TES sanoo että sunnuntailisä maksetaan sunnuntailta ja muilta kirkollisilta pyhiltä. Onko loppiainen kirkollinen pyhä?
Loppiainen - kirkollinen pyhä?
13
2966
Vastaukset
- se on
mm. kaupat on kiinni.
- security
Vartiointialalla palkallisia arkipyhävapaita ovat toinen pääsiäispäivä, vapunpäivä, juhannusaatto, jouluaatto, toinen joulupäivä, helatorstai ja loppiainen jos se ei satu lauantaiksi tai sunnuntaiksi. (tes 20 §). Arkipyhävapaa voidaan antaa joko kyseisenä arkipyhänä tai myöhemmin.
Jos vartija on todellisuudessakin arkipyhävapaalla kyseisenä arkipyhänä, hän saa arkipyhäkorvauksena 8 tunnin palkan keskituntiansion mukaan ja nämä tunnit lasketaan työssäolon veroisiksi, eli esim. ylityö alkaa karttumaan jo 112 tehdyn tunnin jälkeen 120 tunnin sijasta. Jos vartija on töissä arkipyhänä, ja jakson tunnit tulevat täyteen (112,75 - 120 tuntia) hän saa arkipyhän todellisilta työssäolotunneista tietysti normaalin palkan ja 100 % sunnuntaityökorvauksen ja lisäksi hänelle jää varastoon palkallista vapaata tuo 8 tuntia.
Osa-aikainen (tuntipalkkainen) saa arkipyhävapaan vain, jos työskentelee normaalisti vähintään 5 päivänä viikossa (apv-tunteja kertyy suhteessa hänen tavalliseen työaikaansa. Esim. 60 tuntia jaksossa työskentelevä saa 4 apv-tuntia ) tai - on töissä arkipyhänä, jolloin arkipyhäkorvaus on yhtä monta tuntia kuin on töissä (enintään 8)
Arkipyhävapaa on merkittävä vuorolistaan sille kohdalle missä se todellisuudessa pidetään. Työnantaja saa määrätä arkipyhävapaan ajankohdan, mutta vain ilmoittamalla siitä vähintään kaksi viikkoa ennen kolmiviikkoisjakson alkua (tes 10§) . Jälkikäteen esim. jakson tuntien täyttäminen apv-saldosta on sallittua vain sopimalla siitä työntekijän kanssa.
Työsuhteen ensimmäisen 3 kk:n ajalle sattuvista arkipyhistä ei makseta arkipyhäkorvausta, eikä kerry arkipyhävapaata.
Tuommoset tekstin löysin vartijat.com sivuilta. Elikkä on varmaan paikkansa pitävä. Toivottavasti auttaa.
Jos nyt oikein ymmärsin, niin itse olen töissä loppiaisena sitten ihan peruspaskapalkalla ilman korotuksia tai muutakaan erityistä korvausta.- vartijax
Eikös sinulle kuulu kuitenkin se 100% sunnuntailisä ihan normaalisti?
- ...
tämä on kopioitu suoraan vartiointialan tessistä
21 § Arkipyhät Arkipyhiä ovat:
•loppiainen arkipäivänä, ei lauantaina
•toinen pääsiäispäivä
•vapunpäivä
•helatorstai
•juhannusaatto
•jouluaatto
•toinen joulupäivä.
Arkipyhät lyhentävät työaikaa. Edellytyksenä on, että työsuhde on kestänyt
vähintään 3 kuukautta ennen arkipyhää ja että työntekijä on ollut työssä
työvuorolistan mukaisesti molemmin puolin arkipyhää tai toisena näistä
päivistä, jos poissaolo on johtunut
•työnantajan luvasta
•sairaudesta
•reservin harjoituksesta
•lomautuksesta
•muusta hyväksyttävästä syystä.
Arkipyhän
pituus ja
palkka
•Yksi arkipyhä lyhentää kuukausipalkkaisen eli täyttä työaikaa tekevän
työaikaa 8 tunnilla kolmiviikkoisjaksossa.
•Osa-aikatyöntekijän, joka työskentelee vähintään 5 päivänä viikossa,
arkipyhävapaa suhteutetaan 120 tunnin kokonaistyöaikaan.
•Muu osa-aikatyöntekijä saa työvuoron mukaisen arkipyhäkorvauksen
enintään 8 tunnilta, jos hän on työssä arkipyhänä.
Palkka arkipyhältä maksetaan KTA:lla.
