Aihe

autoilun kustannukset

vanha_vs_uusi

D4D 2.0 2001
2010 – 2016 (315tkm – 515tkm)
Hankintahinta 5000€ jäännösarvo 1000€ => arvonalenema 2 c/km
polttoaine 19000€ => 9,5 c/km
huollot, korjaukset, renkaat, varaosat, ym. 8250€ => 4,1 c/km
vakuutus, verot 6000€ => 3 c/km
yhteensä 18,6 c/km

kulutus 6,2 l/100km

Löytyykö joltain vastaavaa tietoa kuluista uudella avensiksella ajettuna?

30

132

    Vastaukset

    • Hyvin realistinen laskelma. Huoltokulut edulliset, ilmeisesti itse olet korjaillut. Tuo suuruusluokka 20 c/km minullakin on ollut uudesta asti, eli 14,5v ja 553 tkm. Toki uudella autolla laskennallinen kulu oli suurempi, mutta sama kuin osakkeissa, tappio tulee vasta myydessä. Kuluvien osien korjaukset alkoivat 330 tkm:in kohdalla, mutta eivät ole lisääntyneet siitä. Jos miljoonaan aikoo, niin kevyt koneen kunnostus jossain 600-700 tkm lienee edessä (kanavien puhdistus, venttiilivarren kumit ja männänrenkaat) sekä ruosteenestokäsittely. Uusien autojen hinnat ovat niin edullisia, että harrastuksen puolelle menee. Toisaalta mielenrauhaa luo, kun tietää, missä kunnossa auto on ja tekniikka on tuttua.

    • Itsellä pn 2012 2.0 D4-D ajettu 103tkm

      Polttoaine, pesuaineet, huollot ja renkaat n. 12c/km
      Laskemasta puuttuu ruosteruojaus uutena ja panssarivahaus 2 kertaa.....

      Superkasko lasi ja verot 3v. n. 4c/km

      Arvonalema riippuu suunnattomasti varusteista,
      joka on itsellä järkyttävä, eli n. 20c/km

      Jos haluat ajaa uudehkolla, hyvin varustetulla ja huolettomalla autolla EDULLISESTI,
      suosittelen etsimään alk. n. 2 vanhaa käytettyä.

      Itsellä kun on melkein kaikki herkut, mitä Aveen saa,
      tarjous välirahasta 60tkm/2 vuotta oli 17te !!!
      Sen jälkeen tarjous putosi enää 3te 90tkm ja 3 vuotta......

      • Aivan, usko sinunlaistasi trollia.


    • "huollot, korjaukset, renkaat, varaosat, ym. 8250€ => 4,1 c/km"

      Itsellä uutena hankittu Ave-farkku 1.6 vm 2000 /250.000km nyt.

      Itsellä polttoaineenkulutus vuositasolla on korkeampi kuin tuo kertomasi 6.2. Siihen pääsen vain kesällä matka-ajossa.

      Mutta... Nuo kertomasi korjauskulut ja huoltokulut ovat kyllä hiukan suuremmat omiin nähden. Niistäkin se "suurempi" remontti n. 400 € jarrujen laitto menee normaalin käyttöhuollon puolelle.

      Ainoa "määräaikaishuolto" oli ensihuolto siinä 1.500 vai 2.000km kohdalla. Sen jälkeen en ole autoa missään "huollossa" käyttänyt ja arvelen säästäneeni puolen tusinan Kanarian matkan edestä riihikuivaa rahaa... Eli itse olen vaihtanut tulpat ja ilmansuodattimet ja juuri muuta ei ole tarvinnut itse tehdä eikä korjaamolla käyttää.
      Karkeaa summausta

      -2krt/vuosi öljynvaihdot a' 75€ =150€/vuosi
      -katsastus n. 50€ = 50€/vuosi
      -renkaita mennyt kait 3 3 sarjaa a' ehkä 400€ =2.400€/15v
      -satunnaista sälää 15v aikana ehkä tonnin edestä.

      -Olen pitänyt uudesta asti "mustaa kirjaa" kuluista että tarkankin laskelman saisi jos haluaisi...

      Sum = 2250 750 2400€ 1.000 = noin 6.400€/15v

      Nyt pakkasilla takaluukun pumput sanoivat sopimuksen irti ja takaluukku ei pysy ylhäällä... Takalasin pesuri lakkasi antamasta nestettä....

      Alkaa näköjään vikasumaa pukkaamaan vanhemmiten....

      • Terve, minulla on samanlainen Avensis. Oletko jo joutunut virtalukon pohjan uusimaan?
        Nyt on mittarissa n. 200 t. Tuo virtalukon pohja piti hakea siinä 180 t kohdalla.
        Pahin mitä katsastusmies on löytänyt oli rekisterikilvenvalovika, mikä johtui siitä että ne lampun kiinnikkeet hapertuvat vanhemmiten ja se lampun pidin putoaa reijästään.


      • Jep! -ne lampunkannat pelittävät niin kauan kun siellä on ehjä lamppu kuivattamassa kantaa...... -itsellä oli toinen lapmppu pimeänä katsastuksessa. -kun se sama lamppu sai huomautuksen toistamiseen, lampussa ei ollut enää kantaa...... Ei ollut kovin kallis osa kuitenkaan koko lampun pidike.


      • Etkö menettänyt takuun, kun et käyttänyt määräaikaishuolloissa? Sen takia ei mielestäni järkeä uudella autolla jättää huoltoja väliin. Mieluummin sitten ostaa jo takuuiän ohittaneen. Takuu on kuitenkin rahanarvoinen etuus, josta on auton hankintahinnassa maksettu. Takuu tarkoittaa myös sitä, että oikeastaan uutta autoa ei kannattaisi ostaa, jos ei tule ajamaan takuun maksimikilometrejä. Hukkaanhan takuusta maksaminen menee, jos sitä ei käytä täysimääräisesti hyväkseen. Miksikään mummon kauppakassiksi ei siis takuullista uutta pidä ostaa.


      • TheKöle kirjoitti:

        Jep! -ne lampunkannat pelittävät niin kauan kun siellä on ehjä lamppu kuivattamassa kantaa...... -itsellä oli toinen lapmppu pimeänä katsastuksessa. -kun se sama lamppu sai huomautuksen toistamiseen, lampussa ei ollut enää kantaa...... Ei ollut kovin kallis osa kuitenkaan koko lampun pidike.

        Terve TheKöle, taidan taipua ja mennä hakemaan sinne uudet pidikkeet. Ole kikkaillut niiden kanssa kyllä jo aivan tarpeeksi :)
        Miten olet toipunut siitä iskusta? Joka tapauksessa on kiva kun olet taas rivissä mukana.


      • 2024 kirjoitti:

        Terve TheKöle, taidan taipua ja mennä hakemaan sinne uudet pidikkeet. Ole kikkaillut niiden kanssa kyllä jo aivan tarpeeksi :)
        Miten olet toipunut siitä iskusta? Joka tapauksessa on kiva kun olet taas rivissä mukana.

        "Jep! -ne lampunkannat pelittävät niin kauan kun siellä on ehjä lamppu kuivattamassa kantaa.." Näin se on ja pahkinen kun liian suuri napajännite pakkaa rikkomaan vain lamppuja, samoin etu-ajovalot menee. 14-15 voltin ajonaikaisesta on tietysti hyöty että valot on kirkkaat mutta lamppuja palaa.
        Kilometrikustannuksia laskiessa kannattaa muistaa, että Tojot huolletaan paljon useammin kuin muut autot, yleinen huoltoväli lienee 20-30 tuhatta ja tojolla 15 tuhatta.


      • Virtalukon pohja meni jossain 200tkm, toinen kierros on kestänyt paremmin, samoin vakaajatangon kumit. Käynnistinmoottorissa ja tuulilasissa on kolmas kierros menossa. Laturikin tuli juuri vaihdettua, ohjaustehostimen hydraulipumppu B-osana. Tärinästä on vuoden sisään pari väsymysmurtumaa, tehostimen öljyputken kiinnike ja turbon ja ilmanputsarin välinen putki. Parannettuja osia ovat teetetyt etujouset, Konin iskarit ja keulalla oleva välijäähdytin. Ai niin ja fläktin anturikin antautu vastikään.

        Kuskin oven sarana edelleen vaihtamatta, ainut hylsy katsastuksessa tullut ohjauksen ristikkonivelen ruostumisesta (13v). H7-lampun kannat murenivat, Puuiolosta löytyi varaosat.

        Takuun säilymisen vuoksi itsekin käytin uutena merkkihuollossa. Oikeastaan eniten osia on vaihdettu juuri takuuaikana ensimmäisten reilun kahden vuoden aikana.

        Jos haluaisin halvimmalla ja huolettomimmin ajella seuraavat kymmenen vuotta, hankkisin vähän ajetun Gen2 Priuksen -08-09.


      • Uussaw kirjoitti:

        Etkö menettänyt takuun, kun et käyttänyt määräaikaishuolloissa? Sen takia ei mielestäni järkeä uudella autolla jättää huoltoja väliin. Mieluummin sitten ostaa jo takuuiän ohittaneen. Takuu on kuitenkin rahanarvoinen etuus, josta on auton hankintahinnassa maksettu. Takuu tarkoittaa myös sitä, että oikeastaan uutta autoa ei kannattaisi ostaa, jos ei tule ajamaan takuun maksimikilometrejä. Hukkaanhan takuusta maksaminen menee, jos sitä ei käytä täysimääräisesti hyväkseen. Miksikään mummon kauppakassiksi ei siis takuullista uutta pidä ostaa.

        "Etkö menettänyt takuun, kun et käyttänyt määräaikaishuolloissa? "

        -Voitko antaa jonkin elävän elämän reaaliesimerkin "takuun menettämisestä" tilanteessa jossa "pakolliset kuviot" kuten öljynvaihto ja suodattimet on hoidettu pikahuollossa?

        Olen vahvasti sitä mieltä että auton roudaaminen merkkiliikkken "määräaikiaishuoltoon" on "helposti narrattavissa olevan kansanosan" heiniä; ei sille ole perusteita jos ajaa autonsa loppuun kuten taas on suunnitteilla.

        Yli 30v Tojoja joista kaksi bränikkäuusia ja kokemusperäinen tieto on siitä ettei auto mitään ns. merkkiliikkeen "määräaikaishuoltoa" kaipaa. Edellinen vm 1990 ruisku-Corolla ei myös nauttinut merkkiliikkeen palveluita mutta mustaan pikku kirjaan itse kirjaamani äljunvaihtotiedot olivat todella arvossaan ja sainkin 10v/240tkm ajetusta todella hyvän markkamääräisen hyvityksen.

        Aika Ruuneperi saa olla jos kykenee allekirjoittaneelle millään muotoa merkkiliikkeiden "määräaikaishuoltojen" olevan kannattavia.


      • 2024 kirjoitti:

        Terve, minulla on samanlainen Avensis. Oletko jo joutunut virtalukon pohjan uusimaan?
        Nyt on mittarissa n. 200 t. Tuo virtalukon pohja piti hakea siinä 180 t kohdalla.
        Pahin mitä katsastusmies on löytänyt oli rekisterikilvenvalovika, mikä johtui siitä että ne lampun kiinnikkeet hapertuvat vanhemmiten ja se lampun pidin putoaa reijästään.

        ”Terve, minulla on samanlainen Avensis. Oletko jo joutunut virtalukon pohjan uusimaan?”

        Ei ole virtalukon pohja VIELÄ kiukutellut…

        Hiukan historiaa kalleus-järjestyksessä:
        -jarruremppa v. 2013 jossa ruostuneet takalevyt vaihdettiin n. 400€
        (merkkiliikkeessä!!! )

        -vesipumppu alkoi vinkumaan 2015 n. 300€

        -uusi koodattu virta-avain kun vanhan kumiset painonapit kuluivat puhki n. 150€

        -moottorin vikavalon nollaus 2015 ja ilmamääämittarin puhdistus 45€

        -kuskin puolen ovivalokytkin itse vaihdettuna oikein merkkiosalla 20€

        Nyt siis piikissä odottamassa takalukuun pumput 2 x 34€ ja takalasin pesuri josta ei arviota.

        Alkaa hermot menemään tähän 15-vuoden vikasumaan--- olisikohan merkkiliikkeen määräaikaishuollot auttaneet pitämään korjauskuluja kurissa...?

        OBD-vikavalo-case oli esillä viime katsastuksen yhteydessä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13977572/vm-2000-ajoneuvo-obd-amp-vikavalo


      • Ave_farkku_1.6vm_2000 kirjoitti:

        "Etkö menettänyt takuun, kun et käyttänyt määräaikaishuolloissa? "

        -Voitko antaa jonkin elävän elämän reaaliesimerkin "takuun menettämisestä" tilanteessa jossa "pakolliset kuviot" kuten öljynvaihto ja suodattimet on hoidettu pikahuollossa?

        Olen vahvasti sitä mieltä että auton roudaaminen merkkiliikkken "määräaikiaishuoltoon" on "helposti narrattavissa olevan kansanosan" heiniä; ei sille ole perusteita jos ajaa autonsa loppuun kuten taas on suunnitteilla.

        Yli 30v Tojoja joista kaksi bränikkäuusia ja kokemusperäinen tieto on siitä ettei auto mitään ns. merkkiliikkeen "määräaikaishuoltoa" kaipaa. Edellinen vm 1990 ruisku-Corolla ei myös nauttinut merkkiliikkeen palveluita mutta mustaan pikku kirjaan itse kirjaamani äljunvaihtotiedot olivat todella arvossaan ja sainkin 10v/240tkm ajetusta todella hyvän markkamääräisen hyvityksen.

        Aika Ruuneperi saa olla jos kykenee allekirjoittaneelle millään muotoa merkkiliikkeiden "määräaikaishuoltojen" olevan kannattavia.

        En minä tiedä takuukäytäntöjä. Olen vain kuvitellut, ettei öljynvaihto riitä takuun säilymiseen? Tiedätkö sinä paremmin?
        Muuten olen kyllä kanssasi samaa mieltä määräaikaishuolloista, enkä olekaan omia autojani niissä käyttänyt. Mutta autoni ovatkin olleet takuun ohittaneita.

        Eihän se takuun voimassaolo tosiaan suurimmalla osalla kerroista ole merkityksellistä, mutta sitten kun sattuu musta pekka käteen eli vaikka moottori paukahtaa, niin siinä on useamman auton määräaikaishuollot kulutettu.


      • Tuulilasin vaihto unohtui, se oli euroaikaan hiukan päälle 200€. Mystinen rikkoutuminen selvästä terävästä iskusta vasempaan alanurkkaan yön aikana autotallissa jossa pidettiin parkissa myös pojan mopoa....


      • 2024 kirjoitti:

        Terve TheKöle, taidan taipua ja mennä hakemaan sinne uudet pidikkeet. Ole kikkaillut niiden kanssa kyllä jo aivan tarpeeksi :)
        Miten olet toipunut siitä iskusta? Joka tapauksessa on kiva kun olet taas rivissä mukana.

        Olen ihan Ok. -mutta valehtelisin, jos väittäisin, että niitä huonoja hetkiä ei välillä tulisi.


    • Vaivautuuko joku laskemaan ja keräämään kaikki mahdolliset kuitit mitä autoiluun kuluu? Eikö elämässä ole mitään tärkeämpää ja mukavampaa tekemistä?

      • Kyllä mä olen kirjannut tankkaukset, rempat jne mustaan kirjaan jo vuosikymmeniä.

        Kas silloin on mustaa valkoisella auton huoltohistoriasta ja kuluista. Ja tien päällä minulla ei ole niin kiire ettei sitä 20-sekuntista ehtisi käyttämään muistikirjalle.

        -Miksi sinua niin kivistää ja kaivertaa mitä toiset tekee... Eikö elämässä ole mitään tärkeämpää ja mukavampaa tekemistä kuin toisten tekemisisten kuten tankkausmuistiinpanojen ylöskirjaamisten murehtiminen?


      • Minusta kuulostaa paljon mielenkiintoisemmalta kirjata omia kulujaan ylös kuin urputtaa toisten kirjaamisista.
        Itse en tosin ole nykyään kuin laskenut tankillisen kulutuksen. Huolloista on näppituntuma vain. Enkä muuten ole ollut toyotero, vaan VW-Ford -mies. Mutta haaveenani on isona päästä toyoteroksi.


      • Jo on elämä tylsää puurtamista jos oikeasti kirjaa "mustaan vihkoon" kaikki kulut, mitä niillä tiedoilla oikeasti tekee jälkikäteen? Itse laitan huolto- ja korjauskuitit huoltokansion väliin, enkä ole ikinä niitä jälkikäteen tarvinnut.


      • Ave_farkku_1.6vm_2000 kirjoitti:

        Kyllä mä olen kirjannut tankkaukset, rempat jne mustaan kirjaan jo vuosikymmeniä.

        Kas silloin on mustaa valkoisella auton huoltohistoriasta ja kuluista. Ja tien päällä minulla ei ole niin kiire ettei sitä 20-sekuntista ehtisi käyttämään muistikirjalle.

        -Miksi sinua niin kivistää ja kaivertaa mitä toiset tekee... Eikö elämässä ole mitään tärkeämpää ja mukavampaa tekemistä kuin toisten tekemisisten kuten tankkausmuistiinpanojen ylöskirjaamisten murehtiminen?

        Ilmeisesti nää "mustan kirjan" pitäjät on just niitä jotka aina tankkauksenkin jälkeen istuu minuuttikaupalla autossaan raapustamassa jotain siihen vitun muistikirjaansa samaan aikaan kun jono autoja odottaa omaa vuoroaan päästä pistoolille.


      • siinäTerolleMietittävää kirjoitti:

        Jo on elämä tylsää puurtamista jos oikeasti kirjaa "mustaan vihkoon" kaikki kulut, mitä niillä tiedoilla oikeasti tekee jälkikäteen? Itse laitan huolto- ja korjauskuitit huoltokansion väliin, enkä ole ikinä niitä jälkikäteen tarvinnut.

        Jo on elämä eräillä tylsää puurtamista jos/kun ei ole muuta tekemistä kuin muiden tankkauskirjauksista voivetteleminen...

        Mutta asiaan mustan kirjan pitämisestä... Tuore live-esimerkkinä vaikka viime vuoden porukalla tehdyistä kalareissuista yksi Pohjois-Norjaan ja kaksi kotimaassa niin tankkauskirjanpito toimi tositteena kuluja tasattaessa.
        Toisena esimerkkinä on se että itse pitämäni tankkaus- ja remppakirjanpito oli 10x painonsa arvoinen hopeaa markkamääräisesti viimeksi Corollaa uuteen vaihtaessa. Siinä kun oli kymmenen vuoden kaikkinaiset kulut kerrottuna... ja sain vaihdossa auton ikään ja kilometreihin nähden aivan erinomaisen vaihtohyvityksen.

        Ja kolmanneksi... on aika lailla hupaisaa miten jotkut asiat alkavat kaivamaan jonkun napaa... Olen varma että olet kanssani samaa mieltä siitä että aikaansa voi jokainen käyttää paremmin kuin voivotella toisten tekemisiä.... Jos menisit vaikka kiirjastoon lukemaan autolehtiä...?


    • Kannattaa ottaa huomioon kun toitojan joutuu huoltamaan kaski kertaa useammin kuin oikean auton.toitottimen huoltoväli 15 tuhanta

      • Muistaakseni tohon on jo toistamiseen maailman arvokkain autobrändi että se niistä oikeista autoista.
        Kerran laskin huvikseni vikoja eri autoista joita minulla vuosien, n40v, aikana ollut. Viidessä tojossa on ollut vähemmän vikoja kuin yhdessä passatissani. Olenkin sanonut ainakin vinksvonkkeleista että mulla on niitä ollut kaksi. Ensimmäinen ja viimeinen. Samassa paketissa.


      • Eikö monilla merkeillä ole 20tkm? Ja harvoilla 30tkm huoltovälisillä 30tkm TAI vuosi eli jos ajaa 15tkm/v, niin se on aivan sama kerran vuodessa huolto.


      • Uussaw kirjoitti:

        Eikö monilla merkeillä ole 20tkm? Ja harvoilla 30tkm huoltovälisillä 30tkm TAI vuosi eli jos ajaa 15tkm/v, niin se on aivan sama kerran vuodessa huolto.

        on sellaista että vaihdan itse öljyt ja suodattimen 10 tuhannen välein koska se ei kustannuksena merkitse mitään. Renkaiden vaihdon yhteydessä katson jarrupalat keväällä ja syksyllä ja päättelen vaihtotarpeen näkemästäni. Seuraan tietysti kokeneena ajon aikana kaikkea mahdollista autoon liittyvää. Moni alkava vika ilmoittaa kyllä tulostaan katselemalla, kuuntelemalla ja ajotuntuman muuttumisena. Katsastukseen vien autoni yleensä sellaisena kuin se on eikä hylsyjä ole tullut käytännössä koskaan. Joitakin outoja juttuja sattui vuosia sitten, esimerkiksi Toyotan 2-litrainen kone tärisi pienillä kierroksilla. Vikaa etsittiin muttei löydetty ja ajo jatkui. Seuraavaksi alkoi apulaitteiden hihna löystymään ja siinä vaiheessa löytyi itse vikakin. Kampiakselin moniurahihnapyörän vulkanointi oli irronnut ja aiheutti em. oireet. Halpa osa purkaamolta suoraan Japanintuontina ja matka jatkuu. Huolettomia kilometrejä kaikenkaikkiaan 19-vuotiaalla autolla. Kun vertaa kavereiden muihin merkkeihin ja niiden ongelmiin niin näyttää siltä että vähissä ovat Toyotakuskin huolet.


      • Kyllä itse tekemällä tekee vuosien saatossa hyvän tilin. Minä olen myös yleensä pitänyt autoni läpivuoden katsastuskunnnossa, paitsi nyt kun tuulilasiin ilmaantui halkeama - vaihdan sen vasta nastarengaskauden jälkeen.
        Meidän ilmastossamme öljy kannattaa vaihtaa ainakin kerran vuodessa. Edellä jo sanottiin ettei se kyllä kaada kenenkään taloutta.


      • Minun_huolto kirjoitti:

        on sellaista että vaihdan itse öljyt ja suodattimen 10 tuhannen välein koska se ei kustannuksena merkitse mitään. Renkaiden vaihdon yhteydessä katson jarrupalat keväällä ja syksyllä ja päättelen vaihtotarpeen näkemästäni. Seuraan tietysti kokeneena ajon aikana kaikkea mahdollista autoon liittyvää. Moni alkava vika ilmoittaa kyllä tulostaan katselemalla, kuuntelemalla ja ajotuntuman muuttumisena. Katsastukseen vien autoni yleensä sellaisena kuin se on eikä hylsyjä ole tullut käytännössä koskaan. Joitakin outoja juttuja sattui vuosia sitten, esimerkiksi Toyotan 2-litrainen kone tärisi pienillä kierroksilla. Vikaa etsittiin muttei löydetty ja ajo jatkui. Seuraavaksi alkoi apulaitteiden hihna löystymään ja siinä vaiheessa löytyi itse vikakin. Kampiakselin moniurahihnapyörän vulkanointi oli irronnut ja aiheutti em. oireet. Halpa osa purkaamolta suoraan Japanintuontina ja matka jatkuu. Huolettomia kilometrejä kaikenkaikkiaan 19-vuotiaalla autolla. Kun vertaa kavereiden muihin merkkeihin ja niiden ongelmiin niin näyttää siltä että vähissä ovat Toyotakuskin huolet.

        Minulla kun on peukalo keskellä kämmentä, niin itse en varsinkaan kerrostalon parkkiksella ala väsäämään mitään. Katsastusmies se sitten ilmoittaa huoltotarpeet. Ja jos ei ilmoita, niin öljyt sentään vaihdan / vaihdatan kerran vuoteen. Aika hyvin se Polokin tällä tyylillä jaksaa aina vuoden eteenpäin. Omat tyyppivikansahan siinä on, mutta niille ei mahda huoltokaan mitään. Esimerkiksi ovet jäätyvät kiinni. Nyt on sellaista oiretta, että taitaa olla tulpanvaihdon aika. En vaan ole tuohon vaihtanut koskaan, ensinäkemältä en edes löytänyt niitä. Kait ne siellä jossain muovien alla. Edellisessä Fordissa olivat avoimesti esillä. Fordin alustaremontit tulivat kalliimmaksi, mutta VW:n oviongelma on vittumaisempi.


    • 500000 AJOIN AVENSIKSEL 4 MOOTORII MENI JA PARI KORIA ALKOI MÄTÄNEE JA ELÄÄ KORI

    • Mulla on 01, 1.8 vvti ave. Joskus ajoin 154 km 5.5 litralta. Siitä kun laskee keskikulutuksen, ei usko ekaa tulosta. Tämä on tosi. En ole myöhemmin päässyt samoille litralukemille. Järjellä vaikea selittää. Jonossa ajoin enkä ohitellut. Pidin turvavälin. Aste pari pakkasta. Kitkarenkaat. Skeptikothan nyt ei tietystikään usko, eikä niiden tarvitsekkaan. Nekun ei usko itseensäkään.

      Mutta by the way. Pieni kulutuksellinen peli, eikä juuri ole tarvinnu älyttömiä korjaillakkaan. Mitä nyt jarrusatulat ja levyt eteen. Vesipumppu piti kylmänä käynnistettäessä pientä ääntä hetken hankinta ajoista asti. Kolme vuotta kuuntelin ja sitten vaihdoin uuden pumpun. Olis kai vieläki toiminu. Niin tuosta brandysta. Olihan siitä lehdissä että toyotan autobrandi on toistamiseen maailman arvokkain. Minä ajan tojossa. Ajelkoon muut millä haluavat. Kaikkihan ne omaansa kehuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      12816
    2. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      6062
    3. Jättiselvitys: He saivat 100 000 euroa Business Finland tukea

      Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa, yli tuhat peruutti hakemuksensa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660
      Maailman menoa
      89
      4738
    4. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      97
      3359
    5. Onkobmaisasta rikostutkinta päällä?

      Vauva palstalla oli lähipiirin viestit julkaistu mitä siellä täydellisessä pikku perheessä todellisuudessa tapahtuu... Aivan järkyttävää tekstiä jos p
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      2469