tunnen näin:
Lapsenlapseni, pikkutyttö kävi meillä pari viikkoo sitten ja on rauhallinen ja kiltti useimmiten, mutta kun olen tehnyt hänelle nukkekodin ja hän ennekin leikkinyt tai siis tutustunut siihen. Nyt hän oli nukkekodin luona ja kun oli meiltä lähtenyt huomasin et kalusteet ja muuta oli hiljaisessa hengessä nurin käännetyt ha kaikki peitteet ja muut nätit asiat siinä nurinniskoin.
Tiedän, lapsellista edes ajatella, mutta: pahoitin mieleni, en saa ajatuksiani irti siitä hommasta. Ihan kamalaa.Paha olo.
Tiedän, turhanpäiväistä miettimistä, mutta tunteet ne vain on ihmisellä.
Tietysti tyhmää-mut en voi sille mitään
33
110
Vastaukset
Oletko kysynyt lapselta, mitä hän ajattelee uudesta sisustuksesta ja haluaako hän pitää sen sellaisena?
Rajoitatko tytön oikeuksia nukkekodilla leikkimisessä?
Kumman nukkekoti on, sinun vai pikku-tytön?
Oletko kysynyt, mitä hän haluaisi nukkekodilla leikkiä ja miten hän haluaisi sen sisustaa?- sepelkyyhkyt
Jos kysyisin hän ei vastaisi, tiedän sen jo etukäteen. En rajoita, hänen nukkekotinsa.
- kertoisitko
minkä ikäisestä pikkutytöstä on kysymys?
- sepelkyyhkyt
6 v.
- älä-ota-nokkiisi
sepelkyyhkyt kirjoitti:
6 v.
tuskin 6 vuotias oli sitä sotkua kohdistanut mitenkään sinuun, ehkei itse sitä edes sotkuksi mieltänyt, leikkiessä voi kaikki mennä hyrskyn myrskyn
- sepelkyyhkyt
älä-ota-nokkiisi kirjoitti:
tuskin 6 vuotias oli sitä sotkua kohdistanut mitenkään sinuun, ehkei itse sitä edes sotkuksi mieltänyt, leikkiessä voi kaikki mennä hyrskyn myrskyn
niin
Ehkä häneltä jäi leikki kesken, seuraavalla kerralla, jos nyt et järjestele siellä nukkekodissa mitään, hän jatkaa ja sitten kaikki onkin taas parhain päin.
Nukkekotiin olisi varmaan mukava tehdä tytön kanssa jotain yhdessä, silloin hän tuntisi sen vielä paremmin omakseen. Ehkä olette tehneetkin.
Soitapas tytölle ja kysäise mimmoiset verhot kannattisi tuohon olohuoneeseen laittaa, kun sinä et mitenkään keksi sopisiko pitsi vai pantaisko verhoja ollenkaan. Kun hän seuraavan kerran tulee, tietää tarkalleen millaiset haluaa laittaa omaan nukkekotiinsa.- sepelkyyhkyt
Voi kiitos Sinulle.
- hytinäx1
Rosaliin vastasi viisaasti. Voihan olla että kuusivuotias ei haluakaan enää leikkiä nukkekodilla vaan haluaa tehdä jotain muuta. Muovailuvaha ja yhdessä leipominenkin on pienistä lapsista aika kivaa touhua. He pitävät myös askartelusta ja tietenkin näin talvella käydä luistelemassa tai laskemassa mäkeä. Sinne vaan kaakaot ja voileivät mukaan niin päivä on pelastettu.
- sepelkyyhkyt
Joo, kiitos kovasti! :)
- siilimuori3
Sinä olet varmaan unohtanut että lapset ovat lapsia eivätkä pieniä aikuisia.
Aika erikoista että jäät tuollaiseen asiaan junnaamaan vai onko takana jotain muuta? - kaikki-nurinpäin
Älä mummi välitä. Minulla on kaksi lapsenlasta (silloin olikohan 5-7-v) ja kerran ne teki minulle oikein tempun. Tykkään ulkona tupakoida ja täytellä ristikoita. Sitten menin sisään, koska oli jo vanhempien kotiintuloaika ja, vot.
Olohuoneessa oli mahtava viritys. Kaikki sofatyynt, peitot, tyynyt ja patjat oli kasattu sinne. Heillä oli telttailu menossa ja arvaa riemastuinko?- sepelkyyhkyt
No joo, tuohan oli ihan kivaa vain.
- kesivä
Aloittaja, otahan slungisti :) Tulin äsken lapsenlapseni, poika, 6-vuotissynttäreiltä ja hänen pikkuveli on viime yön luonani yökylässä. Olen huomannut, että on ikäkysymys, kun lelut laitetaan melkeinpä millintarkkaan järjestykseen. Nyt sitä tekee tuo vähän yli 2 v. Tämä 6-vuotias tekee sitä silloin kun hän virittelee legoista moottoripyöräkauppaa. Siinä on silloin ne pikkukypärät ym. tarvikkeet suorissa riveissä.
Muistan (minulla on valokuvia) myös tyttärieni barbie ja ponileikeistä jotka lavenivat joka huoneeseen. Aivan mahtavia leikkejä. Sekin miten innostuivat leikkaamaan My Little ponyen harjaksia, vasta myöhemmin tajusivat etteivät ne kasva takaisin.
Ei siis mitenkään henkilökohtaista eikä epätavatonta se, että nukkekoti on sekaisin. Voihan se ehkä tuntua tylsältäkin leikiltä nykyaika, kun esim. sim-peleillä pääsee tietsikalla luomaan mitä mielikuvituksellisempia koteja.
Don't worry, be happy :)
- staka
Jospa lapsi tajuaa että sinulla on tiettyjä odotuksia tuon nukkekodin suhteen hänen puoleltaan. Eikä häntä hirveästi innosta täyttää niitä. Ei kaikki lapset, tytötkään, halua leikkiä nukkekotia. En minäkään olisi tykännyt, mutta ei meillä sellaista ollutkaan tietysti. Käpylehmillä leikittiin ja sammalista tehtiin navetta. En tykännyt nukeistakaan.
Anna tytön tehdä nukkekodin kanssa mitä haluaa, tai olla tekemättä mitään. Älä ainakaan vihjaile että "leikkisitkös nyt tällä nukkekodilla minkä sulle ostin..."
Jos pikkutalo jää käyttämättömäksi niin mitäs siitä. Lapsetkin on erilaisia. - olelapsentulkki
Mitä tuo symboloi?
Kertoiko hän tuolla sinulle sen, miten hän kokee oman kotinsa? Tuo on arvokasta tietoa psykologeille, jotka antavat lapselle nuken käteen ja katsovat miten hän sillä leikkii. Entä opettajat; lapsethan kertovat piirustuksen ja äidinkielen opettajilleen kaiken omista kodeistaan.- Ollapa.rehellisii
Minulle tuli mieleen, lapsi halusikin ehkä viestiä, että hänen kotonaan ei ole kaikki hyvin, että hän asuu helvetissä. Kulisseja pidetään mut kun ketään ei ole katsomassa siel on asiat nurin kuin nukkekodissa.
- kesivä
Höpö höpö, tämä nykymaailma haluaa analysoida kaiken. Jos ei isovanhempi tiedä miten lapsensa kodissa menee, niin siinä on peilin paikka.
- olelapsentulkki
kesivä kirjoitti:
Höpö höpö, tämä nykymaailma haluaa analysoida kaiken. Jos ei isovanhempi tiedä miten lapsensa kodissa menee, niin siinä on peilin paikka.
Ai niinkuin tämä tapaus.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423711974683.html - ootte-itse-sekaisin
ihan eikannata lähteä tekemään johtopäätöksiä 6 vuotiaan sekaisen nukkekodin perusteella hänen kotioloistaan :)))
- hytinäx1
olelapsentulkki kirjoitti:
Ai niinkuin tämä tapaus.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423711974683.htmlNo tuo mummo ei välittänyt lapsenlapsestaan vähääkään. Tuskin koskaan edes jutteli lapsen kanssa tai käyttänyt kylvyssä. Toivottavasti hän ei ole enää virassaan.
Saiko niistä sosiaalivirkailijoista kukaan mitään tuomiota ? - olelapsentulkki
hytinäx1 kirjoitti:
No tuo mummo ei välittänyt lapsenlapsestaan vähääkään. Tuskin koskaan edes jutteli lapsen kanssa tai käyttänyt kylvyssä. Toivottavasti hän ei ole enää virassaan.
Saiko niistä sosiaalivirkailijoista kukaan mitään tuomiota ?Yhden koettiin saaneen jo rangaistuksensa siinä, kun tämä oli menettänyt työkykynsä .
- olelapsentulkki
ootte-itse-sekaisin kirjoitti:
ihan eikannata lähteä tekemään johtopäätöksiä 6 vuotiaan sekaisen nukkekodin perusteella hänen kotioloistaan :)))
Nykyään kouluviranomaisia, päivähoitohenkilökuntaa, neuvoloita jne. kehotetaan ottamaan yhteys lastensuojeluun matalalla kynnyksellä. Aloituksen esimerkki olisi jo toisaalla johtanut ties mihin.
- kesivä
Ai niinkuin tämä tapaus.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1423711974683.htmlKuuleppas, tuo isoäiti ei ole ollut oman lapsensa elämässä joten uskallan epäillä että on ollut lapsenlapsensakaan elämässä. Unohdetaan tittelit ja asemat, ne eivät kerro ihmisestä itsestään yhtikäs mitään.
- oot-ihan-sekaisin
Nykyään kouluviranomaisia, päivähoitohenkilökuntaa, neuvoloita jne. kehotetaan ottamaan yhteys lastensuojeluun matalalla kynnyksellä. Aloituksen esimerkki olisi jo toisaalla johtanut ties mihin.
ei nyt kuitenkaan leikin jälkeen epäjärjestykseen jätetyn nukkekodin vuoksi
- olelapsentulkki
oot-ihan-sekaisin kirjoitti:
ei nyt kuitenkaan leikin jälkeen epäjärjestykseen jätetyn nukkekodin vuoksi
Voi voi kun tietäisit miten vähäpätöisista syistä on uhattu lastensuojelulla. Esimerkkinä jos lapsi sanoo että hän on ajatellut laihduttamista. Tuo ajatus tuli terveydenhoitajalta. Sitten terveydenhoitajalle tuli sijainen ja hänen mielestään laihduttamisesta puhuminen oli lastensuojeluasia.
- ent.siivoojaparka
Älkää maalatko piruja seinille.
Kai teistä jokainen tietää, joilla on ollut omia lapsia, minkälainen kaaos jää leikkien jäljiltä.
Ja sykolookit? Pthyh!!!
Lapset saavat nykyisin leikkeihinsä niin paljon vaikutteita kodin ulkopuoleltakin, niinkuin vilahduksia ei-lapsille tarkoitetuista telkkariohjelmista.
Kyllähän se kieltämättä karmivalle vaikutti, kun yksi likkojen kaveri, pieni söpö saparopäinen tyttö ampui koko nukketalon porukan bang-bang-bang nurinniskoin rappuihin, kenet minnekin.
Mitäköhän olisi lasten sykolookit siitä sanoneet?
Ihan kunnon kansalainen hänestä tuli niinkuin vanhempansakin ovat. Toimii englanninkielen opettajana jossain päin maailmaa, olikohan Intiassa vai Kiinassa. - Jalat.maassa
Jopas nyt lapsen leikistä psykologisoidaan ummet ja lammet. Onneksi en aikanani ymmärtänyt, kun omien lapsieni jäljiltä koko lastenhuone oli sekaisin kuin maanjäristyksen jäljiltä, ja joka ilta kerättiin riidan kanssa tavaroita lelulaatikkoon. Nukkekoti oli välillä täydessä kaaoksessa ja paapan tekemä navetta täynnä jalat pystyssä retkottavia ruhoja.
Olisipa nyt tässä miettimistä, mikä perheessä mättää kun lapsoset purkautuvat tuolla tavalla. Traumat ovat onneksi takana ja lelut annettu kierrätykseen.
- Korppis1
Minulla on valtavan iso nukkekotimaailma. Ylempiin huoneisiin ei lapsen käsi ulottuisi. Nukkekodissani on paljon pieni jutskoja kuten haaarukoita, veitsiä, kahvikuppeja mansikkakakkuja, munkkeja, sämpylöitä ja kynttilöitä jne. Kun muutin talokokonaisuuden uudelleen laittaminen vei monta tuntia. No, se onkin mun nukkemaailmani. Kun pojat olivat pieniä, meillä oli nukketalo myös. Se oli muovisten pienten poliisien päämaja. Sinne ei kannattanut laittaa mitää särkyvää sillä leikit olivat sitä luokkaa. Uskon, että nukkemmailmani kiinnostaisi 6-vuotiasta, mutta ei hän sillä voisi leikkiä. Leikkiin sopii yksinkertainen nukkekoti ja puu- tai muovikalustus, sillä mielestäni 6- vuotias on liian pieni hienojen nukketalojen leikkeihin. Ne ovat tarkoitettu lähinnä nukketaloharrastajien "leikkeihin".
- kesivä
Juurikin noin korppis. Lasten pitää saada olla lapsia leikkeineen niin pitkään kuin mahdollista. Mitä mielikuvituksellisimpia leikkejä sen parempi ja nimenomaan, että lapsi saa itse ohjata leikkiään.
- hirmuinen
Oletko tiukkapipo? Lapsen opettaja oli nukkekotiharrastajia ja tikka pipo oli.
- kasvatuksentulos
Jospa kersa vaan kyllästyi netissä roikkuvaan mummoonsa ja vittuuntuneena vispasi kamat kasaan?
- siilimuori3
:DD
Juu. Niin kuin mun siskontyttö sanoi mulle kun heiteltiin frisbeetä pihalla ja nyppäsin kukkapenkistä pari rikkaruohoa et : voisitkos tehdä nuo kotityöt silloin kun minä en ole täällä :DD.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a647084Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�2325833Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,744555Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1063792Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742956Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut662917Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1192620SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het252083Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621937Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2551831