Värriöjoki

Haarjus

Onko kenelläkään kokemuksia kemijokeen laskevalla värriöjoella kalastelusta? Miten riittää vettä kesäisin? Onko saalista tullut? Perhovehkeillä vai uistimella?

9

7615

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Värriöjoen latvalla

Kävin katsomassa viime kesänä Värriöjoen latvaa (olikohan nimi murhahaara? en muista) ja oli aika matalalla vesi silloin. Tarkoitus oli narrata tammukoita, mutta ei kehdattu sitten lähteä kävelemään ylemmäksi purovartta. Oli niin matalaa, ettei puhettakaan, että siinä olisi ollut kaloja. Kävelemistä olisikin varmasti riittänyt, sillä siitä alkoi tosi laajat suot ja varmasti puro olisi syvennyt joskus. Mutta sinne ei tosiaan päässyt autolla lähemmäksi. Ja porukkaa oli yllättävän paljon ja polut tallattuja! Itse Värriöjoesta en ole kalastanut, mutta joki on varmaan ihan hyvä perhovehkeille. Leveä ja syvempi paikoin. Yleensä tuonne on suurin väen vaellus heinäkuussa, jolloin kala parhaiten taitaa syödäkin.

• haarjus

Murhahaara on tosiaankin ihan latvapuroja kartan mukaan ainakin. Ajattelin lähinnä jostakin siuruvaaran paikkeilta ja siitä alaspäin.
        Eli noin 15-20 km martista jokea ylöspäin.
        Sinne tulee ainakin aika lähellle autotie joen varteen josta voisi saada veneen vesille.
        Kiitos kuitenkin noistakin tiedoista.
        Pistäkää tietoa tulemaan jotka on olleet vaikka kanoottiretkellä ko.joella. Miten oli vettä ja muuta.

• Anonyymi00009
        haarjus kirjoitti:

Murhahaara on tosiaankin ihan latvapuroja kartan mukaan ainakin. Ajattelin lähinnä jostakin siuruvaaran paikkeilta ja siitä alaspäin.
        Eli noin 15-20 km martista jokea ylöspäin.
        Sinne tulee ainakin aika lähellle autotie joen varteen josta voisi saada veneen vesille.
        Kiitos kuitenkin noistakin tiedoista.
        Pistäkää tietoa tulemaan jotka on olleet vaikka kanoottiretkellä ko.joella. Miten oli vettä ja muuta.

Ne on kaveri yksityisvesiä. Sinne ei tarvi eksyä valtion luvilla. Menkää ylemmäs tai alemmas.

• hande

Olen käynyt Värriöllä n.6 kertaa.
      Tulee sieltä kalaa jos viittii muutaman päivän koittaa. Harjusta, puronieriää, tammukkaa, taimenta, haukea ja ahventa.
      N. 10 vuotta sitten mielestäni tuli paremmin kuin viime vuosina. Todennäkösesti eka kala on hauki, mutta parempaakin saa.
      Sivuhaarat on ihan hyviä jos viitsii kävellä tunnin pari.
      Muuten paikka on ok, hyviä leiripaikkoja löytyy, mutta yleensä siellä on muitakin.
      Kemijoki on parempi, mutta joki myös isompi eli pitää tehdä töitä että löytää hyvät paikat. On tullu 0,5-2 kilosta taimenta ja harjusta on paljon kun sattuu syönti kohdalle.
      Alueella on paljon mitättömän näköisiä pikkujokia joissa on mukavan kokosta tammukkaa, puronieriää ja harjusta.
      Että semmosta.

• haarjus

Olitko Hande liikkeellä rannaltakalastaen vai vene/kanootilla. Käytitko perhoa vai uistinta. Minkälainen oli vesitilanne värriöjoella. Tosin taitaa olla viisainta lähteä kemihaarasta kemijokea tulemaan alaspäin, riittää ainakin varmemmin vettä. kiitos tiedoistasi.

• hande
        haarjus kirjoitti:

Olitko Hande liikkeellä rannaltakalastaen vai vene/kanootilla. Käytitko perhoa vai uistinta. Minkälainen oli vesitilanne värriöjoella. Tosin taitaa olla viisainta lähteä kemihaarasta kemijokea tulemaan alaspäin, riittää ainakin varmemmin vettä. kiitos tiedoistasi.

Oon kalastellu rannalta heittelemällä lippaa,
        vaappua ja perholitkaa. Ei sitä paljon tuu mittailtua veden lämpöä kun lähtee lappiin kalaan.
        Jos vesi on kovin lämmintä, niin tietää ettei ole niin helppoa saada saalista.
        Jos on lämmintä niin syvemmistä lutakoista ja suopuroista ja yleensä illalla hämärän aikoihin.
        Aina on kuitenkin ruokakalat tullu ja toisinaan on tosi reiluja saaliita.
        Muuten Kemihaaran seutu on ollut rauhoitettua muutama vuosi sitten, kannattaa ottaa selvää kun menee sinne.

• hande
        haarjus kirjoitti:

Oon kalastellu rannalta heittelemällä lippaa,
        vaappua ja perholitkaa. Ei sitä paljon tuu mittailtua veden lämpöä kun lähtee lappiin kalaan.
        Jos vesi on kovin lämmintä, niin tietää ettei ole niin helppoa saada saalista.
        Jos on lämmintä niin syvemmistä lutakoista ja suopuroista ja yleensä illalla hämärän aikoihin.
        Aina on kuitenkin ruokakalat tullu ja toisinaan on tosi reiluja saaliita.
        Muuten Kemihaaran seutu on ollut rauhoitettua muutama vuosi sitten, kannattaa ottaa selvää kun menee sinne.

• MACO

Syssymmällä kandee mennä sinne kun kalat alkaa
      nousee kutee.

• Saulainen

Sieltä tulee paljon harria , nieriää ja taimenta .Siikakin löytyy.Kalat etupäässä pieni kokoista ,mutta löytyy yli 40Cm harreja ja taimenia.Isoin nieriäni ollut 30 cm. Olen itse perhokalastaja.Perhoja värriölle Redtag,NallePuh,klinkhämer.leetch,simppu. Viime kesänä matalalla. Kannattaa katsoa sää ennuste ennen lähtöä vesi nousee joessa nopeasti useampien sivu jokien ja purojen ansiosta. Kala voi olla hyvin ranttua varsinkin isommat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      67
      778
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      742
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      696
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      130
      657
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      599
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      67
      589
    7. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      483
    8. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      469
    9. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    10. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      26
      465
    11. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    12. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      405
    13. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      66
      405
    14. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      398
    15. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      58
      387
    16. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      64
      384
    17. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    18. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35