Alkolukkoajokortin pyytäminen

gfthj

Päätin nyt valita alkolukon. Mutta miten prosessi nyt käytännössä menee? Poliisin esitteessä mainitaan että valvottua ajo-oikeutta pitää pyytää? Mistä sitä pyydetään? Ilmoitin esitutkinnasta halukkuudestani. Vai pitääkö nyt käydä taksilla poliisin lupapalvelussa?

Vai onko vain niin että;

1) lääkäriin

2) alkolukko autoon yms.

3) passikuvaan

4) poliisilaitokselle jättämään ajokorttihakemus?

51

4853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • drigster

      Olethan ottanut kunnolla selvää, mihin olet ryhtymässä? Kuten:

      - valvottu ajo-oikeus kestää 1-3v, tyypillisesti n. 2v
      - kokonaiskustannukset n. 3000€
      - lääkärikäynnit
      - alkolukonhankinta
      - muutoskarsastus
      - alkometrin tietojen purku 60pv välein

      Käyttö

      - raja 0,1mg/l -> virhepuhallus
      - puhallus käynnistettäessä
      - seuraava puhallus 15min ajon aikana
      - seuraavat puhallukset 15-45min välein ajon aikana
      - puhallustekniikan harjoittelu (ei yhtä helppoa kuin tavan alkometreissä)
      - kalibrointi tarvittaessa

      Jos kaikki ok so far, niin:

      Alkolukolla valvotun ajo-oikeuden vaiheet
      1. Rattijuopumuksesta kiinni jääminen. Poliisi mää-
      rää heti väliaikaisen ajokiellon ja ottaa ajokortin
      haltuunsa.
      2. Pyyntö valvotusta ajo-oikeudesta poliisille tai vii-
      meistään käräjäoikeudessa rattijuopumusasiaa käsi-
      teltäessä.
      3. Päätös valvotusta ajo-oikeudesta käräjäoikeuden
      istunnossa tai sitä ennen poliisilta.
      4. Alkolukon asennus ja ajoneuvon muutos-
      katsastus.
      5. Käynti lääkärin tai muun terveydenhuollon am-
      mattihenkilön luona.
      6. Todistukset alkolukon asentamisesta ja muutos-
      katsastuksesta sekä käynnistä lääkärin tai muun
      terveydenhuollon ammattilaisen luona toimitetaan
      poliisille alkolukkoajokorttihakemusta jätettäessä.
      7. Valvottava saa poliisilta alkolukkoajokortin. Val-
      vottu ajo-oikeus alkaa.
      8. Alkolukon käyttötietojen purku 60 päivän välein.
      9. Ehdollisen ajokiellon koetusajan päätyttyä alko-
      lukko voidaan poistaa ajoneuvosta. Tällöin ajoneuvo
      tulee muutoskatsastaa ja alkolukkoajokortti palaut-
      taa poliisille. Poliisi luovuttaa aikaisemman ajokortin
      takaisin. Alkolukko voidaan myös jättää ajoneuvoon

    • rrrrrrrr

      Noin se menee kuten yllä. Suurinpiirtein. Kustannukset ei kyllä noin isot kuten tuossa mainittu. Itselläni alkolukko maksoi tuhannen euroa. Takuuta 3v. Tietojenpurku 60 pv välein 60e/kerta.

      Puhallustekniikka ainakin smartstartin mallissa todella helppo. Itsellä tarkkuustuloksella 0,29 valvottu ajo-oikeuden kesto 1v ja 3kk.

      • normikortti

        Aika halvalla olet päässyt, jos kokonaiskustannukset jäävät puoleentoista tonniin. Sitä paitsi sulla on ollut harvinaisen lyhyt valvoton ajo-oikeuden kesto, kun olet puhaltanut vain nippa nappa yli sallitun promillerajan. Tässä on normicase:

        - lääkärikäynti (päihteistä puhuminen) 59e
        http://medfin.fi/terveyspalvelut/laakaritodistukset/alkoholiseuranta-ajokorttia-varten/

        - alkolukko asennus koulutus (kaikki kulut) 1490e
        http://www.vesma.fi/palvelut/drager-alkolukko.html

        - muutoskatsastus alkolukon asennuksen jälkeen n.50e ja muutoskatsastus poistamisen jälkeen n.50e = n. 100e

        - valvottu ajo-oikeus, passikuvat, ajokortti n. 80e

        - 2v valvottu ajo-oikeus, 60pv välein tietojen purku, 60e/kerta = 720e

        Yhteensä: 2449e

        Ei ole huomioitu:

        - polttoainekustannuksia tietojen purkuun ajamisesta, katsastukseen ja muihin pakollisiin paikkoihin ajamisesta / liikkumisesta

        - oman ajan käyttöä, koko hommaan palaa kaikkinensa helposti 80h ylimääräistä aikaa. Tietysti jos on oloneuvos eikä laske omalle ajalleen mitään arvoa ja tykkää ravata noissa paikoissa niin se on sitten 0e arvoinen....

        3000e on yläkanttiin, mutta harva pääsee alle 2000 euron kaikki kustannukset huomioiden...


      • alexpt
        normikortti kirjoitti:

        Aika halvalla olet päässyt, jos kokonaiskustannukset jäävät puoleentoista tonniin. Sitä paitsi sulla on ollut harvinaisen lyhyt valvoton ajo-oikeuden kesto, kun olet puhaltanut vain nippa nappa yli sallitun promillerajan. Tässä on normicase:

        - lääkärikäynti (päihteistä puhuminen) 59e
        http://medfin.fi/terveyspalvelut/laakaritodistukset/alkoholiseuranta-ajokorttia-varten/

        - alkolukko asennus koulutus (kaikki kulut) 1490e
        http://www.vesma.fi/palvelut/drager-alkolukko.html

        - muutoskatsastus alkolukon asennuksen jälkeen n.50e ja muutoskatsastus poistamisen jälkeen n.50e = n. 100e

        - valvottu ajo-oikeus, passikuvat, ajokortti n. 80e

        - 2v valvottu ajo-oikeus, 60pv välein tietojen purku, 60e/kerta = 720e

        Yhteensä: 2449e

        Ei ole huomioitu:

        - polttoainekustannuksia tietojen purkuun ajamisesta, katsastukseen ja muihin pakollisiin paikkoihin ajamisesta / liikkumisesta

        - oman ajan käyttöä, koko hommaan palaa kaikkinensa helposti 80h ylimääräistä aikaa. Tietysti jos on oloneuvos eikä laske omalle ajalleen mitään arvoa ja tykkää ravata noissa paikoissa niin se on sitten 0e arvoinen....

        3000e on yläkanttiin, mutta harva pääsee alle 2000 euron kaikki kustannukset huomioiden...

        Alkolukon voi myös vuokrata. Esim smartstart.fi tarjoaa alkolukkoa vuokralle hintaan 119e/kk tilinavausmaksu 69e.

        http://www.smartstart.fi/fi/vuokralukko.html

        Riippuen valvotun ajo-oikeuden kestosta, se ei kuitenkaan välttämättä tule halvemmaksi kuin kerralla ostaminen.

        Ylläolevasta hintalaskelmasta puuttuu seuraavat:

        - alkolukon kalibrointi (kerran vuodessa) 60-70e
        - jos alkolukko lukkiutuu, avaaminen maksaa 50e (lukitun alkolukon avauskoodi)
        - jos alkolukon ostaa itse, eikä vuokraa, sen voi jälleenmyydä. Siitä saa kohtuullisen korvauksen, joka tapauksessa joitakin satoja euroja takaisin.

        Muuta huomioitavaa:

        - valvotulla ajo-oikeudella EI saa ajaa ulkomaille / ulkomailla. Ei sovellu siis esim. automatkalle autolautalla Eestiin viinanhakuun :)
        - saat ajaa vain hyväksytyllä alkolukolla varustettua autoa. Auton vuokraamiset eivät käytännössä tule kyseeseen
        - alkolukon voi asentaa useampaankin ajoneuvoon, jos perse kestää kustannukset. Moottoripyörään ei sovellu


      • rrrrrrr
        normikortti kirjoitti:

        Aika halvalla olet päässyt, jos kokonaiskustannukset jäävät puoleentoista tonniin. Sitä paitsi sulla on ollut harvinaisen lyhyt valvoton ajo-oikeuden kesto, kun olet puhaltanut vain nippa nappa yli sallitun promillerajan. Tässä on normicase:

        - lääkärikäynti (päihteistä puhuminen) 59e
        http://medfin.fi/terveyspalvelut/laakaritodistukset/alkoholiseuranta-ajokorttia-varten/

        - alkolukko asennus koulutus (kaikki kulut) 1490e
        http://www.vesma.fi/palvelut/drager-alkolukko.html

        - muutoskatsastus alkolukon asennuksen jälkeen n.50e ja muutoskatsastus poistamisen jälkeen n.50e = n. 100e

        - valvottu ajo-oikeus, passikuvat, ajokortti n. 80e

        - 2v valvottu ajo-oikeus, 60pv välein tietojen purku, 60e/kerta = 720e

        Yhteensä: 2449e

        Ei ole huomioitu:

        - polttoainekustannuksia tietojen purkuun ajamisesta, katsastukseen ja muihin pakollisiin paikkoihin ajamisesta / liikkumisesta

        - oman ajan käyttöä, koko hommaan palaa kaikkinensa helposti 80h ylimääräistä aikaa. Tietysti jos on oloneuvos eikä laske omalle ajalleen mitään arvoa ja tykkää ravata noissa paikoissa niin se on sitten 0e arvoinen....

        3000e on yläkanttiin, mutta harva pääsee alle 2000 euron kaikki kustannukset huomioiden...

