Mistä leivinuuni malleja...

Tuhkis

Moro!

Oisko kellään linkkejä eri valmistajien valmiisiin takka/leivinuuni kuviin tai omiin uuneihin. Meillä olisi päättämisen vaikeus millaisen takka/leivinuuni mallin valitsisi tupakeittiö tilaan.

11

5286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talkkis

tosissas, hae liikkeistä malli esitteitä tai jos aiot itse tehdä tai teetät muurarilla niin kynä ja paperi kouraan ja ei muuta kuin suunnittelemaan mieleinen malli,

• Lissu

Löytyy kaakeliuunipuolelta ainakin
      www.kermasavi.fi ja www.vuoleri.fi Olettaisin, että Vuolerilta saa myös pelkän leivinuunin, vaikka kuvissa on vain takkaleivinuuni.

Vuolukiviuuneja on tietysti www.tulikivi.fi ja www.nunnauuni.fi

Lissu

• Juuri tiilerin kasannut

Kasasin juuri tiilerin Tyyne takkaleivinuuni yhdistelmän. Hitaasti mutta varmasti. Oli hyvät ohjeet kerros kerrokselta. Viikko sitten lauantaina eka kertaa lämmäytin. Rappasin pinnan tasaseksi ja vedin ruiskulla päälle "karhean pinnan". Mikä nyt oikealta nimeltä onkaan. Komia ku mikäki! Eli suosittelin tiilerin takkaleivinuuniyhdistelmiä. Lämpöarvotkin ovat aivan toista luokkaa kuin monella muulla uunilla, mitä tänäpäivänä kasataan.

• tyyne2

Tyyne olis tarkoitus kasata itselläkin , olisko sulla antaa jotain vinkkejä tms homman suorituksesta joita ei ohjeista selviä? Paljonko muuten meni aikaa ko ponnistukseen ( oma arvio noin 5-6 htpv).

• Tiileri!
        tyyne2 kirjoitti:

Tyyne olis tarkoitus kasata itselläkin , olisko sulla antaa jotain vinkkejä tms homman suorituksesta joita ei ohjeista selviä? Paljonko muuten meni aikaa ko ponnistukseen ( oma arvio noin 5-6 htpv).

Juu, elikkä tosiaan en ollut koskaan aikaisemmin muurannut, mutta halu oli ja nyt jälkeenpäin ajatellen ehkä olisi tullut halvemmaksi jos ottaa huomioon mitä ammattimuurarilla menisi aikaa ja mitä minulta meni. (jos aika on rahaa) Hankala sanoa tarkkaa aikaa, koska tein pääasiassa iltahommina. Joulukuun ekapäivä paketti tuli ja siitähän on jo hurumycketisti aikaa. Ehkä meni 12 työpäivää. Pitkää sellaista. Välillä ku piti aina purkaa, laasti kun ei tuntunut olevan koskaan sopivaa. Hieman hymyilytti kun naapuriin ammattimuurari teki suunnille samanlaisen uunin 3 päivässä.

Muutamia vinkkejä, joita ei ainakaa tiilerinohjeissa ollut, mutta ihan yleisiä muurausohjeita:

Ensinnäkin:

-sisäosahan muurataan ensin, laita joka kulmaan ohjarit/lanka heti alusta lähtien. (vaikka veisikin aikaa) Itse tein koko sisäosan pelkällä vatupassilla, mutta oli aika vaikeaa. Ulkokuoreen älysin laittaa joka kulmaan ohjauspuut merkkasin joka kerroksen millä korkeudella pitää kerros. Ja lankaahan sitä mukaan siirretään ylöspäin kun kerroksia syntyy. Homma oli paljon nätimpää ohjareiden kera.

-Tiilerin ohjeissa ei mainittu mitään milloin takka/leivinuuni luukut laitetaan paikalle. Itse laitoin vasta kun oli valmis, mutta muuan ammattimuurari sanoi että nehän laitetaan heti muuratessa. Oli aikamoista sählinkiä saada villat hyvin luukkujen väliin.

-Tiilerin ohjeissa ei ollut arinaluukun (siis tuhkaluukun joka on siellä uunin sisällä) asennusta ollenkaan, joten itsellä jäi luukun kehykset kokonaan laittamatta, hieman harmittaa mutta, tosin arinan kansi pysyy jotensakin paikalla ilman kehystäkin.

-Itse tein laastia 25 kiloa kerralla, joka minun vauhtiin riitti. Sekoittaa piti malttaa tovi aikaa. 3.8 litraa vettä/25 kiloa oli minun sekoitussuhde. Desit ei kyllä mielestäni saanut paljon heittää.

-Itselläni sisäosasta tuli liian matala koska ensinnäkään ohjarit jäi laiskuttaan alusta asti laittamatta (ja ohjareihin merkatut tiilikerroksien korot). Sisäosan mataluudesta johtuen jouduin leivinuuniluukun laittamaan kerrosta alemmaksi. Muuta ongelmaa siitä ei tullut

-Alun perin oli ajatus että jätän tiilipinnalle, mutta kärsivällisyys loppui pitää tiilet puhtaana näin ekakertalaisella

Mutta kaikenkaikkeaan, kun raksalla on käynyt joo miehiä, eivät tahdo uskoa että itse muurannut vaikka kuinka yrittää takoa päähän.

• tyyne2
        Tiileri! kirjoitti:

Juu, elikkä tosiaan en ollut koskaan aikaisemmin muurannut, mutta halu oli ja nyt jälkeenpäin ajatellen ehkä olisi tullut halvemmaksi jos ottaa huomioon mitä ammattimuurarilla menisi aikaa ja mitä minulta meni. (jos aika on rahaa) Hankala sanoa tarkkaa aikaa, koska tein pääasiassa iltahommina. Joulukuun ekapäivä paketti tuli ja siitähän on jo hurumycketisti aikaa. Ehkä meni 12 työpäivää. Pitkää sellaista. Välillä ku piti aina purkaa, laasti kun ei tuntunut olevan koskaan sopivaa. Hieman hymyilytti kun naapuriin ammattimuurari teki suunnille samanlaisen uunin 3 päivässä.

Muutamia vinkkejä, joita ei ainakaa tiilerinohjeissa ollut, mutta ihan yleisiä muurausohjeita:

Ensinnäkin:

-sisäosahan muurataan ensin, laita joka kulmaan ohjarit/lanka heti alusta lähtien. (vaikka veisikin aikaa) Itse tein koko sisäosan pelkällä vatupassilla, mutta oli aika vaikeaa. Ulkokuoreen älysin laittaa joka kulmaan ohjauspuut merkkasin joka kerroksen millä korkeudella pitää kerros. Ja lankaahan sitä mukaan siirretään ylöspäin kun kerroksia syntyy. Homma oli paljon nätimpää ohjareiden kera.

-Tiilerin ohjeissa ei mainittu mitään milloin takka/leivinuuni luukut laitetaan paikalle. Itse laitoin vasta kun oli valmis, mutta muuan ammattimuurari sanoi että nehän laitetaan heti muuratessa. Oli aikamoista sählinkiä saada villat hyvin luukkujen väliin.

-Tiilerin ohjeissa ei ollut arinaluukun (siis tuhkaluukun joka on siellä uunin sisällä) asennusta ollenkaan, joten itsellä jäi luukun kehykset kokonaan laittamatta, hieman harmittaa mutta, tosin arinan kansi pysyy jotensakin paikalla ilman kehystäkin.

-Itse tein laastia 25 kiloa kerralla, joka minun vauhtiin riitti. Sekoittaa piti malttaa tovi aikaa. 3.8 litraa vettä/25 kiloa oli minun sekoitussuhde. Desit ei kyllä mielestäni saanut paljon heittää.

-Itselläni sisäosasta tuli liian matala koska ensinnäkään ohjarit jäi laiskuttaan alusta asti laittamatta (ja ohjareihin merkatut tiilikerroksien korot). Sisäosan mataluudesta johtuen jouduin leivinuuniluukun laittamaan kerrosta alemmaksi. Muuta ongelmaa siitä ei tullut

-Alun perin oli ajatus että jätän tiilipinnalle, mutta kärsivällisyys loppui pitää tiilet puhtaana näin ekakertalaisella

Mutta kaikenkaikkeaan, kun raksalla on käynyt joo miehiä, eivät tahdo uskoa että itse muurannut vaikka kuinka yrittää takoa päähän.

Paljon kiitoksia, noi on juuri sellasia pieniä mutta oleellisia juttuja jotka hoksaa vasta kun tekee.. edellisen leivinuunitakan muurasi ammattimies apurinsa kanssa 5 päivässä ( valoivat välilaatat paikanpäällä tms) eikä homma niin vaikealta näyttäny,mutta aikaa täytynee varata sitten suosiolla tuo 2 vkoa kalenteriajassa.

• MHM

Käypä katsomassa osoitteessa www.uniikkiuunit.fi.
      Sieltä löytyy tehtyjä malleja, jos haluat paikalla suunnitellun ja toteutetun niin sieltä löytyy ammattihenkilöt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91