Vanhat tavat

Siteeraaja

(Kaverinkaverinkaverinkaverilta kopioitu. Ja sekin varmaan kopioi tämän jostain. Jos tämä on ollut täällä aikaisemmin tai rikkoo jonkun näkemystä tekijänoikeuksista, niin pyytäkää joko adminia tai minua poistamaan. Minulle voi laittaa vaikka henkilökohtaista viestiä.)
HEVONPERSEESTÄ
Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa muutokset kaatuvat sanoihin "näin on aina tehty"?
Älä huoli, paljon suuremmatkin asiat saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.
Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5 tuumaa. (4'8.5"). Aika outo luku, eikö vain? Miksi näin siis o...n?
No tietenkin siksi, että englannin rautatiekiskot ovat samalla välillä ja amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin englannista.
Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä epämääräinen mitta englannin rautateillä?
Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä hevoskärryjen tekijöitä ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin hevoskärryissäkin.
Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?
Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen, olisi riski pyörän särkymisestä ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat olivat juuri tuolla välillä.
Ja ketkä rakensivat englannin vanhan päätieverkon urineen päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin eurooppaa legiooniensa käyttöön.
Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita toisten tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot.
Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat ne kaikki tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui näin ollen euroopanlaajuinen standardi.
Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut alkunsa Rooman valtakunnan sotavaunuista.
Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio ja mieleesi nousee kysymys mistähän hevon perseestä tämäkin mitta on peräisin muista, että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään sellaisiksi, että niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto vetohevon ahteria.
Vaan ei tämä tähän pääty.
Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi halunnut tehdä niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen saavuttamiseksi.
Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja laukaisupaikan välisellä rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava.
Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten vuoksi tunnelista oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme tuo mitta on aika liki kahden hevosen takamuksen yhteen laskettua leveyttä.
Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän kuljetusvälineen, päämitoista on itse asiassa peräisin kahden vuosituhannen takaisten vetohevosten takamusten leveydestä.
On siis aivan turha tulla väittämään, etteikö hevosen perseellä olisi mitään merkitystä.
Jos työpaikallasi joskus jostain suunnitellaan niin suunnitelmat voivat olla niinkin yksinkertaisesta paikasta lähtöisin kun hevon perseestä.

0

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

        Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
        Maailman menoa
        186
        1839
      2. Mietin sinua nainen

        Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
        Ikävä
        61
        1265
      3. Kyllä suoraan

        Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
        Ikävä
        58
        1033
      4. Voisitko nainen kertoa mulle

        Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
        Suhteet
        147
        918
      5. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

        Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
        Lapua
        80
        912
      6. Haluan sinua mies

        Saat minut kuumaksi.
        Ikävä
        44
        883
      7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

        Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
        Ikävä
        54
        798
      8. Voitaisiinko harjoitella rakas

        Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
        Ikävä
        77
        741
      9. Ne alkaa aina yhdeltä

        jos mies et ole sattunut huomaamaan!
        Ikävä
        81
        719
      10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

        Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
        Hindulaisuus
        320
        688
      Aihe