        Alkolukon ostin käytettynä joka laski hintaa reilusti. Ja tosiaan kun valvottu ajo-oikeus loppuu niin laitteen voi myydä eteenpäin. Liike jossa lukko asennettiin; tarjoutui ostamaan sen takaisin.

        Tuo päihteistä puhumisen juttu. Se ei vaadi lääkärikäyntiä. Se voi olla esim. A-klinikalla jolloin kustannuksia ei tule.

        Käräjäoikeus päätti valvotun ajo-oikeuden pituudeksi kaksi vuotta. Trafin julkaisun mukaan keskimääräinen on kuitenkin jotain puolentoista vuoden paikkeilla. En ollut tyytyväinen ratkaisuun joten valitin hoviin joka alensi tuomion.


      • Anonyymi

        Tietojenpurkua 60 pvän välein ei enää ole...kerran vuodessa käsiosan kalibrointi ja se maksaa 60 euroa.
        Itsellä oli vuokrattu alkolukko. En tarvinnut mitää lääkärinlausuntoa mihinkään, yksi käynti päihdehoitajalla riitti ja häneltä sain lausunnon. Alkolukkoajokortin hankinta sähköisesti maksoi ..ei paljon.
        Mielestäni kustannukset ei olleet suuret. Maksoin ihan mielelläi ne, koska itse olin syypää omaan tilanteeseeni. Onneksi kenellekkään ei käynyt mitenkään, opiksi olen ottanut ja pysynyt raittiina jo monia vuosia.


    • fuckthelock

      Paljon sä puhalsit ja oliko ensimmäinen kerta? Ei kyl kannata hommata alkolukkoa Suomessa, jos pääsee esim. puolen vuoden ajokiellolla. Alkolukkoajokorttia joutuu pitämään paljon pidempään kuin ajokielto kestää, siitä on vaivaa, kustannuksia ja helvetisti rajoitteita verrattuna tavalliseen ajokorttiin, minkä sais takas muuten paljon nopeammin.

      Tosta asiasta on ollut juttua jopa Trafin sivuilla, Suomessa on niin lyhyet ajokiellot rattijuopumusten osalta, ettei se kannusta alkolukon hommaamiseen. Asia on ihan toisella tavalla monissa muissa maissa, missä ajokielto on jopa 2-5v jos ei suostu ottamaan alkolukkoa.

      Emmä tiiä, mutta mun mielestä laki ajokiellon pituudesta Suomessa on niin tyhmä (lue = naurettavan lyhyt), että rattijuoppojen yksinkertaisesti kannattaa käyttää sitä porsaanreikää hyväksensä. Kortitta ajamista tosin en suosittele, just toissapäivänä tulleen uutisen mukaan automaattisia rekisterikilvenlukulaitteita on nykyisin joka neljännessä poliisiautossa. Ts. kortiton kuski kärähtää todella helposti pelkän rekkarin perusteella. Liikkuu sen pari kuukautta julkisilla tai vaikka cäbillä.

      http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2984/toimiva_vaihtoehto_ajokiellolle_alkolukolla_valvottu_ajo-oikeus_pahkinankuoressa

    • 14-12

      Harvoin kukaan kertoo, että tulihan sieltä käräjäoikeudesta rangaistuskin ajokiellon lisäksi. Lievemmissä tapauksissa sakko, törkeimmissä vankeutta.
      Sen lisäksi joutuu vuosikymmeniksi aika moneen rekisteriin ja jos käry käy vielä toistekin, niin silloin on jo rikoksen uusija.

      • seuraamuksista

        Näinhän se on, että käytännössä usein vain ajokiellon pituus on se vastaajaa kiinnostava asia. Varsinaisella rangaistuksella ei niin suurta merkitystä välttämättä ole, varsinkaan jos se ei ole ehdotonta vankeutta. Ja silloin pitää ollakin promilleja/milligrammoja ensikertalaisellakin tosi kovan kännin verran.


      • 14-3

        Aloittaja kysyy alkolukon asentamisesta ja sen hakemisesta poliisilta, eli tuskinpa on vielä käräjillä edes ollut. Mitä taas tulee rangaistuksiin, niin esimerkiksi nimimerkki rrrrr:n mainitsema 0,29mg/l on puhtaasti sakkojuttu. Käräjillä se käsitellään kyllä, mutta siitä ei tule edes rikosrekisteriä. Sitä paitsi kun edellisestä tuomiosta on kulunut kolme vuotta, rikoksen tekijää kohdellaan ensikertalaisena, vaikka syyllistyisi samaan uudestaan.


      • gfthj

        Jep, ei ole vielä ollut käräjiä. Valitettavaa taustaa on, eli tiedän ajokieltoa ja sakkoa paukkuvan vähintäänkin riittävästi. Kaksi viikkoa ennen edellisen koeajan päättymistä.

        Nyt olen hetken ajanut ilman korttia ja se on jokseenkin stressaavaa puuhaa, etenkin kun tietää siitä kärähtäessään menettävän, ainakin käsittääkseni, mahdollisuuden alkolukkoajokorttiin.

        Toisekseen alkolukko olisi äärettömän hyvä varuste autossa, tämäkin törppöily olisi jäänyt tekemättä. Nyt ostan alkolukon omaksi ja myöhemmin muutan sen vain siviiliasetuksille ja jätän autoon. Mielestäni loistava kapine ongelman kukistamiseksi.

        Asennusaika on perjantaina ja toivottavasti myös samalle päivälle saan ajan poliisiasemalle hakemaan väliaikaisen alkokortin.

        Kohti valoisampaa tulevaisuutta.


      • 9-14
        gfthj kirjoitti:

        Jep, ei ole vielä ollut käräjiä. Valitettavaa taustaa on, eli tiedän ajokieltoa ja sakkoa paukkuvan vähintäänkin riittävästi. Kaksi viikkoa ennen edellisen koeajan päättymistä.

        Nyt olen hetken ajanut ilman korttia ja se on jokseenkin stressaavaa puuhaa, etenkin kun tietää siitä kärähtäessään menettävän, ainakin käsittääkseni, mahdollisuuden alkolukkoajokorttiin.

        Toisekseen alkolukko olisi äärettömän hyvä varuste autossa, tämäkin törppöily olisi jäänyt tekemättä. Nyt ostan alkolukon omaksi ja myöhemmin muutan sen vain siviiliasetuksille ja jätän autoon. Mielestäni loistava kapine ongelman kukistamiseksi.

        Asennusaika on perjantaina ja toivottavasti myös samalle päivälle saan ajan poliisiasemalle hakemaan väliaikaisen alkokortin.

        Kohti valoisampaa tulevaisuutta.

        Tuli siis ratti ehdollisen vankeuden koeajalla? Promilleista vähän riippuen, mutta voi olla ettet saa sakkoja ollenkaan. Voi tulla ykp reissu.


      • hienoakäytöstä
        gfthj kirjoitti:

        Jep, ei ole vielä ollut käräjiä. Valitettavaa taustaa on, eli tiedän ajokieltoa ja sakkoa paukkuvan vähintäänkin riittävästi. Kaksi viikkoa ennen edellisen koeajan päättymistä.

        Nyt olen hetken ajanut ilman korttia ja se on jokseenkin stressaavaa puuhaa, etenkin kun tietää siitä kärähtäessään menettävän, ainakin käsittääkseni, mahdollisuuden alkolukkoajokorttiin.

        Toisekseen alkolukko olisi äärettömän hyvä varuste autossa, tämäkin törppöily olisi jäänyt tekemättä. Nyt ostan alkolukon omaksi ja myöhemmin muutan sen vain siviiliasetuksille ja jätän autoon. Mielestäni loistava kapine ongelman kukistamiseksi.

        Asennusaika on perjantaina ja toivottavasti myös samalle päivälle saan ajan poliisiasemalle hakemaan väliaikaisen alkokortin.

        Kohti valoisampaa tulevaisuutta.

        "Mielestäni loistava kapine ongelman kukistamiseksi.

        Kohti valoisampaa tulevaisuutta."

        Kuulostaa hienolta, asenteesi on ainakin kohillaan. Turvallisia ajoja jatkossa :-)


      • gfthj
        9-14 kirjoitti:

        Tuli siis ratti ehdollisen vankeuden koeajalla? Promilleista vähän riippuen, mutta voi olla ettet saa sakkoja ollenkaan. Voi tulla ykp reissu.

        Riski on olemassa. Risessä kävin jo, kun sitä pyysivät, arvio oli sopiva. Tuomiota ei vielä ole ja menen itse käsittelyyn ja pidän yllä pientä toivoa välttää ykp.

        Ratti tuli koeajalla, eli eikös se sitten ole vuosi vähintään? Jos ykp paukkuu, niin jääkö oheissakko pois? Näin noin keskituloisena ihmisenä se alkaa kuulostamaan jopa houkuttelevalta...


      • Rattihommia
        gfthj kirjoitti:

        Riski on olemassa. Risessä kävin jo, kun sitä pyysivät, arvio oli sopiva. Tuomiota ei vielä ole ja menen itse käsittelyyn ja pidän yllä pientä toivoa välttää ykp.

        Ratti tuli koeajalla, eli eikös se sitten ole vuosi vähintään? Jos ykp paukkuu, niin jääkö oheissakko pois? Näin noin keskituloisena ihmisenä se alkaa kuulostamaan jopa houkuttelevalta...

        Jos pyysivät käymään Risessä, niin ilmeisesti syyttäjä on pyytänyt YKP:n soveltuvuusarviota, mikä taas viittaa vahvasti siihen, että syyttäjä aikoo hakea ehdotonta vankeustuomiota.

        Siinä tapauksessa aiempi ehdollinen vankeustuomio muunnetaan ehdottomaksi ja uudesta ratista lisätään aiemman päälle ehdoton vankeustuomio. Esimerkiksi, jos aiemmasta ratista tuli 2kk ehdollista ja uudesta olisi tulossa 2kk, niin ehdotonta vankeutta tulee silloin 4kk. YKP:ksi muunnettuna se tarkoittaisi 120 tuntia palvelusta, jaksotettuna neljän kuukauden ajalle.

        Jos sinulla on kaksi törkeää rattijuopumusta takana, niin kyllä, ajokielto on silloin lain mukaan vähintään yksi vuosi, käytännössä enemmän. Siinä mielessä alkolukkoajokortti voi olla ihan hyvä vaihtoehto, koska saat valvotun ajo-oikeuden käytännössä lähes heti.

        Mikäli ehdoton vankeustuomio paukkuu, olkoon se sitten YKP:ta tai kivitaloa, niin kyllä, oheissakko jää silloin pois. Rikosrekisterimerkinnästä tulee tosin rankempi ja se pysyy rekisterissä pidempään kuin ehdollinen vankeustuomio.


    • gfthj

      Niin, ja alkuperäiseen kysymykseeni. Varasin ajan poliisilaitokselle ja siellä vain totesivat että ei muuta kuin lukkoa asentamaan. Käynti oli siis turha, ei sitä tarvitse ilmeisesti mistään erikseen pyytäää kunhan asentaa releet autoon ja tekee määrätyt hommat kortin saamiseksi. Tulipahan kuitenkin varmistettua että estettä ohjelmaan pääsemiseksi ei ole. Taksimatka menopaluuna 140 euroa.

      Alkolukko itsessään ja sen kulut eivät oe mahdottomia jos sen avulla loppuu viinanjuonti. 150 päivänä vuodessa kun ostat 70 cl dry vodkaa, niin kulut on 3000 euroa. Vuosi alkolukkoon, toinen vuosi sakkoihin, kolmas parempaan elämään.

    • jrhkjrh

      Mitenhän toi YKP versus kiinteä nyt käytännössä menee? Risen haastattelija esitti valisteneena arviona 90 - 120 tuntia YKP:ta, mutta miten hyvä puhuja pitää olla että saisi sen puhuttua sakoiksi? Ja sama toiseen suuntaan, miten todennäköistä on että YKP:n sijaan tulisi kiinteää kakkua? Mitään muuta rikollista taustaa ei siis ole.

      Laskin kyllä saavani ihan kohtuullisen tuntipalkan jos suorittaisi YKP:n sakkojen sijasta, mutta ei se kyllä lopulta kauhean hääviltä kuulosta käydä neljää kuukautta haravoimassa hautausmaata.

      Miten YKP:n suorittaminen, pitääkö se aloittaa heti, vai saako ajankohdan soviteltua esim. perhe- tai työtilanteen mukaan? Jos ei, niin voiko hovioikeuteen valittamalla "ostaa" ns. lisäaikaa täytäntöönpanolle?

      • rangaistuksista

        Siis rangaistukset menee lievemmästä ankarampaan niin, että sakko - ehdollinen vankeusrangaistus - yhdyskuntapalvelu - valvontarangaistus (panta) - ehdoton vankeus.

        Menee siis niin, että JOS päädytään siihen, että ehdollinen vankeus ei tule kysymykseen, tuomitaan ehdotonta vankeutta, jonka sijasta yhdyskuntapalvelua. Suhde ehdottoman vankeuden ja ykp:n välillä on 1 päivä vankeutta = 1 tunti ykp:ta. Esim 3 kk vankeutta = 90 tuntia ykp:ta. Suoritetaan noin kolmen kuukauden aikana, pari kertaa viikossa.

        Jos tuomitaan ehdollista vankeutta, niin sen oheisseuraamukseksi törkyrateissa täysin vakiintuneesti tuomitaan oheissakko.

        Törkyratista tuomitaan ehdollista vankeutta ensikertalaiselle ja vielä ehkä toisenkin kerran. MUTTA, jos promillet/milligrammat ovat todella kovat (yli 2,5 promillea), voi ensikertalaisellekin tulla ehdotonta vankeutta/yhdyskuntapalvelua.

        Koska ykp on kuitenkin valtion kannalta paljon halvempi juttu kuin linnatuomio, ja mahdollistaa myös tuomitun työpaikan säilyttämisen jne. niin jos vain ykp:hen soveltuu ja suostuu, niin se kyllä tuomitaan kiinteän sijasta.


      • yrkka55

        Kyllä ne Risessä vähän joustavat YKP:n aloituksen osalta, mutta ei kauheasti. Siinä on mm. lakipykälät vastassa, kun se on suoritettava loppuun yhden vuoden ja kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun tuomio on tullut täytäntöönpanokelpoiseksi. Aikaa on kuitenkin varattava itse palveluksen läpikäyntiin (120t kestää 4kk) ja mahdolliset viivästymiset huomioitava (sairastuminen, tärkeä ulkomaanmatka jne) sekä tietysti se, että jos esim. myöhästyy kerran palveluksesta, palvelussuunnitelman aikataulu tehdään uusiksi. YKP palveluspaikkaan pitää käydä ennen aloittamista tutustumassa ja siinä on ainakin yksi käynti Risessä ennen sitä.

        Toisaalta ne joustavat kyllä varsinkin sen suhteen, että minä päivinä ja minä kellonaikoina haluaa suorittaa palvelusta. Siinä otetaan työ (mahdollinen opiskelu jne) huomioon. Mutta, kun päivät ja kellonajat on kerran sovittu, niistä täytyy pitää tarkasti kiinni. Aikojen muuttaminen vaatii käynnin Risessä ja palvelussuunnitelman uudelleen tekemisen ja allekirjoitukset.

        Jos valitat hoviin, saat toki pelattua jonkin verran aikaa. Hovioikeuden tuomio on sitten lainvoimainen per heti, toisin kuin käräjäoikeuden tuomio, joten pelivaraa jää vähemmän.


      • 13-9

        "Risen haastattelija esitti valisteneena arviona 90 - 120 tuntia YKP:ta, mutta miten hyvä puhuja pitää olla että saisi sen puhuttua sakoiksi? "

        Nythän tilanne on se, että syyttäjä on hakemassa sulle 3-4kk ehdotonta vankeutta kertomasi perusteella. Pelkiksi sakoiksi se ei taatusti muutu, mutta tarkoitit varmaankin ehdollista vankeustuomiota oheissakkoja?

        Pitäisi tietää vähän tarkemmin taustoja, että pystyisi vastaamaan. Paljonko ehdollista vankeutta oli tuomittuna aikaisemmasta? Sanoit, että kaksi viikkoa oli koeaikaa jäljellä; eli tarkoititko, että aikaisemman ehdollisen vankeustuomion koeaikaa oli vain kaksi viikkoa jäljellä, kun viimeisin ratti tapahtui? Paljonko oli promilleja mukana tässä viimeisessä ratissa?

        Vähän tiedoista riippuen, ei ole täysin mahdotonta saada toista ehdollista tuomiota nyt, mutta kun ehdollisen koeajalla syyllistyy vastaavaan rikokseen mistä aiempi ehdollinen tuomittiin, silloin oikeudessa tyypillinen lähtökohta on se, että ehdollinen vankeustuomio ei toiminut riittävästi pelotemielessä rikoksen uusimisen osalta, eli koventamisperuste astuu voimaan ja ehdollinen ei enää yleensä tule kyseeseen.


      • hgjfy
        13-9 kirjoitti:

        "Risen haastattelija esitti valisteneena arviona 90 - 120 tuntia YKP:ta, mutta miten hyvä puhuja pitää olla että saisi sen puhuttua sakoiksi? "

        Nythän tilanne on se, että syyttäjä on hakemassa sulle 3-4kk ehdotonta vankeutta kertomasi perusteella. Pelkiksi sakoiksi se ei taatusti muutu, mutta tarkoitit varmaankin ehdollista vankeustuomiota oheissakkoja?

        Pitäisi tietää vähän tarkemmin taustoja, että pystyisi vastaamaan. Paljonko ehdollista vankeutta oli tuomittuna aikaisemmasta? Sanoit, että kaksi viikkoa oli koeaikaa jäljellä; eli tarkoititko, että aikaisemman ehdollisen vankeustuomion koeaikaa oli vain kaksi viikkoa jäljellä, kun viimeisin ratti tapahtui? Paljonko oli promilleja mukana tässä viimeisessä ratissa?

        Vähän tiedoista riippuen, ei ole täysin mahdotonta saada toista ehdollista tuomiota nyt, mutta kun ehdollisen koeajalla syyllistyy vastaavaan rikokseen mistä aiempi ehdollinen tuomittiin, silloin oikeudessa tyypillinen lähtökohta on se, että ehdollinen vankeustuomio ei toiminut riittävästi pelotemielessä rikoksen uusimisen osalta, eli koventamisperuste astuu voimaan ja ehdollinen ei enää yleensä tule kyseeseen.

        Molemmat törkyjä, edellinen riittävästi toinen välttäen. Ja tosiaan tarkoitin, kuten mainitsitkin, että ehdollinen ja oheissakko olisi tavoite YKP:n sijaan. En nyt muista tarkaan, mutta muistaakseni edellisestä määrättiin 3-4 kk ehdollista. Koeajalla tietenkin. Nyt koeajan päättymistä odottavina viikkoina puhalsin milligramman yli törkeän.

        Ehdollisessahan oli lausuma jossa kerrottiin sen muutettavan ehdottomaksi jos syyllistyy ko. aikana nimettyihin rikoksiin. Joka nyt tapahtui, eli tuplatörky. Näyttää siis vaikealta välttää YKP, mutta linnaan tuskin joutuu?

        ###Jos valitat hoviin, saat toki pelattua jonkin verran aikaa. Hovioikeuden tuomio on sitten lainvoimainen per heti, toisin kuin käräjäoikeuden tuomio, joten pelivaraa jää vähemmän.###

        Ok, kiitos. Tämä oli hyvä tietää.


      • 13-9
        hgjfy kirjoitti:

        Molemmat törkyjä, edellinen riittävästi toinen välttäen. Ja tosiaan tarkoitin, kuten mainitsitkin, että ehdollinen ja oheissakko olisi tavoite YKP:n sijaan. En nyt muista tarkaan, mutta muistaakseni edellisestä määrättiin 3-4 kk ehdollista. Koeajalla tietenkin. Nyt koeajan päättymistä odottavina viikkoina puhalsin milligramman yli törkeän.

        Ehdollisessahan oli lausuma jossa kerrottiin sen muutettavan ehdottomaksi jos syyllistyy ko. aikana nimettyihin rikoksiin. Joka nyt tapahtui, eli tuplatörky. Näyttää siis vaikealta välttää YKP, mutta linnaan tuskin joutuu?

        ###Jos valitat hoviin, saat toki pelattua jonkin verran aikaa. Hovioikeuden tuomio on sitten lainvoimainen per heti, toisin kuin käräjäoikeuden tuomio, joten pelivaraa jää vähemmän.###

        Ok, kiitos. Tämä oli hyvä tietää.

        On siinä ehdollisen mahdollisuus vielä, ehkä 20%, koska osui noin lähelle koeajan loppua. 0,54mg/l tuo arviolta 30pv lisää. Ei alle, koska entisyys painaa (koventamisperuste).

        Jos ehdotonta, aiempi ehdollinen ehdottomaksi jälkimmäinen päälle = 4-5kk vankeutta. Ykpksi muunnettuna 120-140h. Huom. yli 4kk tuomiot eivät muunnu suoraan ykp tunneiksi 1kk/30h suhteella, esim. 8kk tuomio on 200h ykpta (maksimi) eikä suinkaan 240h (kuten loogisesti voisi luulla ja kuten esim. Tanskassa onkin)

        Ykp on käytännössä varma, jos siihen haluat ja soveltuvuustesti on ok.


    • 7plus9

      Mitenhän mahtaa olla, saako alkolukon jos jää toisen kerran kiinni törkyratista viiden vuoden sisällä?

      • 3-4

        Saa. Edellytykset ovat, että mitään muuta rikosta ei ole tapahtunut rattijuopumusta lukuunottamatta, olkoon törkeä tai ei. Eli ei esim. huumausaineesta johtuvaa rattia, ei liikenneturvallisuuden vaarantamista, ei kortitta-ajoa eikä ole syyllistynyt rattijuopumukseen valvotun ajo-oikeuden ja alkolukon kanssa. Pelkkä liikenneturvallisuudenkaan vaarantaminen ei välttämättä estä alkolukkoajokortin saamista.

        Toki ne haluavat saada alkolukkoja useampiin autoihin, se on suht kallista lystiä ja siinä moni kioski tekee samalla ihan hyvää hilloa (katsastuskonttorit, asennuspajat, alkolukkojen myyjät, alkolukkojen purkuun erikoistuneet firmat, lääkäriasemat jne). Vielä kun valvottu ajo-oikeus kestää 1-3v ja käytännössä aina pidempään kuin ajokielto niin onhan se poliisillekin helpompaa valvoa näitä kuin mahdollisesti jonkun toisen nimiin otettua autoa ja vaikka kortitta-ajamista.


    • gfthj

      Noniin, homma on nyt taputeltu ja YKP:ta tuli 40 tuntia, tuntuu pieneltä määrältä, mutta en valita siitä. Sen sijaan valitan ajokiellosta, eli käräjäoikeus määräsi vuoden ehdottoman ajokiellon alkolukosta huolimatta. Eikä ole ottanut mielestäni millään tavalla huomioon aikaa, jonka olin väliaikaisessa ajokiellossa ennen alkolukon hankintaa.

      Perusteena oli että edellinen ratti, josta olin siis koeajalla, oli määrätty ehdollisena. Eli kärsin 4 kk väliaikaista ajokieltoa ja sain loput yhteensä 8 kk kakusta ehdottomana, sain siis noutaa korttini heti tuomion jälkeen. Tässä ehdollisessa ajokiellossa oli vielä sama koeaika menossa kuten ehdollisessa vankeusrangaistuksessakin, joten käräjäoikeus määräsi sen täytäntöönpantavaksi.

      Mielestäni huono päätös, koska ajokielto on kuitenkin turvaamistoimenpide millä on tarkoitus estää uusimasta rikosta hetkeen. Mikä sen estäisi paremmin kuin alkolukko? Asun jokseenkin korvessa, niin täytyy myöntää että oma lainkuuliaisuuteni ei tuomion myötä välttämättä kohene...

      Oikeudenkäynnissä syyttäjä ei vastustanut alkolukkoa, mutta asiaa ei saatu ratkaistua pääkäsittelyssä vaan meni lopulta kansliapäätökseksi.


      Aloittaja

      • Jotainmättää

        Mitähän tarkoitit, kun sanoit että:

        "Eli kärsin 4 kk väliaikaista ajokieltoa ja sain loput yhteensä 8 kk kakusta ehdottomana, sain siis noutaa korttini heti tuomion jälkeen." Lopputekstistä päätellen korttia sulla nyt tuskin on, vai miksi muuten valittaisit?

        Olisi ollut hyvä, jos olisit sanonut olleesi ehdollisessa ajokiellossa koeajalla ennen toista käryä. Ajokorttilaissa kyllä sanotaan selvästi, että jos ehdollisen ajokiellon aikana syyllistyy rattijuopumukseen, ehdollinen ajokielto määrätään aina ehdottomana. Ehdollisen voi saada vain kerran. Valvottu ajo-oikeus alkolukolla on myös ehdollinen ajokielto (Ajokorttilaki 69 §), siihen pätee pitkälti samat pykälät kuin ehdolliseen ajokieltoon (Ajokorttilaki 67 §), joten sitä ei voida tarjota enää ehdollisen ajokiellon aikana rattijuopumukseen syyllistyttyään.

        Ikävää, että ehdit mennä hommaammaan alkolukon etukäteen. Poliisi ei selvästi tiennyt asiaa; joko hän ei tiennyt sitä, että olit ehdollisen ajokiellon koeajalla syyllistynyt rattijuopumukseen tai sitä, että sen jälkeen ei ole mahdollista saada valvottua ajo-oikeutta. Näköjään asia ei ollut niin selvä käräjillekään, koska antoivat siitä kanslia päätöksen.

        Sanoit lisäksi, että käräjäoikeus määräsi ehdollisen ajokiellon (4kk) ja uuden ajokiellon (8kk) molemmat täytäntöön yhteensä 12kk ja että sitä aikaa, kun olit ajokiellossa ei oltu otettu huomioon? Mikäli näin todella on, käräjäoikeus on tehnyt kaksi räikeää virhettä:

        1) jo ajokiellossa oltu aika tulee vähentää ajokiellon kokonaispituudesta

        2) Ajokorttilaissa sanotaan 68 § ehdollisen ajokiellon täytäntöönpanosta, että:

        "Määrättäessä ehdollinen ajokielto täytäntöön pantavaksi ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä on ajokielloista pisimpään voimassa olevan ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä. Käräjäoikeuden päätös pannaan täytäntöön valituksesta huolimatta."

        Niitä ei siis lasketa yhteen, vaan valitaan pidempi, eli sinun tapauksessasi se 8kk ja siitä tulee vähentää jo ajokiellossa oltu aika. Hoviin mars.


      • jotainmättää

        Okei, huomasin tuossa, että olit aiemmin kertonut molempien rattien olleen törkeitä ja toinen tapahtui edellisen ajokiellon koeaikana, joten molemmat ovat väistämättä tapahtuneet kolmen vuoden sisään. Jos syyllistyy viiden vuoden aikana kahdesta törkeään rattijuopumukseen, ajokiellon pituus on lain mukaan vähintään vuosi.

        Tarkistahan se tuomiolauselma nyt vielä kerran kunnolla, että mitä siinä oikein sanotaan.


      • 4-11

        "Asun jokseenkin korvessa, niin täytyy myöntää että oma lainkuuliaisuuteni ei tuomion myötä välttämättä kohene... "

        Kannattaa muistaa, et niillä on nykyisin joka neljännessä tunnuksellisessa poliisiautossa ne automaattiset rekisterikilvenlukijat ja yli sata lukijaa asennetaan tämän vuoden aikana lisää. Et jos ajelet ilman tsettiä ja satut ajamaan vastaan, tai vaikka perässä sellaista autoa, jossa on se lukija niin ne tietää heti, et kortiton kuski todennäköisesti liikenteessä. Paitsi jos saat autos sellaisen nimiin (haltijaksi), jolla on voimassa oleva läpyskä.


      • 4-11 kirjoitti:

        "Asun jokseenkin korvessa, niin täytyy myöntää että oma lainkuuliaisuuteni ei tuomion myötä välttämättä kohene... "

        Kannattaa muistaa, et niillä on nykyisin joka neljännessä tunnuksellisessa poliisiautossa ne automaattiset rekisterikilvenlukijat ja yli sata lukijaa asennetaan tämän vuoden aikana lisää. Et jos ajelet ilman tsettiä ja satut ajamaan vastaan, tai vaikka perässä sellaista autoa, jossa on se lukija niin ne tietää heti, et kortiton kuski todennäköisesti liikenteessä. Paitsi jos saat autos sellaisen nimiin (haltijaksi), jolla on voimassa oleva läpyskä.

        Aijaa, että kamera osaa jopa takaa päin tunnistaa onko kuskilla kortti vaiko ei :D


      • skouderi
        Bussissa kirjoitti:

        Aijaa, että kamera osaa jopa takaa päin tunnistaa onko kuskilla kortti vaiko ei :D

        Jep! Juurikin näin. Ei kannattais kauheesti kommentoida, jos ei tiedä miten tsydeemi funkkaa. Skoubejen uus laite (Revika) skulaa niin, että se lukee rekisterikilpiä eteen- ja taaksepäin, siis maijasta katsottuna. Sitten se vertaa rekkarin tietoja Trafin tietokantaan real-time. Mikäli rekisterikilven omistajalla / haltijalla ei ole ajokorttia, laite väläyttää ruudulla samantien punaista.


      • skouderi kirjoitti:

        Jep! Juurikin näin. Ei kannattais kauheesti kommentoida, jos ei tiedä miten tsydeemi funkkaa. Skoubejen uus laite (Revika) skulaa niin, että se lukee rekisterikilpiä eteen- ja taaksepäin, siis maijasta katsottuna. Sitten se vertaa rekkarin tietoja Trafin tietokantaan real-time. Mikäli rekisterikilven omistajalla / haltijalla ei ole ajokorttia, laite väläyttää ruudulla samantien punaista.

        Aijaa! viimeksi kyllä poliisien tietokoneella pystyi hakemaan rekisterinumeroa, nimeä tai henkiötunnusta :) Rekisterinumerolla näki toki omistajatiedot jotka piti eriskeen hakea jos haluaa...

        Itsellänikin taitaa olla "hiljainen haku" eli etsintäkuulutus päällä (ehkä?) joten pysäyttääköhän poliisitkin mut heti jos ajaamun autoni perässä?


      • skouderi
        Bussissa kirjoitti:

        Aijaa! viimeksi kyllä poliisien tietokoneella pystyi hakemaan rekisterinumeroa, nimeä tai henkiötunnusta :) Rekisterinumerolla näki toki omistajatiedot jotka piti eriskeen hakea jos haluaa...

        Itsellänikin taitaa olla "hiljainen haku" eli etsintäkuulutus päällä (ehkä?) joten pysäyttääköhän poliisitkin mut heti jos ajaamun autoni perässä?

        Mikä on "viimeksi"? Ooksä nyt asunut jossain luolassa viimeiset viis vuotta? Toi Revikahan on todella tehokas laite, mitä on testattu jostain vuodesta 2009 lähtien.

        Kato, toi hommahan on sinänsä hemmetin simppeli. Niillä oli rahoitus- ja teknisiä vaikeuksia toteutuksen suhteen vuosia, mut täl hetkel se skulaa aika nätisti. Jos joku menettää ajo-oikeutensa syystä mistä hyvänsä, poliisit rekkaa sen omaan tsydeemiinsä, eli Patjan alle saman tien. Trafin tietokanta on taas suoraan yhteydessä Patjaan ja päinvastoin. Se Revika vaan yksinkertaisesti tsekkaa gsm-sirun (eli mokkulan) yli tiedot tietokannasta.

        Ne näkee heti, jos mihin tahansa rekisterikilpeen on merkitty mitään "hälytystietoja". Eli

        - ajoneuvovero maksamatta
        - määräaikaiskatsastus tekemättä
        - haltijalla/omistajalla etsintäkuulutus päällä
        - haltijalla/omistajalla ei voimassa olevaa tsettiä
        - ihan mitä tahansa muita merkintöjä, mitä skoubej huvittaa laittaa tiettyyn rekkariin liittyen

        Se on vaan tarkkasilmäinen automaatti, mikä lukee tiedot kilvestä ja hälyttää partion tekemään jotain, sikäli kun niitä huvittaa. Jos ne haluaa, toki ne voi syöttää sun ajoneuvos rekkarin hälytystilaan, et kaverille pitäis toimittaa sakko tms. Sit kun Revika sun kilpes lukee, ajoi sillä kuka tahansa hamppari hyvänsä, niin ne pysäyttää sen. Sikäli kun ei ole muuta kiireellisempää..

        Simppeliä? Nykyaikaa..


      • skouderi kirjoitti:

        Mikä on "viimeksi"? Ooksä nyt asunut jossain luolassa viimeiset viis vuotta? Toi Revikahan on todella tehokas laite, mitä on testattu jostain vuodesta 2009 lähtien.

        Kato, toi hommahan on sinänsä hemmetin simppeli. Niillä oli rahoitus- ja teknisiä vaikeuksia toteutuksen suhteen vuosia, mut täl hetkel se skulaa aika nätisti. Jos joku menettää ajo-oikeutensa syystä mistä hyvänsä, poliisit rekkaa sen omaan tsydeemiinsä, eli Patjan alle saman tien. Trafin tietokanta on taas suoraan yhteydessä Patjaan ja päinvastoin. Se Revika vaan yksinkertaisesti tsekkaa gsm-sirun (eli mokkulan) yli tiedot tietokannasta.

        Ne näkee heti, jos mihin tahansa rekisterikilpeen on merkitty mitään "hälytystietoja". Eli

        - ajoneuvovero maksamatta
        - määräaikaiskatsastus tekemättä
        - haltijalla/omistajalla etsintäkuulutus päällä
        - haltijalla/omistajalla ei voimassa olevaa tsettiä
        - ihan mitä tahansa muita merkintöjä, mitä skoubej huvittaa laittaa tiettyyn rekkariin liittyen

        Se on vaan tarkkasilmäinen automaatti, mikä lukee tiedot kilvestä ja hälyttää partion tekemään jotain, sikäli kun niitä huvittaa. Jos ne haluaa, toki ne voi syöttää sun ajoneuvos rekkarin hälytystilaan, et kaverille pitäis toimittaa sakko tms. Sit kun Revika sun kilpes lukee, ajoi sillä kuka tahansa hamppari hyvänsä, niin ne pysäyttää sen. Sikäli kun ei ole muuta kiireellisempää..

        Simppeliä? Nykyaikaa..

        Niin, rekisterinumero voidaan lukea koneellisesti ja viedä tietokoneella joka näyttää auton tiedot, omistajan nimen, haltijan nimen, katsastamattomuuden, verorästit, onko ilmoitettu varastetuksi jne. Ja kuten sanoit, poliisi voi lisätä auton tietoihin omia muistiinpanoja esim. ajokiellosta

        Tokihan poliisi voi sitten katsoa omistajan/haltijan tiedot koneelta jos haluaa ja siinä selviää onko ajo-oikeueutta jne


      • skouderi
        Bussissa kirjoitti:

        Niin, rekisterinumero voidaan lukea koneellisesti ja viedä tietokoneella joka näyttää auton tiedot, omistajan nimen, haltijan nimen, katsastamattomuuden, verorästit, onko ilmoitettu varastetuksi jne. Ja kuten sanoit, poliisi voi lisätä auton tietoihin omia muistiinpanoja esim. ajokiellosta

        Tokihan poliisi voi sitten katsoa omistajan/haltijan tiedot koneelta jos haluaa ja siinä selviää onko ajo-oikeueutta jne

        Selkeesti hiffasit. No hyvä


      • 1614
        4-11 kirjoitti:

        "Asun jokseenkin korvessa, niin täytyy myöntää että oma lainkuuliaisuuteni ei tuomion myötä välttämättä kohene... "

        Kannattaa muistaa, et niillä on nykyisin joka neljännessä tunnuksellisessa poliisiautossa ne automaattiset rekisterikilvenlukijat ja yli sata lukijaa asennetaan tämän vuoden aikana lisää. Et jos ajelet ilman tsettiä ja satut ajamaan vastaan, tai vaikka perässä sellaista autoa, jossa on se lukija niin ne tietää heti, et kortiton kuski todennäköisesti liikenteessä. Paitsi jos saat autos sellaisen nimiin (haltijaksi), jolla on voimassa oleva läpyskä.

        "Paitsi jos saat autos sellaisen nimiin (haltijaksi), jolla on voimassa oleva läpyskä."

        Asiasta en mitään tiedä, mutta veikkaisin että poliisit tietää tämän mahdollisuuden ja laittavat varoiksi sen rekkarin tietoihinsa, riippumatta kuka sen omistaa. Puolet kortittomista vaihtaisi muuten auton kaverinsa nimiin.


      • 1614 kirjoitti:

        "Paitsi jos saat autos sellaisen nimiin (haltijaksi), jolla on voimassa oleva läpyskä."

        Asiasta en mitään tiedä, mutta veikkaisin että poliisit tietää tämän mahdollisuuden ja laittavat varoiksi sen rekkarin tietoihinsa, riippumatta kuka sen omistaa. Puolet kortittomista vaihtaisi muuten auton kaverinsa nimiin.

        Aijaa, että kun kortti menee kuivumaan, hakee he kaikki henkilön ajoneuvot ja laittaa AJONEUVOKOHTAISEN huomautuksen "ei ajo-oikeutta" joka sitten säilynee hamaan loppuun asti?

        Sekös sen selittää että ostin 2006 muutama kk vanhanhan moposkootterin (kuskilla oli ollut B-kortti kuivumassa rattijuopumuksesta) ja valehtelematta aina kun poliisi ajoi perässä niin pysäytti....


      • Isotkalatensin
        1614 kirjoitti:

        "Paitsi jos saat autos sellaisen nimiin (haltijaksi), jolla on voimassa oleva läpyskä."

        Asiasta en mitään tiedä, mutta veikkaisin että poliisit tietää tämän mahdollisuuden ja laittavat varoiksi sen rekkarin tietoihinsa, riippumatta kuka sen omistaa. Puolet kortittomista vaihtaisi muuten auton kaverinsa nimiin.

        No ei tietenkään. Tottakai poliisit tietävät tuon mahdollisuuden, mutta ei sitä systeemiä ole tarkoitettu miksikään aukottomaksi kaikkia rikollisia automaattisesti paljastavaksi.

        Jos Revikaan syötettäisiin kaikki epätodennäköisetkin tapaukset, koko systeemi menettäisi tehonsa. Jo nyt se laite piippaa useammin kuin mitä poliisit ehtivät puuttumaan jokaiseen tapaukseen. Poliisin mukaan noin puolet "piipeistä" ovat osoittautuneet turhiksi; useimmiten syynä on ollut maksamaton vero, mikä onkin hiljattain maksettu, mutta tapahtuma ei ole ehtinyt vielä tietokantaan näkyviin. Tai katsastuksen kanssa sama asia. Lisäksi myös turhia pysäytyksiä tulee sen takia, että haltijalla ei ole korttia, mutta ajoneuvoa kuljettaakin kortillinen kuski aivan laillisesti.

        Mäkin tiedän tapauksen viime joulukuulta, kun kaveri menetti korttinsa kuukaudeksi ylinopeussakkojen takia. Kun ei ollut korttia, hän antoi auton pojalleen siksi aikaa käyttöön. Poika soitti neljännen pysäytyksen jälkeen isälleen, että koska sä oikein saat sen korttis takas, rupee kypsyttämään tämä jatkuva pysäyttely.

        Mitä tulee siihen, että auton voi laittaa toisen nimiin, jos kortti on kuivumassa - pitää tottakait paikkansa. Mutta ei se ole ihan niin yksinkertaista; omistajan vaihdos on vielä suht helppo tehdä piilottelumielessä, siihen aika moni kaveri tai tuttu voikin suostua. Mut tottakai se laite tarkistaa ensisijaisesti haltijan korttitilanteen, eikä omistajan, vaikka ne ovatkin monesti sama henkilö. Haltija on se, joka ajoneuvoa lähtökohtaisesti käyttää. Omistaja voi olla vaikka rahoitusyhtiö.

        Kovin moni ei lähde huvikseen haltijaksi jonkun toisen kortittoman kuskin ajoneuvoon, koska:

        - haltija vastaa vakuutuksista. Ne tulee haltijan nimiin.
        - haltija vastaa auton veromaksuista.
        - haltija on se, joka saa pysäköintisakon postiluukusta korotettuna 50%:lla, jos se toinen ei sitä maksa
        - haltija on se, joka kutsutaan kuulusteluihin, jos autolla törttöillään, ajetaan ylinopeutta kameraan, tai mitä tahansa muuta
        - haltijaa voidaan syyttää ajoneuvon luovuttamisesta kortittomalle
        - haltija on se, jolta voidaan viime kädessä periä vakuutusmaksuja, jos autolla aiheutetaan pahemman luokan rikos, esimerkiksi vakava kolari kännipäissä, minkä vakuutusyhtiö saattaa myöhemmin periä takaisin. Lähtökohtaisesti peritään rattijuopolta, mutta ei ole mitenkään mahdotonta saada haltijaa ainakin osittain korvausvelvolliseksi.

        Haltijalla on iso riski lähteä lähteä ko. kuvioon mukaan. Varmasti niitäkin "kavereita" on, mutta tuskin se poliisia isossa mittakaavassa kiinnostaa. Sitä paitsi, jos tällainen tapaus kertaalleen tulee jossain ratsiassa esille, voidaan se yksittäinen rekisteritunnus lisätäkin kantaan sen jälkeen.


      • Isotkalatensin kirjoitti:

        No ei tietenkään. Tottakai poliisit tietävät tuon mahdollisuuden, mutta ei sitä systeemiä ole tarkoitettu miksikään aukottomaksi kaikkia rikollisia automaattisesti paljastavaksi.

        Jos Revikaan syötettäisiin kaikki epätodennäköisetkin tapaukset, koko systeemi menettäisi tehonsa. Jo nyt se laite piippaa useammin kuin mitä poliisit ehtivät puuttumaan jokaiseen tapaukseen. Poliisin mukaan noin puolet "piipeistä" ovat osoittautuneet turhiksi; useimmiten syynä on ollut maksamaton vero, mikä onkin hiljattain maksettu, mutta tapahtuma ei ole ehtinyt vielä tietokantaan näkyviin. Tai katsastuksen kanssa sama asia. Lisäksi myös turhia pysäytyksiä tulee sen takia, että haltijalla ei ole korttia, mutta ajoneuvoa kuljettaakin kortillinen kuski aivan laillisesti.

        Mäkin tiedän tapauksen viime joulukuulta, kun kaveri menetti korttinsa kuukaudeksi ylinopeussakkojen takia. Kun ei ollut korttia, hän antoi auton pojalleen siksi aikaa käyttöön. Poika soitti neljännen pysäytyksen jälkeen isälleen, että koska sä oikein saat sen korttis takas, rupee kypsyttämään tämä jatkuva pysäyttely.

        Mitä tulee siihen, että auton voi laittaa toisen nimiin, jos kortti on kuivumassa - pitää tottakait paikkansa. Mutta ei se ole ihan niin yksinkertaista; omistajan vaihdos on vielä suht helppo tehdä piilottelumielessä, siihen aika moni kaveri tai tuttu voikin suostua. Mut tottakai se laite tarkistaa ensisijaisesti haltijan korttitilanteen, eikä omistajan, vaikka ne ovatkin monesti sama henkilö. Haltija on se, joka ajoneuvoa lähtökohtaisesti käyttää. Omistaja voi olla vaikka rahoitusyhtiö.

        Kovin moni ei lähde huvikseen haltijaksi jonkun toisen kortittoman kuskin ajoneuvoon, koska:

        - haltija vastaa vakuutuksista. Ne tulee haltijan nimiin.
        - haltija vastaa auton veromaksuista.
        - haltija on se, joka saa pysäköintisakon postiluukusta korotettuna 50%:lla, jos se toinen ei sitä maksa
        - haltija on se, joka kutsutaan kuulusteluihin, jos autolla törttöillään, ajetaan ylinopeutta kameraan, tai mitä tahansa muuta
        - haltijaa voidaan syyttää ajoneuvon luovuttamisesta kortittomalle
        - haltija on se, jolta voidaan viime kädessä periä vakuutusmaksuja, jos autolla aiheutetaan pahemman luokan rikos, esimerkiksi vakava kolari kännipäissä, minkä vakuutusyhtiö saattaa myöhemmin periä takaisin. Lähtökohtaisesti peritään rattijuopolta, mutta ei ole mitenkään mahdotonta saada haltijaa ainakin osittain korvausvelvolliseksi.

        Haltijalla on iso riski lähteä lähteä ko. kuvioon mukaan. Varmasti niitäkin "kavereita" on, mutta tuskin se poliisia isossa mittakaavassa kiinnostaa. Sitä paitsi, jos tällainen tapaus kertaalleen tulee jossain ratsiassa esille, voidaan se yksittäinen rekisteritunnus lisätäkin kantaan sen jälkeen.

        Kunnon suomi24 legendaa tuo että autot tunnistaa jopa kortittomat :D

        Samaan sarjaan kuuluu useasti kuultu legenda miten ajettiin sallitulla nopeudella 3 kertaa kameran ohi, aina välähti. Postissa 3 sakkoa turvavyön kättämättömyydestä :D


      • nykyisinkortilla
        Bussissa kirjoitti:

        Kunnon suomi24 legendaa tuo että autot tunnistaa jopa kortittomat :D

        Samaan sarjaan kuuluu useasti kuultu legenda miten ajettiin sallitulla nopeudella 3 kertaa kameran ohi, aina välähti. Postissa 3 sakkoa turvavyön kättämättömyydestä :D

        Joko sä olet hieman yksinkertainen, kun et näytä ymmärtävän mihin se tekniikka perustuu, tai sitten et usko poliisin hyödyntävän valmista teknologiaa. Mulla on henk koht kokemusta asiasta jo kokeiluvaiheesta vuodelta 2012 ja tiedän kaksi muuta tapausta ystäväpiiristä myöhemmältä ajalta. Mulle sinänsä yhdentekevää mitä uskot tai mihin asti ymmärryksesi riittää.


      • kalletus55
        Bussissa kirjoitti:

        Kunnon suomi24 legendaa tuo että autot tunnistaa jopa kortittomat :D

        Samaan sarjaan kuuluu useasti kuultu legenda miten ajettiin sallitulla nopeudella 3 kertaa kameran ohi, aina välähti. Postissa 3 sakkoa turvavyön kättämättömyydestä :D

        Vai legendaa.. noh alla nimim. Bussille tietoja ko laitteesta melkein kahden vuoden takaa. Tuolloin laitteita oli vain muutamia käytössä, tällä hetkellä niitä on vajaa kolme sataa ja lisää tulee.

        http://www.hs.fi/kotimaa/a1408246984715

        Rekisterikilpien lukulaite leviää koko maahan – "hälytyksiä työvuoron aikana 100–150 autosta"

        Laite kuvaa rekisteritunnuksia sekä vastaan tulevista että perässä ajavista ajoneuvoista.

        Järjestelmä hälyttää, jos ajoneuvo on katsastamaton tai varastettu, sen omistaja on etsintäkuulutettu tai ajoneuvovero on maksamatta.

        ///

        Laite siis hälyttää, jos ajoneuvon omistaja on etsintäkuulutettu. Se tarkoittaa sitä, että ajoneuvon omistajan ja haltijan tiedot HETU:ineen ovat tietysti Trafin / Patjan tietokannassa. Vaikka sinä et kertomasi perusteella sellaisia tietoja olekaan saanut tietokannasta ulos, se ei tarkoita sitä, etteikö poliisi saisi. Tietenkään normikansalaiset eivät saa samasta tietokannasta yhtä laajalti tietoa kuin viranomaiset. Tavalliset kansalaiset saavat tietää mn. ajoneuvon omistajan nimen ja maksamattomat verot. Sama palvelu on käytössä Trafin sivuilla rajatuin tiedoin kaikille.

        Jos poliisi siis kerran saa automaattisen hälytyksen mm. etsintäkuulutetusta henkilöstä rekisterikilven ja auton omistaja / haltijatietojen perusteella, niin lienee päivänselvää, että tietysti ne saavat tiedon myös siitä, jos omistajalla / haltijalla ei ole voimassa olevaa ajo-oikeutta. Se että ehtivätkö he puuttua joka hälytykseen ja kertovatko he välttämättä pysäytetylle miksi pysäyttivät on toinen asia.


      • nykyisinkortilla kirjoitti:

        Joko sä olet hieman yksinkertainen, kun et näytä ymmärtävän mihin se tekniikka perustuu, tai sitten et usko poliisin hyödyntävän valmista teknologiaa. Mulla on henk koht kokemusta asiasta jo kokeiluvaiheesta vuodelta 2012 ja tiedän kaksi muuta tapausta ystäväpiiristä myöhemmältä ajalta. Mulle sinänsä yhdentekevää mitä uskot tai mihin asti ymmärryksesi riittää.

        Kyllä, tekniikka toimii niin että se lukee kilven, ja lyö kilven tiedot "syöttökenttään" johon voidaan syöttää nimi, henkilötunnus tai auton rekisterinumero.

        Näin ollen auton tiedot, ja mahdolliset "manuaalisesti tehdyt lisämerkinnät" tulee näkyviin, lisämerkintöinä voi olla tyyliin "omistaja ajokiellossa" "alkolukko" "henkilöauto, 120km/h" mutta noi merkinnät ei itsestään sinne tule, jonkun pitää ne tehdä. Lisäksi tietnekin näkyy katsastamattomuus jne.

        Mutta jos omistajan tietoja haluaa katsella, tulee ne pomia auton tiedoista ja syöttää koneelle

        Eli auto "hälyttää" ajokiellosta, etsinstäkuulutuksesta jne. vain jos joku on sellaisen "kommentin" ajoneuvon tieoihin laittanut. Aikoinani ostin muutama kk vanhan mopon tyypiltä joka menetti kortin rattijuopumuksen takia ja ajeli sillä pari kk... Noh aina kun poliisit ajoi perässäni niin ne pysäytti mut. Miksikö? Koska mopon tietoihin oli tehty se manuaalinen lisäys tyyliin"Rattijuoppo? pysäytä ja puhalluta"


      • kalletu55
        Bussissa kirjoitti:

        Kyllä, tekniikka toimii niin että se lukee kilven, ja lyö kilven tiedot "syöttökenttään" johon voidaan syöttää nimi, henkilötunnus tai auton rekisterinumero.

        Näin ollen auton tiedot, ja mahdolliset "manuaalisesti tehdyt lisämerkinnät" tulee näkyviin, lisämerkintöinä voi olla tyyliin "omistaja ajokiellossa" "alkolukko" "henkilöauto, 120km/h" mutta noi merkinnät ei itsestään sinne tule, jonkun pitää ne tehdä. Lisäksi tietnekin näkyy katsastamattomuus jne.

        Mutta jos omistajan tietoja haluaa katsella, tulee ne pomia auton tiedoista ja syöttää koneelle

        Eli auto "hälyttää" ajokiellosta, etsinstäkuulutuksesta jne. vain jos joku on sellaisen "kommentin" ajoneuvon tieoihin laittanut. Aikoinani ostin muutama kk vanhan mopon tyypiltä joka menetti kortin rattijuopumuksen takia ja ajeli sillä pari kk... Noh aina kun poliisit ajoi perässäni niin ne pysäytti mut. Miksikö? Koska mopon tietoihin oli tehty se manuaalinen lisäys tyyliin"Rattijuoppo? pysäytä ja puhalluta"

        Sä et nyt kyllä tietotekniikasta ymmärrä paljoakaan. Ei se Revika syötä mitään syöttökenttään, vaan se lukee kilven ja löytää sen jälkeen tietokannasta mätsin, eli yhden tietueen, missä on mukana kaikki relevantit tiedot. Se toimii ihan SQL-pohjaisesti, jos se termi sinulle mitään sanoo.

        Tietokanta on seuraavanlainen; siellä on yhdistettynä Trafin ja Patjan tiedot. Revika lukee kilven ja tekee automaattisen haun tietokantaan. Poliisi on lähes aina se taho, joka määrää väliaikaisen ajokiellon alkaneeksi, kun epäillään sellaisesta rikoksesta, mistä on syytä määrätä ajokielto. Vain aniharvoin poliisi antaa kuljettajan pitää korttinsa ja jättää ajokiellon alkamisen käräjäoikeuden määrättäväksi. Näin ollen poliisilla on käytännössä aina ajankohtainen tieto jokaisen kuljettajan ajo-oikeudesta.

        Kun Revika lukee kilven, se hakee tietokannasta mätsin rekkarilla. Sieltä löytyy auton omistajan ja haltijan HETU:t. Samassa SQL-kyselyssä pystytään hakemaan HETU:lla henkilötiedot, esimerkiksi poliisin merkinnät Patjassa. Jos Patjasta löytyy tieto "ajokiellossa", tai paremminkin "ei voimassa olevaa ajo-oikeutta" -> Revika hälyttää. Kun se laite toimii automaattisesti ja on reaaliaikaisesti yhteydessä tarvittaviin tietokantoihin, koko haku kestää vain joitakin kymmeniä millisekunteja.

        Kaikki tiedot ajokielloista on jo syötetty kantaan, kun on ajokieltoon määrätty. Ei niitä tarvitse erikseen uudelleen syötellä. Revika taas tekee haun automaattisesti valmiiksi ohjelmoidusti, ei siinä kenenkään tarvitse manuaalisesti syöttää mitään mihinkään hakukenttiin.


      • tietokantaakp

        Systeemi muuttui vuoden vaihteessa. Siellä on kolme rekisteriä olemassa; ajoneuvotietorekisteri (Trafi), kuljettajatietorekisteri (Trafi) ja poliisiasian tietojärjestelmä (Patja).

        Ajoneuvotietorekisterissä ovat ajoneuvoon liittyvät tiedot; ajoneuvon rekisteritiedot, ajoneuvon verotiedot, määräaikaiskatsastustiedot, ajoneuvon omistaja- ja haltijuustiedot sekä muut suoraan ajoneuvoon liittyvät tiedot.

        Kuljettajatietorekisterissä ovat henkilöön liittyvät tiedot, ajokorttiluokka, mahdolliset ajokieltopäätökset jne.

        Patjassa on sitten poliisin omat merkinnät, mm. etsintäkuulutusrekisteri, tuntomerkkirekisteri, etsittävien moottoriajoneuvojen rekisteri jne.

        Käytön kannalta näitä kaikkia kolmea voi ajatella yhtenä tietokantana, mistä voidaan teknisesti ottaen tehdä mitä tahansa hakuja millä tahansa kriteereillä ajoneuvon rekisterikilven perusteella (yksilöi ajoneuvon yksiselitteisesti) ja ajoneuvon omistajan tai haltijan henkilötunnuksen perusteella (yksilöi haltijan / omistajan yksiselitteisesti). Koska ajoneuvon rekisteritunnus linkittyy aina omistajaan ja haltijaan, niin kaikki edellä mainitut tiedot ja paljon enemmän voidaan saada automaattisesti pelkän rekisteritunnuksen perusteella.

        Lisätietoja:

        http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2015/03/25/suomen-poliisilla-on-ainutlaatuinen-rekisterikilpien-lukujarjestelma---ja-siita-on-tulossa-entista-tehokkaampi

        Suomen rekisterikilpien lukujärjestelmä on ainutlaatuinen, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen poliisihallituksesta.

        - Muissa maissa ei ole meidän kaltaista kokonaisjärjestelmää, johon voidaan syöttää tietoja automaattisesti eri lähteistä. Meillä Revika on yhdistetty poliisin tietojärjestelmään ja liikenteen turvallisuusviraston Trafin tietokantaan.


        TraFI, ajoneuvotiedot
        http://www.trafi.fi/tietopalvelut/trafin_rekisterit/ajoneuvotiedot

        TraFI, kuljettajatiedot:
        http://www.trafi.fi/tietopalvelut/trafin_rekisterit/kuljettajatiedot

        Poliisiasian tietojärjestelmä
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Poliisiasiain_tietojärjestelmä


      • kalletu55 kirjoitti:

        Sä et nyt kyllä tietotekniikasta ymmärrä paljoakaan. Ei se Revika syötä mitään syöttökenttään, vaan se lukee kilven ja löytää sen jälkeen tietokannasta mätsin, eli yhden tietueen, missä on mukana kaikki relevantit tiedot. Se toimii ihan SQL-pohjaisesti, jos se termi sinulle mitään sanoo.

        Tietokanta on seuraavanlainen; siellä on yhdistettynä Trafin ja Patjan tiedot. Revika lukee kilven ja tekee automaattisen haun tietokantaan. Poliisi on lähes aina se taho, joka määrää väliaikaisen ajokiellon alkaneeksi, kun epäillään sellaisesta rikoksesta, mistä on syytä määrätä ajokielto. Vain aniharvoin poliisi antaa kuljettajan pitää korttinsa ja jättää ajokiellon alkamisen käräjäoikeuden määrättäväksi. Näin ollen poliisilla on käytännössä aina ajankohtainen tieto jokaisen kuljettajan ajo-oikeudesta.

        Kun Revika lukee kilven, se hakee tietokannasta mätsin rekkarilla. Sieltä löytyy auton omistajan ja haltijan HETU:t. Samassa SQL-kyselyssä pystytään hakemaan HETU:lla henkilötiedot, esimerkiksi poliisin merkinnät Patjassa. Jos Patjasta löytyy tieto "ajokiellossa", tai paremminkin "ei voimassa olevaa ajo-oikeutta" -> Revika hälyttää. Kun se laite toimii automaattisesti ja on reaaliaikaisesti yhteydessä tarvittaviin tietokantoihin, koko haku kestää vain joitakin kymmeniä millisekunteja.

        Kaikki tiedot ajokielloista on jo syötetty kantaan, kun on ajokieltoon määrätty. Ei niitä tarvitse erikseen uudelleen syötellä. Revika taas tekee haun automaattisesti valmiiksi ohjelmoidusti, ei siinä kenenkään tarvitse manuaalisesti syöttää mitään mihinkään hakukenttiin.

        Nimenomaan! Se hakee auton tiedot automaattisesti ja jos poliisi haluaa voi hän tarkistaa myös omistajan tiedot. Helppoa eikö :)

        mutta AUTOMAATTISESTI autotietoihin ei tule merkintää mistään ajokielloista. Henkilön tietoihin toki tulee


      • kalletus55
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan! Se hakee auton tiedot automaattisesti ja jos poliisi haluaa voi hän tarkistaa myös omistajan tiedot. Helppoa eikö :)

        mutta AUTOMAATTISESTI autotietoihin ei tule merkintää mistään ajokielloista. Henkilön tietoihin toki tulee

        "mutta AUTOMAATTISESTI autotietoihin ei tule merkintää mistään ajokielloista. Henkilön tietoihin toki tulee"

        Oletko ihan daiju?

        Rekisterikilpi -> omistaja/haltija ajoneuvotiedoissa -> HETU. Samaan kyselyyn HETU avaimeksi henkilötietorekisteriin -> löytyykö voimassa olevaa ajo-oikeutta. Jos löytyy = vihreä valo. Jos ei löydy = punainen valo.

        Ymmärrän, jos ajelet ympäriinsä paketteja tavarakuskina sinne tänne, mutta älä ikinä hae tietokanta-alalle, sen aivan perusosaaminen on sulta pahasti kateissa.


      • kalletus55 kirjoitti:

        "mutta AUTOMAATTISESTI autotietoihin ei tule merkintää mistään ajokielloista. Henkilön tietoihin toki tulee"

        Oletko ihan daiju?

        Rekisterikilpi -> omistaja/haltija ajoneuvotiedoissa -> HETU. Samaan kyselyyn HETU avaimeksi henkilötietorekisteriin -> löytyykö voimassa olevaa ajo-oikeutta. Jos löytyy = vihreä valo. Jos ei löydy = punainen valo.

        Ymmärrän, jos ajelet ympäriinsä paketteja tavarakuskina sinne tänne, mutta älä ikinä hae tietokanta-alalle, sen aivan perusosaaminen on sulta pahasti kateissa.

        Niin, rekisteri -> saadaan auton tiedot (mukaanlukien omistaja)

        Omistajan tiedot -> saadaan haut yms.

        Lukulaite -> lukee rekisterin ja antaa auton tiedot

        Eli poliisin pitää itse etsitä se HENKILÖ löytääkseen haut yms

        Tokihan mahdollsita se olisi että ruutuun tulisi kerralla automaattisesti omistaja, haltija ja ajoneuvotiedot mutta nyt ei niin ole


      • kalletus55
        Bussissa kirjoitti:

        Niin, rekisteri -> saadaan auton tiedot (mukaanlukien omistaja)

        Omistajan tiedot -> saadaan haut yms.

        Lukulaite -> lukee rekisterin ja antaa auton tiedot

        Eli poliisin pitää itse etsitä se HENKILÖ löytääkseen haut yms

        Tokihan mahdollsita se olisi että ruutuun tulisi kerralla automaattisesti omistaja, haltija ja ajoneuvotiedot mutta nyt ei niin ole

        Haha :D Olet sä hassu mies (?)

        "Niin, rekisteri -> saadaan auton tiedot (mukaanlukien omistaja)"

        Juu, siinä saadaan omistaja (HETU) ja haltija (HETU). HETU=Henkilötunnus. Jokaisella henkilöllä on oma uniikki HETU, sikäli kun et tietänyt.

        "Eli poliisin pitää itse etsitä se HENKILÖ löytääkseen haut yms"

        Ai, miksi? Luuletko, ettei tietokone osaa etsiä henkilöä HETU:n perusteella tietokannasta, jos HETU kerran on jo automaattisesti löytynyt? HETU on uniikki, eli niitä on vain yksi per henkilö. Vaikka haltija ja omistaja olisivat eri henkilö, eri HETU:t, se Revika voi hälyttää jos kummalta tahansa puuttuu ajo-oikeus.

        "Tokihan mahdollsita se olisi että ruutuun tulisi kerralla automaattisesti omistaja, haltija ja ajoneuvotiedot mutta nyt ei niin ole"

        Ei siihen ruutuun tarvitse tulla kaikki tietoja, vaan ainoastaan tieto, että haltijalla ei ole ajo-oikeutta. Lisäksi tulee tieto, jos omistaja/haltija on etsintäkuulutettu. Se Revika on tässä vaiheessa vielä aika tyhmä laite, se vain piippaa, eli väläyttää punaista ruudulla, eli hälyttää, jos ajoneuvon omistajalla/haltijalla on mahdollisesti jotain kontollaan. Siis suomeksi sanottuna; todennäköisesti järkevä pysäytettävä kohde.


      • kalletus55 kirjoitti:

        Haha :D Olet sä hassu mies (?)

        "Niin, rekisteri -> saadaan auton tiedot (mukaanlukien omistaja)"

        Juu, siinä saadaan omistaja (HETU) ja haltija (HETU). HETU=Henkilötunnus. Jokaisella henkilöllä on oma uniikki HETU, sikäli kun et tietänyt.

        "Eli poliisin pitää itse etsitä se HENKILÖ löytääkseen haut yms"

        Ai, miksi? Luuletko, ettei tietokone osaa etsiä henkilöä HETU:n perusteella tietokannasta, jos HETU kerran on jo automaattisesti löytynyt? HETU on uniikki, eli niitä on vain yksi per henkilö. Vaikka haltija ja omistaja olisivat eri henkilö, eri HETU:t, se Revika voi hälyttää jos kummalta tahansa puuttuu ajo-oikeus.

        "Tokihan mahdollsita se olisi että ruutuun tulisi kerralla automaattisesti omistaja, haltija ja ajoneuvotiedot mutta nyt ei niin ole"

        Ei siihen ruutuun tarvitse tulla kaikki tietoja, vaan ainoastaan tieto, että haltijalla ei ole ajo-oikeutta. Lisäksi tulee tieto, jos omistaja/haltija on etsintäkuulutettu. Se Revika on tässä vaiheessa vielä aika tyhmä laite, se vain piippaa, eli väläyttää punaista ruudulla, eli hälyttää, jos ajoneuvon omistajalla/haltijalla on mahdollisesti jotain kontollaan. Siis suomeksi sanottuna; todennäköisesti järkevä pysäytettävä kohde.

        Niin, mitö sönkötät?

        Lukulaita näyttää ajoneuvon tiedot joissa näkyy myös kuka on omistaja/haltija

        Mutta ne omistajan/haltijan tiedot pitää itse hakea jos haluaa

        Omistajan/haltijan tiedoissa näkyy ajokiellot yms....


        Tietenkin jos auton tiedoissa on tieto ajokiellosta tms. niin se näkyy


    • kalletus55

      Mitä sä sönkötät, idiootti? Ei se todellakaan vaadi, että pitää "itse hakea" jos haluaa haltijan tai omistajan tiedot. Kyllä se laite osaa sen ihan itsekin. Kyl sä oot tavallista tyhmempi tallaaja.

      Miten sä luulet, että tietokoneet toimii? Katso:

      1) Haetaan rekisterikilven perusteella HETU. Talletetaan se muistiin, eli muuttujaan.
      2) Haetaan muistiin talletetun muuttujan perusteella voimassaolevaa ajo-oikeutta. Jos löytyy, annetaan mennä. Jos ei löydy, lyödään hälytys ruudulle. Aivan vtun basic perus tietokonehommaa.

    • Anonyymi

      Kuinka smart startin aikaa voi muuttaa ettei heti kun sammutat tarvii puhaltaa. Tietääkö joku koodia.

      • Anonyymi

        Kohta viisi vuotta vanha juttu, lait ovat muuttuneet. Ns. tavallinen rattijuopumus ei enää mene oikeuteen 1.6.2019 lähtien, kuin poikkeustapauksessa. Poliisi kirjoittaa sakot ja määrää ajokiellon. Poliisi ei myöskään enää myönnä ajokortteja, vaan Traficom. Myöntääkö se myös valvotun ajo-oikeuden ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe