Polven tekonivelen leikkaus.

Herra70

Olen menossa ensi kuussa Hyvinkään sairaalaan oikean polven tekonivel leikkaukseen ja haluaisin kysyä että onko kellään kokemuksia Hyvinkään sairaalassa tehtyjä tekonivel leikkauksesta? Sen verran olen kyllä kuullut et siellä ylipäätään hoidetan potilaita vähän miten sattuu. En tiedä johtuuko se vain siitä että ko. sairaalassa on pitkät leikkaus jonot ja tekeekö ne vaan kovalla kiireellä? Sen tiedän että ko. sairaalalla on huono maine ja olen myös kuullut hurjista hoitovirheistä joten hieman pelottaa mennä sellaiseen sairaalaan operoitavaksi jolla on jo entuudestaan huono maine. Myös itselläni on erittäin huonoja kokemuksia ko. sairaalan hoidoista. Hoidot ovat välillä vähän tyyliin "Hällä väliä" joten näinkin suuri operaatio vähän askarruttaa ja tekisi jopa mieli perua koko operaatio mutta en jaksa enään elää näissä jatkuvissa kovissa kivuissa. Kellään tietoa tai kokemuksia ko. sairaalan tekonivel operaatioista?

12

2077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivusta_seurannut

      Onko tullut kokeiltua kaikki muut keinot ennen leikkaukseen suostumista.
      Tarkoitukseni ei ole epäillä, etteikö polvesi tarvitse leikkausta, mutta on ollut myös paljon turhia leikkauksia. Säryt ja kivut jotka on haittana elämässä hakeudutaan leikkaukseen. Kirurgit tarvitsevat töitä on ainoa tosiasia.
      Ruokavalio voi esimerkiksi olla täysin väärä. Ruokavalio, joka ei sisällä riittävästi rasvaa, niin miten voi ihmisen normaali voitelu toimia kunnolla, eli se johtaa aikaa myöten kipuihin. Nivelsäryt ovat osa autoimmuunisairauksista eli tulehdusta, mikä korjaantuu oikealla ruokavaliolla. Karppaajien sivuilla on näitä kertomuksia, miten viljat ovat vaikuttaneet negatiivisesti heidän elämään aina siihen asti, kunnes huomasivat jättää viljatuotteet pois ruokavaliostaan ja lisätä hyviä rasvoja. Reumassa on sama juttu. Kun on jätetty viljatuotteet pois ruokavaliosta, niin säryt katoavat.

    • dasdsad

      Leikkauksen jälkeen niitä kipuja vasta onki.... käsittämätöntä, että leikkausperusteena käytetään kipua, kuitenkin leikkauksen jälkeen kivut voi olla moninkertaiset lähtötilanteeseen verrattuna. Noh, paska nivel on poissa = homma on onnistunut. Entäs ne kivut, eikö ne ollu se peruste operoinnille?

      • Kannattaa_miettiä

        Koskaan ei voi tietää etukäteen miten tekonivelleikkaus onnistuu. Tiettävästi suurin osa saa avun ja tulee kivuttomaksi. Näin oli minullakin, polven tekonivelleikkaus onnistui hienosta ja leikkauskivut hävisi kohtuullisen nopeasti. Sen jälkeen polvi on ollut kivuton. Itse olin Peijaksessa, mutta tuttavani polvet on edelleen kivuliaat Hyvinkäällä tehdyn leikkauksen jälkeen.
        Nykyisin voi itse valita sairaalan missä haluaa hoidon tehtävän. Jos aloittajaa epäilyttää Hyvinkää, hän voi pyytää siirtoa Peijakseen. Sekään ei ole mikään tae mikä on lopputulos.
        Leikkauksen jälkeiset kivut ei ole niin suuret jotka aiheutuu todella lopussa olevasta nivelestä. Itse olin jo "keppitavaraa" eli jouduin käyttämään koko ajan kävelykeppiä keventämään risaa polvea. Samaan aikaan esikäynnillä poliklinikalla keppejä ei ollut kenelläkään muulla, joten tuntuu että jotkut lähtee tekonivelleikkaukseen ehkäpä liian aikaisin. Minulla särky haittasi nukkumistakin koska kipu oli jatkuvaa levossakin. Kyllä siinä vaiheessa on valmis tekonivelleikkaukseen.


      • Herra70

        Noh tähän polveeni on jo tarjottu kaikki mahdollinen hoito ja jatkuvat tähustykset mitä ikinä vaan voi joten tämä tekonivelen laittaminen oli se ns.ääripää kun mitään muuta ei ole enään tehtävissä. On pantu kaikki nivelgeelit yms. jne. mutta kyllästyin myös elämään jatkuvassa säryssä ja tietenkin minun tuurillani se lääke oli bubrenorfiini mitä minun mielestäni olisi ikinä edes tarvinnut keksiä moista paskaa joka sekään ei enään vie kipuja pois vaikka söisin niitä vaikka ja kuinka. Edesyksityisektorilla ei missään vaiheessa edes suostuttu kirjoittamaan enkä kyllä pyytänytkään kirjoittamaan koko lääkettä koska lääkärini sanoi että hän ei suostu koukuttamaan sinua tähän koska siitä on hyvin vaikea päästä eroon ja se pitää paikkansa. Se lääke on kuin syöpä joka pikkuhiljaa syö niin sisältä kuin ulkoakin. Nyt on onneksi tämän leikkauksen johdosta myös mahdollisuus päästä siitäkin moskasta eroon. Sitäkään en tiennyt ennenkuin tänään tulivat ko.leikkauspaperit et se on niin nopeaa touhua et samana päivänä sisään ja ulos. Olen nyt kärsinyt näistä säryistä melkein 2v. ja todellakin toivon et tämä operaatio tekisi stopin kaikkeen tähän älyttömään särkykierteeseen. itselläni alkoi kaikenlainen leikkaus kierre -08 ja kappas kummaa joka ikinen operaatio onkin kohdistunut oikeaan jalkaan paitsi 2 krt. avattu juurikanavia kaularangan 4-5 nikaman väliin puristuneiden hermojen takia. Näin ollen toleranssi kaikkiin kipulääkkeisiin on noussut kattoon mikä on taas lääkäreiden hirveän vaikeata ymmärtää että pienillä annoksilla ei niitä särkyjä enään kumota vaikka niin itse haluaisinkin. nyt todella toivon sydämmeni pohjasta et tämä olisi edes tän kymmen luvun viimeinen operaatio ja toipuisin siitä niinkuin pitää jotta elämässä olisi vielä jotakin muuta annettavaa kuin pelkkää särkyä ja mielialan masennusta. Mutta näillä eväillä nyt sitten mennään ja tulen kyllä vielä kertomaan teille miten kaikki meni,hyvin vai hyvin huonosti.


      • dfgsfdfs

        Oliskohan tuo polvi siis sössitty pilalle sillon 2008 ja siitä lähteny tämä "kierre"?


      • Herra70

        Kyllä se kipu on nyt ollut vuoden päivät sellaisia et ei puolta kilometriä pitemmälle kävellä ja temgisic 0,4mg menee noin 6-8 kpl per päivä josta ei ole mitään iloa kuin pari tuntia ja taas 2kpl kerralla 3-4 kertaa vuorokaudessa. Ja nyt ollaan siinä pisteessä et ei ole mitään apua siitäkään koska olen joutunut ottamaan sitä jo niin kauan et ole mitään iloa siitä. Eli nyt sitten kokeilin tätä bubrenorfiini laastaria 20mg. mut ei se auta silloin kun tulee tämä kova kipupiikki.No nyt minun tosi järkevä lääkärini tuumasi et se vaihdetaan 0,2mg 1-3 kertaa vrk. Voi jumalauta mitä puppua eli nyt tosiaan haluan sinne leikkaukseen meni sitten syteen tai saveen.Mut sen verran vain sanon et suomen terveyden hoito on mennyt rankkaa alamäkeen "Voi luoja sentään,mihin tämäkin oikein johtaa...? " !


      • Herra70
        dfgsfdfs kirjoitti:

        Oliskohan tuo polvi siis sössitty pilalle sillon 2008 ja siitä lähteny tämä "kierre"?

        olen kävellyt kepeillä lukemattomia vuosia ja aina joutunut varomaan nimen omaan tätä oikeaa polveani joka nyt operoidaan.Fysiatri sanoi että kävelen väärin mut jos olet jo kävellyt 45v. näin niin miten ihmeessä opettelet kävelemään toisella lailla. Ihmiset kävelee jokainen tavallaan.Miten ihmeessä sitä oppis kävelemään toisella tavalla? Uskon et hyvin harva oppisi kävelemään erilailla miten on ennen kävellyt....??


      • Herra70
        Herra70 kirjoitti:

        olen kävellyt kepeillä lukemattomia vuosia ja aina joutunut varomaan nimen omaan tätä oikeaa polveani joka nyt operoidaan.Fysiatri sanoi että kävelen väärin mut jos olet jo kävellyt 45v. näin niin miten ihmeessä opettelet kävelemään toisella lailla. Ihmiset kävelee jokainen tavallaan.Miten ihmeessä sitä oppis kävelemään toisella tavalla? Uskon et hyvin harva oppisi kävelemään erilailla miten on ennen kävellyt....??

        Kyllä uskoisin näin.Koska on sitä kaavittu ja luupiikkejä poistettu ja kaikki mahdolliset nivel nesteet piikitetty...en vaan jaksa "tätä paskaa enään" jatkuvaa särkyä ja sitten myös valvottaa ja tk lääkäreillä on niin korkea kynnys määrätä oikeata lääkettä kipuun.Näin ollen menen jopa milelläni jo sinne operaatioon kävi miten kävi mut onni on se et pääsee tästä bubresta eroon leikkauksen myötä..edes jotain positiivistä.


      • Ei_ihan
        Herra70 kirjoitti:

        Noh tähän polveeni on jo tarjottu kaikki mahdollinen hoito ja jatkuvat tähustykset mitä ikinä vaan voi joten tämä tekonivelen laittaminen oli se ns.ääripää kun mitään muuta ei ole enään tehtävissä. On pantu kaikki nivelgeelit yms. jne. mutta kyllästyin myös elämään jatkuvassa säryssä ja tietenkin minun tuurillani se lääke oli bubrenorfiini mitä minun mielestäni olisi ikinä edes tarvinnut keksiä moista paskaa joka sekään ei enään vie kipuja pois vaikka söisin niitä vaikka ja kuinka. Edesyksityisektorilla ei missään vaiheessa edes suostuttu kirjoittamaan enkä kyllä pyytänytkään kirjoittamaan koko lääkettä koska lääkärini sanoi että hän ei suostu koukuttamaan sinua tähän koska siitä on hyvin vaikea päästä eroon ja se pitää paikkansa. Se lääke on kuin syöpä joka pikkuhiljaa syö niin sisältä kuin ulkoakin. Nyt on onneksi tämän leikkauksen johdosta myös mahdollisuus päästä siitäkin moskasta eroon. Sitäkään en tiennyt ennenkuin tänään tulivat ko.leikkauspaperit et se on niin nopeaa touhua et samana päivänä sisään ja ulos. Olen nyt kärsinyt näistä säryistä melkein 2v. ja todellakin toivon et tämä operaatio tekisi stopin kaikkeen tähän älyttömään särkykierteeseen. itselläni alkoi kaikenlainen leikkaus kierre -08 ja kappas kummaa joka ikinen operaatio onkin kohdistunut oikeaan jalkaan paitsi 2 krt. avattu juurikanavia kaularangan 4-5 nikaman väliin puristuneiden hermojen takia. Näin ollen toleranssi kaikkiin kipulääkkeisiin on noussut kattoon mikä on taas lääkäreiden hirveän vaikeata ymmärtää että pienillä annoksilla ei niitä särkyjä enään kumota vaikka niin itse haluaisinkin. nyt todella toivon sydämmeni pohjasta et tämä olisi edes tän kymmen luvun viimeinen operaatio ja toipuisin siitä niinkuin pitää jotta elämässä olisi vielä jotakin muuta annettavaa kuin pelkkää särkyä ja mielialan masennusta. Mutta näillä eväillä nyt sitten mennään ja tulen kyllä vielä kertomaan teille miten kaikki meni,hyvin vai hyvin huonosti.

        "Sitäkään en tiennyt ennenkuin tänään tulivat ko.leikkauspaperit et se on niin nopeaa touhua et samana päivänä sisään ja ulos."
        Sinulle ei tehdä tekonivelleikkausta, vaan ilmeisesti jokin tähystämällä tehtävä nivelen puhdistus tms. Tekonivelleikkaus on niin suuri leikkaus että sitä varten ollaan sairaalassa muutama päivä. Leikkauksen jälkeen on kipuja niin paljon että ne hoidetaan sairaalassa. Myös seuranta on silloin tehokkaampaa. Jalkeille kyllä nostetaan melko pian leikkauksen jälkeen veritulppien välttämiseksi (leikkaus tehdään verityhjössä). Kotiin saa parin viikon piikityskuurin veritulpan välttämiseksi (sekin pitää opetella). Kun pystyy kävelemään kyynärsauvoilla tai kainalosauvoilla kohtuullisesti, sekä selviää omin avuin portaissa, saa kotiutuspaperit. Leikkaukseni jälkeen seuraavana päivänä lyhyt kävelylenkkin fyssarin kanssa oli melkoinen urakka, mutta siitä se lähti hiljalleen. Muutaman päivän päästä kuskattiin kotiin pyörätuolissa invataksilla, koska olin muuten hyväkuntoinen. Tätini joutui ikäisenäsi (nimimerkistä päätellen) hoitokotiin pariksi viikoksi toipumaan.


    • kivuton

      Mene yksityiseen sairaalaan leikattavaksi. Silloin saat parhaan mahdollisen hoidon.
      Olin 26.1.2016 polven tekonivelleikkauksessa ja nyt olen sisätiloissa kulkenut ilman sauvoja, ulkona liikkuessa olen käyttänyt kyynärsauvoja. Lääkitys on edelleen ja polvesta otetaan hakaset viikon kuluttua. Säryt ovat hyvin vähäisiä.
      Yksityisessä sairaalassa kun leikkaus tehdään saat aina leikanneeseen lääkäriin nopeasti yhteyden jos ilmenisi ongelmia tai kysyttävää.
      En uskaltaisi mennä kunnallisiin sairaaloihin potilaaksi. Kyllä liikkuminen on niin tärkeää, että kannattaa selvittää tarkkaan millainen maine on kirurgin taidoilla.

      • Ei_aina

        Myös yksityispuolella voi olla huono lääkäri. Vastaavasti minulle osui kuulemma eräs Suomen parhaista ortopedeistä tekonivelen laittoon ja minunkin toipumiseni oli nopeaa.


      • Leikkaustarve

        Kuka on tämä mainistemasi eräs parhaista? Olen onnettomuuden jälkeen polven tekonivelen leikkaukseen lähiaikoina menossa, ja pelottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2780
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      211
      1789
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1492
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1241
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1176
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      237
      1086
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1022
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      77
      865
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      750
    Aihe