Koira on mahdoton muiden seurassa

OrpoOlo

Eli ongelmana on se, että meillä on 1,5v urospaimenkoira, kotona on kuin unelma (sekä keskenämme missä tahansa). Kuitenkin sitten kun mennään vieraisiin, vieraita tulee meille kotiin, koira on ihan kauhea! Ei tottele mitään, käyttäytyy juuri niin kuin itseään huvittaa!
Itsestänihän tuo on kiinni, mutta johtuuko ihan vaan siitä että sallin tuon käytöksen? Kahdestaan ollessamme olen todella tiukka (tai no selkeä, johdonmukainen), eli kiellettyjä asioita ei todellakaan tehdä. Tämä pätee myös esim. julkisilla paikoilla (junat, asemat, kaupan piha-alue)..
Luulen tämän ongelman johtuvan siitä, että pelkään mitä ihmiset ajattelevat koulutustyylistäni, kun nykyään jokaisella on tasan tarkkaan oma ja oikea tapansa kouluttaa koira.
Minulla on myös paniikkihäiriö, joka näkyy juuri siten etten uskalla ilmaista mielipidettäni ollenkaan.

9

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näunkkäre

      Jos mahdollista rauhoita vierailut joko ostamalla portti tai pyytämällä koiran ottamaan pediltä paikan vieraiden tullessa. Meillä on käytössä sana 'odota'
      Ruokahetket voi hyödyntää näiden asioiden opeteluun. Vahvistat ruuan avulla haluttua toimintoa usein jättäen epätoivotun huomioitta.

    • Epäreilumaailma

      Jos sulla on tuo paniikkihäiriö niin mahdatko esim stressata muita ihmisiä tai muuten jännittää noita tilanteita? Meinaa koira kyllä huomaa pienenkin muutoksen ja ottaa siitä hyödyn, eli jos jännität juurikin vaikka tuota miten muut suhtautuu suhun niin koira pistää ranttaliksi. Itellä aikoinaan ollu sama pulma enkä oikein uskaltanut komentaa koiraa kunnolla jos muita ihmisiä paikalla jonka vuoksi koira pelleili. Mut sitte mulle vaan riitti ja päätin että yks hailee mitä ne ajattelee ja kun koirakin huomasi että olen tosissani niin rupesi kunnioitusta taas löytymään.

    • olethyvä

      Kuulostat lempeältä ja hyvältä ihmiseltä joka ottaa myös muut huomioon. Tiedostat myös omat heikkoutesi kuten "paniikkihäiriö" etkä häpeile myöntää niitä itsellesi. Jatkat vaan sillä omalla opitulla hyväksi havaitulla linjallasi ja et yritä muuttua miksikään muuksi kun sisimmässäsi kuitenkin tiedät tekeväsi oikein. Tulet vaan rohkeasti kuorestasi ulos etkä välitä muiden koulutustyyleistä. Vastasit itse esittämääsi kysymykseen:) Näunkkäre antoi myös hyviä vinkkejä koulutuksen osalta.

      • olethyvä

        Lisään vielä, että vaikka muutaman kerran epäonnistuisitkin tilanteissa niin et anna sen masentaa vaan pidät oma linjasi. Epäreilumaailmalla on myös hyvä teksti mielestäni.


    • asdasdasddd

      Meillä autto rauhottuminen. Eli siis me ihmiset itse rauhoituttiin, niin koirakin rauhoittui. Toinen omistajista meni rauhassa avaamaan oven ja toinen istuskeli pöydän ääressä kuin ei mitään, lueskeli lehteä vaikkapa. Ihan kun vieraita ei olisi tullutkaan.
      Sitten odoteltiin, että ovikellosta aiheutunut kiihtyminen koiralla laski ja toinen omistaja edellä ja vieraat takana tulee sisälle siihen tilaan missä koirakin. Päinhyppimiset kielletään jämäkästi, mutta suuttumatta ja hermostumatta. Tarvittaessa eristys, jossei käsky mene perille. Ajan kanssa oppii, että joutuu pois jos ei usko.

      Eli rauhallisuutta ja tarvittaessa jämäkkyyttä. Mahdollisimman vähän itse huutoa/komennusta, enemmän eleillä/blokkaamalla pistetään uskomaan. Huutaminen kiihdyttää koiraa usein enemmän.

    • OrpoOlo

      Kiitos paljon vastauksista! Lisään vielä sen, että kyseessä on pehmeä koira, joka kyllä kestää huutamista, mutta ottaa siitä niin kovasti itseensä (tai siltä näyttää ihmisen silmään), että siitä on pelkkää haittaa. Eli olen kouluttanut juuri niin että ilon ja yhteisen kivan kautta ja rajat ymmärtää jo pelkästä katseesta! Toki juuri näissä tilanteissa se ei niin mene.
      Huomaan kyllä helposti sen että mietin hirveästi sitä mitä jos joku puuttuu koulutukseeni tai vähättelee tms. Mutta onhan se niin, että mitä väliä sillä on mitä muut ajattelevat?! Meillä menee koiran kanssa muuten kaikki niin hyvin yhteen, että jos saan kitkettyä tämän ongelman pois niin ne muut (jos nyt joku ajattelisi tai mulkoisi pahasti) saavat siinä kohti pitkän nenän! :)

      Ja vielä lopuksi lisään sen, että tosiaan minun koulutustyyli on sellainen, ettei siinä ole mitään häpeämistä! Sen vuoksi tämä ajatuksen tasolla tuntuu tosi tyhmältä, mutta vaatii hurjasti rohkeutta tehdä sen mukaan mitä päässään ajattelee. :)

    • niMet

      Saisiko tarkennusta miten koira käyttäytyy, kun vieraita tulee?
      Olen itsekkin aika hissukka ja omat mielipiteeni jäävät usein vain oman pääni sisälle. Tiedän miten vaikeaa se on ilmaista omaa mielipidettä muille. Kovasti yritän tehdä töitä itsenikin kanssa. Tsemppaan sinua tätä kautta olemaan rohkeampi! =) kuten itsekin tuossa mainitsit että
      "Luulen tämän ongelman johtuvan siitä, että pelkään mitä ihmiset ajattelevat koulutustyylistäni, kun nykyään jokaisella on tasan tarkkaan oma ja oikea tapansa kouluttaa koira."
      Jokaisella on oma ja oikea tapansa kouluttaa koira, aivan, kuten sinullakin :) En usko että maailmassa on moniakaan ihmisiä jotka toimivat koirien kanssa täsmälleen samallatavalla.

    • Hj78JJhhggf

      Tuttu tilanne. Itselläni on 1,5 vuotias seisoja. Kotona cool ja rauhallinen, mutta annapa olla kun mennään kylään johonkin (tai vanhemmille viikonlopuksi) niin johan pitää esittää kaikki temput. Edellinen saman rodun seisoja oli ihan samanlainen murkkuiässä, mutta rauhoittui myöhemmin. Uskon siihen, että tämä nykyinenkin "tasaantuu" ajan myötä. Tätä samaa "kylähirviö" ongelmaahan on myös pienillä lapsilla, joten kaipa se kuuluu joidenkin nisäkkäiden kehityskaareen se esittäminen.

    • pakasteraksu

      Se on vaan semmonen ilmiö joka kertoo koiran tottelevaisuuden tason. Kotona arjessa tuttujen asioiden äärellä ei koiralla ole syytä riekkumiseen mutta vieraiden tulo kiihdyttää sitä. Kiihtyessään sitten ei tottele mitään. Asia korjaantuu kun maltat keskittyä koiran käytökseen ja ohjeistaa sitä kunnolla. Niin taivahan turha on siinä tilanteessa pohtia että mitähän nuo nyt minusta ajattelevat kun komennan koiraani. Jos et mitään tee niin sitten vasta ajattelevatkin! Itsellä samanlaisia ongelmia ollut, mutta kun vaan tilanteita läpikäydään niin on kehitystäkin tapahtunut. Keskityn komentamaan ihan kunnolla. Eivät enää hypi ihmisten päälle vaikka intona ovatkin. Ja aina kannattaa pyytää, että vieraat eivät juuri kiinnittäisi huomiota koiriin. Kaikki vieraat eivät kyllä sitä usko, vaan alkavat villitä koiria ja kohta on vaatteet kurassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe