Naisen tanssiaskeleet

askelinblondin

Kun mies vie, niin tarvitseekos naisen osata mitään muuta kuin joitain blondin ennakoivia askeleita ?Senkun seuraa miestä , jos lähtee väärällä jalalla lähtö niin kyllä sekin ajanmittaan tasaantuu.

87

904

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätähänseontanssi
      • nainentanssii

        Mielettömän helpot kuviot naiselle. Paria lukuunottamatta ;)).
        Tempokin senverran hidas ettei päätä rasita.


      • Pösilötovaterikseen

        Jos meinaat linkittämääsi juttua niin sorry, et snaijaa miten hyvin ennakolta harjoiteltu tanssiesitys oli kymysyksessä. Kumpikin tiesi tasan tarkkaan mitä missäkin kohrassa piti tulla ja olla oleman ja se oli sovittu ja harkattu etukäteen.

        Jostain kummallisesta syystä ihmiset aivan yleisesti kuvittelevat joidenkin toisten vain tekevän asiat lonkalta, ilman paneutumista, harjoittelua ja vaivan näköä aiheen eteen. Tanssin lisäksi hyvä esimerkki voisi olla puheitten pitäjät. Yksikään hyvä puhuja ei mene pitämään puhettaan kylmiltään ja sama koskee kaikkia esittäviä lajeja.


      • tangonHuumaa
        Pösilötovaterikseen kirjoitti:

        Jos meinaat linkittämääsi juttua niin sorry, et snaijaa miten hyvin ennakolta harjoiteltu tanssiesitys oli kymysyksessä. Kumpikin tiesi tasan tarkkaan mitä missäkin kohrassa piti tulla ja olla oleman ja se oli sovittu ja harkattu etukäteen.

        Jostain kummallisesta syystä ihmiset aivan yleisesti kuvittelevat joidenkin toisten vain tekevän asiat lonkalta, ilman paneutumista, harjoittelua ja vaivan näköä aiheen eteen. Tanssin lisäksi hyvä esimerkki voisi olla puheitten pitäjät. Yksikään hyvä puhuja ei mene pitämään puhettaan kylmiltään ja sama koskee kaikkia esittäviä lajeja.

        Tanssi. Esim. Tangoa kilpatanssijat tanssii opetellun koreogravian mukaan.
        (Korjatkoon joku jos menee väärin minun oletus.)
        Askeleet ja kuviot on päässä jo ennen tanssiesitystä, vaikka ei tiedetä edes kappaletta mihin ne tanssitaan?
        Lavatansseissa viejä taas tekee "tanssin" kuulemansa musiikin ja käytössä olevan tilan mukaan ( ja mahdollisesti daamin taitojen, ellei nainen ole vielä taitavampi)
        En tie kuinka paljon helponpaa seuraaminen on viemiseen nähden, mutta minusta 9 naista 10 tulis minkä tahansa kuvion mukana. Jos vaan itse sen osais. Itseekin luulen osaavani tanssia kohtalaisesti, vaan en pysty tarjoon silti tarpeeksi haastetta.


      • Dominoivaasorttiako

        Kilpa- ja lavatanssista tuskin voi edes puhua samassa virkkeessä, ne ovat niin eri asioita.

        Kavaljeerin seuraaminen oli helppoa silloin kun vielä tanssin paljon, kauan aikaa sitten. Niin kauan kun viejä osasi hommansa ei ollut mitään ongelmaa. Mutta annas olla kun osaamattomampi sattui hakemaan, kyllä lähdin viemään ja yrittämään ohjausta, multa kysyttiinkin usein että kumpikos meistä nyt oikein vie.


      • Improvisaattori

        Osa tango- yms. tanssiesityksistä toki on joko koreografioita tai koreografiapätkistä koottuja kokonaisuuksia, mutta paljon näkee myös esityksiä jotka improvisoidaan yksittäisistä kuvioista/askeleista. Tuolla videolla ei ole oma lajiani, mutta omaan lajiini peilaten, ei tolla videolla näyttänyt olevan mitään mitä ei voisi viedä improvisoidusti ainakin jos yksittäisen kuvion on harjoitellut. Se näyttää hyvältä ja siltä kuin se olisi etukäteen harjoiteltu siksi että molemmat kuuntelevat musiikkia ja ovat oppineet yhteisen tavan tulkita sitä liikkeeseen. Improvisaation oppiminen on vaikeaa, mutta kun sen osaa ja tanssii parin kanssa joka seuraa hyvin, ei se ole temppu eikä mikään enää siinä vaiheessa kun sen on oppinut.


      • Yhtävaikeaa

        Yeap, vähän sama asia kuin jazzin laulamisessakin. Perusmelodia täytyy osata hyvin, niin hyvin että sen osaa vaikka säestäjä soittaisi ihan eri kipaletta. Sitten sitä voi alkaa vääntää ja kääntää eri muottiin - tai nuottiin - eli improvisoimaan jos osaa ja ääni taipuu.


    • gjfjgjgs

      Kyllä tarvii osata ja paljonkin. Ihan on naisen vastuulla tuleeko hommasta mitään.

    • xy12

      Suurin moka, minkä nainen voi tehdä, on tehdä ennakoivia askeleita. Mies vie ja nainen tulee perässä. Erittäin harvoin, jos koskaan on kohdalleni osunut sellainen, joka ennakoi.

      Tärkeintä naisella on tanssivaste. (= naisen oikea käsi ei saa olla vetelää taikinaa). Toisekseen naisen vasen käsi ei saa painaa miehen oikeata käsivartta. Näitä käsivaressa roikkujia on valitettavasti aika paljon. En hae toista kertaa.

      Kun miehellä on jämpti ote, ei naisen tarvitse arvailla, mihin ja miten mennään.

      • tangonHuumaa

        Nainen pärjää hienosti"xy12" esittämällä hyvällä vasteella. Siinä ei ulkoa opetelluista askeleista ole kuin harmia. (jos daami on 5 vuotta askeltanut esim. tällä hhnn kaavalla, on sitä vaikee viedä nopeella foksilla musiikkia tulkiten. Vasta-alkajatkin pärjää paremmin.)
        Tähän miehen oikean käsivarren roikkujia on oikeesti melko paljon.
        Naisten kannattas koittaa tarkistaa kannatteleeko he itseään kätensä varassa.
        Tämä on miehelle myrkkyä ja uutta hakua ei välttämättä tule.


      • Tummapitkäkomea
        tangonHuumaa kirjoitti:

        Nainen pärjää hienosti"xy12" esittämällä hyvällä vasteella. Siinä ei ulkoa opetelluista askeleista ole kuin harmia. (jos daami on 5 vuotta askeltanut esim. tällä hhnn kaavalla, on sitä vaikee viedä nopeella foksilla musiikkia tulkiten. Vasta-alkajatkin pärjää paremmin.)
        Tähän miehen oikean käsivarren roikkujia on oikeesti melko paljon.
        Naisten kannattas koittaa tarkistaa kannatteleeko he itseään kätensä varassa.
        Tämä on miehelle myrkkyä ja uutta hakua ei välttämättä tule.

        Koetas viedä hidasta lavafoksia hnn oikealla lähtien. Ihan mahdotonta, jos tuo hhnn on juurtunut selkärankaan.


      • tangonHuumaa
        Tummapitkäkomea kirjoitti:

        Koetas viedä hidasta lavafoksia hnn oikealla lähtien. Ihan mahdotonta, jos tuo hhnn on juurtunut selkärankaan.

        Missä nähdään?
        Hidas Foksi onnistuu varmasti.
        Näytä sinä ketä haen, uskon onnistuvani. Jos vaan itse pysyisin hnn kaavalla.
        Käykö mikä muu tahansa askellus kuin jatkuva hnnhnn? Saan tulkita musiikkia miten sen kuulen. Lupaan toisen hitaan menevän jo ilman virheitä.


      • danssapå

        Kyllähän pieni vasta käsissä on hyvä olla, mutta tärkeintä kuitenkin on vartalolla vienti ja vain sillä voi tanssia vapaalla askelluksella.
        Kun askellus on vapaata niin silloin ei tarvita mitään hhnn tai muutakaan kaava, on vain askelia joita toinen vie ja toinen seuraa.
        Jos osaa oikean askellustekniikan ja vartalot ovat kaiken aikaa oikeassa asennossa eli kummallakin on tilansa tanssia niin silloin alkaa tanssi kulkemaan ja kumpikin nauttii.
        Näitä asioita opetellaan ja harjoitellaan joillakin kursseilla ja kilpavalmennuksessa.


    • hymyriittää

      Naisen tarvitsee osata hymyillä. Hymyilyssä ennakointi on elintärkeätä.

      • buggaa

      • mrshitti

        ilmava mekko ilman pikkareita lisää hakuja TAKUUVARMASTI -D


      • Henkikinhyppi

        Olipa kivan näkööstä kädenalitusta. Woi witsi että olin hullu silloin joskus nuorena kun en lähtenyt sen kaverin, joka pyysi, mukaan tanssiseuran harkkoihin. Tanssi olisi kyllä kiinnostanut, kaveri ei ja vasta vuosikymmenien päästä huomasin, että silti olisi pitänyt mennä.


      • tangonHuumaa
        Henkikinhyppi kirjoitti:

        Olipa kivan näkööstä kädenalitusta. Woi witsi että olin hullu silloin joskus nuorena kun en lähtenyt sen kaverin, joka pyysi, mukaan tanssiseuran harkkoihin. Tanssi olisi kyllä kiinnostanut, kaveri ei ja vasta vuosikymmenien päästä huomasin, että silti olisi pitänyt mennä.

        Noi kädenalitanssit ei ole vieläkään mun juttuja. Ehkä sitten kun ei enään jalka nouse, niin on pakko siirtyä noihin.


      • ämmienkertomaa
        tangonHuumaa kirjoitti:

        Noi kädenalitanssit ei ole vieläkään mun juttuja. Ehkä sitten kun ei enään jalka nouse, niin on pakko siirtyä noihin.

        Kylillä kerrotaan, että eihän sulla ole yksi jaloistasi noussut enää vuosiin


      • tangonHuumaa
        ämmienkertomaa kirjoitti:

        Kylillä kerrotaan, että eihän sulla ole yksi jaloistasi noussut enää vuosiin

        No nyt selvis miksei kylän naiset ei hae tanssiin enään.
        (täytyykö sitä mennä ostaa hyvän kokoinen taskulamppu)


      • Rytmionkuumaa
        tangonHuumaa kirjoitti:

        Noi kädenalitanssit ei ole vieläkään mun juttuja. Ehkä sitten kun ei enään jalka nouse, niin on pakko siirtyä noihin.

        Väitätkö sinä retostelija että buggissa ja fuskussa ei tarvitse nostella jalkoja? Luulenpa että ne nousevat sulle liian nopeassa tahrissa. Tai jos eivät, niin voithan opetella kunnon vanhanajan jiven, niin saat nostella tanssikenkiäsi välillä vaikka kattoa kohti.


      • tangonHuumaa
        Rytmionkuumaa kirjoitti:

        Väitätkö sinä retostelija että buggissa ja fuskussa ei tarvitse nostella jalkoja? Luulenpa että ne nousevat sulle liian nopeassa tahrissa. Tai jos eivät, niin voithan opetella kunnon vanhanajan jiven, niin saat nostella tanssikenkiäsi välillä vaikka kattoa kohti.

        Jiven "ihanne" nopeus tais olla 42-46 tahtia/min.?
        6 askelta tahtia kohden. Eli 252-276.
        Se on haaste monelle tanssijalle.

        Pollkkassa on n.200 askelta/min. Joista tosin joka kolmas on hyppy

        Fuskua tanssitaan nopeempin rytmeihin,kuin Jiveä. Askeleita otetaan vain 3 tahtia kohden ja niisäkin puolet on vain painonsiirtoja. ( toisessa ketjussa oli että nuoremmat/kokemattomammat ei tahdo pysyä nopeissa fokseissa mukana. Fuskua pystyy tanssiin, foksi samalla nopeudella ei onnistu) Tähän Jiven nopeuteen tarvittas 84-92 tahtia min.
        Vaan eipä taida nopeenmatkan soitettavat foksit olla kuin n.50 tahtia min? Eli 150 askelta/ min.
        Bugissa on vapaa askellus miehellä. Joten se on hyvä tanssi vanhemmilekkin papoille. (eli sitä sitten kun ei enään mikään jalka pelaa)
        Lavoilla soitettavat tasatahtiset foksit (bugit) on aika hitaita ainakin osa ja foksatessakin tylsiä ellei ota iskujen väliin (chaseita) näitä nopeitahan ottaa bugia tanssivatkin.


      • Lauteiltakatsottuna

        Mitä ihmettä? En ymmärrä, en ole ikinä laskenut tahteja askelina. Nuottikirjoituksessa on tahti, jossa on niin monta eripituista nuottia kuin tahtiin mahtuu, 3/4 eli valssi ja 4/4 eli tango, esimerkiksi.

        Kappaleen nopeus taas kerrotaan tempona, joka voi olla hidas, nopea tai siltä väliltä ja sen mukaan tanssija tanssii joko hitaasti, nopeasti tai siltä väliltä. Fusku on helpompi muoto jivestä, joten en usko että se on ainakaan paljon nopeampi kuin jivekään. Mutta ehkä sitä on helpompi tanssia nopeammin kun se on yksinkertaisempi muoto tempoltaan nopearytmisestä jivestä, joka suorastaan rokkaa.


    • danssapå

      Naisen ei tarvitse osata mitään ennakoivia askeleita.
      Mies vie, mutta naisen täytyy vain osata tanssia...ei sen enempää eikä vähempää.

    • Xfaults

      Eihän naisen tarvitse osata mitään.....siis ei mitään.
      Täällähän tuntuu olevan niin hyviä viejiä nuo tanssimiehet, että naisen ei tarvitse osata .....mitään.

      • tangonHuumaa

        Hei ei se nyt ihan noinkaan ole.
        Kaikki perustuu hyvään tanssiasentoon ja sitä kautta vartalovientiin.
        Naiset kai osais sen paremmin tulkita sanoiksi.

        Miehen ottaessa esim. Tangossa askeleen eteenpäin VASENMALLA. Miehen ylävartalo eteneekin OIKEA puoli edellä, kiertyy vyötäröstä vasenmalle ja päinvastoin oikean jalan askeltaessa suoraan oikealle.
        Nopeilla. Ekalla nopella vartalo myös kiertyy, mutta VAIN ekalla. Toisella nopeella ei kierretäkkään vartaloa. Eikä 3 eikä4.
        Itse harvon etenen suoraa näillä nopeilla, useimiten nopeilla ohiaskeleilla livahdan jonkun parin ohi.
        Käännökset. Jos nyt otetaan (lava olosuhteissa löytyy hyvä tila) oikea käännös ja siihen ollaan menossa vasenmalla jalalla. Ylävartalo kiertyy tässä vielä vasemmalle, oikeella askeleella oikealle ja niin kauan kuin ollaan kääntymässä oikeelle ( kierros kaksi kolme, hitailla tai nopeilla, ihan millä vaan) pidetään vartalo kääntyneenä sinne oikeelle. Vasta kun on tarkoitus lopettaa käännös/pyöriminen tai vaihtaa suuntaan. Annetaan tällä ylävartalolla merkki naiselle.

        Toivottavasti en tässä istuessani anna täysin vääriä neuvoja. Täytys oikein tanssahtaa ja katsoa kuinka se oikeesti menee.

        Naiset. Menisköhän se noin?

        Välillä lavoilla osuu kohdalle vasta alkajia jotka seuraa tosi helposti, eri askelvariaattoreita ja vastaa suunnanmuutoksiin ruuhkassakin tosi hyvin.
        On tosin myös heitä jotka yrittää "arvailla" ja "päätellä" omasta kuviopankista, mitä on seuraavaksi tulossa. Naisen tarvis vain nollata pää ja ja laskee jalka lattiaan siinä missä mieskin sen tekee. Pivoteissa ja valsseissa vois tehdä työtä, kun oma työvuoro on. Muuten VAIN menee miehen viennin mukaan.


      • kukuxklan

        Miehen vika kummiskin jos tanssi ei suju.


      • Helppoo

        Jos tanssi ei suju, naisen voi palauttaa riviin takaisin.


      • Muttarumaa

        Hyvä. Sitten voi tehdä toisinkin päin; kun mieäs ei osaa eikä tanssi suju, voi palauttaa takaisin riviin - tai jättää lattialle.


      • Reilupeli
        Muttarumaa kirjoitti:

        Hyvä. Sitten voi tehdä toisinkin päin; kun mieäs ei osaa eikä tanssi suju, voi palauttaa takaisin riviin - tai jättää lattialle.

        Tähän tarvitaan tuomari päättämään kumpi "estää" tanssia sujumasta. Voi johtua kummasta tahansa tai molemmista.


      • Reiluustuntematonkäsite

        Tanssiplaattialla aika harvakseltaan näkee tuomareita. Tai siis oikeita sellaisia, kaikenkarvaisia 'tuomaroijia' siellä sen sijaan lienee enemmän kuin laki sallii.


      • Harjoitellutosaamaton
        Muttarumaa kirjoitti:

        Hyvä. Sitten voi tehdä toisinkin päin; kun mieäs ei osaa eikä tanssi suju, voi palauttaa takaisin riviin - tai jättää lattialle.

        Ilmeisesti syy on aina miehessä. Sitä en vaan ymmärrä miksi joidenkin naisten kanssa tanssi kulkee helposti yhteen (vaikeissakin lajeissa). Sitten on taas niitä joiden kanssa tannsi alkaa muistuttaa painimista ja tai vievät itse. Usein tanssitaitoaan "mainostavat" kuuluvat jälkimmäisiin. Kehuminen ja taito korreloivat aika huonosti.


      • Revisiitä

        Ei. Mutta miksi vain mieäs saisi arvostella, arvioida ja palauttaa riviin takaisin?

        Yleensä tanssi niin kuin kaikki muutkin asiat alkavat luistaa ja kulkea helposti, tai helpommin, kun tottuu ja tuntee toisen tavat, ajatukset ja askeleet, sekä tanssi- että muutkin.

        Olettaisin että ne ovat mieähenpuolia jotka kehuskelevat taidoillaan eniten. Tämä arvio tulee ihan omasta kokemuksesta, tiedän monta jotka sanovat tanssivansa ja tanssitilanteessa tanssiminen on kävelyä tms. nytkyttelyä miltei paikoillaan tai sitten 'satasen aidat' ympäri parkettia. Aiheesta ei mitään tietoa eikä käsitystä oikeasti, joten aivan samoin sanoin: miksi joidenkin miesten kanssa tanssi kulkee helposti ...


    • takavinokenoasento

      Riittää että nainen talloo riittävästi miehen varpaille.
      Siitä viimeistään tietää että tanssi ei ole kysisen daamin kanssa se asia mikä parhaiten luistaa.

      • Liukkaille

        Tässä vaiheessa onkin jo hyvä siiryä seuraavaan vaiheeseen.
        Eli mennä yhdessä ihmettellen miehen sinisiä varpaita ja kokeilla luistaisko muut hommat paremmin.


    • xy12

      Yksi askelkuvio voi naiselle aluksi olla vaikea, ellei ole sitä enen mennyt. Tämä on ohikävely. Jos huomaan, että nainen on hyvä seuraamaan ja kaikesta näkee, että osaa tanssia, teen ohikävelyitä. Sitten on niitä, joille se tulee ihan yllätyksenä. Voin vielä toisenkin kerran kokeilla. Ellei onnistu, luovun siitä suosiolla. Sitten mennään vaan perinteistä. Samoin voi useiden hitaiden käyttö peräkkäin sekä eteen että taakse päin olla yllätys. Siihen nainen oppii kuitenkin lähes välittömästi, kun vain vartalollani viestitän peräkkäisistä hitaista.

      • tangonHuumaa

        Noi ohikävelyt on tosiaan välillä vaikeita.
        Mielellään ei päästäs yhtään vastetta aukeen ja miehen eka oikea askel ei mahdukkaan meneen ohi.
        Tätähän kuulus jo valmistella sillä vasemmalla askeleella ( antaa pieni vinkki) vaan kun lavaolosuhteissa ei viejä ole siinä vaiheesa vielä päättänyt mihin sen oikea jalan vie.(askel kerrallaan luovitaan ahtaassa tilassa)

        Tuli mieleen, oliskohan apua, jos ensin veis pari avausta? Jolloin nsinen sais käsityksen ohikävelystä.
        En vaan haluais irrottautua hetkeksikään Daamista.


      • Tummapitkäkomea

        Oikeanlaisella vartalon käytöllä ohikävelyn vienti ihan helppo homma.


      • danssapå

        Just näin on. Oikeanlaisella vartalon käytöllä se sujuu.
        Sitä vartaloiden asentoa kutsutaan vastaliikeasennoksi.
        Helpottaa jos vartalot on vastaliikeasennossa . Että silleen...


      • tangonHuumaa
        danssapå kirjoitti:

        Just näin on. Oikeanlaisella vartalon käytöllä se sujuu.
        Sitä vartaloiden asentoa kutsutaan vastaliikeasennoksi.
        Helpottaa jos vartalot on vastaliikeasennossa . Että silleen...

        Onko Herroilla paljonkin kokemusta vasta-alkajien tanssittamisesta?
        Kyllä minulle on osunut kohdalle aika haastavia.

        Mietin vaan, yleensä kun taidot itsellä kasvaa, ei sitä paljoo viitsi kurssinkäymättömiä vasta-alkajia tanssitella
        Sitä vaan pyöritellään muutamaa (alle kymmentä) tuttua illan aikana. Vuodessa max. 50 naista.
        Varovasti laskien tanssitin viime vuonna n.400 eri naista satunnaisilla hauilla. Näihin osuu aika paljon tanssitaidottomia.


        "Tummapitkäkomea" missä päin asut ja käyt tansseissa?


      • danssapå

        No, minulla ei ole paljoa kokemusta vasta-alkajista.
        Tanssin pääosin sellaisten tanssitettavien kanssa, joilla ei ole enää mitään vaikeuksia noiden ohiaskeleiden kanssa.


      • näinsetoimii

        Ne ovat kaikki ohi-askeleita: moni nainenkin kuvittelee, että naisen jalkoväliin astutaan suoraan, mutta tanssitaitokäytännössä naisen jalkoväliin ei voi tanssiasennostakaan johtuen astua, vaan astutaan siitä aina ohi. Naisen tehtävä on siirtää toinen miestä houkuttelevan jalkovälinsä muodostavista jaloista pois eteen päin puskevan miehen tieltä: taitamatonkin mies astuu siis lopulta jalkovälistä ohi taitavan naisen kanssa tanssiessaan, vaikka alun perin suunnittelikin astuvansa suoraan naisen jalkoväliin.


      • Tummapitkäkomea
        tangonHuumaa kirjoitti:

        Onko Herroilla paljonkin kokemusta vasta-alkajien tanssittamisesta?
        Kyllä minulle on osunut kohdalle aika haastavia.

        Mietin vaan, yleensä kun taidot itsellä kasvaa, ei sitä paljoo viitsi kurssinkäymättömiä vasta-alkajia tanssitella
        Sitä vaan pyöritellään muutamaa (alle kymmentä) tuttua illan aikana. Vuodessa max. 50 naista.
        Varovasti laskien tanssitin viime vuonna n.400 eri naista satunnaisilla hauilla. Näihin osuu aika paljon tanssitaidottomia.


        "Tummapitkäkomea" missä päin asut ja käyt tansseissa?

        Tanssitan kyllä eritasoisia naisia, mutta tangot säästän parhaille. Mutta olen kyllä testannut että vienti sujuu keskitasoistenkin kanssa. Vasen käännös ohiaskeleilla voi toki vaatia muutaman harjoituskerran. En kerro missä käyn tansseissa.


      • taitoaoao

        Ai jaa. Minä olen kyllä niin taitava viejä, että saan tuon avoimen vasemman käännöksen menemään vasta- alkajankin kanssa virheettömästi heti ekalla kerralla.


      • tatu8

        Vasta-alkajan kanssa ei ole mitään mahdollisuutta mennä tangossa vasenta pitkää käännöstä kun se ei tahdo onnistua kokeneemmankaan kanssa, vaikka kuinka hyvin osaisit sen viedä.


      • Ohikäännös
        Tummapitkäkomea kirjoitti:

        Oikeanlaisella vartalon käytöllä ohikävelyn vienti ihan helppo homma.

        Ja siitä vasempaan käännökseen on helpompi kuin verrattuna tavalliseen suljetun otteen vasempaan käännökseen.


    • ÄinäänMiäs

      Kuin kaislat tuulessa.

    • Opittavaaedessä

      Harvinaisen asiallista tekstiä aikoihin, siis tämä ketju yleensä.

      Aika usein törmää näihin naisiin, jotka kertovat osaavansa tanssia. Usein kuitenkin paljastuu, että he tanssivat vain hhnn. Ongelmia voi tulla jo, jos nopeat askeleet ottaa toisensa ohittavina. Hyvin vaihtelevaa onnistuminen peruskäännöksissäkin. Valssissakin, vaikka ei olekaan hhnn. Kädenalitanssit on näille daameille tuntemattomia, jotkut haluavat kokeilla, mutta liian pitkään kestävistä pyörähdyksistä mies ehdottaa paluuta perusfoksiin.

      Eniten ehkä "vihaan" kädessä tai olkapäässä roikkumista, jotkut myös heiluttavat käsiään musiikin tahdissa. Monet myös hakeutuvat turhan leveään V-asentoon.

      Kiitosta daameille, joiden tanssin tuntee vastepisteissä, kädenalitansseissa käsissä, suljetussa otteessa selässä ja lantion seudulla.

    • xy12

      Otetaanpa keskusteluun vielä taivutukset. Tangossa ja hitaassa foxissa tulee tasaisin välein taukopaikkoja, joissa on kiva tehdä traivutus ja joku muu vastaava hidas tai pysäyttävä juttu.

      Taivuksen voi tehdä loivana yhden käden taivutuksena, joka on naiselle turvallinen ja helppo.

      Sitten on kahden käden taivutus, jossa naisen voi taivuttaa huomattavasti syvemmälle riippuen ihan siitä, mikä on naisen valmius tähän. Osa rakastaa ja jotkut aristelevat, minkä vuoksi luovun siitä suosiolla.

      Tuossa loivassa taivutuksessa naisen tulisi olla tuettuna lattiaan niin, ettei hän kaadu, vaikka mies irrottaisi otteensa kokonaan.

      Kauhun hetkiä olen kokenut silloin, jos nainen suorastaan heittäytyy taivukseen ja mikä pahinta takapuoli kuopalla lattiaa kohti. Tanssiopettaja on aina korostanut sitä, naisen tulisi olla loivassaa taivutuksessa lähes yhtä suorassa kuin viivotin.

      Taivutukset ovat sylitanssien suola. Niitä ei tietenkään tule viljellä liikaa.

      • tangonHuumaa

        Viejän pitää mielestäni AINA varoiksi ottaa leveä tukeva asento, ennen kuin edes päästää/antaa merkin taivutukselle.
        Silloin ei ole vaaraa että naisen paino kaataa koko pakan.
        Vaikka viejä suunnittelis siirtää taivuksen aikana vielä jalkaa painopisteen alle. On siinä huomioitava muuttuvia tekijöitä.
        Joku toinen pari saattaa ilmestyä tyhjästä jalan eteen, kenkän nauha aukee ja jää toisen jalan alle tai joku viereinen kaunis nainen saa viejän unohtaan mitä on tekemässä.

        Eli ensin varma asento, sen jälkeen on turvallista vaikka nainen heittäytys miehen käsivarrelle.

        Ja naiset. Ei ne miehen raami ja lihaksikkaat käsivarret auta jos painopiste menee/pääsee tyhjänpäälle. Silloin lattia kolisee.
        Eli jos haluaa heittäytyä taivutukseen. Niin olethan lukenut/tuntenut missä miehen tukipiste on?


      • tangonHuumaa

        Täytyy vielä lisätä.
        Ruuhkatansseissakin näkee joskus KESKEN kappaleen tehtävän syviä taivutuksia, joissa miehen pääkin on vain n.70-80 cm korkeella ja naisen hiukset lattiassa.
        Älkää pliis tehkö niin. Minut on kerran meinannut yllättää tämmöinen pari.
        Jos sattuu tanssittaan itseään pitempää ja lähestymiskulma on sopiva, voi pahimmassa tapauksessa tanssia päin ja kaatua parin päälle Daaminsa kanssa.
        Malttakaa tehdä semmoiset taivutukset kappaleen loppuun, tai edes johkin nurkkaan.
        Keskilattia ei ole turvallinen. Osa keskellä tanssii kyllä paikallaankin, mutta aina on meitä jotka hakeutuu ruuhkassa keskelle koska sielä on eniten tilaa liikkua.


    • tangonHuumaa

      Rakkaat naiset. Vastailkaa.
      Oletteko te järkyttyneitä? vai miksi on niin hiljaista teidän puolelta.
      Toivotaan ettei nyt ihan vasta-alkajat ala sekoitteleen niitä askeleita. Voi olla naisten nilkat mustelmilla.

      Tuli tossa mieleen.
      Jos olette puolittanut nopeuden ja haluatte taas sen takaisin nopeuttaa.
      On se ehkä turvallisin tehdä (hitsi kun en muista enään kuvioo, olisko se ollu oikea pistokäännös?) Mies tekee oikean käännöksen alkuosan ja lähteen siitä takasin nop nop askeleilla. Askel joka iskulle. Tästä on naisen helppo vaihtaa samaan tahtiin, eikä jalat kolise.

      • Opitvieläedessä

        Tältä palstalta on naiset kadonneet.


      • kalletappinen123

        Tanssin ilo tärkeintä . Jos ei ole oikeesti iloa ei ole tanssia.


    • tangonHuumaa

      Kuten jo aikasemmin sanoin 9-10 lavoilla naisista seuraa hyvää vientiä
      Juuri SINÄKIN kuulut siihen ryhmään.
      Jos et tiedä osaavasi, ei hyvä viejä vaan ole rohjennut kokeileen sitä.

      • kesälavakulkija

    • Harastaja

      Paritanssissa mielestäni tärkeintä on tanssiminen toiselle eli molempien pitää sopeutua toisen taitoihin / tyyliin, eikä tanssia kumpikin yksin parina. Tietenkin perusaskeleet ja rytmiikkaa olisi hyvä opetella tai pyytää tanssipartnerinsa opettamaan.
      Nykyisin on niin paljon tanssilajeja / - tyylejä, joita kukaan ei niitä kaikkia voi kiitettävästi hallita. Ole avoin, mukautuva ja oppimishaluinen , se riittää.

    • xy12

      Joku kyseli, mikseivät naiset osallistu tähän keskusteluun. En ihmettele yhtään. Syy on se, että koko palsta on muuttunut *ulkkujen temmellyskentäksi. Eräät puhuvat niin lapsellisia alapään juttuja, että se karkoittaa fiksummat koko palstalta. Kohta nämä ääliöt saavat keskustella kekenään. Eihän tässä kehtaa edes tunnustaa kenellekään, että käy joskus tällä rivosuisten palstalla.

      • pirkkopirkkopirkko

        Syy tuohon on että Pirkko A on viikot töissä ja viikonloppuisin hoitaa kotia Pirkko B on yh, ja joka toinen viikonloppu menee lasten kans ja jokatoinen riiatessa uuden miesystävän kans Pirkko C on taas pitkäaikaistyötön ja aika menee viilatessa uusia tekokynsiä sekä tutustuessa lähibubielämään, Pirkot on touhun tyttöjä


    • Pks_tanssinainen

      Kiitos asiallisesta viestiketjusta rakkaat tanssimiehet! Minulle vaikeinta on saada käteen sopiva vaste, kun olen luonnostani lempeäkätinen :). Onko hyviä vinkkejä tähän?

      • Vastapainetta

        Tarkoitit varmaan kädenalitansseja tai tanssittaessa vartalot ilman kontaktia. Auttaisikohan jos tarjoutuisit jatkuvasti olemaan vietävissä. Löysät pois. Ota mies vastaan kuten ottaisit kevyesti tukea seinästä. Siitä se vaste syntyy. Vaikka liike lähtee vartalosta tuntee sen myös käsistä. Toki miehelläkin on osuutensa asiassa.

        Vaikea selittää kaikkia tilanteita. Välillä sen vasteen tarvitsee oll tyontöä ja välillä vetoa. On niin monenlaisia tanssilajeja. Tosissa nuo vasteet saavat olla aika voimakkaitakin välillä, mutta yleensä kevyitä ja silti ne voi aistia hyvin.


    • xy12

      Tanssinainen kyseli, miten saisi käteensä sopivan vasteen. Tee seuraava testi. Laita esim. oikea kätesi koukkuasentoon, n. 90 astetta. Pyydä toista työtämään kättäsi reippaasti taakse päin.

      Jos sinulla ei ole vastetta, heilahtaa kätesi kyljen taakse

      Jos sinulla on vaste, pysyy kätesi samassa asennosssa mutta sinä pyörähdät ympäri.

      Ts. kädessä tulee olla pysyvä jäykkyys. Sormet kuitenkin pysyvät hellästi miehessä kiinni. Senhän sinä osaat, koska olet lempeäkätinen.

      Sylitanssissa ei tehdä edellisen kaltaisia työntöjä niin kuin kädealitansseissa. Sylitanssissa käden kulman tulee pysyä samana ts. etäisyys miehen ja naisen välillä pysyy samana koko ajan. Poikkeuksena tietysti avaukset ym. erikoisjutut.

      Auttoiko yhtään?

      • painopisteenmerkitys

        Missään tanssissa ei työnnetä kenenkään kättä taakse päin: ensin mies alkaa ottaa askelta pois päin omasta kämmenestään ja sitten nainen omastaan, joka on miehen kämmenellä. Molempien kämmenet pysyvät paikoillaan. Paikoillaan pysyvien kämmenten salaisuus on siinä, kuinka askelta aletaan ottamaan. Askelta ei aleta ottamaan jalkaterällä: jalkaterän liikahdus on seurausta vartalon painopisteen liikahduksesta. Eli yksinkertaistaen jalkaterän on siirryttävä liikahtaneen vartalon painopisteen alle, jotta vartalon painopiste ei tipahda lattialle. Ja kääntäen, jos vartalon painopisteen alla olevaa jalkaterää yrittää siirtää pois vartalon painopisteen alta, vartalon painopiste tipahtaa lattialle.


      • Taaksepoistu
        painopisteenmerkitys kirjoitti:

        Missään tanssissa ei työnnetä kenenkään kättä taakse päin: ensin mies alkaa ottaa askelta pois päin omasta kämmenestään ja sitten nainen omastaan, joka on miehen kämmenellä. Molempien kämmenet pysyvät paikoillaan. Paikoillaan pysyvien kämmenten salaisuus on siinä, kuinka askelta aletaan ottamaan. Askelta ei aleta ottamaan jalkaterällä: jalkaterän liikahdus on seurausta vartalon painopisteen liikahduksesta. Eli yksinkertaistaen jalkaterän on siirryttävä liikahtaneen vartalon painopisteen alle, jotta vartalon painopiste ei tipahda lattialle. Ja kääntäen, jos vartalon painopisteen alla olevaa jalkaterää yrittää siirtää pois vartalon painopisteen alta, vartalon painopiste tipahtaa lattialle.

        Työnnetään, mutta naisen ei pidä päästää kättään taakse.


      • kysymysontanssista
        Taaksepoistu kirjoitti:

        Työnnetään, mutta naisen ei pidä päästää kättään taakse.

        Tässä oli ilmeisesti tarkoitus keskustella tanssin eikä niinkään taluttamisen hienouksista. Oletko nyt varma, että viestisi tuli oikealle palstalle?


      • Tanssistaonkysymys
        kysymysontanssista kirjoitti:

        Tässä oli ilmeisesti tarkoitus keskustella tanssin eikä niinkään taluttamisen hienouksista. Oletko nyt varma, että viestisi tuli oikealle palstalle?

        Tansiissa käytetään oikeasti työntöjä ja ja vetoja naisen liikutteluun. Joskus liikutellaan useitakin askelia samaan suuntaan, eräänlaista taluttamista tämäkin. Tosin tässä tarvitaan se veto tai työntö vain alussa, sitten liikutaan niin kauan kunnes mies (tai jokin este) pysäyttää. Nämä ovat ihan tanssin peruasioita.


      • tanssieiolepunnerrusta

        Paritanssiva nainen on häntä tanssittavan miehen peilikuva, vaikka ei läheskään siltä aina näytä: Yksinkertainen ja siten kokonaisedullisesti toteutettavissa oleva demonstraatio osoittaa tämän täysin tanssikiistatta: paritanssia opetteleva mies voi varsinkin halutessaan asettua kokovartalopeilin eteen (vartalo) muutoin tanssiasennossa paitsi siten, että on tunkenut molemmat kätensä tanssitreenihousujensa takataskuihin. Tämän jälkeen mies ottaa askeleen peilistä pois päin. Tällöin naista peilissä markkeeraava miehen peilikuva ottaa askeleen miehestä pois päin. Seuraavaksi mies ottaa askeleen kohti peiliä, jolloin miehen tanssittelemaa naista markkeeraava miehen peilikuva ottaa askeleen kohti miestä. Kummankaan suuntaisen askeleen aikana ei esiintynyt työntöä eikä vetoa, koska miehen kädet olivat tanssitreenihousujen takataskuissa. OMOT!

        Edistyneitä kädenalikuvioita himoitseva mies voi asettua kokovartalopeilinsä eteen siten, että ylettää vallankin mainiosti asettamaan vientikätensä peukun peiliin. Tämän jälkeen mies ottaa askeleen peilistä pois päin varoen huolellisesti kadottamasta peukkunsa kontaktia kädenalitanssiparin symmetriatasoa markkeeraavaan peiliin. Peilissä miehen käden ali tanssittelemaa naista markkeeraava miehen peilikuva ottaa tällöin askeleen peilistä pois päin myös pitäen peukkunsa tiukasti kädenalitanssiparin symmetriatasoa markkeeraavassa peilissä. Molempien kädet siis ojentuvat, mutta peukut eivät liikahta milliäkään. Mikäli kädenalitanssiparin symmetriatasoa markkeeraavasta peilistä kuuluu naksahdus ja peili menee aivan siis täysin säröille, mies työnsi itseään peilistä pois päin eikä kysymyksessä ollut sittenkään kädenalitanssikuvioharjoitus vaan pystypunnerrusharjoitus. MOT!


    • Pks_tanssinainen

      Hei, kiitos molemmille, auttoi kovasti! Sitten vaan treenaamaan...

    • Poskioppia

      Eräs opettaja opetti sopivan vasteen määrää kehottamalla painamaan omaa poskea sormella ja tunnustelemalla sen läpi hampaita. Ensin kevyesti. Hampaat eivät tunnu. Se on liian vähän. Sitten vähän lujempaa, niin että hampaat juuri tuntee. Se on sopivasti. Lopuksi niin kovaa että sattuu. Se on liikaa. Sopiva vaste on noin 200 g.

    • xy12

      Nimimerkki "Painopisteenmerkitys" ei ymmärtänyt, mitä tarkoitin. Kyllä fuskussa ja jivessä ainakin mies työtää naisen kädestä vauhtia esim. spinnissä ja monessa, monessa muussakin kuviossa. Työnnöllä nainen pannaan pyörähtämään.

      Jos vastetta ei ole, heilahtaa vain käsi, kun tarkoitus on, että nainen pyörähtää.

      • z-akselipyörähdys

        Puhut varmaan asiaa, jokainen vain selittää sen hiukan eri tavalla. Se esimerkkikin oli ok. Naisen täytyy vaan vastustaa miehen suorittamaa työntöä niin ettei käsi lähde liikkumaan. Näissä spin-kuvioissa mies oikeastaan työntää kättään vain jonkin matkaa ja jäykistää sen hetkeksi paikalleen. Nainen myös vastustaa miehen käden liikettä ja lopulta käyttää sitä "seinänä" ottaakseen vauhtia pyörähdykseensä.


    • Joskuspaljontanssinut
      • Täydellisyys-saavutettu

        Tuskin niitä joka ilta tapaa, jos seuraajiakaan. Ilmeisesti tuo on se täydellinen taito (suomalaisessa tangossa) edelleen, kun tätä samaa klippiä ei ole vuosiin korvattu uudella.


      • tuu_tankoon

        Varmaan tiedät, mistä tuo näytteesi on peräisin. Jos ei nyt ihan samalle tasolle yltäviä, niin kyllä siellä taitavia löytyy. Ja miksei löytyisi, jos viikottain useita tunteja harjoitellaan ja käydään kurssiakatemiat. Lisäksi hyvä huomata, että ei tuossa pelkästään viejän ehdoilla mennä, vaan kyllä seuraajankin osaaminen pitää olla melkoisen hyvää, jotta tanssi sujuu kuin vals...eikun tango.


      • Ärsyttäväaihe

        Tanssi oli iiihanaa katseltavaa! Tangon sanoja en jaksanut kuunnella, piti panna kesken poikki.


      • yönillatelokuun

        Siinähän nainen kaipaili rakkaintansa ...."tanssiitangon kanssa toisen ".... ..."kun rakkaus kohteensa vaihtaa...." ...."yön illat elokuun...". Tämä on vain elämää mutta varmasti joskus myös tottakin.


      • Lässyn-lässyn-lätinää

        Jaaa, no ehkä se on sitten se rakkaimman kaipuu jota en kestä.


    • vastaalkaja

      Tässä päivänä muutamana eräs ohjaaja antoi aloitusneuvon vasemmalla taaksepäin (mies) käykö tämä kaikkiin tanssilajeihin ?

      • Painonvaihdolla

        Ainakin osa ohjaajista suosittelee pientä sivuaskelta tai selvää painonvaihtoa paikallaan. Suurin osa tanssilattian törmäyksistä tapahtuu aloitusvaiheen taka-askeleen seurauksena.


    • xy12

      Aloituksessa vasemmalla taka-askel on hyvä aloitustapa. Itse teen aina niin tangossa, foxissa ja hitaassa valssissa. Kun mies kallistaa itseään samalla vähän taaksepäin, tietää nainen heti mitä tehdään.

      • Painoaskel

        Mutta tuon askeleen ei kuitenkaan saane olla sellainen arkkutangon piiloaskel, josta nainen ei huomaa sitäkään kummalle jalalle paino siirtyy.


      • sevaihtuusolkenaan

        Etkö tiennyt, että vauhdikkaastikin sujuvassa ja siten seuraajastakin erityisen miellyttävältä tuntuvassa käden ali tanssissa viejän jalanvaihto siten, ettei seuraaja eikä edes sivusta seuraava tajua viejän jalan vaihtuneen, on monin verroin arkipäiväisempi tapahtuma kuin arkkutangossa?


    • kaikkiirtitangosta

      Olettekos kokeilleet kun tangossa käännöskuviossa miehen jalat menee ristiin ja liike hetkeksi pysähtyy sitten toisessa kuviossa kannat yhteen ja koko käännös kannoilla.
      Sitten voi jatkaa humppa tai valssi tangolla ellei siirry mannetangoon...

      • Kaikki-irtiunesta

        Oliko tämä painajaisuni joka herätti? Kandeisko ihan oikeasti nukkua yöllä niin pää ei sekoa askelista.


      • normiheräämisaika

        Ei sentään. Teräväpäinen opettajatar kurssilla opetti ja mm. käski aamulla kerrata muuten ei viikon päästä muista mitään


    • askeleet123

      hhnn ,hhnn , hhnn merkkaus vasemmalle , nop ,nop , nop , nop , nop nop nop ,hhnn ,hhnn , hhnn , merkkaus oikealle , nop ,nop , nop , nop , hhnn , hhnn

      • Bumtsibumbum

        Se on sosiaalifoksia sillä pärjää joka paikassa koko tulevan kesän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

      Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

      Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

      Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

      Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

      Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

      Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe