Jäätestit pakollisiksi - kitkat historiaan?

nasta4ever

Asiantuntijat ehdottavat että talvirenkaille voisi tulla jäätesti pakolliseksi koska erityisesti eurokitkat on todettu suureksi vaaratekijäksi liikenteessä. Ovat kuin kesärenkaita jotka pitävät hitusen paremmin lumella muttei minkäänlaista jääpitoa. Ja sellaista paikkaa Suomessa ei ole missä jäältä voi täysin välttyä.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kitkarenkaan-jaapito-pahimmillaan-surkea--kuin-kesarengas/qDTpc53g

"Ratkaisun ongelmaan voisi tarjota kansainvälisten rengasvalmistajien yhdessä kehittämä jääpitotesti. Jos Suomessa käytössä olevilta henkilöautojen talvirenkailta vaadittaisiin jääpitotestin läpäisyä, talviturvallisuuden suhteen huonot renkaat saataisiin karsittua pois markkinoilta."

Jos jäätestit tulisivat pakollisiksi, kuinkahan kävisi kitkarenkaille noin yleisesti? TM rengastestien perusteella jopa pohjoismaisella kitkrenkaalla on keskimäärin yli 20% pidemmät jarrutusmatkat jäällä. Jos siis vertaa parhaita kitkoja parhaisiin nastoihin viime vuosien testeissä. Tämä on niin valtava ero että herää kysymys, nähdäänkö kitkoja myynnissä enää juuri ollenkaan jos jäätestit tulevat pakollisiksi?

55

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisätarkastus

      Jokaisen auton pitäisi käydä myös viimeistään nastarengaskauden alettua tarkastuttamassa renkaansa katsastusasemalla. Myös poliisi voisi hoitaa tätä noin minuutin kestävää (jos kaikki kunnossa) operaatiota. Näin toimimalla saataisiin epäkelvot talvirenkaat pois liikenteestä.

      • Lisää_valvontaa

        Hieno idea.

        Sitten renkaille ei tarvittaisikaan minkäänlaista muuta vaatimusta. Saat ajaa millä haluat, kunhan ne ovat katsastuskonttorilla talviajoon hyväksytyt.

        Menepä testiin niilla "nastarenkaista parhailla" ajettuasi niillä yhden talven...


    • märkä.jäinen.tie

      Nyt onkin sivuteillä sellaiset pääkallokelit että luulisi kitkailijoiden jättävän koslansa talliin.
      Se joka tulee sanomaan ettei niillä ole mitään ongelmaa niin valehtelee. Hyvä kun nastoilla pärjää.

      • samapito

        Älä höpise. Pehmeä märkäjää. Sama onko nasta vai kitka.


      • tsgfdsgfgsd

        Miksi mennä jonnekin sivuteille? Kaupunkimaisilla alueilla on kadut kunnossa.


      • NastaNiilo21
        samapito kirjoitti:

        Älä höpise. Pehmeä märkäjää. Sama onko nasta vai kitka.

        Hyvää päiväkävelyä, jos on aivan sama.
        Taas on viranomaiset ja tienpitäjät väärässä liukkaudesta varoittaessaan.


      • kjnsdvso
        tsgfdsgfgsd kirjoitti:

        Miksi mennä jonnekin sivuteille? Kaupunkimaisilla alueilla on kadut kunnossa.

        Näiden sivuteiltä ehdoin tahdoin itselleen hankaluuksia hakevien vuoksi postikin joutuu vähentämään väkeä. Jakeluautoihin ei tarvitsisi hankkia nastarenkaita, jos jakelualueena olisivat pelkästään taajama-alueet. Ympärivuotiset kitkarenkaat riittäisivät.

        Syrjäseutujen masokistit voisivat käydä hakemassa tiettömien taivalten takaa postinsa itse. Käyväthän ne usein ruokaostoksillakin, joten käytännössä ajaisivat yhtä paljon kuin ennen.


      • NastaNiilo
        tsgfdsgfgsd kirjoitti:

        Miksi mennä jonnekin sivuteille? Kaupunkimaisilla alueilla on kadut kunnossa.

        Jospa vaikka asuu sellaisen tien varrella?
        Harvinaisen ahdasmielistä väkeä kirjoittelemassa: "Kun minä toimin näin, sen pitää kelvata muillekin".
        Lähiön kerrostalokoppi. Ei ikinä!


      • Ajoin eilen vaimon nastarenkailla (ja etuvedolla) varustettua autoa. Kun oli liukasta, oli hemmetin liukasta. Kävelyvauhdista kun polkaisi jarrut pohjaan, niin useampi metri mentiin absien ruksuessa eteenpäin. Alla "hyvät" nastarenkaat, eli ainakin melkein kaikki nastat tallella ja kulutuspintaa riittävästi.

        Tänään sitten vähän märemmissä keleissä omalla autolla. Kiinalaiset kitkat ja takatuuppari. Pysähtymisessä ei ollut ongelmia, mutta liikkeellelähdöissä vähän parissa paikassa (piti ihan ottaa luistonesto pois, että pääsi hyvin liikkeelle).

        Mutta näinhän se on. Kitkarenkaalla on huonompi kiihdytyspito kuin jarrutuspito. Nastalla vähän käytettynä käytännössä päin vastoin.


      • kgfnekdsf84
        TheRat kirjoitti:

        Ajoin eilen vaimon nastarenkailla (ja etuvedolla) varustettua autoa. Kun oli liukasta, oli hemmetin liukasta. Kävelyvauhdista kun polkaisi jarrut pohjaan, niin useampi metri mentiin absien ruksuessa eteenpäin. Alla "hyvät" nastarenkaat, eli ainakin melkein kaikki nastat tallella ja kulutuspintaa riittävästi.

        Tänään sitten vähän märemmissä keleissä omalla autolla. Kiinalaiset kitkat ja takatuuppari. Pysähtymisessä ei ollut ongelmia, mutta liikkeellelähdöissä vähän parissa paikassa (piti ihan ottaa luistonesto pois, että pääsi hyvin liikkeelle).

        Mutta näinhän se on. Kitkarenkaalla on huonompi kiihdytyspito kuin jarrutuspito. Nastalla vähän käytettynä käytännössä päin vastoin.

        Mielenkiintoinen teoria. Tuo on mahdollista ainoastaan, jos kuluneet nastarenkaat on asennettu pyörimään väärin päin.

        Kun renkaat pyörivät aina yhteen suuntaan, niin vetävien renkaiden lamellien etureuna kuluu teräväksi. Siitä johtuu niiden parempi "pureminen" jarruttaessa.


      • kgfnekdsf84 kirjoitti:

        Mielenkiintoinen teoria. Tuo on mahdollista ainoastaan, jos kuluneet nastarenkaat on asennettu pyörimään väärin päin.

        Kun renkaat pyörivät aina yhteen suuntaan, niin vetävien renkaiden lamellien etureuna kuluu teräväksi. Siitä johtuu niiden parempi "pureminen" jarruttaessa.

        Niin, tämä pätee oikein hyvin kitkarenkaissa.

        Nastarenkaissakin tuo pätee lamellien osalta, mutta nastat eivät kulu teräviksi. Ne pyöristyvät kuluessaan. Ja lähinnä jarrutettaessa, jolloin renkaat sutivat useammin (vaikka se abs olisikin).


      • et.todellakaan
        TheRat kirjoitti:

        Ajoin eilen vaimon nastarenkailla (ja etuvedolla) varustettua autoa. Kun oli liukasta, oli hemmetin liukasta. Kävelyvauhdista kun polkaisi jarrut pohjaan, niin useampi metri mentiin absien ruksuessa eteenpäin. Alla "hyvät" nastarenkaat, eli ainakin melkein kaikki nastat tallella ja kulutuspintaa riittävästi.

        Tänään sitten vähän märemmissä keleissä omalla autolla. Kiinalaiset kitkat ja takatuuppari. Pysähtymisessä ei ollut ongelmia, mutta liikkeellelähdöissä vähän parissa paikassa (piti ihan ottaa luistonesto pois, että pääsi hyvin liikkeelle).

        Mutta näinhän se on. Kitkarenkaalla on huonompi kiihdytyspito kuin jarrutuspito. Nastalla vähän käytettynä käytännössä päin vastoin.

        Taas ollut batmanni liikenteessä jolta onnistuu kaikki kivuttomasti, sanon vaan että hahhahhahhahhaaaa.
        Et muuten usko itsekään noihin sepityksiisi.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Ajoin eilen vaimon nastarenkailla (ja etuvedolla) varustettua autoa. Kun oli liukasta, oli hemmetin liukasta. Kävelyvauhdista kun polkaisi jarrut pohjaan, niin useampi metri mentiin absien ruksuessa eteenpäin. Alla "hyvät" nastarenkaat, eli ainakin melkein kaikki nastat tallella ja kulutuspintaa riittävästi.

        Tänään sitten vähän märemmissä keleissä omalla autolla. Kiinalaiset kitkat ja takatuuppari. Pysähtymisessä ei ollut ongelmia, mutta liikkeellelähdöissä vähän parissa paikassa (piti ihan ottaa luistonesto pois, että pääsi hyvin liikkeelle).

        Mutta näinhän se on. Kitkarenkaalla on huonompi kiihdytyspito kuin jarrutuspito. Nastalla vähän käytettynä käytännössä päin vastoin.

        Eri auto, eri olosuhteet, lienekö paikkakaan sama. Tarinan todenperäisyydestä puhumattakaan.
        Tämän "testin" arvo on mitätön.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Niin, tämä pätee oikein hyvin kitkarenkaissa.

        Nastarenkaissakin tuo pätee lamellien osalta, mutta nastat eivät kulu teräviksi. Ne pyöristyvät kuluessaan. Ja lähinnä jarrutettaessa, jolloin renkaat sutivat useammin (vaikka se abs olisikin).

        Ja sitten todisteita ja linkkejä tuohon nastakulumisväitteeseen. Teoriaa alkaa taas tulemaan.
        Sen voin todeta että metalli kuluessaan pyöristyy. Appiukon kävelysauvojen kärjet olivat kuluneet pyöreiksi vaikka olin ne aiemmin hionut teräväksi. Sikäli omituista että appiukko ei juuri sauvoilla jarruttele. No eipä omaa ABS:ääkään. Paitsi autossaan, mutta se ei kuulu tähän.


      • korpieläjä
        kjnsdvso kirjoitti:

        Näiden sivuteiltä ehdoin tahdoin itselleen hankaluuksia hakevien vuoksi postikin joutuu vähentämään väkeä. Jakeluautoihin ei tarvitsisi hankkia nastarenkaita, jos jakelualueena olisivat pelkästään taajama-alueet. Ympärivuotiset kitkarenkaat riittäisivät.

        Syrjäseutujen masokistit voisivat käydä hakemassa tiettömien taivalten takaa postinsa itse. Käyväthän ne usein ruokaostoksillakin, joten käytännössä ajaisivat yhtä paljon kuin ennen.

        Mitäs hankaluuksia sivuteilltä tulee? Kun lakivelvotteiset tiemaksut maksaa, hoituu tienpitokin palkatun urakoitsijan suorittamana. Lumenauraukset ja hiekoitukset on paremmin hoidettu kuin valtatiellä. Tosin valtatiellä ei hiekoiteta.
        Meidänkö takia posti joutuu irtisanomaan? Kun korvesta ei aina kaupoille pääse, mikä on firma joka nettiostokset kotiin tuo. Samalla reissulla kirjeposti josta postimaksu on maksettu. Tuplakorvaus postille, yksi kustannus.
        Ruokaa varten meillä on kellarit ja pakastimet. Ja metsissä riistaa.


    • Ruiseri

      Sattui silmiin kiintoisa tutkimustulos: Talvisin kitkarenkailla ajavat aiheuttavat kesäisinkin, kesärenkailla, enemmän kolareita kuin talvisin nastarenkaita käyttävät vastaavana aikana.

      Jonkilaista asennevammaa "olen parempi kuski kuin muut" -suuntaan näillä kitkarengasintoilijoilla.

      • Mihin suhteutettuna? Ja olisiko linkkiä moiseen tutkimustulokseen.

        En oikein jaksa uskoa, että kukaan kysyy kesäaikaan ajetun kolarin osapuolilta, mitä renkaita he edellisenä talvena käyttivät.


      • talvikuski
        TheRat kirjoitti:

        Mihin suhteutettuna? Ja olisiko linkkiä moiseen tutkimustulokseen.

        En oikein jaksa uskoa, että kukaan kysyy kesäaikaan ajetun kolarin osapuolilta, mitä renkaita he edellisenä talvena käyttivät.

        Juurikin näin. Tuskinpa se kitkarengas sitä asennevammaa aiheuttaa. Jos aiheuttaisi, niin olisipa aikamoinen rengas. Luulenpa, että nuo samat syntymästään asennevammaiset aiheuttavat kolareita, oli alla mikä rengas tahansa.


      • VTTtestaa
        TheRat kirjoitti:

        Mihin suhteutettuna? Ja olisiko linkkiä moiseen tutkimustulokseen.

        En oikein jaksa uskoa, että kukaan kysyy kesäaikaan ajetun kolarin osapuolilta, mitä renkaita he edellisenä talvena käyttivät.

        Linkki VTT:n suunnilleen vastaavaan loppupäätelmään tulleeseen tutkimukseen: http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

        Referaatti vaikkapa maikkarin sivuilta: http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/nastat-vai-kitkat-vtt-n-tutkimus-paljastaa-83-prosentin-eron/4898938


        "VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet."

        "Onnettomuuksiin joutuvat kitkarengaskuskit syyllistyvät tutkimuksen mukaan myös useammin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastarenkaita käyttävät. "


        Kitkoilla ajavat enimmäkseen siis minäminähälläväliä-persoonat. Yleensä nämä eivät osaa käyttää vilkkuakaan.


      • VTTtestaa kirjoitti:

        Linkki VTT:n suunnilleen vastaavaan loppupäätelmään tulleeseen tutkimukseen: http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf

        Referaatti vaikkapa maikkarin sivuilta: http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/nastat-vai-kitkat-vtt-n-tutkimus-paljastaa-83-prosentin-eron/4898938


        "VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet."

        "Onnettomuuksiin joutuvat kitkarengaskuskit syyllistyvät tutkimuksen mukaan myös useammin alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin kuin nastarenkaita käyttävät. "


        Kitkoilla ajavat enimmäkseen siis minäminähälläväliä-persoonat. Yleensä nämä eivät osaa käyttää vilkkuakaan.

        Eli tutkimuksen mukaan kitkarenkailla joudutaan useammin kolareihin (joskin syyttömänä osapuolena, mikä tuosta myös selviää), mutta tämä ei johdu renkaista vaan kuskeista.

        Voidaan siis todeta renkaiden olevan huomattavasti nastarenkaita turvallisemmat. Kiitos.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Eli tutkimuksen mukaan kitkarenkailla joudutaan useammin kolareihin (joskin syyttömänä osapuolena, mikä tuosta myös selviää), mutta tämä ei johdu renkaista vaan kuskeista.

        Voidaan siis todeta renkaiden olevan huomattavasti nastarenkaita turvallisemmat. Kiitos.

        Onnettomuudet johtuvat kuskeista, mistä voidaan päätellä että renkaat ovat turvallisemmat kuin nastarenkaat. Sekoat jo itsekin selityksiisi.
        9 minuuttia ja 41 sivuinen tutkimusraportti on tulkittu. Onnea oivallisesta pikalukutaidosta. Tosin en siihen usko. Kerro sivu missä mainitaan syyttömät osapuolet.
        En lähtisi tällä selityksellä toteamaan yhtään mitään.
        Olepas hyvä.


      • musta.valkeaksi
        TheRat kirjoitti:

        Eli tutkimuksen mukaan kitkarenkailla joudutaan useammin kolareihin (joskin syyttömänä osapuolena, mikä tuosta myös selviää), mutta tämä ei johdu renkaista vaan kuskeista.

        Voidaan siis todeta renkaiden olevan huomattavasti nastarenkaita turvallisemmat. Kiitos.

        Oletko muuten sukua vv-ministeri Stuppelolle?


      • huijaritutkij

        Tutkimusten mukaan 87% nimeämätöntä tutkimusta mielipiteidensä tukena käyttävistä huijaa ;-).


    • Bastrado

      Nyt on kyllä hieman alottajalla puurot ja vellit sekaisin. Höpiset tarinassasi Eurokitkarenkaista ja Pohjoismaiden kitkarenkaista. Ota selvää nyt hieman ennen kuin avaat "asiantuntemuksesi".

      • aefgaefae

        Eurokitkoistahan se suurin ongelma johtuu mutta jäätesti voisi helposti myös karsia pohjoismaisisa kitkoja pois myynnistä, niissäkin kun on usein jope 30% huonompi jääpito parhaisiin eli nastarenkasiiin verrattuna rengastestien perusteella. Tietenkin kaikki renakat pitäisi testata jos jäätesti otetaan käyttöön. Riippuu ihan millainen vaatimusraja on jääpitotestillä.

        Luetunymmärtäminen vissiin sulle liian vaikeaa?


    • PääPoisPerseestä

      Kitkat historiaan? Ja Kauppapalehti se taas toimii viisaana suunnannäyttäjänä.... Hohhoijaa... Milläs meinasit pysäyttää nastarenkaillakaan ilman kitkaa...?

    • Kannatan

      Kannatan jäätestien pakollisuutta talvirenkaille. Suurimassa työkaluista ja työvaatteistakin on syystäkin turvallisuus vaatimuksensa että ne olisivat laillisia ja turvallisia käyttää. Joten miksi autojen ja muiden ajoneuvojen renkaiden pitäisi olla mikään poikkeus?

    • 4564534

      Ihan kuten märkäpito, vierintävastus ja melutaso, jarrutusmatka jäällä voisi olla yksi pakollinen tieto talvirenkaille. Ja kun pito on tarpeeksi heikko, renkaalle ei sallittaisi M S merkintää.

      • rgrsgrs

        Oikeastaan pohjoismaihin tarvittaisiin M S I merkintä, mud ,snow ja ice. Pelkkä mud snow kun ei kerro mitään jääpidosta.


      • ei.tule.saamaan
        rgrsgrs kirjoitti:

        Oikeastaan pohjoismaihin tarvittaisiin M S I merkintä, mud ,snow ja ice. Pelkkä mud snow kun ei kerro mitään jääpidosta.

        Yksikään lepuuttaja ei tule saamaan I-merkkintää rinkuloihinsa, S-merkkikin on vähän niin ja näin.


      • normi-setti

        M S -merkintä on täysi vitsi. Sellainen löytyy osasta kesärenkaitakin. Pohjoismaiset talvirenkaat löytyvät STRO:n ylläpitämästä luettelosta. Mukana on siis myös kitkarenkaat, vaikka käytännössä niitä ei pitäisi talvirenkaisiin lukea.


    • ghjjkl2

      Ihme kuvittelijoita.
      Kitkarenkaat pysyvät markkinoilla, jos niille tulisi jäätesti, niin niitä verrattaisiin keskenään, ei nastarenkaisiin.

      • 3463634

        Tuohan nyt olisi yhtä typerää kuin vertaisi kesärenkaiden jääpitoa keskenään ja todettaisiin että paras niistä on hyvä talvirengas. Ajattelitko nyt ollenkaan mitä kirjoitit?

        Tietenkin kaikkia rengastyyppejä verrattaisiin keskenään, muutenhan jäätestissä ei olisi mitään järkeä. Paras nastarengas olisi tietenkin vertailukohta ja esim jos jarrutusmatka ylittää 30% vertailurenkaasta, rengasta ei saisi myydä talvirenkaana. Ainakin huonommille pohjoismaisillekin kitkoille tekisi silloin tiukkaa saada talvirengashyväksyntää.


      • ei.voi.verrata

        Tottakai verrattaisiin keskenään, eihän niitä voi mitenkään verrata talvirenkaisiin.


    • Se-vaan-on-näin

      Todellakin näin. Ja vakuutusyhtiöt kiittää.

    • Erkkolan.Oy

      Odottakaas kun nimimerkki-1516/Bussissa tulee jankuttamaan nerokkaita ajatuksiaan tähänkin keskusteluun kuten että kesärenkaat tulisi sallia talvellakin. Siinä on kaveri joka tietää asioita meitä muita paremmin.

    • gsrgsrg

      Muistaakseni erään vuoden TM testissä Nokian eurokitka päihitti jääpidossa joidenkin halpisvalmistajien pohjoismaiset kitkat. Eli ainakin myös pohjoismaiset kitkat olisi saatava jäätestin pariin koska ovat selkeä turvallisuusuhka.

    • TuurillaMennään

      "Nyt onkin sivuteillä sellaiset pääkallokelit että luulisi kitkailijoiden jättävän koslansa talliin. Se joka tulee sanomaan ettei niillä ole mitään ongelmaa niin valehtelee. Hyvä kun nastoilla pärjää."

      Noi on just niitä kelejä kun nastakuskit luulevat etenevänsä pelkkien nastojen avulla. Kokemuksesta tiedän ettei asia niin ole. Jos alla on pelkkää peilijäätä, ei siitä nastasta ole ollut enää aikoihin mitään hyötyä. Ja kyllä nämä samat turhat luulot näkyvät hyvin monen ajotavoissa muissakin tilanteissa.

      • nastat.jäälle

        "Noi on just niitä kelejä kun nastakuskit luulevat etenevänsä pelkkien nastojen avulla. Kokemuksesta tiedän ettei asia niin ole. Jos alla on pelkkää peilijäätä, ei siitä nastasta ole ollut enää aikoihin mitään hyötyä."

        Ei kyllä ne nastat on renkaisiin laitettu, renkaat laitettu vanteille, jo koko kompleksi asennettu auton alle, neljä kertaa, sillä systeemillä sitten edetään.

        Mistä kokemuksesta tiedät, kenen.

        Siis märkää peilijäätä, siinä tosiaan pitää vaan yksi rengastyyppi, nastarengas, toki voidaan laittaa ketjutkin, mutta mieluummin nastarengas.

        Liukkaalla ajaminenhan ei ole mitään luulemista, nastarenkaillla siitä vaan mennään, no lepuuttajilla ajava tosin luulee pärjäävänsä, mutta ei.


      • TuurillaMennään
        nastat.jäälle kirjoitti:

        "Noi on just niitä kelejä kun nastakuskit luulevat etenevänsä pelkkien nastojen avulla. Kokemuksesta tiedän ettei asia niin ole. Jos alla on pelkkää peilijäätä, ei siitä nastasta ole ollut enää aikoihin mitään hyötyä."

        Ei kyllä ne nastat on renkaisiin laitettu, renkaat laitettu vanteille, jo koko kompleksi asennettu auton alle, neljä kertaa, sillä systeemillä sitten edetään.

        Mistä kokemuksesta tiedät, kenen.

        Siis märkää peilijäätä, siinä tosiaan pitää vaan yksi rengastyyppi, nastarengas, toki voidaan laittaa ketjutkin, mutta mieluummin nastarengas.

        Liukkaalla ajaminenhan ei ole mitään luulemista, nastarenkaillla siitä vaan mennään, no lepuuttajilla ajava tosin luulee pärjäävänsä, mutta ei.

        Kuinkas sattuikaan:
        http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195016140799/artikkeli/noin tuhat aamulehtea jaa tanaan jakamatta tiet erittain liukkaita.html

        Ei niillä lehdenjakajilla sitten ole nastarenkaita alla vai? Uskallan epäillä.


      • nastarenkaat.on.poikaa

      • TuurillaMennään
        nastarenkaat.on.poikaa kirjoitti:

        No ei varmaan ole nastarenkaita, ovat myös kaltaisiasi uupeloita.

        Eli eivät eroa sinusta juurikaan, koska olet vieläkin pahempi uupelo kuin minä.


      • älä.väkytä
        TuurillaMennään kirjoitti:

        Eli eivät eroa sinusta juurikaan, koska olet vieläkin pahempi uupelo kuin minä.

        Älä väkytä täysuupelo.


      • TuurillaMennään
        älä.väkytä kirjoitti:

        Älä väkytä täysuupelo.

        Osaatko yhtä hyvin ajaa kuin aukoa päätäsi? Vituttaako kun et pysy tiellä muuten kuin nastarenkaiden avulla? Ei ole ihan hyvä merkki se, ei.


      • älä.väkytä
        TuurillaMennään kirjoitti:

        Osaatko yhtä hyvin ajaa kuin aukoa päätäsi? Vituttaako kun et pysy tiellä muuten kuin nastarenkaiden avulla? Ei ole ihan hyvä merkki se, ei.

        Samat sanat, mitä sitä kertaamaan.


    • Minusta nastarenkaat pitäisi kieltää. Hyvin olen tiellä pysynyt ilmankin vaikka Uudenmaan ja Lapin välillä ajelenkin kaikkina vuodenaikoina.

      Etelässä tiet suolataan ja ne ovat usein talvisinkin samassa kunnossa kuin kesällä. Turha niitä on nastojen kanssa raapia.

      • luomumuna

        Maailman pitäisi tietenkin toimia ehdoillasi. Mikä sinulle sopii, pitää sopia muillekin. Olet oikeutettu määrittelemään sen mikä on kaikille sopivaa ja riittävää.


      • Jonkun ehdoilla se maailma kuitenkin toimii. Miksei minun ehdoillani siinä missä jonkun toisen?


      • luomumuna
        rytmimunat kirjoitti:

        Jonkun ehdoilla se maailma kuitenkin toimii. Miksei minun ehdoillani siinä missä jonkun toisen?

        Demokratia hallintomuotona on surkea. Mutta parempaakaan ei ole keksitty. Diktatuuria on jossain kokeiltu surkein tuloksin. Sinäkö haluaisit vielä yrittää?


      • Jos sillä pääsee nastarenkaista eroon, niin mikä ettei.

        Päästäisiin samalla takasumuvaloistakin eroon.


      • luomumuna
        rytmimunat kirjoitti:

        Jos sillä pääsee nastarenkaista eroon, niin mikä ettei.

        Päästäisiin samalla takasumuvaloistakin eroon.

        Päästäänkö samalla eroonpääsemisehdottelijastakin eroon?


      • pölisiä
        rytmimunat kirjoitti:

        Jos sillä pääsee nastarenkaista eroon, niin mikä ettei.

        Päästäisiin samalla takasumuvaloistakin eroon.

        Takasumuvalo on sumuvaloista se kaikkein paras. Lisää lähes nastarenkaiden verran talviajon turvallisuutta.

        Sanana takasumuvalo on hieman harhaanjohtava. Sen pitäisi olla takalumipölinävalo.


    • Riippuu mistä olet eroonpääsemässä?

    • tilastovale

      Jos rajaudutaan vain onnettomuuksiin unohtaen pöly melu niin tuossakaan jutussa ei edes väitetä, että kitkarengas olisi turvattomampi Jääkelillä ehkä (muttei lähteiden mukaan edes tilastollisesti merkittävästi), mutta koko talvi huomioiden ei.

      Talvirengaskaudellehan eroja saadaan myös toisinpäin: esim. sulalla asfaltilla kitkarenkaisten osuus onnettomuuksista on selkeästi pienempi kuin heidän osuutensa liikennevirrassa.

      Mielenkiintoinen luku tuossa VTT:n tutkimuksessa oli se, että kitkarenkaisten osuus marraskuun jääkelikolareissa on korkeimmillaan. Veikkaanpa elämänkokemukseen perustuen , että tämä johtuu siitä, että kitkat laitetaan alle ajoissa ja nastarenkaita käyttävät liukastelevat tuolloin kesäkumeilla (joita tuossa tilastossa ei huomioida).

      Opetelkaa lukemaan juttuja ja varsinkin niiden takana olevia tilastoja. Toimittajathan jälkimmäistä valitettavan usein eivät osaa.

      • NastaNiilo

        Kehotat lukemaan tilastoja. Kuitenkin sekotat elämänkokemuksen tilaston tulkintaan. Tilasto on faktaa (ainakin pitäisi olla) joka perustuu tutkittuun tai mitattuun aineistoon. Jos jotain asiaa ei tilastossa mainita, sitä ei ole tutkittu, eikä seikkaa voi ottaa huomioon. Nastarenkailla marraskuussa ajavien määrää ei ole mitattu, joten sitä seikkaa ei voi ottaa huomioon.
        Jos otat elämänkokemuksen tilastontulkinnassa huomioon, tulkitset sitä väärin, mielipiteeseen perustuen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

      Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      6338
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      377
      1936
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      1664
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1639
    5. Kimmo Kiljunen

      "Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      284
      1343
    6. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      65
      1069
    7. Herätät kyllä

      Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1043
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      61
      789
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

      Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      776
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

      Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      739
    Aihe