattinen?"

        Tämä ainakin on ohjelmoitavissa, koska ulkoimaisilta foorumeilta olen lukenut, että käsijarru olisi automaattinen, mutta jollain markkina-alueilla se on ohjelmoitu manuaaliseksi. En tiedä suostuuko/osaako Renault Suomessa uudelleenohjelmoida tämän toiminnon.

        "-avaimeton toiminto ilman automaattista lukitusta. useasti jäänyt ovet auki, kun ei muista siitä kahvasta lukita."

        Tuokaan ei itselleni kovin suuri ongelma, koska en ole automaattiseen lukitukseen tottunut, vaan aiemmin on ollut perinteinen kaukosäätimellä toimiva lukitus, joten eipä ne ovet auki unohdu. Ilmeisesti ei ohjelmoitavissa kuitenkaan, kuten ei nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuuskaan.

        Eniten itseä häiritsee ehkä ovien painikkeiden sekä hansikaslokeron valaistuksen puute, sekä konepellin kaasujousien puute (Qashqain peruja tietenkin), joista kaikki nämä ovat olleet jo 20 vuotta arkipäivää. Myös suksiluukku olisi kätevä, tässä pitää toinen takapenkki kokonaan kaataa, jos haluaa pidempää mutta ohutta tavaraa kuljettaa.

        Ulkomaisilla foorumeilla myös paljon valiteltu sivupeilien automaattisen sisään- ja uloskäännön puutetta auto lukitessa ja avatessa, sekä hälyttimen virhehälytysongelmia.

        Itselle peilien automaattisen käännön puute ei ole mikään ongelma, parempi kun on manuaalinen, mutta kuitenkin nappia painamalla tapahtuva.

        Ja hälytintähän Suomessa ei jostain syystä tähän ole edes saatavilla. Liekö syynä se, että sisätunnistimet Kadjarissa ovat mikroaaltotutkia, jotka reagoivat helposti sisätilanlämmittimen aiheuttamaan lämpösäteilyyn, ja sisätilan lämmitinhän Suomessa on melko yleinen varuste, toisin kuin Britanniassa ja keski- ja etelä-Europassa, joissa tuskin kenelläkään sellaista on. No, siltipä hälytinongelmia tuntuu olevan sielläkin. Tainnut maahantuoja kuitenkin pelata varman päälle ja päättänyt olla tarjoamatta koko hälytintä Suomessa. Muista pohjoismaista en tiedä.

        Viron versiossa tietääkseni hälytin vakiona.Ja muukin varustelu parempaa.


      • puurastaja
        automaattinen.kääntö kirjoitti:

        "Sekä peilit saa kääntymään kolmella eri tavalla ( yksi on ovien lukitus/avaus )"

        Mitkä ovat nämä kolme eri tapaa Qashqaissa? Kadjariinkin on tullut saataville lisävarusteasennussarja, jolla saa peilit kääntymään sisään ovet lukittaessa, ja kääntymään ulos, kun auton käynnistää. Manuaalinen nappi säilyy silti toiminnassa, eli sillä voi manuaalisesti kääntää peilit sisään kun ajaa vaikkapa ahtaaseen talliin.

        Itse en kyseisetä asennussarjaa aio hommata, koska en halua talvella pakkasilla käänneellä jäätyneitä peilejä, ettei mitään hajoa, ja asennussarjan kanssa peilit olisi aina pakko kääntää, joko automaattisesti tai manuaalisesti. (Nappi ylhäällä = automaattinen toiminta. Nappi alhaalla = peilit kääntyy sisään manuaalisesti ja automaattinen uloskääntö on poissa toiminnasta).

        Tuo automaattisen kääntämisen mahdollistava asennussarja Kadjariin on käsittääkseni täysin sama kuin Qashqaissa, kuten kuskin oven painikkeetkin, joten eiköhän sen toimintakin ole sama. Qashqaissakaan siis tuskin on ominaisuutta, jolla automaattisen käännön saa pois päältä muutoin, kuin kääntämällä peilit sisään manuaalisesti. Eli talvisinkin olisi pakko käännellä peilejä.

        " ja volume säätyy myös nopeuden mukaan."

        Tämä on Kadjarissa myös, muissa kuin Bose-malleissa. Toivotaan että tulisi ohjelmistopäivityksenä myös Boseen.

        "Ainakin Qashqain Teknassa käsijarru menee automaattisesti päälle sammuttaessa auton."

        Tuo automaattisesti kiristyvä käsijarru kun moottorin sammuttaa, kyllä kiinnostaisi saada Kadjariin. Onko kukaan kysellyt Renaultilta onko sitä mahdollista huollossa ohjelmoida toimintaan Suomessa? Ainakin Saksassa ja Britanniassa Kadjarin käsijarru toimii automaattisesti, joten eiköhän ole vain ohjelmointikysymys. Olisiko jonkun jäätymisriskin takia ohjelmoitu Suomessa toimimaan manuaalisesti? Joka kerta pysäköidessäni kuitenkin käsijarrun laitan päälle, eikä mitään jäätymisongelmia ole ollut.

        Moikka. Onkohan Kadjariin päivityksenä saatavana. Avauttujen ikkunoiden automaattista sulkeutumista, jos kaukosäätimestä lukitaan ovet 2 painalluksella. En ole saanut ainakaan itse toimimaan. Koleoksessahan se on. Sulkee myös kattoikkunan. Ei ole vielä tarvinnut huollossa käyttää, niin olisi päässyt tarkentelemaan nuita asioita. Vikojan tässä ei vielä ole esiintynyt. Peilinkäännöstä oli juttua myös. Sitä en itse halua. Kiassa se on, mutta talvella erittäin huolellinen oltava sen kanssa. Muistettava pitää se manuaaliasennossa. Syy, saattaa rikkoontua jos jäätä välissä. Siitäkin on kokemusta. Cd-soitinta joku kaipasi, se nyt jätetty jostakin syystä pois. Olisiko se että musiikin saa siitä ubs tai bluetothin kautta. Käsijarruun ei ole osannut kaivata sitä automatiikkaa, kun sammuttaa auton tottui edellisetä kun siinä ei vastaavaa myöskään ole. Automaattinen irroitus taas on. Koukulla en ole vetänyt vielä, saa nähdä miten kamera auttaa siinä peruutusasennossa. Tutkat saa tai joutuu ehkä kytkemään näytöstä pois. Ellei ole pistokkeen tunnistusta. Kun kytketään vedettävä. Onko teillä kokemusta.


      • UusiKadjar
        puurastaja kirjoitti:

        Moikka. Onkohan Kadjariin päivityksenä saatavana. Avauttujen ikkunoiden automaattista sulkeutumista, jos kaukosäätimestä lukitaan ovet 2 painalluksella. En ole saanut ainakaan itse toimimaan. Koleoksessahan se on. Sulkee myös kattoikkunan. Ei ole vielä tarvinnut huollossa käyttää, niin olisi päässyt tarkentelemaan nuita asioita. Vikojan tässä ei vielä ole esiintynyt. Peilinkäännöstä oli juttua myös. Sitä en itse halua. Kiassa se on, mutta talvella erittäin huolellinen oltava sen kanssa. Muistettava pitää se manuaaliasennossa. Syy, saattaa rikkoontua jos jäätä välissä. Siitäkin on kokemusta. Cd-soitinta joku kaipasi, se nyt jätetty jostakin syystä pois. Olisiko se että musiikin saa siitä ubs tai bluetothin kautta. Käsijarruun ei ole osannut kaivata sitä automatiikkaa, kun sammuttaa auton tottui edellisetä kun siinä ei vastaavaa myöskään ole. Automaattinen irroitus taas on. Koukulla en ole vetänyt vielä, saa nähdä miten kamera auttaa siinä peruutusasennossa. Tutkat saa tai joutuu ehkä kytkemään näytöstä pois. Ellei ole pistokkeen tunnistusta. Kun kytketään vedettävä. Onko teillä kokemusta.

        Samoja asioita mietin itsekin. Onneksi ei ole automaattisesti kääntyviä sivupeilejä. Edellisessä autossa hoidin ekassa huollossa ne manuaaleiksi. Sähköinen käsijarru on hyvä, ja paljon parempi kuin odotin, samoin auto/stop automatiikka on paras mun autoissa tähän mennessä. Vetokoukku löytyy myös ja samat jutut edessä kevällä. Saa nähdä sitten.
        Se mihin ihastuin on tuo automaattinen parkeeraus (noh kaasua,jarrua ja vaihdetta joutuu hiukan käyttämään), joka on helppo ja selkeä käyttää. Kaistavahti toimii hyvin, mutta ei jos ajorata on lumen peittämä. Liikennemerkit tunnistaa 100%:sti ja valvontakamera ilmoitus etäisyydestä tulee myös mittaristoon navigaattorin ohella.
        Tuota kuolleen kulmasta tulevien autojen sivupeilin varoitusvalo vilkkuu aika herkästi, mutta se ei haittaa. Saahan sen pois päältä.


      • automaattinen.kääntö
        puurastaja kirjoitti:

        Moikka. Onkohan Kadjariin päivityksenä saatavana. Avauttujen ikkunoiden automaattista sulkeutumista, jos kaukosäätimestä lukitaan ovet 2 painalluksella. En ole saanut ainakaan itse toimimaan. Koleoksessahan se on. Sulkee myös kattoikkunan. Ei ole vielä tarvinnut huollossa käyttää, niin olisi päässyt tarkentelemaan nuita asioita. Vikojan tässä ei vielä ole esiintynyt. Peilinkäännöstä oli juttua myös. Sitä en itse halua. Kiassa se on, mutta talvella erittäin huolellinen oltava sen kanssa. Muistettava pitää se manuaaliasennossa. Syy, saattaa rikkoontua jos jäätä välissä. Siitäkin on kokemusta. Cd-soitinta joku kaipasi, se nyt jätetty jostakin syystä pois. Olisiko se että musiikin saa siitä ubs tai bluetothin kautta. Käsijarruun ei ole osannut kaivata sitä automatiikkaa, kun sammuttaa auton tottui edellisetä kun siinä ei vastaavaa myöskään ole. Automaattinen irroitus taas on. Koukulla en ole vetänyt vielä, saa nähdä miten kamera auttaa siinä peruutusasennossa. Tutkat saa tai joutuu ehkä kytkemään näytöstä pois. Ellei ole pistokkeen tunnistusta. Kun kytketään vedettävä. Onko teillä kokemusta.

        "Cd-soitinta joku kaipasi, se nyt jätetty jostakin syystä pois."

        Mistäköhän syystä. Olisiko syy sama, kuin aikoinaan kun c-kasetti-soittimet alkoivat jäämään pois autoista. Eli aika ajoi ohi tekniikasta. Nyt CD-levy alkaa olla mennyttä aikaa ja sille on annettu vaihtoehdoiksi jopa useita nykyaikaisia vaihtoehtoja, eli kaksi kappaletta USB-liitäntöjä, AUX-liitäntä ja Bluetooth-liitäntä. Luulisi niiden avulla jo saavan riittävästi poppia soimaan. Ei ole aikoihin ollut tarvetta cd-levyjä autossa kuunnella, kun USB-tikulle, mp3-soittimeen tai puhelimeen saa tallennustilasta riippuen mahtumaan parhaimmillaan kymmeniä cd-levyllisiä musiikkia. Eikä mikään estä kannettavan cd-soittimen tai jopa c-kasetti-korvalappustereon liittämistä AUX-liitäntään, jos levyjä ja kasetteja tosissaan haluaa edelleen hypistellä ja lojuttaa auton lokeroissa.

        Ja kuten jo tässäkin ketjussa mainittu, niin kun pitäytyy vähän edullisemmassa varustelutasossa, niin cd-soitinkin vielä löytyy Kadjaristakin.

        Se, että katsotaan miinukseksi jonkun vanhanaikaisen asian poisjättäminen uudesta autosta, ei mielestäni ole mikään oikea miinus. On Kadjarissa todellisiakin miinuksia, kuten monen nykyaikaiseen autoon itestäänselvyytenä kuuluvien asioiden poisjättämiset. Niiden lisäksi Kadjarissa on paljon "voisihan tämä olla vähän toisellakin tavalla toteutettu" -tyyppisiä ratkaisuja.

        Loppujen lopuksi Kadjar on kuitenkin hieno auto hyvillä varusteilla, ja lieköpä maailmassa on yhtään autoa joka kaikkia miellyttää jokaista yksityiskohtaa myöten.

        Todellinen laatuhan nähdään vasta kun ensimmäiset autot menevät ensimmäiseen määräaikaiskatsastukseen vajaan kolmen vuoden kuluttua.

        Siihen asti, ja siitäkin eteenpäin toivon kaikille Kadjarin omistajille, kuten itsellenikin huolettomia ja mukavia kilometrejä hienolla autolla!

        "Onkohan Kadjariin päivityksenä saatavana. Avauttujen ikkunoiden automaattista sulkeutumista, jos kaukosäätimestä lukitaan ovet 2 painalluksella. En ole saanut ainakaan itse toimimaan."

        Tällaista toimintoa ei ole saatavilla, eikä edes manuaali sellaista lupaa, vaikka monta muuta asiaa lupaakin, joita ei sitten olekaan. Manuaali lupaa kahdella painalluksella turvalukituksen, eli jos ikkuna rikotaan, ei saisi ovea ikkunan kautta auki sisäpuoleltakaan, mutta eipä toimi. Eli ikkuna rikki ja ovi sisäpuolen kahvasta suoraan auki. Sisäpuolen ovenkahvat kun toimivat aina, vaikka ovet olisi lukittu. No, ajonesto löytyy, joka myyjän mukaan korvaa hälyttimen puutteen...

        Lisäksi manuaalissa kerrotaan myös, että sähköpenkin ja sivupeilien suuntaukset saa tallennettua profiileihin, mutta eipä Kadjarin R-Linkistä mitään siihen viittaavaa löydy. Tuo olisi erittäin kätevä toiminto jos autolla on useita käyttäjiä. Kumma kun ei ole jaksettu sen vertaa tehdä, että olisi poistettu manuaalista ne kohdat, joita autossa ei ole. Noita on ilmeisesti joissain muissa Renault-malleissa ja samaa manuaalipohjaa on käytetty eri malleissa, joten sen takia niitä lukee manuaalissa, vaikkei todellisuudessa autossa olekaan.

        Tämä peilien automaattinen kääntö lukee myös manuaalissa, ja nyt se on sitten jopa saatavilla, maksullisena lisävarusteena tietenkin. Sen voisin ostaakin, jos automaattisen käännön saisi talveksi kytkettyä pois, mutta kun ei saa, niin jätän laittamatta.


      • puurastaja

        Aina sitä uutta Kadjaristakin löytyy. Aamulla peruuttelin tallista valot oli Auto-asennossa. Paloi lähivalot, ulos kun tulin niin yhtä-äkkiä valot vaihtuikin päivaloihin. Mutta nyt se jäi epäselväksi, että vaihtuisiko ne takaisin lähivalolle jos olisi ajanut sinne talliin takaisin. Mutta sen nyt ehtii testata kuhan palaan reissulta.


      • automaattiset.valot
        puurastaja kirjoitti:

        Aina sitä uutta Kadjaristakin löytyy. Aamulla peruuttelin tallista valot oli Auto-asennossa. Paloi lähivalot, ulos kun tulin niin yhtä-äkkiä valot vaihtuikin päivaloihin. Mutta nyt se jäi epäselväksi, että vaihtuisiko ne takaisin lähivalolle jos olisi ajanut sinne talliin takaisin. Mutta sen nyt ehtii testata kuhan palaan reissulta.

        Kyllä. Auto-asento tarkoittaa nimenomaan automaattisia valoja, vai mitä kuvittelit sen tarkoittavan? Eli päivävalot vaihtuvat ajovaloiksi automaattisesti kun tulee tarpeeksi pimeää ja takaisin päivävaloille kun tulee tarpeeksi valoisaa.


      • puurastaja
        automaattiset.valot kirjoitti:

        Kyllä. Auto-asento tarkoittaa nimenomaan automaattisia valoja, vai mitä kuvittelit sen tarkoittavan? Eli päivävalot vaihtuvat ajovaloiksi automaattisesti kun tulee tarpeeksi pimeää ja takaisin päivävaloille kun tulee tarpeeksi valoisaa.

        Näin sitä ajattelin, että voisi toimia käytännössä, mutta nyt vasta ensimmäisen kerran se tuli omalle kohdalle. Auto ollut käytössä jo puolivuotta. Sattui sopivasti valoisuuserot. Normaalisti sitä peruutellut tallista pimeänaikaan jolloin ei ole tuotakaan muutosta huomannut tai kiinnittänyt huomiota.


      • katjaristi

        Onko muilla ollut ongelmia puhelimen handsfreen liittämisen kanssa r-linkkiin? Minun samsung s6 yhdistyy kyllä mutta tippuu pois samantien. Puhelin on siellä paritettujen luettelossa mutta ei pysy aktiivisena. Muutamalla muulla puhelinmallilla toimi hienosti. Osaako kukaan neuvoa?


      • Anonyymi

        Täys paska koko auto, kannattaa vaihtaa ennen takuun loppua.


    • puurastaja

      Moikka>> Kuljettajan istuimessa ei ole muistitoimintoa. Voisi olla hyväkin, mikäli käyttäjiä on useita. Meillä 2. Saa napista suhteellisen näppärästi muuteltua. Tästä ei vielä liijemmin kokemuksi ole ehtinyt kertyä. On sen verran uusi versio. Koleoksesta sen verran , että uskalsi ottaa seuraavankin Renault merkkisen auton. Jos nyt jonkun puutteen sanoisi niin, virtapistoke voisi olla tavaratilassa. Helteellä saisi jääkaapin virran. Toinen jota voisi puutteena pitää, niin peräkontin valo saisi olla parempi. Hansikaslokerosshan ei ole valoa ollenkaan , eikä saa jäähdytettyä. Mutta ne pieniä puutteita. Jos muuten toimii. Peilien kääntö ei automaattinen, mutta Suomen talviolosuhteet on mitä on. Kia Ceedisämme on automaattinen, saa kyllä poiskin, mutta jos sattuu olemaan päällä niin kyllä ruske käy kun jää paakenee kääntyessä.

      • muutama.kysymys

        Hmm... Käyttöohje sanoo, että penkin asettukset saa tallennettua nimenomaan profiileihin, kuten peilien asetuksetkin. Tosin sama manuaali sanoo, että "ulkoinen tervetulotoiminto" sisältäisi automaattisen peilien sisään- ja uloskäännön, mutta ei se kuulemma toimi. Samaa manuaalipohjaa on ilmeisesti käytetty useissa Renault-mallissa, ja Kadjarissa - koska perustuu Qashqaihin - ei ole juuri mitään näitä toimintoja joita yleisesti muissa Renault-malleissa on.


    • Ninoikkejuu

      Laadusta puheenollen montako hitsisaumaa löytyy auton ovista? Taitaa ovien kasaaminen olla Nissan peruja nekin, ruostuvia saumoja nin maar penteleesti. Ei hyvä varsinkin talvella ikkunakehykset ja tiivisteet väljenee ja alkaa vetää.

      • puurastaja

        Morjensta. En ole tuosta omasta laskeskellut niitä hitsisaumojen määriä. Erittäin äänettömät on kun sulkee. Ei losahda kuten joissakin muissa merkeissä joita on ollut. Eikä ne ajossakaan ole haitanneet vaikka olisi hitsaamallaa kasattukin. Olisko vähemmän tarvinna sitä sikafleksii laittaa sitten sitomaan osia kiinni. Jos vikoja voisi laittaa niin, Linja-autopysäkeillä olevat pleksiset suojalevyt aiheuttaa heijastetta omista valoista josta syystä automatiikka vaihtaa pitkät lähivaloille ja ohitettua sen linja-autokatoksen vaihtaa taas takasin. Mutta se sellainen kosmeettineen häiriö. Jospa ne joskus laittavat niihin heijastomaattomia suojalaseja. Muuta ei voi kun sanoa, että kyllä lähtee. Keskikulutus on ollut näillä talvisilla keleillä. 4.5Litraa Dieseelii. Eikä ole tientukkona.


    • UusiKadjar

      Hienoa kuulla kommentteja Kadjarista. Eka Rellu tulossa tässä kuussa, eli Kadjar. Usko on luja tähän malliin. Loistavia arvosteluja ja testejä ympäri eurooppaa. Laatu pitäisi olla kohdallaan. Saa nähdä. Kova on silti odotus.

      • pieniä-modauksia-vaatii

        Hyviä arvosteluita ja testejä toki, mutta laadusta ei kukaan pysty sanomaan vielä moneen vuoteen.

        Ensimmäisenä kun saan auton, pitää antenni vaihtaa haineväksi, konepeltiin saada kaasujouset sekä hansikaslokeroon valo, tavalla tai toisella. Ovien painikkeisiin valaistus taitaa olla mahdoton homma.

        Saksan foorumilla jo kaasujousia soviteltiin konepeltiin ja hansikaslokeroon valonkin oli joku väsännyt, kuten antenninkin vaihtanut hainevä-malliseksi.


      • UusiKadjar
        pieniä-modauksia-vaatii kirjoitti:

        Hyviä arvosteluita ja testejä toki, mutta laadusta ei kukaan pysty sanomaan vielä moneen vuoteen.

        Ensimmäisenä kun saan auton, pitää antenni vaihtaa haineväksi, konepeltiin saada kaasujouset sekä hansikaslokeroon valo, tavalla tai toisella. Ovien painikkeisiin valaistus taitaa olla mahdoton homma.

        Saksan foorumilla jo kaasujousia soviteltiin konepeltiin ja hansikaslokeroon valonkin oli joku väsännyt, kuten antenninkin vaihtanut hainevä-malliseksi.

        Hyvä pointti tuo hainevä. Tuo piiska kun on jotenkin vanhanaikainen. Täytyy itsekin vaihtaa.Hansikaslokerossa mulla on aina fikkari muutenkin, joten ei ihan pakollinen.


      • puurastaja
        UusiKadjar kirjoitti:

        Hyvä pointti tuo hainevä. Tuo piiska kun on jotenkin vanhanaikainen. Täytyy itsekin vaihtaa.Hansikaslokerossa mulla on aina fikkari muutenkin, joten ei ihan pakollinen.

        Se ihan varteenotettava vaihtoehto , vaihtaa hainevä piiskan tilalle. Sitten kanattaa ottaa R-Linkistä muistitikulle se tieto, saa tarvittaessa päivitellä sen näytön. Fikkari on ihan hyvä olla hanskalokerossa. Tiedä kun uusi malli että joutuuko vaikka huollon välllä lisämään Pissapojannestettä. Heikko kuntoinen pitää olla jos ei sitä konepeltiä jaksa nostaa. Meillä rouva hoitaa ne nesteytykset. Ei ole valittanut. Koleoksessa on vastaava systeemi, ei kaasujousia. Ei ole kuluttanut öljyäkään vielä 10 tonni ajomatkan-aikana. Kaipa se sitten näytössä huomauttaa jos tarvitsee lissäillä jotakin.


      • ei-pointti
        puurastaja kirjoitti:

        Se ihan varteenotettava vaihtoehto , vaihtaa hainevä piiskan tilalle. Sitten kanattaa ottaa R-Linkistä muistitikulle se tieto, saa tarvittaessa päivitellä sen näytön. Fikkari on ihan hyvä olla hanskalokerossa. Tiedä kun uusi malli että joutuuko vaikka huollon välllä lisämään Pissapojannestettä. Heikko kuntoinen pitää olla jos ei sitä konepeltiä jaksa nostaa. Meillä rouva hoitaa ne nesteytykset. Ei ole valittanut. Koleoksessa on vastaava systeemi, ei kaasujousia. Ei ole kuluttanut öljyäkään vielä 10 tonni ajomatkan-aikana. Kaipa se sitten näytössä huomauttaa jos tarvitsee lissäillä jotakin.

        Jaksaa sen nostaa, kuten nousee puntilla 100kg rekkikin, mutta että pysyisi ylhäälläkin rajoittamattoman ajan ilman erikseen asetettavaa tukea, kuten takaluukutkin ovat olleet jo varmaan 50 vuotta. Kyse on nykyaikaisen auton perusasioista. Nykyaikaiseen autoon ei ole kuulunut 50:een vuoteen, että takaluukkua pitäisi pitää ylhäällä erikseen asetettavalla tuella, eikä 20 vuoteen, että konepeltiä pitäisi pitää ylhäällä erikseen asetettavalla tuella, joten vain siitä on kyse.

        20 vuoden päästä joku kirjoittaa tänne samalle palstalle, että onpa vanhanaikainen auto, kun takaluukku tai konepelti pitää käsillä nostaa (vaikkakin molemmat pysyvät itsestään auki), eivätkä ne nouse nappia painamalla!

        Ehkä tuo ei haittaisi jos ostaisin 15-20 000€ auton, mutta kyllä 30 000€ autossa pitää olla konepellissä kaasujouset.


      • ei.mahu
        ei-pointti kirjoitti:

        Jaksaa sen nostaa, kuten nousee puntilla 100kg rekkikin, mutta että pysyisi ylhäälläkin rajoittamattoman ajan ilman erikseen asetettavaa tukea, kuten takaluukutkin ovat olleet jo varmaan 50 vuotta. Kyse on nykyaikaisen auton perusasioista. Nykyaikaiseen autoon ei ole kuulunut 50:een vuoteen, että takaluukkua pitäisi pitää ylhäällä erikseen asetettavalla tuella, eikä 20 vuoteen, että konepeltiä pitäisi pitää ylhäällä erikseen asetettavalla tuella, joten vain siitä on kyse.

        20 vuoden päästä joku kirjoittaa tänne samalle palstalle, että onpa vanhanaikainen auto, kun takaluukku tai konepelti pitää käsillä nostaa (vaikkakin molemmat pysyvät itsestään auki), eivätkä ne nouse nappia painamalla!

        Ehkä tuo ei haittaisi jos ostaisin 15-20 000€ auton, mutta kyllä 30 000€ autossa pitää olla konepellissä kaasujouset.

        Moniinkaan nykyautoihin ei saa konepeltiin kaasujousta koska se ei yksinkertaisesti mahdu siihen. Keula ja varsinkin konepelti on niin lyhyt ja lennokkaasti muotoiltu. Ainoa vaihtoehto on sellainen vänkyräksi muotoiltu keppi.


      • puurastaja
        ei.mahu kirjoitti:

        Moniinkaan nykyautoihin ei saa konepeltiin kaasujousta koska se ei yksinkertaisesti mahdu siihen. Keula ja varsinkin konepelti on niin lyhyt ja lennokkaasti muotoiltu. Ainoa vaihtoehto on sellainen vänkyräksi muotoiltu keppi.

        Näinhän se taitaapi olla. Konepeltiä tarvii aika harvoin availla, jos vertaa takakonttiin. Jos vielä ajaessa sattuu lukosta avautumaan, niin ei hyppää pystyyn, olisko ihan turvallisuuskysymyskin. Saappa tiedä. On niitä tikkuja nuissakin kaliimissakin versioissa. En itse sitä ole pitänyt sellaisena ostorajoituksena. Mutta tänään julkaisivat uuden F1-auton se vasta komiaa peli oli.


      • ei-pointti
        puurastaja kirjoitti:

        Näinhän se taitaapi olla. Konepeltiä tarvii aika harvoin availla, jos vertaa takakonttiin. Jos vielä ajaessa sattuu lukosta avautumaan, niin ei hyppää pystyyn, olisko ihan turvallisuuskysymyskin. Saappa tiedä. On niitä tikkuja nuissakin kaliimissakin versioissa. En itse sitä ole pitänyt sellaisena ostorajoituksena. Mutta tänään julkaisivat uuden F1-auton se vasta komiaa peli oli.

        "Jos vielä ajaessa sattuu lukosta avautumaan, niin ei hyppää pystyyn, olisko ihan turvallisuuskysymyskin. "

        Höpöhöpö. Kaasujousia on ollut konepelleissä iät ja ajat, ei siinä mistään turvallisuudesta tai mahtumisesta ole kyse, ainoastaan autonvalmistajan laiskuudesta ja säästöstä. Sisäänpainuneena kaasujousi on lepoasennossa, muutenhan se työntäisi kokoajan takaluukkuakin ylöspäin, ja sekin saattasi ponnahtaa auki jos lukko pettää. Sen takia takaluukkuakin on ensin nostettava riittävästi käsin, ennen kuin kaasujouset nostavat luukun ylös ja pitävät sen siellä. Sama homma on konepellin kaasujousissa niissä autoissa missä sellaiset on.

        Youtubessa on lukuisia videoita, joissa on eri mallisiin autoihin jälkiasennuksena asenneltu kaasujousia konepeltiin ja mistään tilanpuutteesta ei tosiaan ole kyse. Ebay:stä saa lukuisiin eri automalleihin valmiita sarjoja kiinnikkeineen. Kadjariin ei ainakaan vielä ole ollut saatavilla.


      • puurastaja

        No niin , nyt mä vasta hokasin. Elikkä se kaasujousi pitää sen konepellin siellä pystyssä. Pitäisikö niitä olla kaksi kun aika masiivisen tuntuinen se pelti. Jos yhden laittaa niin kiinni painettaessa saattaa vääntää peltiä. Jos on pelkästään toisessa reunassa. Mutta pitää nyt seurata josko siihen saa jossakin vaiheessa ne kaasujousen asennussarjat. Onhan se sen verran hintava auto, että kyllä melkein vaatisi jo ne. Roiskeläpät asennutin jo ennen luovutusta. Ei roiski kiviä kylkeen.


      • ei-pointti
        puurastaja kirjoitti:

        No niin , nyt mä vasta hokasin. Elikkä se kaasujousi pitää sen konepellin siellä pystyssä. Pitäisikö niitä olla kaksi kun aika masiivisen tuntuinen se pelti. Jos yhden laittaa niin kiinni painettaessa saattaa vääntää peltiä. Jos on pelkästään toisessa reunassa. Mutta pitää nyt seurata josko siihen saa jossakin vaiheessa ne kaasujousen asennussarjat. Onhan se sen verran hintava auto, että kyllä melkein vaatisi jo ne. Roiskeläpät asennutin jo ennen luovutusta. Ei roiski kiviä kylkeen.

        Joissain autoissa on vain yksi jousi. Toki sen yhden täytyy olla silloin voimakkaampi. En usko, että mitään vääntymistä tapahtuu. Eihän kaasujousettomissa noita tukikeppejäkään ole kuin yksi toisessa reunassa.

        Tuossa oli noita sopivia kiinnityskohtia kaasujousille jo mallailtu, mutta ei ollut ilmeisesti vielä kukaan sopivia jousia asentanut paikoilleen: http://www.kadjar-forum.de/index.php/Thread/406-Haubenlifter/?postID=7404#post7404


      • öllölä
        ei-pointti kirjoitti:

        Jaksaa sen nostaa, kuten nousee puntilla 100kg rekkikin, mutta että pysyisi ylhäälläkin rajoittamattoman ajan ilman erikseen asetettavaa tukea, kuten takaluukutkin ovat olleet jo varmaan 50 vuotta. Kyse on nykyaikaisen auton perusasioista. Nykyaikaiseen autoon ei ole kuulunut 50:een vuoteen, että takaluukkua pitäisi pitää ylhäällä erikseen asetettavalla tuella, eikä 20 vuoteen, että konepeltiä pitäisi pitää ylhäällä erikseen asetettavalla tuella, joten vain siitä on kyse.

        20 vuoden päästä joku kirjoittaa tänne samalle palstalle, että onpa vanhanaikainen auto, kun takaluukku tai konepelti pitää käsillä nostaa (vaikkakin molemmat pysyvät itsestään auki), eivätkä ne nouse nappia painamalla!

        Ehkä tuo ei haittaisi jos ostaisin 15-20 000€ auton, mutta kyllä 30 000€ autossa pitää olla konepellissä kaasujouset.

        Minun mielestäni nykyaikaiseen autoon ei kuulu avattavaa konepeltiä, taidanpa vetää hitsillä umpeen. Olenkin jo etsiskellyt ohjeita.


    • UusiKadjar

      Toimiiko se R-linkki kuinka ? En tiedä moisesta vielä mitään.

    • puurataja
      • puurastaja

      • puurastaja

        https://www.youtube.com/watch?v=-tkZ6a5FTEI
        Poijaat reenailee taskuparkkeerausta.
        ULKOILMAN LAATU- JA HAJUNPOISTOTOIMINTO >> Tämä jo edistyksellinen systeemi. Liikenteesä on jos minkä sortin tupruttajia. Kytkee näytöstä päälle niin saa raikkaan sisäilman. Nyt kun paljon keskustelleet päästöistä täälläkin Suomi 24 Autot osiossa. Voi hyödyntää tätäkin toimintoa.


      • hajunpoisto
        puurastaja kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=-tkZ6a5FTEI
        Poijaat reenailee taskuparkkeerausta.
        ULKOILMAN LAATU- JA HAJUNPOISTOTOIMINTO >> Tämä jo edistyksellinen systeemi. Liikenteesä on jos minkä sortin tupruttajia. Kytkee näytöstä päälle niin saa raikkaan sisäilman. Nyt kun paljon keskustelleet päästöistä täälläkin Suomi 24 Autot osiossa. Voi hyödyntää tätäkin toimintoa.

        Oletko kokeillut tuota hajunpoistotoimintoa? Onko siitä mitään hyötyä? Onkohan missään tarkempaa tietoa mikä sen toimintaperiaate tarkalleen on? Ionisoiko se ilman jotenkin, vai mihin se perustuu?


      • puurastaja
        hajunpoisto kirjoitti:

        Oletko kokeillut tuota hajunpoistotoimintoa? Onko siitä mitään hyötyä? Onkohan missään tarkempaa tietoa mikä sen toimintaperiaate tarkalleen on? Ionisoiko se ilman jotenkin, vai mihin se perustuu?

        Moikka. Kyllä sitä käytetään, etenkin jos laite näyttää että ilmanlaatu on huono. Toiminta onkin monimutkaisempi. Todenäköisesti ei ole sitä ionisaattoria. Maahantuojaa jututin, oli sen verran monimuotoinen se kierto siinävaiheessa, että vaikea selittää. Perustuu ilmankosteuden pitoisuuden muuttamiseen. Siinä se käyttöaika on rajattu. Automaattinene katkaisu. Peilejä ei saa keskuslukitukseen yhditettyä, että ne kääntyisi. Muutapa siitä ei silleen ollut tiedusteltavaa. Auto pelannut, ei ole vikoja vielä esiintynyt. Tutkathan siinä tällaisilla pöppyräkeleillä on herkät. Peileissä vilkuttelee valoja, mutta sehän on kun nuorilla pojilla joulukuusimalli silloin. Sa ne poiskin kytkettyä. Eikä lasketa viakasi, ohjekirjassakin mainita. Kojelautaan tulee tieto jos on puskurissa napit ummessa. Ne nyt on kun jatkkuvaan pölylunta lentää. Audissakin oli Sunnuntaina niin ummessa että ei kunnolla pyörät mahtuna kotelossa pyöroimään. Oli kaveri madallussarjan ja isot renkaat laittanut.Kiva kaivella parkkipaikalla pyöräkoteloita. Oli laatumerkkikin A6.


      • puurastaja

        Eilen hälyytti ilmanlaatu tunnistin. Oli kaatopaikan kaasua ilmassa. Huomasi kyllä omalla nenälläkin että mätäkananmunan haju ilmassa. Elikkä on siellä joku sensori joka sitä tunnistelee. Poisto käyttöön niin hävisi sisältä se haju. Joutui pitämään maksimiajan.


    • UusiKadjar

      Kiitokset linkeistä.

    • vahvaaharkintaa

      Pystyykö Kadjarissa vaihtamaan polttimot (lähinnä etuvalot) helposti itse?

      • puurastaja

        Moikka. Nyt ei tuohon osaa laittaa vastausta. Ledvalot on jotakuin kaikissa kohteissa. Mutta palataan asiaan kun saadaan parempaa tietoa. Takuuhan siinä on. Saa tiedä miten kattava se. Life-mallissa taisikin olla Haloheenipolttimot. Zenissä ja Bosessa Led-valot. Nissanin Qashqaita moittivat. 1.2 moottorilla olevaa. Ei kokemusta kuinka se Kadjarissa toiminut talvella. Dieseli on naksutellut komiasti tämän puolivuotta joka meillä ollut. Tojotan etukameran tuuletuksestakin huomautelleet. Kadjarissahan se on siinä tuulilasissa kotelossa. Se näyttää, että on hyvästi tuulettuva huurteelta. Jos ongelmaa, niin laittaa lasinlämmityksen päälle se korjaa huurteet. Takakamera likaantuu tietysti herkemmin kun se siinä luukussa on. Mutta pyyhäisee sen kun tarvitsee luukkua availla taikka ei näytössä enää riitä näkyvyys. Itse olen ollu erittäin tyytyväinen autoon. Aijempaa kokemusta on Koleoksesta 7-vuotta olevasta. Siinä on ollut vähiten vikoja minun autourani aikana.


      • puurastaja

        Ohjekirjan mukaan Halogeenilampun vaihto onnistuu H-7. Ohjekirjassa on ohjeistettu kuinka se tehdään . Led-valojen korjaukseen suositellaan Merkkilikkeen puoleen kääntymistä. Ceedissämme meni umpio uusiin kun Päivävaloledit simahti. Takuuseen vaihtoivat. Vuosimalli 2013.


      • UusiKadjar

        Uusi Kadjar (bensa) ollut viikon. Loistava auto kerta kaikkiaan. Yllättää päiväpäivältä enemmän ja positiivisesti. Menee kauan, kun oppii kaikki "namiskuukkelit". Itsellä siis Bose versio.


      • Kadjartähtäimessä

        Miten Bose kaiuttimet toimivat? Oletko ollut äänentoistoon tyytyväinen?


      • puurastaja

        Hyvin on toimineet. Takapoksissa vararenkaan paikalla on se Suppari. Ei muuta kun näytöstä säädöt kohdilleen ja kovaa ajoa. Ei rämise ovipahvit. Automaatilla kun ajelee pitkiä reissuja niin vasemalla jalalla voi sitten naputella tahtia.


      • UusiKadjar

        Bose toimii hyvin. Ihan kaikkea en ole vielä testannut, kun joka päivä oppii autosta uutta.
        Tyytyväinen olen 99,9% autoon. Ainoa pieni miinus tulee juomatelineiden vähyydestä. Ranskalaiset tyyliin nautitaan juomat kahvilassa.


      • puurastaja

        Se mukava kuulla , että olet ollu tyytyväinen autoon. En ole automyyjä itse. Mutta autojen kanssa olen ollut tekemisissä -72 vuodesta lähtien. Toyota Corollalla aloitin. Siinä ei vielä näitä nykyajan hienouksia ollut. Eikä sillon osannut kuvitellakkaan, mitä se kehitys tuo tullessaan. Kadjarin edeltäjässähän ( Koleoksessa ) on mukitelineitä kyllä ihan riittävästi, mutta tähän ei ole niitä vastaavasti laitettu. Koleoksessa on ruokailupöydät kuljettajan ja apumiehenpuolen istuimien selkänojissa. Kuten kerroit juomat voi käydä nauttimassa siellä kahvilassa, niitähän on matkanvarella aika mukavasti nykyään. Näytön kanssa menee joku tovi , että sen täysin hallitsee. En ole vielä videokuvaa katsonut muuta kun opetuskuvan siitä sisältä. Saahan sinne ulkopuolisestikkin syötettyy vaikka elokuvaa siitä usb- väylästä. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt sen systeemin.


      • Pientä-analyysiä
        Kadjartähtäimessä kirjoitti:

        Miten Bose kaiuttimet toimivat? Oletko ollut äänentoistoon tyytyväinen?

        Mitä tarkoitat "miten kaiuttimet toimivat"? Kyllä ne toimivat, ei niitä tehtaalta rikkinäisinäkään lähetellä. Jos sen sijaan jotain vähän hyödyllisempää analyysiä Bosen äänentoistosta kaipaat, kuin että "kaiuttimet toimii ja takakontissa on suppari ja ovipahvit ei rämise", niin analysoidaan vähän, vaikka en mikään hifisti olekaan.

        Bosen äänentoisto on ääneltään hyvin keskinkertainen. Mainospuheiden "mahtavasta äänentoistosta" jäädään kyllä kauas. Kaiuttimia on riittävästi (jokaisessa ovessa, kojelaudassa 3 kpl ja takakontissa jo se mainittu bassokaiutin) ja ääni kuuluu vaivattomasti jokaisella paikalla, ilman tarvetta nostaa voimakkuutta siten että se jollain toisella paikalla korostuisi liikaa.

        Etuosassa autoa ääni on hyvin keskiäänipainotteinen. Bassoa toki löytyy, mutta sen takaapäin tulevan suunnan aistii hyvin selvästi. Kun basson tason säätää etuosaan nähden sopivaksi, takaistuimilla taas tunnelma on vähän liiankin bassovoittoinen, joten takapenkkiläiset pyytävät tiputtamaan basson tasoa. Bassoa voi toki säätää pienemmälle, mutta se keskiäänivoittoistaa etuosan tunnelmaa entisestään.

        Säätöjä Bosessa ei ole muita kuin basso, diskantti ja kanavatasapaino oikea/vasen ja etu/taka. Nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus puuttuu.

        Britti- ja Saksa-forumeilla on Life- ja Zen-mallien Arkamsys-äänentoistoa kehuttu, jopa paremmaksi kuin Bosea. Siinä on myös monipuolisemmat säädöt taajuuskorjaimineen, ja löytyy myös tässä ketjussa jo mainittu nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuuskin, jonka herkkyys on myös säädettävissä.

        Jos tarvetta ei ole ottaa lasikattoa, nahkaverhoilua eikä puoliautomaattista pysäköintiavustinta, suosittelisin sijoittamaan Zen-malliin, joka on erittäin hyvin varusteltu sekin (ja saa myös vararenkaan, jota jotkut arvostavat edelleen). Hinta putoaa heti tuhansia. Bosen äänentoiston takia ei ole syytä Bose-malliin sijoittaa.

        Itse otin Bosen, koska halusin kaikki em. varusteet, joita ei muihin varustelutasoihin ollut saatavilla. Autoon olen erittäin tyytyväinen, joskin juurikin Bosen äänentoisto oli pieni pettymys, kun kerran varustelutasokin on nimetty äänentoistojärjestelmän valmistajan mukaan, niin sen olettaisi olevan oikeasti mahtava. Myös joidenkin pikkujuttujen omituinen puute, jotka tämän hintaluokan autossa olettaisia automaattisesti olevan (joita on jo aiemmin tässä ketjussa mainittu), tiputtaa auton pisteitä vähän, mutta ei ratkaisevasti.


      • UusiKadjar
        Pientä-analyysiä kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "miten kaiuttimet toimivat"? Kyllä ne toimivat, ei niitä tehtaalta rikkinäisinäkään lähetellä. Jos sen sijaan jotain vähän hyödyllisempää analyysiä Bosen äänentoistosta kaipaat, kuin että "kaiuttimet toimii ja takakontissa on suppari ja ovipahvit ei rämise", niin analysoidaan vähän, vaikka en mikään hifisti olekaan.

        Bosen äänentoisto on ääneltään hyvin keskinkertainen. Mainospuheiden "mahtavasta äänentoistosta" jäädään kyllä kauas. Kaiuttimia on riittävästi (jokaisessa ovessa, kojelaudassa 3 kpl ja takakontissa jo se mainittu bassokaiutin) ja ääni kuuluu vaivattomasti jokaisella paikalla, ilman tarvetta nostaa voimakkuutta siten että se jollain toisella paikalla korostuisi liikaa.

        Etuosassa autoa ääni on hyvin keskiäänipainotteinen. Bassoa toki löytyy, mutta sen takaapäin tulevan suunnan aistii hyvin selvästi. Kun basson tason säätää etuosaan nähden sopivaksi, takaistuimilla taas tunnelma on vähän liiankin bassovoittoinen, joten takapenkkiläiset pyytävät tiputtamaan basson tasoa. Bassoa voi toki säätää pienemmälle, mutta se keskiäänivoittoistaa etuosan tunnelmaa entisestään.

        Säätöjä Bosessa ei ole muita kuin basso, diskantti ja kanavatasapaino oikea/vasen ja etu/taka. Nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus puuttuu.

        Britti- ja Saksa-forumeilla on Life- ja Zen-mallien Arkamsys-äänentoistoa kehuttu, jopa paremmaksi kuin Bosea. Siinä on myös monipuolisemmat säädöt taajuuskorjaimineen, ja löytyy myös tässä ketjussa jo mainittu nopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuuskin, jonka herkkyys on myös säädettävissä.

        Jos tarvetta ei ole ottaa lasikattoa, nahkaverhoilua eikä puoliautomaattista pysäköintiavustinta, suosittelisin sijoittamaan Zen-malliin, joka on erittäin hyvin varusteltu sekin (ja saa myös vararenkaan, jota jotkut arvostavat edelleen). Hinta putoaa heti tuhansia. Bosen äänentoiston takia ei ole syytä Bose-malliin sijoittaa.

        Itse otin Bosen, koska halusin kaikki em. varusteet, joita ei muihin varustelutasoihin ollut saatavilla. Autoon olen erittäin tyytyväinen, joskin juurikin Bosen äänentoisto oli pieni pettymys, kun kerran varustelutasokin on nimetty äänentoistojärjestelmän valmistajan mukaan, niin sen olettaisi olevan oikeasti mahtava. Myös joidenkin pikkujuttujen omituinen puute, jotka tämän hintaluokan autossa olettaisia automaattisesti olevan (joita on jo aiemmin tässä ketjussa mainittu), tiputtaa auton pisteitä vähän, mutta ei ratkaisevasti.

        Olet oikeassa kyllä noista Bosen äänen säädöistä. Edellisessä autossa (ei rellu) äänien säädöt olivat paremmat ja basso toimi paremmin (rockford fosgate). Unohdin mainita vielä yhden miinuksen, josta jo joku aiemmin mainitsi, niin tuo cd:n puuttuminen, mutta muuten ihan helkkarin hyvä auto.


      • ei-r-link
        UusiKadjar kirjoitti:

        Olet oikeassa kyllä noista Bosen äänen säädöistä. Edellisessä autossa (ei rellu) äänien säädöt olivat paremmat ja basso toimi paremmin (rockford fosgate). Unohdin mainita vielä yhden miinuksen, josta jo joku aiemmin mainitsi, niin tuo cd:n puuttuminen, mutta muuten ihan helkkarin hyvä auto.

        Life- ja Zen-varustelutasoihin kuuluu vakiona normaali soitin (ei R-Link 2), jossa on cd-soitin. Zeniin saa lisähinnalla R-Link 2:n josta on cd-soitin jätetty pois. Bosessa sitten vakiona R-Link 2. Siinä yksi syy enemmän säästää ja valita Bosen sijasta Zen ilman R-Linkiä, jos cd-soitinta havittelee.


    • UusiKadjar

      Itsellä ollut erillaisia autoja 80-luvun puolivälistä asti. Kadjar on hämmästyttänyt eniten, ja positiivisesti. Muuten uusin koeajo löytyy näköjään Kaarna sivuilta.
      http://kaara.tv/project/kaara-kevat-2016-9-jakso-koeajossa-renault-kadjar/

      • puurastaja

        Kiitos linkistä. Se kosketusnäytön osio oli melko suppea. Muuten ihan katsottava esitys. Meillä tuossa ei sitä lasikattoa ole. Mutta taas sähkösäätöinen kuljettajan istuin. Kuuluu siihen nahkaverhoukseen tai olisiko päinvastoin. Lasikattoa ei otettu. On ollut vähän käyttöä Koleoksessakin. Tässä ei ole avattava katto. Toisaalta parempikin. Jos ajaessa pitää sitä auki niin käy melko kova ilmavirta. Ilmastointi hoitaa sen jäähdytyksen kyllä.


    • Boserengas

      Sellainen kommentti tähän väliin, että kun vararengasta ei Boseen ollut tilattavissa, niin oikeasti vararengas kyllä subbarin ympärille mahtuu. Eli subbarin ympäriltä styroxit ja renkaanpaikkaussarja pois, vararengas sisään ja subbari vararenkaan keskelle, ja hyvin mahtuu. Ja tietysti vielä tunkki sille varattuun koloon, joka Bosessa on oletuksena tyhjänä. Renaultilta itseltään on vain on näköjään jäänyt tajuamatta, että ei subbari ole mikään ettei ettei Boseen mahtuisi vararengasta, joten en ymmärrä miksei sitä Boseen saa tilattua.

    • Takapakkia

      Mulla on kuukauden ikäinen Kadjar Zen manuaali.mutta en ole saanut mäkilähtöavustinta toimimaan,liekö vika korvien välissä. Ohjekirjassakaan ei ole siitä sen enempää,kuin että sellainen autossa on.Olisi tarpeellinen kapistus. Muuten auto tuntuu hyvältä kaikin puolin.

      • puurastaja

        Paina jarrupoljinta reippaasti. Nosta jalka jarrulta ja aja. Aikaa noin 2 sekunttia ( pitoaika ).


      • näin-toimii

        Se ei aktivoidu, jos pidät vaihdetta päällä ja kytkintä ja jarrua pohjassa. Kun joudut pysähtymään mäkeen, jarru pohjaan ja vaihde vapaalle. Sitten kun kytket vaihteen päälle, ja nostat jalan pois jarrulta, mäkipidätin pitää autoa paikallaan pari sekuntia.

        Joissain autoissa on erillinen "auto-hold" -nappi, jolla sen saa ilmeisesti aktivoitua, vaikka vaihde onkin päällä.

        Tosin en ole oikein ymmärtänyt mitä eroa on mäkipidättimellä ja mäkilähtöavustimella. Tuulilasin uusimman numeron testissä kun väitettiin Kadjarista puuttuvan jompi kumpi.

        Jos et tykkää kytkeä vaihdetta vapaalle, käytä elektronista käsijarrua. Se vapautuu automaattisesti liikkeelle lähdettäessä, joten ei tarvitse tehdä mitään vanhan liiton mäkilähtöä.


    • takapakkia

      Kiitos hyvistä ohjeista,joilla sain mäkilähtöavustimen toimimaan hienosti .

    • Kadijarkadi

      Onko kukaan saanut auto holdia ohjelmoitua päälle huollossa? Olisi mainio varuste. Nyt ei aina muista laittaa käsijarrua päälle kun pysäköi mäkeen. Liekkö mitenkä vaarallista ton laatikon kannalta jos unohtuu kovinkin useasti laittaa kässäri päälle pysäköitäessä?

    • Rellunvippana

      Laittakaa mootorisuoja. Eli maskin peite. Mulla jääti imupuolen ja jäät rikki turbon. Mittarissa 50000. Muuten pelannut hyvin.

    • katjaari

      Minun katjaarista (2017 zen) nollautuu mittariston omat säädöt pakkasella. Menee ilmeisesti tehdas asetuksille. Maahantuoja ei osaa sanoa mistä johtuu!!
      Muuten ei moitittavaa rellussa.
      Ihmeen lämmin auto. Onko siinä jotkin lämmitys vastukset kanavissa kun lämmintä alkaa puhaltamaan jo parin minuutin ajon jälkeen (auto ei ole lämmityksessä).

      • Rellutus

        On ns. PTC_lämmitysvastukset puhalluskanavassa. Lisäksi lämpiämistä edesauttaa automaattisesti sulkeutuva kaihdin maskin alaosassa. Kadjar on kyllä lämmin auto pakkasilla.


      • Anonyymi

        Mullakin 2017 Kadjar ja nollaa pakkasöinä trippimittarin !
        Lämpöasteilla ei tapahdu niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin 2017 Kadjar ja nollaa pakkasöinä trippimittarin !
        Lämpöasteilla ei tapahdu niin.

        Samoin meidän kadjar tekee.
        Nollaa trippimittarin ja mittarinäyttö vaihtuu siniseksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin 2017 Kadjar ja nollaa pakkasöinä trippimittarin !
        Lämpöasteilla ei tapahdu niin.

        Oletteko saaneet huollossa korjautettua tämän mittarin nollauksen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko saaneet huollossa korjautettua tämän mittarin nollauksen ?

        Vaihtoivat takuuseen uuden mittariston ja ongelmat hävisi


    • sokota-äijä

      Aja sää vaa Renull.Mull o sentää kunno auto.
      Kyll maar kaikk jo sen tietää jot SOKOTA paras auto o.
      Ei ol sitte ikin parempaa autoo tehty.

      • puurastaja

        Se on hyvä että olet tyytyväinen autoosi. Jatka vaan sillä niin me jatketaan Rellulla. On siinä sähköä vastuksena niin lämpiää noppeesti. Tuulilasikin lämpiää kokonaan sähköllä. Ei monella merkillä tätäkään hienoutta ole. Sokotossa ei vissiin lämpii sekkään alaosa. Tojotassa se edes.


      • sokota on huonoin auto jolla olen ikinä ajanut. kylmä kuin siperia tammikuussa ja vikoja sitten piisaa.


    • Anonyymi

      Vikoja enemmän kuin missään aikaisemmassa autossa mutta ei odotukset kyllä ollutkaan korkealla tälläisestä halpis autosta saksalaisten jälkeen.

      • Anonyymi

        Arska vei kaksi pussillista pulloja palautukseen, liekkö meinaa Kadjarin omistajaksi?


      • Anonyymi

        Mistäköhän moinen johtuu, jos kyseessä on sama auto kuin Nissan Qashqai?
        Miten voi olla, että Qashqai kelpaa kansalle, mutta Kadjar ei, jossa esim. sisusta on paljon hienompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistäköhän moinen johtuu, jos kyseessä on sama auto kuin Nissan Qashqai?
        Miten voi olla, että Qashqai kelpaa kansalle, mutta Kadjar ei, jossa esim. sisusta on paljon hienompi.

        Kukaan ei halua edes ilmatteeksi Kadjaria ja jos siitä pitää viellä maksaa, niin aina vähempi. Ainahan niitä kuitenkin on olemassa muutamia renufantteja, joille kelpaa vaikka Napoleonin hevosen vanhat luut, kun ne hienoissa Franskalaisissa kääreissä tuodaan esille.
        Auto on käyttöesine, ainakin itselleni eli se hienous ei ratkaise, vaan laatu, että on kestävä, luotettava ja hinta sopiva.
        Mitään Renault-merkkistä "auto" tekelettä ei kannata harmiksi valita. Suomessa on todella paljon hyviä käytettyjä oikeita autoja myytävänä edullisesti. Renault kannattaa unohtaa, se ei palvele kuin hyvällä onnella, eikä aina silloinkaan.
        Ole solidaarinen! Älä tuo Renault haitta tekelettä edes toisia kiusataksesi näkösälle, koska se monessa pahoja muistoja herättää, eikä ole sopivaa muutenkaan renuta tai proppuilla yleisellä paikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei halua edes ilmatteeksi Kadjaria ja jos siitä pitää viellä maksaa, niin aina vähempi. Ainahan niitä kuitenkin on olemassa muutamia renufantteja, joille kelpaa vaikka Napoleonin hevosen vanhat luut, kun ne hienoissa Franskalaisissa kääreissä tuodaan esille.
        Auto on käyttöesine, ainakin itselleni eli se hienous ei ratkaise, vaan laatu, että on kestävä, luotettava ja hinta sopiva.
        Mitään Renault-merkkistä "auto" tekelettä ei kannata harmiksi valita. Suomessa on todella paljon hyviä käytettyjä oikeita autoja myytävänä edullisesti. Renault kannattaa unohtaa, se ei palvele kuin hyvällä onnella, eikä aina silloinkaan.
        Ole solidaarinen! Älä tuo Renault haitta tekelettä edes toisia kiusataksesi näkösälle, koska se monessa pahoja muistoja herättää, eikä ole sopivaa muutenkaan renuta tai proppuilla yleisellä paikalla.

        Yrjö- poika se voi taas pahoon, kun noin oksennuttaa. Oletko tarkistanut ettei hojotasi vuoda pakokaasua matkustamoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrjö- poika se voi taas pahoon, kun noin oksennuttaa. Oletko tarkistanut ettei hojotasi vuoda pakokaasua matkustamoon?

        Tilastotietoa kaivataan lappalaisilta, mikä vehe on tyssänyt lumihankeen? Vai onko pororeki ainut vaihtoehto pakkasessa?


    • Anonyymi

      Oma renuni tyssäsi ilman lumihankiakin monta kertaa ja talvella vaikea hinattava, kun ei saanut hinausköyttä kiinitettyä helpolla, jään peitossa kun oli, piti lapiolla hakata jää pois oikeasta paikasta, kun oli ensin arvannut missä se reikä on. Vararengas auton alla rapaisena, ei ollut mukava sitä sieltä irroitella pimeällä tiellä, rengas meni jostain syystä useasti puhki. Sutimista ja tien reunaan jumiin jäämistä tapahtui yhtenään, ei soveltunut ankariin Lapin oloihin. Jäi rehellisesti sanottuna viha loppuelämäksi renua kohtaan, vikaa vian jälkeen, ei koskaan täysin kunnossa, omituisia vikoja, mahdoton korjata itse "normaaleilla" välineillä. Öljyn vaihto jäi tekemättä ja syyn varmasti kaikki tietävät, se kuuluisa öljy proppu, kas kun ei ollut sellaista avainta itsellä, eikä naapureilla.
      Jos joku olisi kertonut, että on tällainen roskatunkio "auto" olemassa, niin en olisi uskonut, mutta kun itse tietää ja on saanut monet haitat kokea renun taholta, niin silloin tietää mikä laatu on kysymyksessä.

    • Anonyymi

      Eikö ole nollannut trippimittaria pakkasella niin kuin kadjar 2017 vuosimalli tekee.
      Maahantuoja ei tiedä asiasta mitään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5081
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3333
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3175
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      435
      2391
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      246
      1473
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      78
      1221
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1178
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      126
      1086
    Aihe