Arkipyhän
antaminen
Arkipyhä merkitään työvuorolistaan sen kolmiviikkoisjakson kohdalle, jossa
se pidetään. Siirrettyä vapaata ei merkitä vuosiloman tai työajanlyhennysvapaan
ajalle.
Arkipyhä annetaan lyhentämällä ko. jaksoa tai seuraavan vuoden huhtikuun
loppuun mennessä työnantajan määräämänä aikana.
30 § Sunnuntai- ja erityislauantaikorotus
Sunnuntaina tai muuna kirkollisena juhlapäivänä, itsenäisyyspäivänä,
juhannus- ja jouluaattona klo 00.00 jälkeen tehdystä työstä maksetaan 100
%:n sunnuntaikorotus.
Pääsiäislauantaina, itsenäisyyspäivänaattona, vapunaattona ja uudenvuodenaattona
klo 00.00 jälkeen tehdystä työstä maksetaan 50 %:n
korotus.
Elikkä loppiaisena saa tupla palkkaa apv tunnit kaupan päälle jos työssäoloehdot täyttyvät
Kannattaa lukea tessi kunnolla läpi siellä on paljon hyödyllistä tietoa - security
... kirjoitti:
tämä on kopioitu suoraan vartiointialan tessistä
21 § Arkipyhät Arkipyhiä ovat:
•loppiainen arkipäivänä, ei lauantaina
•toinen pääsiäispäivä
•vapunpäivä
•helatorstai
•juhannusaatto
•jouluaatto
•toinen joulupäivä.
Arkipyhät lyhentävät työaikaa. Edellytyksenä on, että työsuhde on kestänyt
vähintään 3 kuukautta ennen arkipyhää ja että työntekijä on ollut työssä
työvuorolistan mukaisesti molemmin puolin arkipyhää tai toisena näistä
päivistä, jos poissaolo on johtunut
•työnantajan luvasta
•sairaudesta
•reservin harjoituksesta
•lomautuksesta
•muusta hyväksyttävästä syystä.
Arkipyhän
pituus ja
palkka
•Yksi arkipyhä lyhentää kuukausipalkkaisen eli täyttä työaikaa tekevän
työaikaa 8 tunnilla kolmiviikkoisjaksossa.
•Osa-aikatyöntekijän, joka työskentelee vähintään 5 päivänä viikossa,
arkipyhävapaa suhteutetaan 120 tunnin kokonaistyöaikaan.
•Muu osa-aikatyöntekijä saa työvuoron mukaisen arkipyhäkorvauksen
enintään 8 tunnilta, jos hän on työssä arkipyhänä.
Palkka arkipyhältä maksetaan KTA:lla.
Arkipyhän
antaminen
Arkipyhä merkitään työvuorolistaan sen kolmiviikkoisjakson kohdalle, jossa
se pidetään. Siirrettyä vapaata ei merkitä vuosiloman tai työajanlyhennysvapaan
ajalle.
Arkipyhä annetaan lyhentämällä ko. jaksoa tai seuraavan vuoden huhtikuun
loppuun mennessä työnantajan määräämänä aikana.
30 § Sunnuntai- ja erityislauantaikorotus
Sunnuntaina tai muuna kirkollisena juhlapäivänä, itsenäisyyspäivänä,
juhannus- ja jouluaattona klo 00.00 jälkeen tehdystä työstä maksetaan 100
%:n sunnuntaikorotus.
Pääsiäislauantaina, itsenäisyyspäivänaattona, vapunaattona ja uudenvuodenaattona
klo 00.00 jälkeen tehdystä työstä maksetaan 50 %:n
korotus.
Elikkä loppiaisena saa tupla palkkaa apv tunnit kaupan päälle jos työssäoloehdot täyttyvät
Kannattaa lukea tessi kunnolla läpi siellä on paljon hyödyllistä tietoaElikkä, kun minä nyt menen torstai aamuna kello 8.00 töihin ja lähden sieltä illalla 20.00, niin maksetaanko minulle tuolta ajalta tuplapalkka?
Kun olen just aloittanut työt ja olen tällä hetkellä tuntipalkalla.
Nämä tessi asiat on vähän vielä minulla hakusessa ja itse olen ollut sitä mieltä, että en saa kun normaali palkan tuolta ajalta. Toisaalta en minä vastaankaan laita, jos parempaa palkkaa maksavat. - ....
security kirjoitti:
Elikkä, kun minä nyt menen torstai aamuna kello 8.00 töihin ja lähden sieltä illalla 20.00, niin maksetaanko minulle tuolta ajalta tuplapalkka?
Nämä tessi asiat on vähän vielä minulla hakusessa ja itse olen ollut sitä mieltä, että en saa kun normaali palkan tuolta ajalta. Toisaalta en minä vastaankaan laita, jos parempaa palkkaa maksavat.Eli pyhänä tehdystä työstä maksetaan normaali palkka 100% korotus
- vartijax
security kirjoitti:
Elikkä, kun minä nyt menen torstai aamuna kello 8.00 töihin ja lähden sieltä illalla 20.00, niin maksetaanko minulle tuolta ajalta tuplapalkka?
Nämä tessi asiat on vähän vielä minulla hakusessa ja itse olen ollut sitä mieltä, että en saa kun normaali palkan tuolta ajalta. Toisaalta en minä vastaankaan laita, jos parempaa palkkaa maksavat."Elikkä, kun minä nyt menen torstai aamuna kello 8.00 töihin ja lähden sieltä illalla 20.00, niin maksetaanko minulle tuolta ajalta tuplapalkka?"
Kyllä maksetaan. - ...
.... kirjoitti:
Eli pyhänä tehdystä työstä maksetaan normaali palkka 100% korotus
Kannattaa liittyä liittoon niin sieltä saa tarvittaessa asiantuntevaa apua. Kannattaa muutenkin tarkastaa palkkanauha aina kun se tulee. on kokemusta että suht usein on jäänyt jotain maksamatta niin isoissa kuin pienissä firmoissa. Luottamusmies osaa (ainakin pitäisi) vastata tessiä koskeviin kysymyksiin. siltä kannattaa kysyä jos on epäselvää.
- väktare
vartijax kirjoitti:
"Elikkä, kun minä nyt menen torstai aamuna kello 8.00 töihin ja lähden sieltä illalla 20.00, niin maksetaanko minulle tuolta ajalta tuplapalkka?"
Kyllä maksetaan.jos työssäoloehdot täyttyvät....3kk
- ---
Eli yli 120h jaksossa tekevänä tuntipalkkaisena olen oikeutettu täysiin APV-tunteihin, mutta ymmärsinkö oikein että niitä kertyy ei enempää eikä vähempää kuin 8h, teen sitten 12h päivävuoron tai aloitan vasta klo 22 jolloin loppiaisen puolella tulee tehtyä vain 2h?
- security
väktare kirjoitti:
jos työssäoloehdot täyttyvät....3kk
Elikkäs siis kun minulta ei tuo työssöoloehto täyty. Ollut vasta muutamia viikkoja talossa, niin sekö sitten meinaa sitä normaalia palkkaa?
Anteeks vaan jos esitän tyhmää, mutta nämä palkka-asiat kiinnostaa ja firman taholta tuskin tästä sais oikeaa tietoa. Ja kuulun kyllä liittoon, mutta mitäs sinnekkään turhaan soitella jos täältäkin saa vastaukset. - ....
--- kirjoitti:
Eli yli 120h jaksossa tekevänä tuntipalkkaisena olen oikeutettu täysiin APV-tunteihin, mutta ymmärsinkö oikein että niitä kertyy ei enempää eikä vähempää kuin 8h, teen sitten 12h päivävuoron tai aloitan vasta klo 22 jolloin loppiaisen puolella tulee tehtyä vain 2h?
Tuplapalkan pyhäpäivänä tehdystä työstä saa vaikka olisi ollut talossa vasta päivän töissä. APV tunteja kertyy ne 8 tuntia oli töissä kuinkakauan tahansa kyseisenä päivänä ite en edes silloin ole töissä mutta tunnit kuitenkin kertyy APV saldoon ellen sitten ole lomalla (vaikea selittää).
- Raappana
.... kirjoitti:
Tuplapalkan pyhäpäivänä tehdystä työstä saa vaikka olisi ollut talossa vasta päivän töissä. APV tunteja kertyy ne 8 tuntia oli töissä kuinkakauan tahansa kyseisenä päivänä ite en edes silloin ole töissä mutta tunnit kuitenkin kertyy APV saldoon ellen sitten ole lomalla (vaikea selittää).
Mitenkähän Joulunpyhät vaikuttavat osa-aikaeläkeläisen eläkepäiviin? Meikäläinen pitää kaksi e-päivää joka viikon alusta. Menetänkö eläkepäiväni vai siirtyykö ne tiistaille ja keskiviikolle? Jos joku tietäisi asiasta niin kovasti kiinnostaisi kuulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 861600
- 761251
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1741147Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!53919Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46891- 47888
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38868Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9813- 46812
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789