Mitä kieltä puhua lapsille??

FilledelaFrance

Olen siis syntynyt suomessa mutta muuttanut Ranskaan kun olin n.7 vuotias. Eli käynyt kaikki koulut siellä joten oppinut ranskan täydellisesti.
Vanhempieni ja sukulaisten kanssa olen yrittänyt ylläpitää suomenkieltäni.
Muuttanut vajaa vuosi sitten takaisin suomeen.
Nyt olen 24v ja odotan innolla kaksosia. Lasten isä puhuu englantia ja se on myös meidän yhteinen kieli.
Puhun Ranskaa päivittäin ystävilleni ranskassa, luen kirjani ranskaksi ja isäni asuu italiassa ja puhun hänen ja uuden vaimonsa kanssa myöskin Ranskaa.
Puhun myös sujuvasti suomea mutta sanavarastoni ei ole niin laaja kuin 24v suomessa asuneella pitäisi olla...
Tulemme puhumaan yhteisenä kielenä englantia ja tottakai yhteiskunta ja Suomessa oleva suku Suomea.
Itse haluaisin puhua lapsille ranskaa..
Pohdin että onko tämä mahdollisuus liian sekavaa lapsille? Kaikki 3 kieltä tulevat olemaan todella läsnä heidän arjessa.

7

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäpappa

En usko että kolme kieltä sekoittaa lasta, jos sen tekee johdonmukaisesti. Pidä vain ranskaa "äidinkielenäsi" ja puhu lapsele ranskaa ja sitten koko perheen yhteisenä kotikielenä puhutte englantia.

Lapsi oppii aina paikallisen kielen kuitenkin täydellisesti, joten siitä on ihan turha huolestua. Kyllä hänestä ihan suomenkielinen silti tulee.

Mun lapsellani tosin on "vain" kaksi äidinkieltä, ruotsi ja suomi, mutta entisellä naisystävälläni kieliä oli vaikka kuinka monta kun he asuivat paljon ulkomailla eri paikoissa. Kotikielenä heillä oli aina suomi, ja toisena pääkielenä englanti, koska sillä pärjää useimmissa paikoissa ja koulut kävi aina englantilaisissa kouluissa. Mutta sitten hänellä on lisänä todella vahvat ranska ja ruotsi, ja vielä kaupan päälle saksa. Taitaa osata tarvittaessa monia muitakin kieliä.

• puhu_ja_KUUTELE

Anna lapsesi puhua itse... Kaverin 6-vuotias lapsi on puhunut paremmin kuin mä ikinä jo 4-vuotiaasta asti...koska kotona oli neuvo "ole hiljaa" ja äiti puhui ainoastaan itsekseen (isäkin oli hiljaa). Elin 3 6 vuotta elämästäni puhumatta, Suomessa !

• Isäpappa

Näin kyllä. Lapsen kanssa pitää puhua ja lapselle kannattaa lukea. Lapsena kielet opitaan kunnolla.

• Jonskuna

Vanhempien äidinkielet tietenkin on myös lapsen kotikielenä. Lapsesta tulee täysin kaksikielinen kuin vanhemmat vaan omaa äidinkieltänsä puhuvat.

• NäinMeillä

Lapselle pitää puhua sitä kieltä joka on itselle se vahvin. Näin lapsi oppii mahdollisimman rikkaan ja vivaihteekkaan kielen. Kolmikielisyys ei ole lapselle ongelma mutta jos puhutte kotona kahta vierasta kieltä (englanti ja ranska) olisi hyvä jos lapsi menisi mahdollisimman nuorena myös johonkin suomenkieliseen ryhmään (päiväkerho, päiväkoti, tms.) jossa kuulisi säännöllisesti myös suomea.
      Toinen omista vanhemmistani on kolmikielisestä perheestä ja se on ollut vain rikkaus.

• Kenkä-mec

Trolli. Kuka helvetti nyt kysyisi tuollaista asiaa suoli24:stä, plus tekstissä ei ollut yhtäkään kirjoitusvirhettä, vaikka koulut muka käyty Ranskassa

• Pauliinaniska

Mä puhuisin ruotsia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe